 |
|
 |
|
|
 |
07-10-2018 |
Dag vierendertig: Het droomhuis (1) |
Maar het schrijven is niet het
tekenen, hij weet het maar al te goed. De lijnen die hij trekt, vooral dan als
hij werkt met Oost-Indische inkt, de vlakken die hij opvult, blijven getrokken
en opgevuld, hij kan er niets meer aan wijzigen. Maar de teksten die hij
schrijft blijven zoeken naar hun gewenste vorm. Hij ondervindt dit keer op keer,
wat hij gisteren achterliet was de
zoveelste versie van wat reeds een tijd geleden geschreven stond. Zal hij er later nog iets aan
wijzigen, zal hij het behouden, was het geen al te sprekend ophemelen van zichzelf,
een verheffing van zijn ego tot een Hokusaï? In elk geval het had hem heel wat
moeite gekost, heel wat herlezen en herschrijven, uitmakend of het stond zoals
het er staan moest.
Maar hij moest nu verder, dringend verder. In het midden van zijn geschrijf
was er telefoon geweest. Hij dacht, er is iets met de kinderen, maar het was
Ray, die hem vroeg hoe hij het stelde, en, hij stelde het heel goed: Ik voelde
me eenzaam, zegde Ray, Jane, mijn echtgenote, is met haar club in Bourgondië
en komt pas volgende week terug. Maar, ik heb een vondst gedaan, ik heb in de
kelder, verdoken onder andere wijnen, een fles Sauternes ontdekt, een Sauternes
van 1956, en ik nodig je uit om me morgen bij te staan om die vijftigjarige
plechtig te openen en te proeven of de wijn nog waard is Sauternes genoemd te
worden. Ook John S., je gezel in de bergen naar ik hoorde, zal er zijn. Morgen
om half elf, past je dit?
Hij was verrast geweest door de oproep,
maar dankbaar tezelfdertijd en zonder aarzelen geantwoord dat hij er zou zijn: een Sauternes van 1956, weiger je zo maar
niet. Hij wou nog vragen of het een Chateau Yquem was, maar Ray was hem te
vlug af. Heel goed, had hij gezegd, ik verwacht je morgen.
Ugo dacht aan het boek van
Ray dat nog altijd onaangeroerd naast hem op de tafel lag. Hijj had nu niet
meer de tijd het te lezen, hoogstens kon hij het eens doorbladeren om het
essentiële er uit te halen. Hij had wel een idee wie die Akhnaton was die als
farao het lef had gehad het meer-godendom op te geven en te vervangen door één
God, Aton. Was het een idee waarvan hij de promotor was, en was hij dus een
voorloper van Mozes of, was het de idee van Mozes die hij overgenomen had? Dit
waren vragen die Sigmund Freud zich had gesteld en die hij zich stelde nu.
Vragen die hem zouden kunnen gesteld worden.
En dan, wat had Akhnaton te maken of
wat had hij gemeen met de Oedipus van Sophocles, waarvan de geschiedenis
voldoende gekend was: Oedipus die gehuwd was met Jocaste, de weduwe van Laios, zijn
moeder dus, en geen van beide die het wist. Alleen de blinde Tiresias wist het.
En Ugo vermoedde onmiddellijk waar het boek: als Mythos und Geschichte over handelde: over de geschiedenis van
Oedipus die misschien wel gelijklopend was met deze van Akhnaton.
Hij lag al in bed toen hij dacht aan
een nummer van de National Geographic
Magazine. Hij was opgestaan, en vond het eindelijk op een plaats waar hij
niet dacht het gelegd te hebben. In dit nummer vond hij, gebaseerd op de DNA
van diverse mummies uit een zelfde familie, waarvan de Egyptologen de naam
kenden, dat Akhnaton getrouwd was met zijn eigen zuster; dat ze dus beiden zoon
en dochter waren van Ahmenhotep III en Teje, Laios en Jocaste.
Maar, dacht Ugo, op basis van de DNA
gegevens kon gesteld worden dat de vrouw van Akhnaton, even goed de moeder dan
de zuster van Akhnaton kon geweest zijn. En dat zoals Oedipus, getrouwd was met
Jocaste, zijn moeder. Dit ook Akhnaton was overkomen. Wat wellicht de
schrijver, Velikovsky, trachtte te bewijzen, op basis, niet van de DNA, maar
steunend op andere gegevens.
Tot diep in de nacht was hij er mee
bezig geweest, maar hij was gerust gesteld, hij wist wat hij te vertellen had
over het boek en hij voelde zich hoewel
verkild, gelukkig zelfs, toen hij terug onder de lakens kroop.
En nu was er de morgen. Hij had het
gevoel op te staan alsof het een feestdag was die hem wachtte, niet zo zeer om
de wijn of Ray of John, maar om de kennismaking met de droomwoning waar hij
zijn ganse leven had naar uit gekeken. Dit was niet zo maar een gewoon
gebeuren, dit was het gebeuren in zijn dagen hier. Hij dacht overdreef hij?
dit is de uitnodiging van het huis, gerestaureerd nu, het huis dat altijd
zijn wens heeft gekend, hierop heeft gereageerd en alles heeft geregeld: zijn
ontmoeting met Ray in het bos, zelfs de vondst van Ray van het dagblad in de
trein, opdat hij vandaag, eindelijk, het landgoed, als een genodigde door het
huis zelf, betreden zou. Ooit, dacht hij, ga ik hem dit aspect eens vertellen,
met al wat er is aan voorafgegaan, het is een gedachte die waard is ernstig
genomen te worden.
Eigenlijk was het niet de eerste maal,
hij was er al eens geweest met zijn jongste broer, Georges, toen het, totaal
verlaten in handen was van de tijd. Het was op een zondagnamiddag dat ze de
dreef waren ingewandeld die naar het landgoed leidde waarvan de bewoners
overleden waren en dat nu gemakkelijk kon betreden worden. Ze waren voorbij het
hek gegaan, over de uitgedroogde slotgracht, onder de torenpoort met het
jaartal 1657 in een schildje bovenaan, en doorgedrongen tot op de binnenplaats.
Alles was bijna ruïne geworden, de stallingen met openingen in het dak, de
schuur met de poort op een kier en van de woning waar ze binnenkeken doorheen
een stukgeslagen raam, met de deur open op een lege hall met de trap naar boven
en in de woonkamer, een gammele kast, enkele stoelen nog, een sofa waar de vering
doorstak en op de tafel, lege flessen en pakken dagbladen. En dan nog, over dit
alles, een muffe, tergend vochtige geur die hen elk verlangen ontnam verder te
kijken of de trap op te gaan naar de kamers boven.
Het was een
ontgoocheling geweest, hun droomhuis herleid tot een huis totaal in verval
alsof het eeuwen had leeggestaan, alsof er nimmer een levend wezen had gewoond
en er nimmer een haard had gebrand. En nu, dacht hij, zal het gebeuren: to-day is the day, zoals de man uitriep
die maar eens om de zes maand de liefde bedrijven mocht.
Hij kleedde zich aan
met blazer en jeans, zonder das, maar met een strikje, want de fles Sauternes
van 1956 en een droom van een landgoed verdienden dit.
Hij had nog enkele
exemplaren van een kleine bundel van een twaalftal gedichten, geschreven de
twee laatste dagen in het leven van zijn broer Daniël, een in memoriam, en nam er een mee, het was weinig, maar hij dacht
dat het een gepast teken van vriendschap was.
07-10-2018, 06:22 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
06-10-2018 |
Dag 33: 'A lifetime burning in every moment'. |
Hij had André vergezeld tot aan zijn
wagen. Weet je, Ugo, had hij gezegd, jij bent je leven begonnen in het
licht, met een opening naar iets groots, iets dat alles oversteeg, jij had de
ruimte die je scheidde van je God. Ik, met alle respect voor mijn ouders, ben
begonnen met een zwart gat, de donkere holte van het niets. Ik heb zelf deze
holte moeten opvullen met wat ik las en hoorde en zag en de conclusies die ik
trok, en ik hoor nu dat ik in feite sta waar jij nu staat als een, zoals je me
noemt, gelovige ongelovige. Het is essentieel voor mij te weten dat er Iets is
dat jij een naam geeft, ik niet.
Hij haalde de sleutels uit zijn zak en
opende van op afstand de deur van zijn wagen: Ook dit is het Iets zegde hij, het
is het teken van de grootheid van de orde van dit Iets. Weet dat het grote
momenten waren hier bij jou.
Hij reed weg. Ugo dacht aan de vele
kinderen die nu, ongedoopt, ongekerstend, het leven in gaan.
*
De avond, de nacht, het wakker liggen.
Hij neemt de dichtbundel van T.S.Eliot die hij meegenomen had toen hij slapen
ging. Hij leest:
Not
the intense moment
isolated
with no before and no after,
but
a lifetime burning in every moment
En in de morgen, vóór het eerste
licht, hij schrijven ging, waarom precies vandaag, hij het niet wist:
Elk ogenblik van zijn dagen en nachten
zijn de bergen van de Valais aanwezig om de hoek. Joyce wist maar al te goed
hoe sterk herinneringen kunnen zijn; ook Eliot, de grote poëet, vertelt het
ons, o, zo duidelijk: a lifetime burning
in every moment. Zelfs tijdens zijn gesprek met André, dacht hij eraan bij
momenten, zelfs, een paar dagen ervoor, toen hij hoorde dat ook Ray de Valais
kende, dacht hij er aan. Als hij rondloopt in het huis, als hij door de velden
wandelt, zijn de bergen, is zijn verblijf er, nooit ver af en mengen de beelden
van het verleden zich met het heden. Vooral sedert hij begonnen is met dit verhaal
dat hij aan het los wrikken is zijn ze er: de bergen in augustus die zich
ankerden in hem, die altijd een compensatie van waarde zijn geweest voor het
dagelijkse ritme van opstaan, werk, familie en slapengaan - geestelijk een
leegte - amper gevuld met wat lectuur, wat televisie en de twintig minuten die
hij nodig had om zijn dagboek bij te houden.
Zo was het dat augustus de maand was
van het echte leven. Hij bracht die door met de familie op een zelfde plaats in
de Val dAnniviers, in een klein bergdorpje, Grimentz of soms Zinal, al naar
gelang de chalet die hij huren kon. Het was de plaats waar hij opgenomen werd
in het immense van de natuur en de eenvoud van de vrienden die hij er had. Hij liep er de bossen af, de hoogste
alpenweiden, hij beklom er de bergen. Hij werd er opgenomen in de grote rust
van het zijn, een rust die hij nu terug oproepen kan als hij denkt aan een van
de vele plaatsen die hij er kent, zo bijvoorbeeld, gezeten bij een bergmeer,
met de bergtoppen wit weerspiegeld in het water, de oevers ervan begroeid met
arnica en zilverdistel, avec des campanules
et des lys Martagon, de luchten ijl, de wolken schuivend er in en schuivend
er over. En hij klein en nietig, alles overschouwend en o, zich zo goed
voelend. Het waren dagen die een bres sloegen in de steriliteit van wat hij
kende in zijn stad.
En het was onvermijdelijk - zo dacht
hij er achteraf over - dat gebeuren zou wat gebeurde. Een merkwaardig iets, een
metamorfose die hij onderging: op een dag bij regen en het dorp gedompeld in de
mist, hij aan het tekenen ging in een zeer bijzonder dagboekje, een hand groot,
met donkerbruin gerimpeld couvert over een genaaide bundel handgeschept, eerder
ruw aanvoelend papier, samen gehouden met een paar koordjes. Een boekje dat hij
ooit gekocht had in de bijna witte abdij van Montmajour, dichtbij Arles, herkomstig,
zo vertelde men hem in de abdij, uit een Tibetaans klooster. Van het ogenblik
dat hij er begon in te tekenen, wist hij waarom hij het jaren voorheen had gekocht
en waarom het hem altijd vergezelde.
Hij begon met kleine
aquareltekeningen, zomaar, vlakjes kleur naast elkaar met stukjes plant en
stukjes fossielen uit zijn verbeelden. Hij voelde dat er een vlotheid kwam in
zijn tekenen,, tot hij op een dag in die maand inzag dat het anders kon en de
drang van het creatieve in hem een meer duidelijke vorm kreeg. Hij wist zich
eigenwijs in die dagen, hij wist zich tot grote dingen in staat en deze geladenheid,
deze niet te stelpen drang nam hij mee in zijn dagen, eens hij terug in zijn
huiselijke en professionele omgeving was. Van dan af, en dit duurde jaren, zou
de dagelijkse realiteit doorbroken worden door zijn tekenen.
Hoe
hij er uiteindelijk toe gekomen is om met sobere middelen, op grote witte
bladen Schoellerpapier, met potloden van verschillende hardheid, het wondere
leven van de natuur te benaderen, weet hij niet meer, het was een proces van
lange adem. Alles was evolutie, was geestelijke visie, het kwam erop neer dat
hij betrachtte, de groei van mossen op rotsen en stenen, de fascinerende
nervenstructuur van rottende bladeren, de stilte van het bevruchten in
meeldraden en stampers, weer te geven en aldus de verborgen energie erin, tot
in de fossielen ervan, te suggereren.
Maar
hoe eenvoudig van vorm, de elementen optraden in de tekening, en hoe
geheimzinnig ook de opbouw ervan was, hij zou er niet in slagen, iets van wat
zijn bedoeling was, over te brengen in zijn vlakken en potloodlijnen; wellicht
was het ook zo dat hij trachtte te tekenen wat niet te tekenen was. Als
ongeschoolde en als oningewijde kon hij zich enkel het tekenen indenken als het
op papier brengen van het onvatbare, het enige dat de moeite loonde en dit
betrachten hield hem uren weg uit de wereld, met enkel de muziek, Bach, Ravel,
Mahler, en deze van zovele andere componisten, als zuurstof in de ruimte over
hem.
Niemand ook zal enig
vermoeden hebben gehad van de innerlijke vreugde die hij kende, de impuls van
zijn hand te volgen en te zien hoe op het blad, geleidelijk aan, de sluimer van
de levensenergie in lijnen en tekens werd opgebouwd, om dan op het einde vast
te stellen, dat zodra voltooid en zijn naam eronder geplaatst, de tekening
begon te leven en hem aanstaarde van uit haar eigenheid.
Dit was een grote,
intens gevulde periode geweest, het leven van de tekenaar die hij dacht te
zijn, kleur en warmte gevend aan zijn leven van elke dag, als echtgenoot, als
vader, als ambtenaar, ingeschakeld in het financiële en economische leven van
de maatschappij. Hij had toen duidelijk drie levens, dit van ambtenaar en
huisvader en eens deze dichtgeklapt, stapte hij het grote, dit van het
creatief-zijn binnen. En hij wist dat wat hij schiep, iets was dat nog niet
bestond, dat eigen gewin was, gedragen door een visie die een vorm was van
kunst, geestelijk verfijnd en beantwoordend aan de grote innerlijke rust van de
natuur. Pas nu, erover schrijvend, realiseert hij zich hoe ver hij toen al
gekomen was met zijn werk, dat hij titels mee gaf als East Coker, Polytrichum,
In my beginning is my end. Het was
ook de periode van T.S. Eliot geweest
en deze van zijn eerste gedichten, door Eliot geïnspireerd.
Achteraf, omwille van
tijdgebrek en het vastgegroeid zijn in zijn ambt, de potentiële mogelijkheden
zich niet verder hebben ontwikkeld zodat langzaamaan zijn pogingen, die omwille
van hun gedetailleerdheid veel tijd vergden, vervaagden, ook omdat het
familiale en het professioneel maatschappelijke een te grote impact kreeg op
zijn doen en laten.
Zoals het altijd
gebeurt, de tijd is er over heen gegaan. De tekeningen hangen nu aan de muren
of ergens bij de kinderen in een of andere kamer. Enkele heeft hij behouden, opgehangen
nu in de kamers van de woning, een woning die, zoals hij nu weet, slecht
geïsoleerd is opdat ze hun uitzicht van vroeger lang behouden zouden, sommige
zijn beginnen golven onder het glas, van andere de bladen vergeeld of met
bruine stippen bestrooid.
Als hij er nu over
nadenkt, weet hij dat hij de inspanning van toen had moeten doorzetten,
desnoods ten koste van heel wat andere zaken die minder inspanning vergden, te
meer omdat hij een paar dagen geleden bij zijn dochter, Ann, een tekening heeft
gezien, gemaakt in Oost-Indische inkt, die ze van de zolder had gehaald en nu
had opgehangen in haar woonkamer. Een landschap gezien van uit een luchtballon.
Hij was verrast bij het zicht ervan, want hij vond het een grote tekening, die
hem des te meer verbaasde omdat hij, hoe kan het, vergeten was ze ooit gemaakt
te hebben.
Deze passage in zijn
leven, die ontstond uit de inspiratie die hij vond in de nevels en de regen
over een bergdorp in augustus, en al wat er uit voortkwam, was een belangrijke
periode in zijn leven geweest.
Maar de bergen zouden hem nog een
ander facet van het leven opbrengen, die eerste maand augustus na haar
overlijden, die hij met de kinderen en kleinkinderen doorbracht in een van die
oude chalets op Roua, even buiten het centrum van het dorp Grimentz gelegen.
06-10-2018, 06:13 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
05-10-2018 |
Dag tweeëndertig: De filosoof-elektrieker. (2) |
Ze hadden samen in de keuken geluncht,
kip in zuurzoete saus met rijst, een maal dat Ugo had klaargemaakt. Ze hadden
een glas wijn gedronken, maar hun gesprek liep verder, dieper en dieper gravend
naar de zin van het bestaan. En Ugo vertelde hem over Dante die leefde op het
einde van de dertiende, begin veertiende eeuw en wat hij, de grote poëet, dacht
over de reden van ons bestaan als mens. De mens die, volgens Béatrice, de grote
liefde van Dante, absoluut nodig was opdat God of, dit Iets dat er moet zijn,
zich zelf zou zien via de ogen van de mens.
Ugo zelf had over deze passage in de Divina Commedia, nimmer nagedacht, maar
in het vuur van de discussie, André aandachtig luisterend, kwamen de gedachten
als losgelaten duiven op hem af. Stel, had hij gezegd, dat de mens er niet
geweest ware, welke zin zou het Universum hebben te bestaan?
Maar, ging hij verder, het leven is
een groot wonder, de structuur van het atoom is bijna onvoorstelbaar, en zeker
absoluut niet na te maken door de mens. En, de samenhang van alle deeltjes in het
atoom, in de dingen en in alle gebeuren is zo innig, dat er een tijd komen zal
dat de mens, niet alleen de uiterlijkheid ervan zal zien maar ook, en
tezelfdertijd, bewust zal zijn van de innerlijkheid ervan: zijnde het
mechanisme ervan. En dan kom je heel dicht bij de God van Dante, de God die zich zelf wou zien via de ogen van
de mens. Ik denk dat we goed op weg zijn, maar ook dat er nog heel wat
generaties nodig zijn vooraleer we de glimp die we nu al hebben van je Iets,
spiritueel zien zullen. Dit zal dan wel voor enkele uitverkorenen zijn, zoals
we nu bezig zijn is het eerder het tegengestelde dat ik zie gebeuren, wist
André.
Tot een lange tijd erna, hebben ze hun
gedachten laten gaan, telkens terugkerend op hetzelfde, dat de dood een totaal
nieuw beginnen was, een intrede in een ander leven, wellicht niet een
reïncarnatie, maar in het enige echte Leven dat ons als mens te wachten staat
in een wereld of in een Kosmos binnenin de zichtbare Kosmos.
En, had André eraan toegevoegd, we
moeten eerst ons leven op aarde beëindigen, om tot dat leven binnenin de
Kosmos te kunnen komen.
We zijn maar een flard van het Woord
dat in den beginne was - maar dit is reeds heel wat - het Woord, of de Geest
waaruit alles is ontstaan en naar waar alles keren zal.
Ik heb begrepen, André, had hij hem
bij zijn vertrek gezegd, dat we beiden afgestemd zijn op een identieke
golflengte, ik als gedoopte en als vertrouwde met wat de Kerk me heeft
bijgebracht en jij, als ongedoopte maar voor mij als een gelovige ongelovige,
en dat we, alles op de keper beschouwd, een gelijklopende mening hebben over de
dingen en hun binding met het spirituele. Ik vind dat we elkaar in heel wat
opzichten hebben aangevuld, en dat het wel heel duidelijk is dat du choc des idées jaillit la lumière.
Eindelijk, vond André, eindelijk heb ik
iemand ontmoet aan wie ik op een duidelijke wijze heb kunnen zeggen wat ik
dacht, iemand die naar mij geluisterd heeft en me gesterkt heeft in mijn
overtuiging dat de dood te overwinnen is en overwonnen wordt.
En aan de deur, na zijn alaam te
hebben weggeborgen: Ik ga hier weg in vrede met de wereld en met mezelf. Als je
me nodig hebt, Ugo, aarzel niet, bel me. Voor jou laat ik alles vallen, en
hiervoor heb ik Kerk noch Bijbel nodig.
05-10-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
04-10-2018 |
Dag eenendertig: De filosoof -elektrieker (1) |
Een gedachte, opgekomen in de vroegte
wou hij neerschrijven. Hij heeft zich half aangekleed en is met een deken op de
rug naar beneden gegaan. Het vuur in de haard smeulde nog, met wat klein hout
sloeg de vlam erin en hij legde er enkele blokken eikenhout voorzichtig boven
op. Hij werkte lang, weggedoken in de cirkel licht over hem, woorden
selecterend en zinnen bouwend in de gonzende stilte van de kamer, amper
noterend het laaien van de vlammen, de warmte ervan in zijn rug en leden en de gedempte
geluiden van de wind om het huis. Hij had evenmin notie van de tijd en de
wereld was totaal onbestaande, tot hij even ophield en terug kwam in de
realiteit van het zijn met een verkrampte rug en bijtende ogen.
In het grijze licht van de morgen
kwamen de dingen tot leven: de tafel, de boeken, de sofa, de wind om het huis
die in hevigheid was toegenomen, maar hij voelde zich veilig en goed, hij had
zich eens te meer leeg geschreven, zoals het hoort voor een schrijver - voor een
Anthony Burgess - hij kon nu gaan koffie zetten en ontbijten. Hij kon zich gaan
wassen, scheren en aankleden, om daarna In de namiddag alles te herzien en naar
de avond toe, verder te gaan.
Dante gleed binnen.
Dante die, in een canto van zijn Inferno,
even zijn verhaal heeft verlaten om als een goede herder, uit te kijken naar
buiten waar alles berijmd is. Hij weet dat het geen tijd is om met zijn kudde
het veld in te gaan. Hij zit zonder voer - vindt wellicht niet meer de woorden
om te weten welke straf hij nu moet uitdenken en er is een ogenblik van
aarzeling, zoals hij ogenblikken kent. Tot bij Dante de zon opkomt, de rijm
verdwijnt, de kudde buiten kan en Dante ook weet, hoe hij verder schrijven
moet. En een zaak zal hij met Dante gemeen hebben gehad, ze zijn beiden
ingesteld om voortdurend de geest af te tasten, en een resem woorden bij elkaar
te brengen die een verhaal vormen.
Maar vandaag, na de hoge vlucht die
hij nam heel vroeg in de morgen ondervindt hij dat, zoals je nimmer weet waar
een eerste zin je voeren zal, je evenmin kunt voorzien hoe je dag verlopen zal,
want laat in de voormiddag belt André A. aan, een goede kennis en een
specialist in elektrische aangelegenheden om, zoals afgesproken maar het was
hem totaal ontgaan diverse (te) oude schakelaars en stopkontakten te
vervangen.
Zijn komst was echter geen hinder;
integendeel, hij kende hem vooral als een filosoof, en terwijl André doende was
van kamer tot kamer, hield hij hem gezelschap, kijkend hoe handig en secuur hij
tewerk ging. André vertelde hem over zijn zoon, Glenn, en de problemen die hij
kende op school waar ergens een ruit gesneuveld was. Echter, welk woord is er
gevallen opdat ze plots aan het spreken waren over kosmos en eeuwigheid en over
wat er was na de dood? Misschien had Ugo iets gezegd over hoe het is als men ouder
wordt, misschien iets over een of andere morgenplaneet, maar, achteraf, als hij
die dag in de avondschemering neerzit, realiseert hij zich dat hij zelden ooit
met iemand zo lang gesproken heeft over de mens en over God en over de reden
van ons bestaan hier op aarde.
André verraste hem telkens met zijn
diepzinnige antwoorden en zijn nieuwe vragen. Hij was geen gedoopte, zegde hij,
geen gelovige, hij had nooit de Bijbel in handen gehad; in zijn jeugd nimmer
een kerk bezocht, maar hij had nagedacht en hij wist voor zich zelf twee
belangrijke zaken: én dat er Iets in meer moest zijn, én dat de dood een
herbeginnen was, hetzij als gereïncarneerde, hetzij onder een andere vorm in
een ander Universum, want meende hij er kunnen tal van universa zijn.
Hij had een goede vriend op het werk,
een gelovige, een moslim die wel een glas wijn drinken durfde, maar die vol was
van Allah. Al wat hij deed was overschaduwd door en in opdracht van Allah, die
zijn leven en dit van zijn vrouw en kinderen in de handen hield. Zijn ideeën
over de Profeet en Allah waren onwankelbaar, het had geen zin er met hem over
te spreken en te zeggen wat hij dacht over die Profeet en die God van hem.
Maar, zegde hij, ik kende niemand anders om over het eeuwige te spreken. Hij
vond dat de wereld verging in het materiële, dat het spirituele verdrongen
werd, al wist hij ook, en hierin trad Ugo hem volmondig bij, dat de wetenschap
en dat fameuze Iets, je God, had hij gezegd, aan het versmelten waren, dat het
ene niet meer kon zonder een gedachte aan het andere.
04-10-2018, 06:59 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
03-10-2018 |
Dag dertig: het gedicht en de vrouw |
Vanmorgen is hij een cursus-blok A5
formaat gaan halen in dat winkeltje bij de kerk, waar hij begroet wordt door
een vriendelijke dame en heeft hij, bij het buitenkomen, de zon gezien lijk een
lichtende schijf doorheen het grijze van de wolken. Hij is verder gereden - een
plotse ingeving - tot aan de brug over de Schelde, heeft de wagen verlaten en gewandeld
langs de oever tot de plaats van de drie abelen waar hij gewoon was te komen,
er neer te zitten om te lezen of te schrijven; te beseffen hoe licht en water,
hoe vooral de wijde rust van het land, zijn wezenlijke en geestelijke omgeving
was. En, toen hij er stond, aarzelend of hij er wel blijven zou, wist hij niet
hoe het kwam of waar de overgang was naar een voorval, dat plots opdook uit de
diepte van zijn herinneren. Hij wist nog goed wanneer precies het gebeurd was
en ook dat hij het verhaal ervan had uitgeschreven in zijn dagboek. Hij dacht,
ik wacht hier tot de eerste boot die komt en dan keer ik terug. En de boot
kwam. Hij zag de schipper aan het stuur, hij zag de fietsen staan tegen de
stuurhut en de vrouw die over het dek
wandelde en keek naar hem. Het water klotsend in de oevers is hij terug
gewandeld naar de wagen en, denkend aan die andere dame, is hij naar huis
gereden. Laat op de avond heeft hij de bewuste passage opgezocht in zijn rood
dagboek. Hij had het misschien beter niet gedaan.
Hij was uitgenodigd in Grimentz op het
huwelijk van de dochter van vrienden, Fernand en Emmy Salamin, op een feest dat
eindigde vroeg in de morgen bij het opkomen van de zon. Hij was, bijna zonder
overgang, na een lichte maaltijd teruggereisd, eerst met de bus naar Sierre,
daarna met de trein naar Genève waar hij aankwam, uren te vroeg voor zijn
vliegtuig naar Brussel. In plaats van naar de luchthaven was hij de andere kant
uit gegaan naar het meer. Het was zondag, mensen zaten in groepjes neer in het
gras onder de bomen. Het water, een grote spiegel kringelend licht en aan de
overkant, in een lichte nevel, de bergen in de verte. Hij was gaan neer zitten
met een bundel van Odysseas Elytis in de hand. En een ogenblik, verloren in
gedachten, opende hij het boekje en las:
Her soul took on a certain lightness
From the mountains opposite
Though the day had been cruel
And tomorrow was
unknown.
Het
was toen dat een jonge vrouw in een lang wit kleed naar hem toekwam en ging
zitten op enkele meters afstand. Haar blik was over het meer. Ze weende of ging
wenen of had geweend. Ze hield een wit zakdoekje in de hand: Though the day had been cruel, and tomorrow was unknown.
Hij
observeerde haar, onopgemerkt, zijn vingers tussen de bladen van het boek. Voor
zich uitstarend borg ze het zakdoekje weg in haar tas en haar gezicht klaarde
op: Her soul took on a certain lightness
from the mountains opposite.
Later,
toen hij in het vliegtuig zat, was haar beeld meegereisd. Had hij het gedroomd
bij de regels die hij las, was er helemaal geen wenende vrouw in een lang wit
kleed geweest en had hij, half in slaap, Elytis woorden omgezet in beelden?
Neen,
hij wist met zekerheid dat ze naast hem was komen zitten. Misschien wachtte ze
op een woord van troost van hem, een onbekende man die haar helpen kon met een
simpel woord, een woord dat de greep om haar hart verlichten zou?
Maar
hij was zwijgend gebleven, uitkijkend naar de zeilboten op het water. Had hij
haar moeten toespreken en was dit de weg die hij had kunnen nemen en de
zoveelste die hij niet genomen heeft, omdat het niet de weg was die
opgetekend stond voor hem?
Hij
was blijven zitten in het gras met de treurende vrouw op enkele meters van hem,
het boek in de hand, en toen het tijd werd was hij opgestaan en, even maar, een
fractie van een ogenblik maar, hadden hun ogen elkaar geraakt en las hij haar
bede.
Wat
is er van een ontmoeting die kon maar niet was? Gebeurt het nog dat zij, zoals
hij nu, terugdenkt aan die namiddag op het gras voor het meer, toen ze weende
en er een man dicht bij haar zat, met een boek in de hand: een ogenblik in het
leven dat kwam en ging, zoals zovele dingen die gebeuren en pas later op een
andere wijze worden ingevuld?
En
nu hij dit overneemt gaat er zelfs niets verloren van wat had kunnen zijn.
Misschien, maar dit is Bashevis Singer die zo iets zou schrijven, was er
tezelfdertijd op een andere plaats, in een ander land, een zelfde gebeuren waar
de man wel is opgestaan om naar de vrouw toe te gaan en naast haar is gaan
neerzitten om haar nimmer nog te verlaten.
Zou
Jung dit voorval, het lezen van het gedicht en het gebeuren met die vrouw,
bestempelen als een voorbeeld van synchroniciteit?
03-10-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
02-10-2018 |
Dag negenentwintig: Naweeën |
Lang had hij wakker gelegen die nacht.
De droefheid die plots was opgedoken was er nog als een speer naar hem gericht.
Hij kon die zo maar niet wegduwen. Het beeld van zijn dochter die bij hem kwam
zitten terwijl hij schreef; het beeld van het kind dat ze toen was dat
gezelschap wou, en hij, in-zich-zelf-gekeerd, opgeslorpt door zijn werk en elk
vrij ogenblik gebruikend, vooral - en daar lag de reden - voor zijn boeken en
zijn dagboek, de ogen gesloten voor wat er omging bij haar, vulden hem met de
pijn dat hij niet correct was geweest tegenover haar en, jaren er voor, niet
correct tegenover zijn gezin. Hij kende dit schuldgevoel van vroeger. Hij had
gehoopt volledig afstand te kunnen nemen door het verbranden van de sporen
ervan, maar zo eenvoudig ging dit niet. Het verleden gloeide nog na, zoals het
vuur in de haard, en een windje kon het aanwakkeren, kon toeslaan en hem, zoals
nu, verweesd achterlaten. Joyce beschrijft deze toestand op een onnavolgbare
wijze als hij het heeft over de zonde, the
sins - nog altijd Joyce die hem volgde - de daden van vroeger die ons
blijven achtervolgen.
Vandaag, in die enkele, voor haar
onschuldige woorden die ze sprak, heeft hij ineens een glimp ontvangen van hoe
zijn jongste dochter zich moet gevoeld hebben als ze na het huwelijk van haar
zusters alleen was overgebleven met hem. En, hij had er geen oog voor gehad,
voortdurend bekommerd als hij was om in feite, onbelangrijke zaken. Want wat
hadden alle dagboeken die hij vulde en alle boeken die hij las, wat had dit
alles hem opgebracht? Niets, nada.
Hoe verschillend deze gevoelens waren
van wat hij gedacht had, vroeg in de morgen, vóór Cathy had aangebeld. Hij had
geluisterd naar een serenade waarin hij, in de violen, Antonin Dvorák meende te
herkennen. Hij kon het opzoeken en zou het doen, maar hij had toen gedacht, wie
ook het stuk moge geschreven hebben, hij is vertrokken uit het niets, met een
pen en een wit blad, hierop is de compositie tot stand gekomen die de tijd
heeft getrotseerd en nu, honderd jaar en meer erna, te horen is in de huiskamer
van velen. Er had even goed niets kunnen zijn, de naam van Dvorák nooit meer
uitgesproken, maar de muziek was er en hij kende de vreugde er naar te
luisteren en te denken dat het van Dvorák kwam.
Hij moet dus, als hij bereiken wil wat
moet bereikt worden, elke dag een Dvorák zijn. Elk uur, elk moment van het uur
dat hij zal neerzitten om te schrijven, moet hij zich hier op afstellen wil
hij, aan Ray en aan John kunnen tonen wie hij is en vooral wat hij vermag: geen
zondagsschrijver zijn, maar iemand die elke dag, elk uur bijna, leeft om te
schrijven, te verbeelden en te denken. Iemand die iets maakte dat nog niet was
en dat er nooit zou gekomen zijn ware hij er niet geweest.
En als hij het opzocht op de webside
van Klara, had hij wel degelijk juist geraden, het was een serenade van Dvorák
die hij herkend had. Hij dacht dit is wat ik bereiken wil, herkend worden niet
zo zeer door wat ik schrijf maar wel door de wijze waarop ik mijn zinnen vorm
en/of hoe ik mijn woorden uitdraag in zinsverband, om aldus aan elke zin mijn
merkteken mee te geven. Een gevaarlijke opdracht die hij zich zelf oplegt, met
Eliot, met Cervantes, met Antonin Dvorák als voorbeeld. Wel wist hij dat dit
hoog gemikt was, dat hij hiermede geen van hen ging evenaren, maar hij hoopte
en vertrouwde er op dan toch een poging te doen in deze richting.
Hij schreef dit neer in zijn dagboek.
Hij zou dit morgen vóór de zon opkwam overschrijven op zijn desktop en bij zijn
bezoek aan Ray, de al geschreven paginas van zijn boek meenemen en, ofwel een
deel ervan ofwel de totaliteit, voorlezen met trage stem in het huis waarvan
hij in zijn jeugd blijvend gedroomd had.
02-10-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |