 |
|
 |
|
|
 |
08-08-2012 |
Curiosity |
In mijn blog van 27
november 2011 schreef ik:
Op vrijdag 26 november,
heeft de NASA de mobiele marsrobot Curiosity
gelanceerd die op Mars de bodem zal onderzoeken om uit te maken of er ooit
bacterieel leven mogelijk was. De landing op Mars zou plaatsvinden in augustus
2012. Vandaag weten we dat de
lancering van Curiosity een groot succes is geworden en dat de robot de
morgen van 6 augustus geland is op de Marsbodem, tot immense vreugde van allen
die er gedurende meer dan acht jaar hebben aan gewerkt.
Ik verwees vorig jaar in
mijn overmoed - naar een boek van David L. Chandler, met de vreemde titel Life on Mars. Het dateert van 1979 en ik
vond het destijds een uiterst bevreemdend boek, gebaseerd op de honderden fotos
genomen door Mariner 9 waaruit kon
worden afgeleid dat Mars moet bedekt geweest zijn door een intensief net van
kronkelende kanalen die gezien werden als de uitgedroogde beddingen van
rivieren die in het verleden alle delen van de Marsoppervlakte bevloeiden.
Chandler verbaasde toen met wat hij las of dacht te lezen in de fotos:
Rising high above the plateau, near the
coastline in the Trivium Charontis region of Elysium, stand the most amazing,
inexplicable, and mind-boggling structures, yet seen on the surface of
Mars : a group of immense three-sided pyramids that dwarf any man-made
structure on earth, and whose origins have not yet been plausible explained.
The largest of these tetrahedral pyramids are more than half a mile high
How
did these colossal structures get there
Could they have been created by the
natural play of geological forces?
Chandler waagde toen het
onmogelijke voorop te stellen, namelijk dat
deze piramiden gebouwd werden door intelligente wezens. Een fantastische maar ook
zeer gevaarlijke theorie. En hij meende zijn boek te
mogen besluiten met een verwittiging:
When the human exploration of Mars begins, the surprises will be
dramatic and they will be many.
Dat er water op Mars heeft
gevloeid wordt vandaag wel als een zekerheid aanvaard, maar of er, ondanks de
foto van a group of three-sided
pyramids - die ik nooit bevestigd heb geweten - intelligente wezens in
gezwommen zouden hebben, zal wel altijd het droombeeld blijven van Chandler, in
1979, kon er nog gedroomd worden. Vandaag is er Curiosity om ons meer te
vertellen over de mogelijkheid van leven op Mars. Al weet men maar nooit. Er
zijn er ook geweest die vertelden over een mogelijke botsing of bijna-botsing
- in een ver verleden, tussen Mars en de achtmaal grotere Venus!
08-08-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
07-08-2012 |
Angst |
De Angst van Mario Draghi.
Als
aan een hele reeks voorwaarden voldaan is, dan wil de bank eventueel wel een
poging ondernemen om de crisis te bezweren, maar Angst is voor ons geen
beweegreden
Dit zou Mario Draghi gezegd hebben, volgens de
Standaard van 3 augustus. Dat de angst geen beweegreden is kan ik begrijpen. Het is niet aan de Voorzitter van de Europese Centrale Bank om angst te hebben, want het is niet de rol van de ECB om geld in omloop te brengen dat uiteindelijk gedekt wordt door risicovolle Griekse, Spaanse, Italiaanse Staatsobligaties.
Als Europa wil dat de netelige situatie van de
Euro en van bepaalde landen, veroorzaakt door het schuldig verzuim van de HH
Barroso en Consoorten, die te lang geaarzeld hebben om de landen die te zwaar
in het rood gingen, met de vinger te wijzen, dan moeten ze de klus zelf maar klaren
en hun verantwoordelijkheid opnemen, al was het maar door de ECB te dekken voor
het risico dat ze zou kunnen lopen door te interveniëren op de kapitaalmarkt
van minder goede tot slechte overheidsschulden.
Maar ik herhaal, het is zeker niet aan Mario Draghi
om als Voorzitter van de ECB, angst te hebben. Hij kan angst hebben, zoals elk
van ons, om het lot dat de Euro zou kunnen beschoren zijn, maar als Centrale
Bank is het in de eerste plaats niet zijn probleem. Is het een probleem van de
Europarlementariërs en van die landen zelf.
En over angst gesproken, er ligt wel, wat mij
betreft, een deel angst gescholen in het feit
dat ik dagelijks een blog schrijf en dat het me soms moeite kost om het
ritme, dat ik me zelf heb opgelegd, vol te houden. Maar dan is die angst van
een totaal andere aard, en beperkt hij zich tot het gevoel dat ik meedraag, hier
niet mijn schop te willen afkuisen, zonder tenminste, zoals Ovidius, enkele
tekenen van mijn bestaan te hebben achtergelaten.
Dit creatieve dat eigen is aan de kosmos, is wat
me ingeprent werd in de genen. De levensomstandigheden waarin ik ben
opgegroeid, heeft dit creatieve aangewakkerd. Beide factoren hebben ertoe bijgedragen,
dat ik al schrijvend, zijnde als creatief mens, hoop te vertrekken.
De dagboeken die ik vol schreef, de etsen en tekeningen
die ik maakte zijn er het bewijs van. Ik kan deze samen opsluiten in een
ijzeren kist de kist door de NBB gebruikt voor het vervoer van haar
bankbiljetten en deze kist verzegelen om pas geopend te worden door een van
mijn afstammelingen op 7 augustus 2062.
Al zou dit maar al te gek zijn!
07-08-2012, 00:04 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
06-08-2012 |
Le Livre du Thé |
Zondag. Aan tafel, in de zon gezeten blader ik in Le Livre du Thé van Akakuro Kakuzo terwijl
nu en dan zaadjes van de dennen over mij, cirkelend naar beneden dwarrelen tot
op mijn tafel, herlees ik de eerste regel: Avant de
devenir un breuvage, le thé fut dabord une médecine. Pas in de achtste
eeuw kwam de thee binnen in het rijk van de poëzie als een elegante vorm van
ontspanning. En in de vijftiende werd de thee in Japan een esthetische religie
en ontstond het théisme
Maar ik blader verder
en zoek naar de vele plaatsen die ik met potlood had onderlijnd:
La discipline Zen exige que la moindre action soit accomplie avec une
perfection absolue.
Ik neem deze zin in
me op als de zon me overmeestert en ik even ga liggen in de ligstoel en de ogen
sluit, het boek open naast mij, de ideeën erin opgenomen als dwarrelende zaden
in de luchten over me Ik denk aan de Japanse poëet die in slaap viel en toen
hij wakker werd bedekt was met lentebloesems.
De nacht gekomen denk
ik aan wat Zen betekent, denk ik er aan dat Zen eist, dat alles wat je doet, op een perfecte wijze moet worden
uitgevoerd dit geldt zo voor de kleine als voor de grote dingen, dus zeker voor dit, mijn schrijven van elke dag. Deze
tekst moet zo volmaakt mogelijk zijn qua vorm en inhoud; een middelmatigheid
beantwoordt niet aan de wetten die Zen me stelt. Al ken ik mijn beperkingen, ik
moet streven naar het (voor mij) volmaakte.
Zo hoor ik het
tijdloze in het Andantino van Schuberts sonate 959 : beluister ik het
thema van de stilte van het zijn en het niet-meer-zijn, de rode roos tegen een blank
gelaat gehouden, de geur van eikenhout, van vuren uitgedoofd, van luchten die
voorbijschuiven, geladen met de tekenen van de dood.
En als ik mijn
dagboek opensla, als ik de pen neem, hopende dat de woorden die komen zullen en
die ik nog niet ken, doordrenkt zullen zijn, zoals in Schuberts sonate 959,
waarin zijn geest beweegt en overheerst, waarin hij zijn boodschap brengt: het
leven dat in zich het naderen van de dood verbergt.
En voor mij, Schubert
in zijn pianoklanken weer tot leven komt, alsof de dood ook leven zou zijn.
Gebogen over het
woord, de wereld beperkt tot mijn blad, glijd ik binnen in het onbekende dat ik
straks ontdekken zal in de woorden die zullen geschreven staan en die ik een
fractie ervoor nog niet kende. Woorden die binnen of buiten mij moeten aanwezig
zijn geweest. Keer op keer is het een pogen alles te omvatten, alles te beleven.
Te schrijven, te dromen, te denken, te lezen en te leven, een obsessie die niet
stilvalt die niet ophoudt maar groeien blijft; het zwellen van een gevoel dat
smeekt om in woorden te worden omgezet, opgetekend in kleur, in vlakken en in
lijnen, in licht en in donker, neergezet, zoals bij Schubert, in noten op een
notenbalk.
Welke waren de
gevoelens die leefden in Schubert toen hij zijn Andantino componeerde? Wat bezielde Memlinc toen hij Maria Moreel (Sybila
Sambetha) schilderde?
Zo is alles vraag en
uitdaging. Pogen en herbeginnen tot de perfectie bekomen wordt van wat voorheen
niet zichtbaar was, maar toch reeds aanwezig in potentie, somewhere!
06-08-2012, 00:49 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
05-08-2012 |
Haiku (2) |
Op 6 maart, schreef
ik wat Roland Barthes dacht
over de Haiku, dat het zo maar niet een gedicht was van zeventien lettergrepen
verdeeld over vijf, zeven en vijf maar, wist hij:
La brièveté du haiku nest
pas formelle, le haiku nest pas une pensée riche réduite à une forme brève, mais
un événement bref qui trouve dun coup sa forme juste.
Is, wat ik gisteren schreef en inlogde, dan wel een haiku
naar de maatstaven van Barthes, namelijk dat het geen rijke gedachte is in een
korte vorm uitgedrukt, maar wel een gebeuren die in een ruk zijn juiste vorm
vindt?
Tussen
de rotsen
kunstwerk
geworden: wortel
op
Japans papier.
Dit schreef ik. En wat
ik heb willen aantonen met deze zeventien lettergrepen, is de historiek van een
zaadje, neergedwarreld in de spleet van een rots, dat er ontkiemd is en wortel geschoten
heeft.
Na vele, vele
seizoenen is de wortel erin geslaagd, in zijn groei, de rots te dwingen zich
aan te passen aan zijn groei, hierbij de opening innemend gelaten door de rots,
zijnde in een meest grillige vorm, zoals enkel de natuur het vermag. Gekneld gegroeid
tussen de rotsen, is de wortel kunstwerk geworden. En het is als een kunstwerk
dat ik hem gevonden heb en uit de rots gehaald, nadat zijn plant was weggerukt
door een sneeuwlawine.
Jaren heb ik de
wortel als een relikwie bewaard, tot ik hem gekleefd heb op Japans papier en
ingelijst onder glas in een kader met diepte.
Ik kan hem nu als
kunstwerk naast mij ophangen of voor mij opstellen. Het verhaal ervan, als
haiku geschreven, is wat van mij is, de rest, het voornaamste, is van de rots
en de wortel zelf, hoe hij groeide, en zich zelf beeldhouwde, dankzij wat onzichtbaar is.
05-08-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
04-08-2012 |
Heb niets te schrijven |
Heb deze morgen de
indruk niets te schrijven te hebben.
Noch het ruisen van
de bomen, hoog in de luchten opgeschoten als torens van gotische kathedralen, kunnen
me helpen; noch de hortensias die me bedwelmen met hun zwoele geuren; noch de
drie waterlelies - die Frederik zo lief had - in het stukje vijver, zijn van
enig nut. Ik ben leeg geschreven.
Alleen een stuk
wortel, die ik jaren terug heb losgemaakt, vergroeid in de rotsen, zou ik
kunnen inlijsten om er, met een Haiku à la Van Rompuy aan toegevoegd, een
kunstwerk van te maken:
Tussen
de rotsen
kunstwerk
geworden: wortel
op
Japans papier.
Alhoewel.
Voor wie het
aanbelangt: als antwoord op: de wet is de wet, nog even, nog heel even dit:
Ik, slachtoffer, ik
zeg dat een wet die de grondwettelijke en verworven rechten van zijn burgers
met de voeten treed, géén wet is, geen wet kan zijn.
Evenmin kan wet
zijn, een wet die zich baseert op termen - terug te vinden in de Notulen van Kamer
en Senaat - als daar zijn: bevoorrechte
categorieën alsof de parlementariërs geen bevoorrechte categorie zouden
zijn kasten-conservatisme, privilèges démesurés, bijzonder bevoordeligde personen, bevoorrechte
minderheid; termen die burgers
aldus, schaamteloos en totaal onterecht, naar het hoofd geslingerd krijgen om hun,
bewust onrechtvaardige beslissingen te ondersteunen.
Een dergelijk tot
stand gekomen wet is noch min noch meer, een discriminerende wet.
Meer, heb ik deze
morgen met het begin van de herfst al in de lucht niets, helemaal niets, te
zeggen. Ik hoop wel dat het morgen, zondag zijnde, zal opgeklaard zijn in mijn
geest, maar ik betwijfel het.
04-08-2012, 05:10 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
03-08-2012 |
Het herwerken |
Mijn teksten worden
niet blijvend bewaard op mijn blog, Ik ben echter niet zinnens die zo maar
achter te laten alsof ze nooit geschreven werden. Niet dat ze zo waardevol
zouden zijn, maar ik wil dat ze minstens in het bezit komen van mijn kinderen
en vooral kleinkinderen, opdat ze weten zouden welke mens hun vader, grootvader
wel was. Daarom wil ik ze later laten bundelen in een of andere vorm. Hierbij
denkend aan een vriend die de dagboeken van zijn grootvader, geschreven in de
loopgrachten, tijdens de eerste wereldoorlog aan het herwerken is. Misschien is
er een van mijn kleinkinderen of achterkleinkinderen die een zelfde idee hebben
zal. Het is om deze
reden dat ik begonnen ben met het herzien van mijn blogs.
Het is positief als
er bij het herlezen, nog verwondering is bij mij over wat ik schreef of nog
geboeid word door mijn eigen woorden; val ik er ongeveer bij in slaap dan is
het nodig dat ik deze onherroepelijk verwijder. Middelmaat is niet goed genoeg
om over te houden.
In feite werk ik voortdurend
aan nieuwe vormen met de oude in het achterhoofd, er vooral oplettend, dubbel
gebruik van ideeën uit de weg te gaan. Maar gespreid over een periode van meer
dan twee jaar ik begon ermee op 15 mei 2010 - is het onmogelijk me telkens te
vernieuwen. Als de periode er tussen meer dan een jaar is mag een oude idee wel
onder een nieuwe vorm en aangevuld met andere bevindingen, worden
gepresenteerd.
Een idee een blog
- is en blijft nu eenmaal een proces van lange adem. Maar, vroeg of laat zal ik
me toch de vraag moeten stellen of verder gaan met wat ik zo graag, schijnbaar
te graag, doe, wel zinnig is. Vandaag stoort het me vooral vast te stellen, vele
dagen onverzorgd te hebben ingelogd. Het moet dus beter in de nabije toekomst.
03-08-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
02-08-2012 |
Edgar Allan Poe |
Stéphane Hessels boek
dat nog steeds op mijn nachttafel ligt, verbaast me met wat hij me leert over
Edgar Allan Poe (1809-1849), een schrijver waarvan ik destijds enkel zijn Murder in the Rue Morgue en wat gedichten
uit het Zephyr Book of American Verse,
gelezen had. En Poe die ooit moet gezegd hebben dat poëzie moet verrassen, verrast me nu als ik
lees dat hij ervan overtuigd was dat, hoe onafhankelijk we ons als land of
individu ook mogen opstellen, we voor en
boven alles, van elkander afhankelijk zijn. Deze afhankelijkheid is niet
beperkt tot de handelingen van de mens, maar betekent dat alles met alles
verbonden is, mensen, dieren, planten,
in feite al wat leeft, de ganse schepping.
Poe ignoreerde dus
niet de hoofdregel in het Boeddhisme: een
filosofie van continuïteit en interactie van al wat is. Hij verwoordt dit
in een vreemde zin: Because Nothing was,
therefore All Things are, die ik hier aanhaal zonder de diepere betekenis
ervan te begrijpen.
Het is Hessels
moeder die hem attent heeft gemaakt op het bestaan van deze tekst over de perceptie van het ik en de kosmos. Gelukkig
zij die een moeder hebben die hen van jongs af deze boodschap van Poe meegeeft.
En ga ik dan toch nader
in op die zin van Poe dan betekent All Things, de totaliteit van-al-wat-is, het
Zijn, dat niet uit te splitsen is in delen, mens, dier, plant, water, aarde,
lucht. Alles is één. Of, omdat er eerst Niets was, is er nu Iets, Kosmos.
Alleen wat
onzichtbaar is, is de ene echte realiteit, het zichtbare, de onderscheiden
delen, zijnde beelden die wij er van over houden.
Ettelijke malen heb
ik reeds verwezen naar wat gebeiteld staat - of stond, er is een nieuwe nu in
de muren van de aeropuerto van
Alicante : Lo que se ve es un vision de
lo invisible. Ik heb ook mijn
tijd nodige gehad opdat de volle betekenis ervan zou doordringen, een betekenis
die voor een boeddhist evident is, ook voor Poe, ook voor mij.
Ik had op de
vensterbank en op een deel van mijn ruime schrijftafel een tiental uitgebloeide
orchideeën staan. Ze hebben er overwinterd in mijn gezelschap. Heb altijd met
ze contact gehad, niet dat ik met ze sprak, maar het onzichtbare in ze had
contact met het onzichtbare in mij. Sedert kort zijn ze, een na een, terug gaan
bloeien en staat er nu een bos van bloeiende orchideeën voor mij als ik
schrijf. Ik heb telkens het gevoel dat ze me groeten als ik binnenkom, zoals ik
ze groet. Waarom zou dit niet als wat je
ziet een beeld is van het onzichtbare.
Trouwens, had een
vriend me Hessel niet aangeraden en waarom? - ik zou geen blog hebben
geschreven over Poe en je zou niets vernomen hebben over mijn bos van
orchideeën en evenmin zou ik de tekst geschreven hebben die ik nu inlog.
02-08-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
01-08-2012 |
Grimentz |
Ik kan op 1
augustus niet anders dan schrijven over Grimentz, een
dorpje hoog in de Val dAnniviers. Bevlagd vandaag.
In gedachten ben ik
er. Jong, licht van hart, ondergedompeld in het grote licht als ik door de eeuwenoude straten loop van
het dorp. Een weelde van geraniums aan de balkons van de door de zon verbrande
chalets. De luchten open en helder, de witgekalkte muren van de kerk in het
midden van het dorp, symbool voor de diep christelijke traditie van een van oudsher
gelovig volk.
Ik ben deel van hen
ik kom er sedert vele jaren - heb mijn plaats onder hen. Het is goed er te
zijn, de verbondenheid te voelen, met de bossen en de bergen, met de chalets langs
de dorpsstraat. Deel van hun traditie. Een dorp van bezinning is het, een
sacrale ruimte.
Onwrikbaar ben ik
met dit dorp, met deze vallei verbonden, nu nog in het leven, straks in de dood
als er mijn naam zal herop geroepen worden.
Ik was er op
zondagen, na de mis, met de mensen om me heen op de plaats voor de kerk met de
fontein, waar de kinderen speelden toen ze nog kinderen waren. Dames in de
klederdracht van het dorp die rondgingen met oude tinnen kannen, gevuld met
oude wijnen, getapt uit oude donkere vaten, wijn van vader op zoon, geslachten
her, verdampt - la part des anges -
en gedronken, en elk jaar aangevuld met jonge wijn uit de wijngaarden van de Bourgeoisie, licht Madeira-achtig op de
tong, le vin de lamitié, le vin du
glacier.
Wijn die weemoed
is, die vreugde is, en woorden die samengaan met de bergen erover, de bossen,
de geuren van hars en humus en paddenstoelen en de poëtische volheid van de
luchten en van de gedachten, bezinning over wat het leven is.
*
Pijn om de namen
die je nog noemen kunt van zij die gingen en van de weinigen die bleven nog. Wie
waren we, toen we nog samen waren, het glas geheven, de flonkerwijn gedronken,
een lied gezongen op grote dagen, gedanst misschien, geleefd het grote leven.
Herinneringen aan
wat was en niet meer komen zal. Thuis in je hoek gezeten, een blank blad voor
jou en een pen in je hand die jaren oud is en plots te dik de inkt afgeeft.
Herinnering aan de
zondagsmis toen er nog een pastoor was in het dorp. Vandaag is er geen priester
meer op zondag, op woensdagavond soms. Is er ook geen receptie meer al is le vin du glacier gebleven. Het
aftakelingsproces is echter begonnen. Wat is er geworden van de dag die eens
des Heren was?
Eigenlijk wou ik
deze morgen schrijven over Edgar Allan Poe, toen het heimwee me overviel.
01-08-2012, 08:29 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
31-07-2012 |
Momentopname |
Dit had een gedicht kunnen zijn.
Heb heel wat te
schrijven. Het belangrijkste omvat, samengebracht op wat bladen papier, de
wereld van de geest, uitgespreid in en over de oneindigheid van luchten tot
voorbij de horizon.
Dit is wat ik hier
verkondigen wil:
Ik dacht van de
aarde te zijn maar ik ben van de oneindigheid van zeeën en luchten. Ik dacht
van het sterven te zijn maar ik ben van het grote leven. Deze korte
ogenblikken, in het midden van de dag, opgetild door het licht, meegenomen door
de wind in de bomen, schrijf ik eeuwigheid, omdat ik even maar, een fractie van
een tel, de eeuwigheid heb aangeraakt met de vingertoppen van de geest.
De tijd had geen
vat op mij, ik voelde me vrij, ongebonden, open en ontvankelijk.
Ademend, het
Universum doordwarrelde me.
31-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
30-07-2012 |
Binnenin |
Atomen en sub-partikels,
zijn de uiterlijke vorm van het onzichtbare. Ook de atheïst, Saramago wist
dit heel goed.
Ons de vraag
stellen welke kennis onder het zichtbare, binnenin het onzichtbare aanwezig is,
geeft de mens een totaal andere dimensie, de dimensie van de mens in wording.
En het is precies
naar lo que es escondido waar het
om gaat. Zonder ernaar te zoeken, is het me voldoende te weten dat er Iets moet zijn;
dat alles gebeurt binnenin het atoom, binnenin de quark, binnenin de
minimaalste deeltjes; dat de kennis erin, het leven erin, de energie erin, dat
dit het Zijnde is.
De factor die we
God zouden kunnen noemen, maar dan een God zonder nood aan enige ceremonie of enige
bewieroking.
Hij heeft er geen
behoefte aan, Hij vraagt er niet naar. Hij is het Zijnde!
30-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
29-07-2012 |
Beethoven |
De avond van 28
juli: op de BBC 2, de uitvoering van de Negende Symfonie van Ludwig van
Beethoven onder de leiding van Daniël Barenbaum. Niet alleen groot als
dirigent, niet alleen groot als Beethovenkenner hij dirigeerde de negen
symfonieën van Beethoven zonder partituur voor zich maar groter dan groot als
mens en musicus. Het was het laatste concert, gegeven in het kader van de Proms, als deel van de
cyclus van de Negen Symfonieën van Beethoven, de grootste onder de groten, of
minstens een ervan.
Daarna - niet
te missen - gevolgd door een documentaire, met meesterlijke commentaar, onder meer
van Barenbaum, en muzikale illustratie, over elke Symfonie afzonderlijk, en
eindigend met een ontroerende uitvoering van de Negende, door een orkest samengesteld uit de jeugd uit Egypte, Israël en Palestina, in open lucht, in
Zuid-Korea aan de grens tussen de twee Koreas, een strook grond van 4 km breed
en 250 km lang, waar sedert meer dan een halve eeuw, geen mens nog een voet
heeft gezet.
Zeggen dat er
rondlopen in dit, ons land, en in gans West-Europa, die deze muziek voor eeuwig
en altijd zouden willen, niet alleen bannen, maar uitroeien als onkruid.
Zijn we er ons
voldoende van bewust?
29-07-2012, 01:20 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
28-07-2012 |
Het levend Universum. |
Ik kan niet meer
terug, het overrompelende beeld heeft zich vastgehecht in mij, het Universum is
ontstaan uit het Woord - en of alle begin moeilijk is waarmede een bekroond
boek van bij ons begon, geloof ik niet en is de materiële vorm van het Woord.
Een Universum waarvan het Woord het Ego is, het Zijnde is, het
Levende is. En de geest in ons, geborgen en gehouden in onze elektronen, quarks
en andere deeltjes tot het Higgs-deeltje toe, is er deel van -
ook Hessel, de irreligieuze, weet dit - is onomstootbaar deel van het Ego van
het Universum.
Raymondo Panikkar
noemde dit paradigma ik herhaal me, maar het is zomer nu - the cosmostheandric principle,
Kosmos, God en Mens als drie-eenheid.
Je zegt het maar,
je schrijft het maar, niet op één plaats, niet onder ene vorm, maar het zijn
gedachten die je bestormen, die je omver stoten, die je opzuigen en je schrijft
het maar opnieuw, in de tuin gezeten met de geurende hortensias, blauwer dan
blauw, naast je.
Wie zal je volgen
als je beweert dat het Universum het Zijnde is en het Zijnde het Universum waar
de totaliteit van je persoon in versmolten zit, in opgenomen is: van
de minimaalste splinter van jou tot de totaliteit van al wat er was voor jij er
waart, van al wat je bent en hierin reeds aanwezig al wat je zijn zult.
Je dacht eraan gisteren,
met Daniël Barenbaum en de Vijfde van Beethoven, ontzaglijk, op BBC Four.
28-07-2012, 02:13 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
27-07-2012 |
Boeken en bibliotheken |
Wat
een wereld aan boeken er reeds bestaat, het is om er duizelig bij te worden. En
te denken dat ik er nog een wil aan toevoegen, terwijl ik, arme ziel,
enkel vermag, te hernemen en te
herkleuren, te herschikken en herop te voeren, wat reeds geschreven staat, en
dit tot vervelens toe.
Maar
het is mijn leven, het woord is mijn adem, het woord is mijn bloed.
Jaren
geleden was ik in el Convento de Mafra, duurbaar aan José Saramago want hij
heeft, aan de bouw ervan, een boek gewijd.
Ik
was er in de Bibliotheek, verbijsterd door het grote aantal, naar ik dacht,
heel wijze boeken.
Terug
in de bus heb ik een gedicht geschreven, dat ik hier herneem, licht gewijzigd door
de jaren:
A Bibliotheca do Convento.
Je weet nimmer wat je allemaal weet,
zoals je nimmer wat je niet weet,
weet.
Want wat je weet is maar een
peulschil
van het oneindige dat je weten wil.
Zelfs de
veertigduizend boeken
in de bibliotheca do
convento,
zelfs in Mafra, dragen al
het weten niet,
en evenmin de duizendmalen
veertigduizend
boeken in alle bibliotheken van de wereld niet.
Want wist Popper te
verklaren, kennis
toegevoegd stelt
telkens nieuwe vragen.
Zo is ons duidelijk
meegegeven,
als in onze cellen
ingeprent, dat we blijven
zoeken zullen om ooit te achterhalen
wat niet met
woorden is te vertalen.
Misschien, maar
zeker is het niet,
kan kennis een
begin van wijsheid wezen
en wijsheid dan de
nederigheid.
Dit weten we
echter pas veel later
als het weten
al te laat zal zijn. Zodat we
riskeren nu
in de boeken te verdwalen
die
mettertijd, dit weten we, verschralen.
27-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
26-07-2012 |
Derde Strofe |
Rilke,
vervolg.
Ik
wil je dan toch elke opzoeking besparen en het gedicht van Rilke, dat ik
gisteren heb binnengebracht, hier aanvullen.
Wer jetzt kein Haus
hat, baut sich keines mehr.
Wer jetzt allein
ist wird es lange bleiben,
wird wachen, lesen,
lange Briefe schreiben
und wird in die
Alleen hin und her
unruhig wandern,
wenn die Blätter treiben.
Dit
is wat me nog rest: het schrijven van lange brieven, aan vrienden, kennissen en
aan hen die (bij vergissing) op mijn blog terecht komen.
26-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
25-07-2012 |
Kloostercel |
Ik
weet dat ik schrijf vanuit een kloostercel wat mijn gedachten betreft. Dat ik
begin bij de lauden en eindig soms ver na de completen. Dat ik me beweeg in een
wereld die moeilijk toegankelijk is voor velen, maar het is mijn wereld en het
is vanuit deze dat ik schrijf omdat het,
voor mij althans, de enige wereld is die waard is, om de moeite te doen erover
te schrijven.
Word
ik gevolgd of niet gevolgd, gelezen tot in de diepste plooien of in diagonaal
overlopen, voor mij is er het pogen, the
rest is not my business.
Heb
ik, in deze vakantieperiode, de moed ermee te stoppen of blijf ik doorgaan tot
er een doorbraak komt in mijn gedachten. Ik ben wie ik ben en wens niet een
andere te zijn, geen Proust, geen Eliot, geen Rilke.
Al
zijn vele van Rilkes gedichten moeilijker toegankelijk dan de teksten van mij, zelfs
al schreef hij een gedicht dat een klein wonder is - mijn broer Daniël vond
het, in zijn leven, een van de grootste gedichten ooit - en als ik het lees, het
de weergalm is van de herfst over de wijngaarden van de Valais waar Rilke
verbleef:
Herr: es ist Zeit.
Der Sommer war sehr grosz.
Leg deinen Schatten
auf die Sonnenuhren,
und auf den Fluren
lasz die Winde los.
En
dan, lezer, en dan:
Befiehl den letzten
Früchten voll zu sein;
gib ihnen noch zwei
südlichere Tage,
dränge sie zur
Vollendung hin und jage
die letzte Süsze in
den schweren Wein.
En
ik verzwijg de laatste strofe van deze Herbsttag,
omdat deze oneindig is en omdat ik hoop dat je deze strofe zult gaan opzoeken
in een of andere bibliotheek, indien je ze al niet zou gelezen hebben, of bezitten,
geborgen tussen je rijen boeken.
Paul
Claes van bij ons, vergat dit gedicht, in zijn Raadsels van Rilke, (De Bezige Bij, 1995) wellicht omdat dit
gedicht geen raadsel was.
Weet
dat ik eens te meer ben uitgekomen waar ik niet dacht uit te komen toen ik met
deze blog begonnen ben.
25-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
24-07-2012 |
Stéphane Hessel |
Stéphane
Hessel wiens boek
ik vandaag eindigde, verwijst in het laatste deel ervan naar een vers van
Reiner Maria Rilke:
We verzamelen hartstochtelijk
de honing van het zichtbare om het op te slaan in de grote gouden korf van het
Onzichtbare
Anders
gezegd, schrijft Hessel en hiermede volgt
hij Rilke in het domein van het metafysische:
Sterven is een
andere manier van zijn dan leven, maar het is nog steeds een vorm van leven. En,
We zullen sterven
maar dat wil niet zeggen dat we niet bestaan. En
Het bestaande dat
we zijn geweest is een bestaande dat deel uitmaakt van alle bestaanden en dat
zijn plaats zal terugvinden in de onmetelijke ruimte van de bestaanden.
Ik
isoleer deze drie zinnen had graag de Franse tekst ervan - omdat het zinnen
zijn met een grote betekenis. Ze benaderen of illustreren de tekst uit de
Bhagavad Gita die ik aanhaalde in mijn
blog van 17 juli. En die ik hier herhaal:
Never have I not
been, never have you not been, and never have these princes of men not been;
and never shall the time come when all of us shall not still be. As the tenant
soul goes through childhood and manhood and old age in this body, so does it
pass to other bodies.
Dit
zijn de ideeën waar velen mee geconfronteerd zijn en Hessel is een wijs man.
Dat
ik, wat dit betreft hij zegt ook dat atomen onsterfelijk zijn in zijn
voetsporen loop is een grote geruststelling, is een zegen.
24-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
23-07-2012 |
Fatum |
Ik lees nog steeds Stéphane
Hessel, hij kreeg geen al te goede kritiek in de Standaard (heb ik reeds gezegd),
zijn boek: Geloven in het
Onwaarschijnlijke kwam over als onverzorgd. Maar Hessel is een man van 94,
die wat hij te zeggen had, gedicteerd heeft omdat zijn tijd beperkt was en zijn
boodschap dringend. Dus ik vergeef hem dit tekort, de Standaard had het ook
mogen doen.
Ik lees wat hij schrijft over het
Lot. Hij noemt het ook het westerse fatum
of het Turkse kismet, dit wat
geschreven staat. Voor de islamieten het
symbolisch equivalent van voorbeschikking.
De bijbel was er ook niet
vreemd aan, in Psalm 139 lezen we en ik verkies, sentimenteel als ik ben en
dankzij John Steinbeck, nog steeds de King James versie van 1611:
Thine eyes
did see my substance, yet being unperfect; and in thy book all my members were
written, which in continuance were fashioned, when as yet there was none of
them.
Of,
wat ik begrijp: alles wat mij betreft, Heer, staat al opgetekend in je
boek, alhoewel alles er nog niet is,
alhoewel het nog komen moet, het staat al geschreven in je boek. Welk ander
boek kan hier bedoeld worden dan het boek van het doen en laten van elk van ons.
Ik
ga zeker niet zo ver, al weet je maar nooit, ik geloof niet dat al wat komt al
geschreven staat, al vastgelegd werd van voor onze geboorte, maar ik geloof wel
dat het, keer op keer, vastgelegd wordt door de inwerking op elkaar van de
gebeurtenissen waarin we van ver of dichtbij betrokken worden.
Een
ontmoeting van twee personen, met het impact hiervan op de komende
gebeurtenissen, is een samenloop van omstandigheden, die als we nagaan hoe die
tot stand kwamen tot verwondering leidt.
Verwondering
die gemakkelijk kan omslaan tot wat volgens Hessel Sloterdijk zou gezegd
hebben: een macht die er ons toebrengt
afstand te doen van vermogen tot handelen ik weet niet of dit een
correcte vertaling is uit het Duits naar het Frans maar die macht van
Sloterdijk is geen geheim gedoe. Het zijn de omstandigheden waarin ons leven
verloopt die de loop ervan zullen bepalen.
En
als onze wil de ene of andere beslissing neemt dan is het omdat we aldus
geconcipieerd werden en aldus geëvolueerd zijn onder de omstandigheden.
Welke
vrije wil heb ik dan die niet zou geconditioneerd zijn, én door mijn afstamming,
én de stand van planeten en sterren de dag van mijn geboorte, of conceptie, én
de omstandigheden waarin mijn leven verloopt?
Dankzij
deze conditionering is het dat ik schrijf
23-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
22-07-2012 |
Lie de Thé |
Op een dag vond ik bij
Schleiper-Gent een collectie inkten, gestapeld in kleine doosjes in de vorm van
kubussen. Inkten Herbin, depuis 1670, La
Perle des Encres pour stylos plumes, met namen als: Bouquet dAntan, Cacao
du Brésil, Lie de Thé en tientallen andere namen om van te dromen. Ik verloor
me aan de Lie de Thé en het is met
deze inkt ( kleur van te lang getrokken thé)dat ik sinds jaren schrijf.
Is inkt belangrijk bij het
schrijven met een vulpen? Of course,
zoals ook de pen belangrijk is en ook het papier zijn rol speelt. Het zijn maar
kleine dingen, maar het zijn dingen die een vertolking kennen in de handen.
En over de poëzie van kleine
dingen. Op een blog, die ik regelmatig bezoek, ontmoette ik een schilderij, niet
veel zaaks zou men zeggen, twee halve vorken, de tanden ervan op en in elkaar,
in een levendige grijze kleur met een sensuele lichtinval op een licht grijsblauwe
achtergrond. Twee halve vorken slechts, maar hier, zuivere poëzie, sensueel, verlangend,
in elkaar geschilderd, symbool van de band van de vrouw met haar kapitein
op verre zeeën.
Les
petites choses nont lair de rien, mais elles donnent la paix, las ik bij
George Bernanos. Maar ze zijn meer, ze hebben een betekenis, ze zijn drager van
vreemde krachten. Mijn lie de thé,
mijn pen, mijn papier, vervullen hun rol in het schrijven, ze zijn in mijn hand
gegroeid en verlengen zich naar de geest van mij. Ze zitten in mijn woorden, ze
zijn mijn woorden, mijn gedachten die worden neergezet in mijn dagboek alvorens
soms, maar niet altijd, onder een andere vorm te verschijnen op mijn blog.
Wie zal me zeggen waarom het zo
is, zelfs als het pure inbeelding zou zijn en vooral dan het helpt me, die
dingen helpen me.
Ze hielpen ook Umberto Eco bij
het schrijven van zijn Il Nome della Rosa. Zijn vertaling van de geschiedenis
van Adson van Melk, die hij neerschreef in
een paar grote schriften van de Papeterie Joseph Gibert, waarin het zo prettig
is te schrijven als de pen zacht is.
Ik denk dat alle schrijvers dit
wel weten, en zelfs als ze overgeschakeld zijn naar hun laptop, dan hebben ze
vroeg, eerder dan laat, dit gevoel gekend.
Bij mij echter leeft het nog
steeds. Ik weet dat het aangenamer is, in mijn dagboek te schrijven op de verso
zijde van mijn blad dan op de recto zijde. Ik heb zelfs een (heel) lichte
afkeer tegen de recto zijde, de gedachten komen stugger voor de dag en mijn pen,
mijn dertig jaar oude Schaeffer-pen aarzelt een ogenblik om neer te komen op
het blad.
Gekheid, zal je zeggen, maar we
zijn allemaal een beetje gek als het op schrijven aan komt. Een lijn trekken en
een tekening neerzetten op een blad, ja dat zit in ons genen, maar woorden
vormen en met deze woorden zinnen vormen om een verhaal, een blog en loccurrence,
te schrijven, is heel wat anders. We klampen ons dan vast aan de kleinste
strohalm.
22-07-2012, 00:22 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
21-07-2012 |
Nationale Feestdag |
National
Holiday, Independence Day (Belgium),
zegt me mijn Economist diary. Ik had het kunnen
vergeten, ware het niet dat ik erop attent gemaakt wordt al was het maar door
de rede van de Koning.
Maar, leef ik er naar, hang ik
de vlag(gen) uit, de driekleur eerst, daarna de Vlaamse Leeuw, dan deze van
Oost-Vlaanderen, en wat met die van Europa.
Ben ik Europeaan, dat zal wel,
doordrenkt in hart en nieren Westerling. Maar, fier van Belg te zijn? Helemaal
niet meer sedert de dag dat men mijn grondwettelijke rechten heeft gefnuikt en
het zalig gevoel van Belg te zijn een harde por heeft gekregen, en ook
helemaal niet meer, omdat het krachtenveld van de regering te zeer zijn voedsel
vindt in de ideën die primeren achter de taalgrens. Trouwens, à propos, hoe
voelen de Oost-Kantons zich hierbij, hoe nationaal is die Feestdag voor hen?
Belg ben ik als het Sport betreft:
en noem maar op, wielrennen (Bonen, Van den Broecke vandaag); tennis (destijds
Henin, Clijsters, nu Wickmayer en zelfs een Vandeweghe, USA, een nichtje van
een vriend van mij, met Vlaamse roots, die opdook onlangs); voetbal (niet zoals
dit in Nederland gevoeld wordt, maar toch uitkijkend naar de prestaties van de Rode
Duivels'); atletiek, golf, voor om het even welke sportprestaties ben ik 100% Belg.
Maar voor het overige ben ik
Vlaming. Ik ben er bijvoorbeeld fier over dat een Vlaming, Jan Leyers, uitverkoren
werd om op zondag het meest besproken programma van de Lage Landen, te
presenteren op NED2.
Als Vlaming ben ik Oost-Vlaming,
geen Limburger, geen Antwerpenaar, geen man van Brabant. Mijn stad is Gent, al komt
al wat ik dromend schrijf, al wat ik ga halen in mijn jeugd, een verre binding
heeft én met het gehucht de Klinckaert van mijn geboortedorp Oordegem, én met
het dorp Serskamp, waarheen mijn ouders verhuisd zijn om dichter bij een
treinhalte te wonen.
In Serskamp stond mijn
droomhuis, een oude hoeve in een omwald
park, een hoeve die deel uitmaakte van een vroeger kasteel waarvan nu, enkel
nog een prachtig prieeltje, verscholen tussen de bomen, overblijft.
Na de dood van vader is het ouderlijk
huis in Serskamp verkocht en zijn we stilaan uit elkaar gegroeid, Georges,
Daniël en ik.
Maar als Allerheiligen naderde kwamen
we alle drie samen in Serskamp, bij het graf van vader en moeder. En dan
wandelden we altijd, naar dat omwald park met die oude hoeve die een enorme
aantrekkingskracht had op ons.
Het domein werd in de volksmond,
het Tiegoed genoemd en kwam voor op oude kaarten van de XVIde
eeuw als het Eedgoed. Later verdween de sfeer er omheen toen de hoeve
verbouwd werd, de wallen uitgediept en het domein verdween achter een hoge afsluiting,
zoals Michel Houellebecq er een zag omheen de eigendom van zijn hoofdpersoon
uit La Carte et le Territoire.
Voor mij is het een droombeeld
gebleven. Ik dacht er het kasteel bij van Elias en Aloïsius en tante Henriette,
uit Elias of het Gevecht met de
Nachtegalen van Maurice Gilliams, een Vlaamse auteur die een grote invloed
heeft gehad op mij.
Maar het is de oude hoeve die
gebleven is, in mij gegroeid en niet uit te roeien, welke omheining ook eromheen
wordt opgetrokken, zelfs een met klimop begroeid.
Dit, beste lezer(s), voor wat
de Nationale Feestdag betreft, zijn dit bekentenissen die heel diep reiken, ze
hebben onvermijdelijk hun echo in het boek dat ik hoop te voltooien, vóór mijn
tijd gekomen is.
21-07-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
20-07-2012 |
De eerste dag |
Ik heb, schrijft Stéphane Hessel
in zijn Geloven in het Onwaarschijnlijke,
(zie mijn vorige blogs), het geluk gehad betrokken te zijn geweest bij het
opstellen van de tekst om het corpus van de universele waarden op te stellen zodat iedereen hem zou kunnen omarmen, en
dat geluk steunt mij in mijn onwankelbare overtuiging dat de menselijke
samenlevingen een mooie toekomst voor zich hebben (pag 114).
Wel, als ik hoor welke
gedachten er binnendringen in het westen, komende uit het oosten, dan deel ik
deze zeer optimistische visie niet, integendeel, ik stel me vragen hoe het is
gekomen dat er nu meer gesproken wordt over de eerste dag van de Ramadan dan we
dit jaar nog hoorden spreken over de eerste dag van de Vasten?
En hoe zal het verder, of hoe lang
nog, zullen we onaangeroerd, onopgeslorpt nog overblijven, als ik hoor vandaag
- een e-mail dat me bereikte dat de sharia hier, bij ons, gelukkig nog niet
officieel dan toch virtueel werd ingesteld?
Allah die dichter komt, die
binnensluipt, die koel wachtende is in de straten als in de struiken, als in de
bloeiende hortensias in de regen.
We hebben gezien hoe de hagen zich
overgroeiden en geknipt toen werden, rechtlijnig geschoren. Maar, tot hoe ver
ik gaan mag met mijn verhaal en waar ik knippen moet weet ik niet. De vrees zit
er in, de Deense vrees, de Salman Rushdie vrees.
Of de haag geschoren mag of verder
groeien tot de tuin erin verdwijnt, de hortensias en de rozen, en wij ook haag
zullen zijn.
Het licht des morgens dat niet
meer het licht zal zijn van ouders en van voorouders, zelfs het gezang van de
vogels als er nog gekweel zal mogen is bezoedeld al.
Ik zie en hoor het, de klank,
het licht komt anders over, de waarden die we kenden opgeheven, en wij ontluisterd
van al wat we waren; dit al weten we later als het te laat zal zijn, want wie
of wat zal ons beveiligen?
En als we nog bidden kunnen,
tot wie bidden we als de hemel gesloten blijft, een glazen wand bedampt langs
de hemelkant.
Dit zijn de dagen van 20 juli
2012 af, hoe deze zullen zijn van 20 juli 2022 af, is een vraag die ik niet meer beantwoorden zal,
al weet je maar nooit. Maar het gelukzalig gevoel van Stéphane Hessel ken ik
niet. Ik vrees wat ik niet meer schrijven, niet meer zeggen mag.
20-07-2012, 00:01 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |