 |
|
 |
|
|
 |
18-12-2011 |
Gekaapte schepen |
Ik blader nu en dan in de massa Blogs die
verschijnen in mijn rubriek, Dagboek-bedenkingen en ga van tijd tot tijd
eens kijken hoe anderen het doen. Vandaag gekeken naar verhalenvaneenzeemansvrouw.
Ik lees er tot mijn ontsteltenis dat er voor het
ogenblik nog altijd meer dan 400 bemanningsleden gegijzeld zitten op 20 gekaapte
schepen. 400 families die geen vrolijke kerst zullen kennen - plus één, zoals ik meen te hebben begrepen - plus zovele andere waar armoede, ziekte of enig ander onheil heeft toegeslagen.
Ikzelf zal al gelukkig zijn als ik mijn Blog zal kunnen de wereld insturen, meer vraag ik niet voor mezelf, en de middernachtmis gaan volgen in de krypte van de kathedraal vraag ik evenmin, wat niet belet dat Christus zal geboren worden tot heil van allen die in Hem geloven. Hij weze welgekomen, vooral voor zij die op gekaapte schepen, of met een lege plaats aan tafel, of met een lege tafel, Hem gedenken zullen. Hopende, hopende, hopende.
18-12-2011, 05:20 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
Spiegelbeelden |
Hoe hij vorige avond, voor hij insliep, de muziek
van Bach wou kunnen omzetten in woorden, een onmogelijkheid natuurlijk, maar
het hield hem lang bezig. En deze morgen, toen hij het bos inwandelde, de
takken boven hem, zwiepend tegen elkaar, de bomen kreunend tegen de wind in en grote
plassen water met het spiegelbeeld van bomen en luchten, zoals hij wou dat zijn
gedachten het spiegelbeeld zouden zijn van Bachs cellosonates, om te zetten in een gedicht van woorden over woorden die klanken waren, en in
een wondere schakering van begrippen, de ziel van Bachs muziek blootleggen
zouden.
Of, zoals Disney in zijn 'Fantasia' getracht had in
kleuren en vormen Bachs 'Toccata en Fuga in re mineur' op te vangen, zo wou hij
in zijn betrachten, even rijk, even diep, even levend, Bach oproepen.
Gisteren ook had hij een poging gedaan om het
schuiven van het licht over de Leie-weiden weer te geven in het zich wijzigen
van de kleuren, van het teerste groen naar geelgroen naar zuiver groen.
De ganse wereld is een grote poging om door te dringen
tot wat niet te beschrijven is, niet te evenaren is, niet te doorgronden is,
omdat het in zich het mysterie van het leven bergt.
Maar zelfs indien hij erin slagen zou Bach of het
Leielandschap op te roepen met woorden, dan zou het toch maar zijn
interpretatie zijn van wat hij dacht dat, én Bach kon gevoeld hebben toen hij
zijn muziek schreef, én van wat hij meende te mogen schrijven over het zich
wijzigen van de kleuren van groen.
Meende te mogen schrijven over de dingen die hem omringen, met een
minimum aan gebeuren, handelend over het simpele leven van zij die zoekende
zijn naar wat niet te noemen is. Schrijvend over de bomen en de velden in de
herfst, in de winter, in de lente. Laat me, dacht hij nog, deze droom die zich vandaag
wil loswrikken, die zich aan het projecteren is, laat me de projectie ervan
meedragen doorheen de rest van mijn dagen en uitwerken tot een elegie van de
levende geest.
18-12-2011, 04:56 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
17-12-2011 |
Droomgedachten bij en na de maaltijd |
Hij zit met zijn vrienden aan tafel in een bekend
restaurant aan de oevers van de Leie. Een dofgroene weidevlakte die begint aan
het water en in een lange trage beweging zich uitstrekt tot de bomen aan de
einder die in een boogvorm de weide afbakenen, met in hun midden de kerktoren van
Sint-Maria-Leerne.
Links de canadabomen, een compacte massa die het
kasteel verbergen en naar rechts toe, met de toren en enkele huizen, de
droombomen, linden en eiken en beuken, hun stammen en halfronde kruinen geëtst tegen de
grijze luchten. Hij aquareleert zoals een vriend die ging het plachtte te doen
als hij hier met ons aan tafel zat.
Hij ook zou gezien hebben dat er plots een vleugje
zon door de wolken gleed. Hij ook zou gezien hebben hoe
in de verte de weide lichtend groen werd en hij ook zou het licht zien schuiven hebben over
de ganse weide waar meeuwen zich vallen lieten in het overstroomd gedeelte, dichterbij zwermen
ganzen neerstreken, en er op het glinsterwater, meerkoeten dreven.
Turbulentie in hem om zijn herinneren, om de
schakeringen groen, om de luchten die openschoven, al is het ver december. Al
wordt er druk gesproken over kerstdag, over het nieuwe jaar dat zich eens te meer aanmeldt.
Woorden die zijn zoals de kleurschakeringen op de weide, woorden als komende van de bomen, die zich mengen met de vlekken licht in
rimpels op de Leie. Of licht dat zich mengt met water, Rimbaud moet er een
gedicht over geschreven hebben, denkt hij.
Zijn
hart is zijn stilte. Thuis zal hij dit neerschrijven en schrijvend is er - en hij weet niet
waarom - een vreemde gedachte die hem doet terugdenken aan een tekst die hij
eens had opgetekend, toen ze - hoe jong of oud was hij - na hun overtocht naar
Dover, overnacht hadden in the Mermaid
in Rye en hij, in de valavond, de parish
church had bezocht en de tekst in the
south transept window, had overgeschreven.
En het is nacht, maar
in gedachten staat hij recht voor hen. Hoort, zegt hij, wat geschreven staat
in de glasramen van de parish church
van Rye.
Jupiter Comet Moon Sun Milky way
Saturn
O ye angels of the Lord
O ye fire and
heat
O ye
lightnings and clouds
O ye wheels
O all ye
beasts and cattle
O ye waters
O ye winter and
summer
The earth
O ye seas and
floods
O ye priests
of the Lord
O ye shower and dew
O ye ice and
snow
O ye mountains
and hills
O ye whales
and all what live in the waters
O ye
children of men
O ye winds of God
O ye nights and
days
O all ye green
things upon the earth
O all ye
fowls of the air
O ye holy
and humble men of heart
Al
wist hij niet hoe deze tekst te lezen noch hoe te ontcijferen, hij las staande
de woorden luidop voor de vrienden, holy
and humble men of heart, zoals hij hen noemen wilde en zoals hij wist dat ze
waren.
Dit,
in de eenzaamheid van de nacht, in zijn kamer, met de regen tegen het raam
en de grote wind in de bomen. Momenten die hij koestert.
17-12-2011, 13:19 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
16-12-2011 |
De Adem van de Dagen (16) |
De wind is
opgestoken, de regen is gekomen en terwijl bladeren voor het raam, lijk woorden
door de lucht dwarrelen, heeft hij in een ruk, geschreven in zijn dagboek:
Het komt er op aan tijdens de dag,
het hoofd vrij te houden om te doen wat moet gedaan, en tussendoor waar te
nemen en bewust of onbewust binnen te dringen in de innerlijkheid der dingen om
er het Onnoembare in feite het Noembare dat niet te bepalen is - af te tasten.
Daarna, de avond en een deel van de nacht vrij te hebben om te zeggen wat er
van is.
Vele jaren heb ik aldus nodig gehad
om een humus aan gedachten neer te schrijven, een humus waaruit ik nu kan putten
om op te stijgen in woorden. Een verhaal te halen uit de dagen die waren en
deze verhalen te sublimeren en op te tekenen als de uitkomst van vele kleine
als grote, gebeurtenissen, onverwachte als verwachte, ingebeelde als reële die
er alle op gericht waren dat ik hier vandaag, in dit red diary ook het
product van de omstandigheden - aan het schrijven ben om ergens uit te komen of
niet uit te komen. Om woorden samen te brengen die sommigen - maar velen zullen
het niet zijn - dan lezen zullen, wellicht niet met de aandacht en de
inzet die ik er voor over had.
Dit is dan mijn stelregel, mijn
toonaard, bezig zijn zoals ik bezig ben, of het leven dat ik leid naast mijn
leven. Terwijl ik ook de woorden indachtig ben van een belangrijke uitgever in
dit land over de publicatie van boeken, namelijk dat vandaag nog enkel
hapklare boeken worden gepubliceerd en dat er geen ruimte meer wordt gegeven
aan het mijmeren en ik aldus ten volle bewust ben dat mijn mijmeringen niet
de minste kans maken de buitenlucht te zien.
Maar als ik dingen geschreven heb en
nog schrijven zal die ik meende te mogen, te moeten schrijven, dan zullen ze -
zelfs indien mijn manuscript terecht zou komen op een marktkraam aan de
Sint-Jacobskerk - hun sporen hebben uitgestrooid, en zullen de gedachten die ik
formuleerde, een eigen leven kennen, ongeacht of ze gepubliceerd werden of niet.
Ze zullen de ruimte binnendringen en er zich verspreiden, zoals een parfum van
rozen en lavendel, ze zullen opgevangen worden door anderen en hun werk doen,
zoals het gebeurt sinds eeuwen.
Zeg ik, Ugo, dat mijn boek eigenlijk
hier begint?
16-12-2011, 00:41 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
15-12-2011 |
What about Ugo d'Oorde |
Wat over deze Ugo die zich al heel lang in mij
heeft genesteld en stilaan de bovenhand neemt over wat ik denk of schrijf of
denk te schrijven. Die me in de hoek duwt als het op schrijven aankomt, die me
achtervolgt en me, aanzet dingen te schrijven die me in de wolken duwen, de
wolken van de geest. Telkens ik neerzit voor mijn dagboek is hij daar en neemt
hij ongevraagd het commando over.
Hij overweldigt me. Hij loopt rond met de
dwingende gedachte een boek te schrijven, een uit de hand gelopen boek, gevuld
met mijmeringen van allerlei slag, terwijl niemand nog mijmeringen leest.
Ondertussen heeft hij vandaag paginas volgeschreven in mijn red diary, een soort van inleiding op
zijn boek: De Adem van de Dagen, wat een titel. Waarom niet Fragmenten uit
mijn Leven of simpelweg, Leven met zijn Herinneringen? En keer op keer als
ik, neerzit wil hij dat ik mijn blogs op zij schuif om verder te kunnen werken
aan dat fameuze boek van hem.
Een vreemde wereld. Uiteindelijk weet ik niet
meer wie er mijn Blogs aan het schrijven is, ben ik het of is het Ugo die zich
ook mengen gaat met wat ik vermelden
wil. Het kan dan ook, en ik verontschuldig me ervoor, dat de woorden van boek
en blog in en over elkaar lopen; dat zijn invloed zodanig is dat er een vermenging
van gedachten optreedt die ik niet wens, maar die me ontgaan is. In één woord, il me possède, hij dringt binnen tot in
mijn blogs en als ik iets schrijven wil over de realiteit van vandaag verzet
hij zich met man en macht.
Heeft hij gelijk of ongelijk, de
vraag stelt zich niet en hij zal wel gelijk hebben, de realiteit is maar voor
enkele dagen. Wat hij schrijft overbrugt de werkelijkheid, het zijn gedroogde
bloemen en planten, stukjes wortel en brokjes erts op een plaat gekleefd en
onder glas ingekaderd bewaard. Een stil leven dat leeft en voortdurend beweegt
in zijn atomen en elektronen en deeltjes Higgs, zoals in het cesium-atoom à
rato van negen miljard keer per seconde, het mag zelfs iets minder. En dit voor
de eeuwigheid of dan toch tot alles opgelost wordt door de tijd, als dit ooit
gebeuren zou.
En als jij, lezer, me de vraag stelt wie is het
die schrijft, Karel of Ugo. Denk ik dat het Ugo is maar heel zeker ben ik niet,
zelfs niet als ik voor de spiegel sta, maar misschien is Ugo de jeugd in mij
die overbleef en moet ik hem, en de Grote Geest in en van het Universum, heel
dankbaar zijn.
15-12-2011, 00:27 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
14-12-2011 |
In één seconde |
Bladerend
in de Sterrengids 2012 val
ik op de definities van tijd, de seconde.
De eenheid van tijd. Sinds
1972 wordt in de sterrenkundige wereld de internationale Si-seconde (Si
Système Internationale dUnités) gebruikt die in 1967 als volgt gedefinieerd
is: 1 seconde = de tijdsduur van 9.192.631.770 periodes van electromagnetische
straling overeenkomend met de overgang tussen twee hyperfijn-niveaus van de
grondtoestand van het cesium 133 atoom.
En wie het anders lezen wil, een tweede versie vond ik destijds het
zal begin de jaren tachtig geweest zijn - bij Hoimar von Ditfurth (1921-1987),
in zijn Children of the Universe de
vertaling van zijn Kinder des Weltalls(1970):
Before1965 a second was
officially defined as 1/315.569.259.747 of a year. Since 1965 a second has
equaled the time it takes a cesium atom to vibrate back and forth exactly
9.192.631.770.0 times. This is the official definition of the second issued by
the International Union of Weights and Measures at a general conference held in Paris in 1964.
Ik denk aan het grote wonder dat een atoom moet zijn. Ik denk aan een
cesium-atoom hoewel ik me niet inbeelden kan, wat het vibreren of het trillen
van een cesium-atoom wel betekent en evenmin hoe het aantal trillingen, meer
dan negen miljard per seconde geteld kan worden.
Ik kan evenmin aanvaarden - en dit is het allerbelangrijkste - dat,
gezien zijn structuur maar is er wel een structuur - een atoom, om het even welke,
of kleiner nog, het elektron of nog kleiner, het allerkleinste deeltje dat als
Higg bekend staat en dat men zoeken blijft, het gevolg zou zijn van een toevalligheid,
tot stand gekomen uit het niets, als de bouwsteen van het Heelal.
Wat een onvoorstelbare realiteit die beweegt om en
in ons, uiteindelijk gedragen door de wereld van het atoom, door de trillingen
van de particules in het atoom, of het woekerende, doch geordende leven in mij,
onderhevig aan het woekerende, geordende leven in de natuur. Elektronen en nog
onbepaalbare andere subatomaire deeltjes die wegschieten uit mijn lichaam en
zich mengen met de massa particules omheen mij. Zodat alles in ons, ook Universum
is. Onmiskenbaar ons lichaam deel van het materieel aspect van dit Universum en
onze geest even onvermijdelijk bestaande uit die deeltjes Universum, even
onvermijdelijk ermee en erin verweven.
1 seconde gelijk aan 9.192.631.770.0 trillingen van
het cesium 133 atoom. Mens, waar ben je mee bezig?
14-12-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
13-12-2011 |
Prediker in de Woestijn |
Ik
lees in de Standaard van 12 december dat de Griekse, niet-bancaire bedrijven en
particulieren, op één jaar tijd, 38 miljard -depositos versluisd hebben naar
andere, veiligere oorden.
Andere
Piigs-landen mooie, passende naam zolang het geen b erbij nemen en Pibigs wordt
hebben hen gevolgd, maar het is over de Grieken dat ik het wil hebben. Deze
hadden even goed hun versluisde depositos, vrijwillig of, waaron niet, ertoe
gedwongen, tendele of volledig, kunnen omzetten in lang Grieks overheidspapier,
dan hadden wij, Euro-landen geen 5 of 8 miljard aanvullende kredieten moeten
toestaan aan Papandreou en consoorten, kredieten die wellicht nooit zullen
terugbetaald worden.
Dit
was een van mijn voorstellen om orde op zaken te stellen, dan toch voor een
tijdje.
Een
tweede voorstel was het waarborgen door de Euro-landen van alle in omloop
zijnde overheidsobligaties. Dit alleen zou de intrestlast voor de
probleemlanden, gevoelig hebben doen dalen en ook de banken zouden herademd
hebben. Trouwens het is vandaag niet dat Van Rompuy en Barroso voor de dag
moeten komen met hun begrotingsmechanismes, ze komen er mee te laat. Zodat we hen
niet kunnen vrij pleiten. Hun waarborg zou dus maar zijn ter vergeving van hun
zonden.
En
drie, het is niet aan de ECB om op te treden in de markten door de aankoop van faliekante
staatsbonds, het is niet aan de ECB om kredieten toe te staan aan de Eurolanden,
Draghi weet het wel, en aub., laat die man zijn werk doen als voorzitter van de
Europese Centrale Bank. Als Europa solidair wil zijn dan is het aan Europa om
op te treden en niet aan de ECB. In die richting ook heb ik voorstellen gedaan.
Geschreven,
noch door Karel Mortier, noch door Ugo dOorde de Euro-problemen hangen hen de
keel uit - maar door de Prediker in de woestijn.
13-12-2011, 05:41 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
12-12-2011 |
De Adem van de Dagen (15) |
Hij gelooft
in het bestaan van een spiritueel veld in de kosmos, waarin de geest in ons, na
de dood heropgenomen wordt, hetzij als entiteit, hetzij totaal versplinterd. Hij
heeft er maar een vaag begrip over maar hij is overtuigd dat de dood niet het
laatste is. In dit geloof stelt hij zich de vraag of hij zich bij leven,
gevoeld heeft als een braakliggend stuk grond ofwel of hij bij leven soms, het
gevoel heeft gekend, al was het maar voor een fractie tijd, een kathedraal te
zijn geweest?
Hij
had niet gedacht hier op uit te komen, des te meer er een woord is van Hugo
Claus dat de ronde deed over de kathedraal van Reims, waarvan Claus vond, zo
vertelde Mulisch toch, dat de kathedraal moest gedynamiteerd worden. Heeft
Claus, er ooit over nagedacht dat de kathedraal het hoogst kosmische bouwwerk
is geweest dat de mens, die leefde, nadacht en werkte in de XIde,
XIIde
eeuw, heeft geconcipieerd en de durf en de kracht heeft gehad, zijn geloof zijn
inspiratie zijnde, zijn idee uit te
bouwen.
Hijzelf
zag de eerste kathedralen als gegrondvest in de aardstromen en opgetrokken tot in
de geheime krachten omheen de aarde. De kathedraal fungeerde aldus als een
athanor, de oven van de alchemist, om deze geheime onzichtbare krachten
over te brengen op de mens die in de kathedraal zijn geestelijk heil zocht.
De
wereld vergeve het hem indien hij de diverse elementen van de kathedraal
verkeerd zou hebben geïnterpreteerd.
En wat
is zijn geestelijk leven meer geweest dan het opvolgen van wat hij las bij
anderen en te trachten er een eigen betekenis aan toe te voegen, steeds wachtende
op het terloopse, zijnde het plots opduiken van een beeld, een gebeuren, en
het impact ervan op zijn gedachtewereld.
Het
is dit dat zijn levende bron is waaruit alles ontstaat nu hij met de jaren,
meer toe gespitst is op het zijn, dan op het doen. het gevolg van het jarenlang
bijhouden van een dagboek, waarbij het volstond het dagboek te openen, de pen
te nemen en te schrijven. Over wat hij schrijven zou wist hij pas op het
ogenblik dat hij de pen neerzette.
Hij
ontkomt dus niet aan de boeken die hij gestapeld heeft. Niet dat er zovele
boeken zijn als hij zijn boekenkennis vergelijkt met deze van George Steiner,
zelfs van Stefan Hertmans, dan is hij een ongeletterde - maar toch bezit hij er
enkele die toereikend zijn om hem te helpen. En hij neemt zich voor, telkens
hij iets zou ontlenen uit een of ander werk, het overgenomene te situeren,
tenminste zo hij er zich bewust van is.
Zo is
het beeld over de boom die in potentie aanwezig is in de zaadkorrel, herkomstig
van Augustinus die door Fabre-dOlivet wordt geciteerd en wel in verband met
het in potentie, vóór de zevende dag, aanwezig zijn van hemel en aarde. Een
toestand die Augustinus ook vergelijkt met de toestand van de zaadkorrel waarin
aanwezig zijn: de wortel en de stam, de
kruin, de vruchten en de bladeren.
Of
ook nog bij Izthak Bentov, als deze schrijft dat zaad en boom dezelfde
informatie bevatten, een ervan heeft de vorm in potentie de andere is er de
manifestatie van.
Deze
bronnen, Augustinus en Bentov, - en er zijn er vele andere - zijn deel van hem:
hij kan ze aanhalen en aanvullen om beter nog het mysterieuze van de krachten
van het Woord, in en over hem, te belichten. En als hij terugkeert naar wat
Bentov zegt dat zaad en boom identieke informatie bevatten is dit dan niet het
beeld, de zuivere metafoor voor Woord en Universum?
En
elke dag verschijnen honderden boeken en, in allerlei tijdschriften essays en columns.
Er worden zovele teksten geschreven, waarheden verkondigd, en waarheden
herleid tot nieuwe waarheden. Onmogelijk alles bij te houden, de wereld ligt
ermee bezaaid en elk zaaisel brengt nieuwe vruchten op, goede of minder goede.
Wat doorkomt wordt, lijk de stukken van een puzzel naast elkaar gelegd en waar
het kan in elkaar geschoven tot een soms totaal ander beeld.
Aldus
is het landschap van de geest zoals dit van het Universum, een bewegend
landschap. Vloeit alles in elkaar, gegevens in nieuwe gegevens of wat van de
geest is getroffen door de schicht van een andere geest, of geest in geest tot
een altijd verder schuivend tasten naar de waarheid, al heeft hij geen idee wat
met waarheid bedoeld kan worden.
En
als hem soms gevraagd wordt waar hij zo intens mee bezig is dan is zijn
antwoord dat hij zoekende is naar een waarheid die enkel in het onzichtbare, het
immateriële, die enkel in het domein van het metafysisch-transcendente kan
gezocht worden en nergens anders. Waarmede hij bevestigt dat deze zoektocht,
zijn verder leven vullen zal.
Hij
wil dus zijn dagen beschieten met woorden die zijn zoektocht zullen bevolken.
Hierbij helpe hem de bewegende, scheppende krachten die in alle geledingen van
het omringende aanwezig zijn en die ook binnen in hem hun tentakels hebben vastgehecht.
12-12-2011, 04:02 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |