Dawkins
lezend denk ik vandaag aan wat José Saramago antwoordde aan de gezagvoerders
van de Kerk die vonden dat hij als atheïst het recht niet had te schrijven noch
over God noch over Jezus Christus, en aan zijn antwoord hierop:
Heb alle
rechten van de wereld om te spreken over God omdat het een probleem is dat de
ganse mensheid aanbelangt.
Wie
zal zeggen dat hij ongelijk heeft, maar het is ook zo dat de idee God, het
kernwoord van de Westerse cultuur, gemuteerd is, en dat de New Physics, een totaal nieuwe visie over God hebben doen ontstaan waarbij
de leer van de Kerk wordt voorbij gestreefd.
Richard
Dawkins die me, met zijn The God
delusion
- delusion stands for a false belief or impression - vergezelde onder het zonnescherm in de tuin,
heeft geen open oog voor deze evolutie die weliswaar nog en suspens is, hij heeft het meer over de reacties die hij
ontmoette in de USA en in Engeland als atheïst onder de gelovigen, maar hij is
geen atheïst à la Saramago die ik eerder zie als een atheïst-nadaist.
Hij
is zoals Einstein zich zelf typeerde: a
deeply religious nonbeliever. This is a somewhat new kind of religion. Wat
in zich reeds een aanloop is naar wat ik noem une religion en suspens.
Saramago
zou zo iets nooit geschreven hebben en zeker niet de bepaling, - of dan toch
een ervan - van wat Einstein religie noemt:
To sense that behind anything that can be experienced there is a
something that our mind cannot grasp and whose beauty and sublimity reaches us
only indirectly and as a feeble reflection, this is religiousness. In this
sense I am religious
En Dawkins die er aan toevoegt:
In this sense I too am religious, with the reservation that cannot
grasp does not have to mean forever ungraspable. But I prefer not to call
myself religious, because it is misleading. It is destructively misleading
because, for the vast majority of people, religion implies supernatural.
Ik ben halfweg zijn boek. Ik denk dat ik het nu even
ga laten rusten en jullie ook.
|