Geschriften
Inhoud blog
  • Afscheid
  • Opgenomen.
  • Hoe ik er sta, vandaag?
  • Waar ben ik mee bezig?
  • Gesprek op zondag.

    Zoeken in blog



    13-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vooruitziende

     

    Ik leef met de gedachte dat mijn blogs op een bepaalde dag gaan stilvallen bij gebrek aan materie, lijk de bouw van een kathedraal in de vroege middeleeuwen dagen- maandelang is stilgevallen bij gebrek aan steenhouwers, fondsen, materialen, meesterbouwer. In feite, als ik Richard Dawkins lees was dit niet zo erg want hij vindt onze kathedralen maar een tijdverspilling, zoals alles wat met religie te maken heeft.

    Ik vrees dat ik mijn blogs ook zal moeten gaan zien als onnodig, overbodig en on-zinnig. Losse  teksten, minuscule essays over het leven die zich nu aan het opstapelen zijn om daarna lijk een kaartenhuisje in elkaar te storten, of dan toch, eens ik er niet meer zal zijn, weg te deemsteren in de plooien van de tijd.

    Wat er van resten zal is een vage herinnering die nog enkele dagen zal meegedragen worden om daarna te worden opgelost met het verdwijnen van mijn naam in de reeks bloggen. Ik zou er een verlengstuk kunnen aan maken als ik al mijn blogs, van bij de aanvang, zou gaan bundelen tot een geheel. Ik zou er drie bundels van 300 pagina’s kunnen mee vullen, en dan wat wie zou ze nog ter hand nemen?

    Ik troost me met de gedachte dat dit nu eenmaal zo is en zo blijft. Als ik denk aan de boeken in de bibliotheek van Mafra – waar ik ooit een gedicht over maakte - die daar ongeopend aan het vergaan zijn tot stof dan is er geen ontkomen aan en is geen redding mogelijk van al wat er geschreven staat, de tijd alleen is winnaar.

    En toch wou ik dat er iemand opstond om me te zeggen dat wat ik schreef waarde heeft en als dusdanig bewaard zou moeten worden, echter als het dan is om terecht te komen tussen de vele boeken die niet meer ter hand genomen worden heeft de waarde van mijn woorden geen enkele zin, werden mijn woorden uitgestrooid lijk kersenbloesems in de lente en was enkel het ontstaan ervan en het neerdwarrelen op de aarde van enige betekenis.

    'The rest is silence'.

    13-07-2013, 05:45 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    12-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nomansland, het Niets?

     

     

    Het ‘Niets’ is een woord dat niet te betreden is zoals de strook grond van 4 Km op 248Km, tussen Noord- en Zuid-Korea die sedert mensenheugenis niet meer betreden werd en waar aldus plant en dier - ondanks de mijnen en springtuigen die er verborgen liggen - zich vrij ontwikkelden, of zoals de aarde zich zou ontwikkelen eens de mens verdwenen zou zijn van zijn oppervlakte.

    Zou er in die strook dan kunnen gesproken worden van het Niets dat heersen zou, zelfs als er nog steeds het leven is, het werk van de natuur, die weet hoe het verder moet omdat de kennis hoe het moet opgeslagen ligt in cellen en atomen, opgeslagen ook de bestaande regels van de evolutieleer voor plant en dier. Is dit dan ook het Niets?

    Het Universum voortgekomen uit het Niets of het eeuwige raadsel van alle beginnen, er aan toegevoegd, het moment precies vóór het beginnen, vóór de Big Bang. Is men er zo zeker van dat er alsdan ook het Niets was, of, en ik denk dan aan Prigogine, was het Niets dan niet een potentieel Iets, een Universum in potentie. Was dit dan het Niets?

    Het bevreemdende is, dat velen, gelanceerd door hun gevoelens tegenover de Kerk en dus tegenover die God van de Kerk, dat het deze gevoelens zijn die hun ‘Niets’ uitlokken, omdat voor hen niets is van wat de Kerk hen voorhoudt.

    Hoeft er dan niet eens wat verder worden gekeken?

    12-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (1)

    11-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.New Physics

     

     

    Dawkins lezend denk ik vandaag aan wat José Saramago antwoordde aan de gezagvoerders van de Kerk die vonden dat hij als atheïst het recht niet had te schrijven noch over God noch over Jezus Christus, en aan zijn antwoord hierop:

     

    ‘Heb alle rechten van de wereld om te spreken over God omdat het een probleem is dat de ganse mensheid aanbelangt’.

     

    Wie zal zeggen dat hij ongelijk heeft, maar het is ook zo dat de idee God, het kernwoord van de Westerse cultuur, gemuteerd is, en dat de New Physics, een totaal nieuwe visie over God hebben doen ontstaan waarbij de leer van de Kerk wordt voorbij gestreefd.

     

    Richard Dawkins die me, met zijn ‘The God delusion[1]’ - delusion stands for a false belief or impression -  vergezelde onder het zonnescherm in de tuin, heeft geen open oog voor deze evolutie die weliswaar nog en suspens is, hij heeft het meer over de reacties die hij ontmoette in de USA en in Engeland als atheïst onder de gelovigen, maar hij is geen atheïst à la Saramago die ik eerder zie als een atheïst-‘nada’ist.

     

    Hij is zoals Einstein zich zelf typeerde: ‘ a deeply religious nonbeliever. This is a somewhat new kind of religion’. Wat in zich reeds een aanloop is naar wat ik noem ‘une religion en suspens’.

     

    Saramago zou zo iets nooit geschreven hebben en zeker niet de bepaling, - of dan toch een ervan - van wat Einstein religie noemt:

     

    To sense that behind anything that can be experienced there is a something that our mind cannot grasp and whose beauty and sublimity reaches us only indirectly and as a feeble reflection, this is religiousness. In this sense I am religious’

     

    En Dawkins die er aan toevoegt:

    In this sense I too am religious, with the reservation that ‘cannot grasp’ does not have to mean ‘forever ungraspable’. But I prefer not to call myself religious, because it is misleading. It is destructively misleading because, for the vast majority of people, ‘religion’ implies ‘supernatural’.

     

    Ik ben halfweg zijn boek. Ik denk dat ik het nu even ga laten rusten en jullie ook.


    [1] Richard Dawkins: ‘The God delusion’, a black swan book, Bantam Press, 2007.

    11-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    10-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimop

     

     

    Trage muur

    klimop er in gegroeid

    vastgehaakt,

    de wemelwind en wij wat,

    gewonnen poëzie  

    die ons open gooit,

    openheid die ons bevrijdt,

    alsof het voor de eerste maal het was

    dat we het zagen

    zoals het gebeurt vandaag

    in vele zaken.

     

    Zo ingesteld we zijn,

    dat we niet meer kijken kunnen

    naar wat zich afspeelt onder onze ogen:

    beweging van het licht

    in schakeringen van groen

    tot in de bomen

    als bedenkingen

    de dagen ingeschoven,

     

    om te verhalen

    wat hier neergeschreven

    dat nog elders niet gezegd,

    met klimop de muur begroeid

    kleur van een romance.

     

    Meer hoeft er

    voor kleine dingen opgedoken niet,

    een morgen dat het zomer is

    en niet veel er is om ons te heugen

    omdat het licht verlangend is,

    de dood oneindig ver nu is.

     

    We denken, laat het zo

    we komen laat terug op wat gisteren was

    toen we dachten:

    verlos ons Heer, we zijn niet veel,

    een blanke veder

    al op de rug hier van ons hand,

     

    wachtend op de wind.

     

    En toch, de dood

    een tel als onbestaande

    nu de muur met klimop is begroeid

    en het licht erin
    ons begoochelend

    met wat van het leven is.


    10-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    09-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Homo sapiens

     

    Wat bezielt me om elke dag, zonder onderscheid, een tekst neer te zetten en door te sturen of die nu gelezen wordt of niet. Het is, noch min noch meer, ijdelheid en we weten wat de Ecclesiasticus er over kwijt wil.

    En toch ga ik verder, toch is er een drang in mij te volharden, niet in te slapen voor de TV of met een boek in de hand, maar me te dwingen mijn geest af te zoeken om toch maar iets te vertellen te hebben. Vandaag, zoals gisteren, zoals vele dagen ervoor, is er maar een onderwerp dat me bezig houdt, de gedachte aan IETS in meer dat er is of zou zijn, en het is het naderen van de dood dat alle gebeuren omheen mij minimaliseert en mijn excuus is.

     

    En dan zeg ik ook, Paul Davies van gisteren parafraserend:

    ‘My motivation for writing ‘my blogs’ is that I am convinced there is more to the world than meets the eye’.

     

    Het weten dat mijn leven een zin heeft: dichter te komen tot wat achter de dingen schuilt  en de vage idee die opduikt dat ik maar een schakel ben naar de mens die op komst is, de homo sapiens, sapiens, sapiens, die begrijpen zal en ervan doordrongen zal zijn dat zijn bouwstenen niet verschillend zijn van al wat leeft en ogenschijnlijk niet leeft en dat hij niet meer is dan een verzameling van een massa bouwstenen – maar dan wel Higgs-bouwstenen - die schijnbaar, maar dan slechts tijdelijk, een eenheid vormen en als de ‘ik’, die dan meer een ‘wij’ zal zijn, gecatalogeerd staan.

    In de mate dat die bouwstenen, hem toevertrouwd, misschien aangevuld met wat hij er heeft aan toegevoegd, onsterfelijk zijn, is onsterfelijkheid ook zijn deel, het enige dat hij beogen kan.

     

    Om kort te zijn, het is me duidelijk dat de homo sapiens die we maar zijn, zich onmogelijk kan uitspreken – en zelfs het recht niet heeft zich uit te spreken – over het al dan niet bestaan van die of dat IETS. Hij heeft nog enkele ‘sapiens’ te wachten.

    09-07-2013, 10:27 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    08-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het ogenblik van Paul Davies

     

     

    Hij neemt Paul Davies’ God and the new Physics[1]’ mee in de tuin.  Een zin van Niels Bohr die hem treft: 

     

    Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it .

     

    Hij zou niet durven beweren dat hij zonder meer begreep welke betekenis schuil ging achter ‘quantum theory’ maar met de suizende bomen over hem voelde hij toch aan dat het een enorm iets was, dat het zijn perspectief openscheurde, dat er muziek en mystiek in zat, dat het iets te maken moest hebben met de idee die hij zich trachtte te vormen over wat in zijn materiële vorm God wel zou kunnen zijn, alhoewel Hij alsdan niet verschillen zou in kwaliteit, wel in kwantiteit van de geest van de denkende mens en, zelfs niet in kwaliteit zou verschillen van de geest aanwezig in de minste van de wezens en de minste van de dingen.

     

    Hij voelde zich goed, hij vond dat hij een tipje van de donkere zware sluier had opgelicht, al wist hij wel dat hij nog niet ver stond en dat hij misschien nimmer verder komen zou dan dit ene tipje, maar het was iets.

    En wat meer is, hij wist dat het in de goede richting ging, de richting van wat hij het liefst omschreef als het Onnoembare.

    Dit schrijvend, gezeten midden in de natuur, midden in de energie van de natuur, de eeuwige geheime stilte van de aarde, in dit ene punt van de wereld, het punt waar omheen alles draaide en keerde, wat hij begreep als zijnde de ene, eeuwige beweging van het Alpha naar het Omega.

    En als hij het boek sluit en terug opent op de Preface van Davies: 

     

    …no doubt many of my colleagues would strongly disagree with the conclusions I attempt to draw. I respect their opinions. This is simply one man’s perception of the universe ; there are many others. My motivation for writing the book is that I am convinced there is more to the world than meets the eye.

     

    Dat er meer is dan wat zijn oog kan zien is hem heel duidelijk.


                       [1] Paul Davies: God and the New Physics. Ed. J.M.Dents and Sons, Ltd.London, 1983.

    08-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    07-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitvaart

     

     

    Je kunt niet het lot ontlopen

    dat in het Boek werd neergezet,

    vóór je geboren waart,

    waarin te lezen staat

    wanneer en hoe je heen zult gaan

    in zomer of in winter

    in stilte of met grote trom.

     

    Het bouwwerk dat je bouwde

    was op je kunnen ingesteld,

    met hoeken soms met twijfelkanten

    maar toch nauwkeurig afgerond;

    gebeeldhouwd uit een oude tronk

    een gouden doos, een kast barok

    met donkere lak bestreken.

     

    En ten lange laatste,

    als je uur gekomen was,

    met hysop jij bestoven

    en met het puurste ambrozijn,

    en in je paasbest weggeborgen,

    onder wierookwolk en wit

    van kaars en orchidee bedolven,

     

    met vrouw en kind en vele vrienden,

    om  je heen.

     

    Je zag het wel, je wist het wel,

    dat van al je dagen

    de honing nu werd opgevangen,

    druppelsgewijze uit gepuurd,

    van hand tot hand gereikt

    met wijwater besprenkeld,

    hopende de eeuwigheid.

     

    Te dikwijls het al meegemaakt,

    gehoord gezegdes en gezangen,

    gebeden of gedaan alsof,

    maar vroeg of laat, de dag zal komen, 

    het sluiten van de kring:

     

    Weemoed van de tijd

    of wat de tijd had kunnen zijn.

    07-07-2013, 10:14 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    06-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alsof het een gedicht

     

     

    Met wat ga ik mijn dag verdienen

    als het niet met woorden is,

    gekozen en geschikt,

    gestapeld en in de hand

    gehouden en weer los gelaten,

    en gestald

    onder de bomen tussen

    blauwe paarden.

     

    En de blauwe reiger even neergestreken

    in de beemden waar ik was

    en ook niet was

    omdat ik droomde er te zijn,

    tussen land en waterlijn

    verstrengeld.

     

    Dit omdat het morgen was

    en het eerste licht ontvankelijk

    binnenschoof en ook zo teder.

    Want roerloosheid mijn deel,

    mijn woning en mijn paradijs in woorden

    fuga toen ik er was

    en ook er niet meer was,

    ogenschijnlijk.

     

    Terwijl de dood

    een vriend meenam naar Orion

    voorbij de horizon

    uitgesponnen

    en wij hem houden wilden

    in een onmetelijkheid van zijn

    en een onmetelijkheid van niet zijn,

    beide evenwaardig.

     

    Alsof het een gedicht kon worden,

    een rijk van woorden.

     

     

    06-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    05-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In memoriam Wilfried De Kesel

     

     

    My life is light, waiting for the death wind

    Like a feather on the back of my hand.

    T.S.Eliot: ‘A song for Simeon’.

     

    Je ontkomt niet

    aan wat je niet ontkomen kunt,

    gebogen is het hoofd,

    gesloten zijn de ogen:

    de mond is deemoed

    die je is geboden.

     

    En,

    de stilte die je draagt

    van pijn verlost te zijn

    en op te stijgen

    uit de lotusbloemen,

    lijk een jonge eend

    naar Orion toe,

    zoals destijds de farao's.

     

    Vriend je waart

    en vriend je blijven zult,

    het ga je ginds

    het ga je ginds heel goed

    daar waar je uit zult kijken

    wetend dat we volgen.

     

    Ondertussen,

    als we hier samenkomen,

    vandaag en op andere dagen,

    welke plaats zullen we je geven

    als het niet een ereplaats zou zijn.

     

    Wij ook die nog even blijven

    ontkomen niet

    aan wat we niet ontkomen kunnen:

    nederigheid

    is van vele zaken onze sterkte,

    is onze eeuwigheid.

    05-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    04-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dagen volgen elkaar op

     

     

    Mijn blogs volgen elkaar op maar niet zoals de dagen die uiterlijk maar verschillen in meer of minder zon, meer of minder regen, meer of minder wind, neen, mijn blogs die elkaar opvolgen komen uit de diepte van de geest en dragen in zich wat in die diepten gebeurt én, wat vanuit de diepte naar boven wordt gestuurd heb ik weinig of geen controle.

    Zo gebeurt het dat ik van de atheïst Richard Dawkins terecht kom bij de godsgelovige  abt Suger, een groter tegenstelling kan niet. Alhoewel ze beiden dit gemeen hebben dat het beiden zoekers zijn die menen gevonden te hebben wat er te vinden is en dus veel verder staan dan ik. Maar ik voel er me goed bij, beter dan indien ik zou gevonden hebben en zonder de minste twijfel, zoals hoger genoemden, mijn dagen verder zou slijten.

    Als ik teruggrijp naar Dawkins en zijn bewijsvoering dat wat de Kerk vertelt te betwijfelen valt, dan leert hij ons niets nieuws. We weten al lang dat een pregalileaanse ingesteldheid niet meer van deze tijd is en dat er hoogst nodig een kosmische ingesteldheid is vereist om tot een nieuwe voedingsbodem te komen van waaruit een nieuw wereldbeeld met religieuze inslag kan ontstaan dat tevens een antwoord zou zijn op de naderbij sluipende overheersing door de fundamentalisten van de Islam.

    Dit is een probleem voor onze Christelijke wereldleiders. Of ze er zullen in slagen zie ik nog niet gebeuren. 

    * 

    En later op de avond, deze tip uit een film op de televisie : Before you start, look at the audience and wait till there is no sound left, till you can hear absolute silence. Then it’s you who dominates them, and your nerves will be gone and under control. You’re in command and you’ll stay in command.

    04-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    03-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Abt Suger (1080-1151)

     

     

    De abt Suger, raadgever van twee koningen, regent, ‘père del la Patrie’, zoals Lodewijk de VIIde hem eens noemde was ook de abt die de bossen afliep op zoek naar 12 grote eiken om zijn abdijkerk te voltooien die het eerste gotische bouwwerk in Frankrijk zal bouwen, de abt die het gruis van gemalen edelstenen zal laten verwerken in de glasramen om het licht - dat van God komt, dat God is - te laten schijnen op zijn gelovigen om deze te verheffen uit de donkerte die hun geest benevelt.

    Hij verwoordt deze idee in een tekst die hij laat aanbrengen op één van de panelen van de portaaldeur van zijn vernieuwde abdijkerk in Saint-Denis bij Parijs (vandaag overrompeld door de Islam, ze hebben hun plaats goed uitgekozen):

    Notre esprit enténébré s’élève au vrai par le moyen des choses matérielles. Et, voyant la Lumière, il ressuscite de la chute originelle.[1] 

    In wat is dan de God van Suger, abt in het begin van de XIIde eeuw,  verwijderd van de kosmische God die opduikt bij Voltaire in de XVIIIde eeuw, de eeuw van de Verlichting?

    En waar staat de Kerk op de dag van vandaag, hoe slaagt ze er in het dogmatische landschap waar ze al eeuwen in verstrikt zit te verlaten en in te gaan op het metafysische van de New Physics om te komen daar waar de Kelt en abt, Suger stond in de vroege middeleeuwen?

    Ze zal het broodnodig hebben om het hoofd te bieden aan de dreiging van de Islam die ons omsingelt langs alle kanten en van ons racisten maakt. Want één feit is zeker het zijn niet de gematigden onder de Islam-aanhangers die het halen zullen, maar de fundamentalisten-geweldenaars onder hen, ook omdat een gematigde Islam, volgers van de Koran niet bestaat, vandaag toch niet.


    [1] Michel Bur: ‘Suger’, Librairie académique Perrin, 1991. Page 236

    03-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (1)

    02-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genèse van mijn blogs

     

     

    Op 20 maart van het jaar 1978 schreef ik – was ik het of was hij, Ugo Carl d’Oorde het? - Karel Lodewijk Mortier, geboren te Oordegem, een dorpje van Oost-Vlaanderen, op 29 december van het jaar 1927, zijnde precies één jaar na het overlijden van Rainer Maria Rilke die begraven ligt aan de voet van het Romaanse kerkje in Rarogne, Valais, Zwitserland:

     

    Ik verbind me hierbij tegenover mezelf en tegenover de hemel, elke dag van het jaar en van de jaren die voor mij zich nog openen zullen, één pagina vol te schrijven met zinnige en leesbare dingen.

     

    Zij die deze dagboeken ooit zouden doorbladeren, wil ik nu reeds op het hart drukken dat je geboren bent op alle plaatsen waar je je ooit bewust bevond, dat je bent van al die plaatsen en van al die bewuste ogenblikken, dat alles in en over elkaar ligt, het heden gegroeid uit het voorbije en het komende gegroeid uit het heden; realiteit en droom zich vermengend, zodat het geschrevene, de kleur en de smaak heeft van melk in koffie, en koffie in melk, crèmekleurig. De realiteit niet duidelijk afgelijnd, droom en verbeelding niet wazig-wit, maar beide gevoileerd.

     

    En een tweede bemerking, even belangrijk en voortvloeiend uit de eerste, een dagboek begint niet met de eerste regel van de eerste bladzijde, een dagboek begint met al wat er is aan voorafgegaan, geschreven of niet geschreven, in gedachten opgeborgen en verder evoluerend in gedachten, tot de dag dat het geschreven wordt.

     

    Zo begint dit dagboek niet op deze dag van 20 maart 1978 maar is het al lang geleden begonnen. Om maar te zeggen dat mijn leven zijn wortels heeft én bij mijn ouders, grootouders en de vele geslachten ervoor én, onvermijdelijk doorweven is met de stand van planeten en sterren op het ogenblik van mijn geboorte, dit weet ik, al is er hierover niets bewezen of kan er niets bewezen worden.

     

    IK ben vandaag vijfendertig jaar ouder maar nog steeds is mijn geest elke dag, elk bewust ogenblik – of elk moment dat ik geen machine ben - zoekende, en zal hij zoekende blijven. Mijn dagboek en de blogs die dag aan dag verschijnen zijn er het bewijs van.

     

    02-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    01-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard Dawkins

     

     

    R.Dawkins in zijn ‘The God delusion’ van 2006, houdt er een spectrum op na van de menselijke mogelijkheden van geloof in God. ‘It can be presented by the following milestones along the way’ schrijft hij en we vertalen:

    1.       Sterke theïst. 100 % zekerheid van het bestaan van God. Zoals C.G.Jung het zegt: Ik geloof niet, ik weet.

    2.       Zeer hoge waarschijnlijkheid, maar dichtbij de 100%. De facto theïst. Ik kan het niet weten met zekerheid, maar ik geloof sterk in het bestaan van God en ik leef mijn leven in de onderstelling dat Hij bestaat.

    3.       Hoger dan 50% maar niet veel hoger. Technisch agnostisch maar in de richting van theïsme. Ik ben zeer onzeker, maar ik ben geneigd te geloven in God.

    4.       Exact 50%. Volledig onpartijdig agnostisch. Het bestaan van God of zijn niet-bestaan is even waarschijnlijk.

    5.       Lager dan 50 % maar niet veel lager. Technisch agnostisch maar in de richting van atheïsme. Ik weet niet of God bestaat maar ik ben sceptisch.

    6.       Heel lage waarschijnlijkheid, dichtbij zero. De facto atheïst. Ik kan het niet weten met zekerheid maar ik denk dat God zeer onwaarschijnlijk is en ik leef mijn leven alsof hij niet bestaat.

    7.       Sterke atheïst. Ik weet dat er geen God bestaat met dezelfde overtuiging als Jung het ‘weet’ dat hij er is.

    Ik ben Dawkins dankbaar voor zijn indeling wat het geloof van de mens in een God betreft. Zijn vertrekpunt is echter dat de geest ontstaan is uit de materie. Voor mij is de materie ontstaan uit de geest. Op basis hiervan kan ik ook een spectrum opstellen, ingedeeld in zeven punten en dan sta ik 100 % bij C.G.Jung, Ik geloof niet, ik weet dat de materie is ontstaan uit de geest.

    01-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    30-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geest en Materie

     

     



    Het bos is een heiligdom in de valavond, een plaats waar de geheime krachten van de natuur zich in de dag hebben opgehoopt en nu tot rust zijn gekomen, gistende samensmeltingen die hij nimmer kennen zal maar die er toch aanwezig zijn in het laatste licht, in het laatste ruisen, in de laatste groei van grassen en varens en kruiden of het mysterie van de aarde en van het innerlijke leven voelbaar hier, te ontcijferen hier in licht en duister, in leven en dood en wat  tussenin is.

    Hij denkt dit alles moet gezegd en geschreven worden, herhaald worden, opdat duidelijker en inniger de band zou groeien met zon en sterren en planeten, met quasars en pulsars, met stralingen en energievelden, met de totaliteit van geest in materie, al deze elementen die nodig zijn opdat dit bos in de avond zou zijn wat het is, en zoals we het ontdekken, een steeds maar hogere gecompliceerdheid in al wat zichtbaar en onzichtbaar is en de mens die getuige is, de verlichte en de lichtgevende, de zichtbare drager van de geest op aarde.

    Hij las Richard Dawkins vandaag. Hij gaat niet akkoord met hem als hij paradigma stelt dat de geest ontstaan is uit de materie. Dit paradigma is beslissend voor de volledige tekst van zijn boek ‘The God delusion’(a black swan book, 2006), men ontneemt hem niet het geloof dat het de geest is die de materie heeft gebaard.

    30-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    29-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aubade

     

    Terwijl de vogels me elke morgen een aubade brengen, zo breng ik een aubade in woorden aan zij die me lezen. Veel is het niet, het maakt deel uit van mijn ontwaken, meestal uit een verwarde droom, om de dag binnen te stappen langs een gang van latente pijnen in de heup of in de benen die alleen door mijn woorden kunnen gedempt worden.

    Ik ken aldus mijn ouder en ouder wordende ouderdom. Als ik dan lees in het tijdschrift van de Bank dat een oud-collega is heengegaan, Luc Van den Wijngaert – hij was mijn ouderdom – dan weet en zie ik op welke wijze mijn afscheid de wereld van de Bank zal worden ingestuurd, een foto met een korte tekst.

    Dit ook zal dan een laatste aubade zijn voor zij die het lezen zullen.

    Het lot is me gunstig geweest, al was mijn gezondheid niet de meest perfecte, ik haalde het dankzij de levenskracht die me eigen was en ook dankzij de dokters die me behandelden. Voor de rest kan ik maar hopen gespaard te blijven van elk onheil dat mijn woord raken of doden zou. Dit ware het allerergste.

    Elke dag die de duisternis ingaat neem ik afscheid van het licht en ga ik de dode nacht in. Elke morgen is een nieuw verrijzen naar de het schone van bomen en luchten, van regen en zon, van de glinstering in het bedauwde gras, van de spiegel in het kleine watervlak met de rode vissen, is er de schoonheid van het woord dat ik opzoek. En elke morgen is een vooruitzien naar wat de dag brengen zal aan woorden die mijn aubade zullen zijn.

    Dit duurt nu al een lange tijd, duurt nu al veertig nieuwe manen opdat ik me er gemakkelijk zou van bevrijden, ondanks de zin die telkens opduikt welk nut het heeft en wie het is die aandringt opdat ik niet ophouden zou.

    Uiteindelijk is het leven niet kort, het heeft een lange aanloop, het heeft een lange vurige gestalte, het heeft een nagloei in de houtskool tot het een vunzen wordt en uitdooft in een kruis.

     

    29-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    28-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Levenskracht

     

    Het regent over de dovende bloemen van de rododendrons het ongekende, onbegrepen, ondoorgrondelijk leven dat zijn werk heeft gedaan. Hij hoort het stille ruisen van de regen op de bladeren en in de aarde maar de geluiden en wat er gebeurt binnenin de plant, binnenin de bloem, de vrucht kan hij enkel gissen. En zelfs indien hij het werk van de cellen vermocht te zien en te doorkruisen, zelfs indien hij vermocht te zien binnen in de cellen, dan nog zou hij niets afweten van de krachten die deze cellen beheersen, bezitten en bezingen, zoals hij totaal onwetend is over het ruisen van zijn bloed in de aderen. Hij kan enkel vermoeden dat de orde die dit alles regelt immens moet zijn en van een grote perfectie.

    En uit deze zelfde krachten en uit nog veel meer, zijn de boeken en geschriften opgestaan die thans op zijn tafel liggen, die in zijn boekenrekken staan, die zowat verspreid liggen over het ganse huis. De boeken waarin de geest van zovelen is opgeborgen, van zovelen die dag en nacht hieraan hebben gewerkt, schrijvend in de rust van hun kamer, of gezeten onder de bomen, of in de trein - zoals hij het ooit zag van Louis Paul Boon - de woekerende geest omheen hen aftastend met de geest in hen.

    Zo-even nog, lezend in The Song of Songs, dacht hij eraan welke volume, welke geladenheid een woord, gegrepen door de poëzie kan verwerven. Evenwel opdat de lezer getroffen zou worden door deze geladenheid van het woord moet hij zelf poëzie zijn, open staan voor de diepte van het woord, voor de totaliteit van het woord, om te beseffen dat de realiteit ervan doorbroken wordt en dat de essentie erin zich mengt met de essentie in ons, zoals de krachten van de natuur zich mengen met de essentie van de geest in ons. 

    Ons zelf kennen is dan ook een benaderen van wat te weten, van wat te kennen is buiten ons.

     

    28-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    27-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het schuiven van de dagen

     

    Hij dacht van morgen aan dat kleine verrukkelijke boekje, ‘Goodbye Mr. Chips’ van James Hilton, uit zijn jeugd. Hij wist dat hij het in lang niet meer had gezien tussen zijn boeken, hij zal het uitgeleend hebben, wat fout was. Ook Chips was vijfentachtig en zijn dagen waren ‘moving like lazy cattle through a landscape’ – een zin die hij zich nog meent te herinneren - maar Mr. Chips (hij hette eigenlkijk Mr Chipping) had niet de activiteit die hij nog kent, had zeker geen blog te schrijven, zelfs geen dagboek bij te houden, hij had enkel maar van tijd tot tijd een schooljongen die kwam aankloppen te ontvangen.

    Evenwel, als hij naging wat hij zich afvroeg toen de maand juni begon of hij met zijn blogs wel het einde van de maand zou halen, is het een schuiven van zijn blogs geweest dat het juiste beeld is als hij telkens neerzit om te doen wat hij van zich zelf – anderen ook wellicht - verwacht. 

    Zo zijn het van vele dingen de boeken in zijn hoofd meer dan de gebeurtenissen die opduiken in zijn herinneren en zijn het van de boeken slechts een paar zinnen die bleven, zoals het nu zijn blogs zijn die overblijven van  de vele dagen die zich openden en weer sloten.

    Hij heeft niet meer te gaan van hier naar daar, geen afspraken na te leven, geen voordrachten te geven, geen grote reizen meer voor te bereiden en af te werken, alles ligt binnen het zich openen en sluiten van de dagen, hij wachtende op de nodige tekenen die gedachten voortbrengen. 

    Ik ben dus niet veel meer dan een man op zoek naar woorden die verrassen, ook de lezer. Maar het zijn in de eerste plaats woorden voor mezelf, ik ben het die in de eerste linie staat om te lezen wat hij, Ugo, geschreven heeft. Dit is ten minste de idee die Borges me ingefluisterd heeft. Een idee die te nemen of te laten is, want de schrijver ervan heeft zich al teruggetrokken en ik kan hem niet meer terugroepen.

    27-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    26-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beelden als herinneringen

     

     

    Voor zijn dagboek gezeten, zijn hand klaar om te schrijven daalt de rust in hem - of het nu morgen is of avond of nacht - het is het ogenblik dat hij reëel bestaat, gedoken in zichzelf, schrijvend. Woorden vloeiend lijk het water uit een bron, en hij weet precies dewelke, de bron van Le Plat de la Lé in Zinal.

    En verder schijvend ineens het beeld van het kerkhof naast de kerk van Rye, waar hij wandelde onder de eeuwenoude yew-trees en de namen trachtte te ontcijferen op de met mos en lichen overgroeide grafstenen. En onmiddellijk een ander, verlaten kerkhof in Schotland, op het eiland Mull, langsheen de weg naar Iona, ‘the holy Isle’, en in een hoek, verborgen achter een zerk, een beeldje in wit marmer van een dame zonder hoofd met een kind op de arm. Een beeld dat er, twee jaren later, toen hij er was met Pierre H., nog steeds stond op de plaats waar hij het had teruggezet.
    En er zijn andere kerkhoven. Er is dit van O. waar hij voor het laatst, maar dit is lang geleden, met moeder was en haar volgde langs de graven om de namen af te lezen en van haar ouders en van haar broers en zusters en telkens een Onze Vader en een Wees Gegroet die ze las voor hun zielenrust. En hij, zwijgend, de handen gevouwen.

    Niet veel als herinnering, niet denderend, niet waardig vermeld te worden, maar toch neergezet voor later, omdat het zijn leven was, een opvolging van kleine gebeurtenissen die nu hun tijd krijgen en worden ingekleurd.
    Wie schuift deze beelden precies nu binnen in de woorden die hij zonder te moeten nadenken, neerzet in zijn dagboek en omwille van het bevreemdende ervan overnemen zal in zijn blog voor morgen.

    26-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    25-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit noodzaak

     

     

    Ik begon mijn blogs van dit jaar met de verzuchting én van Salmon Rushdie, én overgenomen door Stefan Hertmans dat:

    ‘het verstandig zou zijn zich terug te trekken uit de wereld van het commentaar en de polemiek, en zich weer te wijden aan wat hij het liefst deed, aan de kunst die zijn hart, zijn verstand en zijn geest van jongs af had gestolen…’

    Ik volg deze verzuchting al een hele tijd nu en toch voel ik er me in zekere mate schuldig bij. Want, in mijn schelp gedoken, ontsnap ik niet aan de geruchten, die me bereiken van hoe dicht en van hoe ver af deze ook mogen komen, Ik hoor hoe en waar er gedood wordt en wie, tot bergbeklimmers toe, afgemaakt door fanatiekelingen, in de naam van Allah.

    Het ergste is dat ze beweren hiermee een ‘goede’ daad te hebben gesteld - het waren ongelovigen  - en dat hen later hiervoor een beloning wacht. Het is een gevaarlijk type die Allah van de fanatici.

    Wanneer komen de weldenkende, door ons aanvaarde, Allah-gelovigen in massa in de straat om deze moordpartijen openlijk en met aandrang aan de kaak te stellen en een einde te maken aan de voor ons, mensen van de eenentwintigste eeuw, onbegrijpbare vete die er bestaat onder elkaar tussen de groepen aanhangerts van Mohammed?

    Of zijn slachtpartijen zoals het doden van een aantal bergbeklimmers, een normale zaak voor hen en noodzaakt het afslachten van ongelovigen geen betoging want deze verdienen niet beter.

    En eigenlijk, als ze het zo goed hadden met de levenswijze in hun landen van herkomst, waarom hebben ze het land van de ongelovigen, niet alleen betreden maar hebben ze er zich ook gevestigd? Wat nog in zekere mate te begrijpen is omdat er hier een vrijheid is die ze niet kenden in hun land. Maar als die vrijheid hen duurbaar is, waarom laten ze zich hier opnieuw in de doeken doen door al wie het fanatisme, eigen aan de religieuze machthebbers in hun vorige contreien, hier willen binnenbrengen en waarvoor ze hun tijd nemen.

    Deze laatsten wensen geen integratie, ze wensen overheersing, het zit hen in de genen.

    En wij, het Westen, sluit de ogen, het zal wel zo geen vaart lopen. De Duitsers las ik, hebben dit ook gedacht toen de Nazi’s opdoken uit de mist.

    25-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    24-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hij en ik.

     

    Waarom schrijf ik sommige blogs in de ik-vorm en andere in de hij-vorm. Het houdt wellicht verband met het ogenblik waarop ik begin te schrijven, maar een precieze verklaring heb ik niet. 

    Jorge Luis Borges schreef er een aardig stukje tekst over die in het Engels werd overgenomen in ‘The Mind’s I’ van Douglas R. Hofstadter en Daniel C. Dennet (Basic Books, Inc. Publishers, New York, 1981).

    ‘Borges and I’ is de titel van het korte essay van Borges en het begint als volgt:

     

     ‘The other one, the one called Borges, is the one things happen to’. Ik wandel in de straten van Buenos-Aires en zie de dingen om me heen. Borges  ken ik van de post, van de naam op de lijst van de professoren of van de naam in een biografisch woordenboek. Ik, ik hou van zandlopers (hourglasses), van de achttiende-eeuwse typografie, van de  smaak van koffie, van Stevenson; hij deelt deze voorkeuren maar voor hem zijn het maar de attributen van een toneelspeler.

    Er is wel geen vijandschap tussen ons beiden, ik leef, ik laat me zelf leven opdat Borges zijn literatuur kan bedrijven en zijn literatuur justifieert mijn bestaan’.

     

    En de ‘ik’ gaat verder: ‘het kost me niets te zeggen dat wat hij schreef niet zonder waarde is, maar dit kan me niet redden, wellicht behoort wat goed is tot niemand, ook niet tot hem, maar tot de taal en de traditie. Trouwens ik ben bestemd om uiteindelijk te vergaan en enkel een deel van mij kan overleven in hem’.

    En dan:

    ‘Little by little, I am giving over everything to him, though I am quite aware of his perverse custom of falsifying and magnifying things… Ik zal overblijven in Borges, niet in mezelf (alhoewel het waar is dat ik iemand ben) maar ik herken me minder in zijn boeken dan in vele andere of in het laborieus getokkel (strumming) van een gitaar’.

    Hij eindigt met deze waarheid: ‘I do not know which of us has written this page’. 

    Alhoewel ik absoluut-absoluut geen Borges ben, herken ik mezelf in wat hij schrijft, weet ik ook, zoals Borges, dat mijn leven maar de vlucht is van Bede’s sparrow through the banqueting-hall on a winter’s day, dat ik alles achterlaten zal en dat, wat die ‘ik’ betreft, alles tot de vergetelheid behoort,  behoudens wat die ‘hij’ geschreven heeft. 

     

    24-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/11-05/12 -0001

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 11--0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs