 |
|
 |
|
|
 |
26-09-2013 |
Soepelheid |
Mijn blogs komen moeilijker, ik leef nog steeds in de schaduw van het
ziekenhuis waar ik een te lange tijd verbleef. Mijn geest ontbreekt elke
soepelheid, heeft wel de grote zorg door te dringen tot onder de oppervlakte,
maar hij komt er niet toe. Vandaag ben ik gewandeld tot het museum Gevaert-Minne. Het is gelegen in
een grote open boomrijke ruimte. Ik had
geen zin om binnen te gaan en zit neer in de schaduw, op een bank tegen de
muur. Er is geen bewegen, alles is lucht en rust. Nu en dan glijdt een blad
naar beneden en valt het voor mijn voeten waar het liggen blijft. Ik denk aan
een versregel van Hugo Claus:
Voor
de herfst komt het blad van de kerselaar los
Een vriend, reeds overleden nu, liet deze zin aanbrengen op de grafzerk
van zijn zoon, een knaap nog, slachtoffer van het verkeer. Heb dit al
geschreven in een van mijn vroegere blogs
wellicht maar de zin, in bijna gotische letters aangebracht op het marmeren
blad van de grafzerk verlaat me nimmer meer.
Ik dacht aan Hugo Claus, eens stond ik naast hem aan de toog van de door
artiesten meest bezochte pubs van de stad. Ik hoorde hem zeggen dat, telkens
hij een mooi gedicht geschreven had, hij nood had aan een glas champagne, te
drinken op de boomgaard onder de bomen. En de aanvangsregel hier boven zal wel
wat champagne waard geweest zijn.
Dan was er ook Pasternak die, gezeten voor het raam in een of andere
kliniek, grote schaduwen zag naar beneden komen, hij dacht dat het vogels waren
maar het waren vallende bladeren.
En dan T.S.Eliot uit zijn Four Quartetsenkele
regels die ik zo citeren kon:
While the dead leaves still rattled on like tin
Over
the asphalt where no other sound was
Ik zat hier, At the still point
of the turning world, eenzaam in gedachten, midden de literatuur die kwam
en ging van mijn vroegere jaren. Geroerd door een afgevallen blad dat geroerd
door de licht suizende wind, lijk tin over de stenen schuurde, ritselend.
26-09-2013, 12:42 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
25-09-2013 |
Samuel Butler |
Hij dacht aan de schilderkunst van vandaag toen hij in een opzij gelegd
knipsel uit le Monde van vóór zijn ziekenhuisperiode las, over Erewhon ou de lautre côté des montagnesde
Samuel Butler:
Lessentiel dans les exercices,
les cours et les travaux de toutes disciplines, consiste à ne rien dire de
clair, dassuré ni de tranché
Léducation erewhonienne est donc la plus
parfaite organisation de linculture et de la sous-information quon puisse
rêver. Car il vaut mieux pour une nation
que ces centres déducation fassent plus pour combattre le développement
de la pensée que pour lencourager.
De auteur Roger-Pol Droit, van de recensie, voegt er aan toe dat hij de
indruk heeft dat het moeilijk is, na het lezen van Butler, niet de indruk te
hebben quil décrit effectivement nos
collèges et nos établissements denseignements actuels.
En ik denk in dit verband aan kunstenaars als Jeff Koons en Damien Hirst
Michel Houellebecq begint zijn La
carte et le territoire met een uiterlijke beschrijving van hen en vele
anderen, ook bij ons, die figureren als grote kunstenaars die niet (willen)
uitstijgen boven het oppervlakkige en zeker nimmer enige spiritualiteit in hun
werk beogen. Het is niet omdat een stierenkalf op sterk water wordt gezet of een
doodshoofd met diamanten wordt bekleefd, cfr Damien Hirst, dat dit als kunst
zou mogen bestempeld worden. Dit is in elk geval mijn mening hierover.
Vandaag dan toch.
25-09-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
24-09-2013 |
De Lijn van het leven |
Hoe dikwijls had hij niet gedacht dat de lijn van zijn leven bepaald was
voor hij eraan begonnen was. Dat de lijn dieper en dieper in zijn hand
getrokken werd, en hij verder, achteloos, onbewust over de weg die hij aflegde, in een bepaalde richting werd gestuwd
opdat hij uitkomen zou waar hij uitkomen moest en zich bevinden zou op het punt
waar hij zich thans spiritueel bevindt. Hij weet ook dat zijn spirituele ingesteldheid sterk bepalend is geweest voor de omstandigheden waarin zijn leven zich voltrokken heeft. Pas achteraf weten we wanneer we te onachtzaam zijn geweest voor wat er zich mogelijks kon afspelen. Enkel een boek schrijven is de rode draad in zijn leven geweest. En hij is er niet in geslaagd na tal van pogingen. Nu voelt hij zich haperend en matig machteloos. Al weet hij ook - maar het duurde lang voor hij het beseft heeft - dat één geschreven boek evenmin een oplossing biedt.
Waarom zou hij zich dan losgeslagen voelen
24-09-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
23-09-2013 |
En toch... |
En toch zullen we opstaan
en opengerukt de geest in ons
om creatief te zijn in woorden en
gedachten.
Dit wordt alsdan van de aarde het grote gebaar:
de meidoorn in één nacht wit geworden
als met late sneeuw bedekt, zoals
Eliot het wist.
En wij ondergedompeld erin om ook
meidoorn te zijn en open te barsten,
meeldraad en stamper met
stuifmeel bestoven
klimopranken omheen de nucleus.
Verbazing echter is geen deel van ons.
Ik kon evengoed dit gedicht niet
geschreven hebben. Het ontstond zo maar om later - maar wat of wanneer is later?
- te herwerken, zinnen te verwerpen en andere eraan toe te voegen of met de
woorden ervan, nieuwe ideeën te verkondigen, vergetend misschien, zoals het zo
dikwijls gebeurde dat het hier poëzie betreft en geen filosofische
ontboezeming. Maar wat geschreven is blijft geschreven, ik ben er nog immer
meester over, kan het weghalen met een ruk of opschroeven met weinig zeggende
woorden, maar voorlopig is het er en zal het voorlopig zo blijven.
23-09-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
22-09-2013 |
Dagboek 1983 |
Ik ontkom aan niets als ik in mijn dagboeken ga
bladeren.
Zo vind ik een ingekleefd artikel terug uit L Express
van 29 juli 1983, onder de titel, Univers
- Les nouvelles Frontières:
Jamais dans lhistoire de lhumanité, il ny a
eu autant de savants à lécoute de lunivers. Et leurs moissons célestes nous
confrontent à un cosmos vertigineux, qui aurait peut-être été programmé pour
finalement produire lhomme.
Ik schreef
dit reeds, ik vertelde reeds, in een van mijn voorgaande blogs alhoewel
misschien geschreven met een vraagteken - dat alles erop wees dat de mens het
einddoel was van de Kosmos maar dat we altijd nog een stap verder moeten want
het is nog niet de mens van nu, die het eindproduct is. De mens van nu is
slechts een schakel naar een homo
sapiens-sapiens-sapiens, meer en meer geest wordende dan materie.
Ik weet dat dit een gewaagde vooropstelling is,
maar het leven, zoals het zich ontrolt aan onze ogen, waarbij we dieper en
dieper doordringen tot de kern van wat amper nog materie kan genoemd worden,
wijst in deze richting.
En ik ga te rade bij Fritjof Capra in zijn Tao of
Physics- het wordt eern lange blog terug
In atomic physics we are in fact also
confronted with a problem for which no answer can be found because matter at
the subatomic level does not react as we are used to. In my very poor (sic)
opinion this is only because subatomic matter does not exist but should be called matter-spirit
naar aanleiding van het Higgs-deeltje heb ik ook zo iets reeds geschreven in
mijn voorgaande blogs - or the matter of
the spirit. I think that at the said level spirit becomes visible or
observable. And being spirit the particle decides itself (himself) if it will
be observable at all or in what form (in wave or particle). I dont know this
for sure and I surely cant prove it but I only can guess this phenomenon by
intuition.
Deze idee was dus van 1983
af in mij aan het broeden: the matter of the spirit, of de geest
die zichtbaar wordt als materie en daarenboven zelf beslist onder welke vorm
Hij of Het of Zij gezien wil worden. Ik kan dit absoluut niet, evenmin als
Capra bewijzen, maar het is een logisch gevolg.
Ik heb dit altijd aldus intuïtief aangevoeld als
een zekerheid is of ik het nu al neergeschreven heb of niet. Echter indien deze
guess van Capra juist zou zijn dan is
het ook zo dat dit particle geest, de kleinste bouwsteen is en dat
alles, ook het ontstaan van het Universum, gezien moet worden met als
vertrekpunt dit particle geest.
En kan ik besluiten dat, herleid tot zijn
minimaalste materieel aspect de materie geest is, en verder denkend dat er in
feite enkel geest is en nog verder, dat het ganse Universum één grote massa
Geest is.
Als ik dit schrijf op deze zondagmorgen - en het
straks inlog - ben ik er me van bewust dat ik geen dagbladartikel schrijf, geen
tekst om in om het even welke roman op te nemen. Trouwens niemand hoeft dit te
lezen, je mag het gewoonweg overslaan met zijn Franse en Engelse citaten. Maar
het is typerend voor de mens die ik was en gebleven ben.
Ik weet ook dat enkel wat ik schreef overblijven
zal als ik er niet meer ben.
22-09-2013, 11:45 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
21-09-2013 |
Messe sur le monde |
Als hij vroeger - nu al jaren terug - onder de bomen van wat een immens
bos moet geweest zijn, elke zondag, precies op hetzelfde uur, met een paar
vrienden eenzelfde weg al joggend aflegde, dan wist hij, denkend aan Teilhard de Chardin, dat dit
lopen sa messe sur le monde, was.
Vandaag wandelt hij onder dezelfde bomen, langs dezelfde wegen en weet
hij in het suizen van de wind, in het strakke licht van de voormiddag, in de
roerloosheid van de natuur dat hij hier omringd is door de meest prangende, de
meest essentiële krachten van de natuur, haar beweging naar buiten en haar
beweging naar binnen: de bladeren die vergelen en de sappen die terug glijden naar
de diepste wortels.
De spanning die er van uitgaat en zijn weerslag heeft op de mens die er,
bewust van zijn kosmische binding, doorheen wandelt, maakt deel uit van de
essentie van ons bestaan.
Hij waagt het te denken dat het dit fenomenale is dat te interpreteren
is, elk op zijn manier, elk met zijn ingesteldheid, zich plaatsend, zoals hij
onlangs ergens las, entre le ciel
et la terre dans une vision cosmique de la création.
Een visie die opgesomd ligt in onze eerste kathedralen, in hun structuur
en hun ruimtelijke ordening of het onzichtbare verwoord door het zichtbare, in
een verbondenheid met het kosmische dat onze herkomst en onze bestemming is en
blijft, of het eeuwige van de onsterfelijke geest waaruit we allen zijn
opgestaan, de ene meer bewust ervan dan de andere.
21-09-2013, 11:41 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
20-09-2013 |
Gedicht gedacht |
Gedicht gedacht,
niet als Octavio Paz
waar beelden de ideeën zijn,
metaforen overal.
Ik niet geschreven wat ik dacht,
uit schuchterheid
mijn poëzie bedekt.
Nood hebben te bestaan,
poëet te zijn
noch min noch meer,
angstvallig woorden
bij elkaar gebracht,
een leven lang,
om nergens uit te komen.
Gedicht gedacht,
het morgenlicht gestild,
je honger,
zinnen uit de doos gehaald,
her-opgetuigd
te onvoldoende echter
te mateloos.
Gedicht gedacht,
maar niet geschreven
omdat woorden te meertalig zijn
om te begrijpen en te omvatten,
dan maar neergelegd naast mij,
in het bed of op de tafel,
onverrichterzake.
Het had gekund dat je Octavio Paz
niet zou gelezen hebben,
achtergelaten in de achtertuin
maar nu begrepen,
hij niet na te volgen
omdat te overweldigend.
Er is zoveel om te verzwijgen,
dan maar gedicht gedacht,
niet uitgebracht.
Matigheid is soms de regel.
20-09-2013, 11:38 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
19-09-2013 |
Het ondecodeerbare |
Niets staat vast, alleen dat de structuur van atoom,
elektron, Higgs deeltje en alle andere deeltjes, en de onvoorstelbare
oneindigheid van de Kosmos, dat dit alles in zijn totaliteit van in elkaar verweven
zijn, onvatbaar is, niet in te denken is, niet te ontcijferen is, omdat er
altijd een alles overtreffend, alles omgrijpend Element on-decodeerbaar blijven
zal.
En dit alles is te vatten in één grote massale
beweging, de uiterlijke eigenschap ervan. Maar het kan niet, dat de totaliteit
van de totaliteit ervan, geen alles omvattende eenheid zou kennen het Element
dat leiding geeft, dat alles houdt in één hand, in één punt, één centraal alles
omgrijpend punt.
Wij zijn deel én van de zichtbare Kosmos én evenzeer
van de onzichtbare Kosmos, die het zijnde is en zoals dit zijnde IS, is ook het
minuscuul deeltje ervan dat we zijn. We zijn zoals de Kosmos is, bewegend naar
buiten en naar binnen.
Welke zekerheid hebben we dan, dat wat binnen in onze
geest gebeurt en bestaat, het deeltje
dat we bij de geboorte en erna ontleend hebben aan wat bestaat in de Geest, de
Spirit van dat nimmer te begrijpen gelukkig maar Element in de Kosmos,
afgebroken zal worden met de dood, van ons en verdwijnen zal in het Niets als
dit Niets het on-ontcijferbare IS.
Dit is wat ik te zeggen heb vandaag. Een vreemd
gedicht in proza opgetekend, komende uit onze immer zoekende geest die tracht
de buitenste randen van ons bestaan hier op aarde af te tasten. Meer is het niet, al hebben we de hoop dat, als ons leven hier wordt afgebroken, het innerlijke van ons, de geest van ons, niet
zal worden opgelost, maar terug zal worden opgenomen in het Ondecodeerbare.
19-09-2013, 12:18 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
18-09-2013 |
Amor |
En als hij buiten komt voor het eerst sinds lang,
het eekhoorntje dat wegspringt voor hem, als hij naar de brievenbus gaat,
hopende op een brief komende van om het even wie uit het gewelf van de dagen, duikt in zijn gedachten de allerlaatste regel op -
voor mij de allerbelangrijkste - van Dantes Paradiso: LAmor che move il
sole e laltre stelle. En blijf ik me de vraag stellen, hoe ik het woord Amor begrijpen moet. Is het de Liefde
(van God) die het Heelal in beweging houdt, of is het de innerlijke Kracht in
het Universum aanwezig die alles levend en bewegend houdt?
Binnen terug,
neergelegen, wil hij deze idee van Dante gebruiken voor de woorden die gedrukt
moeten worden op zijn afscheidsprentje dat bij het buitengaan door vrienden en
kennissen zal worden meegenomen en misschien wel een tijdje bewaard. Een tekst
waarin hij duidelijk zijn geloof in het eeuwigheidsbeginsel van de geest neerschrijven
wil. In de morgen van een nieuwe dag zal hij schrijven:
'Geboren
uit de geest ben ik teruggeroepen naar de eeuwigheid van de geest, ai-je rendu
à son Propriétaire lesprit qui fut mis à ma disposition. Ik voel me er goed
bij. Ik ben nu los van alle pijnen, alle zorgen. Ik ben nu terug in en vermengd
met Hem, die de zon en de andere sterren in beweging houdt. Maar wie die Hem
is kan ik niet omschrijven, wel weet ik dat Hij IS dat Hij bewegend is, dat Hij
immer ende immer bewegend is, zo naar binnen als naar buiten'.
Het is maar een vluchtige idee, hij zal die nog
wel wijzigen in de komende dagen, hij zal er nog wel aan denken en erin de
zinnen verwerken die hij was het in
juli of augustus ? in enkele van zijn blogs heeft neergeschreven.
18-09-2013, 07:37 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
17-09-2013 |
Wachtende |
Een
blog is van het ogenblik. Is het opvangen van tal van woorden die je begroeten
zodra je neerzit voor je klavier, zoals een pianist die de eerste noten gaat spelen waaruit zijn
sonate groeien zal.
Waarom
hij het doet, waarom hij verder reikt dan die eerste noten is van de geest in
hem, in ons, is van wat in onze genen aanwezig is van de kosmos: beweging die
evolutie is en evolutie maar steeds meer, steeds anders, steeds gewaagder en
steeds in de richting van de waarheid die we wellicht nimmer bereiken zullen:
Ever learning and never be able
to come to the knowledge of the truth,
lees
ik in de King JamesBible van 1611, (2 Timothy: 3, 7.)
-
En het is de King James Bible die naast mij ligt omdat Steinbeck in zijn East
of Eden me wees op het bestaan ervan. Ondertussen is Steinbeck al lang vergeten
maar niet de Bijbel, die zal nog wel een tijd meegaan. Maar dit terloops.
Wat
ik echter zeggen wilde is dat het uit de zucht der bomen is boven en omheen mij, uit de aarde, uit de wolken
erover en de wind die van de zee komt, uit alle, maar dan ook alle omstandigheden die van uiteenlopende aard kunnen
zijn en dan ook, en niet in het minst, uit de drang, de je bezittende,
blijvend aandringende drang in jou - zelfs met de pijn (nog steeds) in je rechterhand - te
schrijven wat je te schrijven hebt. Je acte
de présence in deze wereld, waar je eigenlijk niet veel meer met te maken
hebt, noch met deze van vandaag, noch met deze van morgen.
Wachtende
elke morgen en hopende elke morgen, elk ogenblik van de dag en de nacht, op het ontwaken van
je geest van voorheen.
17-09-2013, 09:46 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
16-09-2013 |
De Leie en Octavio Paz |
Ik heb mijn lichaam niet in de hand, het regeert over
mij en belet me te schrijven wat ik zou wensen te schrijven maar dat niet komt.
De woorden zitten verscholen achter een donkere muur. Ik kan ze niet bereiken.
Ik wacht op het weinige dat komt, voldoende om te zeggen dat ik er nog ben, dat
ik nog zeggingskracht heb.
De laatste dagen, en nog, overheerste me de inhoud van
een boek, ook Octavio Paz liet een dichtregel na, Deze komt vooraan in zijn
Piedra del sol en wordt achteraan herhaald. Hij doet me denken aan de Leie, die
me altijd respect inboezemde omwille van de vele schrijvers die er hadden
gestaan, omwille van de vele schilders. Ik zat er ooit met de zoon van Saverijs
die me het landschap beschreef zoals hij het schilderen wou, maar hij beperkte zich
tot de paarden, de jockeys en de hoeden van de dames op de Waregemse koersen. Ik
stond er praktisch elke zondagmorgen, op hetzelfde uur met een goede vriend,
aan een bocht van de Leie waar we langs jogden, we keken er naar de reiger die
bijna even trouw er op post was.
Maar ik moet je nog die zin van Paz die door Laurens
Vancrevel als volgt werd vertaald:
Een loop van een rivier die slingert,
voortschrijdt, terugwijkt, overstag gaat
en immer aankomt:
een rustig voortgaan
En Octavio Paz:
Un caminar de rio que se curva,
avanza, retrocede, da un rodeo,
y llega siempre :
un caminar tranquilo
Het
is maandag vandaag, ik weet niet wat de dag brengen zal. Ik zou een veertigtal
gedichten willen bundelen, maar slaag ik er in, vandaag of morgen?
16-09-2013, 06:27 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
15-09-2013 |
Aan Stefan Hertmans |
Ik schrijf je elke dag, in gedachten, zonder één woord
uit te brengen.
Je boek ligt naast mij in de duisternis van de nacht.
Ik betast het. Ik voel de koele gladheid van de kaft tegen mijn gloeiende
handpalm, het is een kloppend hart, een rode gloed van woorden die zich in mij
hebben vast gehecht en zich mengen met mijn bruisend bloed.
Het ligt in mijn nabijheid in de dag. Een levend iets,
een aanwezigheid, een gezel. Ik verlies
me erin. Ik volg hem waar hij gaat, waar hij staat, groot in al zijn doen en
laten. Hij is deel van mij geworden. een onbekende is gegroeid in mij, een
Hertmans die ook de grootvader is waar hij over schrijft, onverbloemd, maar zo
stevig, zo alles gevend, zo helder en zo teder.
Het is geen boek over een overledene, het is een boek over
een levende.
Ik lees niet wat anderen erover schrijven, heb er niet
de minste nood aan. Ik weet dat het een groot literair document is. Enig,
origineel en verbijsterend geschreven, zoals alleen Hertmans het kan: Oorlog
en Terpentijn (De Bezige Bij, Amsterdam, 2013) ik ,kreeg het als geschenk van
een vriend, een trouwe lezer van mijn blogs.
15-09-2013, 11:45 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
14-09-2013 |
Flarden |
In het ziekenhuis trachtte ik Octavio Paz te lezen.
Zijn dichtbundel Zonnesteen Piedra del
Sol(Meulenhoff 1974), een tweetalige dichtbundel die ik gemakkelijk in de
hand kon houden. Ik besloot eruit, met het Spaans dat ik kon, dat poëzie niet
te vertalen is, maar de Nederlandse goede vertaling van Laurens Vancrevel, hielp
me de schoonheid van Paz enorm rijke woordenschat te bewonderen. Heb er zelfs
een paar zinnen aan overgehouden die ik later kan gebruiken, bij mijn hopelijk,
volgend gedicht over de Leie.
Thuis heb ik Hertmans gelezen. Flarden van zijn boek
drijven in mij, Ik sta met hem aan de brug van Tervaete in de IJzervlakte. Hertmans
beschrijft dit meesterlijk, haarfijn zoals zijn grootvader schilderde.
Ik heb naast het bedevaartsoord Oostakker, een plaats
gemeen met hem. Ik ook liep rond in De Pluim op de Vrijdagsmarkt om er etsplaten,
inkt en andere zaken zoals ijzerperchloride te kopen. Ik stond regelmatig precies
daar waar hij moet gestaan hebben om zijn aankoop te betalen. Ik zie hem dan
zoals hij zich geschilderd heeft op pagina 331van Oorlog en Terpentijn. Een
statig man, zoals ik me zie in hem, maar ouder.
14-09-2013, 11:32 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
13-09-2013 |
De Krater |
Hij loopt al wekenlang rond op de bodem van een krater
de inslag van een meteoriet hij tracht hoger op te geraken maar hij
blijft cirkels trekken op de bodem. Hij
schrijft drie lijnen.
Hij leest wel Stefan Hertmans, zijn 'Oorlog en Terpentijn'. Hij herleest wel
sommige passages. Van andere waagt hij het niet. Hij weet dat hij grote
literatuur leest. Een verbazende woordenschat, beschrijvingen om er bij stil te
staan. Origineel, nooit geschreven in het Nederlands taalgebied, toch niet in
wat hij er van kent. Het is wereldliteratuur. Het maakt hem nog stiller, nog
meer ineengedoken.
De dagen zijn fris hier in september. Misschien heeft
hij de kracht morgen drie lijnen in meer te schrijven. Men weet maar nooit.
13-09-2013, 11:58 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
08-08-2013 |
IJl in het hoofd |
Je schrijft, een arm, gescand, verdoofd tot in je
geest. Maar je vecht je vrij, je wil wat je wilt, zes lijnen of zelfs nog meer
om de band niet te breken die je hebt opgebouwd.
Je denkt, de pijnen zullen niet blijven duren, zeepbellen zullen je omzwermen met je beeld
erin, in het landschap opgenomen, mee gevoerd en later, je lichaam volgen zal. De wereld leeg van jou: het huis, de tuin, de dagen,
de bomen, de vijver en de vissen, de plaatsen waar je zat al was het maar om
een boek te lezen, al was het maar om te schrijven wat je schreef, en nu nergens nog terug te
vinden is.
En het deert je
niet, het deert je helemaal niet, nu alles weggewist met een laatste elektron die nog verscholen
zat hier of daar tussen de bladen van het boek waarin je ganse zinnen
onderlijnde, in potlood weliswaar, of vrije plaatsen vulde met wat een tekening
kon zijn al waren het maar wat punten. wat cirkels door en in elkaar.
Maat dit ook zal verdampen en opstijgen doorheen de
takken van de bomen naar hogere gebieden.
08-08-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
07-08-2013 |
Wat de toekomst ons brengen zal |
De Standaard van 2
augustus publiceert (!): Dringend nood
aan goede Islamleraren
Het schijnt me vreemd,
dat in een land zoals dit van ons, de Allahsdienst onderwezen wordt gebaseerd
op de Koran (met K) waarin het woord oorlog, 9 maal, het woord suplice,
marteling, 12 maal, het woord doden, 65 maal, het woord vuur, hel, 150 maal,
het woord ongelovige 155 maal, en het woord kastijding, straf, 354 maal vermeld
staat. Het woord liefde of beminnen daarentegen ontbreekt helemaal.
We weten bij
ondervinding dat, zelfs indien men hier denkt aan een gematigde Islam, er onder
hen, steeds minstens, een belangrijk deel
fundamentalisten zullen overblijven. Geweldenaars, oorlogsstokers, en
dat zij het zijn die het altijd voor het zeggen hebben. De Shariah wacht dus op de drempel van onze
deur.
Wat het hogergenoemd
artikel betreft is de tekst zeer verontrustend - behalve schijnbaar voor
Minister Pascal Smet - als men tussen de lijnen leest wat er te lezen staat en
het waagt de statistieken te gaan
extrapoleren.
Wat voor oudere lezers
van de Standaard nog vaag aanwezig is, ingekaderd in de rechter bovenhoek van
het 1ste blad ook aanwezig op de Ijzertoren in Diksmuide - zien we
binnen één à anderhalve generatie deze gewijde formule, terug verschijnen op dezelfde
plaats in het dagblad, tenminste zo dit nog bestaan zal, maar dan met een
totaal andere invoeging wat de letter
K betreft.
Deze blog heeft heel wat
fysische zorgen gegeven ik weet niet hoeveel dagen mijn rechterarm en hand
zullen nodig hebben om te herstellen, maar ditmaal hebben mijn psychische zorgen,
om wat ik zag gebeuren, het gehaald.
We zullen dus met zijn
allen de studie van de Koran bekostigen, de gevolgen ervan nemen we erbij.
07-08-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
06-08-2013 |
Toen het nog zomer was |
Toen het nog zomer was,
het koren bloeide, stuifmeel
je met
gedachten bestoof,
flinterdun opgehaald
en neergelegd,
op niets hopende:
Je had alles gehad wat je krijgen kon,
meer was er niet, toch niet voor jou.
Je wist het
toen het leven
zich ontvouwde,
in het licht dat Dante
dacht oosters saffier te zijn
- waarmee hij Borges kon bekoren -
geluk dat
honderdvoudig was,
om niet te bewaren
de dagen die ineengedoken
te donker waren om te verhalen.
Hoopte, toen het nog zomer was,
alsof
het nog te grijpen lag
het vele dat van vroeger was,
in een spiegelbeeld,
beneveld toegedekt, wachtende.
We komen er langs, van tijd
tot tijd om te heropenen
wat gesloten
blijft,
herinneringen in weemoed
getekend.
Dit toen het nog zomer was.
06-08-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
05-08-2013 |
Jeugd |
05-08-2013, 00:26 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
04-08-2013 |
Consequently |
Geen verbetering gevoeld, de pijn is gebleven en geen
vooruitzicht naar betere tijden. Rust heb ik opgelegd gekregen en rust kan mijn arm
voorlopig alleen redden. Wat ik schrijven wil, kost me moeite. Ik wil het dus
korter houden dan gewoonlijk, zonder het contact te verliezen met vele goede
mensen die dit woordenrijke en foto-arme facebook lezen.
Consequently I rejoice,
having to construct something
Upon which to rejoice.
(T.S.Eliot: Ash-Wednesday I, Collected Poems
1909-1935, Faber with Penguin Books Ltd).
04-08-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |