Geschriften
Inhoud blog
  • Afscheid
  • Opgenomen.
  • Hoe ik er sta, vandaag?
  • Waar ben ik mee bezig?
  • Gesprek op zondag.

    Zoeken in blog



    30-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geest en Materie

     

     



    Het bos is een heiligdom in de valavond, een plaats waar de geheime krachten van de natuur zich in de dag hebben opgehoopt en nu tot rust zijn gekomen, gistende samensmeltingen die hij nimmer kennen zal maar die er toch aanwezig zijn in het laatste licht, in het laatste ruisen, in de laatste groei van grassen en varens en kruiden of het mysterie van de aarde en van het innerlijke leven voelbaar hier, te ontcijferen hier in licht en duister, in leven en dood en wat  tussenin is.

    Hij denkt dit alles moet gezegd en geschreven worden, herhaald worden, opdat duidelijker en inniger de band zou groeien met zon en sterren en planeten, met quasars en pulsars, met stralingen en energievelden, met de totaliteit van geest in materie, al deze elementen die nodig zijn opdat dit bos in de avond zou zijn wat het is, en zoals we het ontdekken, een steeds maar hogere gecompliceerdheid in al wat zichtbaar en onzichtbaar is en de mens die getuige is, de verlichte en de lichtgevende, de zichtbare drager van de geest op aarde.

    Hij las Richard Dawkins vandaag. Hij gaat niet akkoord met hem als hij paradigma stelt dat de geest ontstaan is uit de materie. Dit paradigma is beslissend voor de volledige tekst van zijn boek ‘The God delusion’(a black swan book, 2006), men ontneemt hem niet het geloof dat het de geest is die de materie heeft gebaard.

    30-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    29-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aubade

     

    Terwijl de vogels me elke morgen een aubade brengen, zo breng ik een aubade in woorden aan zij die me lezen. Veel is het niet, het maakt deel uit van mijn ontwaken, meestal uit een verwarde droom, om de dag binnen te stappen langs een gang van latente pijnen in de heup of in de benen die alleen door mijn woorden kunnen gedempt worden.

    Ik ken aldus mijn ouder en ouder wordende ouderdom. Als ik dan lees in het tijdschrift van de Bank dat een oud-collega is heengegaan, Luc Van den Wijngaert – hij was mijn ouderdom – dan weet en zie ik op welke wijze mijn afscheid de wereld van de Bank zal worden ingestuurd, een foto met een korte tekst.

    Dit ook zal dan een laatste aubade zijn voor zij die het lezen zullen.

    Het lot is me gunstig geweest, al was mijn gezondheid niet de meest perfecte, ik haalde het dankzij de levenskracht die me eigen was en ook dankzij de dokters die me behandelden. Voor de rest kan ik maar hopen gespaard te blijven van elk onheil dat mijn woord raken of doden zou. Dit ware het allerergste.

    Elke dag die de duisternis ingaat neem ik afscheid van het licht en ga ik de dode nacht in. Elke morgen is een nieuw verrijzen naar de het schone van bomen en luchten, van regen en zon, van de glinstering in het bedauwde gras, van de spiegel in het kleine watervlak met de rode vissen, is er de schoonheid van het woord dat ik opzoek. En elke morgen is een vooruitzien naar wat de dag brengen zal aan woorden die mijn aubade zullen zijn.

    Dit duurt nu al een lange tijd, duurt nu al veertig nieuwe manen opdat ik me er gemakkelijk zou van bevrijden, ondanks de zin die telkens opduikt welk nut het heeft en wie het is die aandringt opdat ik niet ophouden zou.

    Uiteindelijk is het leven niet kort, het heeft een lange aanloop, het heeft een lange vurige gestalte, het heeft een nagloei in de houtskool tot het een vunzen wordt en uitdooft in een kruis.

     

    29-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    28-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Levenskracht

     

    Het regent over de dovende bloemen van de rododendrons het ongekende, onbegrepen, ondoorgrondelijk leven dat zijn werk heeft gedaan. Hij hoort het stille ruisen van de regen op de bladeren en in de aarde maar de geluiden en wat er gebeurt binnenin de plant, binnenin de bloem, de vrucht kan hij enkel gissen. En zelfs indien hij het werk van de cellen vermocht te zien en te doorkruisen, zelfs indien hij vermocht te zien binnen in de cellen, dan nog zou hij niets afweten van de krachten die deze cellen beheersen, bezitten en bezingen, zoals hij totaal onwetend is over het ruisen van zijn bloed in de aderen. Hij kan enkel vermoeden dat de orde die dit alles regelt immens moet zijn en van een grote perfectie.

    En uit deze zelfde krachten en uit nog veel meer, zijn de boeken en geschriften opgestaan die thans op zijn tafel liggen, die in zijn boekenrekken staan, die zowat verspreid liggen over het ganse huis. De boeken waarin de geest van zovelen is opgeborgen, van zovelen die dag en nacht hieraan hebben gewerkt, schrijvend in de rust van hun kamer, of gezeten onder de bomen, of in de trein - zoals hij het ooit zag van Louis Paul Boon - de woekerende geest omheen hen aftastend met de geest in hen.

    Zo-even nog, lezend in The Song of Songs, dacht hij eraan welke volume, welke geladenheid een woord, gegrepen door de poëzie kan verwerven. Evenwel opdat de lezer getroffen zou worden door deze geladenheid van het woord moet hij zelf poëzie zijn, open staan voor de diepte van het woord, voor de totaliteit van het woord, om te beseffen dat de realiteit ervan doorbroken wordt en dat de essentie erin zich mengt met de essentie in ons, zoals de krachten van de natuur zich mengen met de essentie van de geest in ons. 

    Ons zelf kennen is dan ook een benaderen van wat te weten, van wat te kennen is buiten ons.

     

    28-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    27-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het schuiven van de dagen

     

    Hij dacht van morgen aan dat kleine verrukkelijke boekje, ‘Goodbye Mr. Chips’ van James Hilton, uit zijn jeugd. Hij wist dat hij het in lang niet meer had gezien tussen zijn boeken, hij zal het uitgeleend hebben, wat fout was. Ook Chips was vijfentachtig en zijn dagen waren ‘moving like lazy cattle through a landscape’ – een zin die hij zich nog meent te herinneren - maar Mr. Chips (hij hette eigenlkijk Mr Chipping) had niet de activiteit die hij nog kent, had zeker geen blog te schrijven, zelfs geen dagboek bij te houden, hij had enkel maar van tijd tot tijd een schooljongen die kwam aankloppen te ontvangen.

    Evenwel, als hij naging wat hij zich afvroeg toen de maand juni begon of hij met zijn blogs wel het einde van de maand zou halen, is het een schuiven van zijn blogs geweest dat het juiste beeld is als hij telkens neerzit om te doen wat hij van zich zelf – anderen ook wellicht - verwacht. 

    Zo zijn het van vele dingen de boeken in zijn hoofd meer dan de gebeurtenissen die opduiken in zijn herinneren en zijn het van de boeken slechts een paar zinnen die bleven, zoals het nu zijn blogs zijn die overblijven van  de vele dagen die zich openden en weer sloten.

    Hij heeft niet meer te gaan van hier naar daar, geen afspraken na te leven, geen voordrachten te geven, geen grote reizen meer voor te bereiden en af te werken, alles ligt binnen het zich openen en sluiten van de dagen, hij wachtende op de nodige tekenen die gedachten voortbrengen. 

    Ik ben dus niet veel meer dan een man op zoek naar woorden die verrassen, ook de lezer. Maar het zijn in de eerste plaats woorden voor mezelf, ik ben het die in de eerste linie staat om te lezen wat hij, Ugo, geschreven heeft. Dit is ten minste de idee die Borges me ingefluisterd heeft. Een idee die te nemen of te laten is, want de schrijver ervan heeft zich al teruggetrokken en ik kan hem niet meer terugroepen.

    27-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    26-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beelden als herinneringen

     

     

    Voor zijn dagboek gezeten, zijn hand klaar om te schrijven daalt de rust in hem - of het nu morgen is of avond of nacht - het is het ogenblik dat hij reëel bestaat, gedoken in zichzelf, schrijvend. Woorden vloeiend lijk het water uit een bron, en hij weet precies dewelke, de bron van Le Plat de la Lé in Zinal.

    En verder schijvend ineens het beeld van het kerkhof naast de kerk van Rye, waar hij wandelde onder de eeuwenoude yew-trees en de namen trachtte te ontcijferen op de met mos en lichen overgroeide grafstenen. En onmiddellijk een ander, verlaten kerkhof in Schotland, op het eiland Mull, langsheen de weg naar Iona, ‘the holy Isle’, en in een hoek, verborgen achter een zerk, een beeldje in wit marmer van een dame zonder hoofd met een kind op de arm. Een beeld dat er, twee jaren later, toen hij er was met Pierre H., nog steeds stond op de plaats waar hij het had teruggezet.
    En er zijn andere kerkhoven. Er is dit van O. waar hij voor het laatst, maar dit is lang geleden, met moeder was en haar volgde langs de graven om de namen af te lezen en van haar ouders en van haar broers en zusters en telkens een Onze Vader en een Wees Gegroet die ze las voor hun zielenrust. En hij, zwijgend, de handen gevouwen.

    Niet veel als herinnering, niet denderend, niet waardig vermeld te worden, maar toch neergezet voor later, omdat het zijn leven was, een opvolging van kleine gebeurtenissen die nu hun tijd krijgen en worden ingekleurd.
    Wie schuift deze beelden precies nu binnen in de woorden die hij zonder te moeten nadenken, neerzet in zijn dagboek en omwille van het bevreemdende ervan overnemen zal in zijn blog voor morgen.

    26-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    25-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit noodzaak

     

     

    Ik begon mijn blogs van dit jaar met de verzuchting én van Salmon Rushdie, én overgenomen door Stefan Hertmans dat:

    ‘het verstandig zou zijn zich terug te trekken uit de wereld van het commentaar en de polemiek, en zich weer te wijden aan wat hij het liefst deed, aan de kunst die zijn hart, zijn verstand en zijn geest van jongs af had gestolen…’

    Ik volg deze verzuchting al een hele tijd nu en toch voel ik er me in zekere mate schuldig bij. Want, in mijn schelp gedoken, ontsnap ik niet aan de geruchten, die me bereiken van hoe dicht en van hoe ver af deze ook mogen komen, Ik hoor hoe en waar er gedood wordt en wie, tot bergbeklimmers toe, afgemaakt door fanatiekelingen, in de naam van Allah.

    Het ergste is dat ze beweren hiermee een ‘goede’ daad te hebben gesteld - het waren ongelovigen  - en dat hen later hiervoor een beloning wacht. Het is een gevaarlijk type die Allah van de fanatici.

    Wanneer komen de weldenkende, door ons aanvaarde, Allah-gelovigen in massa in de straat om deze moordpartijen openlijk en met aandrang aan de kaak te stellen en een einde te maken aan de voor ons, mensen van de eenentwintigste eeuw, onbegrijpbare vete die er bestaat onder elkaar tussen de groepen aanhangerts van Mohammed?

    Of zijn slachtpartijen zoals het doden van een aantal bergbeklimmers, een normale zaak voor hen en noodzaakt het afslachten van ongelovigen geen betoging want deze verdienen niet beter.

    En eigenlijk, als ze het zo goed hadden met de levenswijze in hun landen van herkomst, waarom hebben ze het land van de ongelovigen, niet alleen betreden maar hebben ze er zich ook gevestigd? Wat nog in zekere mate te begrijpen is omdat er hier een vrijheid is die ze niet kenden in hun land. Maar als die vrijheid hen duurbaar is, waarom laten ze zich hier opnieuw in de doeken doen door al wie het fanatisme, eigen aan de religieuze machthebbers in hun vorige contreien, hier willen binnenbrengen en waarvoor ze hun tijd nemen.

    Deze laatsten wensen geen integratie, ze wensen overheersing, het zit hen in de genen.

    En wij, het Westen, sluit de ogen, het zal wel zo geen vaart lopen. De Duitsers las ik, hebben dit ook gedacht toen de Nazi’s opdoken uit de mist.

    25-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    24-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hij en ik.

     

    Waarom schrijf ik sommige blogs in de ik-vorm en andere in de hij-vorm. Het houdt wellicht verband met het ogenblik waarop ik begin te schrijven, maar een precieze verklaring heb ik niet. 

    Jorge Luis Borges schreef er een aardig stukje tekst over die in het Engels werd overgenomen in ‘The Mind’s I’ van Douglas R. Hofstadter en Daniel C. Dennet (Basic Books, Inc. Publishers, New York, 1981).

    ‘Borges and I’ is de titel van het korte essay van Borges en het begint als volgt:

     

     ‘The other one, the one called Borges, is the one things happen to’. Ik wandel in de straten van Buenos-Aires en zie de dingen om me heen. Borges  ken ik van de post, van de naam op de lijst van de professoren of van de naam in een biografisch woordenboek. Ik, ik hou van zandlopers (hourglasses), van de achttiende-eeuwse typografie, van de  smaak van koffie, van Stevenson; hij deelt deze voorkeuren maar voor hem zijn het maar de attributen van een toneelspeler.

    Er is wel geen vijandschap tussen ons beiden, ik leef, ik laat me zelf leven opdat Borges zijn literatuur kan bedrijven en zijn literatuur justifieert mijn bestaan’.

     

    En de ‘ik’ gaat verder: ‘het kost me niets te zeggen dat wat hij schreef niet zonder waarde is, maar dit kan me niet redden, wellicht behoort wat goed is tot niemand, ook niet tot hem, maar tot de taal en de traditie. Trouwens ik ben bestemd om uiteindelijk te vergaan en enkel een deel van mij kan overleven in hem’.

    En dan:

    ‘Little by little, I am giving over everything to him, though I am quite aware of his perverse custom of falsifying and magnifying things… Ik zal overblijven in Borges, niet in mezelf (alhoewel het waar is dat ik iemand ben) maar ik herken me minder in zijn boeken dan in vele andere of in het laborieus getokkel (strumming) van een gitaar’.

    Hij eindigt met deze waarheid: ‘I do not know which of us has written this page’. 

    Alhoewel ik absoluut-absoluut geen Borges ben, herken ik mezelf in wat hij schrijft, weet ik ook, zoals Borges, dat mijn leven maar de vlucht is van Bede’s sparrow through the banqueting-hall on a winter’s day, dat ik alles achterlaten zal en dat, wat die ‘ik’ betreft, alles tot de vergetelheid behoort,  behoudens wat die ‘hij’ geschreven heeft. 

     

    24-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    23-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omgeven door boeken

     

    De boeken in zijn kamer vormen een gordijn dat hem afschermt van de wereld. Hij weet echter, en elke dag is hij ermee geconfronteerd, dat hij er te weinig bezit en vooral dat hij er te weinig las opdat hij zich nog veiliger voelen zou, opdat hij zich nog meer geborgen zou kunnen voelen in die wereld van boeken die wonen in hem en aangevuld met de herinneringen aan gebeurtenissen uit zijn jeugd, aangevuld en gekleurd met de echo’s uit zijn volwassenheid, zijn wereld uitmaken en eigenlijk slechts, golfbewegingen zijn op het watervlak, gemengd met licht en schaduw, als met gevoelens en bedenkingen.

    Het moet inderdaad een groot gevoel zijn een boek te voelen groeien in zich en te zien groeien in de stapels pagina’s naast zich. Een boek over het creatieve leven, een boek over wat het zaad van God kan zijn. Een boek  zoals Boris Pasternak er een schrijven wou dat zijn ganse leven vullen zou, en het ook deed, een boek met een lang leven en een lange waarde.

    Maar de vraag die hij zich stelt en blijft stellen – en het lijkt een excuus – is, wat het leven hem leerde, wel toereikend genoeg opdat hij iets te zeggen zou hebben dat meer is dan een herhalen van wat reeds opgetekend staat in de vele bibliotheken in de wereld. Want daar komt het op neer, iets te zeggen hebben dat een meerwaarde betekent, hoe minimaal ook, maar de meerwaarde is een vereiste. En dit dan te zeggen op een wijze en in een vorm die een opening biedt naar nieuwe horizonten. Enkel, verblijvend in een kloostercel met muren in onbehouwen steen zou zo iets mogelijk zijn voor hem.
    Elk
    ander boek is waardeloos, al is het niet voor de auteurs van de vele boeken die geschreven om verkocht (en gelezen) te worden, daarna op zij gelegd. Hij denk niet dat, om een voorbeeld te noemen, hij ‘la Carte et le Territoire’ nog herlezen zal.

     

    23-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    22-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dingen die ik bewaar.

     

    Er zijn dingen die ik bewaar, alledaagse dingen, zelfs dagbladknipsels. Zo kon ik het niet over mijn hart krijgen twee gedichten bij het oud papier te leggen omdat ik het oneerlijk vond. Oneerlijk én tegenover de schrijver ervan én tegenover zij die er een recensie over schreven. Ik heb ze  in gekleefd in mijn dagboek: ‘Aanwezigheid’ van Ruben van Gogh, samen met de recensie ervan geschreven door Sarah Van Kersschaever, en het gedicht ‘Wenteling XXV’ van Lies Van Gasse,

    Ik heb heel wat respect voor de dichter omdat ik weet hoe vlug een gedicht kan ontstaan, hoe er nog aan gevijld wordt erna, maar ook hoeveel tijd er over heen gaat om die vlugheid en afwerking te verwerven. 

    Als ik dan de recensie lees van Luuk Gruwez, over de bundel van Van Gasse – ik had zijn tekst op zij gelegd – de tijd die hij er aan besteed heeft, de (schijnbare) vlotheid waarmee hij het werk benadert en ontleedt, omschrijft en beoordeelt, dan weet je, als schrijver-dichter, recht te zijn aangedaan en ben je gelukkig te vernemen in zijn recensie  dat je ‘gedichten goed zijn omdat ze vernieuwend zijn, niet andersom’ en dat ze zijn als ‘een soort bedwelmende improvisaties met de hardnekkigheid van repetitieve muziek’.

    En ik denk, maar kan me vergissen, dat Gruwez ook Internet heeft geraadpleegd om te horen hoe Van Gasse haar gedichten voordraagt en deze aldus, ‘hardop gesproken – zoals hij schrijft - het best tot hun recht komen[1]’. 

    Dankbaar voor een dichteres is het als iemand zoals Gruwez zich buigt over je werk. Maar voor Gruwez, is het dan even dankbaar voor hem, als er niemand op reageert alsof niemand het zou gelezen hebben, of is het zo dat het hem niet deert, dat hij zijn opdracht heeft volbracht en dat hij er tevreden over was?

    PS.

    Vandaag bewaar ik een Belgische postzegel – er werden slechts 100 ex. van gedrukt - met de foto van een vriend , M.v.Z. (normaal is het de foto van de koning) die na eenendertig jaren trouwe en succesrijke dienst als Administratief en Financieel Directeur van een belangrijk Ziekenhuis in Gent, afscheid heeft genomen om zich, onder meer naast vele andere zaken, meer intens te gaan bezig houden met zijn postzegelverzameling.


          [1] Wat deze blog betreft wordt verwezen naar de SdL van 31 mei 2013

    22-06-2013, 05:10 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    21-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomersolstitium

     

     

    7.04 uur, begin van de zomer. Het middelpunt van de zon bereikt zijn grootste noordelijke declinatie (+23°26’08”). Op het noordelijk halfrond zijn de dagen nu het langst.

                                                                                                      Sterrengids 2013, Uitg. Stichting de Koepel. 

    Staan we er even bij stil, denken we even na over de positie van de zon, in haar uiterste punt in het noordoosten waar ze opstond deze morgen, en nu aan de terugweg begint, haar weg naar het zuivere oosten waar ze opstaan zal op de herfstequinox en verder naar haar wintersolstitium als ze haar grootste zuidelijke declinatie bereikt zal hebben.

    Eigenlijk is het voor velen maar wat folklore, de tijd die niet is, enkel de positie van de aarde ten overstaan van de zon is, en de aarde en de andere planeten, met de zon gestabiliseerd in hun sterrenstelsel dat op zijn beurt wordt vastgehouden in het blijvend bewegende net van de miljarden sterrenstelsels in het Universum.

    Maar er zijn er ook voor wie dit een punt van belang is, en ik denk aan de massa die deze morgen van 21 juni zal aanwezig zijn, in of aan Stonehenge, om de zon te zien opstaan precies boven de ‘heelstone’, als dusdanig gemerkt voor de eeuwigheid, door de Neolithische verre voorouders van de Britten.

    Welke betekenis had dit punt op de weg van de opkomende zon voor hen; hoe zijn ze er toe gekomen, 2700 jaar vóór Chr. – zo wordt het toch gezegd - Stonehenge te concipiëren en te bouwen; wat bezielde hen en waarom was dit punt waarop de zon zich keerde, het punt van de zomerzonnewende, te merken zoals ze gedaan hebben? 

    Ik was in Stonehenge op een normale dag van het jaar. Ik liep er binnen de cirkel van de opgestelde logge, onbehouwen blokken, soorten dolmen, met onwezenlijk, als linters er boven op (simpelweg!) neergelegd, soorten menhirs, het geheel een verbazende constructie dat voor de bouwers ervan als een soort tempel moet geweest zijn, een gotische kathedraal, zo opgevat opdat door de spanning in de stenen – een spanning gelijk aan deze van de snaren van de piano, wist een zekere Jacques Charpentier te vertellen over de kathedraal – de mens er binnenin spiritueel zou worden meegevoerd naar hogere regionen. Aldus het kosmisch karakter van Stonehenge als van de gotische kathedraal onderlijnend. 

    En wat het onbehouwen zijn van de opgestelde blokken steen is er de opdracht van Yahweh in de Bijbel (Exodus): ‘als je mij een altaar bouwt, moet het zijn in onbehouwen steen’.

    Dat hebben deze twee, Stonehenge en Yahweh-altaar met elkaar dan gemeen.

    Of waar je uiteindelijk terecht komt als je een blog schrijft over het zomersolstitium.

    21-06-2013, 06:24 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    20-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wijzen van vandaag.

     

     

    En wat hij nog zeggen wilde over de poëzie haalt hij bij Roger Garaudy[1] in zijn  ‘Comment l’Homme devint humain’

    Un poème est un tableau sans formes, un tableau est un poème en formes. Les sages ont souvent discuté cette maxime et nous en avons fait notre guide. (Kono His 1020-1090).

    En dacht hij, wat zeggen de wijzen van vandaag hierover, én over de poëzie én over het schilderij of kunstwerk ? Of zijn er nog wel wijzen die alles hebben doorgrond en over alles een mening hebben, ook over de wijzen van vroeger ?
    Poëzie is. Elk heeft zijn mening erover, elk heeft zijn regels, deze zijn niet vastgelegd, deze worden gevolgd door de pen die schrijft en optekent wat ontstaat, komende van ergens.



    [1] Roger Garaudy, ‘Comment l’homme devint humain’, Editions J.A. Paris (l’Epopée humaine) 1978.

    20-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    19-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Droom is de tijd.

    19 Juni

    Droom is de tijd

     

    De tijd is een geluid

    dat ijl en ver voorbij

    zijn eenzame geprevel fluit.

     

    Stefan Hertmans

    in ‘Monnik’ uit zijn bundel : De val van vrije dagen’, 2010, De Bezige Bij, Amsterdam

     

    Droom is de tijd

    die uitgestrekt het licht bewegen is

    van water, alsof het de Leie was,

    in verbeelden,

    tussen bermen en dijken

    van geluk, immer verwachtend

    de  blauwe reiger

    tussen smeerwortel

    en akelei.

     

    Opgestegen

    om te zijn en niet te zijn

    maar ingekeerd

    en uitgesponnen,

    opeenvolgend als een snoer van parels,

    onveranderlijke tijd,

    melkwit

    en olijfgroen de bossen

    in zwangere luchten 

    dwarrelende zaden,

    al maar door, 

    ‘il en naîtront des arbres pour l’ébénisterie’.

     

    Opgeteld

    onverminderd de dagen,

    ‘largely wasted’,

    al zegden we het nimmer

    met Eliot’s woorden tot vandaag.

     

    De tijd ons tegemoetgekomen,

    van ver en van dichterbij

    met fifres et tambours

    waar we ooit waren

    en nog zijn.

     

    Daarna niet meer.

    19-06-2013, 06:28 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    18-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carl Gustav Jung

     

     

     Als er iets is, zegt Carl Gustav Jung, dat we niet kunnen weten dan zien we het als een probleem voor ingewijden: bijvoorbeeld, ik weet niet waarom het Universum tot stand is gekomen en zal het ook nimmer weten, daarom moet ik dit probleem laten vallen. Maar zegt Jung :

    If an idea about it is offered to me – in dreams or in mythic traditions – I ought to take note of it. I even ought to build up a conception on the basis of such hints, even though it will for ever remain a hypothesis which I know cannot be proved.
     

    En dan die zin van Jung waar hij gelukkig mee is omdat het volledig strookt met zijn opvatting ter zake : ‘een mens moet kunnen zeggen dat hij zich ingespannen heeft om zich een opvatting te vormen over het leven na de dood of zich dan toch een beeld ervan te hebben gevormd zelfs indien hij achteraf zou moeten bekennen dat hij verkeerd was. Dit niet gedaan te hebben is een vitaal verlies’[1]

    Trachten het leven van de natuur te omvatten ; te voelen hoe in een grote ademtocht de seizoenen zich uitstrekken van winter naar lente, van zomer naar herfst, één enkele lange beweging die een zich eindeloos hernieuwen is, terwijl de aarde wentelt omheen de zon die gehouden is door haar ‘galaxie’ en deze wegschietend naar het immens oneindige en te beseffen dat dit alles, vertrekkende vanuit de onvoorstelbare ingewikkeldheid van het atoom, een ononderbroken eenheid vormt, gedragen door dezelfde wetten, gestuwd in een richting die we nog niet hebben achterhaald en nimmer achterhalen zullen.

    En deze vloeiende eeuwige consequente beweging kan niet anders dan de godsidee verwoorden. En in deze idee, God de beweging zelf zijnde en wij deel van deze beweging, ons een beeld vormen over het leven na de dood.

    Dit is dan zijn poëzie voor vandaag.


    [1] Carl Gustav Jung over Life and Death in zijn boek ‘Memories, Dreams, Reflections’, Fontana Library, 1963, translated from the German by Richard and Clara Winston.

     

    18-06-2013, 00:36 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    17-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poëzie en Peter Theunynck

     

     

    Over wat kan ik nog schrijven na mijn blogs van 15 en 16 juni?

    Ik kan slechts terugkeren in de arena van het dagelijkse leven en ingaan op de gedachten die me lijk wervelwinden overspoelen. Lezen bijvoorbeeld wat Luuk Gruwez schrijft[1] over de poëzie van Lies Van Gasse, die ook onderhevig is aan wervelwinden want schrijft Gruwez: 

    ‘Niets staat stil in het woelige universum, in haar nieuwe bundel ‘Wenteling’ spartelt ze als een ontsnappingskunstenaar onder water. Naderen is onmogelijk’. 

    Ook Peter Theunynck die de dichters de ‘formule 1 – piloten’ van de taal’ weet te noemen[2] spreekt zich, in zijn blog, meer dan lovend over haar. Ze past trouwens heel goed in ‘zijn radiografie van de poëzie’ als hij zich richt tot de dichters: 

    ‘Recht uw rug. Blijf schrijven. Blijf ons verrassen met sprankelende beelden, tintelende taalbouwsels, swingende taalmuziek. Stel al uw passie en uw talent in de waagschaal. Het is het waard’.

    Het weinige dat ik las, hoorde en zag van Lies Van Gasse (ik, raadpleegde op internet wat ik vond bij Peter Theunynck) past in deze context en is verrassend en zeker niet onaardig. Ik meen me te herinneren dat ook Luuk Gruwez met interesse gesproken heeft over haar bundel.

    Ik weet het, ik heb poëzie nimmer op deze wijze ervaren, heb altijd getracht er wat filosofie in te brengen, wat levensbeschouwing. Ik heb nog altijd T.S.Eliot als voorbeeld voor de poëzie die ik tracht te schrijven; en sprekend over poëzie – en ik vergelijk dat met wat Theunynck (maar) wist te vertellen - heb ik nog altijd de zin van Saint-John Perse in mijn hoofd, uitgesproken bij de ontvangst van de Nobelprijs voor Literatuur waar hij het had over ‘la grâce poétique, l’étincelle du divin, vit à jamais dans le silex humain’.

    Ik denk dan ook niet dat ik Peter Theunynck, dichter van de stad Brugge, als ik me niet vergis, ga plezieren en gedichten zal gaan schrijven die beantwoorden aan zijn stramien.


                                    [1] De Standaard der Letteren van 31 mei 2013

                                   [2] De Standaard der Letteren van 14 juni 2013

    17-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    16-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mort voici ta défaite

     

    Mijn blog van vandaag, waarvan mijn blog van gisteren de ouverture was, gaat heel ver en heel diep. Als het lezen ervan je afschrift, sla mijn woorden over, aanzie deze als wat gebazel van een dwalende geest. Voor mij, voor die geest, is echter dit gebazel voedsel voor zijn eeuwigheid.

    Ik herhaal – eigenlijk weet ik niet wie nu aan het schrijven is – mijn blog van vandaag gaat heel diep, gaat tot in het hart, zijnde de geest van de materie. Uiterlijk zijn we een massa cellen die op een onbeschrijfbare, gecompliceerde wijze op elkaar zijn ingesteld en precies weten wat hun functie is in het lichaam. Maar de actieve zijde van dit lichaam bevindt zich binnenin, bevindt zich in het innerlijke van elk deeltje van de cel, in de geest van elk deeltje van de cel. En die geest heeft een vorm of eigenschap die eerder metafysisch is dan fysisch.

    Het is dit innerlijke dat ‘IS’, dat onze levende entiteit is, bestaande uit, als we naar de verste vorm ervan gaan, uit Higgs deeltjes die massa (kennis) geven aan de andere, uiterst minimale deeltjes, de bouwstenen van onze celmassa, van het materiële van het lichaam.

    Dan stel ik me de grote vraag, als onze cellen sterven, als ons lichaam sterft en vergaat tot stof, wat gebeurt er met de essentie ervan, met de eerder metafysische bouwstenen ervan?

    Gissing is ons deel, en deze gissing IS en zal blijven en geeft ons geen zekerheid, geen absolute zekerheid. Ofwel sterft de essentie met het lichaam, ofwel overleeft de essentie gezien de structuur ervan.

    Het is, als we doordenken tot in de diepste diepte van het Zijn, de keuze die we maken. Wat José Saramago - de aanleiding tot mijn bloghistorie - niet heeft gedaan, hij is niet doorgedrongen tot het kosmische, tot de allerkleinste bouwstenen van de Kosmos.

    Wel, ik heb het deze morgen en vele morgens en dagen ervoor, wel gedaan en ik voel me heel goed met mijn keuze. ik geloof in het overleven van mijn essentie, zelfs al is het, het resultaat van een gissing, van een vermoeden.

    Ik weet dat ik niet alleen sta, Jean E. Charon schreef er een boek over: ‘Mort voici ta défaite’[1]. Gisteren - maar wanneer was gisteren? - schreef men hier een boek, dat bekroond werd en waarvan ik de titel niet wens te herhalen, over het ‘het’, een boek dat werd rondgedeeld en ‘magistraal’ begon met de zin: ‘alle begin is moeilijk’. Als met het ‘het’ de minimaalste bouwsteen werd bedoeld, dan hoed af, maar ik dacht niet dat dit het geval was.


                                   [1] Jean E. Charon: ‘Mort voici ta défaite’, Editions Albin Michel, 1979.

    16-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    15-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Je bent uit stof

    'Je bent uit stof en tot stof keer je terug', 

    schijnt me toe een te goedkope regel te zijn om opgenomen te worden in het scheppingsverhaal - Genesis - als zijnde geïnspireerd door God.

    Bemoedigend is dat Paul Nothomb in zijn ‘L'Homme immortel’ van 1984, en ver voor hem, Fabre d'Olivet in zijn ‘La Langue hébraïque restituée’ van 1824, een totaal andere vertaling brengen. Beide schrijvers zijn van oordeel dat onze oorsprong de geest is en niet de stof en dat we keren zullen naar die geest.

    De vertaling door de Zeventig, van de Hebreeuwse tekst naar het Grieks, drie eeuwen vóór Christus, laten ons niet de minste opening: we zijn stof en we lopen hier rond als een stoffelijk iets, precies alsof diezelfde stof geen levend, bewegend, en integrerend element zou bezitten bestaande uit atomen en elektronen en meer nog, uit de samenstellende, nauwelijks te onderscheiden  subatomaire deeltjes ervan, in een innige binding niet alleen met elkaar maar eveneens en niet in het minst met het ganse universum.

    Zeggen we dan dat hogergenoemde vertaling van de Zeventig, de God, zoals we Hem vandaag ervaren, onwaardig is.

    Misschien - maar dit is dan ook maar een splintergedachte - ligt Zijn Revelatie gespreid over diverse fasen. Waren de grottekeningen er de beginfase van, waren Stonehenge en ander megalithische tempels er het vervolg van, was de Bijbel er de geschreven versie van en, misschien, de gotische kathedralen de uitbeelding ervan en komen we thans in een totaal nieuwe fase, namelijk deze van de ‘New Physics’, deze van het Higgs, het godsdeeltje en de wereld waarin het optreedt, een wereld waarvan de ontdekking – op het randje van de metafysica - als een totaal nieuwe, verbazende Revelatie moet gezien worden, een Revelatie zonder woorden, zonder nood aan vertaling, een revelatie van de geest, die ons (misschien) een stap dichter brengt tot de Waarheid. 

    Als het later - ik schrijf veel, veel later - algemeen als dusdanig aanvaard zou worden, zal ik het vandaag toch hebben opgemerkt en opgezocht hoe het komt dat Hubert Reeves, dat Ernst Mach gedachten de wereld insturen die in deze richting wijzen.

    15-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    14-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een eiland van gedachten

     

    Een eiland van gedachten is de mens,

    overschaduwd, overdonderd

    door het toeval dat geen toeval is

    maar een steen de helling afgerold,

    de plons die niemand hoort,

    berekend stopgezet.

     

    Of de handelingen die we stellen

    lijk lieveheersbeestjes op rozenstengels

    wat mazen die we weven

    in het net dat ver vóór ons,

    werd opgezet,

    onwetend wij en ongevraagd

    het lot ons op de baan gezet

    die we hebben gevolgd.

     

    Hoe komen we er dan toe een brug

    te willen zijn, lijk van tekeningen

    de lijnen, rustige harmonie

    van tekens en symbolen samengebracht.

     

    Een eiland van gedachten

    denkt de mens te zijn, maar hoe

    verbonden, hoe hij ingeschakeld is,

    hoe opgetuigd, verstrengeld

    zoals het stond geschreven

    voor zij die sterven gaan.

     

    En de weg verlaten die in het net

    voor hem getekend werd, dat kan hij niet,

    al denkt hij soms van wel.

     

    De schaduwen zijn hier kort

    in dit seizoen, naar de avond toe.

     

     

    14-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    13-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Slinger van Foucault

     

     

    Zo, als regel na regel uit je pen vloeit, - zoals een ander tekeningen op papier zet - uur en ruimte vergetend, is het onvermijdelijk dat we het wagen te denken dat er op dat ogenblik in ons een binding bestaat met hetgeen Umberto Eco noemt, het ene vaste punt waaraan de slinger van Foucault is opgehangen. 

    En Hubert Reeves[1] uit het rek halend zijn we niet verbaasd te lezen dat:

    ‘De slinger van Foucault, bewust van de hiërarchie van de kosmische massa’s, de aanwezigheid van onze kleine planeet ‘ignoreert’, pour aligner son comportement sur la confrérie des galaxies qui renferment la majorité de la matière universelle’. 

    En Reeves verwijst zelfs naar Ernst Mach om bij hem deze verbazende zin te gaan halen:

    ‘Tout l’univers est mystérieusement présent à chaque endroit et à chaque instant du monde’.

    Waar heb ik zo nog iets gehoord sprekend dan over Iemand anders?

    En eigenlijk, alles samen genomen, wie zijn we, en waar staan we, en hoe zijn we, als levend wezen en levende geest, verweven met deze kosmische massa’s?


                                   [1] Hubert Reeves: ‘Patience dans l’azur’, Editions du Seuil, 1988, p. 257 et 259

    13-06-2013, 03:20 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    12-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stilstaande zon en maan

     

     

    In dat zelfde dorpje Rye van de vorige dagen, met zijn poëtische ‘listing’ van zaken, in de vensters van de parish church, had hij destijds, in een second hand bookshop, een werkje gevonden: ‘Early Poetry in Israel’[1], dat hij kocht omdat hij, erin bladerend, een voor hem belangrijke zin las over de stilstaande zon en maan van Jozua: 

    ‘There is no reason to doubt that this poem, like so many others, is the tradition of an actual event, but it does not suggest that this event was a miracle’. 

    Het meest sensationele gebeuren in de Bijbel: ‘de stilstaande zon en maan’ was dus voor G.A. Smith, geen mirakel, vergde geen goddelijke interventie, maar was een uitzonderlijk, opmerkelijk gebeuren dat opgetekend stond in ‘the book of Yashar’ en overgenomen werd in hoofdstuk 10, verzen 11 en 12 van  het Jozua Boek van de Bijbel.

    Eigenlijk zou het ook een verkeerde vertaling uit het Hebreeuws kunnen geweest zijn, slaande op een verzoek van Jozua aan Jahweh gericht, om  zon en maan een dag lang te doen stoppen opdat hij aldus meer tijd zou gehad hebben om zijn vijanden, de Amorieten, te verslaan. Maar als we het verhaal gaan opzoeken te beginnen bij vers 10, het vers vóór 11 en 12, dan lezen we:  

    ‘Toen zij (de legers van de vijf Amorietische koningen) vluchtend voor Israël, op de steile afdaling van Bet-Choron gekomen waren, liet Yahweh uit de hemel grote stenen op hen neerhagelen, die hen doodden. Dat duurde tot Azeka toe. Er stierven er meer door de (hagel)stenen dan de Israëlieten met het zwaard konden doden’. 

    Wat voldoende bewijskrachtig is opdat men er een reëel gebeuren zou in herkennen. Trouwens het ware voor Jozua logischer geweest meer 'grote stenen' te vragen aan Yahweh dan een stilstaande zon en maan. 

    Verzen 10, 11 en 12 wijzen er ontegensprekelijk op dat hier een catastrofe moet gebeurd zijn en dat een stilstaande zon enkel verklaard kan worden door het optreden van een storing in de baan van de aarde, wat de aard ervan was weten we niet, maar de zon stond schijnbaar stil, voor Jozua, samen met de maan. 

    Nu velen zien dit als een bijzondere gunst van de Heer, zoals er zovele gunsten zijn geweest, alhoewel Hij belangrijker zaken aan het verrichten was namelijk het creëren een nieuw melkwegstelsel in zijn Orionnevel dat al zijn aandacht vergde.

    En ook, gaan we even terug naar het gebeuren, 40 + 12 = 52 jaar vroeger, gekend als de tien plagen van Egypte, uitvoerig beschreven in het Exodus Boek en verteld als een goddelijke interventie, met wellicht ook een catastrofe aan de basis, welke kunnen we maar gissen. Zeker is echter – en het is een  verbazend feit - dat de Israëlieten het beeld van hun God zagen als het gouden stieren-kalf dat Aaron in afwezigheid van Mozes-op-de-berg, eigenhandig beitelde (Exodus 32: 4 en 5) en waarvan het volk zegde: ‘Ziedaar uw God, Israël, Hij is het die u heeft laten ontsnappen uit Egypte’. 

    Is de ‘gehoornde’ Mozes er een verwijzing naar, zoals de mijter van de bisschoppen? En al de van horens voorziene goden-afbeeldingen uit die tijd en veel later eveneens er na nog. Ook de horens in het oude kerkje van de Heilige Serge in Ma’aloula, een dorpje op een dertigtal kilometer ten noorden van Damascus – wat gewerd er van dit dorp en zijn kerkje - waar nog Aramees wordt gesproken; ook de gehoornde dierenkop met de afbeelding van de godin Astart of Ishtar, zijnde de planeet Venus, op het kleine altaar dat bewaard wordt in het archeologisch museum van Amman – idem - waarom die horens, wat hebben deze zo speciaal? 

    Er is hier natuurlijk meer over te vertellen maar laat het ons hier bij laten.


    [1] George Adam Smith: ‘The Early Poetry of Israel in its Physical  and Social Origins, first published in 1910, reprinted in 1927, for the British Academy.

    12-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    11-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Umberto Eco (2)

     

     

    Ik zou Umberto Eco groot onrecht aan doen als ik enkel maar schrijven zou over zijn  ‘Confessions d’un jeune Romancier’, dat hij me teleurstelde met wat hij schreef. Wel is het dat ik verwacht had van hem te leren hoe een boek te schrijven en ik tot het besluit ben gekomen dat het ging om een boek à la Eco, wat nooit mijn bedoeling is geweest, of worden zal, eenvoudig weg omdat ik hem trouwens nooit zou kunnen navolgen in de historische landschappen waar hij vertoeft en, ik voeg er onmiddellijk aan toe dat ik Umberto verkies boven Dan.

    Zijn ‘Confessions’ zijn leerrijk voor iemand die zijn boeken heeft gelezen en met tal van vragen overbleef. Hij verzorgt dan ook enkele van zijn lezers die hem benaderden en meer wilden vernemen over bepaalde passages. Hij vertelt ons ook hoe hij te werk is gegaan, welke invallen en welke werken of plaatsen, ingebeeld of reëel, een rol hebben gespeeld. Hij is een grootmeester op dit gebied en ik heb respect voor zijn enorme kennis van, niet alleen het leven in de middeleeuwen, maar ook van de literatuur uit die eeuwen.

    Aan zijn eerste boek ‘De Naam van de roos’ dat we, naar ik hoop, allen lazen, werkte hij acht jaar. En de werken die erop volgden vergden evenveel opzoekingen en verbeelding. je moet er maar eens zijn hoofdstuk ‘Mes Listes’ op na slaan, dat meer dan 100 bladzijden bevat op de 231 van het boek[1].

    Het handelt over lange lijsten of opsommingen, zo van praktische (pragmatische) dingen als van poëtische. In zijn boek komen er enkele voor, zowel uit de wereldliteratuur als van hem zelf, die getuigen, voor mij althans, van een ongehoorde diversiteit van woorden, die ik zelden heb ontmoet, zeker niet in dergelijk grote getale, En het is om er duizelig bij te worden als hij de lijsten citeert van Rabelais en vooral Joyce en verder – wellicht niet zonder fierheid – de lijsten van hem in elk van zijn vijf gepubliceerde werken. Een ervan, deze uit Baodolino is een parel op dat gebied. Hij beschrijft hierin de Sambatyon die volgens de rabbijnse traditie geen water bevat maar een stroom is van zand en steen waarvan het geluid tot op een dag afstand gehoord kan worden.

    Voor iemand die verzot is op deze ‘Lijsten’ zijn de ‘Confessions’ een aanrader, voor iemand, als ik, is het goed het gelezen te hebben. Eco bewijst hierin nogmaals wie hij is, wat hij weet en wat hij vermag als romancier en historicus.

    Mij leerde hij onder meer dat de opsomming van woorden in de parish church van Rye (mijn blog van 27 mei ) een mini lijst was en ik er niets anders in zoeken moet.


    [1] ik zie dat hij er zelf een boek over schreef: ‘Vertige de la liste’ traduction Myriem Bouzaher, Flammarion.

     

     

    11-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    10-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heel wat...

     

     

     

    Heel wat begrepen al,

    maar geen vaste kennis opgedaan,

    geen wetenschap in getallen

    uitgedrukt,

    geen grensstenen verlegd

    noch opgeheven, geen alternatieven

    voor bestaande regels

    of symbolen omgekeerd

    geïnterpreteerd.

     

    Wat we wel vermelden kunnen

    is dat de dagen hier lijk clusters

    uit de hemel rijzen

    op onze handen uitgestrooid

    en dat we meer en meer

    gaan denken aan ons aller gezel

    die naderkomt met reuzenschreden

    en niet te stoppen is, niet te vermurwen

    is met woorden.

     

    We hoorden reeds

    van het andere, uitgebazuind,

    de eerste tonen

    van de laatste ode aan het zijn.

     

    Ademend de tijdloosheid.

    10-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    09-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herboren gedicht

     

     

    Wat poëzie bedreven op dagen – een tijd geleden - die lichtend waren en ruim, ook toen het lente was, ook toen het grasperk vol gestrooid met bladeren lag. En nu, eens te meer, de langste dagen naderen die daarna gaan korten weer, het geschrevene herdacht, herwerkt, herschikt, herboren.

     

     

    Een eikel op een bed van mos.

     

    Een eikel op een bed van mos, het regent maar

    en tortels opgevlogen. Zo denken we en peis

    aan hen die deze dag niet zagen opengaan.

     

    En niet bewust het wentelen van de aarde

    in de bomen, noch van de sterren het bewegen

    en peis aan hen die onverstoord hun wegen gaan.

     

    Alsof er ook maar niets was te beleven: noch lent,

    noch equinox, noch solstitium, noch tinteling van leven,

    noch van eikel op het mos de doffe plof geweten.

     

    En van tijd ontdaan, de eik reeds opgeschoten,

    de lijn van mieren keer op keer omhoog, omlaag

    gekropen, en eikels neergekomen. Vergeef het me

     

    de nameloze hand die het waagt te schrijven:

    het regent maar, wat tortels opgevlogen,

    als alles zo oneindig is, zo gul, zo opgetogen,

     

    Hoe groot is onze eenzaamheid?

     

    09-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    08-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Te ver reeds afgedwaald

     

    Te ver reeds afgedwaald tot waar

    de wieren smeulen, tot waar

    de begane grond is weggezakt.

    Onherkenbaar onze wegen

    die we gingen om te zeggen

    wat we zeggen wilden,

    om te lezen wat we lezen konden,

    amper toereikend om toch niet

    van onwetendheid te vergaan.

     

    De dagen uitgegoten over ons

    of we het wilden of niet

    en onverrichter zake door gekomen,

    zo onomkeerbaar vlug, terwijl we

    hoopten op een eeuwigheid

    van tijd en gelukzaligheid.

     

    Zo kenden we de avonden

    en van de morgens de geluiden

    in de bomen en het licht dat telkens

    anders was, omdat ook wij

    het schreven ook en toch nooit

    gekomen is en nu nimmer meer

    ons blad zal vullen al leefden we

    nog vele jaren, al lazen we nog

    vele boeken om te weten

    wat we nimmer weten zullen.

     

    Het te ingewikkeld is, te hoog

    gegrepen voor wat wij maar zijn,

    licht van hoofd en van bestaan.

     

    Later dan misschien.

     

     

    08-06-2013, 00:11 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    07-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moeder en Vader



    Welke herinneringen uit mijn jeugd aan moeder houd ik nog. Niet zo veel, maar toch een die nog regelmatig terug komt. Ze was in de keuken met andere dames en dacht wellicht dat ik buiten was, maar ik zat te lezen in de kamer ernaast en ik hoorde haar vertellen over een misval, en dat het een meisje was. Ik begreep niet goed wat het betekende, pas later wist ik dat het een zusje was die wij – mijn twee broers en ik - verloren hadden. Er zijn er nog een paar waar ik aan denken kan, maar heel veel uit mijn verre jeugd zijn er niet.

    Ik heb meer herinneringen aan vader, en ik ben niet de enige, ook mijn jongste dochter  herinnert zich nog heel goed de lekkere maaltijden die hij klaar maakte op zondag toen we thuis op bezoek waren. Vooral dan de groenten uit zijn tuin, jonge wortels met erwtjes in de peul en jonge ui, dit alles gestoofd en met vroege aardappelen bruin gebakken in de pan en wellicht als vlees een heerlijk varkensgebraad.

    Het is Cathy die er me aan herinnerde deze morgen nadat ze mijn blog had gelezen. En ze verraste me ermee. Ze had de ganse voormiddag in haar tuin erwtjes in de peul geplukt en getracht deze klaar te maken zoals haar grootvader het klaarmaakte, met wortelen en jonge ui. Maar voegde ze er aan toe, de kinderen hadden er geen vreugde aan en zullen zich deze maaltijd later zeker niet meer herinneren zoals ik het me nog herinner.

    Ik voel er me schuldig bij, omdat ik een dergelijke schotel niet zo vaak heb klaargemaakt en omdat ik het niet heb klaargemaakt, als grootvader, voor haar kinderen. Maar de eetgewoonten grondig gewijzigd. Ik hoorde van vrienden die mijn blog lazen waar ik het had over karnemelk, dat ze zelfs niet eens wisten dat karnemelk nog verkocht werd.

    Dit alles over mijn herinneringen die ik van uit mijn jeugd nog heb over moeder – het was gisteren haar verjaardag ° 06.06.06 – en vader. Terwijl ik enkel vermelden wou dat Umberto Eco ons verteld in zijn boek[1] waarover ik het had een paar dagen geleden – en dat me eigenlijk ontgoochelt - dat hij meer herinneringen heeft aan Leopold Bloom dan aan zijn vader, want zegt hij Joyce heb ik gelezen en herlezen.

    Ik kan er enkel aan toevoegen dat hij niet alleen Ulysses gelezen heeft maar een ongelooflijke massa boeken waar ik nog nimmer van gehoord heb.

    Als ik dan zeg dat ik er duizend te weinig gelezen heb dan overdrijf ik helemaal niet.


    [1] Umberto Eco: ’Confessions d’un jeune romancier’, Grasset 2013, traduit de l’Anglais par François Rosso.

     

     

    07-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    06-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er was een tijd

     

    (Voor Margot en later voor Amaury en Alexia).

    Er was een tijd dat ik op dagen van grote hitte, zoals ik het aanvoelde vandaag in de zon gezeten, dat ik op mijn klompen eieren ging gaan halen voor moeder bij de boerin - Blanche zal haar naam geweest zijn, of Sylvie of Trees of Mària – twee straten ver. En dat ik op het erf kwam en blootvoets binnenging, op de koele rode vloer, in de achterkeuken waar de boerin pas had gekarnd en de blokken boter nog op de tafel lagen om in papier gewikkeld te worden. En ik van haar, nadat ze de eieren had geteld en in mijn mandje had gelegd ik van haar, voor ik vertrok, een vol glas karnemelk kreeg, waar nog stukjes boter in rond dreven. Een vol glas frisse, geurende karnemelk, dat ik nu nog in de handen houd en als ik dronk, de licht prikkelende smaak in mijn keel, heerlijk, ik, op mijn blote voeten op de rode tegels in de koelte van de achterkeuken. Hoe eenvoudig alles was. 

    Er was een tijd dat ik als knaap, met onze hond, Fatty, geen grote hond, maar ook geen kleine, voor een karretje gespannen, met een zak tarwe, naar de maalderij reed. Eerst over de hobbelige kasseien van de straat - er kwamen zelden auto’s langs - dan links een dreef in die verder doorliep langs de weiden en dan doorheen het donkere bos – het bos van mijn grote jeugd – waar de weg doortrokken was met diepe sporen van de boerenkarren die er langs kwamen en waar we op heel wat plaatsen vastraakten in de modder en Fatty en ik heel wat moeite hadden om er door te komen met een zak van 50 kilo tarwe, de hond uit alle macht trekkend en ik hem aanmoedigend en  duwend uit alle macht.

    Het was de tijd dat ik tussen de grote mensen in de molen aankwam, dat ze me hielpen om de zak uit het karretje te halen, en we er wachten moesten, tot de zak omhoog gehesen werd, om na korte tijd terug te komen gevuld met tarwebloem.

    Het was in het begin van de oorlog, ik was toen twaalf. Het was tarwe die ik met vader in de schuur, in tweeslag, met de vlegel had gedorst, en na het stro te hebben verwijderd, de tarwe hadden samen gevaagd en gewand met de wanmolen, om daarna, als waren het korrels goud in de handen te houden en te proeven. Dit is de betekenis van tarwe voor mij. Ik heb nog het gevoel van de korrels die door  mijn vingers glijden. En ik roep nog de hond. We zijn ettelijke malen naar die maalderij gereden, aan de andere kant van het bos. De hond was mijn steun en mijn gezel, hij springt nog tegen me op als ik hem roep.

    06-06-2013, 07:30 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (1)

    05-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Droom

     

    Roerloos was het water en de blauwe luchten hingen vol duiven die neervielen tussen de bomen. Het beeld van een eeuwigheid dat hij bezat, een ogenblik.

    .En de duiven streken neer aan zijn voeten waar ze ronddraaiden met gerokken halzen en hij strooide uit zijn zakken, massa’s graankorrels over hun ruggen. Witte korrels graan uit de witte palm van zijn hand.

    Hij dacht nog, elke korrel is een korenaar, is geurend in de zon een korenaar in bloei, een stil ruisen met de leeuwerik erboven. Een zee van golvend koren met stuifmeel erover, lijk graankorrels die hij vallen zag over de witte duiven.

    Ook het gras nu wit en wit de wegel waar hij stond. En de stammen wit. Hij trachtte te begrijpen.

    Hij voelde de schors van de boom waar hij tegenaan leunde alsof het een lichaam was waar zijn vingers in weggleden of, was het de stam die binnendrong in hem. Zo ook, dacht hij, dringt zij binnen in mij, onweerstaanbaar binnen in mij en dwars door me heen.

    En het was alsof de bomen los van de aarde stonden, alsof ze omgekeerd groeiden in de luchten en de witte duiven vlogen er doorheen met kleine geluiden van vleugels en kreten, fladderend in een lichtheid, doorheen zijn gelukkig zijn.

    En het was alsof over het witte water witte boten gleden met grote witte zeilen en hij mee gleed  met de boten, het landschap bewegend.

    En de glimlach was nog op zijn lippen toen hij ontwaakte in de witte kamer. De vrouw die hij liefhad was over hem gebogen en hij was enkel nog haar gelaat, enkel nog haar ogen, haar lippen die bewogen. Een groot beminnen was gekomen. Nog waren ze samen zoals ze immer samen waren en het licht zwol in haar ogen.

    05-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    04-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezers

     

    Ik geef me er rekenschap van dat het aantal lezers van mijn blog in al die tijd, weinig of niet toegenomen is, wat nochtans mijn hoop was. Maar al is het niet bemoedigend om door te gaan, toch volhard ik omdat het in mijn aard ligt, in mijn genen zit om te volharden.

    Zoals het in de aard - de genen – van het Godsdeeltje ligt om kennis toe te voegen aan andere elementaire deeltjes, zo zit in mij de drang om elke dag een pagina, min of meer, te gaan schrijven, of ik nu gelezen wordt of niet.

    Een van mijn lezers, en niet de minste, schreef me ooit dat ik mocht tevreden zijn dat ik de mogelijkheid had, onafhankelijk van een uitgever, lezers te bereiken en reacties uit te lokken bij wat ik schrijf. Zo waarom me zorgen maken over het (te) kleine aantal? 

    Umberto Eco heeft de zorg van het aantal lezers niet. Hij schrijft in zijn laatste boek, geschreven in het Engels en vertaald in het Frans, dat hij eerder de zorg heeft van wat hij noemt des lecteurs empiriques, lezers die nagaan of wat hij schrijft wel beantwoordt aan de realiteit - wat de plaats, en wat de tijd betreft – wel degelijk accuraat is geweest, ze gaan zelfs zo ver, aldus Eco, bibliotheken af te lopen en dagbladen erop na te slaan om na te gaan of wat hij verteld over een gebeuren op een bepaald uur en een bepaalde plaats wel strookt met de waarheid.

    Dit zijn natuurlijk lezers die het goed menen met de schrijver, die uiterst nieuwsgierig zijn, hem volgen tot in de minste details, en als er dan iets verkeerd is in zijn woorden, ze het niet nalaten hem er attent op te maken. 

    Ik denk dat Eco er zich goed bij voelt, dat hij weet in zijn preciesheid beperkt te zijn en daarenboven als schrijver, het recht heeft de realiteit te nemen zoals hij ze ziet en niet noodzakelijk zoals ze is.

    Hij vertelt hierover zeer open in zijn boek: ‘Confessions d’un jeune romancier’ (Grasset, 2013), waarin – hoe kan het anders bij Eco? – ‘jeune’ slaat, niet op de ouderdom van de schrijver als dusdanig, maar wel op zijn ouderdom als romanschrijver, waar Eco pas in 1980 aan begonnen is. Hij is dus, als romanschrijver, amper 33 jaar oud, een mooie ouderdom om als jonge romanschrijver ons te vertellen hoe hij schrijft en vooral hoe zijn romans gelezen en uitgepluisd worden door zijn lezers. Hij doet dit op zijn Eco’s, met veel verve en met een etalering van zijn enorme kennis van oude en moderne letteren. Eco is een plezier om hem te lezen. Ik ben pas aangekomen op pagina 86 waar hij het heeft over het fenomeen van het ‘effect Werther’, nl. de zelfmoord epidemie in Duitsland onder de jongeren, na het verschijnen van ‘Souffrances du jeune Werther’ van Goethe, waarin de jonge Werther zelfmoord pleegt omwille van een onmogelijke liefde.

    Het boek zit vol dergelijke verwijzingen en aanhalingen. Ik vind hierin en George Steiner en Stefan Hertmans terug. Hen, Eco incluis, te lezen, geeft ons een kort maar interessant inzicht in de oneindigheid van de literaire wereld, waarin we door hen gedompeld worden. Althans dit is de indruk die ik er aan overhoud. 
     

    04-06-2013, 00:14 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    03-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Godsdeeltje

     

     

    Onze landgenoot François Englert en wijlen Robert Brout, voorspelden in 1964 het bestaan van een deeltje dat massa bezorgde aan andere elementaire deeltjes. Even later kwam Peter Higgs tot dezelfde voorspelling. Door allerlei omstandigheden werd dit deeltje, het Higgs-deeltje, of Higgs-boson genoemd. Het bestaan ervan werd pas in 2012, ‘na uitgebreide botsingsprocessen in de deeltjesversneller van de CERN’, effectief bewezen. 

    De Standaard in een kort bericht – de toekenning van de (Spaanse) Asturiaprijs 2013 voor wetenschappelijk onderzoek aan François Englert, Peter Higgs en de CERN, Genève – vermeldt dat het deeltje ‘geldt als het sluitstuk van het standaardmodel dat onze huidige kennis van de materie onderbouwt’.

    Wat moeten we er ons bij voorstellen als we horen  dat de functie van het Higgs boson er in bestaat massa te geven aan de andere elementaire deeltjes. Op het niveau van het minimale, wat kan die massa anders zijn dan bestoven met kennis, dan onderricht te worden in wat de deeltjes te doen en te laten valt in hun verder, misschien o zo kort bestaan.

    Als de fysici dan ‘in de wandelgangen’, ook wel eens de naam ‘Godsdeeltje’ gebruiken is dit volgens mij heel goed gekozen. 

    Zo, wie onder ons staat er even stil bij, even maar, om zich af te vragen, na wat we vernamen en vooropstelden, waar haalt het Higgs boson de kennis om ‘massa’ te gaan uitdelen.

    Uiteindelijk dalen we dieper en dieper binnen in de materie die weet, die kennis is. We zullen toch eens ergens moeten uitkomen, maar wie waagt het die bron een naam te geven?

    03-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Receptie

     

     

    Het is maar dat ik, mijn boeken schiftend, even het bundeltje met essays van T.S.Eliot, van 1929, o.m. een essay over Dante – in die tijd las men Dante nog - heb geopend, om er te vallen op het door mij onderlijnde, waarin Eliot suggereert, om bij de lezing van de Divina Commedia, na het Inferno, onmiddellijk zijn Paradiso te lezen en erna het Inferno te herlezen en pas daarna zijn Purgatorio te beginnen.

    Een suggestie van een groot poëet  die ik nimmer gevolgd heb. Ik was al tevreden de 100 canti van de drie delen samen, te hebben gelezen, wat geen gemakkelijke opdracht is, al gebeurt het wel dat ik regelmatig terugdenk aan mijn avontuur met Dante, want een avontuur is Dante wel, ik heb het aan den lijve ondervonden.

    Maar vandaag wou ik het hebben over een receptie die ik deze middag heb bijgewoond, waar ik heel wat vrienden en kennissen heb ontmoet die ik sedert lang niet gezien had en dan zeker niet in de omstandigheden van nu wanneer ik hen heel dicht, van gelaat tot gelaat, om mij heen had. Wat me opviel was dat allen die ik kende van vroeger getekend waren door het proces van de jaren die er waren bijgekomen. En dat, al zag ik het niet, dit zeker ook het geval was wat mezelf betrof en dat de anderen gedacht zullen hebben over mij wat ik dacht over hen.

    Achteraf denkt je er over na. Ik zag me, in mijn spreken en in mijn houding getekend door de jaren, ouder dan ik ooit dacht dat ik was, misschien was ik zelfs de oudste van allen er aanwezig, en zelfs al was er niemand die zich niet respectvol met mij onderhield, voelde ik, in kleine details duidelijk mijn ouderdom.

    Gelukkig, bij het overnemen van de woorden die zich aanboden ben ik, gebogen over mijn pc, ver weg van al het negatieve hierboven ingesloten, voel ik me heel goed in mijn vel en onthoud ik vooral het groot genoegen dat ik heb gekend me met velen onder hen te hebben kunnen onderhouden. 

     

    02-06-2013, 00:10 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    01-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is er van

     

    Wat is er van de mens

    die schrijvend zich bewust is

    van de hand

    die in een minimaal

    bewegen over lijnen glijdt,

    rimpels op het water

    van de Leie

    als daar meerkoeten drijven

    en irissen open bloeien,

    en smeerwortel,

    met de torens hoog uit

    tot boven de bomen.

     

    En wij schrijvend onze honger

    stillend.

     

    En ingeving na ingeving

    in een vorm,

    de transmutatie

    van de geest in ons:

     

    Ook Dyson geroerd hierdoor

    zoals we lezen konden.

     

    Zo wat is er van de hand

    die tekens tot gedachten vormt

    getemperd in de hoeken.

     

    Omdat onverwacht,

    gedroogde bloemen

    in wat boeken, en aan het venster,

    de lijsterbes eens als sprietje

    nu te hoog al opgeschoten,

     

    zodat het avond is.

     

    En weer de pen, hoe oud we zijn,

    het bewegen minimaal van schaduw,

    de geest die ons een wonder is,

    ons vreemd vermogen.

     

    Hoe het gebeurt

    is wat ons telkens bezighoudt.

     

     

     

    01-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/11-05/12 -0001

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 11--0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs