 |
|
 |
|
|
 |
21-10-2012 |
Waar ik teruggekomen ben |
De zee die ik
terugvond zoals ik ze gelaten had, de bank waar ik zat, de palmbomen hier herplant,
die heimwee moeten hebben naar de plaats van waar ze, volgroeid, werden weggenomen,
de luchten en de winden, en de persoon die ik was, niet wijzer, niet nederiger
ook ondanks mijn hart dat ouder werd.
Maar de zee is de zee
gebleven, geen golf gewijzigd, geen geluid gestild, geen kleur, geen ademtocht.
Ik heb dus geluk gehad hier weer te keren alsof ik nimmer hier ben weg geweest.
Zo gaat het in het leven, je weet het maar als vele dagen er zijn overheen
gegaan dat alles is gebleven zoals het was.
Wel gelezen deze
morgen wat Einstein ons te
vertellen had toen hij ons vragen wilde of we wel geloofden dat de maan er is
als we er niet naar kijken, omdat hij,
als zovelen onder de indruk was van de complexiteit van de fisica cuàntica zoals ik hier las. En juist het is, dat van uit
een wereld van atomen, elektronen en fotonen, er helemaal niets van de maan te
zien zou zijn en van de zee evenmin.
Dit om te beginnen,
hoe mijn dagen hier verlopen zullen als ik eens te meer gelezen heb op de muren
van de aeropuerto van Alicante dat lo que se ve es un illusión de lo
invisible, en ik Einstein dus goed volgen kan.
Wat schrijf ik dan,
om je van hieruit te begroeten, dat ik nog niet gezegd zou hebben, nog niet te
hebben ingefluisterd als je me las: de zee een zegen zijnde, een terugblik naar
het bevreemdende dat onze dagen vullen zal, fotonen en quarks en Nobelprijzen
en de fuga van de zee die we beluisteren als koralen van Johan Sebastian Bach.
Alles poëzie zijnde
heb ik alle vrijheid om te zeggen wat hier te vertellen valt, van het kleinste
plantje, overgebleven in dorre gronden tot de blauwe reiger, even eenzaam in
het water als ik hier ben gebleven, zittend op een rots, versteend, met wat
gedachten opgevuld die ik optekenen zal, om je ermee te gedenken, zoals zovelen
gewoon waren het te doen, van Steinbeck af tot Hemingway, tot Borges en
Cervantes hier.
En vandaag, mijn simpele
woorden eraan nog toegevoegd.
¿Crees realmente que la Luna no està allí cuando no miramos? Esta
frase, atribuida a Einstein, refleja la perplejidad que producen algunas de las
predicciones de la fisica cuàntica.( El País, 17 octubre).
21-10-2012, 07:11 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
20-10-2012 |
Dagboek |
Hoe begon dit alles,
hoe ontstond in hem de wil elke dag van het jaar de dertig lijnen van elk blad
vol te schrijven met gedachten. En hoe komt het dat hij niet uitgeschreven
raakt, dat hij in staat blijft elke dag zijn bij benadering vier honderd
woorden neer te zetten. Impressies op te tekenen, verweven met de persoon die
hij is of meent te zijn of zou willen zijn. Hoe lang houdt hij dit nog vol en
is het wel vol te houden?
Het laat hem toe in elk geval vast te stellen,
hoe vlug het pak nog te vullen paginas dunner en dunner wordt en dat dit de
maatstaf is te ondergaan hoe vlug een jaar weg schuift onder hem en nog en
vooral, hoe machteloos hij er tegenover staat.
Wat hij schrijft
heeft niet zoveel belang, wel dat hij schrijft, dat hij de pen neemt, zijn
dagboek opent en schrijven gaat, woorden die andere woorden oproepen, zinnen
die reeds de erop volgende zin in zich dragen, alles in alles schuivend, zoals
nieuwe cellen zich koppelen aan de oude, letter zich koppelt aan letter, woorden
aan woorden, zinnen aan zinnen.
Maar heeft het wel enige
betekenis of zin?
20-10-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
19-10-2012 |
Dit had een gedicht kunnen zijn |
De golflijn van de
branding zien als teken van de eeuwigheid. Ebbe en vloed, ogenblik na ogenblik,
het onverbiddelijke Nu. De lijn getrokken door het water op het strand, getekend
zonder enige verzwakking, keer op keer. Zelfde beweging en zelfde geluiden, in
alle zeeën en oceanen, dagen en nachten, sedert het begin der tijden, alsof
water, de hartklop was van de aarde, en de lucht erover, de hartklop van de
geest, het zichtbare door het onzichtbare levend gehouden in het Nu van elk
ogenblik.Je loopt over het
strand, op de waterlijn, de zee is in je hart, de winden die gedachten zijn, gedachten
die je bent, elke vezel ervan geladen met elke vezel van het voorbije. En de
meeuwen dwarrelend over jou. De oneindigheid van ruimte en tijd over jou
geschoven, de jij die je bent, omhelzend.
Meer ben je niet, al
denkt je meer te zijn als je het verwoordt.
Dit had een gedicht
kunnen zijn, het had van vele zaken de essentie kunnen zijn van wat nog komen
kan of niet, omwille van te vroeg of te laat, omwille dat het dromen waren of een
werkelijkheid waarvan gehoopt werd dat ze anders was voor jou, dan ze wel was.
Zo, je weet maar
nooit wat je schrijven zult op morgens zoals deze, als woorden worden neergezet
in het geluid van zeeën, en je van stiltes hier bezeten bent, beweegloos in het
licht. Overrompeld als je bent.
In de ruimte van het
Zijn, je blote voeten in het water, de zee, die je omspoelt en niets te vrezen
nog van wat voor jou nog ligt. Openheid die je wil zijn en open nog het boek
dat je leven is, omdat je dit ogenblik bent en niets meer, maar ook niets
minder.
Dit had een gedicht
kunnen zijn. Het had van vele zaken de essentie kunnen zijn van wat het leven
is, ogenblikken gewenteld in ogenblikken. En als je niets hebt opgetekend heb
je geen lijn getrokken van ogenblik naar ogenblik, niets nagelaten van wat je
waart en evenmin van wat je niet waart.
En niets te houden,
helemaal niets, je voeten in het zand hier neergezet, uitgewist, geen sporen
nagelaten, alleen wat woorden, gelukkig maar.
Dit alles hier, had
een gedicht kunnen zijn, een niet aflaten na te gaan wat anders had kunnen
zijn, en ook niet.
19-10-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
18-10-2012 |
Ãtre, Dieu et Cosmos ne sont qu'un. |
Het leven dat
ogenschijnlijk stilstaat omheen hem terwijl binnen in hem alles in beweging is.
Hij weet dat de herfst hem overvalt, hij weet dat de cellen in zijn lichaam
zich langzamer vernieuwen. Weet dat voortdurend andere gedachten ontstaan in
hem, die hij niet opvolgen kan, die zich lijk wolken voortdurend wijzigen,
wegdrijven en terug opduiken.
Maar hij is bezeten
om dit alles op te tekenen, gedachten opspringend uit gedachten, lijk cellen
geboren uit cellen. En groeiend in hem, de idee van Lacroix en van zovele
anderen, dat hij maar blijft herhalen. Elke dag in een andere toonaard.
Hij is deel van de
Kosmos die IS, het grote ZIJN; hij is deel is van het oneindige sublieme leven,
deel en schakel; hij is voortzetting van wat is, naar wat komt: God of welke
naam je ook geven wilt - het binnenste zijnde en het Universum het zichtbare,
en beiden samen, elk deeltje ervan met zijn binnenste en zijn buitenste, hoe
minimaal ook, verbonden met elk ander deeltje ervan, één ineen slingerende,
ineen groeiende, ordenende beweging van het Zijn. Lacroix noemt dit le flux cosmique, le produit de lEsprit.
Uiteindelijk, vanuit
het oogpunt van het Zijn is er enkel beweging, is het streefdoel van het
Universum, in zijn totaliteit, niet de mens, maar de Geest, zoals hij opduikt
in de mens, waarvan we ons, als we maar willen, als mens een idee kunnen
vormen. De Geest die het binnenste is van het Universum, het deel dat primeert,
het deel dat Leeft en Heerst, het deel dat overleven zal, alle materiële
beelden die we er van hebben ten spijt.
Dit zijn zaken die
hij schrijf, alles in hem bewegend met wat is van de zee, het licht en de
luchten hier, waar hij eens te meer is aanbeland.
18-10-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
17-10-2012 |
Georges Lacroix |
Hoe ben ik er ooit
toegekomen het boek te kopen van Georges Lacroix: Théorie de la Dialectique cosmique (Editions Lauzeray
international, 1979) dat ik gelezen heb in augustus 1981, daarna jaren in zijn
rek heeft gestaan, want moeilijk te begrijpen, omwille van de mathematische
formules erin verwerkt en de vreemde woordenschat die gebruikt wordt, maar dan toch
baanbrekend omdat het doel van Lacroix was:
Edifier une théorie
de lEtre, applicable non seulement à latome mais à tout lUnivers et en
particulier à lhomme dans la vie de tous les jours.
En deze theorie schreef
Lacroix:
réside davantage dans une grande rencontre se situant entre le père du
Taoisme, Lao Tseu et le père de la relativité, Albert Einstein.
Omdat er een intieme affiniteit bestaat tussen de mystieke visie van
het Taoïsme en de moderne fysica'. Hij puurt hieruit
zijn paradigma: Être, Dieu et Cosmos ne
sont quun en ziet dit als een vorm van religie om naar te leven. Een
religie waar we grote nood aan hebben. Ik kom hier op terug, want te belangrijk om het zo maar over boord te gooien. Trouwens, wat anders is van waarde om over te schrijven in deze vreemde wereld waar 26,4 miljoen euro betaald wordt voor een 'Abstractes Bild', een schilderij van Gerhard Richter?
17-10-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
16-10-2012 |
Abelard |
In mijn dagboek, als
in mijn blog, worden ideeën ingebracht, hernomen, omdat ze zo evident zijn of
gewijzigde en aangevuld, beide documenten houden zich in stand dankzij een voortdurende
aanpassing en een blijvende hoop eens, ook maar ooit eens, iets nieuws en iets
enigs te brengen.
Het is een gestadig
bezig zijn. Denken en schrijven en ik herhaal mij hier - voedsel opdoen in de boeken, en het voortdurend
interpreteren van het mysterie dat het leven is. Het geluid van de wereld is
dan lijk het ruisen van de wind in de bomen, lijk het geluid van de branding in
de golven, het beperkt zich tot een verre aanwezigheid die me amper raken kan.
Dit laat me toe af te
tasten wat er leeft in mijn herinneren en vooral in te gaan op het absolute dat
ik telkens weer ontmoet achter de dingen. Dit is het dan het domein van velen
die niet voldaan zijn met wat hen werd voorgeschoteld en aangeleerd, want in
het domein van het absolute zijn we nergens en overal, niet tijd gebonden, niet
vastgehouden aan wat als waarheid wordt vooropgesteld.
Zo, waar zoveel al
over gezegd is: de woorden van Christus, hoe en wanneer en door wie werden ze
opgetekend. Langs welke veelheid en verscheidenheid van kanalen kwamen ze tot
ons. Of in welke mate werden zijn woorden aangevuld, gewijzigd, verkeerd ingeschat?
We klampen ons vast
aan de vier evangeliën, als er misschien twintig zijn geschreven, alle een
soort van biografie van Christus. Waarom bijvoorbeeld schuwt men het Evangelie
van Thomas en eigenlijk is dit het enige dat nog kan onderwezen worden, omdat
het een metafysisch evangelie is, en voedsel zou kunnen zijn voor onze geest, voedsel
waar we grote nood aan hebben?
Het Concilie dat aan
de gang is heeft een zware verantwoordelijkheid, vooral mogen ze ons niet
voorhouden te geloven wat niet meer te geloven is. We zijn allen Abelard
geworden, we willen begrijpen om te kunnen geloven. De idee van Bernardus,
geloven om te begrijpen wordt niet meer aanvaard door de mens van nu, we zijn
al te ver uiteen gegaan.
16-10-2012, 00:22 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
15-10-2012 |
Missaal |
De knaap die ik was.
De knaap die met de missaal onder de arm, de lange weg aflegde naar de kerk, te
voet, zoals de mensen van het ganse dorp, in groepjes van twee, drie samen. En
galmend over de huizen en straten en velden, de kerkklokken die hen aanmaanden:
Kom, kom, het is tijd, de Heer wacht.
En de kerk, vol met
gelovigen, ook met de knaap die ik was.
Wat gebeurde er opdat
er nu een tijd gekomen is dat weinigen, de roep van de Heer nog horen. Wat
gebeurde er in die laatste vijftig jaar die ons scheidden van het Concilie van
1962, toen besloten werd de Kerk dichter bij de mens te brengen. En niet alleen,
door de woorden van de Mis in de taal van het volk te lezen, wat voor velen ervaren
werd als een vreemd, ongewoon gebeuren, maar ook, wat even vreemd overkwam, de
priester die nu aan het altaar stond met het gelaat naar de gelovigen gekeerd,
terwijl hij vroeger de kracht van zijn gebed en van zijn zegen haalde - de
armen in orant - uit de goddelijke energie die uit het oosten kwam.
Ik denk niet dat het
verdwijnen van het Latijn en de Gregoriaanse gezangen, en de wijziging in de
plaats van de priester nu met de rug naar het oosten, plus punten zijn geweest.
Integendeel, het betekende, naar mijn gevoelen, een inbreuk op het sacrale
karakter van de Mis. Het betekende dat de Mis ontdaan werd van haar symboliek en
aldus overkwam als een soort voorstelling die eerder van de aarde was dan van
de hemel.
Maar de ontheiliging
van de Mis was niet het ergste.
Kwam daarbij de mens die inzicht kreeg in wat het Universum was, de aarde, wentelend
en draaiend omheen de zon, en de zon vastgehecht in haar sterrenstelsel wegschietend in het oneindige
samen mert de miljarden sterrenstelsels. En het feit - wat de Kerk niet heeft willen
of kunnen begrijpen en nog niet schijnt te begrijpen - dat God nu heel ver af
is, ergens aanwezig in de lichtjaren van ons verwijderde sterren en met Hem,
zijn Hel en Paradijs, en dat de God, deze van toen ik nog knaap was, andere
zaken te regelen heeft dan zich om de aarde en de mens op aarde zorgen te
maken.
*
Er was op 13 oktober,
op de BBC een heruitzending van een programma waarover ik op 11 oktober 2011, een
blog heb geschreven. Het ging over de vraag of er iets was vóór de Big Bang.
Alle ondervraagde
kosmologen wisten dat er iets moet
geweest zijn, en allen hebben ze hun voorstel gedaan, van een met energie
geladen leegte tot een black hole,
tot een vorig Universum dat nog amper een wolk energie geworden was, tot nog een
hoop andere mogelijkheden, maar iets wisten ze moet er geweest zijn.
Echter niemand
onder hen vernoemde de naam van God als mogelijkheid. Niemand vermeldde dat in
den beginne het Woord was, het Woord dat in zich, alle evolutiegegevens en
wetmatigheden voor het tot stand komen van een Universum had kunnen bezitten.
ik zou geantwoord
hebben dat er Iets zou kunnen geweest zijn, waaraan de naam van God kon worden
toegekend, iets immaterieel, iets
niet te voelen, niet te horen, niet te zien, niet vast te stellen, maar iets
dat er was en wist wat geweten moest, opdat na 13.5 miljard jaar de vraag zou
gesteld worden wat er was voor het er was.
Maar dit antwoord
ook zou de (aarts)bisschoppen in Concilie niet geholpen hebben, integendeel.
15-10-2012, 00:43 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |