 |
|
 |
|
|
 |
09-10-2018 |
Dag zesendertig: Geestelijk testament. |
*
Vooraf,
en geen deel uitmakend van Dag zes en dertig: deze morgen, vóór het inloggen
van mijn woorden, bij het openschuiven van de gordijnen, in het zuiden, helder
getekend het (winter-)sterrenbeeld van Orion met onderaan, meer naar het oosten
toe, Sirius in de verlenging van de gordel van Orion. Het ontroerde me omdat ik
dit beeld elk jaar in mijn blogs moet vermeld hebben en ik het ook
ditmaal niet vergeten wil als het sterrenbeeld waarmede ik het meest vertrouwd
ben, als de handtekening van de voor mij zichtbare Kosmos.
Of het een
goed gesternte is weet ik niet, maar het is aldus dat ik het zie, het is een inleiding tot mijn geestelijk testament.
*
(Dag zesendertig)
Er gingen dagen voorbij. Een
geestelijke moeheid hing over hem. Zijn manuscript was stil gevallen, waarom
wist hij niet, maar zijn ijver was weg, hij zag niet goed hoe het verder
moest. Tal van dagelijkse, wereldse zaken kwamen en verdwenen, het optekenen
niet waard. Intense, zoals het samenzijn met kinderen en kleinkinderen gingen
dieper, maar niets ervan drong door tot zijn boek. De Ugo die schreef, scheen
afwezig in hem.
Niet helemaal echter want tussendoor,
en dat was zijn enige verdienste, werkte hij voor de kleinkinderen aan een
verhaal een idee van vroeger - over een meisje van tien dat, op vakantie
bij haar grootouders, nacht na nacht droomde van een geheimzinnige koffer op
zolder, de reiskoffer van haar overgrootvader, Egyptoloog. Elke dag stuurde Ugo hen
een e-mail van een 300-tal woorden en dit liep nu al vele dagen, een lang
verhaal waarvoor hij nu een passend slot zocht. Hij had er wel een maar het was
gekopieerd op de lamp van Aladin en de geest erin, en hij was er niet gelukkig
mee. De kleinkinderen zouden het nu wel aanvaarden maar eens zouden ze begrijpen dat het afgekeken was. Maar het hield hem bezig, hij had er aan
te denken om te weten hoe het verder moest, en hij vergat zijn boek.
Er was ook het nieuws van elke dag, het raakte hem soms, vooral als
het was wat hij interpreteerde als het oprukken van de Islam in Europa; soms raakte het hem niet.
Er waren ook de boeken die uitgestald op de tafel lagen of in de zetel of op
zijn nachttafel, vooral dan: Oedipus und Akhnaton, het boek van Ray, waar hij
nog niet aan begonnen was, niet aan begonnen alsof het hem afschrikte; er was 'Ulysses' van Joyce
waar hij voortdurend in verdwaalde, zo in woord als in verhaal; er was Vassili
Grossmans Vie et Destin, een boek
dat hij, na een lange telefoon met John, uit zijn rek had gehaald en nu naast The waste Land op zijn tafel lag.
Hij las wel de recensies van de, te
talrijke nieuwe boeken en schreef hij niet, hij wandelde toch in een wereld van
gedachten, in een landschap vol woorden in de bot, klaar om open te springen,
klaar om in bloei te komen en zaad te vormen en andere, schuchtere, gegroeid
uit twijfel-zaadjes die meer dan hun best deden om te schieten. Maar de
schrijver van het boek in hem bleef weg
en elke schets ervan bleef onaangeroerd.
Dan gebeurde het dat hij met vrienden en kennissen in Parijs was, op de Place de
Trocadéro, hij las er van Valéry, hoog op de muren ervan, in gouden letters geschreven:
Dans ces murs voués aux merveilles, jaccueille et garde les ouvrages de la
main prodigieuse de lartiste, égale et rivale de la pensée. Lune nest rien sans
lautre.
Dit had hij overgenomen in de marges van
een Le Monde en zorgeloos uitgescheurd, denkend aan het boek dat wachtte.
Maar hij kende, doelloos als hij zich voelde, niet het grote wonder van het
omzetten van gedachten, zoals Valéry het zegt, tot tekens in een boek dat
uitgedragen wordt, dat gelezen wordt en geklasseerd
in rijen, zoals de rijen boeken die hem ooit overvielen in de bibliotheek van
Mafra, waar hij lang geleden een gedicht over schreef en, nu hij Portugal
denkt, de slagzin in graffiti geschreven op de witte muren van de Universiteit
van Coimbra: A universidade so illuminara o povo, no dia em que
lhe puserem fogo, dat een student voor hem vertaalde als: de
universiteit zal maar verlichten de dag dat ze in vuur zal staan.
En deze zin van Antero de Quental ook, was voor hem een gedicht.
De dagen die zinnen zijn, die beelden
zijn, om te zetten in conventionele tekens, nu bewaard op stukjes papier of
bewaard in gedachten voor later, wanneer weet hij nog niet, maar het komt wel,
want denkt hij, hoewel ik er niet aan werk, het boek is en blijft in wording,
diep in mij.
Hij weet trouwens genoeg dat hij niet
voortdurend bewust is van wat hij zo graag noemt, het deeltje van het absolute
Andere in hem. Dat hij niet voortdurend ingesteld is om erin binnen te
dringen; dat dit ingesteld zijn een proces is waarbij heel wat zaken aan bod
komen, en vooral, en dit leerde hij bij Ouspensky, dat hij blijvend moet
trachten zichzelf bewust te betrekken bij al wat hij doet of zegt; dat hij
zichzelf observeren moet opdat hij weten zou dat hij het is die spreekt, die
handelt en daarenboven, dat hij voelen moet dat die hij die hij is,
geïntegreerd is in het omringende.
En dit is een hele opdracht. En als
hij schrijft over wat hij schrijft dan is het omdat het vooral de momenten van
zijn verbonden-zijn met het omringende, met het kosmische die hem doen schrijven. Andere momenten,
zoals deze van nu laat hij voor wat ze zijn. Maar hij beseft, het zit hem in
het bloed, hij heeft nood aan boeken, heeft nood aan hun veelzeggende stilte
die is van het leven, van het woord binnenin.
In feite, denkt hij, is al wat ik
schrijf mijn geestelijk testament, veel verder hoef ik niet te gaan.
09-10-2018, 06:35 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
08-10-2018 |
Dag vijfendertig: Het Droomhuis (2) |
Toen hij weg reed, toen
hij in het open land, het land van zijn hart en zijn dromen was, voelde hij een
lichtheid in hem: de kraaien op de lege velden die opvlogen, de afgedreven
meeuwen, opgejaagd door de winden die van over verre zeeën kwamen, de bijna naakte
bomen duidelijk getekend tegen het grijze van de luchten, tekenen van het grote
verwachten van wat gebeuren ging.
Hij reed over de
spoorweg, de dreef in, waar hij als kind met moeder was, de dreef van de
bliksem uit zijn jeugd. Het hek van de afsluiting omheen het landgoed stond
open en tussen de twee wakende leeuwtjes reed hij, onder de torenpoort de
binnenplaats op. Hij stond stil naast een andere wagen, een witte Citroën.
Dit was het dus, het
ogenblik dat hij solemneel wou houden: de schuur die hem aankeek, het ovenhuis,
de stallingen, de bomen er over gebogen, een levend geheel dat sprak van eeuwen
ouderdom, ongerept terug: een schilderij die hij in zich opnam om nooit meer
los te laten. Hij voelde de verwelkoming ervan als hij naar de deur van de
woning ging, de deur die zich opende, Ray die voor hem stond, glimlachend: Kom
binnen mijn vriend, zegde hij en schudde hem de hand. Kom binnen in mijn
woning van de vrede, mijn woning van de geest, wees welgekomen.
Ugo trad binnen in
een kleine hall met in de hoek een grote tuil witte rozen in een donkere vaas.
Hij legde zijn overjas af die door Raoul werd aangenomen en stapte de woonkamer
binnen die was zoals hij ze altijd had gedroomd en willen dromen, de wijde open
haard, de zware, donkere balken in het plafond en de oude schilderijen aan de
muren, met boeken op een rek naast een zware eiken kast en een sobere zithoek
vóór de open haard. Een man op de sofa stond op, een man met een volle
verzorgde witte baard en kwam op hem toe. Ugo herkende hem onmiddellijk. John,
John S., man, na al die jaren, wat een geluk je hier terug te zien.
.
Ze omhelsden elkaar.
Johns baard zacht tegen zijn wang. Ugo, zegde hij, hoe ik je hier ontmoeten
mag? Wel je weet het, Ray is een jeugdvriend van mij, maar hoe de wereld draait
voor vrienden, weten we niet, maar het is heel bijzonder. Het is Ray geweest
die me vertelde dat hij, een tijd geleden, iemand had ontmoet in heel
bijzondere omstandigheden; maar ik heb je dit al verteld aan de telefoon, en
dus nu heb ik me gehaast om hier te zijn om je te omhelzen.
John, mon almi, wat een dag en wat een plaats
deze woning, om elkaar terug te vinden, ik ben zonder woorden. Dit is geen
toeval meer dit is wat ik altijd heb gezegd over toeval, dit is een rendez-vous
georganiseerd door een ander Universum of wat ook dat het onze in het oog
houdt.
Zegde Ray tot John: herken
je the man with the esoteric thought?
Zo ken ik hem
inderdaad, hij is in niets veranderd, wat grijzer, wat witter eigenlijk, maar
altijd hetzelfde type man. Wat ik me vooral herinner is zijn antwoord op een
brief van mij, waarin ik hem vroeg naar de reden van ons bestaan, en zijn
antwoord kwam onder de vorm van een gedicht, een verwerking van een zin uit een
gedicht van Poesjkin die ik onthouden heb: zing zwaluw, zing, zing mijn hart
tot rust.
Exact, Ik meen me
die zin nog te herinneren in het Russisch, antwoordde Ugo, merkwaardig dat je
die hebt onthouden, hij betekent ook het einde van een tijdperk want er zijn
geen zwaluwen meer die zich verzamelen op het einde van de zomer, op de
elektriciteitsdraden langs de weg.
Neen, er zijn er geen
meer, toch niet zoals vroeger, trouwens het geluid in de wereld overstijgt de
dag van vandaag hun gefezel in de valavond. vond John.
Ze gingen zitten aan
de tafel, Ugo met het venster voor zich dat uitgaf op een deel van het park dat
meer een bos was dan een park.
Ik heb zegde Raoul,
ik heb hier dus, en daarvoor zijn we verenigd en verinnigd, ook een laatste,
eenzame zwaluw die ons hart, ik hoop het, tot rust zal brengen. En ik dacht
deze morgen, man, vergeet het niet, je leeft je dagen die als de velden zijn,
je staat op, je gaat slapen, je stelt gewone handelingen die geen sporen
nalaten, en de dagen volgen zich op, schuiven weg, maand na maand en wat blijft
er van over, enkel de grote momenten. Ik hoop dat deze fles een groot moment
wordt, niet zo zeer omwille van de fles, maar wel omwille van onze ontmoeting,
omwille van het feit dat wij het zijn die deze gaan drinken. Wie opent de fles?
Ik ben te ontroerd, hoe gek dit ook moge zijn, doe jij het John?
Hij toonde de fles
die klaar stond op de tafel, het etiket was bijna volledig weggesleten, enkel
nog leesbaar waren het jaartal 1966 het was dus 1966 en niet 1956 - en de
naam Sauternes, maar de wijn zag puur, de kleur, deze van tussen een
sinaasappel en een bananenschil. En het was John die - schijnbaar voor de
gelegenheid - zijn eigen kurkentrekker had mee gebracht en met grote zorg en
met een onverwacht succes, de fles ontstopte.
Een plechtig moment
en even plechtig het proeven. Het was Ugo, die proeven mocht. De wijn had wel
niet meer het volle parfum van de Sauternes, maar de geur, licht nijpend in de
neus was er nog. John schonk in en Ugo degusteerde zoals een kenner al was
hij er geen het zou gedaan hebben. Schitterend, schitterend, perfect voor
zijn ouderdom, de kleur is er, de smaak is er, hij heeft zijn karakter
behouden, schenk in John, laat ons genieten van de leeftijd.
John schonk het glas,
een drop meer dan halfvol en ze proefden, rechtstaande, het glas geheven naar
het licht van de middag. Die wijn is COS zegde John na geproefd te hebben.
En COS staat voor excellent wat Color, Odor en Sabor aangaat, kleur, geur en
smaak. Het woord dat de pastoors gebruikten om de wijn van de gastheer, een
collega, te eren. En, zegde hij ik denk aan een passage in een boek van
Houellebecq waar in een restaurant, een Anthony komt aangelopen zwaaiend met une bouteille darmagnac Castarède 1905,
longue en bouche avec une dernière sensation de vieux cuire, ik zou dit
ook van deze fles kunnen zeggen, dat in de nasmaak de ouderdom herkenbaar is.
Wat de anderen
beaamden. Ugo had er ook nog kunnen aan toevoegen dat hij bij een Georges Van
Damme, in Eeklo, op het einde van een grote maaltijd, de gastheer, een vriend,
een cognac van 1885 had geopend die ze gedronken hadden, gelukzalig gezeten
voor de open haard; een dronk die was als fluweel in de mond, maar hij zegde
het niet. Hij voelde zich goed, oneindig goed, de kamer omhelsde hem, de wijn
drong licht door tot zijn geest en hij wist dat dit een moment was, dat Raymet
zijn fles duidelijk onderlijnd had, een moment in het leven dat boven vele
momenten uitstak.
Weet je, zegde Ray
na nog eens genipt te hebben, die wijn heeft nog de smaak van de druif die op
de wijnstok was overgebleven. Proef je die niet, de geur van de druif licht
beneveld na de eerste vorst?
Ze proefden samen en
keken naar elkaar: Inderdaad zegde John, inderdaad ik smaak de half bevroren
druif erin, ook een beetje van een appel die overgebleven is op de boom.
Hoeveel dergelijke
momenten zijn er in een leven, dacht Ugo en hij wou dit duidelijk maken, maar
Ray: Zijn we nu de drie musketiers, nu we samen deze wijn gedronken hebben,
zijn we nu ingewijd als vrienden door deze fles van 1966?
Ze waren het, vond
Ugo. John was zijn gezel geweest van vele tochten in de bergen, telkens vertrekkende
van uit Saint-Luc: Weet je John wat ik me, nu vooral, herinner van onze
tochten naar de Tounod en de Bella Tola, het zijn de kleine momenten van de
picknick, ik zie je nog altijd zitten op een stuk rots, voorzichtig een blikje
sardines openend. Vreemd dat ik me meer die momenten herinner dan de brief
waarover je het had.
juist, in de bergen
nam ik altijd sardines mee, maar dat jij je dit detail nog herinnert, verbaast
me.
Het leven is
verbazing. Stel je voor dat ik Ray niet had ontmoet; stel je voor dat ik jou
niet had ontmoet toen we als jonge veulens van niets vervaard, de bergen
beklommen in de zomer. Ik zeg niet dat dit voorbije bepalend is geweest voor de
gang van ons leven, maar dan toch bepalend voor ons samenzijn hier vandaag, op
dit sprookjesachtig domein.
Sprookjesachtig?
Vroeg Ray.
Ja, voor mij is dit
landgoed dat nu van jou is, sprookjesachtig.
Merkwaardig, dit is
ook wat mijn dochter er over zegt. Telkens ze hier langs komt heeft ze het
woord sprookje in de mond, Ze heeft het dan over de torenpoort met het venster
en Soeur Ann ne vois-tu rien venir?
Het geluid van de
vlammen, de stilte van de lege fles met de even lege glazen, de tijd, ce grand sculpteur van Marguerite
Yourcenar, of de aarde in haar baan omheen de zon: zij drieën zaten daar,
omheen de tafel, vertellend over de kleine en grote dingen van het leven. Ray
die voorstelde iets te gaan eten in een klein maar excellent restaurant in de
buurt, waar hij hen heen voerde; een conversatie die doorliep en zich centreerde
op het einde, op hun herinneringen uit de Valais, want ook Ray kende de Valais
- over Akhnaton en Oedipus werd met geen woord gerept - tot ze uit elkaar zijn
gegaan, John naar zijn dorp dicht bij Tienen, Ray in zijn sprookjeshuis en hij, Ugo gedoken in zijn geschriften met nog steeds de smaak van de laatste drop
Sauternes in de hoek van zijn mond, wakker blijvend tot het laatste woord dat
hij te schrijven had..
Het was een grote dag
geweest, een wondere heldere dag die zich niet zo vlug zal sluiten. Hij moest
eens de brief, of was het een gedicht, opzoeken die hij aan John had gestuurd,
jaren geleden, in de tijd dat er nog brieven geschreven werden. Of, dacht hij,
na al wat ik al geschreven heb over het leven en de zin ervan, samenbrengen en
onder vorm van een nieuwe brief sturen of mailen aan John en Ray.
08-10-2018, 06:52 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
07-10-2018 |
Dag vierendertig: Het droomhuis (1) |
Maar het schrijven is niet het
tekenen, hij weet het maar al te goed. De lijnen die hij trekt, vooral dan als
hij werkt met Oost-Indische inkt, de vlakken die hij opvult, blijven getrokken
en opgevuld, hij kan er niets meer aan wijzigen. Maar de teksten die hij
schrijft blijven zoeken naar hun gewenste vorm. Hij ondervindt dit keer op keer,
wat hij gisteren achterliet was de
zoveelste versie van wat reeds een tijd geleden geschreven stond. Zal hij er later nog iets aan
wijzigen, zal hij het behouden, was het geen al te sprekend ophemelen van zichzelf,
een verheffing van zijn ego tot een Hokusaï? In elk geval het had hem heel wat
moeite gekost, heel wat herlezen en herschrijven, uitmakend of het stond zoals
het er staan moest.
Maar hij moest nu verder, dringend verder. In het midden van zijn geschrijf
was er telefoon geweest. Hij dacht, er is iets met de kinderen, maar het was
Ray, die hem vroeg hoe hij het stelde, en, hij stelde het heel goed: Ik voelde
me eenzaam, zegde Ray, Jane, mijn echtgenote, is met haar club in Bourgondië
en komt pas volgende week terug. Maar, ik heb een vondst gedaan, ik heb in de
kelder, verdoken onder andere wijnen, een fles Sauternes ontdekt, een Sauternes
van 1956, en ik nodig je uit om me morgen bij te staan om die vijftigjarige
plechtig te openen en te proeven of de wijn nog waard is Sauternes genoemd te
worden. Ook John S., je gezel in de bergen naar ik hoorde, zal er zijn. Morgen
om half elf, past je dit?
Hij was verrast geweest door de oproep,
maar dankbaar tezelfdertijd en zonder aarzelen geantwoord dat hij er zou zijn: een Sauternes van 1956, weiger je zo maar
niet. Hij wou nog vragen of het een Chateau Yquem was, maar Ray was hem te
vlug af. Heel goed, had hij gezegd, ik verwacht je morgen.
Ugo dacht aan het boek van
Ray dat nog altijd onaangeroerd naast hem op de tafel lag. Hijj had nu niet
meer de tijd het te lezen, hoogstens kon hij het eens doorbladeren om het
essentiële er uit te halen. Hij had wel een idee wie die Akhnaton was die als
farao het lef had gehad het meer-godendom op te geven en te vervangen door één
God, Aton. Was het een idee waarvan hij de promotor was, en was hij dus een
voorloper van Mozes of, was het de idee van Mozes die hij overgenomen had? Dit
waren vragen die Sigmund Freud zich had gesteld en die hij zich stelde nu.
Vragen die hem zouden kunnen gesteld worden.
En dan, wat had Akhnaton te maken of
wat had hij gemeen met de Oedipus van Sophocles, waarvan de geschiedenis
voldoende gekend was: Oedipus die gehuwd was met Jocaste, de weduwe van Laios, zijn
moeder dus, en geen van beide die het wist. Alleen de blinde Tiresias wist het.
En Ugo vermoedde onmiddellijk waar het boek: als Mythos und Geschichte over handelde: over de geschiedenis van
Oedipus die misschien wel gelijklopend was met deze van Akhnaton.
Hij lag al in bed toen hij dacht aan
een nummer van de National Geographic
Magazine. Hij was opgestaan, en vond het eindelijk op een plaats waar hij
niet dacht het gelegd te hebben. In dit nummer vond hij, gebaseerd op de DNA
van diverse mummies uit een zelfde familie, waarvan de Egyptologen de naam
kenden, dat Akhnaton getrouwd was met zijn eigen zuster; dat ze dus beiden zoon
en dochter waren van Ahmenhotep III en Teje, Laios en Jocaste.
Maar, dacht Ugo, op basis van de DNA
gegevens kon gesteld worden dat de vrouw van Akhnaton, even goed de moeder dan
de zuster van Akhnaton kon geweest zijn. En dat zoals Oedipus, getrouwd was met
Jocaste, zijn moeder. Dit ook Akhnaton was overkomen. Wat wellicht de
schrijver, Velikovsky, trachtte te bewijzen, op basis, niet van de DNA, maar
steunend op andere gegevens.
Tot diep in de nacht was hij er mee
bezig geweest, maar hij was gerust gesteld, hij wist wat hij te vertellen had
over het boek en hij voelde zich hoewel
verkild, gelukkig zelfs, toen hij terug onder de lakens kroop.
En nu was er de morgen. Hij had het
gevoel op te staan alsof het een feestdag was die hem wachtte, niet zo zeer om
de wijn of Ray of John, maar om de kennismaking met de droomwoning waar hij
zijn ganse leven had naar uit gekeken. Dit was niet zo maar een gewoon
gebeuren, dit was het gebeuren in zijn dagen hier. Hij dacht overdreef hij?
dit is de uitnodiging van het huis, gerestaureerd nu, het huis dat altijd
zijn wens heeft gekend, hierop heeft gereageerd en alles heeft geregeld: zijn
ontmoeting met Ray in het bos, zelfs de vondst van Ray van het dagblad in de
trein, opdat hij vandaag, eindelijk, het landgoed, als een genodigde door het
huis zelf, betreden zou. Ooit, dacht hij, ga ik hem dit aspect eens vertellen,
met al wat er is aan voorafgegaan, het is een gedachte die waard is ernstig
genomen te worden.
Eigenlijk was het niet de eerste maal,
hij was er al eens geweest met zijn jongste broer, Georges, toen het, totaal
verlaten in handen was van de tijd. Het was op een zondagnamiddag dat ze de
dreef waren ingewandeld die naar het landgoed leidde waarvan de bewoners
overleden waren en dat nu gemakkelijk kon betreden worden. Ze waren voorbij het
hek gegaan, over de uitgedroogde slotgracht, onder de torenpoort met het
jaartal 1657 in een schildje bovenaan, en doorgedrongen tot op de binnenplaats.
Alles was bijna ruïne geworden, de stallingen met openingen in het dak, de
schuur met de poort op een kier en van de woning waar ze binnenkeken doorheen
een stukgeslagen raam, met de deur open op een lege hall met de trap naar boven
en in de woonkamer, een gammele kast, enkele stoelen nog, een sofa waar de vering
doorstak en op de tafel, lege flessen en pakken dagbladen. En dan nog, over dit
alles, een muffe, tergend vochtige geur die hen elk verlangen ontnam verder te
kijken of de trap op te gaan naar de kamers boven.
Het was een
ontgoocheling geweest, hun droomhuis herleid tot een huis totaal in verval
alsof het eeuwen had leeggestaan, alsof er nimmer een levend wezen had gewoond
en er nimmer een haard had gebrand. En nu, dacht hij, zal het gebeuren: to-day is the day, zoals de man uitriep
die maar eens om de zes maand de liefde bedrijven mocht.
Hij kleedde zich aan
met blazer en jeans, zonder das, maar met een strikje, want de fles Sauternes
van 1956 en een droom van een landgoed verdienden dit.
Hij had nog enkele
exemplaren van een kleine bundel van een twaalftal gedichten, geschreven de
twee laatste dagen in het leven van zijn broer Daniël, een in memoriam, en nam er een mee, het was weinig, maar hij dacht
dat het een gepast teken van vriendschap was.
07-10-2018, 06:22 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
06-10-2018 |
Dag 33: 'A lifetime burning in every moment'. |
Hij had André vergezeld tot aan zijn
wagen. Weet je, Ugo, had hij gezegd, jij bent je leven begonnen in het
licht, met een opening naar iets groots, iets dat alles oversteeg, jij had de
ruimte die je scheidde van je God. Ik, met alle respect voor mijn ouders, ben
begonnen met een zwart gat, de donkere holte van het niets. Ik heb zelf deze
holte moeten opvullen met wat ik las en hoorde en zag en de conclusies die ik
trok, en ik hoor nu dat ik in feite sta waar jij nu staat als een, zoals je me
noemt, gelovige ongelovige. Het is essentieel voor mij te weten dat er Iets is
dat jij een naam geeft, ik niet.
Hij haalde de sleutels uit zijn zak en
opende van op afstand de deur van zijn wagen: Ook dit is het Iets zegde hij, het
is het teken van de grootheid van de orde van dit Iets. Weet dat het grote
momenten waren hier bij jou.
Hij reed weg. Ugo dacht aan de vele
kinderen die nu, ongedoopt, ongekerstend, het leven in gaan.
*
De avond, de nacht, het wakker liggen.
Hij neemt de dichtbundel van T.S.Eliot die hij meegenomen had toen hij slapen
ging. Hij leest:
Not
the intense moment
isolated
with no before and no after,
but
a lifetime burning in every moment
En in de morgen, vóór het eerste
licht, hij schrijven ging, waarom precies vandaag, hij het niet wist:
Elk ogenblik van zijn dagen en nachten
zijn de bergen van de Valais aanwezig om de hoek. Joyce wist maar al te goed
hoe sterk herinneringen kunnen zijn; ook Eliot, de grote poëet, vertelt het
ons, o, zo duidelijk: a lifetime burning
in every moment. Zelfs tijdens zijn gesprek met André, dacht hij eraan bij
momenten, zelfs, een paar dagen ervoor, toen hij hoorde dat ook Ray de Valais
kende, dacht hij er aan. Als hij rondloopt in het huis, als hij door de velden
wandelt, zijn de bergen, is zijn verblijf er, nooit ver af en mengen de beelden
van het verleden zich met het heden. Vooral sedert hij begonnen is met dit verhaal
dat hij aan het los wrikken is zijn ze er: de bergen in augustus die zich
ankerden in hem, die altijd een compensatie van waarde zijn geweest voor het
dagelijkse ritme van opstaan, werk, familie en slapengaan - geestelijk een
leegte - amper gevuld met wat lectuur, wat televisie en de twintig minuten die
hij nodig had om zijn dagboek bij te houden.
Zo was het dat augustus de maand was
van het echte leven. Hij bracht die door met de familie op een zelfde plaats in
de Val dAnniviers, in een klein bergdorpje, Grimentz of soms Zinal, al naar
gelang de chalet die hij huren kon. Het was de plaats waar hij opgenomen werd
in het immense van de natuur en de eenvoud van de vrienden die hij er had. Hij liep er de bossen af, de hoogste
alpenweiden, hij beklom er de bergen. Hij werd er opgenomen in de grote rust
van het zijn, een rust die hij nu terug oproepen kan als hij denkt aan een van
de vele plaatsen die hij er kent, zo bijvoorbeeld, gezeten bij een bergmeer,
met de bergtoppen wit weerspiegeld in het water, de oevers ervan begroeid met
arnica en zilverdistel, avec des campanules
et des lys Martagon, de luchten ijl, de wolken schuivend er in en schuivend
er over. En hij klein en nietig, alles overschouwend en o, zich zo goed
voelend. Het waren dagen die een bres sloegen in de steriliteit van wat hij
kende in zijn stad.
En het was onvermijdelijk - zo dacht
hij er achteraf over - dat gebeuren zou wat gebeurde. Een merkwaardig iets, een
metamorfose die hij onderging: op een dag bij regen en het dorp gedompeld in de
mist, hij aan het tekenen ging in een zeer bijzonder dagboekje, een hand groot,
met donkerbruin gerimpeld couvert over een genaaide bundel handgeschept, eerder
ruw aanvoelend papier, samen gehouden met een paar koordjes. Een boekje dat hij
ooit gekocht had in de bijna witte abdij van Montmajour, dichtbij Arles, herkomstig,
zo vertelde men hem in de abdij, uit een Tibetaans klooster. Van het ogenblik
dat hij er begon in te tekenen, wist hij waarom hij het jaren voorheen had gekocht
en waarom het hem altijd vergezelde.
Hij begon met kleine
aquareltekeningen, zomaar, vlakjes kleur naast elkaar met stukjes plant en
stukjes fossielen uit zijn verbeelden. Hij voelde dat er een vlotheid kwam in
zijn tekenen,, tot hij op een dag in die maand inzag dat het anders kon en de
drang van het creatieve in hem een meer duidelijke vorm kreeg. Hij wist zich
eigenwijs in die dagen, hij wist zich tot grote dingen in staat en deze geladenheid,
deze niet te stelpen drang nam hij mee in zijn dagen, eens hij terug in zijn
huiselijke en professionele omgeving was. Van dan af, en dit duurde jaren, zou
de dagelijkse realiteit doorbroken worden door zijn tekenen.
Hoe
hij er uiteindelijk toe gekomen is om met sobere middelen, op grote witte
bladen Schoellerpapier, met potloden van verschillende hardheid, het wondere
leven van de natuur te benaderen, weet hij niet meer, het was een proces van
lange adem. Alles was evolutie, was geestelijke visie, het kwam erop neer dat
hij betrachtte, de groei van mossen op rotsen en stenen, de fascinerende
nervenstructuur van rottende bladeren, de stilte van het bevruchten in
meeldraden en stampers, weer te geven en aldus de verborgen energie erin, tot
in de fossielen ervan, te suggereren.
Maar
hoe eenvoudig van vorm, de elementen optraden in de tekening, en hoe
geheimzinnig ook de opbouw ervan was, hij zou er niet in slagen, iets van wat
zijn bedoeling was, over te brengen in zijn vlakken en potloodlijnen; wellicht
was het ook zo dat hij trachtte te tekenen wat niet te tekenen was. Als
ongeschoolde en als oningewijde kon hij zich enkel het tekenen indenken als het
op papier brengen van het onvatbare, het enige dat de moeite loonde en dit
betrachten hield hem uren weg uit de wereld, met enkel de muziek, Bach, Ravel,
Mahler, en deze van zovele andere componisten, als zuurstof in de ruimte over
hem.
Niemand ook zal enig
vermoeden hebben gehad van de innerlijke vreugde die hij kende, de impuls van
zijn hand te volgen en te zien hoe op het blad, geleidelijk aan, de sluimer van
de levensenergie in lijnen en tekens werd opgebouwd, om dan op het einde vast
te stellen, dat zodra voltooid en zijn naam eronder geplaatst, de tekening
begon te leven en hem aanstaarde van uit haar eigenheid.
Dit was een grote,
intens gevulde periode geweest, het leven van de tekenaar die hij dacht te
zijn, kleur en warmte gevend aan zijn leven van elke dag, als echtgenoot, als
vader, als ambtenaar, ingeschakeld in het financiële en economische leven van
de maatschappij. Hij had toen duidelijk drie levens, dit van ambtenaar en
huisvader en eens deze dichtgeklapt, stapte hij het grote, dit van het
creatief-zijn binnen. En hij wist dat wat hij schiep, iets was dat nog niet
bestond, dat eigen gewin was, gedragen door een visie die een vorm was van
kunst, geestelijk verfijnd en beantwoordend aan de grote innerlijke rust van de
natuur. Pas nu, erover schrijvend, realiseert hij zich hoe ver hij toen al
gekomen was met zijn werk, dat hij titels mee gaf als East Coker, Polytrichum,
In my beginning is my end. Het was
ook de periode van T.S. Eliot geweest
en deze van zijn eerste gedichten, door Eliot geïnspireerd.
Achteraf, omwille van
tijdgebrek en het vastgegroeid zijn in zijn ambt, de potentiële mogelijkheden
zich niet verder hebben ontwikkeld zodat langzaamaan zijn pogingen, die omwille
van hun gedetailleerdheid veel tijd vergden, vervaagden, ook omdat het
familiale en het professioneel maatschappelijke een te grote impact kreeg op
zijn doen en laten.
Zoals het altijd
gebeurt, de tijd is er over heen gegaan. De tekeningen hangen nu aan de muren
of ergens bij de kinderen in een of andere kamer. Enkele heeft hij behouden, opgehangen
nu in de kamers van de woning, een woning die, zoals hij nu weet, slecht
geïsoleerd is opdat ze hun uitzicht van vroeger lang behouden zouden, sommige
zijn beginnen golven onder het glas, van andere de bladen vergeeld of met
bruine stippen bestrooid.
Als hij er nu over
nadenkt, weet hij dat hij de inspanning van toen had moeten doorzetten,
desnoods ten koste van heel wat andere zaken die minder inspanning vergden, te
meer omdat hij een paar dagen geleden bij zijn dochter, Ann, een tekening heeft
gezien, gemaakt in Oost-Indische inkt, die ze van de zolder had gehaald en nu
had opgehangen in haar woonkamer. Een landschap gezien van uit een luchtballon.
Hij was verrast bij het zicht ervan, want hij vond het een grote tekening, die
hem des te meer verbaasde omdat hij, hoe kan het, vergeten was ze ooit gemaakt
te hebben.
Deze passage in zijn
leven, die ontstond uit de inspiratie die hij vond in de nevels en de regen
over een bergdorp in augustus, en al wat er uit voortkwam, was een belangrijke
periode in zijn leven geweest.
Maar de bergen zouden hem nog een
ander facet van het leven opbrengen, die eerste maand augustus na haar
overlijden, die hij met de kinderen en kleinkinderen doorbracht in een van die
oude chalets op Roua, even buiten het centrum van het dorp Grimentz gelegen.
06-10-2018, 06:13 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
05-10-2018 |
Dag tweeëndertig: De filosoof-elektrieker. (2) |
Ze hadden samen in de keuken geluncht,
kip in zuurzoete saus met rijst, een maal dat Ugo had klaargemaakt. Ze hadden
een glas wijn gedronken, maar hun gesprek liep verder, dieper en dieper gravend
naar de zin van het bestaan. En Ugo vertelde hem over Dante die leefde op het
einde van de dertiende, begin veertiende eeuw en wat hij, de grote poëet, dacht
over de reden van ons bestaan als mens. De mens die, volgens Béatrice, de grote
liefde van Dante, absoluut nodig was opdat God of, dit Iets dat er moet zijn,
zich zelf zou zien via de ogen van de mens.
Ugo zelf had over deze passage in de Divina Commedia, nimmer nagedacht, maar
in het vuur van de discussie, André aandachtig luisterend, kwamen de gedachten
als losgelaten duiven op hem af. Stel, had hij gezegd, dat de mens er niet
geweest ware, welke zin zou het Universum hebben te bestaan?
Maar, ging hij verder, het leven is
een groot wonder, de structuur van het atoom is bijna onvoorstelbaar, en zeker
absoluut niet na te maken door de mens. En, de samenhang van alle deeltjes in het
atoom, in de dingen en in alle gebeuren is zo innig, dat er een tijd komen zal
dat de mens, niet alleen de uiterlijkheid ervan zal zien maar ook, en
tezelfdertijd, bewust zal zijn van de innerlijkheid ervan: zijnde het
mechanisme ervan. En dan kom je heel dicht bij de God van Dante, de God die zich zelf wou zien via de ogen van
de mens. Ik denk dat we goed op weg zijn, maar ook dat er nog heel wat
generaties nodig zijn vooraleer we de glimp die we nu al hebben van je Iets,
spiritueel zien zullen. Dit zal dan wel voor enkele uitverkorenen zijn, zoals
we nu bezig zijn is het eerder het tegengestelde dat ik zie gebeuren, wist
André.
Tot een lange tijd erna, hebben ze hun
gedachten laten gaan, telkens terugkerend op hetzelfde, dat de dood een totaal
nieuw beginnen was, een intrede in een ander leven, wellicht niet een
reïncarnatie, maar in het enige echte Leven dat ons als mens te wachten staat
in een wereld of in een Kosmos binnenin de zichtbare Kosmos.
En, had André eraan toegevoegd, we
moeten eerst ons leven op aarde beëindigen, om tot dat leven binnenin de
Kosmos te kunnen komen.
We zijn maar een flard van het Woord
dat in den beginne was - maar dit is reeds heel wat - het Woord, of de Geest
waaruit alles is ontstaan en naar waar alles keren zal.
Ik heb begrepen, André, had hij hem
bij zijn vertrek gezegd, dat we beiden afgestemd zijn op een identieke
golflengte, ik als gedoopte en als vertrouwde met wat de Kerk me heeft
bijgebracht en jij, als ongedoopte maar voor mij als een gelovige ongelovige,
en dat we, alles op de keper beschouwd, een gelijklopende mening hebben over de
dingen en hun binding met het spirituele. Ik vind dat we elkaar in heel wat
opzichten hebben aangevuld, en dat het wel heel duidelijk is dat du choc des idées jaillit la lumière.
Eindelijk, vond André, eindelijk heb ik
iemand ontmoet aan wie ik op een duidelijke wijze heb kunnen zeggen wat ik
dacht, iemand die naar mij geluisterd heeft en me gesterkt heeft in mijn
overtuiging dat de dood te overwinnen is en overwonnen wordt.
En aan de deur, na zijn alaam te
hebben weggeborgen: Ik ga hier weg in vrede met de wereld en met mezelf. Als je
me nodig hebt, Ugo, aarzel niet, bel me. Voor jou laat ik alles vallen, en
hiervoor heb ik Kerk noch Bijbel nodig.
05-10-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
04-10-2018 |
Dag eenendertig: De filosoof -elektrieker (1) |
Een gedachte, opgekomen in de vroegte
wou hij neerschrijven. Hij heeft zich half aangekleed en is met een deken op de
rug naar beneden gegaan. Het vuur in de haard smeulde nog, met wat klein hout
sloeg de vlam erin en hij legde er enkele blokken eikenhout voorzichtig boven
op. Hij werkte lang, weggedoken in de cirkel licht over hem, woorden
selecterend en zinnen bouwend in de gonzende stilte van de kamer, amper
noterend het laaien van de vlammen, de warmte ervan in zijn rug en leden en de gedempte
geluiden van de wind om het huis. Hij had evenmin notie van de tijd en de
wereld was totaal onbestaande, tot hij even ophield en terug kwam in de
realiteit van het zijn met een verkrampte rug en bijtende ogen.
In het grijze licht van de morgen
kwamen de dingen tot leven: de tafel, de boeken, de sofa, de wind om het huis
die in hevigheid was toegenomen, maar hij voelde zich veilig en goed, hij had
zich eens te meer leeg geschreven, zoals het hoort voor een schrijver - voor een
Anthony Burgess - hij kon nu gaan koffie zetten en ontbijten. Hij kon zich gaan
wassen, scheren en aankleden, om daarna In de namiddag alles te herzien en naar
de avond toe, verder te gaan.
Dante gleed binnen.
Dante die, in een canto van zijn Inferno,
even zijn verhaal heeft verlaten om als een goede herder, uit te kijken naar
buiten waar alles berijmd is. Hij weet dat het geen tijd is om met zijn kudde
het veld in te gaan. Hij zit zonder voer - vindt wellicht niet meer de woorden
om te weten welke straf hij nu moet uitdenken en er is een ogenblik van
aarzeling, zoals hij ogenblikken kent. Tot bij Dante de zon opkomt, de rijm
verdwijnt, de kudde buiten kan en Dante ook weet, hoe hij verder schrijven
moet. En een zaak zal hij met Dante gemeen hebben gehad, ze zijn beiden
ingesteld om voortdurend de geest af te tasten, en een resem woorden bij elkaar
te brengen die een verhaal vormen.
Maar vandaag, na de hoge vlucht die
hij nam heel vroeg in de morgen ondervindt hij dat, zoals je nimmer weet waar
een eerste zin je voeren zal, je evenmin kunt voorzien hoe je dag verlopen zal,
want laat in de voormiddag belt André A. aan, een goede kennis en een
specialist in elektrische aangelegenheden om, zoals afgesproken maar het was
hem totaal ontgaan diverse (te) oude schakelaars en stopkontakten te
vervangen.
Zijn komst was echter geen hinder;
integendeel, hij kende hem vooral als een filosoof, en terwijl André doende was
van kamer tot kamer, hield hij hem gezelschap, kijkend hoe handig en secuur hij
tewerk ging. André vertelde hem over zijn zoon, Glenn, en de problemen die hij
kende op school waar ergens een ruit gesneuveld was. Echter, welk woord is er
gevallen opdat ze plots aan het spreken waren over kosmos en eeuwigheid en over
wat er was na de dood? Misschien had Ugo iets gezegd over hoe het is als men ouder
wordt, misschien iets over een of andere morgenplaneet, maar, achteraf, als hij
die dag in de avondschemering neerzit, realiseert hij zich dat hij zelden ooit
met iemand zo lang gesproken heeft over de mens en over God en over de reden
van ons bestaan hier op aarde.
André verraste hem telkens met zijn
diepzinnige antwoorden en zijn nieuwe vragen. Hij was geen gedoopte, zegde hij,
geen gelovige, hij had nooit de Bijbel in handen gehad; in zijn jeugd nimmer
een kerk bezocht, maar hij had nagedacht en hij wist voor zich zelf twee
belangrijke zaken: én dat er Iets in meer moest zijn, én dat de dood een
herbeginnen was, hetzij als gereïncarneerde, hetzij onder een andere vorm in
een ander Universum, want meende hij er kunnen tal van universa zijn.
Hij had een goede vriend op het werk,
een gelovige, een moslim die wel een glas wijn drinken durfde, maar die vol was
van Allah. Al wat hij deed was overschaduwd door en in opdracht van Allah, die
zijn leven en dit van zijn vrouw en kinderen in de handen hield. Zijn ideeën
over de Profeet en Allah waren onwankelbaar, het had geen zin er met hem over
te spreken en te zeggen wat hij dacht over die Profeet en die God van hem.
Maar, zegde hij, ik kende niemand anders om over het eeuwige te spreken. Hij
vond dat de wereld verging in het materiële, dat het spirituele verdrongen
werd, al wist hij ook, en hierin trad Ugo hem volmondig bij, dat de wetenschap
en dat fameuze Iets, je God, had hij gezegd, aan het versmelten waren, dat het
ene niet meer kon zonder een gedachte aan het andere.
04-10-2018, 06:59 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
03-10-2018 |
Dag dertig: het gedicht en de vrouw |
Vanmorgen is hij een cursus-blok A5
formaat gaan halen in dat winkeltje bij de kerk, waar hij begroet wordt door
een vriendelijke dame en heeft hij, bij het buitenkomen, de zon gezien lijk een
lichtende schijf doorheen het grijze van de wolken. Hij is verder gereden - een
plotse ingeving - tot aan de brug over de Schelde, heeft de wagen verlaten en gewandeld
langs de oever tot de plaats van de drie abelen waar hij gewoon was te komen,
er neer te zitten om te lezen of te schrijven; te beseffen hoe licht en water,
hoe vooral de wijde rust van het land, zijn wezenlijke en geestelijke omgeving
was. En, toen hij er stond, aarzelend of hij er wel blijven zou, wist hij niet
hoe het kwam of waar de overgang was naar een voorval, dat plots opdook uit de
diepte van zijn herinneren. Hij wist nog goed wanneer precies het gebeurd was
en ook dat hij het verhaal ervan had uitgeschreven in zijn dagboek. Hij dacht,
ik wacht hier tot de eerste boot die komt en dan keer ik terug. En de boot
kwam. Hij zag de schipper aan het stuur, hij zag de fietsen staan tegen de
stuurhut en de vrouw die over het dek
wandelde en keek naar hem. Het water klotsend in de oevers is hij terug
gewandeld naar de wagen en, denkend aan die andere dame, is hij naar huis
gereden. Laat op de avond heeft hij de bewuste passage opgezocht in zijn rood
dagboek. Hij had het misschien beter niet gedaan.
Hij was uitgenodigd in Grimentz op het
huwelijk van de dochter van vrienden, Fernand en Emmy Salamin, op een feest dat
eindigde vroeg in de morgen bij het opkomen van de zon. Hij was, bijna zonder
overgang, na een lichte maaltijd teruggereisd, eerst met de bus naar Sierre,
daarna met de trein naar Genève waar hij aankwam, uren te vroeg voor zijn
vliegtuig naar Brussel. In plaats van naar de luchthaven was hij de andere kant
uit gegaan naar het meer. Het was zondag, mensen zaten in groepjes neer in het
gras onder de bomen. Het water, een grote spiegel kringelend licht en aan de
overkant, in een lichte nevel, de bergen in de verte. Hij was gaan neer zitten
met een bundel van Odysseas Elytis in de hand. En een ogenblik, verloren in
gedachten, opende hij het boekje en las:
Her soul took on a certain lightness
From the mountains opposite
Though the day had been cruel
And tomorrow was
unknown.
Het
was toen dat een jonge vrouw in een lang wit kleed naar hem toekwam en ging
zitten op enkele meters afstand. Haar blik was over het meer. Ze weende of ging
wenen of had geweend. Ze hield een wit zakdoekje in de hand: Though the day had been cruel, and tomorrow was unknown.
Hij
observeerde haar, onopgemerkt, zijn vingers tussen de bladen van het boek. Voor
zich uitstarend borg ze het zakdoekje weg in haar tas en haar gezicht klaarde
op: Her soul took on a certain lightness
from the mountains opposite.
Later,
toen hij in het vliegtuig zat, was haar beeld meegereisd. Had hij het gedroomd
bij de regels die hij las, was er helemaal geen wenende vrouw in een lang wit
kleed geweest en had hij, half in slaap, Elytis woorden omgezet in beelden?
Neen,
hij wist met zekerheid dat ze naast hem was komen zitten. Misschien wachtte ze
op een woord van troost van hem, een onbekende man die haar helpen kon met een
simpel woord, een woord dat de greep om haar hart verlichten zou?
Maar
hij was zwijgend gebleven, uitkijkend naar de zeilboten op het water. Had hij
haar moeten toespreken en was dit de weg die hij had kunnen nemen en de
zoveelste die hij niet genomen heeft, omdat het niet de weg was die
opgetekend stond voor hem?
Hij
was blijven zitten in het gras met de treurende vrouw op enkele meters van hem,
het boek in de hand, en toen het tijd werd was hij opgestaan en, even maar, een
fractie van een ogenblik maar, hadden hun ogen elkaar geraakt en las hij haar
bede.
Wat
is er van een ontmoeting die kon maar niet was? Gebeurt het nog dat zij, zoals
hij nu, terugdenkt aan die namiddag op het gras voor het meer, toen ze weende
en er een man dicht bij haar zat, met een boek in de hand: een ogenblik in het
leven dat kwam en ging, zoals zovele dingen die gebeuren en pas later op een
andere wijze worden ingevuld?
En
nu hij dit overneemt gaat er zelfs niets verloren van wat had kunnen zijn.
Misschien, maar dit is Bashevis Singer die zo iets zou schrijven, was er
tezelfdertijd op een andere plaats, in een ander land, een zelfde gebeuren waar
de man wel is opgestaan om naar de vrouw toe te gaan en naast haar is gaan
neerzitten om haar nimmer nog te verlaten.
Zou
Jung dit voorval, het lezen van het gedicht en het gebeuren met die vrouw,
bestempelen als een voorbeeld van synchroniciteit?
03-10-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
02-10-2018 |
Dag negenentwintig: Naweeën |
Lang had hij wakker gelegen die nacht.
De droefheid die plots was opgedoken was er nog als een speer naar hem gericht.
Hij kon die zo maar niet wegduwen. Het beeld van zijn dochter die bij hem kwam
zitten terwijl hij schreef; het beeld van het kind dat ze toen was dat
gezelschap wou, en hij, in-zich-zelf-gekeerd, opgeslorpt door zijn werk en elk
vrij ogenblik gebruikend, vooral - en daar lag de reden - voor zijn boeken en
zijn dagboek, de ogen gesloten voor wat er omging bij haar, vulden hem met de
pijn dat hij niet correct was geweest tegenover haar en, jaren er voor, niet
correct tegenover zijn gezin. Hij kende dit schuldgevoel van vroeger. Hij had
gehoopt volledig afstand te kunnen nemen door het verbranden van de sporen
ervan, maar zo eenvoudig ging dit niet. Het verleden gloeide nog na, zoals het
vuur in de haard, en een windje kon het aanwakkeren, kon toeslaan en hem, zoals
nu, verweesd achterlaten. Joyce beschrijft deze toestand op een onnavolgbare
wijze als hij het heeft over de zonde, the
sins - nog altijd Joyce die hem volgde - de daden van vroeger die ons
blijven achtervolgen.
Vandaag, in die enkele, voor haar
onschuldige woorden die ze sprak, heeft hij ineens een glimp ontvangen van hoe
zijn jongste dochter zich moet gevoeld hebben als ze na het huwelijk van haar
zusters alleen was overgebleven met hem. En, hij had er geen oog voor gehad,
voortdurend bekommerd als hij was om in feite, onbelangrijke zaken. Want wat
hadden alle dagboeken die hij vulde en alle boeken die hij las, wat had dit
alles hem opgebracht? Niets, nada.
Hoe verschillend deze gevoelens waren
van wat hij gedacht had, vroeg in de morgen, vóór Cathy had aangebeld. Hij had
geluisterd naar een serenade waarin hij, in de violen, Antonin Dvorák meende te
herkennen. Hij kon het opzoeken en zou het doen, maar hij had toen gedacht, wie
ook het stuk moge geschreven hebben, hij is vertrokken uit het niets, met een
pen en een wit blad, hierop is de compositie tot stand gekomen die de tijd
heeft getrotseerd en nu, honderd jaar en meer erna, te horen is in de huiskamer
van velen. Er had even goed niets kunnen zijn, de naam van Dvorák nooit meer
uitgesproken, maar de muziek was er en hij kende de vreugde er naar te
luisteren en te denken dat het van Dvorák kwam.
Hij moet dus, als hij bereiken wil wat
moet bereikt worden, elke dag een Dvorák zijn. Elk uur, elk moment van het uur
dat hij zal neerzitten om te schrijven, moet hij zich hier op afstellen wil
hij, aan Ray en aan John kunnen tonen wie hij is en vooral wat hij vermag: geen
zondagsschrijver zijn, maar iemand die elke dag, elk uur bijna, leeft om te
schrijven, te verbeelden en te denken. Iemand die iets maakte dat nog niet was
en dat er nooit zou gekomen zijn ware hij er niet geweest.
En als hij het opzocht op de webside
van Klara, had hij wel degelijk juist geraden, het was een serenade van Dvorák
die hij herkend had. Hij dacht dit is wat ik bereiken wil, herkend worden niet
zo zeer door wat ik schrijf maar wel door de wijze waarop ik mijn zinnen vorm
en/of hoe ik mijn woorden uitdraag in zinsverband, om aldus aan elke zin mijn
merkteken mee te geven. Een gevaarlijke opdracht die hij zich zelf oplegt, met
Eliot, met Cervantes, met Antonin Dvorák als voorbeeld. Wel wist hij dat dit
hoog gemikt was, dat hij hiermede geen van hen ging evenaren, maar hij hoopte
en vertrouwde er op dan toch een poging te doen in deze richting.
Hij schreef dit neer in zijn dagboek.
Hij zou dit morgen vóór de zon opkwam overschrijven op zijn desktop en bij zijn
bezoek aan Ray, de al geschreven paginas van zijn boek meenemen en, ofwel een
deel ervan ofwel de totaliteit, voorlezen met trage stem in het huis waarvan
hij in zijn jeugd blijvend gedroomd had.
02-10-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
02-09-2018 |
Melancholie of, is het heimwee? |
Het
wordt weer een geschrijf naar een eindemaand toe. Niemand ontkomt eraan, de
aarde dicteert haar wet en we ondergaan het vluchtend-zijn van de tijd. Het is
van een roekeloosheid te denken dat we toch, het einde van de maand zullen
halen. Het geldt voor elk van ons maar liefst er niet aan denken, de ogen
sluiten en je laten wiegen door het schuiven van de dagen, zo voel je, je er
best bij, ook niet verwonderd zijn, ook en zeker niet opstandig, maar je te
laten gaan alsof in slaap gewiegd op het ritme van a
lullaby.
En
ondertussen, je schrijft maar, je duikt naakt in het water tussen de torren en
de salamanders en komt naar boven bedekt met eendenkroos en de stengels van de
waterlelie om je heen.
Zo
is verwondering ons deel, telkenmale opnieuw verkwikkend als een lezer je
schrijft dat hij je las, en jij hem lezen kunt wat hij dacht over de woorden
van jou. Geest tot geest, gedachten gewikkeld omheen die van jou, lijk de wikke
om de tarwestengel, een beeld van vroeger dat je bewaren wilt om mee te nemen.
Of, eens te meer de melancholie die je bespringt van de dingen die waren en nu
zijn opgelost in de nevels van de tijd.
Het
was daarom niet beter toen, vele dingen zijn beter nu, daar gaat het niet om,
maar het was anders. Je had de tijd om te leven, je kon er bij gaan neerzitten
of neerliggen, in een tijdloosheid en toekijken hoe de dingen bewogen in een poëtische
vergankelijkheid. Vandaag wordt je overvallen door het nieuwe, heb je de tijd
niet meer er over na te denken, er is wat is en je hebt het te aanvaarden of te
verwerpen.
Dit
is wat ons stoort, dit is wat ons terug voert naar wat van vroeger was, toen alles de tijd kreeg om door
te dringen tot in de poriën van de huid.
En
zoals ik het zie vanmorgen in de media, wil men binnen dringen in onze
geplogenheden tot in het hart ervan en staat de sharia op de drempel van onze
woning; keren we terug naar de veertiende eeuw waarin anderen nog leven. Het
zijn spijkers die nu geslagen worden, als Ik hoor dat er partijen aan het
opkomen zijn die de sharia willen invoeren.
Roei
ze uit met huid en haar, laat ze hier geen vaste voet krijgen, geef ze geen
morzel grond; ze horen hier niet. Zeg hen klaar en duidelijk dat ze hier niet
welkom zijn - wij ook zijn trouwens niet welkom in de streken van waar zij
komen - ze zijn onkruid, dus roei ze uit tot in de worteling ervan.
Het
is het absurde, revolutionaire karakter ervan, het alles omver walsende
diepgaande karakter ervan, dat ons raakt tot in het merg van ons zijn; dat ons
teruggrijpen doet naar wat we denken de sfeer van vroeger geweest te zijn.
Ik
hoorde vanmorgen Julien Libeer in een sonate van Beethoven. Ik dacht toen niet
niet aan Beethoven, noch aan de pianist. Ik dacht aan vriend Hubert die op het
einde van vorig jaar is heengegaan. Hij was het die me wees op de kwaliteiten
als pianist van Libeer. Hij was het die me meenam naar een recital van hem.
Het
is met de herinnering aan hem dat ik beginnen wou vandaag. Zie waar ik
uitgekomen ben, nu ik de media heb gevolgd. Nog iets dat onze melancholie of ons heimwee, versterkt: er was geen media vroeger, er was wat was van het dorp en van de
straat.
Begrijpelijk voor mensen op leeftijd, zelfs al hebben we ons aangepast aan
het nieuwe, het oude blijft ons achtervolgen. Het verloochenen doen we niet.
02-09-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
01-09-2018 |
September |
September: het woord dat ik schrijf, de klank ervan, ruikt naar de herfst, is het vallen
van de bladeren. Even geschrokken ben ik, al had ik het al zien aankomen dat
alles aan het vertragen was, ook de woorden in mij die ik dieper zoeken moest,
alsof ik ook boom zou zijn, gegroeid in de aarde.
Ongeveer
is het zo, want ik verplaats me weinig nog. Laat ik zeggen: de trap naar
beneden en de trap naar boven en eventueel gebracht worden naar de vijver heen
en terug; het is maar ginds dat ik wat meer armslag heb en over het gras kan
lopen. Ik zeg het maar opdat ik zelf, het weten zou dat ook in mij de herfst
zich al een zekere tijd voelen laat, van in de zomer al, van in de lente zelfs.
Het
lichaam van mij is geen gezel meer, het stribbelt tegen. Het is geen soepelheid
meer, het is een stram iets geworden, een belager, waar ik naar opkijk met
vragende blik, zo in de morgen als in de avond om te weten hoe hij reageren
zal.
Gelukkig
dat ik het nog schrijven kan, dat ik me er op deze wijze kan van ontdoen en
vrij weg kan wandelen van wat het lichaam me dicteren wil. Ik luister er niet
meer naar, ik ga gewoon mijn weg langs de paden die ik kies, in de oorden waar
ik zijn wil: in de velden, in de bossen of aan zee hier of in een ver land,
niets houdt me nog tegen.
Ik
herken hierin mijn grootheid als mens. Het leven op mijn leeftijd heeft zich
verlegd, het ligt verscholen in de geheime plaatsen van de geest en ik voel me
er goed bij, het is mijn wandeling en het is mijn verstrooiing, het is mijn
versiering van het woord. Het is de laatste toevlucht die me rest en ik houd ze
met beide handen vast.
Met
aandrang luister ik naar wat me wordt verteld via de wegen die ik ga. Soms hoor
ik wondere dingen, soms is er heel weinig maar zelfs dan is het altijd nog meer
dan ik normaliter zou te verwachten hebben, gezien dit en gezien dat. Nu sla ik
mijn vleugels uit en kom ik waar ik nog nooit ben geweest, zelfs waar ik nog nooit
heb aan gedacht. Ik denk dan aan de reis die mijn vriend Johan heeft gemaakt
als hij zijn doek - mijn afbeelding van gisteren - heeft geschilderd. Waar hij
is heen gegaan om te ontdekken wat hij zag in zijn verbeelden en de drang er
was, en dit ook is onze grootheid, te schilderen wat hij zag.
Dit
zijn telkens hoogtepunten die ons typeren als mens, ook dit schrijven van mij, hoe
kort en hoe intens of losweg ook. Het is een buiten ons treden en een terecht
komen in een andere wereld, deze van het innerlijke, het esoterische van ons
bestaan.
We
voelen er ons, o zo goed. We voelen er
ons heel dicht bij wie we maar waren, wel in potentie, toen we nog niet hier op
deze aarde waren en waar we terugkeren zullen op het gepaste, voor ons dan,
ogenblik.
Er
kan ons in feite, weinig overkomen eens we heen gaan zullen, integendeel.
01-09-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
31-08-2018 |
In den beginne |
In den beginne was het Woord
dat zelve, geen beginnen kende
zodat het ook geen einde kennen zal.
En het Woord was van een zijn
dat nog geen substantie had,
innerlijk, geladen in potentie,
met wat het wordend Universum was.
Erna van Lao Tseu
gehoord dat in den beginne
iets
Onbepaalds bestond,
dat
van al wat komen zou,
de
moeder was.
Tao
wist hij het te noemen.
Geoordeeld toen
dat
Tao even goed
het
Woord kon zijn.
En we zeggen konden, zonder schroom,
dat
in den beginne Tao was,
dat
in potentie, Universum was.
Hieruit, en niet zó maar,
niet te tellen vormen er tot stand gekomen,
in
een essentiële samenhorigheid.
En
alle vormen die ontstonden
waren
vormen van het Woord
dat
ook Tao was.
En
alle vormen in hun totale totaliteit,
waren
drager van het komende,
want niets is af en niets is dat niet bewegend is
zo
naar binnen als naar buiten,
in
een mateloze complexiteit.
Zo was er van Tao en van Woord
de wondere metamorfose
in een vorm die zichtbaar was
en
een die niet gezien kon worden.
Echter,
niemand was er om te getuigen
van
wat zichtbaar was, noch iemand
om
te noemen wat onzichtbaar was.
Dit
was, wat helemaal in den beginne was,
vóór
de mens er was.
De
hierbij gevoegde schilderij is van de hand van de kunstenaar Johan Souffriau,
die ik een vriend mag noemen.
31-08-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
30-08-2018 |
Hoe het vroeger was |
De
hegemonie van het woord is aan het
tanen. Meer en meer heeft het beeld het voor het zeggen. Ik vrees dat wat de
toekomst aangaat het woord verdrongen
wordt en zal wegkwijnen. Ik zal de impact ervan wel niet meer mee maken, het
kan ook dat ik er een verkeerde kijk op heb, maar zeker is het dat de
schoonheid van de taal, die altijd mijn betrachting is geweest, plaats zal
maken voor de schoonheid van het beeld, wat wijzen zou op een verarming van de
geest, maar dan toch ook niet, omdat gestreefd zal worden naar het meest
zeggende beeld en tevens naar het meest creatief krachtige.
In
elk geval het tanen van het woord is een realiteit aan het worden en voor mij
het zou een verarming betekenen indien
het dagblad vervangen zou worden door een maillijst van YouTubes die te
bezichtigen zijn vergezeld van een handvol woorden ter inleiding. De
overschakeling is al aan gang, hoe ver ze lopen zal zal de toekomst uitwijzen.
Maar alles is in beweging, wat beschaving werd genoemd wordt dagelijks
verkracht en krijgt mettertijd een andere inhoud die evenmin te voorzien is.
We
leven in de marge van deze verandering die zich aftekent op alle gebieden voor
wie nog overblijft van mijn generatie, zeker ook van de generatie ervoor, we
worden voorbijgestreefd op alle vlakken en vermogen enkel toe te kijken en te
ondergaan. Ik heb dit duidelijk gevoeld bij het bekijken van de fotoreportage
waar ik het gisteren over had. De weemoed om het voorbij druipt er van af.
Enerzijds
leven we nog in wat er was van onze jeugd, zijn deze beelden sterker dan welke
ook aanwezig in ons en anderzijds willen we zijn van de tijden van nu en willen we niet als achterlijk
overkomen. We lopen er als gespletenen bij, een mengeling van wat was en van
wat is, niet mogelijk zijnde, de scheiding tussen beide is te omvangrijk en te
diepgaande.
En
toch overleven we op een waardige wijze, we blijven onze eigen methodes getrouw
terwijl we ons inschakelen, in deze van nu; we zijn evenwel geen blinde
meelopers, we banen ons een weg doorheen het nieuwe op de wijze van het oude en
dit zullen we niet meer veranderen nu het einde zichtbaar nader komt.
Zo
wat mij betreft wil ik dat wat ik schrijf, eerder neigt naar het elitaire,
blijf ik trouw aan de stelling ingenomen door een Stefan Hertmans en geef ik
niet toe, noch aan Kristien Hemmerechts, noch aan Herman Brusselmans, noch aan
Tom Lanoye. Volgens deze laatste - hij werd zestig - zouden zij het zijn, de Grote
Drie van de hedendaagse Vlaamse letterkunde[1].
Hij
mag het weten dat ik niet akkoord ga met zijn klassering die hij maar al te
licht en vooral toegespitst op zijn persoon en zijn werken heeft kondig
gemaakt.
Hierin
ook denken we nog met weemoed aan de wereld van Stijn Streuvels, van Cyriel
Buysse, van Gerard Walschap, Ernest Claes, Felix Timmermans, Maurice Gilliams
om er maar enkele te noemen.
Als
we verder schrijven dan zijn zij het die ons als voorbeeld dienen en is het de
jeugd die ons nog rest die de bovenhand krijgt.
[1]
Nu zijn Herman Brusselmans, Kristien Hemmerechts en ik - aldus Tom
Lanoye -de Grote Drie van onze generatie en dienen wij op onze beurt als
bliksemafleider en projectielenvanger. (De Standaard van 24 augustus in een
interview van Jelle Van Riet)
30-08-2018, 06:33 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
29-08-2018 |
Autofiction |
Ik ging
slapen met, voor de zoveelste maal, de blogs van José Saramago, El
cuaderno - het gebeurt maar al te vaak dat ik nood heb aan inspiratie - en
val op de vraag die hij zich stelt of, wat hij gedaan heeft wel de moeite waard
was; of de wereld nu beter was dan voorheen; en zegt hij, hoe ben ik er uit
gekomen, is het geweest wat ik verwachtte? [1]
Hij
is wijs genoeg om op al deze vragen niet positief te antwoorden, het zou een
teken zijn van mentale blindheid, vindt hij. Daarentegen zou een neen-antwoord
wijzen op een te overdreven nederigheid. Laat het ons dus houden bij de
berusting te weten dat al wat we doen of schrijven onze verwachtingen benadert,
maar dan ook meer niet.
Ik
kan me vandaag, zelfde vragen stellen. Loont het de moeite elke dag een blog te
schrijven met, meestal een religieus-filosofische achtergrond, over een onderwerp
dat al schrijvend zich ontwikkelt of, dat ik hier of daar heb opgeraapt, zoals
vandaag, en op mijn manier heb behandeld? Is de wereld, laat staan, mijn
omgeving, er beter door geworden, en voor mij, heb ik bereikt wat ik gehoopt
had te bereiken?
Ik
kan ja antwoorden op de eerste vraag en zeggen dat het de moeite waard was, dat
wat ik ook schreef en hoe ik het schreef, het hield mijn geest in beweging, het
hield me weg van tv en sofa. Het kostte me moeite, zeker, maar het bezorgde me
ook voldoening, soms innerlijke vreugde.
Achteraf
echter, bij het herlezen van sommige van mijn teksten, weet ik dat ik de
perfectie niet haalde en evenmin, dat ik mijn droombeeld, te werken aan iets
groots, iets dat verwondering zou verwekken, niet benaderde. En ook, de wereld
is er zeker niet beter door geworden, mijn woorden zijn geen klokkengelui, zeker
niet zoals deze van mijn illustere voorganger. Mijn blogs kennen die waarde
niet, ze echoën niet na.
Ik heb dus getracht, onder de
vorm van losse stukken, mijn autofiction te schrijven het woord
komt van Serge Doubrovsky[2] - en ben er niet in
geslaagd omdat het geen aaneensluitende vorm had. Het doet me wel denken aan
een reisverhaal dat een vriend me toestuurde in de vorm van een fotoreportage,
een verhaal dat zich afspeelt in en over de dorpen die hij bezocht - hij heeft er, gelukkig, ook de Leiestreek bij
betrokken - en waarvan hij de impressies in fotos had vastgelegd en dit
onderlijnd met een muzikaal verhaal Vlaamse componist, Wim Mertens, 1953,
(adept van het minimalisme van Arno Pärt, Steve Reich, Philip Glass) dat even spannend was als de fotos.
Zijn verhaal
vormde een geheel, er was over nagedacht en er was aan gesleuteld opdat het zou
overkomen als een soort poëtisch schouwspel waarin hij niet alleen op een
overtuigende wijze, zijn liefde voor de streek die hij doorkruiste belichtte maar
ook zijn melancholie voor het voorbije, zoals hij het zich herinnerde.
Wat Roger Tas
bracht was geen fictie, het was, zoals hij is als mens, gemoedelijk en
tezelfdertijd diepgaande tot in de wortels, de dorpen die hij bezocht, te voet
of met de fiets, vereeuwigend verheerlijkend.
Ik had op een
identieke wijze dit ook moeten doen. Niet de dorpen opzoeken, geen fotos
nemen, maar er voor zorgen, het leven dat ik kende, afgestemd op boeken,
voorvallen en ontmoetingen, licht geromanceerd met wat fictie, te gieten in één
lang verhaal, in plaats van het
verbrokkeld in duizend stukken na te laten.
Dit is wat ik,
in het licht van wat een vriend me mailde, denk over de talloze blogs die ik
geschreven heb.
Het is geen
glorie geworden.
[1] ¿ Han valido
la pena estos commentarios, estas opiniones, estas criticas? El mondo esta
mejor que antes? Y yo ¿ cómo estoy? ¿
Es esto lo que esperaba?
[2]
Serge Doubrovsky: Un Homme de
Passage, Editions Grasset et Fasquelle, 2011.
29-08-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
28-08-2018 |
Gelicht uit een manuscript. |
Hoe
hij er ooit toe gekomen is om met sobere middelen, op grote witte bladen
Schoeller-papier, met potloden van verschillende hardheid, het wondere leven
van de natuur te benaderen, weet hij niet meer, maar het was het product van
een geestelijke visie. Zijn betrachting was, de groei van mossen op bomen en rotsen,
de fascinerende nervenstructuur van rottende bladeren, de stilte van de
bevruchting, in meeldraden en stampers, weer te geven en aldus het verborgene erin,
tot in de fossielen ervan, te suggereren.
Maar
hoe eenvoudig van vorm de elementen optraden in de tekening en hoe geheimzinnig
ook de opbouw ervan was, is hij er wel ooit in geslaagd iets van wat zijn
bedoeling was, over te brengen in zijn potloodlijnen en -vlakken en was het
niet zo, dat hij trachtte te tekenen wat niet
te tekenen was?
Echter,
als oningewijde in het academische aspect ervan, kon hij zich enkel het tekenen
indenken als het op papier brengen van het onvatbare, het enige dat de moeite
loonde. Dit betrachten hield hem uren
weg uit de wereld, met enkel de muziek, Bach als Ravel, als Mahler, als van
vele anderen, als zuurstof in de ruimte over hem. Niemand ook zal maar enig
vermoeden hebben gehad van de innerlijke vreugde die hij kende, de impuls van
zijn hand te volgen en te zien hoe op het blad, geleidelijk aan, de sluimer van
de levensenergie in lijnen en tekens werd opgebouwd, om dan op het einde vast
te stellen, dat eens voltooid, eens zijn naam eronder geplaatst, de tekening
begon te leven en hem aanstaarde vanuit haar eigenheid.
Dit
was een grote intens opgevulde periode geweest, het werk van de tekenaar, van
de kunstenaar die hij dacht te zijn, dat kleur en diepte gaf aan zijn leven van
elke dag, aan zijn leven als echtgenoot en vader, als liefhebber van literatuur
en van alle vormen van kunst.
Hij
wist in elk geval dat wat hij schiep, origineel was en als dusdanig waarde had;
hij wist dat het iets was dat nog niemand gedaan had, iets dat nog niet bestond
in de wereld van tekeningen en etsen, maar grote kunst was het niet, er kwam
geen kleur aan te pas, enkel wat potlood en hoogstens wat Oost-Indische inkt. Voor
hem was het de noodzaak creatief te zijn, op welke wijze ook.
Hij
had de tekeningen en de etsen die erop volgden, ingelijst volgens de methode
Schleiper en opgehangen in een kleine ruimte, waar hij dagelijks langs kwam en
soms vroeg hij zich af of een kenner, een belever van de hedendaagse kunst die
deze ruimte binnen zou komen, of hij er een woord van lof zou voor over hebben,
en indien zo, want woorden worden gemakkelijk uit gesproken, of hij er ook één
woord zou over schrijven?
Hij dacht van niet, voor die kenner zal het niet
veel meer zijn dan een kortstondige bevlieging, een Spielerei. Waarin hij
gelijk zal krijgen want op een morgen, of was het een avond, is hij begonnen
met het bijhouden van een dagboek, dat zijn volle aandacht vroeg en van dan af
werd er niet meer getekend.
Later
kwamen vele van zijn tekeningen terecht bij de kinderen, sommige bij vrienden.
En het gebeurde dat hij er, tientallen jaren erna, mee geconfronteerd werd en
dat hij dacht dat ze goed waren en gezien mochten worden. Hij was verkeerd
geweest het tekenen op te geven.
Waarom
eigenlijk, dacht hij, heb ik het schrijven verkozen?
28-08-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
27-08-2018 |
Jonas |
En
Jonas, uit de buik van the great fish:
I cried by
reason of mine affliction to the Lord, and he heard me; out of the belly of
hell cried I and thou heardest my voice[1].
En
de Lord hoorde de stem van Jonas.
Maar
hier, als ik hier rondloop in de wereld, wie hoort er mijn stem als ik opkijk
naar de luchten boven mi; wie is het die luistert naar de vragen die ik stel of
stellen wil? Of, hoe arm ik overgebleven ben en hoe sterk het geloof in God
moet geweest zijn van de mens die leefde ver voor mij.
En
toch verwacht ik een antwoord, toch verwacht ik dat mijn zoeken een response
zal krijgen en dat van uit de holte van het duistere een teken komen zal, een
boodschapper, die al dikwijls heeft aangeklopt en blijft aankloppen maar wiens
taal ik nog niet met zekerheid begrepen heb.
Het
verschil met Jonas is dat hij wist dat de Lord er was, en hij wist het met
zekerheid toen hij verlost werd uit de buik van de vis, en ik, wel meen te
weten dat die Lord er niet is, zodat ik hem geen vragen stellen moet.
Of
beter, dat ik niet luisteren moet naar een stem uit den hoge, maar enkel hier
op aarde, toekijken moet en zien, verder nog dan tot in de DNA, om te weten dat,
zoals ik er sta en denk, alles een immens wonder is, een wonder dat ik ook ben
als soort. Gezien ik nu bij machte ben om te zien wat er is te zien, om
achterover te vallen, als ik hoor dat de atomen die we zijn, bestaan uit een
onooglijk kleine kern waarom heen, wat ik me zomaar niet kan inbeelden, op
grote afstand van de kern, elektronen slingeren met de grootste snelheid die er
is; dat die beschoten worden door andere elektronen en er soms botsingen zijn.
Dat
dit, en geen ander - en zeker niet de wereld die zich afspeelt voor ons ogen -
het beeld is van de ene realiteit die er is, deze die verband houdt met het
zijn als met het niet meer zijn.
In
die realiteit zijn er geen vragen te stellen, zijn er geen antwoorden te
verwachten. We weten het klaar en duidelijk, en weten we het niet dan ligt het
aan ons omdat ons begrijpen nog niet de structuur bezit om te begrijpen en om
te zien wat enkel zichtbaar is door enkelen gewapend met machinerieën om te
zien.
Dit
is wat ik blijf noemen het bevreemdende van ons bestaan hier op aarde, waar al
wat is in een vaste, min of meer materiële vorm, gegoten werd, opdat we zien
zouden het verschil dat er is, tussen wat te zien is met de ogen en wat te zien
is met de geest die ons werd aangereikt.
Ik
tracht van uit mijn blog-instelling, me in te denken wat er is van wie ik ben
en dan vooral van wat ik ben: een vat atomen dat beweegt als lichaam maar denkt
niet als lichaam maar als geest, om er bewust van te zijn dat hij is als een wolk
elektronen of andere deeltjes, tot het fameuze Higgs deeltje toe; dat hij dus,
zoals dat deeltje, een groot vraagteken is.
Jonas,
in de buik van de grote vis, was een gelukkig man toen hij werd uitgespuwd in
het zand, hij dankte zijn God. Wij kennen de God van Jonas niet meer, omdat ons
stilaan de ogen worden geopend dat al wat is, bekeken zoals het uiteindelijk
is, niets anders is dan een wolk deeltjes, wij inbegrepen.
We
zien het of we zien het niet, maar er is wat IS.
Wat
ons betreft, het raadsel blijft wat er gebeuren zal met het vat deeltjes die we
zijn, eens in het oog van de dood gekomen. Van wat of van wie zal het sterven
zijn?
In
de rubriek van de Standaard over Het Einde heb ik hierover nog niets gelezen.
Ofwel durft men niet ofwel denkt men er niet aan, wat ik dan spijtig vind.
[1] Jonah 2: 2, uit
de King Jamesversie van de Bijbel.
27-08-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
26-08-2018 |
Wat soms van het schrijven is. |
Een
nieuw begin, een nieuwe dag, opgestaan uit de nacht; het betreden van de nog
ongekende paden langs waar we heengaan zullen: een blauw eiland met wuivende
palmbomen waar de golven breken of een wandeling door de velden, licht
heuvelend, groen en bruin en oker en de wolken en de winden, de hoge luchten
erover. Je zegt het maar. Je hebt maar te kiezen, om er te zijn zonder er te
zijn, want het zijn de boeken die je omringen, de kleine dagelijkse dingen aan
de muren, die je landschap zijn van elke morgen en van waar uit je vertrekken
moet - de voet in de stijgbeugel, schreef Cervantes - je je opladen moet,
grasduinend in wie je bent en wat je te bieden hebt. Te zijn van het grote
leven of te zijn van het afgelegene dat wachtende is, maar telkens hoopt je te
kunnen schrijven zoals Vivaldi wist te componeren.
Je
bent om te beginnen niet tevreden over wat je gisteren schreef. De nacht hing,
in de morgen erna, nog in je woorden. Het gesprek was meer een aftasten geweest
van de gevoelens in jou verwekt door het enthousiasme van de man voor jou. Hoe
hij uitweidde over het werk waaraan hij begonnen was en het je toonde op het
scherm van zijn smartphone: het tridimensionale beeld van een muziekmeubel,
gebaseerd op de muziekdozen van vroeger, maar met honderden verschillende
stukken muziek op kleine rollen met uitstekende puntjes. Een pracht van een
meubel bestemd zegde hij, voor een of andere sjeik uit Oman.
Hij
was een en al bewondering voor het heilige vuur van het creatief bezig zijn dat
hij voelde branden in de man voor hem, het vuur van de jeugd, dat hij ook had
gekend, maar nu al lang was uitgedoofd. Het was om deze reden dat hij hem,
hoewel reeds 53, nog jong noemde, het beeld van wie hij was geweest op die
leeftijd.
En
die Von Däniken werd er maar bijgebracht omdat hiermee het gesprek een bepaalde
richting was ingegaan, waar het zich verder en verder ontwikkelen kon om
terecht te komen bij Einstein en hij hem zegde, wat hij ooit tegen een vriend
beeldhouwer had gezegd, dat in de formule van Einstein het kwadraat van de
snelheid van het licht iets goddelijks had.
Wat
de (jonge) man beaamde, hoewel het woord
God die avond en die nacht niet over de lippen was gekomen, ook omdat hij wel aanvoelde
dat hij een andere, dan de God van de Kerk in zijn gedachten had.
En
hij, vanmorgen - hij heeft de zomer rabarber uit de tuin gehaald en is die nu
in kleine stukken aan het snijden - rechtstaande in de keuken en denkende aan
wat hij nog zou kunnen toevoegen aan wat hij die morgen, het schemerde nog in
de tuin, geschreven had.
Zou
hij later, als er voor hem nog een tijd van later was, weten wie die jonge man
was, weten dat het Frank Pletinckx was met wie hij gesproken had die avond tot
laat in de nacht, en Johan van de vijver die er bij zat die, getroffen door de
woorden die gesproken werden, ons een schilderij toonde op zijn smartphone die
hij, als jonge man gemaakt had, een werk dat ons, zoals soms gezegd wordt, met
verstomming sloeg.
Merkwaardig
hoe uit het ongerijmde van de dagen, momenten ontstaan die je, in totale overgave
vermelden gaat met naam en toenaam, tot in de intiemste details ervan.
Wie
zegt ons dat we te ver zijn gegaan in onze ontboezemingen die maar al te dicht
aanleunen bij de realiteit van wat geweest is?
26-08-2018, 06:40 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
25-08-2018 |
Gesprek in de nacht. |
Wat
is van de namiddag gaat over naar de avond, of het stille onmerkbaar verglijden
van de uren van het licht naar het uur van de schemering, om dan even onopgemerkt,
woorden sprekend onder elkaar, nacht te worden, de maan hoog in de luchten wazig getekend.
Je
zult er lang zitten blijven, de maan voor jou, als je opkijkt nu en dan, een
toevlucht, een inspiratie voor wat je te antwoorden hebt. Naast je een jonge
man van 1965, die vandaag, in één lange tocht met de wagen, weergekeerd is van
Zufingen bij Bazel, de plaats waar Erich
Von Däniken (1935) woont. Je waart in Zufingen in 1947, Von Däniken was toen 12,
maar je zou zijn boek , Waren de goden
kosmonauten? begin de jaren zeventig lezen. Je zou er later niet meer op
terugkomen.
De
nog voor jou jonge man wist dat het wellicht maar wat geknoei was van beelden,
die Von Däniken haalde uit de Bijbel, uit het boek van de profeet Ezechiël[1], nl.
zijn beschrijving van het (goddelijk voor hem) visioen dat hij beleefde. Hij,
de jonge man, hechtte er geen groot belang aan, maar zegde hij, er waren ook,
de mysterieuze Nazca-lijnen van Peru, figuren die enkel van uit de lucht konden
gelezen worden die de schrijver aanhaalde en zeer intrigerend waren voor de
lezers van zijn boek. En het was dit vooral dat hem was bij gebleven.
Dit
maar om de teneur van ons gesprek te belichten. Ik voelde de zoekende man in
hem, de kunstenaar ook, die zich bewoog in de wereld van het creatieve; die
tekende in zachte sierlijke lijnen, figuren van bloemen en bladeren die hij in
elkaar weefde waarbij hij teruggreep naar de beeldenrijkdom op de kapitelen van
de middeleeuwen.
Het
was, alles samen, een nachtelijk gesprek over het verborgene van het verleden
en over het nieuwe, even verborgene van de kunst van vandaag, en hij leefde bij
de kracht van de hunker van de stift, verlenging van zijn hand, naar het
schone, het verhevene, naar hetgeen niet te bepalen, niet vast te leggen was.
Hij
vroeg me of ik nog tekende. Neen, moest ik antwoorden, mijn lijnen zijn nu
woorden geworden, Nazca-woorden die moeten gelezen worden van uit een bepaald
standpunt wil men ze begrijpen kunnen - ook mijn woorden kennen hun
sierlijkheid dacht ik - maar ik zou ze
ook kunnen zien als de beeldhouwwerken op de romaanse kapitelen en, wat ik
schrijf elke dag, is de opvulling van een kapiteel in een van de vele romaanse
kerken van Frankrijk of Spanje en ook van bij ons. Het vloeit voort uit de
essentie die reikt naar het eeuwige, het verborgene.
We
zaten er, in vlees en bloed, omhuld door de nacht en de maan in haar nevels die
toekeek op ons, maar dit was maar het decor. Maar zoals ik het voelde, en ik
zegde het hem, er is vannacht vooral wat ons bindt, die drang om anders, om
meer te zijn, om door te dringen tot het merg van al wat is. We drinken wel een
glas, jij, je rolt je wel een sigaretje nu en dan - nooit op je werk zegt je me
- dit ook is van ons leven, maar deze avond die nacht geworden is, zo lang is
ons gesprek geweest, is van de vriendschap, is van een innerlijke hoge
geladenheid. Ik heb heel wat dergelijke, nachtelijke gesprekken gekend, deze
van nu heeft iets bijzonders, er zit, lijk een addertje onder het gras, dat wat
von Däniken heeft gemeend te kunnen naar boven
brengen: het bevreemdende dat van het leven is, en van dat van vroeger, waar we mee opgeschept zitten, en van dat van nu
dat is van het eeuwig eeuwige onbekende.
Tenware,
mijn vriend, en ik verwacht zo iets, de planeet Mars het antwoord geven zou op
wat Ezechiël schreef gezien te hebben.
Maar dat is iets totaal anders
[1] Ezechiël 1, 4: And I looked, and,
behold, a whirlwind came out of the north, a great cloud, and a fire infolding itself, and a brightness
was about it, and out of the midst thereof as the color of amber, out of the
midst of the fire. 5. And out of the
midst thereof came the likeness of four living creatures. And this was their
appearance; the had the likeness of a man
Dit is
maar het begin van het verhaal, het loopt door tot 1. 28 en verder, tot in hoofdstuk 2. Het is
een enigmatische tekst. Begrijpelijk dat Von Däniken zich hierdoor heeft laten
(mis)-leiden
25-08-2018, 07:22 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
24-08-2018 |
Honni soit qui mal y pense. |
In
de avond ruik ik de herfst, of denk ik hem te ruiken omdat september er
aankomt, de overgangsmaand zoals ik ze
noemen wil. De maand van de vooruitzichten, van het wemelen van het licht boven
de velden, van hartstochten die uitdoven al kenden we ze wel niet meer.
Een
vriend vertelde me dat hij de gelen (mv. van geel) van de oogstvelden had
vastgelegd op enkele schilderijen. Hij minimaliseerde de betekenis ervan, maar
ik weet dat hij er zijn ziel heeft in gelegd, wat een groot woord is -
ongebruikelijk geworden in deze dagen - maar hem kennende, ook uit zijn
geschreven woorden, weet ik het hoe hij eraan moet gewerkt hebben. Ik kan het
dus niet anders zeggen. Zijn hartstocht was het beleven van de kleuren van het
land waar hij was opgegroeid, waarin hij nog immer wandelen kan, liefhebben
kan, de velden en de bossen ervan bezitten kan, zoals men een geliefde bij de
hand houdt, waar ook men zich bevindt.
De
eigenheid die we bezitten, de dingen te zien in hun perspectief van het hier
zijn én als individu, een ik, én als een verbonden zijn met al wat is, zelfs
met de verste sterrenstelsels en dit verbonden zijn aanvoelend in al wat je
doet, is het niet bewust, het aanvoelen is onderhuids aanwezig.
Zo
bestaan we en zo zullen we heengaan, verbonden, om erna, verbonden te blijven.
Wee hen die dit verbonden zijn niet kennen. Ik denk dat er velen zijn die hier
zo rondlopen en daarenboven het voor het zeggen hebben.
En
ik denk nu aan de zo gedoopte transillegalen die hier rondlopen, totaal
ontheemd, of ze dit verbonden zijn met sterrenstelsels, die hen wellicht in hun
verre jeugd en in hun wijze van leven werd
bijgebracht, of ze dit nog voelen kunnen nu ze op jacht zijn naar een totaal
nieuw leven denk ik niet. Een vreselijk iets dat ik niemand toewensen kan of
wil. Waarom hen niet gebracht naar het voor hen nu bestaande, beloofde land -
het heeft er trouwens alle schijn van -
en hen afgezet op de klippen van Dover? De rassenvermenging die
wereldwijd aan gang is kan niemand nog tegenhouden.
Ik
zit er middenin. Het luttele dat ik beteken tracht ik op te schroeven tot een
bundel woorden die achter zullen blijven
op de wijze waarop ze hier thans aanwezig zijn; grotendeels verscholen,
gekend door enkele getrouwen of minder-getrouwen die occasioneel eens komen
kijken hoe ik het stel en wat ik ditmaal heb uitgestald om hen te bekoren.
En
wat meer is, ik zegde het al, het is zo ver gekomen dat het met mij is
vergroeid. En wat meer is en dit ook zegde ik al, het is mijn morgen-, soms
mijn avondgebed, een voor mij noodzakelijk iets. Niemand is me enige dank
verschuldigd, integendeel ik ben het die jullie dankbaar moet zijn, me blijvend
aan te zetten tot het vertoon van wat dagelijkse geschriften.
Ik
kan het niet genoeg herhalen hoe ik het aanvoel, hoe het me bezig houdt in mijn
dagen, die nu niet meer onopgemerkt, zoals het was bij Chips, like lazy cattle moving across a landscape voorbij gaan,
maar, geladen zoals vandaag met een boodschap, waar wel niemand zal op ingaan,
maar ze staat er toch, et honni soit qui
mal y pense.
24-08-2018, 07:25 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
23-08-2018 |
Neither - Geen van beide |
23 augustus
Het gedicht Neither van Samuel
Beckett is voor mij een der hoogtepunten in de wereld van de Poëzie. Ik
ontdekte het, uit de hand van Stefan Hertmans, in de Standaard der Letteren van
13 april 2001, die een jaar later het zou overnemen in zijn elitair
meesterwerk, Het Putje van Milete, Essays (Meulenhoff Amsterdam). De eraan toegevoegde vertaling is van de hand van Stefan Hertmans.
Nadat ik het in 2011 als blog te hebben
opgenomen, denk ik dat het later, in de jaren erna, werd hernomen. Maar heb het
niet nagegaan. Vandaag werd het een trouvaille die ik nieuw leven wens te
geven.
Neither
to and
fro in shadow from inner to
outer
shadow
from
impenetrable self to imprene-
trable
unself by way of neither
as
between two lit refuges whose
doors
once neared gently close, once
turned
away
from gently part again
beckoned
back and forth and turned
away
heedless
of the way, intent on
the one
gleam
or the other
unheard
footfalls only sounds
till at
last held for good, absent for
good
from self and other
then no
sound
then gently
light unfading on that
unheeded neither
unspeakable home
For
Morton Feldman, 1962
Evenmin
Vertaling van Stefan Hertmans in de
SDL, licht gewijzigd overgenomen in zijn Putje van Milete en er van commentaar
voorzien.
heen
en weer in schaduw van binnen naar
buitenschaduw
van
ondoordringbaar zelf naar ondoor-
dringbaar
on-zelf via geen van beide
als
tussen twee verlichte nissen waarvan
deuren
ooit? Zacht gesloten, ooit weg-
draaiden
van, en zacht terugkeerden
heen
en weer wenkten en zich
afwendden
ongeacht
de richting, gespitst op de
een
of andere glimp
ongehoorde
voetstappen enkel geluid
tot
ze tenslotte voorgoed stilblijven, voor
goed
afgewend van zelf en ander
waarna
geen geluid
dan
zachtjes onverwelkend licht op dat
ongeachte
en al evenmin
onuitsprekelijk
thuis
En dit is dan mijn
versie, geïnspireerd door Samuel Beckett:
Geen van beide
We zullen wel nooit een neither-gedicht
schrijven zoals Beckett het
onverwoorde
te verwoorden wist, niet te begrijpen
omwille van zo alles zeggend
in niets-betekenende zinnen
alsof het Universum erin
verscholen
en toch ook niet weergalmend
lag.
We zullen wel nooit een neither-gedicht
schrijven, al wilden we om het
ontzaglijke
van dit leven dat ons omkneld
hier houdt
en toch bewegen laat in een
eigen
eigenzinnigheid,
zo denken we.
Geen neither-gedicht om op te
vallen
om er naar uit te kijken,
om er slapen mee te gaan,
onverlet, onverlaten, on-overeenstemmend
en toch zoekend
naar de zin van sterren en van sterrenstelsels,
beangstigend oneindig alles is.
En wij, innerlijk groot
nochtans,
omdat we alles beluisteren,
bekijken kunnen,
opentrekken, verzegelen en brengen
tot ons, binnen, en begrijpen,
niet
alles te begrijpen kunnen, al
zouden we.
dan
o
zo teder, zo losjes
het
licht wegdeemsterend
op
dat achteloos evenmin
niet
uit te spreken
thuis
Maar een neither-gedicht zullen we wel
nooit schrijven, al wilden we
opstijgen kunnen om ons te
verliezen
een nimmer te vergeten
ogenblik
van het zijn.
23-08-2018, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
22-08-2018 |
Komeet |
In
de spiegel, even maar, het beeld van een oude man dat ik opvang, dat ik mee neem,
dat ik vergeten wil, maar dat hangen blijft.
Van
het aantal dagen die ik nog te lezen heb, het zoveelste blad ervan omgeslagen
om nu verder te gaan alsof er niets te wachten stond, verder de maand in, wie weet, de jaren in. Hoe kun je
dit beeld vergeten als je neerzit, om de schrijver te worden van woorden die er
zijn maar die je nog niet kent.
Elke
morgen is het zo dat je opstaat uit de as van de nacht, dat je even je beeld
ziet in de spiegel en dat je een metamorfose ondergaat, er niet meer te zijn
als lichaam, maar enkel nog als zijnde
op weg naar een oord dat er nog niet is maar dat je aan het ontdekken
bent; een moedig man te zijn: te gaan het hoofd in de wolken en er lang te
verblijven in de schaduw van al wat was. Dat pijn geworden is omdat het, denkt
je, onherroepelijk voorbij is.
Zoals
je er zit, ben je enkel nog het woord dat uit jou vloeit, als water uit een
bron die maar al te lang al heeft gevloeid en nu de neiging heeft te vertragen
en leeg te komen. Dit is hoe je leeft in een trager wordend ritme, de armslag
die beperkter wordt en, wat nog erger is, je er tegen in opstand komt, zelfs al
weet je dat het niet helpt, dat je het aanvaarden moet, want er is nog heel weinig
dat een opflakkering betekenen kan, een lichtpunt, een komeet de door de
luchten scheert. Je wacht erop, maar de kans dat hij er komen zal is een
zandkorrel groot.
Hopelijk,
denkt je, hopelijk is dit maar een vreemd gaan, een morgen na een nacht die zonder
droom gebleven is. Met nu een helling voor mij, die ik zoals Dante opgaan moet,
zo dat de rechtervoet nooit de hoogste is. Alsof dit zin zou hebben. Alsof er
nog heuvels zouden zijn die ik beklimmen kan.
In
mijn stoutste dromen is de wil er wel, is het beeld er wel, dat, nu ik er op
terugval, de komeet is die ik verhoopte. Mijn dochter, Ann, plaatste de foto op
haar facebook van iemand op weg naar de Arpitettaz cabane. Een foto waarin ik me zie - ik blijf, het moet gezegd, gekluisterd
aan mijn stoel - terwijl ik, licht als een veder, het pad volg, steeds maar
stijgend in de flank van de berg, langs grassen en mossen, langs arnica en
gentiaan, edelweiss en génépi, steeds
maar hoger, piepklein in een massaal
levend landschap van bergen en sneeuw, badend in het helle licht van de middag. Het
licht, que es Dios, zegt Lorca, en je hem, waar je bent en hoe het voelt daar
te zijn, maar al te graag in jou opneemt.
Het
beeld op je netvlies gekomen dat je geest opent op wie je waart toen, en hoe je
je voelde, hijgend maar stralend in het bergmeer geluk dat zich ankerde in je
aders.
Daar
terug te zijn, de ogenblikken van het schrijven, ogenblikken die je meenemen
zult vandaag, tussendoor opduikend, het beeld van jou op het steeds maar stiigend pad naar de
cabane, een dag in augustus en, of je
het nog wel weet hoe het was? Je weet het tot in de minste details.
De bron die meteen opnieuw
voluit gaan vloeien is, al dacht je eerst dat ze aan het uitdrogen was. Maar je
hart, je oude hart dat opsprong even nog toen je de foto zag op je scherm en je
je zag gaan op het pad in het grote licht, ademend de bloemen en de grassen, de
mossen, ademend de luchten, het voedsel van je geest.
Wat, mijn vriend, is er van een
oude man in de spiegel die op weg is naar een cabane, hoog in de bergen van
zijn hart?
Cabane
de lArpitettaz:
Van
uit het einde van la Lee, op het einde van het dorp Zinal - je bereikt die plaats
met de wagen - langs het pad aangeduid als chemin
difficile, over de brug over de Navizence. Dit pad volgend stroomopwaarts over
een honderdtal meters en dan ineens het bos in, steeds maar hoger, dan een stroompje
over, en waar de weg de rotsen in, hoger klimmend via kettingen, het bos in. Boven de
bomengrens kom je aan het bergmeer met de Besso, de Blanc de Moming erin
weerspiegeld, een prachtig moment om even te stoppen, iets te eten, iets te drinken.
En dan verder in een brede boog naar rechts en het pad volgend in de bergflank,
duidelijk aanwezig, steeds maar stijgend, om een andere stroom over te steken Les
Gleiss, rotsen effen geslepen door het water en verder tot uit een draai van
het pad, plots voor je uit je de cabane ziet een paar honderd meter verder, de
laatste loodjes. Je verlossing, je hoogtepunt, na een klim van vier uren.
Google leerde me dat de cabane volledig vernieuwd werd, maar ik herkende ze nog. In het gasten
boek - er zullen er al meerdere zijn - moet mijn naam ettelijke malen voorkomen
van de jaren 1965 af.
De
tocht naar de cabane de l'Arpitettaz (2.786 m.) vergeten hoe het telkens was, zal ik nooit.
22-08-2018, 07:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |