 |
|
 |
05-07-2013 |
In memoriam Wilfried De Kesel |
My
life is light, waiting for the death wind
Like
a feather on the back of my hand.
T.S.Eliot: A song for Simeon.
Je ontkomt niet
aan wat je niet ontkomen kunt,
gebogen is het hoofd,
gesloten zijn de ogen:
de mond is deemoed
die je is geboden.
En,
de stilte die je draagt
van pijn verlost te zijn
en op te stijgen
uit de lotusbloemen,
lijk een jonge eend
naar Orion toe,
zoals destijds de farao's.
Vriend je waart
en vriend je blijven zult,
het ga je ginds
het ga je ginds heel goed
daar waar je uit zult kijken
wetend dat we volgen.
Ondertussen,
als we hier samenkomen,
vandaag en op andere dagen,
welke plaats zullen we je geven
als het niet een ereplaats zou zijn.
Wij ook die nog even blijven
ontkomen niet
aan wat we niet ontkomen kunnen:
nederigheid
is van vele zaken onze sterkte,
is onze eeuwigheid.
05-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
04-07-2013 |
De dagen volgen elkaar op |
Mijn blogs volgen
elkaar op maar niet zoals de dagen die uiterlijk maar verschillen in meer of
minder zon, meer of minder regen, meer of minder wind, neen, mijn blogs die elkaar
opvolgen komen uit de diepte van de geest en dragen in zich wat in die diepten
gebeurt én, wat vanuit de diepte naar boven wordt gestuurd heb ik weinig of
geen controle.
Zo gebeurt het dat
ik van de atheïst Richard Dawkins terecht kom bij de godsgelovige abt Suger, een groter tegenstelling kan niet.
Alhoewel ze beiden dit gemeen hebben dat het beiden zoekers zijn die menen
gevonden te hebben wat er te vinden is en dus veel verder staan dan ik. Maar ik
voel er me goed bij, beter dan indien ik zou gevonden hebben en zonder de
minste twijfel, zoals hoger genoemden, mijn dagen verder zou slijten.
Als ik teruggrijp
naar Dawkins en zijn bewijsvoering dat wat de Kerk vertelt te betwijfelen valt,
dan leert hij ons niets nieuws. We weten al lang dat een pregalileaanse
ingesteldheid niet meer van deze tijd is en dat er hoogst nodig een kosmische
ingesteldheid is vereist om tot een nieuwe voedingsbodem te komen van waaruit
een nieuw wereldbeeld met religieuze inslag kan ontstaan dat tevens een
antwoord zou zijn op de naderbij sluipende overheersing door de
fundamentalisten van de Islam.
Dit is een
probleem voor onze Christelijke wereldleiders. Of ze er zullen in slagen zie ik
nog niet gebeuren.
*
En later op de avond, deze tip uit een
film op de televisie : Before you start,
look at the audience and wait till there is no sound left, till you can hear
absolute silence. Then its you who dominates them, and your nerves will be
gone and under control. Youre in command and youll stay in command.
04-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
03-07-2013 |
De Abt Suger (1080-1151) |
De abt Suger, raadgever van twee koningen, regent, père del la Patrie, zoals Lodewijk de
VIIde hem eens noemde was ook de abt die de bossen afliep op zoek naar 12
grote eiken om zijn abdijkerk te voltooien die het eerste gotische bouwwerk in
Frankrijk zal bouwen, de abt die het gruis van gemalen edelstenen zal laten
verwerken in de glasramen om het licht - dat van God komt, dat God is - te
laten schijnen op zijn gelovigen om deze te verheffen uit de donkerte die hun
geest benevelt.
Hij verwoordt deze idee in een tekst
die hij laat aanbrengen op één van de panelen van de portaaldeur van zijn
vernieuwde abdijkerk in Saint-Denis bij Parijs (vandaag overrompeld door de
Islam, ze hebben hun plaats goed uitgekozen):
Notre esprit enténébré sélève au vrai
par le moyen des choses matérielles. Et, voyant la Lumière, il ressuscite de la chute originelle.
In wat is dan de God van Suger, abt in
het begin van de XIIde eeuw, verwijderd van de kosmische God die opduikt
bij Voltaire in de XVIIIde eeuw, de eeuw van de Verlichting?
En waar staat de Kerk op de dag van
vandaag, hoe slaagt ze er in het dogmatische landschap waar ze al eeuwen in
verstrikt zit te verlaten en in te gaan op het metafysische van de New Physics
om te komen daar waar de Kelt en abt, Suger stond in de vroege middeleeuwen?
Ze zal het broodnodig hebben om het
hoofd te bieden aan de dreiging van de Islam die ons omsingelt langs alle
kanten en van ons racisten maakt. Want
één feit is zeker het zijn niet de gematigden onder de Islam-aanhangers die het
halen zullen, maar de fundamentalisten-geweldenaars onder hen, ook omdat een gematigde
Islam, volgers van de Koran niet bestaat, vandaag toch niet.
03-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
02-07-2013 |
Genèse van mijn blogs |
Op 20 maart van het jaar 1978
schreef ik was ik het of was hij, Ugo Carl dOorde het? - Karel Lodewijk Mortier,
geboren te Oordegem, een dorpje van Oost-Vlaanderen, op 29 december van het
jaar 1927, zijnde precies één jaar na het overlijden van Rainer Maria Rilke die
begraven ligt aan de voet van het Romaanse kerkje in Rarogne, Valais,
Zwitserland:
Ik verbind me hierbij
tegenover mezelf en tegenover de hemel, elke dag van het jaar en van de jaren
die voor mij zich nog openen zullen, één pagina vol te schrijven met zinnige en
leesbare dingen.
Zij die deze dagboeken ooit
zouden doorbladeren, wil ik nu reeds op het hart drukken dat je geboren bent op
alle plaatsen waar je je ooit bewust bevond, dat je bent van al die plaatsen en
van al die bewuste ogenblikken, dat alles in en over elkaar ligt, het heden
gegroeid uit het voorbije en het
komende gegroeid uit het heden; realiteit en droom zich vermengend, zodat het
geschrevene, de kleur en de smaak heeft van melk in koffie, en koffie in melk, crèmekleurig.
De realiteit niet duidelijk afgelijnd, droom en verbeelding niet wazig-wit, maar
beide gevoileerd.
En een tweede bemerking, even
belangrijk en voortvloeiend uit de eerste, een dagboek begint niet met de
eerste regel van de eerste bladzijde, een dagboek begint met al wat er is aan
voorafgegaan, geschreven of niet geschreven, in gedachten opgeborgen en verder
evoluerend in gedachten, tot de dag dat het geschreven wordt.
Zo begint dit dagboek niet op
deze dag van 20 maart 1978 maar is het al lang geleden begonnen. Om maar te
zeggen dat mijn leven zijn wortels heeft én bij mijn ouders, grootouders en de
vele geslachten ervoor én, onvermijdelijk doorweven is met de stand van
planeten en sterren op het ogenblik van mijn geboorte, dit weet ik, al is er
hierover niets bewezen of kan er niets bewezen worden.
IK ben vandaag vijfendertig
jaar ouder maar nog steeds is mijn geest elke dag, elk bewust ogenblik of elk
moment dat ik geen machine ben - zoekende, en zal hij zoekende blijven. Mijn
dagboek en de blogs die dag aan dag verschijnen zijn er het bewijs van.
02-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
01-07-2013 |
Richard Dawkins |
R.Dawkins
in zijn The God delusion van 2006,
houdt er een spectrum op na van de menselijke mogelijkheden van geloof in God. It can be presented by the following milestones along the way schrijft hij en we vertalen:
1.
Sterke theïst.
100 % zekerheid van het bestaan van God. Zoals C.G.Jung het zegt: Ik geloof niet,
ik weet.
2.
Zeer hoge
waarschijnlijkheid, maar dichtbij de 100%. De facto theïst. Ik kan het niet
weten met zekerheid, maar ik geloof sterk in het bestaan van God en ik leef
mijn leven in de onderstelling dat Hij bestaat.
3.
Hoger dan
50% maar niet veel hoger. Technisch agnostisch maar in de richting van theïsme.
Ik ben zeer onzeker, maar ik ben geneigd te geloven in God.
4.
Exact 50%. Volledig
onpartijdig agnostisch. Het bestaan van God of zijn niet-bestaan is even
waarschijnlijk.
5.
Lager dan 50
% maar niet veel lager. Technisch agnostisch maar in de richting van atheïsme.
Ik weet niet of God bestaat maar ik ben sceptisch.
6.
Heel lage
waarschijnlijkheid, dichtbij zero. De facto atheïst. Ik kan het niet weten met
zekerheid maar ik denk dat God zeer onwaarschijnlijk is en ik leef mijn leven
alsof hij niet bestaat.
7.
Sterke
atheïst. Ik weet dat er geen God bestaat met dezelfde overtuiging als Jung het weet
dat hij er is.
Ik ben Dawkins dankbaar voor zijn indeling wat het
geloof van de mens in een God betreft. Zijn vertrekpunt is echter dat de geest
ontstaan is uit de materie. Voor mij is de materie ontstaan uit de geest. Op
basis hiervan kan ik ook een spectrum opstellen, ingedeeld in zeven punten en
dan sta ik 100 % bij C.G.Jung, Ik geloof niet, ik weet dat de materie is
ontstaan uit de geest.
01-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
30-06-2013 |
Geest en Materie |
Het
bos is een heiligdom in de valavond, een plaats waar de geheime krachten van de
natuur zich in de dag hebben opgehoopt en nu tot rust zijn gekomen, gistende
samensmeltingen die hij nimmer kennen zal maar die er toch aanwezig zijn in het
laatste licht, in het laatste ruisen, in de laatste groei van grassen en varens
en kruiden of het mysterie van de aarde en van het innerlijke leven voelbaar
hier, te ontcijferen hier in licht en duister, in leven en dood en wat tussenin is.
Hij
denkt dit alles moet gezegd en geschreven worden, herhaald worden, opdat
duidelijker en inniger de band zou groeien met zon en sterren en planeten, met
quasars en pulsars, met stralingen en energievelden, met de totaliteit van
geest in materie, al deze elementen die nodig zijn opdat dit bos in de avond
zou zijn wat het is, en zoals we het ontdekken, een steeds maar hogere
gecompliceerdheid in al wat zichtbaar en onzichtbaar is en de mens die getuige
is, de verlichte en de lichtgevende, de zichtbare drager van de geest op aarde.
Hij
las Richard Dawkins vandaag. Hij gaat niet akkoord met hem als hij paradigma
stelt dat de geest ontstaan is uit de materie. Dit paradigma is beslissend voor
de volledige tekst van zijn boek The God delusion(a black swan book, 2006),
men ontneemt hem niet het geloof dat het de geest is die de materie heeft
gebaard.
30-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
29-06-2013 |
Aubade |
Terwijl
de vogels me elke morgen een aubade brengen, zo breng ik een aubade in woorden
aan zij die me lezen. Veel is het niet, het maakt deel uit van mijn ontwaken,
meestal uit een verwarde droom, om de dag binnen te stappen langs een gang van
latente pijnen in de heup of in de benen die alleen door mijn woorden kunnen
gedempt worden.
Ik
ken aldus mijn ouder en ouder wordende ouderdom. Als ik dan lees in het
tijdschrift van de Bank dat een oud-collega is heengegaan, Luc Van den
Wijngaert hij was mijn ouderdom dan weet en zie ik op welke wijze mijn
afscheid de wereld van de Bank zal worden ingestuurd, een foto met een korte
tekst.
Dit
ook zal dan een laatste aubade zijn voor zij die het lezen zullen.
Het
lot is me gunstig geweest, al was mijn gezondheid niet de meest perfecte, ik
haalde het dankzij de levenskracht die me eigen was en ook dankzij de dokters die
me behandelden. Voor de rest kan ik maar hopen gespaard te blijven van elk
onheil dat mijn woord raken of doden zou. Dit ware het allerergste.
Elke
dag die de duisternis ingaat neem ik afscheid van het licht en ga ik de dode
nacht in. Elke morgen is een nieuw verrijzen naar de het schone van bomen en luchten,
van regen en zon, van de glinstering in het bedauwde gras, van de spiegel in
het kleine watervlak met de rode vissen, is er de schoonheid van het woord dat
ik opzoek. En elke morgen is een vooruitzien naar wat de dag brengen zal aan
woorden die mijn aubade zullen zijn.
Dit
duurt nu al een lange tijd, duurt nu al veertig nieuwe manen opdat ik me er
gemakkelijk zou van bevrijden, ondanks de zin die telkens opduikt welk nut het
heeft en wie het is die aandringt opdat ik niet ophouden zou.
Uiteindelijk
is het leven niet kort, het heeft een lange aanloop, het heeft een lange vurige
gestalte, het heeft een nagloei in de houtskool tot het een vunzen wordt en
uitdooft in een kruis.
29-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
28-06-2013 |
Levenskracht |
Het
regent over de dovende bloemen van de rododendrons het ongekende, onbegrepen,
ondoorgrondelijk leven dat zijn werk heeft gedaan. Hij hoort het stille ruisen
van de regen op de bladeren en in de aarde maar de geluiden en wat er gebeurt
binnenin de plant, binnenin de bloem, de vrucht kan hij enkel gissen. En zelfs
indien hij het werk van de cellen vermocht te zien en te doorkruisen, zelfs
indien hij vermocht te zien binnen in de cellen, dan nog zou hij niets afweten
van de krachten die deze cellen beheersen, bezitten en bezingen, zoals hij
totaal onwetend is over het ruisen van zijn bloed in de aderen. Hij kan enkel
vermoeden dat de orde die dit alles regelt immens moet zijn en van een grote
perfectie.
En
uit deze zelfde krachten en uit nog veel meer, zijn de boeken en geschriften opgestaan
die thans op zijn tafel liggen, die in zijn boekenrekken staan, die zowat
verspreid liggen over het ganse huis. De boeken waarin de geest van zovelen is
opgeborgen, van zovelen die dag en nacht hieraan hebben gewerkt, schrijvend in
de rust van hun kamer, of gezeten onder de bomen, of in de trein - zoals hij
het ooit zag van Louis Paul Boon - de woekerende geest omheen hen aftastend met
de geest in hen.
Zo-even
nog, lezend in The Song of Songs,
dacht hij eraan welke volume, welke geladenheid een woord, gegrepen door de
poëzie kan verwerven. Evenwel opdat de lezer getroffen zou worden door deze
geladenheid van het woord moet hij zelf poëzie zijn, open staan voor de diepte
van het woord, voor de totaliteit van het woord, om te beseffen dat de
realiteit ervan doorbroken wordt en dat de essentie erin zich mengt met de
essentie in ons, zoals de krachten van de natuur zich mengen met de essentie
van de geest in ons.
Ons
zelf kennen is dan ook een benaderen van wat te weten, van wat te kennen is
buiten ons.
28-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
27-06-2013 |
Het schuiven van de dagen |
Hij dacht van morgen aan dat kleine verrukkelijke
boekje, Goodbye Mr. Chips van James
Hilton, uit zijn jeugd. Hij wist dat hij het in lang niet meer had gezien
tussen zijn boeken, hij zal het uitgeleend hebben, wat fout was. Ook Chips was
vijfentachtig en zijn dagen waren moving
like lazy cattle through a landscape een zin die hij zich nog meent te
herinneren - maar Mr. Chips (hij hette eigenlkijk Mr Chipping) had niet de
activiteit die hij nog kent, had zeker geen blog te schrijven, zelfs geen
dagboek bij te houden, hij had enkel maar van tijd tot tijd een schooljongen die kwam aankloppen te ontvangen.
Evenwel, als hij naging wat hij zich afvroeg toen
de maand juni begon of hij met zijn blogs wel het einde van de maand zou halen,
is het een schuiven van zijn blogs geweest dat het juiste beeld is als hij telkens
neerzit om te doen wat hij van zich zelf anderen ook wellicht - verwacht.
Zo zijn het van vele dingen de boeken in zijn hoofd
meer dan de gebeurtenissen die opduiken in zijn herinneren en zijn het van de boeken
slechts een paar zinnen die bleven, zoals het nu zijn blogs zijn die
overblijven van de vele dagen die zich
openden en weer sloten.
Hij heeft niet meer te gaan van hier naar daar,
geen afspraken na te leven, geen voordrachten te geven, geen grote reizen meer voor
te bereiden en af te werken, alles ligt binnen het zich openen en sluiten van
de dagen, hij wachtende op de nodige tekenen die gedachten voortbrengen.
Ik ben dus niet veel meer dan een man op zoek naar
woorden die verrassen, ook de lezer. Maar het zijn in de eerste plaats woorden
voor mezelf, ik ben het die in de eerste linie staat om te lezen wat hij, Ugo,
geschreven heeft. Dit is ten minste de idee die Borges me ingefluisterd heeft.
Een idee die te nemen of te laten is, want de schrijver ervan heeft zich al
teruggetrokken en ik kan hem niet meer terugroepen.
27-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
26-06-2013 |
Beelden als herinneringen |
Voor zijn dagboek gezeten, zijn hand klaar om te schrijven daalt de rust
in hem - of het nu morgen is of avond of nacht - het is het ogenblik dat hij
reëel bestaat, gedoken in zichzelf, schrijvend. Woorden vloeiend lijk het water
uit een bron, en hij weet precies dewelke, de bron van Le Plat de la Lé
in Zinal.
En verder schijvend ineens het beeld van het kerkhof naast de kerk van
Rye, waar hij wandelde onder de eeuwenoude yew-trees
en de namen trachtte te ontcijferen op de met mos en lichen overgroeide
grafstenen. En onmiddellijk een ander, verlaten kerkhof in Schotland, op het
eiland Mull, langsheen de weg naar Iona, the
holy Isle, en in een hoek, verborgen achter een zerk, een beeldje in wit
marmer van een dame zonder hoofd met een kind op de arm. Een beeld dat er, twee
jaren later, toen hij er was met Pierre H., nog steeds stond op de plaats waar
hij het had teruggezet. En er zijn andere kerkhoven. Er is dit van O. waar hij voor het laatst, maar
dit is lang geleden, met moeder was en haar volgde langs de graven om de namen
af te lezen en van haar ouders en van haar broers en zusters en telkens een
Onze Vader en een Wees Gegroet die ze las voor hun zielenrust. En hij, zwijgend,
de handen gevouwen.
Niet veel als herinnering, niet denderend, niet waardig vermeld te worden, maar toch neergezet voor later, omdat het zijn leven was, een opvolging van kleine gebeurtenissen die nu hun tijd krijgen en worden ingekleurd. Wie schuift deze beelden precies nu binnen in de woorden die hij zonder
te moeten nadenken, neerzet in zijn dagboek en omwille van het bevreemdende ervan
overnemen zal in zijn blog voor morgen.
26-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
25-06-2013 |
Uit noodzaak |
Ik begon mijn blogs van dit
jaar met de verzuchting én van Salmon Rushdie, én overgenomen door Stefan
Hertmans dat:
het verstandig zou zijn zich terug te
trekken uit de wereld van het commentaar en de polemiek, en zich weer te wijden
aan wat hij het liefst deed, aan de kunst die zijn hart, zijn verstand en zijn
geest van jongs af had gestolen
Ik volg deze
verzuchting al een hele tijd nu en toch voel ik er me in zekere mate schuldig
bij. Want, in mijn schelp gedoken, ontsnap ik niet aan de geruchten, die me
bereiken van hoe dicht en van hoe ver af deze ook mogen komen, Ik hoor hoe en
waar er gedood wordt en wie, tot bergbeklimmers toe, afgemaakt door
fanatiekelingen, in de naam van Allah.
Het ergste is dat
ze beweren hiermee een goede daad te hebben gesteld - het waren ongelovigen - en dat hen later hiervoor een beloning
wacht. Het is een gevaarlijk type die Allah van de fanatici.
Wanneer komen de
weldenkende, door ons aanvaarde, Allah-gelovigen in massa in de straat om deze
moordpartijen openlijk en met aandrang aan de kaak te stellen en een einde te maken
aan de voor ons, mensen van de eenentwintigste eeuw, onbegrijpbare vete die er
bestaat onder elkaar tussen de groepen aanhangerts van Mohammed?
Of zijn slachtpartijen
zoals het doden van een aantal bergbeklimmers, een normale zaak voor hen en
noodzaakt het afslachten van ongelovigen geen betoging want deze verdienen niet
beter.
En eigenlijk, als
ze het zo goed hadden met de levenswijze in hun landen van herkomst, waarom
hebben ze het land van de ongelovigen, niet alleen betreden maar hebben ze er
zich ook gevestigd? Wat nog in zekere mate te begrijpen is omdat er hier een
vrijheid is die ze niet kenden in hun land. Maar als die vrijheid hen duurbaar
is, waarom laten ze zich hier opnieuw in de doeken doen door al wie het
fanatisme, eigen aan de religieuze machthebbers in hun vorige contreien, hier
willen binnenbrengen en waarvoor ze hun tijd nemen.
Deze laatsten wensen geen
integratie, ze wensen overheersing, het zit hen in de genen.
En wij, het Westen,
sluit de ogen, het zal wel zo geen vaart lopen. De Duitsers las ik, hebben dit
ook gedacht toen de Nazis opdoken uit de mist.
25-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
24-06-2013 |
Hij en ik. |
Waarom schrijf ik sommige blogs in de ik-vorm en
andere in de hij-vorm. Het houdt wellicht verband met het ogenblik waarop ik
begin te schrijven, maar een precieze verklaring heb ik niet.
Jorge Luis Borges schreef er een aardig stukje
tekst over die in het Engels werd overgenomen in The Minds I van Douglas R. Hofstadter en Daniel C. Dennet (Basic
Books, Inc. Publishers, New York, 1981).
Borges and I
is de titel van het korte essay van Borges en het begint als volgt:
The other one, the one called Borges, is the
one things happen to. Ik wandel in de straten van Buenos-Aires en zie de
dingen om me heen. Borges ken ik van de
post, van de naam op de lijst van de professoren of van de naam in een
biografisch woordenboek. Ik, ik hou van zandlopers (hourglasses), van de achttiende-eeuwse typografie, van de smaak van koffie, van Stevenson; hij deelt
deze voorkeuren maar voor hem zijn het maar de attributen van een toneelspeler.
Er is wel geen vijandschap tussen ons beiden, ik
leef, ik laat me zelf leven opdat Borges zijn literatuur kan bedrijven en zijn
literatuur justifieert mijn bestaan.
En de ik gaat verder: het kost me niets te
zeggen dat wat hij schreef niet zonder waarde is, maar dit kan me niet redden,
wellicht behoort wat goed is tot niemand, ook niet tot hem, maar tot de taal en
de traditie. Trouwens ik ben bestemd om uiteindelijk te vergaan en enkel een
deel van mij kan overleven in hem.
En dan:
Little by little, I am giving over everything to him, though I am quite
aware of his perverse custom of falsifying and magnifying things
Ik zal
overblijven in Borges, niet in mezelf (alhoewel het waar is dat ik iemand ben) maar ik herken me minder in
zijn boeken dan in vele andere of in het laborieus getokkel (strumming) van een
gitaar.
Hij eindigt met deze waarheid:
I do not know which of us has written
this page.
Alhoewel ik absoluut-absoluut
geen Borges ben, herken ik mezelf in wat hij schrijft, weet ik ook, zoals
Borges, dat mijn leven maar de vlucht is van Bedes sparrow through the banqueting-hall on a winters day, dat
ik alles achterlaten zal en dat, wat die ik betreft, alles tot de
vergetelheid behoort, behoudens wat die
hij geschreven heeft.
24-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
23-06-2013 |
Omgeven door boeken |
De boeken in zijn kamer vormen een gordijn dat hem
afschermt van de wereld. Hij weet echter, en elke dag is hij ermee
geconfronteerd, dat hij er te weinig bezit en vooral dat hij er te weinig las
opdat hij zich nog veiliger voelen zou, opdat hij zich nog meer geborgen zou kunnen
voelen in die wereld van boeken die wonen in hem en aangevuld met de herinneringen
aan gebeurtenissen uit zijn jeugd, aangevuld en gekleurd met de echos uit zijn
volwassenheid, zijn wereld uitmaken en eigenlijk slechts, golfbewegingen zijn op
het watervlak, gemengd met licht en schaduw, als met gevoelens en bedenkingen.
Het moet inderdaad een groot gevoel zijn een boek
te voelen groeien in zich en te zien groeien in de stapels paginas naast zich.
Een boek over het creatieve leven, een boek over wat het zaad van God kan zijn.
Een boek zoals Boris Pasternak er een
schrijven wou dat zijn ganse leven vullen zou, en het ook deed, een boek met
een lang leven en een lange waarde.
Maar de vraag die hij zich stelt en blijft stellen
en het lijkt een excuus is, wat het leven hem leerde, wel toereikend genoeg opdat
hij iets te zeggen zou hebben dat meer is dan een herhalen van wat reeds
opgetekend staat in de vele bibliotheken in de wereld. Want daar komt het op
neer, iets te zeggen hebben dat een meerwaarde betekent, hoe minimaal ook, maar
de meerwaarde is een vereiste. En dit dan te zeggen op een wijze en in een vorm
die een opening biedt naar nieuwe horizonten. Enkel, verblijvend in een kloostercel
met muren in onbehouwen steen zou zo iets mogelijk zijn voor hem. Elk ander boek is waardeloos, al is het niet voor
de auteurs van de vele boeken die geschreven om verkocht (en gelezen) te worden,
daarna op zij gelegd. Hij denk niet dat, om een voorbeeld te noemen, hij la Carte et le Territoire nog herlezen
zal.
23-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
22-06-2013 |
Dingen die ik bewaar. |
Er zijn dingen die ik bewaar, alledaagse dingen, zelfs
dagbladknipsels. Zo kon ik het niet over mijn hart krijgen twee gedichten bij
het oud papier te leggen omdat ik het oneerlijk vond. Oneerlijk én tegenover de
schrijver ervan én tegenover zij die er een recensie over schreven. Ik heb
ze in gekleefd in mijn dagboek: Aanwezigheid
van Ruben van Gogh, samen met de recensie ervan geschreven door Sarah Van
Kersschaever, en het gedicht Wenteling XXV van Lies Van Gasse,
Ik heb heel wat respect voor de dichter omdat ik
weet hoe vlug een gedicht kan ontstaan, hoe er nog aan gevijld wordt erna, maar
ook hoeveel tijd er over heen gaat om die vlugheid en afwerking te verwerven.
Als ik dan de recensie lees van Luuk Gruwez, over
de bundel van Van Gasse ik had zijn tekst op zij gelegd de tijd die hij er
aan besteed heeft, de (schijnbare) vlotheid waarmee hij het werk benadert en
ontleedt, omschrijft en beoordeelt, dan weet je, als schrijver-dichter, recht
te zijn aangedaan en ben je gelukkig te vernemen in zijn recensie dat je gedichten
goed zijn omdat ze vernieuwend zijn, niet andersom en dat ze zijn als een soort bedwelmende improvisaties met de
hardnekkigheid van repetitieve muziek.
En ik denk, maar kan me vergissen, dat Gruwez ook Internet
heeft geraadpleegd om te horen hoe Van Gasse haar gedichten voordraagt en deze
aldus, hardop gesproken zoals hij schrijft
- het best tot hun recht komen.
Dankbaar voor een dichteres is het als iemand zoals
Gruwez zich buigt over je werk. Maar voor Gruwez, is het dan even dankbaar voor
hem, als er niemand op reageert alsof niemand het zou gelezen hebben, of is het
zo dat het hem niet deert, dat hij zijn opdracht heeft volbracht en dat hij er
tevreden over was?
PS.
Vandaag bewaar ik een Belgische postzegel er werden
slechts 100 ex. van gedrukt - met de foto van een vriend , M.v.Z. (normaal is het de foto van de koning) die na
eenendertig jaren trouwe en succesrijke dienst als Administratief en Financieel
Directeur van een belangrijk Ziekenhuis in Gent, afscheid heeft genomen om zich,
onder meer naast vele andere zaken, meer intens te gaan bezig houden met zijn postzegelverzameling.
22-06-2013, 05:10 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
21-06-2013 |
Zomersolstitium |
7.04
uur, begin van de zomer. Het middelpunt van de zon bereikt zijn grootste
noordelijke declinatie (+23°2608). Op het noordelijk halfrond zijn de dagen
nu het langst.
Sterrengids
2013, Uitg. Stichting de Koepel.
Staan
we er even bij stil, denken we even na over de positie van de zon, in haar
uiterste punt in het noordoosten waar ze opstond deze morgen, en nu aan de
terugweg begint, haar weg naar het zuivere oosten waar ze opstaan zal op de
herfstequinox en verder naar haar wintersolstitium als ze haar grootste zuidelijke
declinatie bereikt zal hebben.
Eigenlijk
is het voor velen maar wat folklore, de tijd die niet is, enkel de positie van
de aarde ten overstaan van de zon is, en de aarde en de andere planeten, met de
zon gestabiliseerd in hun sterrenstelsel dat op zijn beurt wordt vastgehouden in
het blijvend bewegende net van de miljarden sterrenstelsels in het Universum.
Maar
er zijn er ook voor wie dit een punt van belang is, en ik denk aan de massa die
deze morgen van 21 juni zal aanwezig zijn, in of aan Stonehenge, om de zon te
zien opstaan precies boven de heelstone,
als dusdanig gemerkt voor de eeuwigheid, door de Neolithische verre voorouders
van de Britten.
Welke
betekenis had dit punt op de weg van de opkomende zon voor hen; hoe zijn ze er
toe gekomen, 2700 jaar vóór Chr. zo wordt het toch gezegd - Stonehenge te
concipiëren en te bouwen; wat bezielde hen en waarom was dit punt waarop de zon
zich keerde, het punt van de zomerzonnewende, te merken zoals ze gedaan hebben?
Ik
was in Stonehenge op een normale dag van het jaar. Ik liep er binnen de cirkel
van de opgestelde logge, onbehouwen blokken, soorten dolmen, met onwezenlijk,
als linters er boven op (simpelweg!) neergelegd, soorten menhirs, het geheel een
verbazende constructie dat voor de bouwers ervan als een soort tempel moet
geweest zijn, een gotische kathedraal, zo opgevat opdat door de spanning in de
stenen een spanning gelijk aan deze van de snaren van de piano, wist een
zekere Jacques Charpentier te vertellen over de kathedraal de mens er
binnenin spiritueel zou worden meegevoerd naar hogere regionen. Aldus het
kosmisch karakter van Stonehenge als van de gotische kathedraal onderlijnend.
En
wat het onbehouwen zijn van de opgestelde blokken steen is er de opdracht van
Yahweh in de Bijbel (Exodus): als je mij een altaar bouwt, moet het zijn in
onbehouwen steen.
Dat
hebben deze twee, Stonehenge en Yahweh-altaar met elkaar dan gemeen.
Of
waar je uiteindelijk terecht komt als je een blog schrijft over het zomersolstitium.
21-06-2013, 06:24 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
20-06-2013 |
De wijzen van vandaag. |
En wat hij nog zeggen wilde over de poëzie haalt
hij bij Roger Garaudy in zijn Comment lHomme devint humain:
Un poème est un tableau sans formes, un tableau est un poème en formes.
Les sages ont souvent discuté cette maxime et nous en avons fait notre guide. (Kono His 1020-1090).
En dacht hij, wat zeggen de wijzen van vandaag
hierover, én over de poëzie én over het schilderij of kunstwerk ? Of zijn
er nog wel wijzen die alles hebben doorgrond en over alles een mening hebben,
ook over de wijzen van vroeger ? Poëzie is. Elk heeft zijn mening erover, elk heeft zijn regels, deze zijn niet vastgelegd, deze worden gevolgd door de pen die schrijft en optekent wat ontstaat, komende van ergens.
20-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
19-06-2013 |
Droom is de tijd. |
19 Juni
Droom is de tijd
De tijd is een geluid
dat ijl en ver voorbij
zijn eenzame geprevel
fluit.
Stefan Hertmans
in Monnik uit zijn bundel : De val van vrije dagen, 2010, De
Bezige Bij, Amsterdam
Droom
is de tijd
die
uitgestrekt het licht bewegen is
van
water, alsof het de Leie was,
in
verbeelden,
tussen
bermen en dijken
van
geluk, immer verwachtend
de blauwe reiger
tussen
smeerwortel
en
akelei.
Opgestegen
om
te zijn en niet te zijn
maar
ingekeerd
en
uitgesponnen,
opeenvolgend
als een snoer van parels,
onveranderlijke
tijd,
melkwit
en
olijfgroen de bossen
in
zwangere luchten
dwarrelende
zaden,
al maar door,
il
en naîtront des arbres pour lébénisterie.
Opgeteld
onverminderd
de dagen,
largely wasted,
al
zegden we het nimmer
met
Eliots woorden tot vandaag.
De
tijd ons tegemoetgekomen,
van
ver en van dichterbij
met
fifres
et tambours
waar
we ooit waren
en
nog zijn.
Daarna
niet meer.
19-06-2013, 06:28 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
18-06-2013 |
Carl Gustav Jung |
Als er iets
is, zegt Carl Gustav Jung, dat we niet kunnen weten dan zien we het als een
probleem voor ingewijden: bijvoorbeeld, ik weet niet waarom het Universum tot
stand is gekomen en zal het ook nimmer weten, daarom moet ik dit probleem laten
vallen. Maar zegt Jung :
If an idea
about it is offered to me in dreams or in mythic traditions I ought to take
note of it. I even ought to build up a conception on the basis of such hints,
even though it will for ever remain a hypothesis which I know cannot be proved.
En dan die zin van Jung waar hij gelukkig mee is
omdat het volledig strookt met zijn opvatting ter zake : een mens moet kunnen zeggen dat hij zich
ingespannen heeft om zich een opvatting te vormen over het leven na de dood of
zich dan toch een beeld ervan te hebben gevormd zelfs indien hij achteraf zou
moeten bekennen dat hij verkeerd was. Dit niet gedaan te hebben is een vitaal
verlies.
Trachten het leven van de natuur te omvatten ;
te voelen hoe in een grote ademtocht de seizoenen zich uitstrekken van winter
naar lente, van zomer naar herfst, één enkele lange beweging die een zich
eindeloos hernieuwen is, terwijl de aarde wentelt omheen de zon die gehouden is
door haar galaxie en deze wegschietend naar het immens oneindige en te
beseffen dat dit alles, vertrekkende vanuit de onvoorstelbare ingewikkeldheid
van het atoom, een ononderbroken eenheid vormt, gedragen door dezelfde wetten,
gestuwd in een richting die we nog niet hebben achterhaald en nimmer
achterhalen zullen.
En deze vloeiende eeuwige consequente beweging kan
niet anders dan de godsidee verwoorden. En in deze idee, God de beweging zelf
zijnde en wij deel van deze beweging, ons een beeld vormen over het leven na de
dood.
Dit is dan zijn poëzie voor vandaag.
Carl Gustav Jung over Life and Death in zijn
boek Memories, Dreams, Reflections, Fontana
Library, 1963, translated from the German by Richard and Clara Winston.
18-06-2013, 00:36 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
17-06-2013 |
Poëzie en Peter Theunynck |
Over
wat kan ik nog schrijven na mijn blogs van 15 en 16 juni?
Ik
kan slechts terugkeren in de arena van het dagelijkse leven en ingaan op de
gedachten die me lijk wervelwinden overspoelen. Lezen bijvoorbeeld wat Luuk
Gruwez schrijft
over de poëzie van Lies Van Gasse, die ook onderhevig is aan wervelwinden want
schrijft Gruwez:
Niets staat stil in het woelige universum,
in haar nieuwe bundel Wenteling spartelt ze als een ontsnappingskunstenaar
onder water. Naderen is onmogelijk.
Ook
Peter Theunynck die de dichters de formule
1 piloten van de taal weet te
noemen
spreekt zich, in zijn blog, meer dan lovend over haar. Ze past trouwens heel
goed in zijn radiografie van de poëzie als hij zich richt tot de dichters:
Recht uw rug. Blijf schrijven. Blijf ons
verrassen met sprankelende beelden, tintelende taalbouwsels, swingende
taalmuziek. Stel al uw passie en uw talent in de waagschaal. Het is het waard.
Het
weinige dat ik las, hoorde en zag van Lies Van Gasse (ik, raadpleegde op
internet wat ik vond bij Peter Theunynck) past in deze context en is verrassend
en zeker niet onaardig. Ik meen me te herinneren dat ook Luuk Gruwez met interesse
gesproken heeft over haar bundel.
Ik
weet het, ik heb poëzie nimmer op deze wijze ervaren, heb altijd getracht er
wat filosofie in te brengen, wat levensbeschouwing. Ik heb nog altijd T.S.Eliot
als voorbeeld voor de poëzie die ik tracht te schrijven; en sprekend over poëzie
en ik vergelijk dat met wat Theunynck (maar) wist te vertellen - heb ik nog
altijd de zin van Saint-John Perse in mijn hoofd, uitgesproken bij de ontvangst
van de Nobelprijs voor Literatuur waar hij het had over la grâce poétique, létincelle du divin, vit à
jamais dans le silex humain.
Ik
denk dan ook niet dat ik Peter Theunynck, dichter van de stad Brugge, als ik me
niet vergis, ga plezieren en gedichten zal gaan schrijven die beantwoorden aan
zijn stramien.
17-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
16-06-2013 |
Mort voici ta défaite |
Mijn
blog van vandaag, waarvan mijn blog van gisteren de ouverture was, gaat heel
ver en heel diep. Als het lezen ervan je afschrift, sla mijn woorden over,
aanzie deze als wat gebazel van een dwalende geest. Voor mij, voor die geest,
is echter dit gebazel voedsel voor zijn eeuwigheid.
Ik
herhaal eigenlijk weet ik niet wie nu aan het schrijven is mijn blog van
vandaag gaat heel diep, gaat tot in het hart, zijnde de geest van de materie.
Uiterlijk zijn we een massa cellen die op een onbeschrijfbare, gecompliceerde
wijze op elkaar zijn ingesteld en precies weten wat hun functie is in het
lichaam. Maar de actieve zijde van dit lichaam bevindt zich binnenin, bevindt
zich in het innerlijke van elk deeltje van de cel, in de geest van elk deeltje
van de cel. En die geest heeft een vorm of eigenschap die eerder metafysisch is
dan fysisch.
Het
is dit innerlijke dat IS, dat onze levende entiteit is, bestaande uit, als we
naar de verste vorm ervan gaan, uit Higgs deeltjes die massa (kennis) geven aan
de andere, uiterst minimale deeltjes, de bouwstenen van onze celmassa, van het
materiële van het lichaam.
Dan
stel ik me de grote vraag, als onze cellen sterven, als ons lichaam sterft en
vergaat tot stof, wat gebeurt er met de essentie ervan, met de eerder
metafysische bouwstenen ervan?
Gissing
is ons deel, en deze gissing IS en zal blijven en geeft ons geen zekerheid,
geen absolute zekerheid. Ofwel sterft de essentie met het lichaam, ofwel
overleeft de essentie gezien de structuur ervan.
Het
is, als we doordenken tot in de diepste diepte van het Zijn, de keuze die we
maken. Wat José Saramago - de aanleiding tot mijn bloghistorie - niet heeft
gedaan, hij is niet doorgedrongen tot het kosmische, tot de allerkleinste
bouwstenen van de Kosmos.
Wel,
ik heb het deze morgen en vele morgens en dagen ervoor, wel gedaan en ik voel
me heel goed met mijn keuze. ik geloof in het overleven van mijn essentie,
zelfs al is het, het resultaat van een gissing, van een vermoeden.
Ik
weet dat ik niet alleen sta, Jean E. Charon schreef er een boek over: Mort voici ta défaite.
Gisteren - maar wanneer was gisteren? - schreef men hier een boek, dat bekroond
werd en waarvan ik de titel niet wens te herhalen, over het het, een boek dat
werd rondgedeeld en magistraal begon met de zin: alle begin is moeilijk. Als
met het het de minimaalste bouwsteen werd bedoeld, dan hoed af, maar ik dacht
niet dat dit het geval was.
16-06-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |