 |
|
 |
|
|
 |
03-06-2012 |
Henri Michaux |
Dertig jaar
lang, en meer staat tussen mijn boeken, het werk van René Bertelé: Henri
Michaux, verschenen in de reeks, Poètes
daujourdhui - Pierre Seghers,
Heb het in al die jaren ettelijke malen in de hand genomen, echter nooit met
zorg gelezen, nooit de inspanning gedaan om iets dieper binnen te dringen in de
rare, eenzame, afgezonderde auteur en schilder die Henri Michaux was.
Amélie
Nothomb (mijn blog van 1 juni) en haar uitspraak over de inspirerende kracht
die van Michaux werk zou uitgaan, zette me er toe aan Bertelés werk te gaan
lezen. Verwondering was mijn deel.
Ik kwam tot
de conclusie dat hij even eenzaat is als Rimbaud het is geweest, dat hij
nergens onder te brengen was, noch als dadaïst, noch als surrealist, noch als
symbolist, maar dat hij schreef en schilderde op een wijze die niemand hem
heeft voor- of nagedaan.
Hij heeft
zichzelf ook nimmer willen situeren. Il
déconcerte, zegt Bertelé, hij zet ons op een verkeerd spoor. Als
wereldreiziger schrijft hij over reële als over ingebeelde landen, reële feiten
als over ingebeelde met metafysische inslag, gesierd met bevreemdende
monologen.
Je
suis habité, je parle à qui-je-fus et qui-je-fus me parlent
ou le désir
décrire un roman et lon écrit de la philosophie
aldus Bertelé ik ken er nog zo die in zijn inleiding prachtige dingen
schrijft.
Hij
vergelijkt zijn manier van schrijven met het regenwoud dat van voorheen
waar alle soorten van planten opwellen uit de humus en geholpen door het
klimaat gaan woekeren. A chaque instant
beaucoup naissent et beaucoup meurent, il suffit que quelques-unes puissent
lancer dans le ciel le jet de leur sève originaire.
Its
a struggle om over de veelzijdigheid van
Michaux iets te schrijven met weinig woorden. Hij profileert zich in een wereld
van realiteit en droom in een grote afzondering van alle andere schrijvers van
zijn tijd en van nu, met een eigen taal en vormgeving.
Ik doe een
proef om te weten wat Nothomb me heeft willen doen geloven, met zijn
verhaal Wozzeck.
Ce
soir javais pris une dose normale de chanvre
begint hij en hij volgt de uitvoering van de opera van Alban Berg op de radio. Het
is avond en het venster staat open op de tuin en dan ziet hij een persoon staan
de blik gericht op de radio die duidelijk meeluistert en Michaux volgt de muziek
via de reacties en gelaatsuitdrukkingen van de persoon in kwestie.
Ik lees. De vreemde, verrassende wendingen van zijn verhaal geven me een gevoel
van ruimte en van mogelijkheden, zaken die ik
ook had kunnen schrijven, had ik er maar aan gedacht!
Cétait
trop beau, cétait trop de malaise aussi
et je détournai les yeux, pour
nécouter plus que la musique
et lécouter seul.
Als hij
terug de ogen opent zijn ze met drie om Alban Berg te beluisteren avec naturel, installés dans les arbres,
regardant comme sils étaien chez eux et confortables, sans du tout soccuper de moi.
Een vreemd
verrassend verhaal, een opeenvolging van details, prikkelend zoals een
aperitief, die de geest openen op nieuwe gegevens die je plots aanwezig voelt
ergens, ergens en je aanzetten om te schrijven, in de zin die Michaux
gebruikte, even verrassend en even koelbloedig.
Het is wel
degelijk zo, Michaux doet, zoals humus en klimaat in het regenwoud, de sappen
stijgen in de geest van de schrijver. Deze heeft zelfs geen twee paginas nodig
van hem. Michaux is een veelheid van stemmen die er voor zorgt dat geen enkele
de bovenhand krijgt.
03-06-2012, 00:36 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
02-06-2012 |
De Adem van de Dagen -Deel II, 3/1 |
Zijn dagboek open
naast hem, zijn pen van vele jaren, zijn hand waar het beven in gekropen is, en
hij kan niet anders dan optekenen wat opborrelt uit die bron die hem altijd
vergezelt:
Jij, Ugo, schrijf,
schrijf je ziel uit je lijf. Schrijf dat je eeuwig bent. Beschiet van uit je
oneindigheid elk blad. Bevrucht het met de elektronen van je geest, die op hun
beurt zich mengen zullen met de atomen van het papier, dit wondere papier dat
met vreugde bezeten wordt; zoals zij die je bezat diezelfde middag in de kamer
die uitgeeft op de oude gevels, weerspiegeld in het water van de Leie, met de
boten soms en de Kleine Nachtmusik van
Wolfgang door het open raam. En de grote stilte in jou als je neerligt naast
haar en haar vingertoppen betast wetende dat ze weent en je wel denken kunt
waarom.
De tekst herlezend
komt het gebeuren terug: de kamer op de middag, het open raam met de bewegende
gordijnen, franjes van schaduw op de muren en de meubels, de geluiden van de
stad, de boot met toeristen en de vrouw naast hem die weende en toch gelukkig
was zoals hij zich voelde toen, naast haar, met haar hand in de zijne.
Dit verre gebeuren
herdacht en herbeleefd, de vele kleine details nog zo aanwezig in hem, de warme
zachtheid van haar lichaam, de hand die hem streelde, de mond die hem kuste, de
grote trillende wereld van genot gemengd met het immense van wat hij voelde
voor haar en dit alles voorbij.
Ernst Jüngers Auf den Marmorklippen naast zijn dagboek op zijn
tafel, of hoe we leven en hoe alles in ons samenkomt, geordend, elk ogenblik
aansluitend op het vorige, wat je denkt, komend van wat je dacht en gaande naar
wat komt:
Und
immer wieder tasten wir in unseren durstigen Träumen dem Vergangenen in jeder
Einzelzeit, in jeder Falte nach
Zo ook dit gebeuren
tot hem teruggekomen, ongerept in al zijn verbeelden en thans getekend in
enkele luttele woorden terwijl het zoveel was geweest, zo enorm veel, lijk het
vliegje in het stuk amber dat hij had meegebracht van een verre reis waar
ouderlingen op de binnenkoer van de moskee, gebogen waren over wondere tekens,
de woorden van de Profeet in gesprek met hun God met de negenennegentig namen.
02-06-2012, 00:10 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
01-06-2012 |
Amélie Nothomb |
U zult me
wel toelaten voor deze eerste dag van juni de zon begint al te denken aan
haar terugkeer mijn heil te zoeken bij Amélie Nothomb om er mijn blog mee te
sieren.
Ze schrijft
namelijk:
Tout écrivain a son truc, en: Mieux que les autres, les écrivains savent combien écrire est
difficile.
Om er toe in
staat te zijn hebben ze nood aan hun gevoeligheid, hun temperament, hun
cultuur, maar intimement, ils sont
persuadés de devoir plus encore à leur truc respectif.
De aard
hiervan is uiteenlopend. Hij kan spiritueel zijn: het aanroepen van de Muze,
zoals de Grieken; het gebed zoals de scholastiekers, en zegt ze, ik ken
talenten vandaag die zich ongeschikt tot schrijven voelen als ze geen twee
paginas Michaux
hebben gelezen.
Dit weten we
dan, maar de truc kan ook materieel zijn:
de wijn voor Omar Khayan, opium voor de
decadente dichters, te kleine schoenen voor Dali, zowel schilder als schrijver.
Balzac was de eerste die afhankelijk was van de koffie en die aldus de truc
inhuldigde, die het meest toegepast wordt onder de moderne schrijvers. Ik denk
dat die ook eigen moet zijn aan Amélie Nothomb, wat haar volste recht is als ze,
zoals ze eens schreef, om vier uur in de morgen, elke dag begint te schrijven.
Maar, vraagt
ze zich af, wat was de truc van de grote William Shakespeare, want in zijn tijd
kende men noch koffie, noch thee. Is het om deze reden dat heel wat mensen
menen te moeten denken dat William niet de schrijver is van zijn werken, zelfs
dat hij niet bestaan zou hebben pour
éviter de prendre conscience que face à un tel auteur on est une paramécie, niets
meer dan een pantoffeldiertje?
Nothomb
schrijft dit naar aanleiding van het verschijnen van het boek van Bill Bryson Shakespeare. The World as Stage, vertaald in het Frans door Hélène
Hinfray, Petite Bibliothèque Payot, 224 p. 8,65 ., een antibiographie.
Ik ga
Nothomb hier niet herhalen. Ik weerhoud alleen dat zijn truc tabak zou kunnen
geweest zijn die in Groot-Brittannië, na zijn geboorte is aangekomen, maar ik
betwijfel sterk dat Shakespeare nood zou hebben gehad aan een truc, welke ook,
om te schrijven wat hij schreef en hoe hij schreef en hoe veel en hoe waardevol
hij schreef.
Trouwens,
merkt Nothomb terecht op, le mystère
(truc of niet) nest pas éclairé. Prenez
un auteur de talent, donnez-lui les meilleurs tabacs du monde: croyez-vous
quil écrira le monologue dHamlet?
Thats
the question.
01-06-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
31-05-2012 |
De Adem van de Dagen - Deel II, 2/3 |
Was dit, met
de terugloop van het geloof in de waarden van de Kerk, het doembeeld dat als
een donderwolk boven het Westen dreef of vergiste hij zich schromelijk, omdat
de tekenen van nu, in plaats van toe te nemen, mettertijd afzwakken zouden?
Hij hoopte
het omdat hij wist dat onze samenleving zo niet geraakt zou worden in haar
diepste worteling, daar van waar de levenssappen van de geest opborrelen en
waar zijn queeste, de tocht naar zijn eeuwigheid, zich situeert. Je kunt immers de mens niet binden aan woorden, wie of in
opdracht van wie ze ook moge geschreven zijn en waarvan nu de bladen vergeeld
zijn, niet mogen gewijzigd of
geïnterpreteerd worden.
Maar het is vandaag dat hij leeft en al de dagen die nog komen moet hij
verder op de weg die hij heeft ingeslagen. En als hij spreekt en schrijft danj weet
hij dat een boek
waarin geen spoor zou te vinden zijn van de binding van de mens met zijn kosmische
essentie, hoe minimaal ook, geen waarde heeft, alleszins niet voor hem.
Marie-Madeleine
Davy maakt hem dit duidelijk als ze schrijft: il est impossible denvisager lhomme coupé de sa
profondeur dorigine divine.
En om het
nog duidelijker te maken, hij vond in het boek van Davy, een dagbladknipsel uit
Le Monde, de toespraak van
Saint-John Perse, gehouden bij de overhandiging van de Nobelprijs voor
Literatuur, waarin hij had onderlijnd: la
grâce poétique, létincelle du divin, vit à jamais dans le silex humain,
waarmede Saint-John Perse de zin van Davy kruiste.
Dit waren
woorden die hij koesterde. En er waren er nog die hij vond in hetzelfde boekje
van Marie-Madeleine Davy, overgeschreven uit een boek van Christian Jacq, een
gedachte van Hermes Trimegistos :
Pense être partout en même temps, dans la mer, la terre
et le ciel; pense que tu nes jamais né, que tu es encore embryon, jeune et
vierge, mort et au-delà de la mort. Comprend tout à la fois, les temps, les
lieux, les choses, les qualités et les quantités.
Hij herlas
de zin en hij dacht de wind nog heviger dan voorheen, hoog in de bomen,
jagend over het huis dat dit de essentie is van de goddelijke vonk in de
menselijke silex. Zo denk dat je een deeltje van die God bent, dat je overal
aanwezig bent, dat je alles begrepen hebt.
Hij kan het
nog, het is nog deel van zijn vrijheid te denken wat hij denken wil en openlijk
het neer te schrijven in een klare zuivere taal. Het was niet altijd het geval,
Dante wist hoe verdoken hij zijn gedachten kenbaar maken moest.
Zullen wij
het nog weten of zal het nog nodig zijn het te weten, eens overspoeld?
Hij schrijft
maar, een gekheid is het maar hij gaat verder één boek te willen toevoegen
aan de massa miljoenen boeken die er opgestapeld liggen in al de bibliotheken
van de wereld om gelezen te worden.
31-05-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
30-05-2012 |
L'écriture est un refuge |
In een
artikel in Le Monde vertelt de
Amerikaanse schrijver Douglas Kennedy,
dat het in de gesprekken onder schrijvers gewoonlijk gaat over geld, omdat ze
aldus in staat zijn hierachter hun twijfels te verbergen wat hun werk betreft
en ook hoe het verder moet met het boek waaraan ze begonnen zijn. Maar zegt hij
nog zonder deze twijfel is er ook geen creatieve rilling, il ny a pas de frisson créatif.
Over geld,
over publicatie gaat het niet bij mij, wel de twijfel over de waarde van wat ik
schrijf en ook hoe het steeds maar verder moet met het boek dat ik aan het voortbrengen
ben. Dit zijn dus zorgen waar elke schrijver mee geconfronteerd is. Ik hoef dit
niet meer te herhalen. Er rest me alleen zo te schrijven dat mijn prestatie
maximaal is en dat ik het beste haal uit mijn creatief zijn voor wat ik als
boek wil achterlaten.
Kennedy zegt
ook dat schrijven een buitengewoon beroep is, een kwestie van evenwicht in zijn
leven en ik zal hem hierin niet tegenspreken: Dans les périodes difficiles ik ken ook van die periodes - lécriture est même un refuge.
Ik schreef dit
eergisteren nog.
30-05-2012, 05:12 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
29-05-2012 |
De Adem van de Dagen - Deel II, 2/2 |
Het
impromptu van de hoge winden om het huis, winden die van verre komen, van
landen en van oceanen. Hoge winden in de bomen die zijn hart beroeren, die hem
beelden brengen, vader, moeder, afscheid nemen.
De tijd,
omzwachteld door de tijd, de enige levende en hij die erin geborgen zit,
meegenomen. De tijd die hij was en is, hij, Ugo, zoals hij genummerd getekend
staat in vele registers, ergens in kasten of in kamers of op harde schijven,
zijn naam uitgeschreven voor altijd, alsof hij enkel naam was, drie
lettertekens, een te weinig, of drie te veel, en te zijn wat hij in feite is, niet
zoveel, verlatenheid zelf en hoge winden die hem wegnemen zullen en niets
nog blijven zal. Van al dit bestaan hier, dat hij zo koestert, dat hij
omlijsten wil met guirlandes, enkel de tijd zal overblijven, de grote levende
tijd.
Wat hij nu
ook weet, omdat plots een naam opduikt, de zachtheid van een blik in hem
geboord, dat hij bemind heeft en dat de voren die dit beminnen in hem getrokken
heeft nog open liggen.
Bevreemdend
is, en dit wordt hem duidelijk, bevreemdend is dat hij het waagt al deze zaken
nog op te zoeken in deze wereld waar de miserie van afdruipt: een door elkaar
schuiven van gewapende conflicten, van uiteengereten lichamen, van corruptie en
uitbuiting, van kinder- en vrouwenverkrachting, van hongersnood, van
natuurcatastrofen.
En dichter
bij hem, het gebazel van de politiekers die zonder het minste schaamrood dit
land waar hij geboren is en opgegroeid, inspiratieloos hebben achtergelaten
door destijds, onder meer, een openbare schuld te laten groeien tot een niveau
dat een intrestlast genereert die een rem betekent voor tal van noodzakelijke
investeringen en een noodzakelijke
belastingdruk oplegt die boven het normale uitstijgt.
Terwijl
langzamerhand het westen overspoeld wordt door een golfbeweging die in zich de kiemen
draagt eigen aan wat kenmerkend was voor onze veertiende, vijftiende, zestiende
eeuw en hij zich de vraag kan stellen, hoe lang nog een Koningin- Elisabeth-wedstrijd
voor viool of piano, als hij donker gebaarde mannen hoort en wat ze honderdvoudig
gemeend, te zeggen hebben? Of hoe
lang nog Shostakovich, Beethoven, Bach, Mozart?
Slaapt de politiek in het westen, is hun roes van
eeuwenlange heerschappij dan blijven hangen, hen verblindend tot het te laat
zal zijn, of is het al te laat?
29-05-2012, 23:52 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
28-05-2012 |
Hoe men wordt wie men is |
Wat
was oorspronkelijk van mij, in dit mijn leven. In welke mate was ik het, en ik
alleen, die richting heeft gegeven aan de wegen die ik heb ingeslagen. Zijn het
niet eerder de omstandigheden geweest die van mijn jongste jaren af mijn leven
hebben bepaald?
Zo
de dag dat de schoolmeester van het dorp, een heerlijk mens hij liet me de
volledige Jules Verne lezen - die op een dag bij moeder en vader is gekomen,
arm als we waren, zoals ik het nog steeds ben, om hen aan te raden me in te
schrijven voor wat toen bekend stond als het Fonds der Meestbegaafden.
En
dit een stap toen was, bepalend voor wat komen zou, andere zaken met andere
wegen. Waaruit opnieuw andere wegen zich
zouden opdringen en zo verder, om hier aan te komen bij deze blog die ik
schrijf.
Me
afvragend, zoals wellicht zovelen, of ik wel ooit een beslissing heb genomen
die me door de omstandigheden niet werd opgedrongen.
Neen
ik geloof niet dat ik ooit eenmaal een beslissing nam die inging tegen de
normale gang van zaken. De feiten kwamen op mijn af en ik onderging ze.
In
dit licht, ligt wat nog komen kan al uitgestippeld, al opgetekend, in pogingen
om te leren wat te laat is om te leren, te lezen wat ik jaren geleden had
moeten lezen, te schrijven wat gezien mijn jaren, niemand nog voor ernstig zal
nemen.
Psalm
139 over het boek waarin alles opgetekend staat, ook wat nog komen moet, vertelt
het me.
Deze
woorden zijn gebonden aan mijn persoon. Ze staan nu geschreven. Ze passen in en
bij mijn levensjaar, zoals mijn blog erin past. Trouwens wat zou
ik doen of wie zou ik zijn, ware het niet dat ik nog schrijven kan.
28-05-2012, 01:01 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |