 |
|
 |
| |
|
 |
| 17-03-2019 |
Gedicht uit vorige eeuw. |
|
Gedicht uit vorige eeuw.
Zullen
we
nimmer
vooraf weten wat de hand
zal schrijven
als de roep er is
van oude Bijbels
op de tafel
en van stenen die we raapten,
gebeeldhouwd
door de regen,
nu we,
heel wat meer
dan halverwege,
het donkere
woud betreden
in t gewemel
daar
van licht en schemer
vele zaden liggen
om te schieten
waar ze neder
vielen;
tenminste zo
de kiem ervan
hoog gistend
bleef,
lijk jonge
wijn bij Elihoe[1],
die nieuwe
zakken dreigt te scheuren.
Zo liggen vele
zinnen
in het rijk
van ons bezinnen
klaar
om uit te
dragen
wat als baken
ons werd meegegeven,
bij het
ontwaken, soms
als het eerste
licht
de kamer
binnenvalt of s avonds
in het ruisen
van de bomen
of het
gefluister van de vogels in de hagen,
of van de
regen in het raam geslagen,
Uit te dragen:
het dAlmachtige
was
die ons het
werelds leven schonk
en het ook ons
zal ontnemen.
Al weten we
niets met zekerheid, hierover
toch
wat poëzie bedreven,
een klonter Kosmos, zo, uit ons
gegleden,
Zelfs
al zullen er
niet velen zijn om het te lezen,
omdat van alle
zaken
het hen de
minste zorg zal wezen
hoe lijk stuifmeel
door de wind gedreven
hier ons woord zal wezen.
Kap dan weg
zoals je netels
kapt, het stupide vers,
je bent uit stof en tot stof keer je
terug,
uit Genesis
weg,
het hoefde
niet, voldoende is geweten
dat dit
lichaam sterven zal.
Ook,
als
er gelezen moet, zo leerden ons
Nothomb en
Fabre d'Olivet:
je bent uit geest en tot geest keer je
terug.
Het enige wat zinnig
is,
in wat van deze
wereld is.
Het dan ook de toonaard is,
van al wat hier geschreven
en, van al wat hier niet
geschreven
staat.
[1] Uit het
Boek van Job: 32.19
17-03-2019, 06:59 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 16-03-2019 |
Waar de verwondering? |
|
Als
ik hoor dat een kind van vijf, vóór het eerste schooljaar al leert wat de
zwaartekracht is, dan zal het enkele jaren verder, geen nood meer hebben de plaats
te kennen van de aarde en de planeten ten overstaan van de zon, het zal, eens
tien jaar, al gehoord hebben van de formule van Einstein, zal alles weten over
de snelheid van het licht en vertrouwd zijn met het bestaan van atomen, elektronen
en andere deeltjes. Het kind zal zich in een wereld weten waarvan ik op mijn achttiende
nog niet het minste benul had, wel wist ik heel wat te vertellen over Jules
Verne en zijn Twintig duizend mijlen onder zee. Vandaag echter realiseer ik
me de mogelijkheden geboden door iets zoals mijn gsm, zelfs als ik over het
mechanisme ervan niets afweet, het volstaat er enkele essentiële begrippen over
te hebben en ik kan er niet alleen mee communiceren, gesproken of geschreven, met
iemand aan de andere zijde van de wereld, maar hij dient ook als een Wereldbibliotheek.
Zelfs al ken er al de mogelijkheden niet van ik weet dat deze oneindig zijn. En
ziende hoe vlug alles evolueert vraag ik me af waar de wetenschappelijke en
technologische wereld zal staan, als Amaury, de oudste achterkleinzoon, tien
jaar zal zijn, dus vijf jaar verder.
Zeker
is dat voor Amaury, de wereld van nu er altijd is geweest, hij is ermee geboren.
Hij kent niet een tijd dat er niet was wat nu is. Het is zijn vertrekpunt, het
is van hier uit dat hij de wereld gaat verkennen. Het is voor hem de gewoonste
zaak van zijn wereld. Zullen er voor hem op het gebied van techniciteit nog
ooit zaken komen, waarover wij, en dan zeker ik, keer op keer zijn verwonderd
geweest?
Een
wereld met zelfrijdende autos, zelfvliegende vliegtuigen, zelfmaaiende
grasmaaiers, wat kun je nog meer verwachten? Als ik de trucage mogelijkheden
zie van de filmhuizen, als ik zie dat de hemel zelfs de limiet niet meer is;
als ik zie dat ze zelfs geen echte personen meer nodig hebben om een film te
maken. Alles kan, alles is mogelijk, het toestel waar ik om vroeg in mijn blog
van gisteren is achterhaald, is voorbijgestreefd. Je moet er maar aan denken en
het staat er, de computer lost het op voor jou, lost alles op voor jou.
Ik
keek gisteren naar een you tube film die toonde hoe de stalen ronde kogeltjes in de as
van een fietswiel, gemaakt worden, ontstellend
te zien hoe deze met de grootste perfectie uit een staaldraad worden geknipt
en tot mooie glanzende bollen worden omgetoverd, enkel op het allerlaatste moment komt er iemand tussen.
Neen,
de verwondering zal uit de wereld zijn. Een schilderij zoals het Lam Gods van
Van Eyck, een fresco zoals het Laatste Avondmaal van Da Vinci zullen bekeken
worden zonder oog te hebben voor het kunstenaars-schap van de schilder. Ze
moeten zich zelfs niet meer te verplaatsen, ze kunnen het bestuderen, thuis,
van uit hun zetel[1].
Ze kunnen er zelfs verbeteringen op aanbrengen, of stukken er uit wegnemen en
verplaatsen waar ze ook willen.
Ik
weet echter niet hoe ze staan tegenover een symfonie van Beethoven, van Mahler
of van Shostakovich; hoe ze staan tegenover een schilderij van Renoir, van Turner,
van Mönch, tegenover de poëzie van Guido Gezelle, van T.S. Eliot, van Rainer
Maria Rilke. ik weet niet wat ze er van denken zullen als ik nu al zie waar de
schilderkunst, Koons en Hirst, de muziek, John Cage, de literatuur,
Houellebecq, de poëzie, het gedicht Oote van Jan Hanlo, zich vandaag bevinden.
Waar
zal hier hun verwondering liggen en hoe, als die er zou zijn, zal die door hen
uitgeschreven worden?
[1] Ik
lees in de krant: zetel is geen Nederlands woord, het is een bank of een fauteuil;
in vogelvlucht is niet gekend, zij spreken van hemelsbreed. (Nederlanders weten niet dat Vlamingen de
zelfde taal spreken, Els Snick, vertaalster, in De Standaard van 1 maart.)
16-03-2019, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 15-03-2019 |
.Wat misschien te wensen ware. |
|
Traag maar o zo zeker schuift de aarde naar haar equinoxpunt toe. Denken we er soms
aan, aan het punt waarop de dag even lang
is als de nacht?
Een vriend van en aan de vijver, wel, hij
dacht er aan. Hij vertelde me hoe belangrijk en even noodzakelijk het niet zou
zijn als we dagelijks zouden geconfronteerd worden niet alleen met uur en datum,
maar ook met de plaats van de aarde en van de andere met het blote oog
zichtbare planeten in hun baan om de zon.
Belangrijk
misschien, noodzakelijk minder, maar er elke dag een blik op werpen zou niet
misstaan. Er zou over gesproken kunnen worden in het café van het dorp, bijvoorbeeld,
tussen pot en pint of, zoals het nu is geëvolueerd tussen Orval en Trappist, voor
minder doen we het niet meer. Zeker is, zoals ik het zie, de drank zou er toe
bijdragen om de gesprekken warm te houden, de ene er wat meer over wetend dan
de andere.
Ik
denk niet dat dit nog veraf ligt, ik denk zelfs dat het in de sterren van
vandaag te lezen staat dat er een of andere vinnige man of vrouw er achter zal
komen en een poging zal doen. En verwacht je aan iemand uit het verre oosten,
om een dergelijk mechanisme - als het nog niet zou bestaan - met trompetgeschal
op de markt te brengen.
In
elk geval wat we er ook moge over denken, het zou een verdieping zijn van de
gesprekken, iets anders dan deze over voetbal of wielrennen, iets anders dan
over het weer. En ook, we zouden beter weten waar we staan en vooral waar we rondlopen
in deze kosmos van ons.
Misschien,
maar niemand weet dit met zekerheid, is er nu in een andere kosmos, de weergalm
van de onze, een ander iemand daar op het zelfde gedacht gekomen en is hij het
op zijn manier aan het verkondigen. Het kan zelfs dat we het van elkander
afgekeken hebben.
Het
beeld van de evolutie van de mens in de kosmos zou er mee gediend zijn; het
ecologisch gedachtengoed zou er door gesteund worden; we zouden even losgewrikt
worden uit onze dagelijkse noden en weten dat er andere noden zijn die door ons
moeten opgelost worden.
Het
zou tevens een boost geven aan de aarde als planeet onder de planeten; ons aantonen
waar we staan, wie we zijn en hoe we er zijn: onze alledaagse omgeving duidelijk
zichtbaar in hare kosmische context. Een boost die doordringen zou tot het
inzicht van de mens in zijn reëel bestaan hier op aarde.
Het
zou hem een nieuw en duidelijker zicht geven op zijn plaats in de wereld, een
wereld waarvoor hij tot hier toe te weinig aandacht heeft gehad. Het zou hem
binnenleiden in een nieuw bestaan, een dieper bewustzijn van wat is.
In
elk geval, het zou ons raker aantonen, wat er boven ons hoofd aan het gebeuren
is terwijl we hier onze kleine zaken aan het afhandelen zijn. Want we hebben
nood aan een ruimer perspectief. De tijd dringt.
15-03-2019, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 14-03-2019 |
Het aroma |
|
Vooraf,
vraag me hoe ik mijn dagen vul en ik zal het je zeggen: ik herlees mijn
gedicht, ik schrijf mijn blog, ik werk, grondig
aan mijn manuscript - nog altijd - en tussendoor tracht ik mijn verloren
blogs van 2018, wellicht ook door een onvaste hand, terug te halen van mijn
olijfgroen Blogveld, en je weet het hoe ik op sta in de morgen en, hoe mijn
dag er uit ziet.
On-uithoudbaar,
in het licht van die donkere wolk die me volgen blijft, steven ik af op iets
wat ik nog niet kende. Je hoeft het me dus niet te vragen. Wat ik schrijf is
mijn dagboek, het is geen verzinsel, het is getekend door de realiteit van het
zijn en het worden.
En,
pas nu dringt het door tot mij wat Dyson bedoelde met zijn infinite in all directions. Hij
bedoelde niet alleen het oneindige van het uitgestrekt zijn van de Kosmos, maar
hij had ook zijn blik gericht, op het oneindige van het naar binnen gekeerd
zijn, het oneindige van de geest binnen de Kosmos.
Als
ik het hier over heb, is het mijn blog die me bezig houdt, het helpt me niet
wat de rest aangaat, helemaal niet, integendeel het houdt me verwijderd van het
overige dat verschoven wordt naar later.
Waar
sta ik dan te trampelen, wat verschil maakt het uit, of ik er in slaag te doen
wat ik meen te doen te hebben, of het niet te doen, geen zier. Het is maar
wat inbeelding, een verzameling van droombeelden die niet au sérieux moeten genomen worden. Dit gaat allemaal wel voorbij als
ik anticipeer op wat nog komen kan, anticipeer op dingen waarmee ik jullie nog
denk te verrassen, hopelijk morgen, ten laatste overmorgen of de dag er na. En,
heb je, als je dit leest, ook het gevoel hoe dicht we tot elkaar gekomen zijn
in deze dagen van hoge winden, van regen en van donkergrijze wolken. Ik heb het
in elk geval, dit gevoel, dat een rijkdom is, dat van het verwijderen is van de
stop op de fles zodat de Aladin er in, die ik ben, op stijgen kan, zich
vermengen kan met al wat is, dit houden kan en je ermee bezoeken kan elke dag
van jullie leven.
Vergeet
wat ik gisteren schreef, vergeet wat ik de vorige dagen op jullie liet afkomen,
het was ik het niet die dat schreef, het was iemand in mij die ik zo vlug
mogelijk vergeten wil, opsluiten wil. Wat ik dus wel wil is vertoeven, in mijn
wijze volle uren, in wat is van het binnenste dat van de Kosmos is. Ik ben wel
niet zo zeker dat Dyson, al schreef ik het, er wel aan gedacht zou hebben. In
elk geval ik denk er aan voor hem.
Akhnaton,
die mijn vriend geworden is - hij weet het al - noemde dit het aroma van het
leven, het is het ook voor wat er na zal komen en geen naam hoeft.
Consider
this words as mij morning prayer.
14-03-2019, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 13-03-2019 |
'Ah, qui donc m'aimera?' |
|
1
Al
wat ik schrijf, dacht hij, is doordrenkt van poëzie, ah, qui donc maimera?, de klacht van Maurice Gilliams als
inleiding tot zijn Elias, die hij gaan halen is bij de poëet, Francis Jammes
of, wie zal er van mijn geschriften houden, later als ik er niet meer zal zijn,
wie zal zich nog herinneren de man die elke dag een blog schreef omdat hij - en
zo is het wellicht - omdat hij nog niet wou dood gaan, terwijl hij al gestorven
is wat de mogelijkheden tot het zich verplaatsen naar andere, ongekende of
zelfs gekende oorden betreft; wie?
Hij
is vechtende tegen de tijd, een strijd die hij verliezen zal en hij zal niet
verrijzen uit zijn as in de geschriften die hij achterlaat op plaatsen die niet
meer te bereiken zullen zijn. Hij weet het want hij voelt, zijn krachten nemen
af, hij vergaat letterlijk in wat geschreven staat op de olijfgroengekleurde
paginas van zijn blogvelden. Andere velden heeft hij niet. Verkeerd, totaal
verkeerd geleefd, als hij het zeggen mag, verkeerd gegokt.
Als
hij terugblikt op de vele mooie, uitzonderlijke dagen die er waren, kent het
einde ervan een bitterheid, die hij te aanvaarden heeft: het gevoel dat het een
verloren zaak geworden is, dat zijn leven geen succesverhaal is geweest omdat
hij niet geweten heeft - het zat niet in zijn genen - om er tegen aan te gaan.
Wat
hij nu schrijft is het effect van de donkere wolk van gisteren, ze heeft zich
vastgezet in zijn aderen, in zijn bloed en hij ziet geen lichtpunt meer,
verdwaasd als hij schijnt te zijn door de dagen die voor hem liggen
uitgespreid, hoeveel er ook nog moge zijn, de ondergrond ervan neigt naar de
diepte die een soort van afgrond is.
Komt
hij dit nog te boven, deze donkere wolk lost ze zich nog op? Hij weet het niet.
Het gedicht, dat geschreven staat is van een gans andere geladenheid, is niet
passend bij zijn woorden hier waar hij handelt over het tijdelijke, terwijl het
gedicht spreekt over het eeuwige. Het Tijdelijke dat van de dood is, het Eeuwige
dat is van de geest. Er is geen ontkomen aan.
Wie
hij was staat opgetekend in zijn blogs, wie hij wordt biedt geen zekerheid, het
kan dat hij volledig stil valt, dat er geen laatste woord komen zal, dat waar
hij vandaag eindigt het laatste woord zal zijn of het voorlaatste. De
beslissing is al genomen staat al opgetekend ergens tussen de bomen, tussen de
dagen die nog komen ingeschoven. Gisteren gebeurde het dat door de onvaste hand
die een eigenschap dreigt te worden, ineens een ganse tekst verdween van het
scherm. Het was een goede tekst, een enige tekst, een stevige tekst, hij hield
ervan, en plots was hij weg alsof ik hem minuten ervoor niet had vastgelegd.
Was het een inbeelding geweest, is het zo dat ik niet alleen zoeken moet naar
een naam - gisteren naar de naam van Vivaldi - maar dat ik me nu al zinnen
inbeelden zou als geschreven staande? Tekenen wellicht, die zich herhalen
zullen in wat er nog overblijft aan toekomst.
Zo,
dit is het landschap waar ik deze morgen heb vertoefd. Ditmaal ben ik zeker,
het staat geacteerd, er kan
niet meer aan getwijfeld. Mijn hoop is het vlug te verlaten.
PS.
Het
citaat is onvolledig, er gaat een belangrijke regel aan vooraf: La poésie que jai rêvée, gâta toute ma
vie, ah, qui donc maimera?
13-03-2019, 06:42 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 12-03-2019 |
De donkere wolk. |
|
Kwam
er vanmorgen, van uit het oosten een donkere wolk aan; vroeg ik me af of het een[KLM1] voorteken was, een
minder goed dan van andere dagen toen het oosten een gloed van vuur was. Maar
ik had er geen antwoord op, ik kon enkel afwachten wat de uren me brengen
zouden en dan, wat ik hoopte, meer aan woorden dan aan daden of gebeurtenissen.
Al weet je toch maar nooit.
De
dag heeft zich geopend, ik heb mijn mails gelezen en heb gekeken naar de lijnen
in mijn hand. Heb alles correct gevonden, behoudens de dreiging van die wolk, ze
hing er nog, ik vroeg me af hoe ze zich oplossen zou, in kleine of in grote
dingen, in rustige onbewogenheid of in stille begeestering.
En
de donkerte ervan, het aanzwellen ervan, drong door tot diep in mijn gedachten.
Het toch een teken kon zijn van iets dat nakend was. Van vele zaken heb ik al
geschreven, blijft er toch altijd nog iets dat nog komen kan, iets dat ik met mijn
lezers nog niet besproken heb, evenmin als met me zelf?
Schijnbaar
denk ik, is er nu voor mij een tijd op komst die totaal tegengesteld
zal zijn aan de tijd die van de lente is, aan de tijd die is van het uitlopen
van de levenssappen, maar dit maal, niet meer tot in mijn woorden. Is het dit de donkere wolk
die aan kwam drijven en zich nog steeds niet heeft opgelost, zelfs niet in alle
kleuren van grijs, van de donkerste uit naar de meest lichtende, zijnde de grijze
kleuren van mijn hart, dan toch bij momenten?
Waar
we gekomen zijn, kleine dingen zijn het die ons verrassen kunnen, die we houden
kunnen alsof het lambriseringen waren van geluk en tederheid, barokke spelingen
van het lot. En ook hoe luttel we ons voelen
kunnen op bepaalde momenten die plots verschijnen, waarin we ondergedompeld worden
voor een tijd, om er nadien terug uit te verschijnen, gelouterd door al wat was
en niet was en achter ons gelaten, de woorden die we waren en we blijven zullen,
die ons antwoord zijn op alle vragen die ooit gesteld kunnen worden.
In
de dagen die voorbij zijn hebben we een gedicht geschreven dat we klaar hadden
om te worden ingelogd, klaar om het neer te leggen aan jullie voeten. Maar we
wachten nog alvorens het vrij te geven, we willen het nog wat verder laten
openbloeien na elke herlezing. We willen het nog wat laten rijpen opdat het een
rijkere vrucht zou dragen. Het heeft, zoals in het herfstgedicht van Rilke, nog
wat meer zuiderzon nodig.
Pas
dan kan het tevoorschijn komen. Voorzichtig, heel voorzichtig want het is, o,
zo teer, zo breekbaar. Een woord wat schuin geplaatst, een beeld te veel getoond
in plaats van te verbergen waar het heen wil gaan. We zijn er verantwoordelijk voor
niet al te zeggen wat gezegd kan worden; het essentiële ervan over te laten aan
de poëzie zelve en aldus iets over te houden dat gesmaakt kan worden met een
kans op zekerheid.
Een
gedicht op een donker wolk geprojecteerd,
wie sprak er ooit van de eenzaamheid van het zijn?
12-03-2019, 06:30 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 11-03-2019 |
'Infinite in all Directions |
|
De
lezers van het eerste uur op zondag 10 maart, gisteren dus, hebben een
onverzorgde tekst gevonden. De oorzaak ervan was dat ik pas, heel laat op de
avond, besloten had de tekst die klaar stond om ingelogd te worden, te
vervangen door een andere tekst die ik nog
te schrijven had. Pas enkele minuten vóór middernacht ben ik er mee klaar
gekomen, zo dacht ik ten minste, pas nadat op zondag, de eerste lezers
gepasseerd waren heb ik gezien hoe verraderlijk de tekst wel was, en heb ik hem
verbeterd, het was toen 08.00.
Het
zijn dingen die gebeuren, ze situeren zich in het verloop van een dag die ,
moet ik het nog zeggen, te vroeg begint en te laat eindigt, de ogen half
gesloten van vermoeidheid.
Heb
ik me te verontschuldigen hiervoor?
Mijn
schrijven is enerzijds een spel, een tijdig of niet klaar komen met een tekst,
maar anderzijds is het een ernst, namelijk er voor zorgen dat het geschrevene,
het achter gelatene, leesbaar en aanvaardbaar is. Het is wel niet met een bang
hart dat ik mijn woorden inlog, maar dan wel met een lichte bezorgdheid te
weten hoe ze zullen ontvangen worden.
Ik
tracht daarenboven vernieuwend te zijn en niet te struikelen over alledaagse
dingen, maar daar ligt ook het gevaar dat, hoewel ik er niet over struikel,
jullie het wel doen. Wat me dus in niets vooruit helpt.
Wat
mijn lectuur aangaat wil jullie ontlasten van een eventueel gevoel dat je zou
kunnen hebben als de naam Freeman Dyson zou klinken als de naam van een
illustere onbekende. Ik heb zijn boek pas leren kennen vijf jaar nadat het
uitgekomen was. En dan nog omdat ik, altijd open staande voor al wat het woord
Universum en Oneindigheid betreft, op een dag in de FNAC, gestruikeld ben
over de titel van zijn boek Infinite in
all directions.
Met
potlood heb ik die dag vermeld in het boek zelf, het was op 1 september van het
jaar 1993, meer dan een kwarteeuw geleden. Ik heb het grondig gelezen want er
zijn weinig paginas die geen sporen dragen van het potlood dat ik klaar houd,
samen met een liniaal of postkaart als ik dergelijke werken lees. En ik zie pas
nu dat ik maar de acht eerste hoofdstukken grondig gelezen heb, maar niet de
zeven volgende, met als zestiende en laatste: The twenty-first century een hoofdstuk dat ik zeker had moeten
lezen, want het begint met: Technology
is a gift of God. After the gift of life it is perhaps the greatest of Gods
gifts. It is the mother of civilisations, of art and sciences.
Hoewel
ik God niet wil betrekken bij de technologische vooruitgang, wat Dyson
schijnbaar wel doet, en ik de technologie zo maar niet wil zien als de moeder
van beschavingen, van kunst en wetenschappen, wil ik toch een poging doen om
hem verder te lezen een van de komende dagen/weken. Ik heb echter nog heel wat
te doen dat voorlopig prioriteit krijgt. Maar wees gerust, je hoort er nog wel
iets over.
11-03-2019, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
|
 |
| E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
| E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
| Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
| E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |