 |
|
 |
|
|
 |
22-07-2012 |
Lie de Thé |
Op een dag vond ik bij
Schleiper-Gent een collectie inkten, gestapeld in kleine doosjes in de vorm van
kubussen. Inkten Herbin, depuis 1670, La
Perle des Encres pour stylos plumes, met namen als: Bouquet dAntan, Cacao
du Brésil, Lie de Thé en tientallen andere namen om van te dromen. Ik verloor
me aan de Lie de Thé en het is met
deze inkt ( kleur van te lang getrokken thé)dat ik sinds jaren schrijf.
Is inkt belangrijk bij het
schrijven met een vulpen? Of course,
zoals ook de pen belangrijk is en ook het papier zijn rol speelt. Het zijn maar
kleine dingen, maar het zijn dingen die een vertolking kennen in de handen.
En over de poëzie van kleine
dingen. Op een blog, die ik regelmatig bezoek, ontmoette ik een schilderij, niet
veel zaaks zou men zeggen, twee halve vorken, de tanden ervan op en in elkaar,
in een levendige grijze kleur met een sensuele lichtinval op een licht grijsblauwe
achtergrond. Twee halve vorken slechts, maar hier, zuivere poëzie, sensueel, verlangend,
in elkaar geschilderd, symbool van de band van de vrouw met haar kapitein
op verre zeeën.
Les
petites choses nont lair de rien, mais elles donnent la paix, las ik bij
George Bernanos. Maar ze zijn meer, ze hebben een betekenis, ze zijn drager van
vreemde krachten. Mijn lie de thé,
mijn pen, mijn papier, vervullen hun rol in het schrijven, ze zijn in mijn hand
gegroeid en verlengen zich naar de geest van mij. Ze zitten in mijn woorden, ze
zijn mijn woorden, mijn gedachten die worden neergezet in mijn dagboek alvorens
soms, maar niet altijd, onder een andere vorm te verschijnen op mijn blog.
Wie zal me zeggen waarom het zo
is, zelfs als het pure inbeelding zou zijn en vooral dan het helpt me, die
dingen helpen me.
Ze hielpen ook Umberto Eco bij
het schrijven van zijn Il Nome della Rosa. Zijn vertaling van de geschiedenis
van Adson van Melk, die hij neerschreef in
een paar grote schriften van de Papeterie Joseph Gibert, waarin het zo prettig
is te schrijven als de pen zacht is.
Ik denk dat alle schrijvers dit
wel weten, en zelfs als ze overgeschakeld zijn naar hun laptop, dan hebben ze
vroeg, eerder dan laat, dit gevoel gekend.
Bij mij echter leeft het nog
steeds. Ik weet dat het aangenamer is, in mijn dagboek te schrijven op de verso
zijde van mijn blad dan op de recto zijde. Ik heb zelfs een (heel) lichte
afkeer tegen de recto zijde, de gedachten komen stugger voor de dag en mijn pen,
mijn dertig jaar oude Schaeffer-pen aarzelt een ogenblik om neer te komen op
het blad.
Gekheid, zal je zeggen, maar we
zijn allemaal een beetje gek als het op schrijven aan komt. Een lijn trekken en
een tekening neerzetten op een blad, ja dat zit in ons genen, maar woorden
vormen en met deze woorden zinnen vormen om een verhaal, een blog en loccurrence,
te schrijven, is heel wat anders. We klampen ons dan vast aan de kleinste
strohalm.
22-07-2012, 00:22 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
21-07-2012 |
Nationale Feestdag |
National
Holiday, Independence Day (Belgium),
zegt me mijn Economist diary. Ik had het kunnen
vergeten, ware het niet dat ik erop attent gemaakt wordt al was het maar door
de rede van de Koning.
Maar, leef ik er naar, hang ik
de vlag(gen) uit, de driekleur eerst, daarna de Vlaamse Leeuw, dan deze van
Oost-Vlaanderen, en wat met die van Europa.
Ben ik Europeaan, dat zal wel,
doordrenkt in hart en nieren Westerling. Maar, fier van Belg te zijn? Helemaal
niet meer sedert de dag dat men mijn grondwettelijke rechten heeft gefnuikt en
het zalig gevoel van Belg te zijn een harde por heeft gekregen, en ook
helemaal niet meer, omdat het krachtenveld van de regering te zeer zijn voedsel
vindt in de ideën die primeren achter de taalgrens. Trouwens, à propos, hoe
voelen de Oost-Kantons zich hierbij, hoe nationaal is die Feestdag voor hen?
Belg ben ik als het Sport betreft:
en noem maar op, wielrennen (Bonen, Van den Broecke vandaag); tennis (destijds
Henin, Clijsters, nu Wickmayer en zelfs een Vandeweghe, USA, een nichtje van
een vriend van mij, met Vlaamse roots, die opdook onlangs); voetbal (niet zoals
dit in Nederland gevoeld wordt, maar toch uitkijkend naar de prestaties van de Rode
Duivels'); atletiek, golf, voor om het even welke sportprestaties ben ik 100% Belg.
Maar voor het overige ben ik
Vlaming. Ik ben er bijvoorbeeld fier over dat een Vlaming, Jan Leyers, uitverkoren
werd om op zondag het meest besproken programma van de Lage Landen, te
presenteren op NED2.
Als Vlaming ben ik Oost-Vlaming,
geen Limburger, geen Antwerpenaar, geen man van Brabant. Mijn stad is Gent, al komt
al wat ik dromend schrijf, al wat ik ga halen in mijn jeugd, een verre binding
heeft én met het gehucht de Klinckaert van mijn geboortedorp Oordegem, én met
het dorp Serskamp, waarheen mijn ouders verhuisd zijn om dichter bij een
treinhalte te wonen.
In Serskamp stond mijn
droomhuis, een oude hoeve in een omwald
park, een hoeve die deel uitmaakte van een vroeger kasteel waarvan nu, enkel
nog een prachtig prieeltje, verscholen tussen de bomen, overblijft.
Na de dood van vader is het ouderlijk
huis in Serskamp verkocht en zijn we stilaan uit elkaar gegroeid, Georges,
Daniël en ik.
Maar als Allerheiligen naderde kwamen
we alle drie samen in Serskamp, bij het graf van vader en moeder. En dan
wandelden we altijd, naar dat omwald park met die oude hoeve die een enorme
aantrekkingskracht had op ons.
Het domein werd in de volksmond,
het Tiegoed genoemd en kwam voor op oude kaarten van de XVIde
eeuw als het Eedgoed. Later verdween de sfeer er omheen toen de hoeve
verbouwd werd, de wallen uitgediept en het domein verdween achter een hoge afsluiting,
zoals Michel Houellebecq er een zag omheen de eigendom van zijn hoofdpersoon
uit La Carte et le Territoire.
Voor mij is het een droombeeld
gebleven. Ik dacht er het kasteel bij van Elias en Aloïsius en tante Henriette,
uit Elias of het Gevecht met de
Nachtegalen van Maurice Gilliams, een Vlaamse auteur die een grote invloed
heeft gehad op mij.
Maar het is de oude hoeve die
gebleven is, in mij gegroeid en niet uit te roeien, welke omheining ook eromheen
wordt opgetrokken, zelfs een met klimop begroeid.
Dit, beste lezer(s), voor wat
de Nationale Feestdag betreft, zijn dit bekentenissen die heel diep reiken, ze
hebben onvermijdelijk hun echo in het boek dat ik hoop te voltooien, vóór mijn
tijd gekomen is.
21-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
20-07-2012 |
De eerste dag |
Ik heb, schrijft Stéphane Hessel
in zijn Geloven in het Onwaarschijnlijke,
(zie mijn vorige blogs), het geluk gehad betrokken te zijn geweest bij het
opstellen van de tekst om het corpus van de universele waarden op te stellen zodat iedereen hem zou kunnen omarmen, en
dat geluk steunt mij in mijn onwankelbare overtuiging dat de menselijke
samenlevingen een mooie toekomst voor zich hebben (pag 114).
Wel, als ik hoor welke
gedachten er binnendringen in het westen, komende uit het oosten, dan deel ik
deze zeer optimistische visie niet, integendeel, ik stel me vragen hoe het is
gekomen dat er nu meer gesproken wordt over de eerste dag van de Ramadan dan we
dit jaar nog hoorden spreken over de eerste dag van de Vasten?
En hoe zal het verder, of hoe lang
nog, zullen we onaangeroerd, onopgeslorpt nog overblijven, als ik hoor vandaag
- een e-mail dat me bereikte dat de sharia hier, bij ons, gelukkig nog niet
officieel dan toch virtueel werd ingesteld?
Allah die dichter komt, die
binnensluipt, die koel wachtende is in de straten als in de struiken, als in de
bloeiende hortensias in de regen.
We hebben gezien hoe de hagen zich
overgroeiden en geknipt toen werden, rechtlijnig geschoren. Maar, tot hoe ver
ik gaan mag met mijn verhaal en waar ik knippen moet weet ik niet. De vrees zit
er in, de Deense vrees, de Salman Rushdie vrees.
Of de haag geschoren mag of verder
groeien tot de tuin erin verdwijnt, de hortensias en de rozen, en wij ook haag
zullen zijn.
Het licht des morgens dat niet
meer het licht zal zijn van ouders en van voorouders, zelfs het gezang van de
vogels als er nog gekweel zal mogen is bezoedeld al.
Ik zie en hoor het, de klank,
het licht komt anders over, de waarden die we kenden opgeheven, en wij ontluisterd
van al wat we waren; dit al weten we later als het te laat zal zijn, want wie
of wat zal ons beveiligen?
En als we nog bidden kunnen,
tot wie bidden we als de hemel gesloten blijft, een glazen wand bedampt langs
de hemelkant.
Dit zijn de dagen van 20 juli
2012 af, hoe deze zullen zijn van 20 juli 2022 af, is een vraag die ik niet meer beantwoorden zal,
al weet je maar nooit. Maar het gelukzalig gevoel van Stéphane Hessel ken ik
niet. Ik vrees wat ik niet meer schrijven, niet meer zeggen mag.
20-07-2012, 00:01 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
19-07-2012 |
De avond en de rozen |
Een
goede dichter biedt een lezer iets dat anders is dan anders, maar toch
vertrouwd aanvoelt. Op die manier leg je een essentie bloot die al ergens
vermoed werd.
Rutger Kopland
(1934-2012)
Wat de avond van de rozen weet,
het licht weet van de nacht
is kennelijk overbodig, is te
ver gezocht.
Maar toch een vraag, eens
neergeschreven,
hoe in elkaar verweven,
het ene niet zonder het andere
kan,
als in gebed verzonken.
Van de dingen die waren en de
dingen die zijn,
die totaal verschillend, elkaar
bezitten, kent
de toonaard, de klank van de
musicus,
de hand, het blad waarop geschreven
wordt,
of het marmeren blok de houwer,
en in het blok
het beeld alvorens het gebeeldhouwd is.
Creativiteit, dat onze bestemming
is.
Wij, lopend in de regen langs
de rozenvelden,
doordrenkt, we zelf de regen
zijn. Geur
die van de rozen is en van de
regen in de aarde is.
Terwijl zo teder, zo
onopgemerkt, de luchten gesloten, de sterren niet opgekomen.
Terwijl dit niet de zomer is van
onze ouders,
niet de bedwelming van de rozen
in de avond
die we ondergingen: we geven,
fezelden de rozen, nu een doffere
geur, omdat het anders is.
Dit, toen we liepen langs de
velden in de regen,
in Schellebelle toen, en over
ons,
met floers omfloerst, van
ogenblik tot ogenblik,
de tijd, een boek gesponnen,
tot zo lang nog als de dagen.
19-07-2012, 04:49 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
18-07-2012 |
Bhagavad Gita 2 |
Bhagavad Gíta en T.S.Eliot
Er is een versregel uit de Four Quartets van T.S.Eliot die ik wel
eens durf gebruiken als ik me zorgen maak over de kwaliteit van wat ik
geschreven heb.
Eliot heeft het over zijn
pogen, woorden te gebruiken om zijn gedachten uit te drukken, maar elke poging,
weet hij, is een gans nieuwe start en een andere soort van faling. Maar zegt hij verder:
For
us, there is only the trying. The rest is not our business.
Het is zo iets als, doe wel en
zie niet om. Echter, voor iemand die schrijft is het niet zo eenvoudig, al wat
je neerzet op je blad, met deze stelregel te bedekken.
Eliot heeft zeker de
Hindoeschriften gelezen, in tal van zijn verzen spreekt hij over de god Krishna,
een belichaming van het Absolute Zijn. Ik ben dan ook niet verbaasd, de
oorsprong van zijn versregel te lezen in de Bhagavad Gíta:
Let
your reward be in the actions themselves; never in their fruits. So be not
moved by the fruits of actions. Nor let inaction dwell in you.
Het komt er dus, en ook voor
mij, vooral op aan actief te zijn, en actief te blijven. Te trachten woorden te
gebruiken om gedachten, beelden, herinneringen, gebeurtenissen, op de meest
literaire wijze weer te geven. Eens dit gedaan is mijn werk af. En mag ik
denken aan de blog van de volgende dag.
18-07-2012, 00:08 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
17-07-2012 |
Bhagavad Gita |
17
juli
Bhagavad
Gíta.
Ik
waagde het, in mijn blog van 11 juli, te verwijzen naar de orthodoxe Hindoe Schriften
en in het bijzonder naar een bijzonder deel ervan, de Bhagavad Gíta.
Weinigen
hebben hier zorgen mee, ook Stéphane Hessel niet, die zijn pagina kreeg in de
Standaard der Letteren van 13 juli met zijn autobiografie, Geloven in het onwaarschijnlijke (Vangennep,
2012), een boek dat dan toch niet werd wat ik na de eerste paginas verhoopt
had dat het worden zou.
Maar
het is over de Bhagavad Gíta dat ik iets zeggen wil. Ik schreef hierover:
Wat
weten we er van, arme zondaars die we zijn? Wat weten we van wat er
overblijft van ons. Niet van ons omhulsel - dat denkt Saramago te weten - maar
van onze elektronen, van onze, om het even welke quarks of partikels, of Higgs-bossons,
die we ontleenden.
Het
is het begrip ontlenen dat ik haalde uit de Hindoe schriftuur, waar
te lezen staat:
Never have I not
been, never have you not been, and never have these princes of men not been;
and never shall the time come when all of us shall not still be. As the tenant
soul goes through childhood and manhood and old age in this body, so does it
pass to other bodies.
Of, zoals de ziel die we in
pacht kregen, overgaat in ons lichaam van onze kindsheid, naar onze
volwassenheid en naar onze late jaren, zo gaat ze over op andere lichamen.
En ik begrijp dat het deeltje geest dat we als mens in pacht hebben gekregen, onsterfelijk
is en overgedragen wordt van leven op leven en, altijd ben ik geweest en altijd zal ik zijn.
Het oerbeeld van het levende nu,
komende van den beginne en uitgerekt tot in het eeuwige, doorgegeven van mens
tot mens, zoals het geschreven staat in de Bhagavad Gita.
A Book of
Hindu Scriptures in the form of a dialogue between Prince Arguna and the God
Krishna; The Peter Pauper Press, Mount Vernon - New York
1959, pag. 13.
17-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
16-07-2012 |
Titus Burckhardt |
Een
vreemde dag vandaag. De zwaarmoedige beschouwingen van gisteren lijken vandaag
veraf, of hebben dan toch hun impact verloren.
Ik
heb Titus Burckhardt opgezocht, waarom weet ik niet, of weet ik wel. Ik loop in
de tuin met zijn boek lArt de LIslam
in de hand, het formaat ervan is ongewoon, het is veel meer dan een boek, het
is herinnering, het is een soort relikwie. Titus Burckhardt ligt me nauw aan
het hart, omdat hij regelmatig te gast was in de chalet waar ik verschillende
maanden augustus, met de familie verbleven heb. Een chalet in de Valais, in
Grimentz, een dorp, verloren in de bergen dat in mij gebalsemd ligt en voor
mijn kinderen hun tweede geboortedorp is.
Binnen
een paar weken keren ze er terug voor hun verlof. Ik zal hen niet vergezellen.
Maar als ik Burckhardt uit zijn rek heb genomen en het boek zonder het te
openen heb mee genomen in de tuin, eigenlijk onbewust, dan moet het iets met
verlof te maken hebben.
Ik
denk nu aan mijn kamer daar, la chambre
des preux met de open haard. Ik had er mijn veldbed staan en een volle
wand ervan was een uitgelezen bibliotheek met Bijbel en Koran, en diverse werken van
Titus Burckhardt die ik voorheen niet kende en zijn boek over de Gotische Kathedraal
in het Duits, ook een werk over lArt de
lIslam, dat ik heb gekocht achteraf.
Om
deze reden alleen was de kamer me duurbaar en als ik dan nog vernam, na hem
daar gelezen te hebben, dat hij er regelmatig verbleef dat wist ik dat er in de
kamer waar ik verbleef, bij het haardvuur dat ik elke avond branden liet, heel
wat moet gediscussieerd geweest zijn. Het is in elkk geval een feit dat vele
van die boeken daar me in een bepaalde richting hebben gestuwd, een richting die ik anders wellicht
niet zou ingeslagen zijn.
En
zo komt het, denkend aan Grimentz, dat ik bladerend in het boek, het ogenblik
zon dat er was in de tuin, gevallen ben op de passage waar ik lees dat Mohammed
bij zijn aankomst aan de Kaaba, de 360 godenbeelden die er omheen stonden, met
zijn stok van hun voetstuk heeft geslagen - soerat XVII, 33 van de Koran
citerend
- en toen hij binnenkwam in de ruimte van de Kaaba, hij al de
Abraham-afbeeldingen die eraan de wanden waren heeft laten verwijderen, om
enkel en alleen over te houden de afbeelding van la Sainte Vierge tenant lEnfant sur les genoux, de Heilige Maagd
met het kind op de schoot.
Zo,
veel woorden zijn het niet vandaag, het was slechts, een ogenblik, de roep die
ik hoorde van de bergen, de roep van dat onooglijk dorpje in de Valais, denkend
ook aan een vriend in de Vaucluse, in een even klein en afgelegen dorp, waar
hij gewerkt zal hebben aan zijn boek en een gedicht zal geschreven hebben geïnspireerd
op het spoor dat een slak had achtergelaten op de vloer.
16-07-2012, 00:56 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |