Hij dacht aan de schilderkunst van vandaag toen hij in een opzij gelegd
knipsel uit le Monde van vóór zijn ziekenhuisperiode las, over Erewhon ou de lautre côté des montagnesde
Samuel Butler:
Lessentiel dans les exercices,
les cours et les travaux de toutes disciplines, consiste à ne rien dire de
clair, dassuré ni de tranché
Léducation erewhonienne est donc la plus
parfaite organisation de linculture et de la sous-information quon puisse
rêver. Car il vaut mieux pour une nation
que ces centres déducation fassent plus pour combattre le développement
de la pensée que pour lencourager.
De auteur Roger-Pol Droit, van de recensie, voegt er aan toe dat hij de
indruk heeft dat het moeilijk is, na het lezen van Butler, niet de indruk te
hebben quil décrit effectivement nos
collèges et nos établissements denseignements actuels.
En ik denk in dit verband aan kunstenaars als Jeff Koons en Damien Hirst
Michel Houellebecq begint zijn La
carte et le territoire met een uiterlijke beschrijving van hen en vele
anderen, ook bij ons, die figureren als grote kunstenaars die niet (willen)
uitstijgen boven het oppervlakkige en zeker nimmer enige spiritualiteit in hun
werk beogen. Het is niet omdat een stierenkalf op sterk water wordt gezet of een
doodshoofd met diamanten wordt bekleefd, cfr Damien Hirst, dat dit als kunst
zou mogen bestempeld worden. Dit is in elk geval mijn mening hierover.
Vandaag dan toch.
|