 |
|
 |
|
|
 |
12-02-2012 |
Sam Harris en Alber Einstein |
In de Standaard der Letteren van 10 februari, een recensie
van Joël de Ceulaer over het boek van de Amerikaanse filosoof en
neurowetenschapper Sam Harris, Het morele Landschap ( The moral landscape).
Ik deel de vrees van Harris als hij schrijft dat
Europa weldra een kalifaat zal worden 35% van de leerlingen in de Gentse
stadsscholen volgen voor het ogenblik Islamles tegenover 30% die moraal volgen
en nog amper 26% die katholieke godsdienstlessen volgen, (De Standaard van 10
februari) en ook wil ik hem volgen waar hij zegt dat we onderweg zijn naar
een mondiale moraal, waarvoor we, aldus Harris geen transcendente God nodig
hebben.
Maar hier gaat hij te ver. Ik geloof niet dat die dag
ooit komen zal, integendeel de scheiding tussen fysica en metafysica wordt
steeds dunner en dunner en wie zich bevindt op die scheidingslijn kan niet
anders dan zich vragen gaan stellen over wat er eigenlijk wel gebeurt binnenin
het atoom en binnenin de meer dan 400 soorten quarks waar Richard Feynman het over heeft. Zelfs de
atheïst José Saramago wist dat er binnenin iets was, maar hij stelde er zich
geen vragen bij. Wat echter niet het geval is van velen onder ons die met
verbazing en verwondering op Google Earth
de beelden zien van ons Universum.
Zich hierbij geen vragen stellen en zich anderzijds
geen vragen stellen over het ontwaken van het leven, al was het maar in een
mostaardzaadje is geen bewijs van diepzinnigheid. Ik vrees dus dat Sam Harris er
nimmer in slagen zal de religieuze gevoelens van de mens tegenover het wonder
dat het leven en het Universum is, uit te roeien uit onze genen, integendeel.
En nog maar best ook. Natuurlijk als hij nog zo kortzichtig is religie te zien
als een gebed en niet als een beleven van zijn verbondenheid met het Grote
Wezen/Zijn van de Kosmos mag hij zijn ideeën hierover behouden.
Zij die me regelmatig lezen weten welke mijn gevoelens
en gedachten zijn op dit gebied. Ze kennen mijn mindscape en het is noch
Stephen Jay Gould, noch David Hume, noch Richard Dawking en zeker niet José Saramago
die me van gedachte zullen doen veranderen.
Eigenlijk loop ik, na mijn bezoek aan de wereld in mijn
blog van gisteren, de ganse dag al rond met een zin van Albert Einstein die
Paul V., een vriend, me per mail liet geworden. Wat
vertelde ons die bijzondere man die Einstein was:
Lidée que lordre et la
précision de lUnivers dans ses aspects innombrables serait le résultat aveugle
de lhasard est aussi peu crédible que si après lexplosion dune imprimerie
tous les caractères retombaient par terre dans lordre dun dictionnaire.
Heeft Sam Harris ooit oog gehad voor de idee die
schuil gaat achter de woorden van Einstein?
En hier treedt Jacques Monod op die in zijn boek Le hasard
et la nécessité, (Edition du Seuil, 1970) pag. 225 te vertellen wist 225:
Lhomme sait enfin quil
est seul dans limmensité indifférente de lUnivers, doù il a émergé par
hasard. Non plus que son destin, son devoir nest écrit nulle part. A lui de
choisir entre le Royaume et les ténèbres.
Wat mij betreft, ik heb gekozen voor het Rijk van de
Geest.
Karel
12-02-2012, 01:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
11-02-2012 |
Open Brief aan de Heer Barroso |
Open brief aan de Heer Barroso, bij gebrek aan een andere mogelijkheid.
Ik heb vandaag de keuze, ofwel te spreken over
Einstein en zijn visie, o.m. op het ontstaan van het Universum, ofwel een open
brief te richten aan de Heer Barroso die hij niet lezen zal, Verhofstadt
misschien wel als ik hem die stuur op zijn e-mail de twee teksten samen,
Einstein en Barroso, zou te lang uitvallen als blog, zo de eerste kan wachten,
mijn brief aan Barroso niet. Hier gaat die:
Had u, waarde Heer Barroso, als bewaker van
de Euro die U zo dierbaar is, zeven jaar geleden aan de Griekse boys die we
nu zien paraderen op ons scherm, één zevende opgelegd van de maatregelen die nu
aan de Grieken worden opgelegd en humanitair niet haalbaar zijn - waar zouden
de Grieken vandaag hebben gestaan wat hun openbare schuld betreft, zeker niet
met een torenhoge zoals dit nu het geval is?
Zo, als de Griekse Regering schuld heeft aan de
huidige toestand, zijn er nog die er schuld aan hebben en zeker niet in het
minst.
In plaats van de ganse Eurozone, en de in de Griekse
staatsfondsen beleggende banken, in de grootste verwarring te brengen, ware het
niet meer dan wenselijk dat:
. én de aan Griekenland opgelegde maatregelen om te
komen tot een afbouw van hun budgettair deficit, versoepeld en verzacht zouden
worden,
. én de terugbetaling op de vervaldag van de bestaande
Griekse staatsschuld, afgelost zou worden door nieuwe, door de Eurozone
gewaarborgde Griekse obligaties, tegen een redelijke rentevoet.
Als die hulp dan nog ontoereikend zou zijn zou hierbij
ook kunnen gedacht worden de vervallen Griekse openbare schuld of een deel
ervan - af te lossen door middel van de opbrengst van de uitgifte van Eurobonds
en de dienst ervan in te schrijven in het budget van de Eurozone.
In dit geval zal de ontstane Eurozone-schuld op een
correcte wijze moeten beheerd worden opdat u, na enkele jaren niet zou uitkomen
waar nu Griekenland is uitgekomen.
Ik bedoel hiermee dat u als Eurozone meer dan ooit zult
moeten besparen op uw uitgaven aan personeel, wedden, vertalingen,
verplaatsingen en dergelijke, om uw nieuwe verplichtingen, de dienst van uw
schuld, te honoreren. Het schijnt me toe dat op deze wijze, die enkele jaren
zou moeten volgehouden worden, een oplossing zou kunnen gevonden worden voor
het Griekse probleem.
En nog iets, wat de huidige Griekse Regering betreft, in
plaats van beroep te doen op Europa en het FMI, waarom geven ze geen lange-termijn-lening
uit in Griekenland waar uitsluitend de Griekse burgers als redders van het
vaderland vrijwillig of onvrijwillig - verplicht dus kunnen/moeten, op
intekenen?
Al begrijp ik nog altijd niet hoe de Griekse machthebbers
de steeds maar meer dreigende catastrofe niet hebben zien aankomen. Hun hoop op
de Europese solidariteit moet immens geweest zijn.
Als verantwoordelijke voor de Eurozone, Seigneur
Barroso, brengt u nu Europa en de Euro aan het wankelen met een grote weerslag
op de ganse wereldeconomie. Of het u een zorg is weet ik niet, maar u zou toch
eens kunnen nadenken of er, van uwentwege, geen schuldig verzuim in het spel
is, in plaats van zonder verpinken, het Griekse volk het mes op de keel te
zetten.
Wat het gaat kosten weet ik niet, ook niet wat een euro-catastrofe kosten zou?
11-02-2012, 05:41 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
10-02-2012 |
Lente hangt in de lucht |
Het
resultaat van mijn coloscopisch onderzoek is ruim geruststellend, mijn
dagelijkse blog komt voorlopig nog niet in gevaar. Echter, wat ik schrijf
vandaag en pas morgen 10 februari op mijn blog komt zijn maar wat nog half
verdoofde woorden. Mijn allerlaatste blog lijkt aldus veel verder af te liggen,
al is wat lijkt geen zekerheid, zeker is wel dat het leven, waar ook en van wie
ook, verder gaat.
Het
weze zo, maar ik ben gelukkig verder te kunnen woorden te vormen tot zinnen en
deze de wereld in te sturen, dankzij, ja, dankzij wie in de allereerste plaats?
Wel
dankzij de mens die voor het eerst zijn hand afdrukte op de rotswand en wiens
drang om te weten, uit te zoeken en het wonder van het Universum te ontdekken
om deze reden verliet de Ulysses van Dante, Penelope, zijn vader en zijn zoon
en zeilde hij uit met tien gezellen tot voorbij de bakens van Hercules en uit
te komen bij de e-mail en consoorten.
Maar
het was het Universum en wat erin verborgen steekt dat doorslaggevend was. Men
zoeke het maar uit, het loont de moeite, maar zwijg me van de theorieën én van Jacques
Monod ik las wat Einstein over toeval dacht - én van het succes van nu, Michel
Onfray, o.m. in zijn Traité de lAthéisme.
Je dévie largement des quelques lignes, écrites cet
après-midi dans ma chambre, de Maria Middelares Sint Jozef
Ik las daar in het
dagblad de woorden van de Heer Wiebe Wieling, die hoewel hij geen bemoedigende
woorden had over de Elfstedentocht - wat een zware klap was voor de natie en
ook voor mij die hoopte deel te nemen, voor de tv gezeten met een Glennfiddish
in de hand - toch wist Heer Wieling dat
we 9 februari waren en dat de lente al in de lucht hing. En hij, de man
van het ijs, kan het beter weten dan wie ook. Dit was dan het goede nieuws.
Wat de Grieken betreft
zwijg ik liever, mijn geest is nog steeds beneveld - die van hun leiders is het
al meer dan tien jaar en blijft beneveld.
Hopelijk is morgen, wat
mij betreft, de nevel opgetrokken. En wie weet, Nederland en Elfstedentocht van mijn hart,
misschien, misschien gaat het terug vriezen.
Karel, positief levend
terug!
10-02-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
09-02-2012 |
Nog vers 3, 19 van Genesis. |
Een
vriend vroeg me wat ik had tegen vers 3, 19 van Genesis:Je bent uit stof en tot stof keer je terug.
Alles,
heb ik geantwoord, het schijnt me toe een te goedkope wijsheid te zijn opdat
het gezien zou worden als komende van God.
En
dan baseer ik me ook op de vertaling van Paul Nothomb in zijn L'Homme immortel van 1984, en ver voor
hem, van Fabre d'Olivet in zijn La Langue
hébraïque restituée van 1824, die een
totaal andere vertaling brengen. Beide schrijvers zijn van oordeel dat onze
oorsprong de geest is en niet de stof en dat we keren zullen naar die geest.
De
vertaling door de Zeventig van het
Hebreeuws naar het Grieks, drie eeuwen voor Christus, laat ons niet de minste
opening: we zijn van stof en we lopen hier rond als een stoffelijk iets, een
stoffelijke machine. Precies alsof die stof geen levend, bewegend, en
integrerend element zou zijn bestaande uit atomen en elektronen en andere subatomaire
deeltjes in een innige binding niet alleen met elkaar maar eveneens en niet in
het minst met het ganse Universum. Als er een soort bewustzijn aanwezig is in
het Universum, en dat geloof ik, dan is een deeltje van dat bewustzijn ook
aanwezig in de mens.
En
op deze basis waag ik te zeggen dat de hogergenoemde vertaling van de Zeventig,
een vertaling is die niet klopt en zeker de God van vandaag onwaardig is.
Misschien,
maar dit is dan ook maar een splintergedachte, komt die goddelijke revelatie in
diverse fases naar de mens toe. Waren de grottekeningen er een van, Stonehenge
en ander megalithische tempels er een van, was de Bijbel er een, de gotische
kathedraal, en komen we thans in een nieuwe fase, namelijk deze van de new physics, die als een revelatie
zonder woorden moet gezien worden.
Maar
dat ik enkel en alleen van stof zou zijn, geloof ik niet, en zal dit blijven
geloven. Het zal in dit geloof zijn dat ik vertrekken zal.
09-02-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
08-02-2012 |
Wat van vroeger was |
Ik
ben een huis voor de vele boeken die ik las, al las ik er duizend en nog meer
te weinig. De woorden eruit vermengden zich, verstrengelden zich met mijn
bestaan, waren en zijn een belangrijk deel ervan en onvermijdelijk dringen ze mijn
geschriften binnen. Daarom niet onmiddellijk herkenbaar, maar gebruikt als springplank
naar een ander beeld, geplaatst in een andere context. Het is alsof al wat ooit
geschreven werd, al wat de mens ooit gepresteerd en gedacht heeft lijk
stuifmeel omheen mij drijft en mijn geest bevrucht.
Zo
heb ik wat poëzie bedreven op dagen die zonovergoten waren en ruim, al was het
winter, al lag het huis en tuin en woud en velden bedekt met sneeuw en het diep
aan het vriezen was.
Heb
ik nu dagen zich opvolgen en in niets op elkaar gelijken, het vroeger geschrevene
herdacht, herwerkt, herschikt.
Het
effect van Dantes Muze die ons bezoekt van tijd tot tijd. Of moeten we denken
aan de morfische resonantie van
Rupert Sheldrake die ons, lijk een onzichtbaar golvenveld omringt en
beïnvloedt.
In Memoriam.
Wij
die overbleven spraken maar.
De
blauwe avond over de sneeuw gegoten,
de
lijster uit de struiken opgevlogen, een schreeuw
gekomen, een
siddering.
De
tijdloosheid die ons gevangen hield een ogenblik.
We
spraken maar, in woordeloze woorden uitgekleed
de wereld
waar we gisteren nog dwaalden,
of het
bestaande dat het onbestaande werd
en zij die
gingen erin opgevangen
en zoals bij
Dante, rondgeleid in cirkelgangen.
We
spraken maar. De laatste beelden opgeroepen :
het
dromen van de ogen dichtgesnoerd,
de
lippen op elkaar geschroefd,
een vleug
geheugen, kringen van wat regen
op het
watervlak.
En
onvermijdelijk de vraag gekomen,
wat
hebben we aangekleefd.
En
het niet geweten, maar onredelijk elk dogma
dat uit de
rede komt, omdat te brak, te eng, te ongekleurd
te
a-dimensionaal, terwijl structuur van elektron en quark
subtiel en
zo hartstochtelijk verweven. Terwijl die geest
van ons
oneindig is, uit de tijd tot ons gekomen.
We
spraken maar, we dachten dat het anders kon
het
anders had kunnen zijn. Zo zijn naam vernoemd
heel even,
zijn glimlach opgezocht,
en zagen we
in ons verbeelden, zijn ziel, zijn eigenheid,
een symfonie
van lichtbazalt uit lotusbloemen opgestegen
lijk een
jonge eend naar de Oriongordel toe, waar hij
wonen zal
voortaan en wachten zal zoals zovelen.
Wat
is er van de onsterfelijkheid ?
08-02-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
07-02-2012 |
Herinneringen en Joyce |
Herinneringen
die me bestormen, herinneringen die pijn zijn of in zich de pijn dragen van dingen
die ik deed of niet deed. Een grote verwarring van beelden is het, waarin dan
telkens een bepaald detail de kop opsteekt. Het zijn immer dezelfde herinneringen
die terugkeren die me overvallen zoals deze morgen bij het ontwaken.
Wat
vertelde Joyce over herinneringen die sins
zijn, of zegt Joyce in Ulysses, laat ze ons noemen zoals de wereld deze noemt, slechte
herinneringen.
Ik
ken slechts één verweer, opstaan uit het warme bed, de kilte van de morgen trotseren
en schrijven in mijn dagboek om de beelden kwijt te geraken. Schrijven met
stramme vingers zodat de letters verminkt worden neergezet en bijna niet te
herlezen zijn. En zo vulde ik een volledige pagina met weinige zeggende zinnen
waarvan op het einde hoogstens een paar woorden te onderlijnen zijn en te
bewaren, misschien.
Dit
is een slecht begin van de dag. Het begon gisteren al met de tekst die ik heb
ingelogd, een tekst over het Korenveld met kraaien van Van Gogh, een verloren
tekst die niet af is, waar ik nog gedachten en beelden wil aan toevoegen, maar
dan kom ik uit bij duizend woorden. Stel je voor een blog van duizend woorden,
wie leest zo iets.
Het
is een gekheid mij te willen concentreren én op het schrijven van een boek én
op het zoeken naar een onderwerp voor mijn blog.
Het
verdelen van le peu dinspiration is
verlammend en toch ga ik er mee verder. Ik ben een koppig man, een steenbok die
zijn wil doordrijft ongeacht het resultaat, en de gedachte er nog gedichten aan
toe te voegen blijft wegen op mij. Niets is me te veel opdat ik toch maar geen
dag zou overslaan.
Het
is duidelijk met de jaren zijn we geneigd alles te vertellen.
Op
9 februari moet ik een coloscopie ondergaan, de voorbereiding begint morgen al.
Het
kan dat mijn oud hart de verdoving niet doorstaat. Het kan, alles kan.
Ik
zal dan toch heel wat geschreven hebben, massas woorden die zullen blijven,
waar ik ze laten zal, laten waar ze zijn en voor wat ze zijn.
Noot:
Als
ik James Joyce erbij heb gehaald dan is het maar om te weten dat ik me geen
illusies moet maken. Ik weet waar ik sta als ik hier die fameuze passage
overneem als voetnoot.
There are sins or (let us call them as the world calls
them) evil memories which are hidden away by man in the darkest places of the
heart but they abide there and wait. He may suffer their memory to grow dim,
let them be as though they had not been and all but persuade himself that they
were not or at least were otherwise. Yet a chance word will call them forth
suddenly and they will rise up to confront him in the most various
circumstances, a vision or a dream, or while timbrel and harp soothe his senses
or amid the cool silver tranquillity of the evening or the feast at midnight
when he is now filled with wine. Not to insult over him will the vision come as
over one that lies under her wrath, not for vengeance to cut off from the
living but shrouded in the piteous vesture of the past, silent, remote,
reproachful.
07-02-2012, 01:26 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
06-02-2012 |
De Adem van de Dagen (20) |
In
het boek Infinite in all Directions,
van Freeman Dyson had hij gelezen over Socinus, een Italiaanse heretic die leefde in die hoogst
gevaarlijke (althans voor hem) XVIde eeuw. Socinus waagde het te beweren: that
God learns and grows as the universe unfolds.
Of
God nog iets te leren heeft betwijfelt hij, maar dat Hij groeit op de een of
andere wijze - in de mens, naarmate de mens meer sapiens-mens wordt kan hij aanvaarden omdat hij aldus, dichter
komt tot het beeld dat God wil dat de mens heeft van Hem.
Om
deze reden ook maar hij herhaalt zich - is het absurd Genesis 3, 19 te
vertalen door je bent van stof en tot
stof keer je terug, want hoe kan ooit het evenbeeld van God, de Geest in
de mens, vergaan tot stof.
Er
zijn dus duidelijk twee dimensies, de dimensie van God die tijdloos is en de
dimensie van God in de mens, die evolueert in de richting van de mens die God
uiteindelijk wil als mens. En hij heeft hier niet gedacht aan de God van de
Kerk, maar aan de God van het Universum.
Het
korenveld van Van Gogh, en de manier waarop het geschilderd werd is het bewijs
van het creatieve in de mens Van Gogh, het creatieve dat eigen is aan het
Universum.
God
ontdekt als dan zichzelf in de mens Van Gogh, die als kunstenaar, als schepper
van zijn doek, de perfectie is van wat Hij gewild heeft dat de geest van de
mens zou zijn, scheppend kunstenaar.
En
Van Gogh, toen hij het korenveld schilderde, was niet de sukkelmens Van Gogh
die schilderde, het was de scheppende kracht van Van Goghs geest die
schilderde. En hij wist het, hij wist dat hij zichzelf verloor telkens hij aan
het schilderen was en dit tot de geest in hem was leeg-geschilderd en hij terug
de mens geworden was, geconfronteerd met alle ongemakken van zijn lichaam.
Hij
geloofde dat wat hij deed waardevol was, dat hij zijn tijd een generatie voor
was. En dat schilderen het teken was de geest van God in hem.
Zo
het korenveld verdween en Van Gogh verdween uit de zichtbare, tastbare wereld,
en een nieuw korenveld is gekomen en een nieuwe Van Gogh is ergens opgestaan om
in zijn nooit ophoudende beweging naar de diepte van het bestaan, God na te
volgen, en aldus te zijn, hoe minimaal ook, het spiegelbeeld van de levende,
groeiend-bewegende God.
En
nogmaals de vraag, Dante, waar zou jij Van Gogh gaan situeren in uw Commedia, zou je hem geplaatst hebben
bij Homerus, bij Ovidius, bij de groten der aarde of zou je hem gedumpt hebben
tot aan de voeten van Minos die over het lot van zijn ziel zou beslist hebben.
Ik geloof het niet, je zou hem de plaats gegeven hebben die hij verdiende als
scheppende mens, minstens in het Vagevuur met uitzicht op het Paradijs.
Het is duidelijk, de dode Van Gogh leeft. Hij
leeft in de geest van zijn doeken die zijn naam uitademen, hij leeft in de
geest van hen die voor zijn doeken staan, hij leeft in de geest van zij die die
bewuste avond rond zijn graf en dit van zijn broer Theo stonden geschaard,
terwijl het licht verzwakte, terwijl het regenen ging over hun graf, terwijl
het regenen ging over de velden, over Auvers-sur-Oise en over de weg, langs
waar hij die middag in juli met zijn schildersmateriaal op de rug voorbij was
gekomen
Zo,
het korenveld en je verzen, Dante, vermengen zich. Je laatste versregel, is
zijn laatste penseeltrek, misschien was het de laatste grote kraai die hij
tekende. En hij wist toen, na de laatste kraai, wat er gebeuren ging.
Ettelijke malen
heeft hij getracht de laatste gedachten van Van Gogh te achterhalen, des
nachts als de slaap niet kwam, des morgens bij het eerste licht dat binnenviel.
En telkens meende hij dat hij, dichter en dichter bij de realiteit van het
gebeuren kwam, alsof het zijn gebeuren was.
Maar
de gedroomde tekst is de perfecte tekst, precies omdat hij niet duidelijk
gekend is.
Dit wist Fernando Pessoa maar al te goed als hij leest
bij hem Jai composé tout en me
promenant, bien des phrases parfaites dont je ne me rappelle pas un mot, une
fois rentré chez moi. La poésie ineffable de ces phrases tient-elle à tout ce
quelles ont été, un bref instant, ou bien, au contraire, au fait même quelles
nont jamais été?
En
hij heeft niet vertaald wat al een vertaling was.
Fernando Pessoa : Livre de
lIntranquilité.
06-02-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |