 |
|
 |
|
|
 |
01-07-2012 |
Een nieuw begin. |
Mijn
Adem van de Dagen in te loggen en te mengen met mijn Blog was een totaal
verkeerde beslissing. Het is een doorlopende tekst die, voorgesteld zoals het
gebeurde, in fragmenten moet worden verdeeld zodat de lectuur ervan over te
veel dagen wordt gespreid. Mijn blog daarentegen is een tekst gebonden aan het
ogenblik van de dag.
Voortaan
houd ik beide duidelijk gescheiden. Dit
laat me toe te komen tot een betere indeling van mijn dag en te werken aan dat
fameuze boek op een meer regelmatige en constante basis.
Twee
draagvlakken liggen aan de basis van de AvdD. Een eerste is van Paul Auster dat ik
haal uit zijn boek The Invention of
Solitude, Book nine of The book of memory:
Every book is an image
of solitude. It is a tangible object that one can pick up, put down, open, and
close, and its words represent many months, if not many years, of one mans
solitude, so that with each word one reads in a book one might say to himself
that he is confronting a particle of that solitude.
Een tweede
komt uit La Vie est ailleurs van
Milan Kundera:
Cest seulement quand il
est âgé que lhomme peut ignorer lopinion du troupeau, lopinion du public et
de lavenir. Il est seul avec sa mort prochaine, et la mort na ni yeux ni
oreilles, il na pas besoin de lui plaire, il peut faire et dire ce quil lui
plaît à lui-même de faire et de dire.
Waar de eerste idee een algemeen aspect is van het leven
van een schrijver, is het tweede tekenend voor de ingesteldheid van iemand voor
wie het leven in zijn eindfase gekomen is, wat hem een totale vrijheid laat om
op een persoonlijke wijze én wat zijn onderwerp én wat zijn methode betreft,
zijn gedachten uit te schrijven.
Het jaar 2012 is qua dagen precies halfweg. Het is
vandaag dat ik, wat mijn boek betreft, opnieuw kan beginnen in alle stilte en
geborgenheid.
01-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
30-06-2012 |
Schrijven om te overleven |
Ik vind Stefan Hertmans een van onze
belangrijkste schrijvers van het ogenblik. Dit betekent niet dat hij
gemakkelijke lectuur is, verre van, maar ik vind bij hem, wat ik bij weinig
andere schrijvers vind, voedsel voor de geest.
Ik las herlas is beter wat hij
ons weet te vertellen over de blik van Medusa, die dodelijk was, en zijn
gevolgtrekking hieruit, in zijn Arcadia-boek.
Ik las over wat er gebeurde met de
schoonheid in de kunst die nu verschrompeld wordt Thomas Mann wist het dat
dit op komst was - door het meer dan doodgewone. Omdat het doodgewone de
maatstaf van de huidige kunstenaar geworden is, en in is. Een voorbeeld is
vandaag te zien in Oostende, enkele enorme rode vormloze blokken met de zee, de
grote levende, op de achtergrond, de Rock Strangers van Arne Quinze. Kunst omdat
de kunstenaar het zegt (De Standaard van 29 juni).
Maar vooral, ik las over de
ingesteldheid van de schrijver, deze die schrijft om den brode, maar meer nog
over deze die schrijft om te overleven. Die, zoals Hertmans het me leert, het schrijven hebben ervaren als een vorm
van het uitstellen van de dood. Hij bedoelt hiermede de dood die door het vergeten tot stand komt, door
het verwaarlozen van het noemen van de namen en het vertellen van de verhalen over
het menselijk leven.
Dit is in elk geval wat ik me steeds
heb voorgehouden en ingeprent hield als ik aan het schrijven sloeg, als ik in
mijn verbeelding de lezer zag die na mijn dood nog even mijn woorden zou
gelezen hebben en ik aldus wist dat ik nog steeds met deze woorden van deze
aarde zou zijn.
Veel
is dit niet maar voor iemand die zinnige dingen tracht te schrijven heeft het
zijn dwingende reden. Zelfs al weet hij, dat zijn woorden meer dan drager
moeten zijn van een universele boodschap opdat die zouden nazinderen in de tijd.
Mijn
groot voorbeeld is Ovidius die, dankzij zijn Metamorfosen, overtuigd was van zijn onsterfelijkheid want, wat er
ook gebeuren mocht, zij zouden voor eeuwig zijn naam meenemen in de tijd.
Nu
ik weet goed genoeg dat ik geen Ovidius ben, geen Sophocles, geen Chateaubriand
of geen Stendhal, maar dit belet me niet om toch maar verder te ploeteren of
hoe je het ook noemen wilt, het komt, wat mij betreft, de jaren helpende, daar
op neer.
Maar,
als jij die me leest soms schrijver bent, lees dan eens zijn essay If look could kill van Hertmans, in zijn
Mobilisatie van Arcadia( de Bezige Bij, 2011).
30-06-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
29-06-2012 |
Sint-Pietersvuren |
De avond van 29 juni was de avond
dat het haag-en boomsnoeisel, op een zo groot mogelijke stapel samengebracht,
bij het ondergaan van de zon, in brand werd gestoken.
De dagen ervoor waren we druk in de
weer geweest om zoveel mogelijk snoeisel te gaan ophalen bij de buren van ons
gehucht, nooit er buiten, want elk gehucht had zijn eigen vuur met het snoeisel
van het gehucht.
Het aansteken van het vuur was een
plechtig ogenblik, het ging gepaard met een luid geroep waarna we, eens de
vlammen oplaaiden, hand in hand, meisjes en jongens, in een kring, zingend
omheen het vuur dansten.
Het is op deze wijze dat die avonden
me zijn bijgebleven. Maar het kan ook
anders geweest zijn, misschien waren ook de ouders erbij, misschien alle mensen
van het gehucht? Het was in elk geval een traditie die ik heb gekend in mijn verre jeugd, tot de oorlog kwam in
het land en er geen vuur meer te maken viel.
Na de oorlog was ik te oud, of te
wijs, om er nog deel aan te nemen, of was er geen vuur meer.
Nu denk ik de geur van vuur en rook nog
te ruiken die in mijn klederen hing toen ik me uitkleedde op mijn kamer onder
de pannen.
Maar hoe kwam het dat de dag van het
feest van Sint-Pieter en Paulus, de dag van 29 juni, uitverkoren werd om vuur
te stoken.
Wellicht was het een ver overblijfsel
van de vroegere midzomernacht-viering dat niet uit te wissen was, een viering
die gechristend werd en verschoven naar de dag van de meest nabije heilige,
zoals tal van andere heiligendagen werden ingesteld ter christening van een of
ander heidens feest dat nog in de traditie van het volk was blijven hangen.
Vandaag zitten de kinderen voor hun
TV of het scherm van hun computer of zitten ze op Rock-Werchter. In elk geval hebben
ze genoeg om bezig te zijn, ze kunnen zelfs twitteren of facebooken, behalve
vuur stoken. Trouwens het snoeisel kreeg een gereglementeerde bestemming.
Maar ik wou er toch nog even aan
herinneren opdat nog eenmaal de echo, omheen Sint-Pieter en zijn vuur, overblijfsel
van een zonne-viering, zou weergalmen.
En als ik dit destijds vertelde aan
mijn kleinkinderen blonken hun ogen: Opa, mocht je toen zo maar een groot vuur
maken in de straat met het snoeisel van de haag?
29-06-2012, 00:14 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
28-06-2012 |
Dialect |
Toemaatje
bij mijn misschien te droge blog.
We
kregen gisteren onverwacht bezoek van Frank vdB, de zoon van een jeugdvriend
van mij - in gezelschap van Annic, zijn gezellin - die we hadden ontmoet bij i
Fiamminghi in Toscane.
We
dronken voor de gelegenheid een wijn uit de Valais, die enkel bij grote gelegenheden
wordt bovengehaald, een Porte de
Novembre van Gilliard.
Had
nooit een woord dialect gesproken met hem, we zijn nochtans uit hetzelfde dorp. Maar op een gegeven ogenblik vroeg hij me of ik nog het Serskamps kende.
Wel
zeker, antwoordde ik, en voegde er enkele woorden Serskamps aan toe.
Wil
je geloven, zegde Frank, dat je me hiermee ontroerd hebt. Want je hebt sedert
onze ontmoeting in mei, geen enkel woord dialect met mij gesproken.
Of
hoeveel er nodig is als je iemand raakt op een voor hem als voor mij gevoelige
plaats.
28-06-2012, 01:13 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
De Adem van de Dagen - Deel II, 6/1 |
Maar deze
morgen is hij ook van de aarde en van het dagelijkse klein gebeuren. Hij rijdt
weg in de dwarrelende sneeuw die neervalt over de wereld. Hij loopt in de
sneeuw door de straten van de stad. Hij voelt zich jong en vrij, hij voelt zich
alsof er een groot gebeuren op hem gaat afkomen, een onverwachte ontmoeting.
Hij is binnen waar de warmte is van boeken, hoog opgestapeld die zien hoe hij
binnenkomt, de sneeuw in zijn grijze haren.
Een boek op
de tafel wenkt hem, een zwarte kaft met gouden letters en de prachtigste titel
die hij voor vandaag verhopen kon: Belonging
to the Universe, a new Thinking about God and Nature. Een boek van Fritjof
Capra, een naam als een bel voor hem, en twee andere namen die hij hij niet
nodig heeft te kennen om het boek te betalen aan de blonde dame die hem immer
zal blijven bekoren, al was het maar omdat de muziek, als hij het haar vraagt
zijn ogen een fractie gewild in die van haar - een sonate van Cimarosa was.
Hij rijdt
later terug naar zijn dorp. Het sneeuwen heeft opgehouden en het boek waarvan
hij veel verwacht hij ook behoort tot het Universum ingepakt naast
hem. Hij neemt het mee in de keuken, hij
opent voorzichtig, zoals de verzorgde witte vingers het hebben ingepakt, het papier
eromheen. Hij kan niet nalaten er even in te bladeren terwijl hij de lunch die hij haalde opwarmt in de
microgolf. En hij
leest:
What we find in our Bibles preceding the book of
Exodus is actually a reflexion on the exodus experience, even the story of
creation is told in the light of Israels great liberation.
Hij schrikt
ervan. Is het niet vreemd dat hij dit boek met deze zin erin ontdekte, precies
op het ogenblik dat hij zocht naar de bevestiging van wat hij de
laatste maanden had vermoed, namelijk dat het Exodus-verhaal centraal
staat in het Oude Testament en dat zonder dit gebeuren er misschien geen bijbel
en ook geen bijbels volk zou geweest zijn of zich toch niet in een zelfde mate
zou geconfirmeerd hebben.
Hij had dit vermoeden
al enkele malen verdedigd bij zijn vrienden, aan wie het eigenlijk weinig kon
schelen, want ze wisten dat dit een interpretatie was die hij haalde bij
Velikovsky, in wie ze niet geloofden. Maar voor hem was het uiterst belangrijk
des te meer dat Capra zeker Velikovsky niet had gelezen en toch tot een identiek
besluit kwam.
Hij dacht
aan Hugo Claus van wie hij eens, in een bepaald café in de stad, hoorde dat hij nood had aan een glas champagne, te drinken
op de boomgaard, telkens hij het gevoel
had een goed gedicht te hebben geschreven.
Of hij het
telkenmale deed want Claus heeft heel wat goede gedichten geschreven weet
hij niet. Maar na deze bevestiging van Capra gelezen te hebben, komende uit een
totaal nieuwe hoek, wou hij hetzelfde doen maar hij zou het moeten doen met een
glas wijn bij zijn opgewarmde schotel.
Hij knoopte
alle elementen van zijn rit naar de stad aan elkaar terwijl hij zijn glas wijn
dronk met het boek open voor hem. Sneeuwde het vandaag opdat hieruit het gevoel
zou ontstaan om de wagen te nemen en weg te rijden naar de stad en aldus het
boek van Capra en Co te ontdekken. En zou hij dan weggereden zijn had het niet
gesneeuwd?
Het
omgekeerde, thuis blijven omdat het sneeuwde ware in elk geval logischer geweest.
Zo, wie
besliste hierover, was hij het wel of was het iemand buiten hem die hem
gadesloeg en greep had niet enkel op zijn woorden en gedachten, maar via deze
ook op zijn daden?
28-06-2012, 00:42 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
27-06-2012 |
Knipsel |
Ik
lees in een oud knipsel van El País dat ik ga weggooien je kunt
niet alles blijven bewaren - dat de leerlingen van het Instituto Batalla de Clavizo in Logroño, onder de leiding van
Antonio Guillen opzoeken wat er leeft in één druppel H2O, para comprobar que una sola gota de agua puede ser como una selva, om
te bewijzen dat één druppel water een bos kan zijn.
Eén
druppel water, te vergelijken met een bos van leven!
Ken
niet het resultaat van hun bevindingen. Misschien is hun stelling ook licht
overdreven, een druppel water is niet veel, maar zelfs als het leven dat er in
aanwezig is maar te vergelijken is met het leven in een mierennest, dan is het
al heel wat.
Heb
nog zoveel te lezen en te beleven. Gelukkig dat ik mijn dagen niet doorbreng op
de sofa gelegen of onder de wol, is het niet Vergilius-Dante?
Wou
eigenlijk dit niet schrijven maar de daden die ik stel te lang bewaarde
papieren verwijderen - hebben soms ongewone gevolgen.
Wat
ik wel zeggen wou is dat ik verbaasd ben geweest geen reactie te hebben
ontvangen op mijn blog van gisteren, over de komende her-evangelisatie die de Kerk
op het oog heeft en die vijftig jaar geleden had moeten beginnen. Zoals het ook
niet vandaag is dat de Euro-bedenkers voor de dag moeten komen met een
controle op het nationaal budget en op de evolutie van de overheidsschuld van
elk Euro-lid, ze hadden er moeten mee beginnen vooraleer te denken aan een
gemeenschappelijke munt.
27-06-2012, 00:29 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
26-06-2012 |
Apostasie silencieuse |
De
'aftakeling in stilte' van het geloof gaat het onderwerp uitmaken van de synode
die zal plaats hebben van 8 tot 28 oktober en tot doel zal hebben een nieuwe evangelisatie
tot stand te brengen voor het behoud en de overdracht van het geloof. Het
artikel in Le Monde - ik verwees er even naar in mijn blog van 24 juni verwijst naar het klimaat waarin de Kerk zich voor het ogenblik bevindt:
de
lisuffisance de la foi à léloignement des fidèles, et de la crédibilité des
institutions écclésiales aux spiritualités individualistes, voire au
néopaganisme.
Deze
situatie is natuurlijk niet nieuw, zegt het document van het Vaticaan, de
vorige pausen van 1973 af, hadden weet van deze toestand, gedragen door de
sociale en culturele wijzigingen in de gedachtegang van de bevolking:
qui
modifient profondément la perception que lhomme a de soi et du monde, entraînant
des conséquences sur la façon de croire en Dieu.
Ik
vind deze toestand uiterst dramatisch als ik dit lees en dan vooral omdat er
schijnbaar niet wordt gedacht dat het wel eens zou kunnen dat de mens van nu
een totaal andere visie heeft over God en dat het gebed van de mens niet meer
uitgaat naar een God die toekijkt op wat er gebeurt op aarde, maar naar een God
die verweven zit in de immense totaliteit van Zijn Universum. Is die mens dan
een neopaganist?
Het
drama is dat een evangelisatie op de oude leest geschoeid geen hulp zal zijn. De
Kerk van vandaag heeft nood aan een nieuwe Paulus, niet aan een synode.
26-06-2012, 00:13 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
25-06-2012 |
Gesprek met mezelf |
Mijn
dagboek is in feite een soliloquium, een gesprek tot en met mezelf dat ik uitteken
in letters en bewaar op een wijze en in een vorm gelijklopend met de verdorde
wortel die ik raapte op een veldweg, geschuurd door wind en regen en boerenkarren
die er over reden, en die ik ingekaderd kleefde op een blad aquarelpapier, met
een schelp erbij, een stukje glas een korrel zaad of welk ander teken nog van
mij, een haiku bijvoorbeeld.
Dagboek
en ingekaderde wortel zullen het bewijs zijn van mijn doorgang hier op aarde.
En ik lees van T.S.
Eliot:
Old men ought to be explorers
Here and there does not matter
We must be still and still moving
Into another intensity
For a further union, a deeper communion
Ooit schreef ik
een gedicht over het herderstasje, een klein tenger plantje opschietend uit de
aarde, dat groeide, bloeide en zijn zaad verspreidde tussen de
andere, meer opvallende planten en bloemen, maar dat dan toch de manifestatie was
van het grote leven, in het kleine.
Vandaag
is er naast mijn dagboek en mijn ingekaderde stukken van wortels, mijn Blog. Een
weinig waardevol iets dat toch moet gezien worden als een vorm van communicatie
met wat van het grote leven is. Hopende hiermee bij momenten dieper door te
dringen, in het verborgene. Een communicatie evenwel waarop ik niet voortdurend
ingesteld ben, soms is het slechts voor een fractie tijd van de dag of de nacht,
de tijd van een blog.
Ik
besef dat ook mijn leven zich ontrolt in het kleine, het onbenullige en dat de
dag komt dat alles stil zal vallen, op het einde van een regel of afgebroken
middenin een woord, maar de hoop is er dat ik daarna toch verder zal kunnen doorgaan
in een tijd die voor mij geen tijd meer zal zijn.
25-06-2012, 00:50 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |