 |
|
 |
|
|
 |
13-07-2013 |
Vooruitziende |
Ik
leef met de gedachte dat mijn blogs op een bepaalde dag gaan stilvallen bij
gebrek aan materie, lijk de bouw van een kathedraal in de vroege middeleeuwen
dagen- maandelang is stilgevallen bij gebrek aan steenhouwers, fondsen, materialen,
meesterbouwer. In
feite, als ik Richard Dawkins lees was dit niet zo erg want hij vindt onze
kathedralen maar een tijdverspilling, zoals alles wat met religie te maken heeft.
Ik
vrees dat ik mijn blogs ook zal moeten gaan zien als onnodig, overbodig en
on-zinnig. Losse teksten, minuscule
essays over het leven die zich nu aan het opstapelen zijn om daarna lijk een
kaartenhuisje in elkaar te storten, of dan toch, eens ik er niet meer zal zijn,
weg te deemsteren in de plooien van de tijd.
Wat
er van resten zal is een vage herinnering die nog enkele dagen zal meegedragen
worden om daarna te worden opgelost met het verdwijnen van mijn naam in de
reeks bloggen. Ik zou er een verlengstuk kunnen aan maken als ik al mijn blogs,
van bij de aanvang, zou gaan bundelen tot een geheel. Ik zou er drie bundels
van 300 paginas kunnen mee vullen, en dan wat wie zou ze nog ter hand nemen?
Ik
troost me met de gedachte dat dit nu eenmaal zo is en zo blijft. Als ik denk
aan de boeken in de bibliotheek van Mafra waar ik ooit een gedicht over
maakte - die daar ongeopend aan het vergaan zijn tot stof dan is er geen
ontkomen aan en is geen redding mogelijk van al wat er geschreven staat, de
tijd alleen is winnaar.
En
toch wou ik dat er iemand opstond om me te zeggen dat wat ik schreef waarde
heeft en als dusdanig bewaard zou moeten worden, echter als het dan is om
terecht te komen tussen de vele boeken die niet meer ter hand genomen worden
heeft de waarde van mijn woorden geen enkele zin, werden mijn woorden
uitgestrooid lijk kersenbloesems in de lente en was enkel het ontstaan ervan en het neerdwarrelen op de aarde van enige betekenis.
'The rest is silence'.
13-07-2013, 05:45 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
12-07-2013 |
Nomansland, het Niets? |
Het Niets is een woord dat niet te
betreden is zoals de strook grond van 4 Km op 248Km, tussen Noord- en
Zuid-Korea die sedert mensenheugenis niet meer betreden werd en waar aldus
plant en dier - ondanks de mijnen en springtuigen die er verborgen liggen -
zich vrij ontwikkelden, of zoals de aarde zich zou ontwikkelen eens de mens
verdwenen zou zijn van zijn oppervlakte.
Zou er in die strook dan kunnen
gesproken worden van het Niets dat heersen zou, zelfs als er nog steeds het
leven is, het werk van de natuur, die weet hoe het verder moet omdat de kennis
hoe het moet opgeslagen ligt in cellen en atomen, opgeslagen ook de bestaande
regels van de evolutieleer voor plant en dier. Is dit dan ook het Niets?
Het Universum voortgekomen uit het
Niets of het eeuwige raadsel van alle beginnen, er aan toegevoegd, het moment precies
vóór het beginnen, vóór de Big Bang. Is men er zo zeker van dat er alsdan ook
het Niets was, of, en ik denk dan aan Prigogine, was het Niets dan niet een potentieel Iets, een Universum in potentie. Was dit dan het
Niets?
Het bevreemdende is, dat velen,
gelanceerd door hun gevoelens tegenover de Kerk en dus tegenover die God van de
Kerk, dat het deze gevoelens zijn die hun Niets uitlokken, omdat voor hen
niets is van wat de Kerk hen voorhoudt.
Hoeft er dan niet eens wat verder worden gekeken?
12-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
11-07-2013 |
New Physics |
Dawkins
lezend denk ik vandaag aan wat José Saramago antwoordde aan de gezagvoerders
van de Kerk die vonden dat hij als atheïst het recht niet had te schrijven noch
over God noch over Jezus Christus, en aan zijn antwoord hierop:
Heb alle
rechten van de wereld om te spreken over God omdat het een probleem is dat de
ganse mensheid aanbelangt.
Wie
zal zeggen dat hij ongelijk heeft, maar het is ook zo dat de idee God, het
kernwoord van de Westerse cultuur, gemuteerd is, en dat de New Physics, een totaal nieuwe visie over God hebben doen ontstaan waarbij
de leer van de Kerk wordt voorbij gestreefd.
Richard
Dawkins die me, met zijn The God
delusion
- delusion stands for a false belief or impression - vergezelde onder het zonnescherm in de tuin,
heeft geen open oog voor deze evolutie die weliswaar nog en suspens is, hij heeft het meer over de reacties die hij
ontmoette in de USA en in Engeland als atheïst onder de gelovigen, maar hij is
geen atheïst à la Saramago die ik eerder zie als een atheïst-nadaist.
Hij
is zoals Einstein zich zelf typeerde: a
deeply religious nonbeliever. This is a somewhat new kind of religion. Wat
in zich reeds een aanloop is naar wat ik noem une religion en suspens.
Saramago
zou zo iets nooit geschreven hebben en zeker niet de bepaling, - of dan toch
een ervan - van wat Einstein religie noemt:
To sense that behind anything that can be experienced there is a
something that our mind cannot grasp and whose beauty and sublimity reaches us
only indirectly and as a feeble reflection, this is religiousness. In this
sense I am religious
En Dawkins die er aan toevoegt:
In this sense I too am religious, with the reservation that cannot
grasp does not have to mean forever ungraspable. But I prefer not to call
myself religious, because it is misleading. It is destructively misleading
because, for the vast majority of people, religion implies supernatural.
Ik ben halfweg zijn boek. Ik denk dat ik het nu even
ga laten rusten en jullie ook.
11-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
10-07-2013 |
Klimop |
Trage muur
klimop er in gegroeid
vastgehaakt,
de wemelwind en
wij wat,
gewonnen poëzie
die ons open gooit,
openheid die ons bevrijdt,
alsof het voor de
eerste maal het was
dat we het zagen
zoals het gebeurt
vandaag
in vele zaken.
Zo ingesteld we
zijn,
dat we niet meer
kijken kunnen
naar wat zich
afspeelt onder onze ogen:
beweging van het
licht
in schakeringen
van groen
tot in de bomen
als bedenkingen
de dagen ingeschoven,
om te verhalen
wat hier
neergeschreven
dat nog elders niet
gezegd,
met klimop de muur
begroeid
kleur van een romance.
Meer hoeft er
voor kleine dingen
opgedoken niet,
een morgen dat het
zomer is
en niet veel er is
om ons te heugen
omdat het licht
verlangend is,
de dood oneindig
ver nu is.
We denken, laat
het zo
we komen laat
terug op wat gisteren was
toen we dachten:
verlos ons Heer,
we zijn niet veel,
een blanke veder
al op de rug hier van
ons hand,
wachtend op de
wind.
En toch, de dood
een tel als
onbestaande
nu de muur met
klimop is begroeid
en het licht erin ons
begoochelend
met wat van het
leven is.
10-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
09-07-2013 |
Homo sapiens |
Wat bezielt me om elke dag, zonder onderscheid, een
tekst neer te zetten en door te sturen of die nu gelezen wordt of niet. Het is,
noch min noch meer, ijdelheid en we weten wat de Ecclesiasticus er over kwijt
wil.
En toch ga ik verder, toch is er een drang in mij te
volharden, niet in te slapen voor de TV of met een boek in de hand, maar me te
dwingen mijn geest af te zoeken om toch maar iets te vertellen te hebben. Vandaag, zoals gisteren, zoals vele dagen ervoor, is er maar een onderwerp dat
me bezig houdt, de gedachte aan IETS in meer dat er is of zou zijn, en het is
het naderen van de dood dat alle gebeuren omheen mij minimaliseert en mijn
excuus is.
En dan zeg ik ook, Paul Davies van gisteren parafraserend:
My motivation for writing my
blogs is that I am convinced there is more to the world than meets the eye.
Het weten dat mijn leven een zin heeft: dichter te komen
tot wat achter de dingen schuilt en de
vage idee die opduikt dat ik maar een schakel ben naar de mens die op komst is,
de homo sapiens, sapiens, sapiens, die begrijpen zal en ervan doordrongen zal
zijn dat zijn bouwstenen niet verschillend zijn van al wat leeft en
ogenschijnlijk niet leeft en dat hij niet meer is dan een verzameling van een
massa bouwstenen maar dan wel Higgs-bouwstenen - die schijnbaar, maar dan slechts
tijdelijk, een eenheid vormen en als de ik, die dan meer een wij zal zijn, gecatalogeerd
staan.
In de mate dat die bouwstenen, hem toevertrouwd, misschien
aangevuld met wat hij er heeft aan toegevoegd, onsterfelijk zijn, is
onsterfelijkheid ook zijn deel, het enige dat hij beogen kan.
Om kort te zijn, het is me duidelijk dat de homo
sapiens die we maar zijn, zich onmogelijk kan uitspreken en zelfs het recht
niet heeft zich uit te spreken over het al dan niet bestaan van die of dat
IETS. Hij heeft nog enkele sapiens te wachten.
09-07-2013, 10:27 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
08-07-2013 |
Het ogenblik van Paul Davies |
Hij neemt Paul Davies God and the new Physics
mee in de tuin. Een zin van Niels Bohr die
hem treft:
Anyone who is not shocked
by quantum theory has not understood it .
Hij zou niet durven beweren dat hij zonder meer begreep welke betekenis
schuil ging achter quantum theory
maar met de suizende bomen over hem voelde hij toch aan dat het een enorm iets
was, dat het zijn perspectief openscheurde, dat er muziek en mystiek in zat,
dat het iets te maken moest hebben met de idee die hij zich trachtte te vormen
over wat in zijn materiële vorm God wel
zou kunnen zijn, alhoewel Hij alsdan niet verschillen zou in kwaliteit, wel
in kwantiteit van de geest van de denkende mens en, zelfs niet in kwaliteit zou
verschillen van de geest aanwezig in de minste van de wezens en de minste van
de dingen.
Hij voelde zich goed, hij vond dat hij een tipje van de donkere zware
sluier had opgelicht, al wist hij wel dat hij nog niet ver stond en dat hij
misschien nimmer verder komen zou dan dit ene tipje, maar het was iets.
En wat meer is, hij wist dat het in de goede richting ging, de richting
van wat hij het liefst omschreef als het Onnoembare.
Dit schrijvend, gezeten midden in de natuur, midden in de energie van de
natuur, de eeuwige geheime stilte van de aarde, in dit ene punt van de wereld,
het punt waar omheen alles draaide en keerde, wat hij begreep als zijnde de
ene, eeuwige beweging van het Alpha naar het Omega.
En als hij het boek sluit en terug opent op de Preface van Davies:
no doubt many of my
colleagues would strongly disagree with the conclusions I attempt to draw. I
respect their opinions. This is simply one mans perception of the
universe ; there are many others. My motivation for writing the
book is that I am convinced there is more to the world than meets the eye.
Dat er meer is dan wat zijn oog kan zien is hem heel duidelijk.
08-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
07-07-2013 |
Uitvaart |
Je kunt niet het
lot ontlopen
dat in het Boek werd
neergezet,
vóór je geboren
waart,
waarin te lezen
staat
wanneer en hoe je
heen zult gaan
in zomer of in
winter
in stilte of met
grote trom.
Het bouwwerk dat
je bouwde
was op je kunnen
ingesteld,
met hoeken soms
met twijfelkanten
maar toch
nauwkeurig afgerond;
gebeeldhouwd uit
een oude tronk
een gouden doos,
een kast barok
met donkere lak
bestreken.
En ten lange
laatste,
als je uur gekomen
was,
met hysop jij bestoven
en met het puurste
ambrozijn,
en in je paasbest weggeborgen,
onder wierookwolk en
wit
van kaars en orchidee
bedolven,
met vrouw en kind
en vele vrienden,
om je heen.
Je zag het wel, je
wist het wel,
dat van al je
dagen
de honing nu werd
opgevangen,
druppelsgewijze
uit gepuurd,
van hand tot hand
gereikt
met wijwater besprenkeld,
hopende de
eeuwigheid.
Te dikwijls het al
meegemaakt,
gehoord gezegdes
en gezangen,
gebeden of gedaan
alsof,
maar vroeg of laat,
de dag zal komen,
het sluiten
van de kring:
Weemoed van de
tijd
of wat de tijd had
kunnen zijn.
07-07-2013, 10:14 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
06-07-2013 |
Alsof het een gedicht |
Met wat ga ik mijn
dag verdienen
als het niet met
woorden is,
gekozen en
geschikt,
gestapeld en in de
hand
gehouden en weer los
gelaten,
en gestald
onder de bomen
tussen
blauwe paarden.
En de blauwe
reiger even neergestreken
in de beemden waar
ik was
en ook niet was
omdat ik droomde
er te zijn,
tussen land en
waterlijn
verstrengeld.
Dit omdat het
morgen was
en het eerste
licht ontvankelijk
binnenschoof en
ook zo teder.
Want roerloosheid
mijn deel,
mijn woning en
mijn paradijs in woorden
fuga toen ik er
was
en ook er niet
meer was,
ogenschijnlijk.
Terwijl de dood
een vriend meenam
naar Orion
voorbij de horizon
uitgesponnen
en wij hem houden
wilden
in een
onmetelijkheid van zijn
en een
onmetelijkheid van niet zijn,
beide evenwaardig.
Alsof het een
gedicht kon worden,
een rijk van
woorden.
06-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
05-07-2013 |
In memoriam Wilfried De Kesel |
My
life is light, waiting for the death wind
Like
a feather on the back of my hand.
T.S.Eliot: A song for Simeon.
Je ontkomt niet
aan wat je niet ontkomen kunt,
gebogen is het hoofd,
gesloten zijn de ogen:
de mond is deemoed
die je is geboden.
En,
de stilte die je draagt
van pijn verlost te zijn
en op te stijgen
uit de lotusbloemen,
lijk een jonge eend
naar Orion toe,
zoals destijds de farao's.
Vriend je waart
en vriend je blijven zult,
het ga je ginds
het ga je ginds heel goed
daar waar je uit zult kijken
wetend dat we volgen.
Ondertussen,
als we hier samenkomen,
vandaag en op andere dagen,
welke plaats zullen we je geven
als het niet een ereplaats zou zijn.
Wij ook die nog even blijven
ontkomen niet
aan wat we niet ontkomen kunnen:
nederigheid
is van vele zaken onze sterkte,
is onze eeuwigheid.
05-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
04-07-2013 |
De dagen volgen elkaar op |
Mijn blogs volgen
elkaar op maar niet zoals de dagen die uiterlijk maar verschillen in meer of
minder zon, meer of minder regen, meer of minder wind, neen, mijn blogs die elkaar
opvolgen komen uit de diepte van de geest en dragen in zich wat in die diepten
gebeurt én, wat vanuit de diepte naar boven wordt gestuurd heb ik weinig of
geen controle.
Zo gebeurt het dat
ik van de atheïst Richard Dawkins terecht kom bij de godsgelovige abt Suger, een groter tegenstelling kan niet.
Alhoewel ze beiden dit gemeen hebben dat het beiden zoekers zijn die menen
gevonden te hebben wat er te vinden is en dus veel verder staan dan ik. Maar ik
voel er me goed bij, beter dan indien ik zou gevonden hebben en zonder de
minste twijfel, zoals hoger genoemden, mijn dagen verder zou slijten.
Als ik teruggrijp
naar Dawkins en zijn bewijsvoering dat wat de Kerk vertelt te betwijfelen valt,
dan leert hij ons niets nieuws. We weten al lang dat een pregalileaanse
ingesteldheid niet meer van deze tijd is en dat er hoogst nodig een kosmische
ingesteldheid is vereist om tot een nieuwe voedingsbodem te komen van waaruit
een nieuw wereldbeeld met religieuze inslag kan ontstaan dat tevens een
antwoord zou zijn op de naderbij sluipende overheersing door de
fundamentalisten van de Islam.
Dit is een
probleem voor onze Christelijke wereldleiders. Of ze er zullen in slagen zie ik
nog niet gebeuren.
*
En later op de avond, deze tip uit een
film op de televisie : Before you start,
look at the audience and wait till there is no sound left, till you can hear
absolute silence. Then its you who dominates them, and your nerves will be
gone and under control. Youre in command and youll stay in command.
04-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
03-07-2013 |
De Abt Suger (1080-1151) |
De abt Suger, raadgever van twee koningen, regent, père del la Patrie, zoals Lodewijk de
VIIde hem eens noemde was ook de abt die de bossen afliep op zoek naar 12
grote eiken om zijn abdijkerk te voltooien die het eerste gotische bouwwerk in
Frankrijk zal bouwen, de abt die het gruis van gemalen edelstenen zal laten
verwerken in de glasramen om het licht - dat van God komt, dat God is - te
laten schijnen op zijn gelovigen om deze te verheffen uit de donkerte die hun
geest benevelt.
Hij verwoordt deze idee in een tekst
die hij laat aanbrengen op één van de panelen van de portaaldeur van zijn
vernieuwde abdijkerk in Saint-Denis bij Parijs (vandaag overrompeld door de
Islam, ze hebben hun plaats goed uitgekozen):
Notre esprit enténébré sélève au vrai
par le moyen des choses matérielles. Et, voyant la Lumière, il ressuscite de la chute originelle.
In wat is dan de God van Suger, abt in
het begin van de XIIde eeuw, verwijderd van de kosmische God die opduikt
bij Voltaire in de XVIIIde eeuw, de eeuw van de Verlichting?
En waar staat de Kerk op de dag van
vandaag, hoe slaagt ze er in het dogmatische landschap waar ze al eeuwen in
verstrikt zit te verlaten en in te gaan op het metafysische van de New Physics
om te komen daar waar de Kelt en abt, Suger stond in de vroege middeleeuwen?
Ze zal het broodnodig hebben om het
hoofd te bieden aan de dreiging van de Islam die ons omsingelt langs alle
kanten en van ons racisten maakt. Want
één feit is zeker het zijn niet de gematigden onder de Islam-aanhangers die het
halen zullen, maar de fundamentalisten-geweldenaars onder hen, ook omdat een gematigde
Islam, volgers van de Koran niet bestaat, vandaag toch niet.
03-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
02-07-2013 |
Genèse van mijn blogs |
Op 20 maart van het jaar 1978
schreef ik was ik het of was hij, Ugo Carl dOorde het? - Karel Lodewijk Mortier,
geboren te Oordegem, een dorpje van Oost-Vlaanderen, op 29 december van het
jaar 1927, zijnde precies één jaar na het overlijden van Rainer Maria Rilke die
begraven ligt aan de voet van het Romaanse kerkje in Rarogne, Valais,
Zwitserland:
Ik verbind me hierbij
tegenover mezelf en tegenover de hemel, elke dag van het jaar en van de jaren
die voor mij zich nog openen zullen, één pagina vol te schrijven met zinnige en
leesbare dingen.
Zij die deze dagboeken ooit
zouden doorbladeren, wil ik nu reeds op het hart drukken dat je geboren bent op
alle plaatsen waar je je ooit bewust bevond, dat je bent van al die plaatsen en
van al die bewuste ogenblikken, dat alles in en over elkaar ligt, het heden
gegroeid uit het voorbije en het
komende gegroeid uit het heden; realiteit en droom zich vermengend, zodat het
geschrevene, de kleur en de smaak heeft van melk in koffie, en koffie in melk, crèmekleurig.
De realiteit niet duidelijk afgelijnd, droom en verbeelding niet wazig-wit, maar
beide gevoileerd.
En een tweede bemerking, even
belangrijk en voortvloeiend uit de eerste, een dagboek begint niet met de
eerste regel van de eerste bladzijde, een dagboek begint met al wat er is aan
voorafgegaan, geschreven of niet geschreven, in gedachten opgeborgen en verder
evoluerend in gedachten, tot de dag dat het geschreven wordt.
Zo begint dit dagboek niet op
deze dag van 20 maart 1978 maar is het al lang geleden begonnen. Om maar te
zeggen dat mijn leven zijn wortels heeft én bij mijn ouders, grootouders en de
vele geslachten ervoor én, onvermijdelijk doorweven is met de stand van
planeten en sterren op het ogenblik van mijn geboorte, dit weet ik, al is er
hierover niets bewezen of kan er niets bewezen worden.
IK ben vandaag vijfendertig
jaar ouder maar nog steeds is mijn geest elke dag, elk bewust ogenblik of elk
moment dat ik geen machine ben - zoekende, en zal hij zoekende blijven. Mijn
dagboek en de blogs die dag aan dag verschijnen zijn er het bewijs van.
02-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
01-07-2013 |
Richard Dawkins |
R.Dawkins
in zijn The God delusion van 2006,
houdt er een spectrum op na van de menselijke mogelijkheden van geloof in God. It can be presented by the following milestones along the way schrijft hij en we vertalen:
1.
Sterke theïst.
100 % zekerheid van het bestaan van God. Zoals C.G.Jung het zegt: Ik geloof niet,
ik weet.
2.
Zeer hoge
waarschijnlijkheid, maar dichtbij de 100%. De facto theïst. Ik kan het niet
weten met zekerheid, maar ik geloof sterk in het bestaan van God en ik leef
mijn leven in de onderstelling dat Hij bestaat.
3.
Hoger dan
50% maar niet veel hoger. Technisch agnostisch maar in de richting van theïsme.
Ik ben zeer onzeker, maar ik ben geneigd te geloven in God.
4.
Exact 50%. Volledig
onpartijdig agnostisch. Het bestaan van God of zijn niet-bestaan is even
waarschijnlijk.
5.
Lager dan 50
% maar niet veel lager. Technisch agnostisch maar in de richting van atheïsme.
Ik weet niet of God bestaat maar ik ben sceptisch.
6.
Heel lage
waarschijnlijkheid, dichtbij zero. De facto atheïst. Ik kan het niet weten met
zekerheid maar ik denk dat God zeer onwaarschijnlijk is en ik leef mijn leven
alsof hij niet bestaat.
7.
Sterke
atheïst. Ik weet dat er geen God bestaat met dezelfde overtuiging als Jung het weet
dat hij er is.
Ik ben Dawkins dankbaar voor zijn indeling wat het
geloof van de mens in een God betreft. Zijn vertrekpunt is echter dat de geest
ontstaan is uit de materie. Voor mij is de materie ontstaan uit de geest. Op
basis hiervan kan ik ook een spectrum opstellen, ingedeeld in zeven punten en
dan sta ik 100 % bij C.G.Jung, Ik geloof niet, ik weet dat de materie is
ontstaan uit de geest.
01-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
30-06-2013 |
Geest en Materie |
Het
bos is een heiligdom in de valavond, een plaats waar de geheime krachten van de
natuur zich in de dag hebben opgehoopt en nu tot rust zijn gekomen, gistende
samensmeltingen die hij nimmer kennen zal maar die er toch aanwezig zijn in het
laatste licht, in het laatste ruisen, in de laatste groei van grassen en varens
en kruiden of het mysterie van de aarde en van het innerlijke leven voelbaar
hier, te ontcijferen hier in licht en duister, in leven en dood en wat tussenin is.
Hij
denkt dit alles moet gezegd en geschreven worden, herhaald worden, opdat
duidelijker en inniger de band zou groeien met zon en sterren en planeten, met
quasars en pulsars, met stralingen en energievelden, met de totaliteit van
geest in materie, al deze elementen die nodig zijn opdat dit bos in de avond
zou zijn wat het is, en zoals we het ontdekken, een steeds maar hogere
gecompliceerdheid in al wat zichtbaar en onzichtbaar is en de mens die getuige
is, de verlichte en de lichtgevende, de zichtbare drager van de geest op aarde.
Hij
las Richard Dawkins vandaag. Hij gaat niet akkoord met hem als hij paradigma
stelt dat de geest ontstaan is uit de materie. Dit paradigma is beslissend voor
de volledige tekst van zijn boek The God delusion(a black swan book, 2006),
men ontneemt hem niet het geloof dat het de geest is die de materie heeft
gebaard.
30-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
29-06-2013 |
Aubade |
Terwijl
de vogels me elke morgen een aubade brengen, zo breng ik een aubade in woorden
aan zij die me lezen. Veel is het niet, het maakt deel uit van mijn ontwaken,
meestal uit een verwarde droom, om de dag binnen te stappen langs een gang van
latente pijnen in de heup of in de benen die alleen door mijn woorden kunnen
gedempt worden.
Ik
ken aldus mijn ouder en ouder wordende ouderdom. Als ik dan lees in het
tijdschrift van de Bank dat een oud-collega is heengegaan, Luc Van den
Wijngaert hij was mijn ouderdom dan weet en zie ik op welke wijze mijn
afscheid de wereld van de Bank zal worden ingestuurd, een foto met een korte
tekst.
Dit
ook zal dan een laatste aubade zijn voor zij die het lezen zullen.
Het
lot is me gunstig geweest, al was mijn gezondheid niet de meest perfecte, ik
haalde het dankzij de levenskracht die me eigen was en ook dankzij de dokters die
me behandelden. Voor de rest kan ik maar hopen gespaard te blijven van elk
onheil dat mijn woord raken of doden zou. Dit ware het allerergste.
Elke
dag die de duisternis ingaat neem ik afscheid van het licht en ga ik de dode
nacht in. Elke morgen is een nieuw verrijzen naar de het schone van bomen en luchten,
van regen en zon, van de glinstering in het bedauwde gras, van de spiegel in
het kleine watervlak met de rode vissen, is er de schoonheid van het woord dat
ik opzoek. En elke morgen is een vooruitzien naar wat de dag brengen zal aan
woorden die mijn aubade zullen zijn.
Dit
duurt nu al een lange tijd, duurt nu al veertig nieuwe manen opdat ik me er
gemakkelijk zou van bevrijden, ondanks de zin die telkens opduikt welk nut het
heeft en wie het is die aandringt opdat ik niet ophouden zou.
Uiteindelijk
is het leven niet kort, het heeft een lange aanloop, het heeft een lange vurige
gestalte, het heeft een nagloei in de houtskool tot het een vunzen wordt en
uitdooft in een kruis.
29-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
28-06-2013 |
Levenskracht |
Het
regent over de dovende bloemen van de rododendrons het ongekende, onbegrepen,
ondoorgrondelijk leven dat zijn werk heeft gedaan. Hij hoort het stille ruisen
van de regen op de bladeren en in de aarde maar de geluiden en wat er gebeurt
binnenin de plant, binnenin de bloem, de vrucht kan hij enkel gissen. En zelfs
indien hij het werk van de cellen vermocht te zien en te doorkruisen, zelfs
indien hij vermocht te zien binnen in de cellen, dan nog zou hij niets afweten
van de krachten die deze cellen beheersen, bezitten en bezingen, zoals hij
totaal onwetend is over het ruisen van zijn bloed in de aderen. Hij kan enkel
vermoeden dat de orde die dit alles regelt immens moet zijn en van een grote
perfectie.
En
uit deze zelfde krachten en uit nog veel meer, zijn de boeken en geschriften opgestaan
die thans op zijn tafel liggen, die in zijn boekenrekken staan, die zowat
verspreid liggen over het ganse huis. De boeken waarin de geest van zovelen is
opgeborgen, van zovelen die dag en nacht hieraan hebben gewerkt, schrijvend in
de rust van hun kamer, of gezeten onder de bomen, of in de trein - zoals hij
het ooit zag van Louis Paul Boon - de woekerende geest omheen hen aftastend met
de geest in hen.
Zo-even
nog, lezend in The Song of Songs,
dacht hij eraan welke volume, welke geladenheid een woord, gegrepen door de
poëzie kan verwerven. Evenwel opdat de lezer getroffen zou worden door deze
geladenheid van het woord moet hij zelf poëzie zijn, open staan voor de diepte
van het woord, voor de totaliteit van het woord, om te beseffen dat de
realiteit ervan doorbroken wordt en dat de essentie erin zich mengt met de
essentie in ons, zoals de krachten van de natuur zich mengen met de essentie
van de geest in ons.
Ons
zelf kennen is dan ook een benaderen van wat te weten, van wat te kennen is
buiten ons.
28-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
27-06-2013 |
Het schuiven van de dagen |
Hij dacht van morgen aan dat kleine verrukkelijke
boekje, Goodbye Mr. Chips van James
Hilton, uit zijn jeugd. Hij wist dat hij het in lang niet meer had gezien
tussen zijn boeken, hij zal het uitgeleend hebben, wat fout was. Ook Chips was
vijfentachtig en zijn dagen waren moving
like lazy cattle through a landscape een zin die hij zich nog meent te
herinneren - maar Mr. Chips (hij hette eigenlkijk Mr Chipping) had niet de
activiteit die hij nog kent, had zeker geen blog te schrijven, zelfs geen
dagboek bij te houden, hij had enkel maar van tijd tot tijd een schooljongen die kwam aankloppen te ontvangen.
Evenwel, als hij naging wat hij zich afvroeg toen
de maand juni begon of hij met zijn blogs wel het einde van de maand zou halen,
is het een schuiven van zijn blogs geweest dat het juiste beeld is als hij telkens
neerzit om te doen wat hij van zich zelf anderen ook wellicht - verwacht.
Zo zijn het van vele dingen de boeken in zijn hoofd
meer dan de gebeurtenissen die opduiken in zijn herinneren en zijn het van de boeken
slechts een paar zinnen die bleven, zoals het nu zijn blogs zijn die
overblijven van de vele dagen die zich
openden en weer sloten.
Hij heeft niet meer te gaan van hier naar daar,
geen afspraken na te leven, geen voordrachten te geven, geen grote reizen meer voor
te bereiden en af te werken, alles ligt binnen het zich openen en sluiten van
de dagen, hij wachtende op de nodige tekenen die gedachten voortbrengen.
Ik ben dus niet veel meer dan een man op zoek naar
woorden die verrassen, ook de lezer. Maar het zijn in de eerste plaats woorden
voor mezelf, ik ben het die in de eerste linie staat om te lezen wat hij, Ugo,
geschreven heeft. Dit is ten minste de idee die Borges me ingefluisterd heeft.
Een idee die te nemen of te laten is, want de schrijver ervan heeft zich al
teruggetrokken en ik kan hem niet meer terugroepen.
27-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
26-06-2013 |
Beelden als herinneringen |
Voor zijn dagboek gezeten, zijn hand klaar om te schrijven daalt de rust
in hem - of het nu morgen is of avond of nacht - het is het ogenblik dat hij
reëel bestaat, gedoken in zichzelf, schrijvend. Woorden vloeiend lijk het water
uit een bron, en hij weet precies dewelke, de bron van Le Plat de la Lé
in Zinal.
En verder schijvend ineens het beeld van het kerkhof naast de kerk van
Rye, waar hij wandelde onder de eeuwenoude yew-trees
en de namen trachtte te ontcijferen op de met mos en lichen overgroeide
grafstenen. En onmiddellijk een ander, verlaten kerkhof in Schotland, op het
eiland Mull, langsheen de weg naar Iona, the
holy Isle, en in een hoek, verborgen achter een zerk, een beeldje in wit
marmer van een dame zonder hoofd met een kind op de arm. Een beeld dat er, twee
jaren later, toen hij er was met Pierre H., nog steeds stond op de plaats waar
hij het had teruggezet. En er zijn andere kerkhoven. Er is dit van O. waar hij voor het laatst, maar
dit is lang geleden, met moeder was en haar volgde langs de graven om de namen
af te lezen en van haar ouders en van haar broers en zusters en telkens een
Onze Vader en een Wees Gegroet die ze las voor hun zielenrust. En hij, zwijgend,
de handen gevouwen.
Niet veel als herinnering, niet denderend, niet waardig vermeld te worden, maar toch neergezet voor later, omdat het zijn leven was, een opvolging van kleine gebeurtenissen die nu hun tijd krijgen en worden ingekleurd. Wie schuift deze beelden precies nu binnen in de woorden die hij zonder
te moeten nadenken, neerzet in zijn dagboek en omwille van het bevreemdende ervan
overnemen zal in zijn blog voor morgen.
26-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
25-06-2013 |
Uit noodzaak |
Ik begon mijn blogs van dit
jaar met de verzuchting én van Salmon Rushdie, én overgenomen door Stefan
Hertmans dat:
het verstandig zou zijn zich terug te
trekken uit de wereld van het commentaar en de polemiek, en zich weer te wijden
aan wat hij het liefst deed, aan de kunst die zijn hart, zijn verstand en zijn
geest van jongs af had gestolen
Ik volg deze
verzuchting al een hele tijd nu en toch voel ik er me in zekere mate schuldig
bij. Want, in mijn schelp gedoken, ontsnap ik niet aan de geruchten, die me
bereiken van hoe dicht en van hoe ver af deze ook mogen komen, Ik hoor hoe en
waar er gedood wordt en wie, tot bergbeklimmers toe, afgemaakt door
fanatiekelingen, in de naam van Allah.
Het ergste is dat
ze beweren hiermee een goede daad te hebben gesteld - het waren ongelovigen - en dat hen later hiervoor een beloning
wacht. Het is een gevaarlijk type die Allah van de fanatici.
Wanneer komen de
weldenkende, door ons aanvaarde, Allah-gelovigen in massa in de straat om deze
moordpartijen openlijk en met aandrang aan de kaak te stellen en een einde te maken
aan de voor ons, mensen van de eenentwintigste eeuw, onbegrijpbare vete die er
bestaat onder elkaar tussen de groepen aanhangerts van Mohammed?
Of zijn slachtpartijen
zoals het doden van een aantal bergbeklimmers, een normale zaak voor hen en
noodzaakt het afslachten van ongelovigen geen betoging want deze verdienen niet
beter.
En eigenlijk, als
ze het zo goed hadden met de levenswijze in hun landen van herkomst, waarom
hebben ze het land van de ongelovigen, niet alleen betreden maar hebben ze er
zich ook gevestigd? Wat nog in zekere mate te begrijpen is omdat er hier een
vrijheid is die ze niet kenden in hun land. Maar als die vrijheid hen duurbaar
is, waarom laten ze zich hier opnieuw in de doeken doen door al wie het
fanatisme, eigen aan de religieuze machthebbers in hun vorige contreien, hier
willen binnenbrengen en waarvoor ze hun tijd nemen.
Deze laatsten wensen geen
integratie, ze wensen overheersing, het zit hen in de genen.
En wij, het Westen,
sluit de ogen, het zal wel zo geen vaart lopen. De Duitsers las ik, hebben dit
ook gedacht toen de Nazis opdoken uit de mist.
25-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
24-06-2013 |
Hij en ik. |
Waarom schrijf ik sommige blogs in de ik-vorm en
andere in de hij-vorm. Het houdt wellicht verband met het ogenblik waarop ik
begin te schrijven, maar een precieze verklaring heb ik niet.
Jorge Luis Borges schreef er een aardig stukje
tekst over die in het Engels werd overgenomen in The Minds I van Douglas R. Hofstadter en Daniel C. Dennet (Basic
Books, Inc. Publishers, New York, 1981).
Borges and I
is de titel van het korte essay van Borges en het begint als volgt:
The other one, the one called Borges, is the
one things happen to. Ik wandel in de straten van Buenos-Aires en zie de
dingen om me heen. Borges ken ik van de
post, van de naam op de lijst van de professoren of van de naam in een
biografisch woordenboek. Ik, ik hou van zandlopers (hourglasses), van de achttiende-eeuwse typografie, van de smaak van koffie, van Stevenson; hij deelt
deze voorkeuren maar voor hem zijn het maar de attributen van een toneelspeler.
Er is wel geen vijandschap tussen ons beiden, ik
leef, ik laat me zelf leven opdat Borges zijn literatuur kan bedrijven en zijn
literatuur justifieert mijn bestaan.
En de ik gaat verder: het kost me niets te
zeggen dat wat hij schreef niet zonder waarde is, maar dit kan me niet redden,
wellicht behoort wat goed is tot niemand, ook niet tot hem, maar tot de taal en
de traditie. Trouwens ik ben bestemd om uiteindelijk te vergaan en enkel een
deel van mij kan overleven in hem.
En dan:
Little by little, I am giving over everything to him, though I am quite
aware of his perverse custom of falsifying and magnifying things
Ik zal
overblijven in Borges, niet in mezelf (alhoewel het waar is dat ik iemand ben) maar ik herken me minder in
zijn boeken dan in vele andere of in het laborieus getokkel (strumming) van een
gitaar.
Hij eindigt met deze waarheid:
I do not know which of us has written
this page.
Alhoewel ik absoluut-absoluut
geen Borges ben, herken ik mezelf in wat hij schrijft, weet ik ook, zoals
Borges, dat mijn leven maar de vlucht is van Bedes sparrow through the banqueting-hall on a winters day, dat
ik alles achterlaten zal en dat, wat die ik betreft, alles tot de
vergetelheid behoort, behoudens wat die
hij geschreven heeft.
24-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |