 |
|
 |
|
|
 |
23-10-2011 |
Honderdduizend Woorden en de Euro |
Ik schreef, in de periode
van 15 januari tot vandaag, honderdduizend woorden. Ik wil er even bij
stilstaan al vrees ik sterk - en ik lig er wakker van - dat ik maandag in de
kranten lezen zal Griekenland keldert de
euro, of wat nog erger zou zijn Griekenland
keldert de landen van de euro.
Ondertussen wijzigt zich
niets in onze dagelijkse gedragingen, de muziek op de radio is nog altijd wat
ze vroeger was, de fuiven blijven doorgaan en morgen, om tien uur zal de finale
van de rugbymatch tussen Nieuw Zeeland en Frankrijk worden gespeeld maar, waar
de regeringsleiders zich op dat uur zullen over buigen is andere koek.
Echter het leven gaat verder. Laat me dus iets
vertellen over de 100.000 woorden die ik schreef.
Gemiddeld betekent dit minder
dan 400 woorden per dag. Veel is dit niet, een schrijver stopt niet met minder
dan duizend woorden. Burgess schreef die voor zijn ontbijt en ik weet, bij
ondervinding, dat dit de enige manier is om aan duizend woorden te komen.
In feite is het niet het schrijven
zelf dat een probleem is, een probleem is over wat ik ga schrijven vandaag, of
vannacht, of morgen.
Mijn Blog van gisteren lag
al een paar dagen klaar, maar hij werd telkens verder geschoven omdat ik een
beter onderwerp dacht te hebben. Van morgen - het is midden in de nacht à cause de l'euro komt
mijn verhaal neer op een soort bezinning en kijk ik naar het aantal bezoekers
van mijn Blog dan haal ik een dagerlijks gemiddelde van dertig bezoekers of
het ook lezers zijn weet ik niet maar reacties, nada.
IK ben dus maar een solist
die piano speelt in de maneschijn en of er luisteraars zijn of niet, ik speel om
te spelen. Meer is het niet en eigenlijk hoeft het niet meer te zijn, ik ben
het die er vreugde aan beleeft, de vreugde van het schrijven.
Maar vannacht liggen er
heel wat regeringsleiders wakker, terwijl ik mijn vrees om wat er beslist gaat
worden verdrink in wat woorden, in meer.
23-10-2011, 03:12 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
22-10-2011 |
Moody's et la note Aaa de la France |
Le Monde van een paar dagen terug : Lagence Moodys décide de surveiller la note Aaa de la France.
Het agentschap Moodys geeft
zich drie maanden de tijd om de economische situatie van Frankrijk te evalueren
en te beslissen of de derde A in de rating behouden blijft en Frankrijk aldus
niet gedegradeerd wordt tot de AA1 van België bijvoorbeeld.
Onder de AAA landen heeft
Frankrijk de hoogste overheidsschuld, 85,4% van het BBP, tegenover 52,5 % voor
het gemiddelde van de AAA landen. Het deficit over 2011 bedroeg 5,7%, tegenover
2,2% voor de AAA landen.
Voor 2011 wordt een
stijging voorzien van 1,75% van het BBP, maar deze cijfers moeten nu herzien
worden en herleid tot hoogstens 1,5% (+2,4% voor AAA landen). Belangrijk is ook
te weten dat 66,2% van de openbare schuld van Frankrijk in het bezit is van buitenlanders.
De daling van de Franse
rating zou een nieuw dreun betekenen voor de geloofwaardigheid van de Eurozone,
Frankrijk schijnt zich hiervan bewust te zijn en zoekt maatregelen om te
anticiperen op een daling van het cijfer van de groei van haar BBP.
De toestand van
België is ook op het nippertje, de Belgische schuld van de federale overheid bedroeg volgens de laatst
gepubliceerde cijfer 357 miljard Euro, zijnde meer dan 100% van het BBP. Deze cijfers werpen een donkere schaduw op de aan gang zijnde regeringsonderhandelingen.
En als u soms liquiditeiten
zou hebben om te investeren in Overheidsfondsen, ziehier la calificación crediticia segùn la agencia Moodys, gepubliceerd
in El País van 8 oktober.
Aaa : Duitsland,
Frankrijk, Groot-Brittannië, Canada, USA.
Aa1 : België,
Aa2 : Spanje,
Aa3 : Japan
A2 : Italië
en Polen
Ba1 :
Ierland
Ba2 :
Portugal
Ca :
Griekenland
Wat de kwaliteit van de
rating betreft:
Aaa = óptima
Aa1, Aa2, Aa3 = alta
A1, A2, A3 = buena
Baa1, Baa2, Baa3 =
satisfactoria
Ba1, Ba2, Ca =
cuestionable
Dit wat Moodys hierover
weet te vertellen. S&P en Fitch liggen practisch op een zelfde lijn,
behalve S&P die de USA maar een AA+ geeft.
*
Nog over mijn Blog van 18
oktober.
De idee die ik lanceerde
in mijn Blog van 18 oktober was een idee die al in de lucht hing. Ik lees in Le Monde (page 10)
van 21 oktober, van François Bayrou, le président du MoDem:
La crise, avec la surveillance par Moodys de la
note Aaa de la France, menace plus que jamais. Jugez-vous bonne la politique
menée par Nicolas Sarkozy ?
Il y avait une chose à faire, le premier jour, qui
naurait pas coûté cher et qui aurait arrêté la crise. Il suffisait que lUnion
européenne affirme que la dette contractée jusquà ce jour par les Etats de la
zone euro était garantie par les Etats de la zone euro. La France aurait dû
défendre cette thèse. Cela aurait rétabli la confiance et naurait pas coûté le
prix exorbitant que la défiance généralisée va nous obliger à assumer.
Dit was ook de draagwijdte
van de idee die ik naar voor heb gebracht, omkleed met wat meer details.
En ik geloof dat wat
François Bayrou in Le Monde
vooropstelt de enige goede en minst kostelijke oplossing is, op voorwaarde dat de
banken niet verplicht worden de helft van de schuld kwijt te schelden aan de
landen in moeilijkheden - moeilijkheden die ze zelf gezocht hebben.
Neen, elke schuld geavaliseerd door de euro-zone en afgelost door de landen van
die zone ( door het Fonds bv.), moet ingeschreven worden in de boeken van het
Fonds, het merkteken - hun erfzonde - door die schuld nagelaten moet indachtig gehouden worden en, druppelsgewijze, al was
het twintig jaar later, terugbetaald aan de landen van die zone.
22-10-2011, 06:34 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
21-10-2011 |
Jung en synchroniciteit |
Over Jung vond ik,
bladerend in vorige geschriften, volgende verhalen over
synchroniciteit.
Zo op een morgen zocht ik naar
een postkaart van het Eilean Donan castle gelegen op de vaarweg van Oban naar
het eiland Mull een kaart die ik ergens in een boek als bladwijzer had
achtergelaten en ik terechtkom bij T.S.Eliot, A facsimile and transcript of the original drafts of The Waste Land
waarin ik op de eerste pagina, naast de krabbeltekening van een kind, geschreven
had, Anthony a dessiné ceci le
10.10.1987.
En op het
ogenblik dat ik dit lees, er aangebeld wordt en ik de deur open en de Anthony,
die bijna twintig jaar voorheen de krabbel getekend had, voor mij staat met
zijn verloofde, zodat ik hem ontvang met het boek, met zijn tekening in de
hand, en hem toon wat hij als driejarige geschreven had in The Waste
Land.
Een
voorbeeld van synchroniciteit à la Jung. Anthony en Ruth zullen dit morgen
lezen en zullen zich het voorval herinneren en lachen.
*
En een
ander voorval, een meer naar binnen gerichte gebeurtenis, toen ik in Genève
was, en veel te vroeg voor mijn vliegtuig naar Brussel, en ik gewandeld was tot
aan het meer en was gaan neerzitten in het gras onder de bomen. Het was een
zondag in augustus, mensen zaten in groepjes neer omheen mij en kinderen liepen
rond.
Het
water, een grote spiegel kringelend licht met witte zeilboten overal tegen de
blauwe achtergrond van heuvels en bergen.
Ik was
neer gaan zitten met een bundel van Odyseus Elitis in de
hand. En een ogenblik, verloren in gedachten, opende ik de bundel op een
gedicht en las:
Her
soul took on a certain lightness
From the mountains opposite
Though the day had been cruel
And tomorrow was unknown
Het was
toen dat een jonge vrouw in een lang wit kleed naar mij toekwam en ging neerzitten
op enkele meters afstand. Haar blik was over het meer, haar ogen gezwollen. Ze
weende of ging wenen of had geweend. Ze hield een wit zakdoekje in haar hand: Though the day had been cruel, and tomorrow was unknown.
Mijn
vingers tussen de bladen van het boek keek ik naar haar, even maar. Voor zich
uitstarend borg ze haar zakdoekje weg in haar tas en dan, alsof ze zich had
bedacht, klaarde haar gezicht: Her soul
took on a certain lightness from the mountains opposite.
Elitis had
niets te maken met deze vrouw, hoogstens iets te maken met een vrouw in een
zelfde toestand. Maar het was vreemd, dat ik over een bedroefde vrouw las op
het ogenblik dat die vrouw naast mij kwam zitten.
Ik dacht
nog aan haar toen ik in het vliegtuig zat. Had ik het gedroomd, toen ik het las
en was er helemaal geen vrouw in een lang wit kleed geweest die gehuild had, en
had ik, half in slaap, de tekst van Elitis omgezet in reële beelden?
Maar ik
wist met zekerheid dat ze naast mij was komen zitten. Misschien wachtte ze op
een woord van troost van mij, een onbekende man die haar helpen kon, een simpel
woord was voldoende, een woord dat de greep om haar hart verlichten zou? Maar
ik was zwijgend gebleven, starend naar de zeilboten op het water.
Had ik
haar moeten toespreken en was dit het ogenblik in mijn leven dat beslissend had
kunnen zijn voor de rest van mijn dagen, de beslissing die ik had kunnen nemen
en de zoveelste die ik niet genomen heb omdat het niet de weg was die
opgetekend lag voor mij.
Ik was
blijven zitten in het gras met de treurende vrouw op enkele meters van mij, het
boek in de hand en toen het tijd werd voor het vliegtuig was ik opgestaan en
toen, even maar, een ogenblik maar, hadden onze ogen elkaar geraakt, een
fractie maar, en las ik haar bede.
Wat is er
van een ontmoeting die kon maar niet was, die niet à la Mulisch was bij
Mulisch in zijn Ontdekking van de Hemel
is alles vooruit gepland.
Gebeurt
het nog dat zij, zoals ik nu, terugdenkt aan die namiddag op het gras voor het
meer, toen ze weende en een man dicht bij haar zat met een boek in de hand. Een
ogenblik in het leven dat kwam en ging zoals zovele dingen die gebeuren of
dingen die niet gebeuren.
Zo gaat
er zelfs niets verloren van wat had kunnen zijn. Misschien, maar dit is
Bashevis Singer die zo iets zou schrijven, was er tezelfdertijd op een andere
plaats, in een ander land, een zelfde gebeuren waar de man wel is opgestaan om
naar de vrouw toe te gaan en naast haar te gaan neerzitten om haar nimmer nog
te verlaten.
Zou Jung
dit voorval over enkele versregels in een boek en een simultaan gebeuren ook bestempelen
als een voorbeeld van synchroniciteit?
21-10-2011, 00:57 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
20-10-2011 |
Vincent Van Gogh, zelfmoord of accident |
IK meende
terug te komen op mijn Blog van eergisteren, over de knieval die de Overheid
van een land dat zijn schulden niet meer kan honoreren zou moeten doen voor de
vertegenwoordigers van de landen van de Euro-zone, opdat deze hun schulden
zouden overnemen en honoreren op de vervaldag.
Wel ik
meen het nog meer, als ik zie met welke woede het Griekse volk optreedt tegen
de vertegenwoordigers die zij zelf gekozen hebben. En ze niet willen aanvaarden
dat de zeven vette jaren voorbij zijn en ze nu de zeven magere jaren door
moeten.
En Europa
ook mag zich op de borst kloppen. Europa heeft niet bemerkt of wilde het liever
niet zien - wat er zich in Griekenland aan het voordoen was.
Ik dacht
hier meer over te zeggen, maar het heeft geen zin meer. Hoe het verder zal
aflopen in Griekenland weet niemand. We kunnen alleen vrezen voor het ergste.
Ondertussen,
vrienden, lees ik in de Standaard, en het is Sarah Van Kersschaever die het overbrengt,
dat Vincent Van Gogh geen zelfmoord pleegde maar dat hij getroffen werd door
een kogel, bij vergissing afgevuurd door enkele spelende kinderen die hem aan
het pesten waren. Dit is het besluit waartoe twee Amerikanen gekomen zijn in
een lijvig werk,
want als je zelfmoord wil plegen in de velden, neem je je schildersezel toch
niet mee, vinden ze.
En waarom
niet, zeg ik. Waarom zou dit niet kunnen, en als ze het wapen achteraf niet
gevonden hebben, zoals de twee Amerikanen beweren, waarom zouden ze er op 28 of
29 juli 1890 naar gezocht hebben?
Het
verhaal van de dood van Vincent Van Gogh heeft me destijds, nadat ik zijn graf had
bezocht in Auvers-surOise, lang beziggehouden. Het verhaal van de schilder die verging van armoede ik bezocht zijn kamertje in lAuberge
Ravoux - en dingen schilderde die vandaag de wereld in vervoering brengen. Het was
een verhaal dat ik las in dat ene laatste doek, zijn Champs de blé aux corbeaux, geschilderd met erin en erover de
schaduw van wat komen zou, het drama van zijn zelfmoord. Ik vond dat in dit
doek vele elementen verscholen zaten: de gedrevenheid van de kunstenaar, het
schilderen dat zijn leven was. Zijn blijvend betrachten naar vernieuwing, zijn
honger naar licht en kleur, zijn fatale liefde. Maar dan ook, eens leeg
geschilderd, eens geconfronteerd met wat na het schilderen kwam, de
ondraaglijkheid van de uren, omwille van teveel negatieve factoren: zijn
slepende ziekte, het falend succes van zijn werken, het toch maar weer opnieuw
beginnen, telkens en telkens een ander onderwerp, en keer op keer de
moedeloosheid omdat geen enkel van zijn werken werd gekocht.
En het was in deze gespletenheid van gevoelens dat
hij het vlammend-gele korenveld schilderde, het rijke, warme leven, onder een
dreigende, donkere lucht, met de (te grote) zwarte kraaien erover, om
duidelijker het contrast tussen het leven en de (nakende) dood uit te beelden.
En in de gele klanken van zijn korenveld, huldigde Van Gogh de grootheid van
het kunstenaar-zijn.
Hij schilderde dit doek in één ruk, ruwweg, met
tranen in de ogen, tranen van onmacht omwille van het onbegrepen zijn, tranen
van wanhoop en eenzaamheid. Hij schilderde de halmen met volle trekken van het
penseel, in en over elkaar, hij schilderde de wind erover die hij voelde in
zijn verhit gelaat. Hij schilderde de wegel met wat groen afgeboord tussen de
velden, hij schilderde de dreiging van het nakende onweer, de dreiging van de
dood, geaccentueerd door de wilde wemeling van de kraaien. Hij schilderde alsof
hij wist dat dit zijn testament, zijn afscheid van het leven was.
Waarom kon het niet dat de idee er een einde aan
te maken, al enkele dagen aan het broeden was, dat hij al enkele dagen het
pistool meenam als hij uit schilderen ging, maar de moed (nog) niet had te doen
wat hij dacht te doen.
We weten het niet en zullen het nimmer weten, maar
een man als Van Gogh in Auvers-sur-Oise was rijp voor zelfmoord.
20-10-2011, 01:39 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
19-10-2011 |
Ruusbroeck |
Alle dinghe sin mi te inghe
Meer dan
vijf jaar geleden schreef ik, in San JuanAlicante, van 18 maart tot 8 april,
een poëtisch diario, een dagboek in
dichtvorm, geïnspireerd op artikelen in El
País, op een werk van de atheïst Michel Onfray en een ander van de theoloog
Enrique Miret Magdalena.
Wat ik
toen schreef had ik even goed niet kunnen schrijven. Had mijn dagen toen in
alle rust en peis, genietend van zon en wind en golven kunnen doorbrengen, als
dan echter zouden die dagen van toen niet de minste sporen hebben nagelaten. Nu
vind ik de woorden die ik in die dagen schreef terug op een memostick.
Vandaag zijn
er geen massas woorden meer die me bestormen lijk de golven de rotsen toen.
Maar in gedachten is de zee nog altijd de grote levende en voel ik me nog
steeds opgenomen in de oneindigheid van lucht en licht en water, met een zin
die opduikt, een simpele versregel van Ruusbroeck:
Alle dinghe sin
mi
te inghe
ic
ben so wid,.
En keer
ik terug naar die idee van Ruusbroeck die, toen hij dit schreef, ic ben so wid, een visie moet hebben
gehad van het totale van het Universum, het totale van het zichtbare als van
het onzichtbare moet hebben gehad.
En nu,
wat is er nodig, opdat ik, schrijvend over zee en luchten, over golf en
beweging, over licht met water gemengd dat zilver is, dat gouden is - het licht
dat God is zegt Lorca - opdat ik opgenomen worde in dit licht, zoals een
lustrum geleden, om te denken en te voelen, als was het maar een fractie lang,
dat het Universum meer onzichtbaar is dan zichtbaar, meer geest is dan materie.
En wat die geest is raden we, maar schrijven het niet.
19-10-2011, 04:10 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
18-10-2011 |
Schuldig Verzuim |
18
oktober
Schuldig
verzuim.
De
dag dat Europa te voorschijn is gekomen met de Euro, met één Centrale Bank, de
ECB, en 17 Schatkisten elk met hun respectievelijke openbare schuld, hebben zij,
die hiertoe besloten hebben, een zware verantwoordelijkheid op zich genomen.
Zwaarder dan ze wellicht konden vermoeden. Want vele deelnemende landen waren
geconfronteerd met een staatsschuld die abnormaal hoog was, zodat van in den
beginne moeilijkheden in het verschiet lagen. Gehoopt werd de
budgetoverschrijdingen te beperken tot 3%, een regel, die nimmer werd toegepast
- en ook nimmer zal toegepast worden, want bij toepassing ervan zal de
opgelegde boete het nog moeilijker maken voor een land om binnen die regel te
blijven.
Maar
als de jeugd eergisteren op straat is gekomen om uit te dragen dat de Banken de
schuldigen zijn, dan hebben ze het verkeerd. En ik begrijp niet dat belangrijke
Banken die nu geconfronteerd worden met reusachtige schuldafschrijvingen omdat
ze vertrouwen hebben gehad in de kennis, het doorzicht en de regeringskracht
van Europa en dus belegd hebben in papier uitgegeven door regeringen die onder
het permanent toezicht stonden van de Europese Gemeenschap, geen proces
inspannen tegen die Gemeenschap wegens Schuldig Verzuim. Het verzuim, hun
werk te hebben gedaan zoals het hoorde en niet tijdig de vereiste maatregelen
te hebben genomen opdat de toestand die zich thans voordoet in landen met een
te hoge staatsschuld, als daar zijn Griekenland, Italië, Ierland, Portugal,
Spanje, (en België), meer dan tijdig zou worden recht gezet.
Optreden
als het te laat is, is schuldig verzuim, Mijne Heren Barroso en consoorten. U
bent de ware schuldigen. U hebt die banken misleid. En u hebt dit verzuim cash te betalen, niet de Banken.
Es la hora de
los eurobonos, pero tambièn la del Eurotesoro.
Es hora de
avanzar hacia una gobernanza europea que armonice emisiones de deuda y
politicas fiscales
Ik lees dit in El País van vorige zondag. Natuurlijk
is het ineens dringend geworden een gemeenschappelijke schuld en een
gemeenschappelijk budget te hebben. Maar nu is niet meer het uur, het was het uur, fue la hora, het is te laat nu en een
uitgifte van Eurobonds het spijt me voor Barroso, het spijt me zeker voor
Verhofstadt - heeft geen zin meer omdat er geen voldoende controle is op de
budgetoverschrijdingen en er geen gemeenschappelijk budget is.
En er zijn geen drie oplossingen om orde op zaken te
stellen. Maar een zaak is zeker voor mij, het is Europa zelf die, als grote
verzuimer, de maatregelen treffen moet om te redden wat nog te redden valt en
de tijd dringt.
1.
Nu er een akkoord is over het Europees Fonds
(E.F.S.F.) moet Europa via dit Fonds zich garant stellen voor het betalen vervaldag
na vervaldag, zo lang het nodig is, om te beginnen van de openbare Griekse
schuld, die naar ik hoorde van Karel de Gucht, 385 miljard Euro bedraagt.
Het is het Fonds dat op de vervaldag van de Griekse
staatsobligaties die deel uitmaken van dit bedrag van 385 miljard Euro, de verzilvering
zal doen aan de houders van de Bons de vernieuwing ervan is een andere
aangelegenheid want dit betekent een nieuwe schuld maar het is Griekenland
die de jaarlijkse coupon op deze schuld zal betalen aan het Fonds gezien
ingeschreven op hun budget, hopen we toch het Fonds dat op zijn beurt de
intresten uitbetalen aan de houders van de schuld.
Als tegenpartij verwerft het Fonds al is het maar
symbolisch een tegoed op Griekenland in te schrijven in de boeken van het
Fonds.
Dit lost het Griekse Obligatie-probleem op en is een
zegen voor de Banken, Dexia zou misschien niet gestaan hebben waar het vandaag
staat, ware dit vroeger toegepast. Maar Europa slaapt, heeft wel slapende
ideeën, Eurobonds!
2.
Dit geldt ook voor de Openbare Schulden van andere
triestige landen, met regeringen die in het verleden meer hebben gedacht aan
de welvaart van hun partij dan aan de welvaart van hun land en zijn burgers.
Dit ook was het antwoord aan de politiekers bij de betogingen van vorige
zondag. De schuld van deze landen en trouwens van alle landen uit de Euro-zone
krijgt vervaldag na vervaldag de waarborg mee van het Fonds.
De totale schuld van de 17 landen worden in één slag
de waarde van Eurobonds zonder het te zijn.
Deze andere landen die zich eventueel zullen aankondigen
zullen dan toch de knieval moeten doen en vragen dat een of meerdere
vervaldagen van hun schuld, de behandeling krijgt die de Grieken krijgen. Maar
ze moeten ook weten dat hun schuld tegenover het fonds, dus tegenover de ledenlanden die het Fonds
hebben gespijsd, blijft bestaan. Er is hier dus hoogstens sprake van een
soort verschuiven van bepaalde delen van de schuld in de tijd.
Ik heb, vanuit mijn ivoren toren, geen idee, noch over
de grootte van de Openbare schuld van de Euro-landen, noch over de spreiding
ervan in de tijd. Maar ik veronderstel dat het gespreid zijn in de tijd het
volume van het te avaliseren papier zal verlichten, zodat niet het volume van
de schuld op heden van belang is, maar de spreiding in de tijd van de vervaldagen.
Dit houdt natuurlijk in dat het Fonds, niet alleen
inzage krijgt in de Openbare schulden van de 17 lidstaten, vervaldag na
vervaldag, maar ook de dienst ervan verzorgt, zoals voorgesteld voor de Griekse
schulden.
4.
Op dat ogenblik en enkel dan, kan elke burger van die
17 lidstaten de openbare schuld kennen van elk van die landen en dit, gesteld
tegenover het BBP van het land, uitgedrukt in cijfers, in percenten, in
grafieken en aldus een lichtpunt zijn voor hen die met reden, maar onvoorbereid
in de straat komen. Ze zullen zich nu niet meer hoeven te verplaatsen naar
Brussel, en zullen wat minder de banken met de vinger wijzen.
5.
Het feit dat Europa, zijnde het Fonds, borg staat voor
de aflossing, in kapitaal, van de openbare schuld van zijn lidstaten die hierom
zouden verzoeken, heeft een grote impact op de liquiditeitsgraad van dit
staatspapier en dus op het beschikbare werkkapitaal van de Banken in kwestie.
Dit is noodzakelijk, helpt enorm en kost weinig in
verhouding tot het mogelijke resultaat.
6.
Het komt er in de eerste plaats niet op aan, Griekenland
te redden dit is het werk van de Grieken - het avaliseren van hun papier is al
een redding op zich zelf, maar wel, de banken te redden.
De banken die in vele gevallen als goede huisvaders
hebben gehandeld en in hun vertrouwen, én in de Euro, én in Europa, én in zijn
leiders, de depositos van hun clienten hebben omgezet in waardepapier van
Griekenland, Italië, Portugal, of van welk land uit de Euro-zone ook.
7.
Het
ergste dat het Fonds kan overkomen is dat het na verloop van tijd blijf zitten
met een schuldvordering van 385 miljard Euro op Griekenland en X miljard op
andere landen. Wat in elk geval beter is dan de Europese economie en financiële
wereld een tweede maal in een chaos achter te laten.
18-10-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
17-10-2011 |
MACA |
Bezocht het
Museo de Arte Contemporàneo de Alicante (MACA)
met mijn vriend Herman v. L. We zagen er doeken aan de muren, zagen er mobiele
werken hangend aan de plafonds of staande op de vloer. We zagen er ook de tekeningen
van de natuur in de marmeren betegeling. De natuur haalde het. Wat niet belette
dat we in de lichtende ruimtes geboeid werden door de werken van de mens als
kunstenaar, die getuigden van persoonlijkheid en een grote vindingrijkheid.
Het was vorige
zondag dat we er waren, toen dacht ik niet een Blog te wijden aan dit bezoek,
tot het me deze morgen heel vroeg, van binnen uit, werd opgedrongen. Ik had geen
namen genoteerd, enkel van twee doeken kan ik de naam van Miró vermelden,
andere waren werken van - waarom niet? even grote kunstenaars met een eigen
stijl en een eigen verwoording, al dachten we dat het kunst was die we zelf
hadden kunnen maken indien we er maar hadden aan gedacht. Dit is dan de
grootheid van de kunst van vandaag, het is in vele gevallen de kunst van elk
van ons.
Echter, het
bedenken en het uitvoeren van de idee vergt veel inzet, vergt handigheid en
techniek, vergt kennis van het materiaal en is het resultaat van een lange
traditie en ten slotte, in vele gevallen is het de touch van de omlijster die het werk een eigen klank meegeeft.
Als
daarenboven, zoals dit in dit museum het geval was, het werk verzorgd is
opgehangen of opgesteld, ruimte krijgt en de juiste belichting, dan spreekt het
tot ons, zelfs een ingekaderd zwart vlak, zelfs een sterk geometrische figuur
spreekt ons van de mens die het bedacht en het maakte. De mens die de maker is,
el hombre el hacedor.
Het
museum bevindt zich op la Plaza de Santa
Maria in Alicante. Het licht op de middag domineert er. Het kleeft aan de
strakke witte gevels van de gebouwen, het accentueert de massa beelden op de
westergevel van de Eglesia Santa Maria.
Twee werelden die zich hier ontmoeten, de wereld van de mens in het Universum
dat God is en deze van God in de mens, verenigd door het mysterieuse licht van
midden oktober, het licht van de geest in ons allen.
17-10-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |