 |
|
 |
| |
|
 |
| 26-08-2012 |
Love is a fool star |
|
Fragment
uit De Adem van de
Dagen, zijn boek in wording:
Deze morgen is hij
opgestaan in wat hij noemen wil het saturatiepunt van de nacht, het ogenblik waarop
de rand van de zon de kim heeft bereikt, maar ook, nog even niet.
Hij is gaan
neerzitten onder de lamp aan de tafel om te volbrengen wat hij elke dag te
volbrengen heeft, en een fractie van een ogenblik houdt hij het beeld van
Miguel de Cervantes de Saavedra die, zoals hij zegt, zijn Novelas ejemplares zou geschreven hebben para distraer con ficciones las primeras melancolías de su vejez.
Het is niet de melancolía van het oud worden die werkt
op hem en hem schrijven doet of laat, ze is er wel die Sehnsucht, hij is er zich ten volle van bewust en weet wat het
is ouder worden, maar hij wenst vooral niet, dat dit wordingsproces van zijn
lichaam, een te grote greep zou hebben op zijn leven van elke dag, waarbij hij
onvermijdelijk zou kantelen in een morose omgeving, vast geankerd, zoals
zovelen, aan het scherm van de televisie.
Maar hij wil even
maar, heel ver teruggaan, naar een toestand van droom opgelost in realiteit,
die hem een deel van de nacht heeft wakker gehouden, niet meer wetende wat echt
was en wat fictie was, gekomen uit zijn weemoed, pijn bijna, om wat
onherroepelijk voorbij is geschoven en heel anders had kunnen geweest zijn.
Het is een
postkaart die hij gisteren vond in een boek over Suger, de abt van Saint-Denis
waarom zit er in elk boek een kaart als bladwijzer en waarom was hij precies
Suger gaan opzoeken, al wist hij het wel een postkaart met een zwart-wit
afbeelding van Akhnaton ook Akhnaton had zijn reden - en op de keerzijde een
USA-zegel, afgestempeld in New-York, en, in haar zo vloeiend, zo inviterend
handschrift, enkele lijnen uit een gedicht van Carl Sandburg:
You
and a ring of stars
may
mention my name
and
then forget me.
Love
is a fool star.
Het vale licht van
de morgen over de tuin. Hij denkt, noch tijd, noch afstand kunnen hier iets aan
wijzigen, lijk bloesems in de wind blijven herinneringen dwarrelen over mij,
over mijn handen, over mijn bezig-zijn
en nu, na zovele jaren, zij die weer opgedoken is, hun afdaling over de
gletsjer in het immense licht van de zomer - en veel meer was het niet, maar
het was voldoende - haar stem terug en sterren in zijn ogen: spreek nog
eenmaal mijn naam en vergeet me dan, for
love is a fool star.
Ze was nog aanwezig
die dag, toen hij die avond laat was thuisgekomen, toen hij uitkeek over het
grasperk, toen er het moment was dat de schemer van de hoog bloeiende, witte hortensias
hem even verwarde en toen ze, maar het kon niet dat hij niet droomde, hem
tegemoetkwam, haar wit kleed als een fluisterwolk om haar lichaam, zwevend. En
de roep er was al was het haar stem, van de vele sterren:
you
and a ring of stars may mention my name. Jij en jij
alleen.
26-08-2012, 00:13 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 25-08-2012 |
Epiloog bij Dichtbundel |
|
Heb willen reageren op zeldzame stemmen die me bereikten. Heb mijn bundel gedichten - van 29 december 2001 - waarover ik vertelde een paar dagen terug, gerijpt gevonden en herbotteld, aangevuld met een Epiloog die hier in première gaat voor zij die me lezen zullen.
Ware van de zee de
zang er niet geweest
we zouden hier niets
geschreven hebben,
noch over luchten,
noch over meeuwen,
noch over het
wentelen van de aarde om de zon.
We zouden niet
geschreven hebben
noch over dagen die
gingen, noch over
herinneringen. We
zouden geen vragen
hebben gesteld,
geen antwoorden gezocht.
Niet uitgekeken naar
de schepen op de horizon
geen verlangen gekend
om mee te varen
de volle wereld in,
om kennis te vergaren
en heel wat meer te
zijn dan bloed en aders
en geharrewar van doodgewone
verhalen.
Ware dag aan dag de
zee er niet geweest,
de bezieling van de
golven niet, het fluisteren
van de wind in dorre
struiken, het licht
van dag, van nacht
en van oneindigheid,
we zouden niet
geschreven hebben over God.
Wel Dante gelezen,
wel Lorca misschien,
maar geen gedicht
geschreven en niet getracht,
halsstarrig, de
bedampte wand te klaren
die alles wat
begrepen moet, geborgen houdt.
Om uit te komen
dan, al hoopten we het anders,
dat de wand bedekt
is langs de overkant.
Maar, dit alles
hadden we niet geschreven
ware van de zee de
zang er niet geweest
en niet de echo van
de vrienden die ons lezen.
Soms.
25-08-2012, 08:29 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 24-08-2012 |
De Blogs die ik schrijf |
|
De
blogs die ik schrijf zijn niet ontstaan op het ogenblik van het schrijven. Ze
zijn geschreven op alle plaatsen waar ik me ooit bewust bevond en ook, ze zijn
van al die plaatsen en van al die bewuste ogenblikken die ik heb doorgemaakt.
Zo ligt alles over en in elkaar, het heden gekomen uit het voorbije en het komende
gegroeid uit het heden: realiteit en droom zich vermengend, zodat mijn blog de
kleur en smaak heeft van melk in koffie en koffie in melk, crèmekleurig. De
realiteit niet duidelijk afgelijnd, droom en verbeelding eerder wazig dan
helder, maar beide in elkaar vervlochten en gewild gevoileerd.
En
een tweede bemerking, een blog begint
niet met de eerste lijn, een blog begint met al wat er is aan voorafgegaan, met
wat tot dan toe ongeschreven bleef, in gedachten opgeborgen.
Ik
denk aan Jorge Luis Borges die in zijn essay over la Poesia gauchesca, uit zijn bundel Discusión, de vraag herneemt aan Whistler gesteld, hoeveel tijd
het hem gevergd heeft om één van zijn Nocturnos
te schilderen, en het antwoord van Whistler: toda mi vida.
Zo
als je me ooit zou vragen hoe lang het duurt om een blog af te werken dat is
mijn antwoord: mijn ganse leven.
24-08-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 23-08-2012 |
Dichtbundel |
|
Op 29 december van
het jaar 2001, verscheen, in zeer beperkte oplage, van mij een dichtbundel: De Zee bij Cabo de Huertasen deze
morgen vond ik, tussen een hoop geschriften, het laatste exemplaar ervan in
mijn bezit.
Ik heb de gedichten
van meer dan tien jaar geleden, herlezen en aarzelend, licht herwerkt. Nu ik vooropstel,
dat deze gedichten ook geen lang leven beschoren zijn, wat doe ik ermee: wil ik
dat ze herrijzen uit hun as, en laat ik ze opnieuw bundelen weet trouwens
niet meer waar mijn vorige bundels zijn terecht gekomen of laat ik ze vergaan
onder het stof van de tijd?
Moeilijk is het
beslissen als ik vaststel met welke overgave en in welke omstandigheden, deze
gedichten destijds geschreven werden.
Ik kan evenwel niet,
al wou ik wel, deze bundel met achttien gedichten, in zijn totaliteit overnemen
in mijn blog. Maar misschien is mijn idee ze te laten herrijzen en ze aldus mogelijks
te laten voortleven tot enkele tijd na mij met het hiernavolgend voorwoord, nog
niet zo een slecht idee.
Cabo de las Huertas (de
Kaap der Tuinen),
is een strook kust
gelegen tussen San Juan en Alicante. Niet zo heel veel, wat rotsen door zee en
wind getekend, begroeid met een variëteit van planten en bloemen die we nergens
anders hebben ontmoet en misschien nergens anders te vinden is.
De zee klotst er, zonder een
ogenblik respijt, tegen de rotsen, onstuimig soms, wild en ongenaakbaar en dan
op dagen van kalmte, een zilveren blad licht, gemengd met water, waar we gaan
neerzitten, roerloos, omdat we niet weten wat te begrijpen is van kosmos en van
eeuwigheid en van Hij die God wordt genoemd, omdat de traditie ons deze naam
gelaten heeft, maar die voor ons Onnoembaar is en blijft omdat het allemaal zo
vol is, zo sterk, zo ruim, zo alles opslorpend, alles overrompelend.
Omdat we er bewust van zijn dat
de zee en de ruimte erover, omdat het licht erover, deel is van dit Onnoembare,
en wij, ook deel ervan.
Omdat we geloven dat het in
deze ruimte is dat we zullen opgenomen worden als onze tijd gekomen is. Vergeef
het ons als we zo vrijmoedig hierover denken, maar we hebben geen andere uitweg
meer, en wensen er geen andere.
Het is bovenal ook de
plaats waar we wachten op het mirakel van het woord om te schrijven wat de geest ons
ingeeft te schrijven.
Hopende.
23-08-2012, 00:08 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 22-08-2012 |
Boeken |
|
Selon
Livres Hebdo 646 romans français et étrangers sapprètent à paraître, lees
ik in Le Monde (17 augustus).
Er wordt niet gespecifieerd
welke de verhouding is tussen Franse en buitenlandse, tussen boeken die dit
jaar gepubliceerd worden en boeken die een aanvullende publicatie krijgen, maar
het aantal dat de boekenwinkels zal binnenschuiven lijkt me aanzienlijk en
onmogelijk op te volgen.
Ook, afgerekend op
mezelf, schijnt het me toe dat heel de
wereld aan het schrijven is zelfs al is de kans gepubliceerd te worden als een
van die 646, heel, heel klein.
Kafka was ook een
bezetene als schrijver. In het boek dat ik gisteren citeerde, las ik van hem:
Ma
vie au fond consiste depuis toujours en tentatives pour écrire, et le plus
souvent en tentatives manquées. Mais lorsque je nécrivais pas, jétais par
terre, tout juste bon à être balayé.
Als hij niet
schreef was hij nog juist goed om van de grond geveegd te worden. En zo zijn er
velen. Maar wat nut heeft het, zelfs bij publicatie, als het is om opgestapeld
te liggen in de boekenwinkels of opgesteld in hun rekken, als niemand je ter
hand neemt of je enkel maar even doorbladert om je dan terug te plaatsen waar
het boek genomen werd, in de rij of op de stapel?
Wat nut heeft het,
een boek te schrijven, als je niet woord na woord gelezen wordt, zoals je woord
na woord, met zoveel zorg en inzet, geschreven hebt.
Blijft in elk geval,
de geschiedenis van de schrijver en de geschiedenis van het boek, alhoewel met
elkaar verbonden kennen beide een afzonderlijk leven. De schrijver gaat er aan
ten onder, dan toch na verloop van tijd, maar het gebeurt dat het boek hem glansrijk
overleeft.
Kafka wou schijnbaar
dit risico niet lopen, hij liet verdwijnen
wat nog kon verdwijnen, zoals hij verdween. Maar misschien hoopte hij stiekem
dat Max Brod zijn beslissing negeren zou en dat hij toch gepubliceerd zou
worden, wat hij altijd moet gehoopt hebben.
En het is maar na
de publicatie dat het leven van het boek begint. En het kan dat dit heel kortstondig
is - zoals dit van de hapklare boeken - maar het kan ook en dit geldt zeker voor
de werken van Kafka, dat het boek een lang leven tegemoet gaat en dat aldus het
leven van de schrijver mee wordt verlengd, de eeuwigheid binnen.
Wie hier dan over
beslist is de lezer, hij is het die de beslissende factor blijft. Zo denk ik dat
van de verhalen van vandaag, er binnen afzienbare tijd niet veel meer
overblijven, want wie leest er nog Pasternak. Solzhenitsyn, Hemingway, Faulkner,
wie nog Bernanos, Gide, wie nog Aafjes, Den Hartog, Gilliams. En wie leest nog
binnen enkele jaren Mulisch, Van het Reve en Verhulst, deze van het godverdomse
en zovele anderen die het nu voor het zeggen nog hebben.
Waarom zou dan het
boek dat ik op het oog heb en langzaam verder schuift, te langzaam evenwel,
enige kans maken me te overleven. Als souvenir wel misschien, maar als boek of
als geschrift is de kans meer dan miniem. Het is dan ook niet meer de zorg die
het wel was jaren terug. Ik ben, tout compte fait, reeds uiterst tevreden
met mijn werk van elke dag.
22-08-2012, 00:15 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 21-08-2012 |
Franz Kafka |
|
Mon
très cher Max, ma dernière volonté: tout ce qui se trouve dans ce que je laisse
derrière moi (donc dans la bibliothèque, larmoire à linge, la table de
travail, chez moi et au bureau ou bien dans quelque lieu où cela aurait été
transporté et tomberait sous tes yeux), tout, quil sagisse de journaux
intimes, de manuscrits, de lettres (écrites par moi ou par dautres), de
dessins etc., doit être totalement brûlé sans être lu, de même tous les textes
et tous les dessins que toi ou toute autre personne à qui tu devras les
demander en mon nom pouvez détenir. Sil est des lettres quon refuse de te
remettre, il faudra au moins quon sengage à les brûler.
Onnodig te zeggen
dat deze wilsbeschikking van Franz Kafka, nooit gerespecteerd werd door zijn
vriend Max Brod. Integendeel, alles van Kafka, het werk van een groot schrijver
is bewaard gebleven en gepubliceerd.
Zijn
wilsbeschikking die er op gericht was de Franz Kafka die hij geweest was, en na
zijn dood niet meer was, uit te roeien. Dit doet me trouwens denken aan
Tzinacàn, de magiër van de Piramide van Qaholon,
waar Borges over verhaalt. Het ligt ook in de lijn van Joseph K. die na zijn
proces wordt uit de weg geruimd, ergens, ergens, en verdwijnt uit de
samenleving alsof hij nooit geweest was.
De vraag die zich
onvermijdelijk stelt: Max Brod had hij het recht in te gaan tegen de beslissing van
Kafka, of beter Kafka had hij het recht de verbranding te eisen van alle
geschriften en tekeningen van hem of die met hem iets te maken hadden?
In een van zijn
brieven verwijt hij zelfs aan zijn correspondent, zijn adres niet duidelijk te
hebben geschreven, want zegt hij van het ogenblik dat de brief aan mij
geschreven onder omslag gaat, is hij mijn eigendom en moet hij als mijn
eigendom met de nodige zorg behandeld worden.
Maar de ene Kafka
is de andere niet en wat hij vraagt aan Max Brod is voor een vriend en
letterkundige die Max Brod was, een onmogelijk te volbrengen opdracht.
Als ik wil dat
alles wat ik ooit geschreven heb verbrand zou worden dan zou ik beginnen het
zelf te doen, of het zelf te verzamelen om het buiten te zetten voor de
volgende papier afhaling die gebeuren zou. Wat ik vandaag nog niet zinnens ben
te doen, en morgen wellicht ook niet. Het geschrevene behoort mij niet meer
toe, het werd me toevertrouwd komende van ik weet niet waar, maar eens
geschreven hoort het toe aan de gemeenschappelijke bron waar we allen uit
putten kunnen en mogen, en dit gemeenschappelijke is nooit van mij of van iemand geweest.
Het was niet aan
Kafka om erover te beslissen. Had zijn werk totaal waardeloos geweest dan ware
het zonder de minste twijfel een slachtoffer geweest van de Tijd, waar mijn
geschriften wellicht het slachtoffer van zullen worden.
Kafka zelf moet dit
geweten hebben. Misschien, maar ik betwijfel het, was het dit dat hij vreesde.
21-08-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
| 20-08-2012 |
Het beeld van me |
|
Een kleinzoon van
me, Anthony trad twee maanden geleden in het huwelijk met Ruth. Mijn echtgenote
en ik waren aanwezig op het feest. We werden nu bij hen uitgenodigd op een
heerlijk, uitgelezen maal, dat buiten op het terras van hun woning, uitliep, tot
laat in de avond. We zaten er tot de eerste sterren, we zaten er zelfs toen het Internationaal Ruimtestation,
het ISS, met een enorme snelheid, door de blauwe hemel sneed, zo scheen het ons
toe.
Na de koffie was er
binnen, de projectie van de film en van de fotos van huwelijk en feest. Ik zag
me nu en dan verschijnen, een oud man,
die ik dacht helemaal niet te zijn als ik spreek, als ik rondkijk, als ik me beweeg
onder de mensen, onder de jeugd. Maar film en foto geven me het beeld dat zij
hebben van mij en absoluut niet het
beeld is dat ik draag van mij. Hier wordt me getoond hoe ik overkom. Een beeld
dat me leerde en me ook enigszins verbaasde hoe opvallend oud ik was onder hen,
een grijze man met strikje in plaats van das, in een grijs pak wat mijn
ouderdom nog benadrukte. Ik zag een man die ik amper kende en, die man was ik.
Zo loop ik er dus
bij, dacht ik, zo word ik dus gezien door de anderen, terwijl ik die persoon
niet ken, ik zie me zoals het van binnen met mij is gesteld. Goed en nu vooral,
als iemand met een blog die hij schrijven moet, of geschreven heeft, of reeds
een blog verder denkt, of uitkijkt naar wat een blog zou kunnen worden, iemand met een dagboek ook en een rechterhand,
niet heel stabiel, die een pen houdt. Iemand die geen beeld heeft van zich zelf
als hij spreekt met hen, zich beweegt onder hen, als naar hem gekeken,
geluisterd wordt. Hij zou evengoed een donkere huidskleur kunnen hebben,
evengoed een man met een bril, een man in jeans en met een baard en openstaand
hemd kunnen zijn, al dat heeft geen impact op de geest in hem, geen weerslag op
zijn gevoelens over zichzelf. Maar zeker niet iemand van het type dat hij ontmoet op de fotos. Ik
ken maar wie ik ben binnen in mij, een schrijver of dan toch iemand, die als
voornaamste kenmerk iemand is die schrijft.
Die wel wat last
heeft met zijn lichaam, wat wijst op de jaren die hij heeft, hij kan zelfs die
lasten allemaal opsommen, maar hij neemt die er bij, ze zijn geen punt zoals
hij gisteren schreef ze zijn niet het vermelden waard. Ik weet dat ik mijn
leeftijd heb, ik weet dat mijn dagen beperkt zijn, wat dan wel een punt is.
Maar terwijl hoog
in de lucht het ISS omheen de aarde bleef bewegen, de hemel nu vol
sterren stond, was ik uitermate en onaangenaam verrast over het beeld van de
man op de foto, de man die mijn naam draagt, de man die niet weet dat hij zo is
onder de mensen, want hij is de man met een blog die hij elke dag schrijven
moet, het enige voor hem dat telt, dat hij IS.
20-08-2012, 05:14 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
|
 |
|
 |
| E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
| E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
| Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
| E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |