 |
|
 |
20-09-2013 |
Gedicht gedacht |
Gedicht gedacht,
niet als Octavio Paz
waar beelden de ideeën zijn,
metaforen overal.
Ik niet geschreven wat ik dacht,
uit schuchterheid
mijn poëzie bedekt.
Nood hebben te bestaan,
poëet te zijn
noch min noch meer,
angstvallig woorden
bij elkaar gebracht,
een leven lang,
om nergens uit te komen.
Gedicht gedacht,
het morgenlicht gestild,
je honger,
zinnen uit de doos gehaald,
her-opgetuigd
te onvoldoende echter
te mateloos.
Gedicht gedacht,
maar niet geschreven
omdat woorden te meertalig zijn
om te begrijpen en te omvatten,
dan maar neergelegd naast mij,
in het bed of op de tafel,
onverrichterzake.
Het had gekund dat je Octavio Paz
niet zou gelezen hebben,
achtergelaten in de achtertuin
maar nu begrepen,
hij niet na te volgen
omdat te overweldigend.
Er is zoveel om te verzwijgen,
dan maar gedicht gedacht,
niet uitgebracht.
Matigheid is soms de regel.
20-09-2013, 11:38 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
19-09-2013 |
Het ondecodeerbare |
Niets staat vast, alleen dat de structuur van atoom,
elektron, Higgs deeltje en alle andere deeltjes, en de onvoorstelbare
oneindigheid van de Kosmos, dat dit alles in zijn totaliteit van in elkaar verweven
zijn, onvatbaar is, niet in te denken is, niet te ontcijferen is, omdat er
altijd een alles overtreffend, alles omgrijpend Element on-decodeerbaar blijven
zal.
En dit alles is te vatten in één grote massale
beweging, de uiterlijke eigenschap ervan. Maar het kan niet, dat de totaliteit
van de totaliteit ervan, geen alles omvattende eenheid zou kennen het Element
dat leiding geeft, dat alles houdt in één hand, in één punt, één centraal alles
omgrijpend punt.
Wij zijn deel én van de zichtbare Kosmos én evenzeer
van de onzichtbare Kosmos, die het zijnde is en zoals dit zijnde IS, is ook het
minuscuul deeltje ervan dat we zijn. We zijn zoals de Kosmos is, bewegend naar
buiten en naar binnen.
Welke zekerheid hebben we dan, dat wat binnen in onze
geest gebeurt en bestaat, het deeltje
dat we bij de geboorte en erna ontleend hebben aan wat bestaat in de Geest, de
Spirit van dat nimmer te begrijpen gelukkig maar Element in de Kosmos,
afgebroken zal worden met de dood, van ons en verdwijnen zal in het Niets als
dit Niets het on-ontcijferbare IS.
Dit is wat ik te zeggen heb vandaag. Een vreemd
gedicht in proza opgetekend, komende uit onze immer zoekende geest die tracht
de buitenste randen van ons bestaan hier op aarde af te tasten. Meer is het niet, al hebben we de hoop dat, als ons leven hier wordt afgebroken, het innerlijke van ons, de geest van ons, niet
zal worden opgelost, maar terug zal worden opgenomen in het Ondecodeerbare.
19-09-2013, 12:18 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
18-09-2013 |
Amor |
En als hij buiten komt voor het eerst sinds lang,
het eekhoorntje dat wegspringt voor hem, als hij naar de brievenbus gaat,
hopende op een brief komende van om het even wie uit het gewelf van de dagen, duikt in zijn gedachten de allerlaatste regel op -
voor mij de allerbelangrijkste - van Dantes Paradiso: LAmor che move il
sole e laltre stelle. En blijf ik me de vraag stellen, hoe ik het woord Amor begrijpen moet. Is het de Liefde
(van God) die het Heelal in beweging houdt, of is het de innerlijke Kracht in
het Universum aanwezig die alles levend en bewegend houdt?
Binnen terug,
neergelegen, wil hij deze idee van Dante gebruiken voor de woorden die gedrukt
moeten worden op zijn afscheidsprentje dat bij het buitengaan door vrienden en
kennissen zal worden meegenomen en misschien wel een tijdje bewaard. Een tekst
waarin hij duidelijk zijn geloof in het eeuwigheidsbeginsel van de geest neerschrijven
wil. In de morgen van een nieuwe dag zal hij schrijven:
'Geboren
uit de geest ben ik teruggeroepen naar de eeuwigheid van de geest, ai-je rendu
à son Propriétaire lesprit qui fut mis à ma disposition. Ik voel me er goed
bij. Ik ben nu los van alle pijnen, alle zorgen. Ik ben nu terug in en vermengd
met Hem, die de zon en de andere sterren in beweging houdt. Maar wie die Hem
is kan ik niet omschrijven, wel weet ik dat Hij IS dat Hij bewegend is, dat Hij
immer ende immer bewegend is, zo naar binnen als naar buiten'.
Het is maar een vluchtige idee, hij zal die nog
wel wijzigen in de komende dagen, hij zal er nog wel aan denken en erin de
zinnen verwerken die hij was het in
juli of augustus ? in enkele van zijn blogs heeft neergeschreven.
18-09-2013, 07:37 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
17-09-2013 |
Wachtende |
Een
blog is van het ogenblik. Is het opvangen van tal van woorden die je begroeten
zodra je neerzit voor je klavier, zoals een pianist die de eerste noten gaat spelen waaruit zijn
sonate groeien zal.
Waarom
hij het doet, waarom hij verder reikt dan die eerste noten is van de geest in
hem, in ons, is van wat in onze genen aanwezig is van de kosmos: beweging die
evolutie is en evolutie maar steeds meer, steeds anders, steeds gewaagder en
steeds in de richting van de waarheid die we wellicht nimmer bereiken zullen:
Ever learning and never be able
to come to the knowledge of the truth,
lees
ik in de King JamesBible van 1611, (2 Timothy: 3, 7.)
-
En het is de King James Bible die naast mij ligt omdat Steinbeck in zijn East
of Eden me wees op het bestaan ervan. Ondertussen is Steinbeck al lang vergeten
maar niet de Bijbel, die zal nog wel een tijd meegaan. Maar dit terloops.
Wat
ik echter zeggen wilde is dat het uit de zucht der bomen is boven en omheen mij, uit de aarde, uit de wolken
erover en de wind die van de zee komt, uit alle, maar dan ook alle omstandigheden die van uiteenlopende aard kunnen
zijn en dan ook, en niet in het minst, uit de drang, de je bezittende,
blijvend aandringende drang in jou - zelfs met de pijn (nog steeds) in je rechterhand - te
schrijven wat je te schrijven hebt. Je acte
de présence in deze wereld, waar je eigenlijk niet veel meer met te maken
hebt, noch met deze van vandaag, noch met deze van morgen.
Wachtende
elke morgen en hopende elke morgen, elk ogenblik van de dag en de nacht, op het ontwaken van
je geest van voorheen.
17-09-2013, 09:46 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
16-09-2013 |
De Leie en Octavio Paz |
Ik heb mijn lichaam niet in de hand, het regeert over
mij en belet me te schrijven wat ik zou wensen te schrijven maar dat niet komt.
De woorden zitten verscholen achter een donkere muur. Ik kan ze niet bereiken.
Ik wacht op het weinige dat komt, voldoende om te zeggen dat ik er nog ben, dat
ik nog zeggingskracht heb.
De laatste dagen, en nog, overheerste me de inhoud van
een boek, ook Octavio Paz liet een dichtregel na, Deze komt vooraan in zijn
Piedra del sol en wordt achteraan herhaald. Hij doet me denken aan de Leie, die
me altijd respect inboezemde omwille van de vele schrijvers die er hadden
gestaan, omwille van de vele schilders. Ik zat er ooit met de zoon van Saverijs
die me het landschap beschreef zoals hij het schilderen wou, maar hij beperkte zich
tot de paarden, de jockeys en de hoeden van de dames op de Waregemse koersen. Ik
stond er praktisch elke zondagmorgen, op hetzelfde uur met een goede vriend,
aan een bocht van de Leie waar we langs jogden, we keken er naar de reiger die
bijna even trouw er op post was.
Maar ik moet je nog die zin van Paz die door Laurens
Vancrevel als volgt werd vertaald:
Een loop van een rivier die slingert,
voortschrijdt, terugwijkt, overstag gaat
en immer aankomt:
een rustig voortgaan
En Octavio Paz:
Un caminar de rio que se curva,
avanza, retrocede, da un rodeo,
y llega siempre :
un caminar tranquilo
Het
is maandag vandaag, ik weet niet wat de dag brengen zal. Ik zou een veertigtal
gedichten willen bundelen, maar slaag ik er in, vandaag of morgen?
16-09-2013, 06:27 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
15-09-2013 |
Aan Stefan Hertmans |
Ik schrijf je elke dag, in gedachten, zonder één woord
uit te brengen.
Je boek ligt naast mij in de duisternis van de nacht.
Ik betast het. Ik voel de koele gladheid van de kaft tegen mijn gloeiende
handpalm, het is een kloppend hart, een rode gloed van woorden die zich in mij
hebben vast gehecht en zich mengen met mijn bruisend bloed.
Het ligt in mijn nabijheid in de dag. Een levend iets,
een aanwezigheid, een gezel. Ik verlies
me erin. Ik volg hem waar hij gaat, waar hij staat, groot in al zijn doen en
laten. Hij is deel van mij geworden. een onbekende is gegroeid in mij, een
Hertmans die ook de grootvader is waar hij over schrijft, onverbloemd, maar zo
stevig, zo alles gevend, zo helder en zo teder.
Het is geen boek over een overledene, het is een boek over
een levende.
Ik lees niet wat anderen erover schrijven, heb er niet
de minste nood aan. Ik weet dat het een groot literair document is. Enig,
origineel en verbijsterend geschreven, zoals alleen Hertmans het kan: Oorlog
en Terpentijn (De Bezige Bij, Amsterdam, 2013) ik ,kreeg het als geschenk van
een vriend, een trouwe lezer van mijn blogs.
15-09-2013, 11:45 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
14-09-2013 |
Flarden |
In het ziekenhuis trachtte ik Octavio Paz te lezen.
Zijn dichtbundel Zonnesteen Piedra del
Sol(Meulenhoff 1974), een tweetalige dichtbundel die ik gemakkelijk in de
hand kon houden. Ik besloot eruit, met het Spaans dat ik kon, dat poëzie niet
te vertalen is, maar de Nederlandse goede vertaling van Laurens Vancrevel, hielp
me de schoonheid van Paz enorm rijke woordenschat te bewonderen. Heb er zelfs
een paar zinnen aan overgehouden die ik later kan gebruiken, bij mijn hopelijk,
volgend gedicht over de Leie.
Thuis heb ik Hertmans gelezen. Flarden van zijn boek
drijven in mij, Ik sta met hem aan de brug van Tervaete in de IJzervlakte. Hertmans
beschrijft dit meesterlijk, haarfijn zoals zijn grootvader schilderde.
Ik heb naast het bedevaartsoord Oostakker, een plaats
gemeen met hem. Ik ook liep rond in De Pluim op de Vrijdagsmarkt om er etsplaten,
inkt en andere zaken zoals ijzerperchloride te kopen. Ik stond regelmatig precies
daar waar hij moet gestaan hebben om zijn aankoop te betalen. Ik zie hem dan
zoals hij zich geschilderd heeft op pagina 331van Oorlog en Terpentijn. Een
statig man, zoals ik me zie in hem, maar ouder.
14-09-2013, 11:32 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
13-09-2013 |
De Krater |
Hij loopt al wekenlang rond op de bodem van een krater
de inslag van een meteoriet hij tracht hoger op te geraken maar hij
blijft cirkels trekken op de bodem. Hij
schrijft drie lijnen.
Hij leest wel Stefan Hertmans, zijn 'Oorlog en Terpentijn'. Hij herleest wel
sommige passages. Van andere waagt hij het niet. Hij weet dat hij grote
literatuur leest. Een verbazende woordenschat, beschrijvingen om er bij stil te
staan. Origineel, nooit geschreven in het Nederlands taalgebied, toch niet in
wat hij er van kent. Het is wereldliteratuur. Het maakt hem nog stiller, nog
meer ineengedoken.
De dagen zijn fris hier in september. Misschien heeft
hij de kracht morgen drie lijnen in meer te schrijven. Men weet maar nooit.
13-09-2013, 11:58 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
08-08-2013 |
IJl in het hoofd |
Je schrijft, een arm, gescand, verdoofd tot in je
geest. Maar je vecht je vrij, je wil wat je wilt, zes lijnen of zelfs nog meer
om de band niet te breken die je hebt opgebouwd.
Je denkt, de pijnen zullen niet blijven duren, zeepbellen zullen je omzwermen met je beeld
erin, in het landschap opgenomen, mee gevoerd en later, je lichaam volgen zal. De wereld leeg van jou: het huis, de tuin, de dagen,
de bomen, de vijver en de vissen, de plaatsen waar je zat al was het maar om
een boek te lezen, al was het maar om te schrijven wat je schreef, en nu nergens nog terug te
vinden is.
En het deert je
niet, het deert je helemaal niet, nu alles weggewist met een laatste elektron die nog verscholen
zat hier of daar tussen de bladen van het boek waarin je ganse zinnen
onderlijnde, in potlood weliswaar, of vrije plaatsen vulde met wat een tekening
kon zijn al waren het maar wat punten. wat cirkels door en in elkaar.
Maat dit ook zal verdampen en opstijgen doorheen de
takken van de bomen naar hogere gebieden.
08-08-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
07-08-2013 |
Wat de toekomst ons brengen zal |
De Standaard van 2
augustus publiceert (!): Dringend nood
aan goede Islamleraren
Het schijnt me vreemd,
dat in een land zoals dit van ons, de Allahsdienst onderwezen wordt gebaseerd
op de Koran (met K) waarin het woord oorlog, 9 maal, het woord suplice,
marteling, 12 maal, het woord doden, 65 maal, het woord vuur, hel, 150 maal,
het woord ongelovige 155 maal, en het woord kastijding, straf, 354 maal vermeld
staat. Het woord liefde of beminnen daarentegen ontbreekt helemaal.
We weten bij
ondervinding dat, zelfs indien men hier denkt aan een gematigde Islam, er onder
hen, steeds minstens, een belangrijk deel
fundamentalisten zullen overblijven. Geweldenaars, oorlogsstokers, en
dat zij het zijn die het altijd voor het zeggen hebben. De Shariah wacht dus op de drempel van onze
deur.
Wat het hogergenoemd
artikel betreft is de tekst zeer verontrustend - behalve schijnbaar voor
Minister Pascal Smet - als men tussen de lijnen leest wat er te lezen staat en
het waagt de statistieken te gaan
extrapoleren.
Wat voor oudere lezers
van de Standaard nog vaag aanwezig is, ingekaderd in de rechter bovenhoek van
het 1ste blad ook aanwezig op de Ijzertoren in Diksmuide - zien we
binnen één à anderhalve generatie deze gewijde formule, terug verschijnen op dezelfde
plaats in het dagblad, tenminste zo dit nog bestaan zal, maar dan met een
totaal andere invoeging wat de letter
K betreft.
Deze blog heeft heel wat
fysische zorgen gegeven ik weet niet hoeveel dagen mijn rechterarm en hand
zullen nodig hebben om te herstellen, maar ditmaal hebben mijn psychische zorgen,
om wat ik zag gebeuren, het gehaald.
We zullen dus met zijn
allen de studie van de Koran bekostigen, de gevolgen ervan nemen we erbij.
07-08-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
06-08-2013 |
Toen het nog zomer was |
Toen het nog zomer was,
het koren bloeide, stuifmeel
je met
gedachten bestoof,
flinterdun opgehaald
en neergelegd,
op niets hopende:
Je had alles gehad wat je krijgen kon,
meer was er niet, toch niet voor jou.
Je wist het
toen het leven
zich ontvouwde,
in het licht dat Dante
dacht oosters saffier te zijn
- waarmee hij Borges kon bekoren -
geluk dat
honderdvoudig was,
om niet te bewaren
de dagen die ineengedoken
te donker waren om te verhalen.
Hoopte, toen het nog zomer was,
alsof
het nog te grijpen lag
het vele dat van vroeger was,
in een spiegelbeeld,
beneveld toegedekt, wachtende.
We komen er langs, van tijd
tot tijd om te heropenen
wat gesloten
blijft,
herinneringen in weemoed
getekend.
Dit toen het nog zomer was.
06-08-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
05-08-2013 |
Jeugd |
05-08-2013, 00:26 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
04-08-2013 |
Consequently |
Geen verbetering gevoeld, de pijn is gebleven en geen
vooruitzicht naar betere tijden. Rust heb ik opgelegd gekregen en rust kan mijn arm
voorlopig alleen redden. Wat ik schrijven wil, kost me moeite. Ik wil het dus
korter houden dan gewoonlijk, zonder het contact te verliezen met vele goede
mensen die dit woordenrijke en foto-arme facebook lezen.
Consequently I rejoice,
having to construct something
Upon which to rejoice.
(T.S.Eliot: Ash-Wednesday I, Collected Poems
1909-1935, Faber with Penguin Books Ltd).
04-08-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
03-08-2013 |
Pijn |
Er
lag een wereld tussen de persoon die hij de vorige dagen was en de man van nu.
Wat hij toen geschreven had, én in zijn dagboek, én in een andere versie in
zijn blogs, had hem nog niet verlaten, maar alles werd nu afgeschermd en lag
gedoken als in een ver verleden en dit door een latente, opdringerige pijn
over zijn rechterarm, lopende van in
zijn schouder tot in de punten van zijn vingers. Het schrijven van de woorden
die je leest veroorzaakte een bijna ondraaglijk pijn en blokkeerde zijn
denkvermogen, zodat hij enkel over deze pijn schrijven kon.
En
nochtans wou hij verder, nochtans wist hij dat hij geen tijd meer te verliezen
had, dat hij tal van zaken voor te bereiden had, als hij wou dat al wat hij
geschreven had,niet zou achterblijven als een warboel.
Wist
hij plots, zoals de pijn die plots was opgedoken, wat er hem nog te doen viel:
Was
er zijn tekst over het Inferno van Dante die moest herzien, herschreven worden;
was er de bundeling van het meest waardevolle in de blogs die hij geschreven
had; was er de dichtbundel die hij zich voorgenomen had samen te stellen en in
te dienen waar in te dienen had geen belang nu; waren er de fragmenten uit
zijn dagboeken; was er dat fameuze boek dat in vele stukken over de harde
schijven van laptop en PC verspreid lagen en die hij nu samenbrengen moest.
Maar
voor vandaag was dit het enige dat hij schrijven kon, de pijn verbijtend.
03-08-2013, 04:29 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
02-08-2013 |
Na het Leven |
Wat
ik eergisteren als blog heb ingelogd, en dat ik nog dieper te doorzoeken heb,
is een mijlpaal in mijn leven. Mijn visie op de dood wijzigde zich totaal. Het
is geen muur meer met een leegte er achter, het is een open verwachten in een
belofte, het is, hoe vreemd dit ook moge lijken, op mijn ouderdom een met
overleg nieuwsgierig vooruit zien.
Ik
benadruk voor het eerst als een beseffen dit is de ondergrond van alles hoe
ongelooflijk en hoe intrigerend, zelfs
voor een leek, het Universum geconstrueerd is als een totaliteit, als een
eenheid. Alles is gemaakt uit één blok met het bestaande erin, onverbiddelijk en
innig met elkaar verweven: televisie en radio, GSM en PC, alle elektronica,
alle sterren en planeten en melkwegstelsels, Alles dat was en is, en al wat nog
komen zal, ook de dood. Alles is zo afgemeten en ingesteld dat, indien aan de
minste bouwsteen er iets gewijzigd zou worden, het geheel als een kaartenhuisje in elkaar klapt.
Maar
het schijnt ons allemaal zo gewoon geworden dat we niet meer zien hoe
ingewikkeld en hoe op elkaar ingesteld alles is; we zien niet meer de
schoonheid en de bevreemdende preciesheid van het mechanisme ervan. We
zijn er blind voor en deze blindheid
leidt tot een houding dat de ganse natuur ondergeschikt is, er is om ons te
dienen, terwijl we met verbazing zouden moeten toekijken, hoe wonderbaar, hoe
enig, hoe groots en hoe alles aan alles gebonden is; terwijl we elk ogenblik
van ons bewust bestaan verwonderd zouden moeten zijn over wat we om ons heen
ontmoeten en vaststellen; terwijl we zouden moeten weten dat als de GSM, de
GPS, de PC er is dan is het, omdat het
Universum en de structuur, de opbouw en de elementen ervan, van de minimaalste
af, zijn wat ze zijn.
We zijn echter op het punt gekomen dat niets ons nog verbazen kan, en we trekken geen conclusies
meer over al het verbazende dat is, te beginnen met een simpele graankorrel en
de energie erin aanwezig.
Het
is pas als we hier gaan over nadenken dat we kunnen denken over wat de dood
betekent.
Bewondering
en verrast-zijn is ons deel, en er is er geen ander. We moeten er mee opstaan
en er mee slapen gaan. Van dat ogenblik openen zich de mogelijkheden inherent
aan wat deze bewondering en verrassing
betekent. Van dat ogenblik af wordt het leven dat we doorbrachten op
aarde, slechts een overgang tussen wat was vóór onze geboorte naar wat we zijn
zullen na onze dood, en is de dood niet meer de dood maar het begin van een
nieuw leven.
Hoe
het dan zal zijn, weten we pas later, maar de voortekenen zijn aanwezig, als we
ze maar willen zien, dat het een even groot wonder zal zijn als het wonder van
het geboren worden.
02-08-2013, 00:53 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
01-08-2013 |
Herinneringen |
Grimentz, Valais.
Eén
augustus, nationale feestdag in Zwitserland. In mijn verbeelden ben ik in
Grimentz,
een oud dorpje hoog in de Val dAnniviers. Ik loop er in de smalle straten in
feite is er maar een straat dwars door het dorp - bedwelmd door het licht en
gevoed door mijn herinneren.
Grimentz
is een deel van mij, ik heb er mijn plaats onder de mensen van het dorp. Van
velen, die in de tijd nog kinderen waren, kende ik de ouders, van sommigen
zelfs de grootouders. Vandaag, het is vreemd het te moeten vermelden, ben ik een
van de overgeblevenen, de oudste misschien.
Het is een dorp van bezinning, een
sacrale ruimte in het Universum. Zo voel ik het en zo zal het altijd zijn, met
de vele plaatsen in de bergen ermee verbonden: le Pas de Lona en de weg er naartoe, uitgestippeld in mijn
geheugen, met de moeilijkheidsgraad ervan, en eens je uit de flank van de berg
komt, op de alp, links de moerassige vlakte met een veelheid aan bloemen: génépi
en edelweis en gentiaan en arnica en soldanelle. En vandaar uit naar de pas, de
overgang naar de andere vallei, en vandaar uit, verder, uitwijkend naar rechts,
de steile weg op de rug van de berg naar de toppen van Les Becs de Bosson. Je kent dit alsof je er waart omdat je er zo
dikwijls bent geweest, in zon en regen en sneeuw, vroeg in augustus soms.
En een andere richting uit, de weg
doorheen het bos aan de overkant van het dorp, naar de Tsirouc, met de chalet van een vriend waar je waart pour les regains, de tweede hooioogst,
een alp totaal afgezonderd, ingesloten tussen bos en berg. Een plaats om een
boek te schrijven, in één ruk, aan de wankele tafel vóór de chalet met de reeën
die vroeg in de morgen het wagen om tot jou door te dringen.
Een wereld die je kunt oproepen, een na
een, op elk ogenblik van de dag en de nacht: de bergen en de stromen, de meren
en de bossen, met de chanterelles die
je zoeken ging, de tochten, de beklimmingen. En deze dag van 1 augustus ontkom
je er niet aan, hij is in jou gebrand. Je ziet en hoort nu al de in volkse
klederdracht geklede Fifres et Tambours,
je ziet nu al, in de valavond, de stoet, vertrekkende uit het dorp en langs de
smalle veldwegel, de kinderen met hun lampions met brandende kaars, naar de
plaats buiten het dorp, waar het vreugdevuur wordt aangestoken. Er aanwezig
zijn, juist maar daar te zijn, is je hemel.
Ik
moet er ooit gebeden hebben: als ik ga laat het hier zijn en laat me begraven
worden aan de voet van de kerk om er te zijn en te blijven.
Een
gedachte die nog altijd overheerst als ik er aan denk hoe het verder zou moeten
met dit omhulsel van mij.
Herinneringen
aan wat was en niet meer komen zal, thuis in je hoek gezeten, een blank blad
voor jou en een pen in de hand die jaren oud is, een gezel die je niet missen
kunt.
01-08-2013, 05:39 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
31-07-2013 |
Het wonder van het leven impliceert het wonder van de dood |
Lorsque je disparaîtrai, il ne restera rien. La foi en la résurrection
nest rien dautre que la confiance en la puissance qui nous tient en vie
aujourdhui (Christian de Duve).
Wat
Christian de Duve (Nobelprijs) gezegd heeft is niet weinig :
dat
er van onze zichtbare aanwezigheid niets zal overblijven betwijfelt niemand,
maar als hij het heeft over la
résurrection, de heropstanding dan vertelt hij iets dat opmerkenswaardig
is, namelijk het vertrouwen dat we
hebben in een Kracht of hoe we het ook noemen willen - die ons vandaag in leven houdt.
Dit
betekent dat als we vertrouwen hebben in die Kracht, ook erop mogen vertrouwen
dat deze ons zo maar niet zal laten vallen omdat ons zichtbaar lichaam te
kaduuk is geworden om nog verder te functioneren.
Hierop
vertrouwen betekent geloven in de heropstanding. Niets is hier verkeerd aan is:
je hebt het vertrouwen of je hebt het niet.
Maar
je vertrouwen heeft een reden, namelijk de Kracht die je op de wereld heeft
gezet is vertrouwenswaardig, ze is, noch min noch meer wonderbaar, Zij is het die
het Universum in leven en in beweging houdt.
Deze
blog vindt zijn oorsprong in een artikel uit La Libre Belgique van 4 juni 2013, me gisteren, zondag in de
namiddag, overgemaakt door een vriend, J.v.I. hij heeft het lang bewaard voor mij - het is van de hand van
André Fossion, jésuite théologien. Uit zijn betoog licht ik ik heb er nooit
aan gedacht maar ik volg hem graag - volgende passages:
Quil y ait quelque chose plutôt que rien, que nous soyons ainsi jetés
dans lexistence est un mystère qui ne souffre pas dexplication. De ce point
de vue, la perspective dune résurrection nest pas moins étonnante, nest pas
moins impossible ou incroyable que la vie elle-même, qui nous est donnée
aujourdhui.
En
het is absoluut correct, het leven is een wonder iets. Stel je voor dat er een
opdracht zou uitgeschreven worden om een zaadje te maken waaruit een plant moet
voortkomen die op haar beurt zaad moet voortbrengen. Wie zou deze opdracht ooit
kunnen volbrengen?
Pourquoi moi, avec le corps qui
est le mien, puissance de désir et de relation, serais-je rejeté dans le néant
alors que jen ai été tiré ? Pourquoi la vie physique, une fois
épuisée, ne serait-elle pas relevée de la même manière quelle a été
suscitée.
Die
mogelijkheid, tot een ander leven geroepen te worden, vloeit voort uit het wondere
dat het leven is; het leven dat ons slechts nog sporadisch overkomt als een
groot iets, het verbaast ons niet meer zoals het ons zou moeten (blijven)
verbazen. Het wonder dat het leven is kan ook het wonder zijn dat de dood is.
Er
wordt hier een opening gecreëerd die ons wakker houden moet. En zeg niet dat
dit larie is, dit is maar al te gemakkelijk,
Au nom de quoi, par quel goût de mort, pourrions-nous prétendre, à priori,
que la vie suscitée en nous ne pourrait être ressuscitée à nouveau dans une
nouvelle donation aussi étonnante que la première?
We
hebben een geest om ons vragen te stellen over het leven dat ons overstijgt,
dat we ontleden kunnen in al zijn facetten om telkens uit te komen op die ene
vraag, hoe kan het, hoe is het mogelijk?
En
nu duikt er een nieuwe vraag op: Gezien het wonder van het leven, wat is er van
het wonder van de heropstanding na de dood tot een ander bestaan, totaal
verschillend van ons leven van vandaag?
Met
het antwoord van de schrijver van het artikel, André Fossion:
En tous cas, il serait déraisonnable de nen point garder lespérance.
31-07-2013, 00:05 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
30-07-2013 |
Dimanche après-midi à la campagne |
Un dimanche après-midi à la campagne
Parce que jai la taille de ce que je vois,
Et non pas la taille de ma stature.
Zondagnamiddag
en
de aarde verder keerde,
zonder
bewegen
alsof
de tijd gebogen was
alsof
de wereld stilte was,
ver
weg geschoven.
We
spraken maar
en
van de wijn
en
van het vele dat we aten,
toen
van schilderijen en hoe
de
tijden waren wat de kunst betrof
van
Hirst tot Koons
tot
De Keyzer en Raveel
en
Patrick Ysebaert vernoemd.
terug
van vele dagen.
We
spraken maar,
we
hadden Proust gelezen,
langzaam
zoals geschreven,
elke
zin hernomen en niet geweten
waar
hij heen wou gaan,
noch
vanwaar gekomen.
De
bomen om het huis,
catalpas
die in bloei nog stonden
als
sneeuw in het gras
ook
meegeluisterd,
al
was er niets dat ons storen kon,
ons
overhoop kon halen
noch
van het deeltje Higgs
dat
het van God zou zijn.
We
spraken maar,
van
Beethoven de kwartetten
opgesomd
en geluisterd in gedachten
hoe
de klanken waren
in
de boeken over hem.
Zo
ontvankelijk we waren,
en
later
tot
van de kaart de laatste woorden
die
we niet verhalen
omdat
ze van het leven waren.
Maar
van het gebeuren in de wereld
was
er niets om over te praten,
omdat
het zondag
laat
in de namiddag was
en
we vrienden waren
en
vele wegen ons bij elkaar
hadden
gebracht tot in Auvers-sur-Oise,
bij
Van Gogh.
We
spraken maar.
En
toen we gingen, de lijsterbes
traag
in vrucht, aan Pasternak gedacht
omdat
het Lara was.
Caeiro
aangehaald door Fernando Pessoa in zijn le livre de lintranquilité,
Christian Bourgeois, éditeur, 1992, traduit par Françoise Laye (vol II, pag 72) :
Jai la taille de ce que je vois.
Chaque fois que je médite cette phrase, avec lattention de tous mes nerfs,
elle me semble toujours davantage destinée à rebâtir astralement lunivers
En
wij eraan toegevoegd :
Wat is de kracht van de mens, gedachten te zaaien,
gezeten onder de bomen, een zondagnamiddag, als de tijd gerokken wordt tot een
niet-tijd en alles mogelijk is omdat zo weinig nodig is onder vrienden van
jaren en omdat de luchten open zijn van geest en vruchtbaarheid
30-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
29-07-2013 |
Gotisch essay (9) |
Aan George Steiner ontleen ik uit zijn Grammars of Creation (Faber and Faber Ltd,
paperback 2002), p. 14, de zin van Boccaccio uit dezes werk over het Leven van
Dante:
I assert that theology
and poetry can be said to be almost one and the same thing: indeed I say more:
that theology is nothing more than a poem of/on God.
Waar Steiner aan toevoegt that philosophical discourse is a music of thought.
Vreemd kan het lijken een filosofisch betoog
geprojecteerd op een religieuze achtergrond in een poëtische vorm, de wereld in
te sturen.
Een soort webcam te zijn en het panoramisch beeld van wat me bezig houdt te laten verschijnen
op het scherm van mijn blog, in de hoop dat het gedetecteerd wordt door
enkelen. Zoals de zeemansvrouw de webcam opzoekt in vreemde havens waarop de
boot van haar geliefde - deel van haar geest en lichaam binnen vaart, zo wou
ik ook dat mijn webcam-blog zou worden opgezocht.
Ik ben er me ruim van bewust dat ik schrijf over
dingen waar normaal weinig over gesproken of gediscussieerd wordt, maar wat ik
schrijf is deel van mijn zoektocht naar het gans Andere.
Al is het ook zo, dat alhoewel we ons een globaal
beeld kunnen vormen van de Kosmos, we heel wat meer moeite hebben inzicht te krijgen
in de uitgestrektheid ervan en evenmin zicht te hebben op de mysterieuze krachten
die er in aanwezig zijn. Krachten die toegewezen worden aan een antropomorfe God,
ingekaderd met woorden en verhalen en aan wie we vooral zijn ontoegankelijkheid
en zijn zwijgen verwijten, zoals George Steiner in zijn boek Errata.
We vergeten hierbij dat we voorlopig, schijnbaar nog
niet in staat zijn welk teken ook al
was het maar het kiemen van een zaadkorrel - te zien en te vatten als een teken
komende van hem en tevens als het bewijs van zijn bestaan.
En sprekend over die mysterieuze krachten is er nog de schamelheid van het woord om te
zeggen want we wensen te zeggen; Dante, die jarenlang mijn gezel is geweest,
zegt dit, o zo duidelijk in zijn Paradiso,
Canto XXXIII, 121 tot 123:
Oh quanto è corto il
dire e como fioco
Al mio concetto! E
questo, a quel chio vidi,
È tanto, che non basta a
dicer poco.
Oh, hoe kort is het wat
ik te zeggen heb en hoe schamel het beeld dat ik erover heb, zo dat weinig
zeggen niet volstaat.
De schamelheid van mijn woorden draag ik mee over de
ganse lengte van mijn betoog van (1) tot (9), dat ik waag een essay te noemen.
Maar toch blijf ik zijn stilte af tasten, hopende, op gezegende ogenblikken,
even maar, een fractie maar, er in binnen te dringen, een immanentie te
bereiken die een begin is van een doorbraak.
En wat de poëzie aangaat blijven we ons situeren op de
golflengte van Boccaccio, dat al wat waard is geschreven te worden en bewaard
te blijven, een religieuze geladenheid moet kennen of dan toch, op een of
andere wijze, contact moet hebben met de wereld van het sacrale die een
raakvlak heeft met het elitaire.
Het sacrale en het elitaire dat de dingen omsluiert
met een maatstaf in meer, van waaruit, lijk komende uit de brandende
braamstruik, een sprankel van zijn stem te horen is.
29-07-2013, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |