 |
|
 |
|
|
 |
30-06-2023 |
Soepelheid. |
Elke maand die voorbij is is een gift, zo wil ik het zien en zo wil ik elke dag ervan beleven, dankbaar zijnde, als ware het een gebed voor ik slapen ga, want in welke toestand ik me ook bevind, ik ben er nog en, als ik begin te schrijven bloei ik open, leef ik intens, is het het allerbeste moment. Zelfs als ik niet weet wat te schrijven, erop ingesteld zijn is me voldoende om te weten dat ik nog leef, dat ik nog al is het maar met een zijden draadje in het leven blijf vastgehaakt. Veel is het dus niet meer, amper genoeg om nog niet te sterven.
Zo voel ik me op momenten zoals deze, de nuchtere gedachten van de nacht en de morgen als een schaduw meegedragen de ogenblikken van mijn schrijven. Maar ik blijf me verankeren in de tijd, mijn lichaam en geest pijnigend om er nog enige soepelheid in op te wekken
Soepelheid in het schrijven en in deze die van het lichaam is zijn de enige dagelijkse betrachtingen die ik koesteren blijf, hoog in het vaandel. Het maakt het summum uit van mijn dagelijkse bezigheden en niemand kan me hierbij helpen ik sta er alleen voor.
Maar ik heb me nooit zo oud gevoeld als nu, nu ik opsta uit een lamlendige periode die als een donkere wolk is blijven hangen over mij.
Ik zie me dan in de spiegel staan en ik tracht te raden wie ik ben of wat er nog overblijft van wie ik was.
Heb ik nog iets anders te zeggen? Ik geloof het niet, mijn denken houdt hier op vroeg in de morgen van eind juni. De tijd is geen maatstaf meer alleen hopen dat er beterschap komt in al wat ik nog doe.
Daarna zal ik gaan neerliggen, het kan altijd het laatste zijn dat ik geschreven heb.
30-06-2023, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
29-06-2023 |
Lectuur. |
Ik behelp me nog altijd met de rolator op het terras in de tuin om terug normaal te leren gaan. Nu loop ik er nog als een dronken persoon als ik zonder hulp tracht te gaan. Ik noteer djt hier omdat het de enige plaats is die ik heb om het te vermelden want schrijven met de rechterhand in een dagboek is onmogelijk, dus mijn blog fungeert tezelfdertijd als dagboek, het registreert in welke toestand ik me fysisch als geestelijk bevind. En ik moet het bekennen deze is alles behalve schitterend.
Gisteren heb ik mijn moraal hoog gehouden met enkele zinnen te ontlenen aan Pfeijffer, zinnen die ik uitzonderlijk mooi vond - ik denk dat Pfeijffer dit ook wist als hij ze schreef – omdat ze als een witte bloem opstijgend uit de dorre aarde door mij gelezen werden, want de lectuur van ‘Alkibiades’ vordert traag. Ik bereik hoegenaamd niet de zeventig pagina’s daags die een vriend haalde en het boek las op tien dagen. Ik zal zeker minstens een maand nodig hebben als ik het ritme van nu aanhouden kan. Het zij dan zo, ik kan het nu toch niet meer op zij leggen, ik wil verder.
Het feit is dat ik me op een totaal vreemd terrein bevind, dat het geen roman is zoals je normaal verwachten kunt, maar het voert je binnen in de wereld van de politiek en van de oorlogsvoering, thema’s die ik met bewondering voor de schrijver volg. Het geeft me ook een zeker inzicht in de wereld van de Griekse maatschappij, die ik voor het eerst te aanschouwen krijg en met verbazing volg.
Pfeijffer heeft er een hand van weg om ons een beeld op te hangen hoe het er in de begoede middens van de maatschappij aan toe ging. En het is maar een begin, volgens mijn vriend moet het beste nog komen. Dus we gaan verder.
Het is dus Pfeijffer die mijn dag ten dele vult. Ik heb er een paar uren voor over waarna ik verder ga met mijn gewone doen maar met de gebeurtenissen in zijn boek in het achterhoofd.
Zo aaat het als je verzeild bent geraakt in het Griekse landschap van steden, gebeurtenissen en namen dat zijn ‘Alkibiades’ is.
29-06-2023, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
28-06-2023 |
Alkibiades huwelijk volgens Ilja Pfeijffer. |
Een nieuwe dag, een nieuwe blog, een nieuw verhaal dat ik bedenken moet, de ogen gesloten op wat er binnen de muren gebeurde of niet gebeurde of had kunnen gebeuren. Echter, diep kijkend in mij naar wat rest van de dag vind ik, wat mijn eigen wereld betreft, heel weinig. Zo als ik niet geholpen word, wordt het niet veel, wordt het maar wat gebazel waar ik soms sterk in ben.
Al zegt het me achteraf niemand, dikwijls log ik mijn blog in met het gevoel niets gezegd te hebben, wat nefast is voor mijn slaap.
Maar het is vandaag niet door mijn goed gesternte dat ik geholpen wordt maar door Ilja Leonard Pfeijffer die zich honderdmaal in schoonheid overtreft als hij beschrijft hoe Alkibiades zijn toekomstige vrouw, staande op een karos, stapvoets getrokken door vier witte hengsten en geleid door hemzelf, door de straten van Athene voert, ‘zij stralend als een godin die de Atheense avond in, de maand Gamelion voor haar speciaal vroeg.
Pfeijffer overtreft zich als hij vertelt hoe ze er staat op de karos in het licht van de fakkels en, om het maar te hebben over haar kleding:
‘Laag over kostbare laag exquis gesneden exotische stoffen, als glanzend dubbel geweven Perzische zijde en ragfijn Ionisch linnen, waarvan elke plooi door de meesterhand van de beeldhouwer, huilend van ontroering, lijkt te zijn gemodelleerd, belegd en bestrooid met saffieren en topazen, zilver en goud, glittering, kleur en licht. Haar sluier is van saffraan geweven meeldraad van krokussen, die beschermt tegen pijnen, en haar kroon is van asperges, zoals de folklore sinds mensenheugenis het wilt, die kunstig zijn vervlochten in een vederlichte architectuur van zilver filigraan.’
Deze beschrijving vindt je op pagina 137 van Ilja Pfeijffers machtige roman van meer dan 700 pagina’s, ‘Alkibiades’, uitgegeven in 2023 door de ‘Arbeiderspers’.
Ik draag zijn woorden mee als een kostbaar juweel om de hals, want zelden heb ik ooit iets gelezen dat op dergelijke schitterende wijze geschreven werd
Ik kon jullie deze passage niet ontzeggen.Ik denk niet dat Ilja Leonard er enig bezwaar tegen heeft.
28-06-2023, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
27-06-2023 |
Mijn werelden. |
Ik ken mijn beperkingen, ik weet waar ik aan toe ben, ik ben aan het afzwakken. De laatste maanden hebben me fysisch en ook spiritueel omver gehaald, hebben me diep getroffen, ik ben maar de schaduw meer van wat ik was. Moet ik ongerust zijn, of me erbij neerleggen?
Een goede vriend, een allesweter wat het eigene van grote schrijvers betreft, troostte me: ‘ook Agatha Christie, naar haar einde toe was aan het verzwakken maar het belette haar niet verder te schrijven’, wist hij.
Mijn lot is aldus gekend, is bloot gelegd, mijn onderwerpen afgegleden tot het leven van enkele rupsen in de tuin die zich binnen een tiental dagen gaan metamorfoseren tot koninginnenpages, ik zal ze in het oog houden en het vermelden op het gepaste ogenblik.
Ondertussen gebeurt er van alles in de wereld, veel te veel om het hier te vermelden, echter ‘mijn’ wereld strekt zich niet verder uit, hij blijft binnen de hagen en de muren zo lang ik me niet ontplooi en de wereld van de geest ga opzoeken, hopend dat deze zich openen zal in al zijn geledingen, gaande van het eerste begin ervan uitgestreken over de tijd die was en uitkijkend naar de tijd die komen gaat hoe lang nog?
IK ben van deze twee werelden, deze van het nabije gebeuren en deze van het innerlijke gebeuren dat de oneindigheid doorkruist als ik het willen zou. Dit is van de grote rijkdom die ik bezit en die ik betreden kan elk ogenblik van de dag en de nacht. Klara helpt hierbij en zoals de zaken nu liggen, ook de ‘Alkibiades’ van Ilja Pfeijffer telkens met de muziek van Klara er altijd ten dele in verweven.
Je volgt me wel, je weet tot hoe ver ik wel kan gaan als ik vrije teugel geef aan mijn gedachten. Want ik heb tal van mogelijkheden om de wereld van de geest binnen te gaan en er lang te vertoeven alsof het een regenwoud was van gedachten en niet van bomen of planten of dieren.
In feite is er niet zo veel gewijzigd, zoals bij Agatha Christie, misschien wat woorden die verdwenen uit mijn woordenschat.
27-06-2023, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
26-06-2023 |
Rupsen |
Op de hoog opgeschoten stengels van de anijs in de tuin zitten drie rupsen. Verdelg ik ze of laat ik ze verpoppen tot koninginnenpages opdat mijn achterkleinkinderen er nog iets zouden aan overhouden. Mijn besluit is vlug genomen het zijn de vogels die beslissen zullen, ikzelf steek er geen hand naar uit, integendeel ik zou ze willen beschermen tegen alle onheil.
Voorheen zou dit zeker niet het geval geweest zijn, ik zou ze verwijderd hebben, vernietigd om de anijs te beschermen, maar de tijden zijn veranderden of zijn wij het, is het onze ingesteldheid die zich wijzigde, zijn we meer natuur-gebonden geworden?
In elk geval ik voel het zo aan, het begon met mijn veldbloemen park en ging verder met het ophangen van een insectenhotel ‘Suvan’, wat zal mijn volgende geste zijn ter bescherming van de natuur?
Dit alles gebeurt in de marge van het dagelijkse, maar toch is het meer dan iets terloops, het is gewild om het zo te houden en in die richting verder te gaan. Het wordt iets zoals het ‘Concerto voor Orkest’ van Béla Bartók dat is overgebleven dankzij Pierre Boulez. Twee punten die ik mee draag in mijn achterhoofd als ik schrijven ga, stoïsch, ongeacht het aantal lezers - waar ik geen zicht op heb - of vooral als ik ga neerliggen op de sofa, half luisterend naar Klara.
Wel is het zo dat ik me dag na dag ‘afsloof’ om mijn opdracht, een geschrift van mij na te laten, te vervullen. Ik schreef je gisteren wanneer dit meestal de laatste tijd gebeurt, juist voor het slapen gaan. Ik denk dat het nog een tijdje zo zal verdergaan.
26-06-2023, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
25-06-2023 |
Pierre Boulez over Béla Bartok. |
Pierre Boulez over zijn interpretatie van het ‘Concerto voor Orkest’ van Béla Bartók, uiterst boeiend om volgen evenals de uitvoering ervan onder zijn leiding.
Een gelukkig moment in mijn dag, een moment dat me de ganse dag is bijgebleven, regelmatig terug is opgedoken en in feite me heeft vergezeld wat ik ook moge gedaan of gezegd hebben.
Ik hou van Boulez, van zijn manier van dirigeren en nu hoorde ik hem in het Duits spreken hoe hij zijn dirigeren zag in verhouding tot het componeren. Hijzelf kon het uithouden gedurende een lange tijd niet te dirigeren, maar een componist hield het geen dag uit, niets gecomponeerd te hebben of gewerkt aan een sonate of een symfonie.
En over het werk van Bartók was hij vol lof, zoals ik er vol lof over ben. Zijn ‘Concerto voor Orkest’ is een prachtig hoogstaand werk, het werk van een groot componist. En dan denk ik ook aan zijn Vioolconcerto en aan zijn ‘Sonate voor twee Piano’s en Slagwerk’. Zoek dit laatste maar eens op in je vrije momenten, bijvoorbeeld na dit gelezen te hebben.
Maar wat hij zegt over het componeren, is ook geldig voor het schrijven. Ik ook kan geen dag laten voorbij gaan zonder het te doen.
Zelfs nu als ik mijn handicap verbijten moet ontsnap ik er niet aan. Weliswaar op mijn manier. En gematigder dan vroeger.
Het uur om het te doen heeft geen belang of toch, hoe dichter bij het slapen gaan des te beter ik inslaap, het is mijn drug.
25-06-2023, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
24-06-2023 |
3.800 m diep. |
Hoe vlug de uren, hoe vlug de dagen, in feite komt alles neer op hoe vlug de tijd tussen twee blogs want een belangrijk deel van mijn dag is hierop afgesteld. Het is een trein die ik nemen moet naar waar weet ik nog niet en evenmin ken ik het uur, ergensnaarn een stad die ik nog niet ken. Ik wacht tot er een licht schijnt in de tunnel om te gaan waar me opgedragen wordt heen te gaan.
Zo gaat het er meestal aan toe maar het gebeurt ook dat alles klaar en duidelijk in mij te wachten ligt en ik maar te nemen heb wat er wacht, men noemt dit de inspiratie van het ogenblik
En deze mogen was het licht dit van de dood, dit van de jonge man in de onderzeeër op weg naar de Titanic op 3.800 meter diepte, die er het leven laten zou.
Ik was ermee slapen gegaan en ik kon er me niet van bevrijden, het beeld bleef maar komen. Ik dacht niet aan de vier andere mannen, alleen aan de knaap nog, omdat hij er niet thuis hoorde vond ik, de Titanic kon hem gestolen worden op zijn leeftijd, trouwens op elke leeftijd, het is maar hoe men zijn leven verpanden kan of wil, maar het leven van de jonge man grijpt me zo aan dat ik het hier vermelden wil om het vast te ankeren aan de tijdsgeest van nu.
Ik heb het hier neergezet heel laat op de avond omdat ik het gebeuren zou kunnen loslaten in mijn slaap. Ik weet wel dat er andere drama’s gebeuren, maar dit drama hier is van een vreemde aard, het is er een waarvoor rijkelijk betaald werd opdat het gebeuren zou, of dan toch zou kunnen gebeurd hebben.
Het is er een waar geen film zal over gemaakt worden, alhoewel er wel een gemaakt werd over de Titanic waar de eerzucht van de mens ook een belangrijke rol heeft gespeeld. Zo je weet maar nooit.
Maar ik, zal ik dan toch vast kunnen slapen deze nacht?
24-06-2023, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
23-06-2023 |
Schoonheid. |
De veldbloementuin is geworden wat ik verhoopt had, hij is een toevlucht voor bijen, kevers en vlinders, een verzamelpunt van leven en beweging. Ik kijk ernaar met een zekere voldoening, met een blij gevoel in mij, iets bereikt te hebben, een pagina gevuld met bloemen in plaats van met woorden.
De aanleiding te zijn geweest om een handpalm aarde om te vormen tot een bloemenveld, een vorm van creatie die ik bekomen heb dankzij de kracht en de kosmische eigenheid van de natuur die mijn geest, want uiteindelijk was het een idee van mij, aan het werk heeft gezet.
Ik aanzie het als een blog in een andere vorm die ik geschreven heb, een uiting van een drang in mij schoonheid op te wekken, want beken het, niets is mooier dan een bloemenveld in de zon. Niets overstijgt dit, niets.
Ik zag het een paar dagen terug toen een vriend me enkele foto’s toestuurde van zijn bloemenveld voor de deur. Ik ben er niet in geslaagd een foto ervan over te brengen naar mijn blog, zodat jullie zich moeten tevreden stellen met die van mij.
We voeren het in ons schoonheid te verwekken. En ik denk dat deze drang, eigen aan de homo sapiens in een stijgende mate aanwezig is, dat die drang nu veel sterker is dan bijvoorbeeld een eeuw geleden.
Diverse redenen kunnen aan de basis liggen maar belangrijk is dat het een progressie is, een richting naar meer en niet een toestand van verval.
Ik dacht er deze morgen aan toen de kinésiste, Liesbeth, die me tweemaal in de week bezoekt, me vertelde over haar moeder die in haar vrije tijd ceramiste is, ‘pottenbakster’ zegde ze en deze was zinnens, eens gepensioneerd, zich volledig te wijden aan deze kunstvorm.
Het verbaast me keer op keer dat ik regelmatig personen ontmoet of hoor van hen, dat ze schilderen, beeldhouwen, zich verliezen in de ceramiek. Hun dagelijks werk is hen niet voldoende, hun geest verlangt meer, ze zoeken een vluchtheuvel om zich creatief te kunnen opstellen.
Deze evolutie, dit openbloeien in het creatieve, deze hang naar schoonheid is deze niet eerder een eigenschap die we haalden uit de Kosmos, eerder dan uit onszelf?
Is het niet de Kosmos die ons in deze richting duwt?
23-06-2023, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
22-06-2023 |
Afspraak. |
Het wordt een afspraak tussen de zon en mij om het volgende nobel punt te bereiken, dit van de herfstequinox.
Ikzelf heb dit als doel gesteld, het is een punt niet te dichtbij en ook niet te ver af, een punt op de baan van de aarde om de zon dat voor mij te halen kan zijn zodat ik er naar uitkijken kan om de zomer door te brengen. Tot dan loopt de afspraak die ik daarna hoop te kunnen verlengen tot een volgend nobel punt, nobel omwille van het kosmisch karakter ervan.
Deze afspraak is in een zekere mate noodzakelijk, het geeft me, ogenschijnlijk althans, een geruststelling wat mijn toekomst betreft en het laat me toe met vertrouwen er naar toe te leven.
Zo moedig ik me aan om zeker niet te versagen, ook niet in het lezen van ‘Alkibiades’ dit raadt een vriend me aan. Er wacht me dus een periode van drie maanden om wat te bereiken eigenlijk, want mijn tijd voor iets bijzonders is voorbij. dus, volmondig blijven lijkt me voldoende het zal me geestelijk wakker houden.
IK heb dus geen plannen meer om nog iets wel bepaald te bereiken, ik beken dat ik met ontzag opkijk naar wat ik reeds geschreven heb en dat ik het niet meer zie zitten - een paar maanden geleden wel nog – iets groots te presteren om af te sluiten, bijvoorbeeld al was het maar al mijn gedichten onder te brengen in één bundel. Vandaag ontbreekt me de moed hiervoor, morgen misschien niet.
Aldus wordt mijn afspraak geen sprankeling van creativiteit, geen voltooiing van ets dat al gepland stond, alles schijnt me zo broos toe ook mijn wandelingen in de tuin en het helend gevoel erbij.
Ik sta er nog, maar niet zoals ik het willen zou. De dokter die het goed meent met mij, ik oude man, vraagt me geduld te hebben. Geduld en geduld.
Heb ik het?
22-06-2023, 04:03 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
21-06-2023 |
Zomerzonnewende. |
Ik kan niet voorbij deze datum die kosmisch gezien zo nobel is, het begin van de astronomische zomer. De Sterrengids leert het me: ‘de zon staat op 90° ecliptische lengte en bereikt de grootste noordelijke declinatie… Het is de zomerzonnewende. Vanaf nu gaat de zon terug richting het zuiden en worden de dagen weer korter.’
Onweerstaanbaar is de baan van de aarde om de zon tot op een fractie van een seconde precies. Wie of wat is het die/dat zorgt voor deze ontstellende precisie?
Het is de Kosmos in zijn totale uiterlijke als innerlijke gesteldheid die dit regelt, volledig buiten ons om, we kunnen het enkel vaststellen en ondergaan of er met verwondering naar opkijken. Wat ik ook wil doen, verwonderd zijn.
KLARA vraagt het me honderdmaal per dag om diverse redenen en ik weet dat elke dag een grote verwondering is als ik luister naar de muziek die de kamer bevolkt en bemeubelt. En het is maar normaal als ik in contact ben met de geest in het leven van zovelen die me zijn vooraf gegaan en het beste van zichzelf hebben vereeuwigd in hun werken.
Ik wil voortdurend bewust zijn van de geestelijke omgeving waarin ik me steeds bevind. Een omgeving die zich hecht aan de dagelijkse feiten-omgeving waarin ik verwikkeld ben. Ik leef aldus op een voet van innerlijke gespannenheid, het geestelijke aspect het dagelijkse overkoepelend.
Dit is de ideale toestand die ik niet altijd ten volle bereik, maar ik streef ernaar en vandaag wordt er het kosmisch element aan toegevoegd.
Of hoe intens ik alles tracht te beleven.
21-06-2023, 00:51 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
20-06-2023 |
Het nieuwe boek. |
Wat ik gisteren schreef gebeurde node, maar ik wou het toch kwijt, ik wou het toch geacteerd voor later als ik terugblikken zal op de periode van nu. Zelfs al weet ik niet of ik nog ooit terugkom op wat er geweest is; het mocht toch bewaard.
Ik stel vast dat ik voor het ogenblik onder zware druk kom te staan, dat ik steeds maar verder wil en eigenlijk niet kan omdat het schrijven een kwestie werd van te lange duur.
Nu, komende uit alle windstreken wordt me moed ingesproken. Ik ben er zeker niet ongevoelig voor maar vergeef me als ik er niet rechtstreeks op antwoord, het zou me te veel inspanning vergen.
Ik kreeg ook een foto van een veldbloementuin toegestuurd, een veld om jaloers op te zijn, vooral als ik denk aan die van mij.
Ik lig al dagen met het boek van Ilja Leonardus Pfeijffer op de tafel zijn ‘Alkibiades’, zonder aanhangsels ruim zevenhonderd pagina’s tekst. Hoe hij dit klaar speelde om het boek te schrijven op 14 maanden tijd is me een raadsel én, of ik het volledig lezen zal - dus niet zoals ‘Het verdriet van België’ – is een ander raadsel waar ik voorlopig nog geen antwoord op weet. Het schijnt me, na honderd pagina’s, in elk geval een ‘droog’ iets toe, maar verder spreek ik me er (nog) niet over uit, alleen dat het kolossaal veel opzoekingen moet gevergd hebben en een enorme verbeelding en zeggingskracht. Hier duidelijk eigenschappen van Pfeijffer.
Het boek vervangt nu dit van Thomas Hertog maar ik geloof niet dat ik er met evenveel enthousiasme in ‘wandelen’ zal. Hertog hield me wakker, inspireerde me, ik geloof niet dat dit het geval zal zijn met het werk van Pfeijffer.
Want als ik lees hoe Alkibiades tewerk gaat om Socrates in zijn bed te krijgen wringt er iets bij mij.
We zien wel hoe het aflopen zal, later.
20-06-2023, 03:59 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
19-06-2023 |
Hoe het schrijven? |
De vuurbol van de zon is niet op de afspraak deze morgen, het licht wel en ook het gezang van de vogels, de merel vooral. Mijn rechterhand echter blijft gevoelloos zoals de vorige dagen, al laat het me toe mijn gedachten te bestendigen in een eigen vorm en, na wat ik gisteren schreef, na wat ik mijn leven lang al geschreven heb, verder te gaan op mijn elan, telkens onderbroken en telkens weer opgedoken om te gaan naar waar ik al was of te ontdekken waar ik nog niet was. Het is een dagelijkse routine afhankelijk van de eerste stappen die ik zet in of naar het voorlopig nog onbekende. Afhankelijk ook van wie of wat ik ontmoet op mijn weg zelfs als ik niets ontmoet, als alles gesloten blijft zoals vandaag, een uitzonderlijk gebeuren, dat ik vermelden wil.
Het is de eerste maal dat ik niet weet wat ik jullie te vertellen heb, de eerste maal dat me dit overkomt, dat ik schrijf en niets te zeggen heb. Je hebt het bij te nemen, ook dat Ugo d’Oorde minder, veel minder dan vroeger aan het woord komt.
Dit is wat ik melden wou. De pijn bij het schrijven overstijgt me, legt me lam, houdt me in zijn greep zo gisteren als vandaag, zo erg dat ik het zeggen wil, al kost het mijn fierheid ze niet te kunnen overwinnen.
Ik word er stil bij, ontmoedigd zelfs, neergeslagen.
Wat is het dat me en jullie wacht, morgen?
19-06-2023, 05:21 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
18-06-2023 |
Wat ik nog melden wil. |
We glijden af naar een maatschappij waar onze seksuele geaardheid veruit de bovenhand neemt op onze kosmische geaardheid, waarbij deze laatste zelfs verloochend wordt door het openlijk verwerpen van het Yin-Yang-karakter van de natuur. Men begint er zelfs prat op te gaan, erover publiciteit te maken. Er is, wat men normaal verwachten zou, geen verzet er tegen, men ondergaat de wil die van het lichaam is en niet van de geest. Openlijk, met sier bekennen, met mannen en vrouwen naar bed te . elke terug maatschappij kan hieruit ontstaan? Het zou me niet verbazen indien eerlang huwelijken zouden afgesloten worden tussen twee vrouwen en twee mannen ,een vierling in plaats van een paar.
Onderwerp gesloten. Kom er niet/nooit meer op terug. Want geen tijd noch goesting trouwens, ik ontvang elke zaterdag ‘De Standaard’. Als ik zie de massa lectuur dat dit blad me te bieden heeft dan schrik ik ervan. ‘De Standaarden’ van de vorige weken, amper doorbladerd, liggen er nog, stapelen zich tot een hoop die ik nooit meer verwerken zal. Ik denk dan aan al dat geschrijf dat er in aanwezig is, al die inspanningen die gedaan werden om het blad te vullen, hopende dat al die teksten gelezen zullen worden én misschien een reactie zullen opbrengen al was het maar een vermelding in het nieuws van de VRT. En toch wat er ook moge komen, ze stoppen niet, ze stoppen nimmer, schijven is hun adem, hun levensvoedsel, of het nu gelezen wordt of niet.
Ik weet me met wat ik schrijf, hoe weinig ook, een van hen, het is mijn, positieve ingesteldheid op de geest in de kosmos die er de oorzaak van is. Hij, de geest, laat niet toe dat ik mijn dag zou slijten in ledigheid , er moet iets gebeuren waarmede ik mezelf bevestig dat ik er nog steeds sta, gelaarsd en gespoord om te tonen wat er van mij is overgebleven in deze akelige wereld als ik hoor en half lees wat er allemaal in gebeurt.
Zo stond ik vandaag even stil bij wat grote poëzie wordt genoemd door Catherine De Kock die het heeft in de Standaard der Letteren van 17 juni over de poëzie van Alara Adilow, de meest bekroonde dichteres van het jaar, ‘Mythen en Stoplichten’ (Prometheus) [1]
Ik heb geen verhaal als ik lees op het einde van een gedicht:
Seizoenen verschroeien, rivieren spartelen in de hitte als vissen op het droge. We verliezen elkaar in het felle licht. Kiezen op de dood te wachten Bij de oevers van een kaal geworden waterlichaam.
De dood rijdt aan op een mank stekeldier.
Zoals je vaststellen kunt, poëzie kan alle wegen op, gekende als ongekende. De kunst is deze te kiezen die gelauwerd wordt.
[1] Ze werd bekroond met de C. Budingh-prijs voor het beste Poëzie debuut in 2022 en kreeg eerder de Herman De Coninckprijs.
18-06-2023, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
17-06-2023 |
Het kan allemaal. |
Als we als stof van sterren, deel van de Kosmos zijn dan zijn we er als lichaam en geest een miniatuur van. Dit betekent ook, zonder enige twijfel, dat ook de Kosmos én lichaam is én geest. Het verwondert me dat noch Hawking, noch Hertog hierover niets gezegd hebben, al kan het niet dat ze er niet zouden aan gedacht hebben, maar niet behandeld omwille van het behoren tot de metafysica.
En daar sta ik dan als een verdediger van de Geest in de Kosmos, waarvan ik het bestaan meen bewezen te hebben op basis van de geest in ons en aanwezig in elk deeltje, tot het Higgsdeeltje ervan, in ons lichaam.
Het is, noch min noch meer mijn morgengebed, mijn manier van ontwaken, in de openingen van de nacht denkend aan mijn besluit van gisteren, dat ik zinnens was uit te schrijven. Wat gebeurde.
Daarna ben ik terug simpel mens geworden en ben ik gewandeld zo goed en zo moeilijk als het ging naar mijn stukje bloemenweide om eens te meer – de ontroering nabij – verrast te zijn door het effect ervan teruglopend tot het beeld van de bloemenweide uit mijn jeugd. En wat ik zie is nog maar het prille begin van wat het worden zal eens de zomer daar.
Ik let ook bij het opstaan op de stand van de zon die verder opschuift naar haar verste noordoostelijke stand die ze binnen enkele dagen bereiken gaat. Een belangrijk moment in het leven van de aarde als van ons, tenminste zo we er aandacht aan schenken. Wellicht ontgaat het aan velen maar zeker niet aan de mens van mijn leeftijd die zich de vraag stelt hoe dikwijls hij dit nog meemaken zal het punt waarop schijnbaar de zon terugkeert in de richting van voorlopig het juiste oosten.
Dit ook maakt deel uit van onze kosmische verbondenheid en er zijn er nu die het houden bij hun seksuele geaardheid en er een punt van maken, wat kan in godsnaam de betekenis hiervan zijn om het uit te kraaien als een haan in het kippenhok.
Het is en wereld die me denken doet aan een bepaalde passage in de Bijbel, deze van Sodoma en Gomorra en de vrouw van Lot die veranderde in een zoutpilaar.
Het kan allemaal gebeuren. Maar is het nodig dat ik jullie ook spreek, licht aarzelend, over de seksuele geaardheid van mij, opdat jullie weten zouden wie ik ben?
17-06-2023, 02:59 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
16-06-2023 |
A poor man. |
Ik zet neer wat me te binnen valt als ik neer ga zitten, zelfs als er niets is, is er toch iets dat ik te zeggen heb, dit is altijd zo geweest waarom zou het nu niet meer zo zijn. Waarom zou ik dan geen drie à vijfhonderd woorden kunnen gaan halen uit iets dat er nog niet is. Stephen Hawking, volgens Thomas Hertog, dacht er zelfs aan dat het Universum ontstaan was uit het Niets. Een vergelijking die niet opgaat natuurlijk, ik heb geen Universum te doen ontstaan.
Mijn betoog is eerder een Spielerei dan een ernst en zo wil ik het houden, hoewel ik - a poor man - niet weet waar ik de woorden ga halen die ik schrijf evenmin als Hawking en Hertog wisten of weten vanwaar het is dat het Universum er gekomen is.
Hun raadsel is dus ook het mijne en het is maar goed dat er dergelijke raadsels zijn om ons bezig te houden. Ik beken dat ik er toch elke dag even aan denk en dat dit zo zal zijn tot ik Hertogs ‘Het Ontstaan van de Tijd’ heb geplaatst in zijn rek, geborgen tussen de andere boeken waarvan vele ook handelen over het grote raadsel dat het ontstaan van het Universum is en blijft.
Het beste is eigenlijk te aanvaarden dat het er is en, gezien het er is, er een reden moet zijn dat het er is anders zou het er niet zijn. Bevreemdend is het feit dat het er is omdat wij er zijn om het vast te stellen, zonder ons was het er totaal onbesproken, zoals er misschien duizend Universums zijn in het Heelal naast dit van ons.
Ik heb dit niet expliciet gevonden in het boek van Hertog, wel dat we erin betrokken worden, dat het Universum van binnen in moet bekeken worden en niet als een toeschouwer van buiten uit. Ik besluit hieruit dat we een noodzakelijk element uitmaken van het Universum en dat zonder ons er geen Universum zou zijn.
Aan deze innige integratie houden we niet alleen een materiële binding aan over maar ook een ‘geestelijke’ binding.
Een binding met de geest in en van het Universum die ons eigen is.
16-06-2023, 03:06 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
15-06-2023 |
Een dag verder. |
‘Verbazend veel aan potentie heb ik nog’, schreef ik gisteren, maar is het zo, overdrijf ik niet om me beter te doen begrijpen? Want wat ik eigenlijk bedoelde is dat ik blijf de goesting hebben te schrijven, hoe moeilijk ook het typen met een totaal ongevoelige wijsvinger - om van de andere niet te spreken - moge geworden zijn. Echter de hinder weegt niet op tegen de goesting ik leef me dus uit, na mijn wandeling in de veldbloementuin, met waar ik nood aan heb, want hoe zou ik het anders overleven?
Ik besta dus nu uit de kleine dingen van het leven, of liever het zijn de kleine dingen die me voor het ogenblik bezighouden. Ik heb het gefilosofeer over leven en dood afgelegd, voorlopig althans, het zijn dingen die wachtende zijn. Ik heb genoeg aan mijn geblokkeerde rechterhand om te weten wat van waarde is om mijn dagen door te brengen, vooral dan de nachten zonder al te veel slaap, zijn een doorn, zijn soms een obsessie waar ik moeilijk aan ontkom, de morgen – het gezang van de merel - telkens een verlossing zijnde.
Dankzij jullie houd ik stand. Wie zou ik zijn zonder die band met jullie, zonder de gelegenheid die ik heb me elke dag, om het even op welk uur, te richten tot jullie en te vertellen hoe het met mij gesteld is opdat ook ik het weten zou in welke wateren ik me bevind als ik de zeilen hijs om de dag tegemoet te gaan, denkend aan Dante toen die op het punt stond het Vagevuur te betreden.
Een vergelijking die niet zo mis staat, want ik ook voel soms het Vagevuur in en om me heen. Het vuur dat brandt in mijn hand en dat ik niet stoppen kan, zelfs niet met ijsblokjes.
Ondanks dit gaat het goed met mij, zoals met de bloemen, de bijen en de vlinders in de tuin.
15-06-2023, 04:03 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
14-06-2023 |
Nog heel wat in potentie. |
Er waren in de namiddag acht bijen op bezoek in de veldbloementuin, een aantal in jaren niet gezien in de tuin en nu komen ze, ik denk van einde en ver en ik oordeel, rekening houdend met mijn levensvoorwaarden het het vermelden waard, trouwens hoe zou ik anders vandaag mijn blog begonnen zijn?
Ik weet wel dat ik nog altijd het boek van Thomas Hertog ‘Het ontstaan van de Tijd’ moet afsluiten, zeggen dat ik na de lezing ervan nog steeds niet weet ‘hoe’ de tijd is ontstaan, dat ik nog steeds niet weet tot welke conclusie ik uiteindelijk gekomen ben omdat ook Hertog geen conclusie heeft neergezet.
Ik wacht nog steeds mijn ogenblik af om het ‘ontstaan van de tijd’ af te sluiten, want vandaag is dit nog ‘en suspens’, in feite weet ik weinig meer dan wat ik al dacht te weten of weten wilde. Trouwens voor het ogenblik, heb ik meer aan mijn veldbloemen en hun ‘bezoekers’ dan aan om het even wat anders. Ik zie het perk bloemen als een gedicht als - geconfronteerd met de pijn van het schrijven zoals ik ben - de weinige poëzie die ik voor het ogenblik ken. De poëzie van de schoonheid van de bloemen die ik zie als ik er omheen wandel. De wandeling voor mij een groot gebeuren zijnde zoals het schrijven in mijn leven vandaag.
Eigenlijk hoef ik niet veel meer omdat ik weet dat ik er naast nog heel wat in potentie heb, verbazend veel.
14-06-2023, 01:19 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
13-06-2023 |
Rozen. |
Stefan, de gebuur, heeft in de lente een groot vierkant van de tuin bezaaid met veldbloemen. Het is nu een pracht en een vreugde te zien hoe ik op dat stukje grond de bloemen terugvind uit mijn jeugd, het erge is dat ik van vele de naam niet meer ken, wel nog van de korenbloem, van de boterbloem, van het herderstasje, van de koekoeksbloem, maar heel wat andere zal ik moeten opzoeken als ik hem kennen wil.
Maar ik zie het, alle verhoudingen in acht genomen, als iets groots, als een compensatie voor het Braziliaans regenwoud dat volgens de Standaard van deze week stervende is met al de gevolgen van dien voor het leven op aarde.
Mijn bloemenveld is mijn tikkeltje vreugde dat natuurlijk niet opweegt tegen de vele eeuwenoude bomen en de ganse structuur van het regenwoud dat aan het verdwijnen zou zijn, een drama, maar met de tuin tracht ik mijn omgeving, enigszins een rijkere aanblik te geven, waar ik met blijheid, het overige vergetend, langsheen wandelen kan.
Dit is dan wat gebeurt in mijn kleine afgebakende wereld, een voorschoot groot, even groot als het leven in mijn blogs, ware het niet dat ik er nu en dan in gedachten uit ontsnappen kan.
Het is wat ik jullie te bieden heb vandaag, een pagina gesneden uit een deel van wat enkele momenten mijn dag was, samen met een bulk van een bloeiende rozenstruik, een foto die ik ontving van een vriend en een vriendin, een bulk rozen zoals deze van Couperus maar die van mij waren niet gevuld met verveling, in tegendeel ze waren geladen met kunst.
Evenwel, mijn opzet was deze foto per e-mail me toegestuurd, hier over te nemen. Ik ben, onhandig als ik ben, er niet in geslaagd. Ik blijf hem jullie schuldig.
12.09: Ik slaagde erin als aanhouder!
13-06-2023, 10:12 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
12-06-2023 |
Hoe ik het zien wil. |
Het heeft geen zin te klagen over mijn toestand, het helpt me geen zier en toch doe ik het, roep ik het in ter verantwoording van mijn stilte, alsof ik nood heb aan een verantwoording, alsof ik niet vrij beslissen kan een blog te schrijven of niet.
En eigenlijk is het zo, ik ben niet vrij, ik ben en blijf het verschuldigd aan mezelf. Ik denk zelfs dat het schrijven van een blog op het klavier het enige middel is om de nodige soepelheid terug te vinden, ik heb er aldus dubbel baat bij als ik volhard.
Begrijpt dan dat ik, zelfs als ik niets te zeggen heb, verder blijf gaan alsof het slechts routine was, een krans woorden neer te leggen alvorens ik slapen ga tekenend voor de dag die voorbij is gegaan zoals zovele andere dagen in mijn leven.
Of toch niet. Ik heb vandaag meer dan op andere dagen de zorg en de genegenheid gevoeld van mijn dochters voor mij, een warmte in mij die ik zelden heb verwoord, al kwam het op in mij het hen te zeggen, het lukte me niet de juiste woorden te vinden, al was het maar bedekt, het te zeggen hoe goed ik me wel voelde omringd te zijn door hen.
Het is nu volop nacht, maar dit wou ik toch nalaten alvorens de slaap terug op te zoeken. Dit ook staat aldus geacteerd, al heeft het niets met jullie te maken, al is het strikt persoonlijk tussen mij en mijn kinderen, maar ik wil het geschreven. Want van nu af heeft al wat ik achterlaat een donkere omlijning, zullen de woorden later gezien worden als mijn laatste.
Het is ook op deze wijze en dit indachtig dat ik dit oude lichaam van mij terug in omloop wil brengen. De tijd, ‘ce grand sculpteur’ van Yourcenar zal het uitmaken, in de veronderstelling dat er nog tijd zal zijn voor mij én voor mijn geschrijf.
Het is wat we samen gaan beleven, jullie en ik.
12-06-2023, 03:35 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
11-06-2023 |
Moeilijk is het herbeginnen. |
Zo, terwijl ik leer hoe het klavier van mijn laptop te gebruiken, leer ik er naast op het terras in de tuin, met behulp van een loopstoel, hoe te gaan, hoe te wandelen.
Ik teken dit hier op opdat ik later, als er een later komt, weten zou in welke toestand ik me ooit bevonden heb: lamlendig in het schrijven als in het wandelen, gelukkig nog niet in het ademen.
Dit is dan van de momenten van nu waarin ik me richt tot jullie, hopende dat al het negatieve zich oplossen zal als ik maar blijf doorgaan als een normaal iemand. Het kost me wat, hopelijk loont het.
Ik bezit wel de vrijheid mijn slaap in te wisselen voor mijn bezig zijn, te zijn zoals ik zijn wil, de nacht nemen als dag en de dag als nacht, altijd bereid en klaar om op te treden, en het hoogst mogelijke voor mij, woorden te produceren, vorm te geven aan mijn gedachten zelfs als deze nog niet de waarde kennen van wat ik vroeger schreef.
De omstandigheden hebben een te grote impact, ik word er voortdurend mee geconfronteerd, en deze beletten me te zijn wie ik wens te zijn vooral dan als ik schrijf.
Laat ik stellen dat ik me bevind in een overgangsperiode en dat jullie er geen idee van hebben de moeite en de tijd die het vergt om deze luttele lijnen te schrijven.
Maar mijn blog is terug deel van mijn leven geworden, en dit telt enorm veel voor mij. Ik kom terug tot leven.
11-06-2023, 04:04 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
10-06-2023 |
Hoe ik me openen wil. |
Waar kom ik uit als ik me instel op het gezang van de vogels in het bijzonder van de merel in de tuin en ik niets méér heb om over te vertellen?
Nergens denk ik, ik heb niets gemeen met hem dan de stilte die er anders zijn zou als ik schrijf, de stilte in mij waar alles verdoofd lijkt, te gesloten om enige waarheid te dragen, een waarheid waarop ik verder zou kunnen gaan om binnen te komen langs een herinnering in jullie geest naar mij gericht.
Ik jullie betreden wil langs die herinnering die jullie misschien hebben opengehouden voor mij ondanks de vele morgens dat ik er niet was en jullie toch zijn blijven geloven dat ik er terug eens zou staan als jullie zich openen op mij.
Weet vooreerst dat ik jullie niet vergeten was, dat ik voortdurend dacht aan jullie, maar ik niet de kracht had om me te openen in woorden, te zeer ingenomen door het lot dat me bezocht en me totaal geestelijk immobiliseerde in een cirkel van pijn die me dag en nacht vergezelde en waaruit ik thans nog niet volledig ben opgestaan maar die ik ignoreren wil om met mijn schrijven al het negatieve te overkomen.
Ik weet niet of ik erin slagen zal er voortaan elke morgen te staan maar ik wil een poging doen om terug een gezel te zijn in jullie dagen, een gezel, tenminste zo jullie er nood aan hebben even zeer als ik er nood aan heb.
Een andere boodschap heb ik niet maar het is met een gerust gemoed dat ik de dag binnenga vandaag.
10-06-2023, 04:34 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
09-06-2023 |
De droom die ons rechthoudt |
Ik blijf in mijn dal van onzekerheid en ongemakken, mijn schrijven blijft moeilijk maar ik heb me met veel wil en moeite opgericht uit de stroom als even herrezen en bewandel nu, in de droom van deze ochtend, een wijdopen vlakte ingesloten door de bergen. Zo wil ik het en ik weet precies waar. Het is een vlakte die een deel van mijn leven is, de vlakte op het einde van het dorpje Zinal in de Val d’Anniviers.
Vergeef het me als het een plaats is die je misschien niet kent, maar ik ken ze voor jullie en ik neem jullie mee door het dorp, over de brug over de woelige waters van de Navizence, op de aarden slingerweg die doorloopt tot de bergen aan de overkant, langs een moerassig gedeelte waar links de gevlekte orchis groeit en rechts in de brede plas water het veld ‘linaigrettes’ – wollegras - wiegt in de wind.
Ik ken die plaats zo goed, ze heeft me altijd vertederd als ik eraan voorbijkwam: de orchideeën en het wollegras, de stukken rots begroeid met mos en lichen, een veld natuur van alpenflora waar ik stil bleef staan om het voor altijd op te nemen in mij en ik ken zo vele plaatsen in de bergen van de Valais, sommige een lappendeken groot maar waar het altijd goed is te zijn.
Ik droom nu de droom der dromen, doorzichtig als lucht, zwevend alsof ik enkel adem was. Het is wat me nog rest van het vele dat er was. Het enige onwezenlijke nog dat ik koester als een gedicht van Rilke of van om het even wie, van een vriend dichtbij of veraf.
De ganse vlakte in een blik omsluiten, er zijnde zonder er te zijn en er te blijven, klein, vergeten al wat van de wereld is, in de onmetelijkheid van het zijnde, aan de poort naar het Arcadia, dat je wacht, later op het einde van je tocht, een einde dat nu heel dicht gekomen is.
Het is wat is, het is niet anders, je dagen afgeteld, je weet het o zo goed en toch loopt je verder, steekt je de vlakte over naar het bosje aanleunend tegen de rotswand om er te kijken naar de flora die er is, naar de mossen en de lichen op de stukken rots, het kleine woekerende leven, een beeld van het geluk in jou daar te zijn in het licht dat je omhelst alsof je er een zoon van bent, in de wijdheid van het landschap om je heen waar je deel van bent.
Hoe goed ik me voelde dat ik er was, om er te staan hij de flora die er was en die ik vergeet nu maar niet de minuscule orchidee een vinger hoog in het mos op de rand van een greppel, me afvragend van waar die kwam en welk teken eraan verbonden was opdat mijn oog erop vallen zou.
Een herinnering die gebleven is aan dat allerkleinste gebeuren in mijn leven alsof het in de droomruimte waarin ik me bevond opgetekend werd als het symbool van mijn aanwezigheid op die plaats in die open vlakte tussen de grenzeloze bergen.
Dit is waar ik, na zovele dagen van afwezigheid, ogenblikken vertoefde deze morgen: een ver geluk dat even openbloeide, het aroma van een late roos gelijk.
09-06-2023, 09:54 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |