xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Op een dag vond ik bij
Schleiper-Gent een collectie inkten, gestapeld in kleine doosjes in de vorm van
kubussen. Inkten Herbin, depuis 1670, La
Perle des Encres pour stylos plumes, met namen als: Bouquet dAntan, Cacao
du Brésil, Lie de Thé en tientallen andere namen om van te dromen. Ik verloor
me aan de Lie de Thé en het is met
deze inkt ( kleur van te lang getrokken thé)dat ik sinds jaren schrijf.
Is inkt belangrijk bij het
schrijven met een vulpen? Of course,
zoals ook de pen belangrijk is en ook het papier zijn rol speelt. Het zijn maar
kleine dingen, maar het zijn dingen die een vertolking kennen in de handen.
En over de poëzie van kleine
dingen. Op een blog, die ik regelmatig bezoek, ontmoette ik een schilderij, niet
veel zaaks zou men zeggen, twee halve vorken, de tanden ervan op en in elkaar,
in een levendige grijze kleur met een sensuele lichtinval op een licht grijsblauwe
achtergrond. Twee halve vorken slechts, maar hier, zuivere poëzie, sensueel, verlangend,
in elkaar geschilderd, symbool van de band van de vrouw met haar kapitein
op verre zeeën.
Les
petites choses nont lair de rien, mais elles donnent la paix, las ik bij
George Bernanos. Maar ze zijn meer, ze hebben een betekenis, ze zijn drager van
vreemde krachten. Mijn lie de thé,
mijn pen, mijn papier, vervullen hun rol in het schrijven, ze zijn in mijn hand
gegroeid en verlengen zich naar de geest van mij. Ze zitten in mijn woorden, ze
zijn mijn woorden, mijn gedachten die worden neergezet in mijn dagboek alvorens
soms, maar niet altijd, onder een andere vorm te verschijnen op mijn blog.
Wie zal me zeggen waarom het zo
is, zelfs als het pure inbeelding zou zijn en vooral dan het helpt me, die
dingen helpen me.
Ze hielpen ook Umberto Eco bij
het schrijven van zijn Il Nome della Rosa. Zijn vertaling van de geschiedenis
van Adson van Melk, die hij neerschreef in
een paar grote schriften van de Papeterie Joseph Gibert, waarin het zo prettig
is te schrijven als de pen zacht is.
Ik denk dat alle schrijvers dit
wel weten, en zelfs als ze overgeschakeld zijn naar hun laptop, dan hebben ze
vroeg, eerder dan laat, dit gevoel gekend.
Bij mij echter leeft het nog
steeds. Ik weet dat het aangenamer is, in mijn dagboek te schrijven op de verso
zijde van mijn blad dan op de recto zijde. Ik heb zelfs een (heel) lichte
afkeer tegen de recto zijde, de gedachten komen stugger voor de dag en mijn pen,
mijn dertig jaar oude Schaeffer-pen aarzelt een ogenblik om neer te komen op
het blad.
Gekheid, zal je zeggen, maar we
zijn allemaal een beetje gek als het op schrijven aan komt. Een lijn trekken en
een tekening neerzetten op een blad, ja dat zit in ons genen, maar woorden
vormen en met deze woorden zinnen vormen om een verhaal, een blog en loccurrence,
te schrijven, is heel wat anders. We klampen ons dan vast aan de kleinste
strohalm.
|