 |
|
 |
20-03-2012 |
Venus |
20-03-2012, 00:05 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
19-03-2012 |
Itzhak Bentov |
19-03-2012, 00:36 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
18-03-2012 |
Foto of niet |
18-03-2012, 00:07 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
17-03-2012 |
Vassili Grossman |
Onmiddellijk
zoek ik zijn Vie et Destin dat ik een paar jaar geleden herlezen heb.
Opmerkelijk
is het feit dat het manuscript van Grossman twintig jaar ondergedoken is
blijven liggen, vooraleer het in 1980 in het Westen werd gepubliceerd. Het is
een boek van meer dan
800 paginas over het Rusland tijdens de tweede Wereldoorlog en onder meer over
de slag om Stalingrad.
Een
bijzondere korte passage eruit is me bijgebleven - na verloop van tijd herleid een boek zich tot
enkele bijzondere passages die nu en dan opduiken een passage die
zich afspeelt de avond dat één van de hoofdpersonages, de fysicus Victor Strum,
in de half verlichte straat een plotse ingeving heeft die bepalend zal zijn
voor zijn verder werk.
17-03-2012, 00:50 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
16-03-2012 |
Elf uur |
16-03-2012, 10:42 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
St.Luc, en de Zin van het Leven |
St.Luc in de Val dAnniviers, Valais,
herinnert hem aan een vriend, John S. die hem eens schreef:
Jadmire tes centres dintérêt, peut-être cherches-tu le sens
de notre existence? Pour ma part je ne lai pas encore trouvé, tu pourrais
maider
Heeft hij hem toen geantwoord, hij denkt van wel. Het is niet zijn
gewoonte brieven onbeantwoord te laten. Maar wat indien hij het niet zou gedaan
hebben?
Het licht is van een grote helderheid over het erf, het valt met een
brede band door het open venster binnen in de kamer, over zijn blad, het omhult
hem alsof hij in het licht het antwoord kan vinden op de vraag hem gesteld.
Hij herinnert zich de tochten die ze samen maakten. John verbleef elk
jaar in augustus in St.Luc, hij was met zijn familie in Grimentz, het dorp aan
de overkant van de vallei. Elk jaar spraken ze af om samen de Bella Tola te
beklimmen, een tocht van drie à vier uren zonder al te veel klimperikelen.
Jacques D., een vriend uit Parijs vergezelde hen. Hun tocht was echter meer een
wandeling in de diepte van het woord, naar de essentie van het zijn, dan naar
de top van de Bella Tola.
Nu, gezeten in het vernieuwde licht van een beginnende lente, dacht hij
eraan dat we nu weten, of zouden moeten weten, dat we samengesteld zijn uit een
immense, bewegende massa atomen en elektronen en andere nog minimalere deeltjes,
en aldus, dat ons ganse gestel, onzichtbaar verweven is met al wat ons omringt,
van de dichtste boom tot het verst afgelegen melkwegstelsel. En het is met deze
visie op de achtergrond, dat we kunnen gaan denken welke de reden zou kunnen
zijn van ons bestaan en ook, want dit geldt niet alleen voor ons, maar terzelfdertijd
voor het bestaan van de kosmos.
En dan de vraag, zijn we niet het zaad van het spiritueel element in de
kosmos en etaleren we niet in onze gedachten de uitstraling van dit spirituele?
Het grote wonder is, en we beseffen het nauwelijks of helemaal niet, dat
we als onooglijk zaadje geest, een beeld hebben van de totaliteit, een beeld
van het oneindige van die potentialiteit van geest in het Universum. Het
Universum en zijn zelfbewustzijn.
We kennen pas het begin van de zin van ons bestaan als we beseffen in
welke mate we verbonden zijn met die totaliteit, waar we ons, op onze wondere
tochten, bewust van waren. Bewust van de krachten in ons en omheen ons als we s
morgens, voor dag en dauw vertrokken uit St.Luc, om op te klimmen via dat
moeilijke pad, langs de cascades, voorbij
le chalet blanc, over de alpenweide, en
verder, altijd verder langs het gebaande pad in de flank van de Bella Tola, om
gelukkig, in het licht van de opkomende zon, de top te bereiken.
Hoe intens, was ons leven toen, vrienden samen, één in geest met elkaar,
één met de bergen, één met licht en lucht en water. Lag hier niet de reden van
ons bestaan, nader te komen tot de top, nader te komen tot God of hoe je Hem
ook noemen wil, of hoe je ook denkt wat Hij zou kunnen zijn, Hij de Grote
Levende. En was dit naderen tot Hem of Het of Wie of Wat ook, tot lIneffable, niet de reden van ons
gelukkig zijn toen we, na een zware inspanning de top - op weinig na 3000 meter
hoog - bereikten?
Bergen zul je beklimmen, mon cher
John, wateren bevaren, wegen bewandelen, expedities verrichten tot in de
diepte van het woord, de geest ons wapen zijnde.
Of be mindful, weet dat je
leeft, zoals het geschreven staat in
het wapenschild van het kasteel dit van Macbeth wordt gezegd hoog in het
Noorden van Schotland, in Cawdor.
Of, zoals op een affiche van de Rijksuniversiteit Gent in de stad - die
niemand las van jaren terug: leef
bewust.
Ugo
16-03-2012, 00:49 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
15-03-2012 |
Wat gebeurde |
15-03-2012, 07:44 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
14-03-2012 |
Violieren en gentianen |
14-03-2012, 00:05 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
13-03-2012 |
N'être bon qu'à écrire |
Ik
dacht ooit alles gesloten te houden. Ik dacht ooit dat het geen zin had paginas
vol te schrijven om die daarna, in een schuif te laten verdwijnen. Wel bleef ik
getrouw in mijn dagboek, het gesprek optekenen dat ik dag aan dag hield met mezelf.
De
laatste dertig jaren van mijn leven heb ik zo, elke dag mijn pagina
geschreven. Ik dacht na over wat er gebeurde in de wereld, ik keek televisie en
las boeken en dagbladen en ik schoof alle nieuwe gegevens over de oude.
Ik
vond openingen die, zo meende ik, dichter naar de grote waarheid overhelden, al
wist ik niet wat die waarheid wel was of zijn kon.
Ik
las in de Bijbel over gebeurtenissen die van de hand Gods waren, maar ik
twijfelde omdat deze niet strookten met het beeld dat ik had van die God. Ik
las in de brieven van Paulus dat hij, na getroffen te zijn door de bliksem (!),
onmiddellijk naar Arabië is afgereisd om er drie jaren te verblijven. Ik las bij
Kamal Salibi dat Kyriat Arba en de grotten van Makfella, waar Sarah en Abraham,
Jacob en Israël begraven werden, in Saudi Arabië waren gelokaliseerd, ergens ter hoogte van Mekka. Ik
vond dat de door geen beitel gepollueerde dolmen en menhirs in de vlakte van
Stonehenge, een functie konden hebben die overeenstemde met de functie van onze
eerste gotische kathedralen.
Ik
las Boris Pasternak en Freeman Dyson, Fritjof Capra en Richard Feynman, Ik las George
Steiner en zijn Vlaamse evenknie, Stefan Hertmans, en vele, vele anderen. En
alles wat ik dacht werd opgetekend in mijn hoofd maar al dit was als gistende
deeg in de trog. Sommige dingen werden opgetekend andere bleven ongeschreven.
En ik
las Borges en wat hij dacht over toeval en ik las T.S.Eliot van wie schilfers
terug te vinden zijn in de weinige gedichten die ik meende te mogen/kunnen
schrijven.
Ik
las over de New Physics en ik
ontdekte hierin een nieuwe Bijbel, ditmaal niet geschreven in woorden maar in
beelden en in verbeeldingen. En door de dwingende, osmoserende kracht, die zoals
de kracht in het zaad, aanwezig is in mijn vingers, bleef ik schrijven al wist ik
wel dat ik nergens zou uitkomen.
Ooit las ik, het was
in Le Monde:
Pourquoi
écrit-on? Pourquoi des milliers de Français noircissent-ils du papier à
longueur dannée, sans la moindre garantie dêtre publiés?
Het waren gedachten van een meer dan negentigjarige schrijver, Roger Grenier, waarvan ik nog nooit had
gehoord, die daarenboven, wat hem betrof, openlijk bekende:
Ecrire a tourné
à lhabitude, pour ne pas dire à la manie. Une manie dans laquelle je menfonce
chaque jour davantage, de sorte quà présent, je suis incapable de goûter
aucune autre activité, aucune autre distraction.
En Roger
Grenier haalt er de woorden bij van Beckett:
Schrijven, omdat on nest bon quà
ça!. Ik
weet dus aan welke ziekte ik lijd want ik ook, je ne suis bon quà ça.
13-03-2012, 01:03 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
12-03-2012 |
Over Kunst |
Een reproductie van de natuur is het onmogelijke beogen,
dit is bijvoorbeeld een landschap willen herleiden tot het vlak of de ruimte
binnen de lijnen van de omlijsting. En dit terwijl we in realiteit binnenin het
landschap staan, terwijl de natuur ons ontvangt in haar schoot, in haar
geladenheid, met de luchten erboven en de ruimte voor je, als achter je, als
naast je, met de wind in je gelaat, de geuren
van de velden in je neusholten.
Maar het is niet de weergave van de natuur of van het
omringende dat betracht moet worden, maar de weergave van het mysterieuze
in de natuur en in het landschap of, om het anders te zeggen, het onzichtbare
in de natuur te halen uit het zichtbare, dit is trouwens een eigenheid van de
poëzie, alleszins van de poëzie van vroeger.
Dit is haar opdracht, kunst moet ons optillen, ons
verheffen, moet uitzwermen naar de gewelven van de geest en niet rondploeteren
in de grondlaag, wat de dag van vandaag aan de orde is. Kunst zuigt ons naar
omhoog, is in zekere mate elitair omdat ze van ons, als toeschouwer, immer een
inspanning vraagt, die gelijk loopt aan de inspanning die deze van de
kunstenaar was, we zijn hem dat verschuldigd. Wordt deze inspanning niet nodig
geacht door de kunstenaar, dan mag er ook geen inspanning worden verwacht van
de toeschouwer of lezer.
12-03-2012, 00:02 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
11-03-2012 |
Mahler |
Ich habe nie adé gesagt
Er
is niet één dag die je kunt laten voorbijgaan zonder te schrijven, niet één
adempauze, elke dag heb je je blog te presteren en je wilt je ritme behouden.
En
zo gebeurt het vaak dat je pas na middernacht in je bed ligt en toch nog even
luistert naar Klara en je Mahler hoort en je herkent zijn muziek onmiddellijk
want Mahler is Mahler. Je noemt hem niet de grootste, al is hij een ervan voor
jou omdat je vindt dat zijn muziek, kosmisch is. En ook, en ook, omdat er in
zijn vele Lieder één zin voorkomt die je niet beluisteren kunt zonder stil te
worden : Ich habe nie adé gesagt, omdat
iemand uit je leven is weggegaan zonder één woord, één blik, één laatste
streling.
Je
luistert, je kent alle woorden van Lieder
eines fahrenden Gesellen. Een grote verlatenheid valt over jou, een onmacht
te zijn en niet te zijn, te denken en niet te denken. Het voorbije dat dichter
is dan het nu. Zo dichtbij, je kunt het raken met de vingertoppen. Maar je hebt
geen adé gezegd. Je ademde in een
vreemd land, de lucht in die haar laatste adem was.
11-03-2012, 00:19 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
10-03-2012 |
Archieven |
De JACOB
van MAERLANT
Jacob
van Maerlant,
wie
hij was en waar hij hoorde,
we
gissen graag en trachten in te kleuren
de
woorden die hij schreef,
waarover,
uitgestrekte wouden
lijk van
eiken en van beuken, van ceders,
nu al
vele eeuwen.
Dante
zal hij niet gelezen,
Ovidius
Metamorfosen allicht,
Vergilius,
en in een groot
verbeelden
Ulysses tochten over wijde zeeën,
wellicht.
Maar
de Vader der Dietsche dichters altegaeder
zijn
naam tot boot herdoopt,
herrezen,
tot voorbij de bakens
van
boeken en verbeelden
En
wat meer is nog, geprent in hart en genen
van
zij die Zeelands wateren bedevaarden.
Het
Maerlant-roer in capitains zekere hand,
en zagen
hoe hij louvoyeerde tussen
eilanden
en kreken waarvan we dromen konden
dat
ze exotisch waren, specerijen rijk
en
kokosnoten in de bomen.
Lagunes
en
atollen met rode slingerwieren
en
met wonderschelpen die we er vonden
om te
beluisteren erna.
In de
luwtes van kusten en van watergeulen,
zijn
we meegevaren, de blauwe einder
tegemoet,
de sluizen binnen, de havens,
om er
in te tronen, een maradjah gelijk.
Jacob
van Maerlant in Damme ooit
zijn
naam geboren, en aangelegd in Goes.
We
waren er, we stonden op de kade,
we
zagen toen hoe vast hij wel weerspiegeld lag
in
het morgenzilver van het water.
Nu,
zijn we al een tijd later.
10-03-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
09-03-2012 |
De Boom van Ai Weiwei |
09-03-2012, 01:07 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
08-03-2012 |
De Adem van de Dagen (24) |
Dit, Dante is het verhaal van de dood van Van Gogh. Hij ligt begraven
naast zijn broer Theo op het kerkhof van Auvers-sur-Oise. Zijn geest of zijn
ziel is de eeuwigheid ingevlogen, een deel ervan leeft nog altijd in zijn
doeken. Kreeg hij de Hemel toegewezen? Zeker niet met de maatstaven die jij hanteert.
Maar op aarde, gegeven zijn immense creativiteit, zijn verbondenheid met wat
eigen is aan het Universum, in elk geval wel.
En anderzijds, ware hij, Ugo, niet naar Auvers-sur-Oise geweest - en
waarom is hij er geweest? - had hij niet naar een verademing gezocht, ware hij
niet getroffen geweest door de kraaien boven zijn korenveld, en omwille van
nog duizend andere redenen, dan had hij nimmer gedacht om je Commedia te gaan vermengen met het
verhaal over Van Gogh, had er wellicht nooit een verhaal van hem over Van Gogh
geweest. Maar als het hier werd binnengebracht was het, omdat de periode van
Dante - en het is er een die jaren heeft geduurd - van een grote betekenis is
geweest, even ingrijpend als een lange periode van verliefdheid.
Maar, welke krachten heb jij, Dante, toen
uitgestrooid opdat ik nu nog steeds geconfronteerd wordt met je gebogen rug als
ik je zie zitten schrijven, als ik je te volg in je woorden en beelden. Wat me
heel wat heeft gekost aan energie en slapeloze nachten.
Kijk jij, Dante, ook toe over mijn rug naar wat ik
zeg of doe? Worden ook mijn gedachten en mijn daden, worden mijn beslissingen
en herinneringen ook beïnvloed door vreemde, onthullende krachten en ben jij,
Dante, er de oorzaak van dat het verhaal over Van Gogh een belangrijke passage
is geweest in mijn dagen met jou?
Maar er is een reden voor alles en blijft de reden
onbegrepen, wat er uit voort vloeit is altijd bepalend voor de toekomst.
En deze tekst komt uit zijn dagboek, een passage uit het gesprek dat
hij jarenlang, het Inferno lezend,
voerde met Dante. Als hij Vincent Van Gogh erin heeft binnengebracht dan is het
vooreerst omdat Van Gogh zijn leven lang op zoek is geweest naar erkenning,
naar wat hij ooit hoopte te bereiken: fama
e lode, eer en lof. En dit relaas werd geknoopt aan de vele pogingen die
jij, Dante, tijdens je negentien laatste levensjaren ondernomen hebt opdat een
einde zou gesteld worden aan die vervloekte, kwetsende verbanning uit je
geboortestad en je niet zou moeten sterven als banneling.
Het is hier dat Ugo zich terugvindt, ook hij is een banneling geweest,
of zo voelt hij zich, omdat hij jarenlang en nu nog steeds, een banneling is
geweest uit zijn grondwettelijke rechten. En het hangt hem boven het hoofd dat
hij, zoals Dante - en Van Gogh ook was er een - sterven zal met deze kwetsende
eigenschap.
Gebeurt dit, het zij dan zo, zijn enige troost zal dan zijn dat het
hier opgetekend werd en dat het bekend zal staan, hopelijk voor vele jaren.
08-03-2012, 07:32 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
07-03-2012 |
Pergolesi |
Zo,
of het gebeurde dat de laatste zang
van Pergolesis Stabbat Mater ons
bewogen heeft en aan het uur
we dachten
dat we nimmer kennen zullen,
als om te eindigen we gedragen worden
in een kist gehuld,
geborgen voor de eeuwigheid.
De zon is opgeschoven, de dag, de week,
de maand.
De uren niet geteld gehouden
niet neergezet als jonge bomen
die niet groeien konden.
Maar de eerste lente op ons handen,
bruine vlekken
als nieuwe tekenen van ouderdom.
Het land verkend, vergeten,
de bergen opgedoken,
in herinneringen,
wel blauwe paarden in de beemden,
rustig in de nevel,
avonden in de abelen.
De late reiger waar we stil bij stonden,
de geuren en de wemeling van licht.
De dag die onze laatste was.
Tijd die we niet houden konden.
Karel
07-03-2012, 00:29 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
06-03-2012 |
Haiku |
Roland
Barthes leert
me dat de Haiku zo maar niet een gedicht is van drie lijnen en zeventien
lettergrepen verdeeld over vijf, zeven en vijf.
Ik tracht
hem te volgen, want zijn taal is niet zo toegankelijk. Ik tracht te begrijpen, vooral
wat de haiku niet is.
La
brièveté du haiku nest pas formelle, le haiku nest pas une pensée riche
réduite à une forme brève, mais un événement bref qui trouve dun coup sa forme
juste.
Aldus Barthes. En ik die
dacht dat de haiku een soort gedicht was naar Westerse normen, maar dit is het
duidelijk niet. Het is niet, een grote gedachte, in een gecondenseerde vorm
gegoten, maar het handelt over een simpel gebeuren dat in zijn juiste, meest beperkte
vorm wordt opgetekend. En deze beperking is het voorwerp van een grote zorg. Het
is net het tegengestelde van wat ik dacht dat de haiku was.
Ooit
was ik in Moissac. Ik stond er op de binnentuin van de Cisterciënzers-abdij, in
de hoek een eeuwenoude ceder. De overdekte, open wandelgang met kolommen, alle kapitelen
ervan versierd met verhalen uit de Bijbel, de prachtigste gebeeldhouwde die ik
ooit zag. Ik trachtte in een haiku de beelden te vermengen met de ceder die,
wat de geschiedenis van de abdij betrof, heel wat moet hebben meegemaakt.
Ceder in gepeins,
Bijbel op kapitelen
Ingekapt: Moissac.
Mijn
haiku was voldoende om te zeggen wat ik meende te mogen zeggen, maar wat ik te zeggen
had was voor een gedicht van bij ons, niet voor een haiku. Of wat ik eigenlijk
zeggen wou, in een gedicht van enkele lijnen:
De
oude ceder, en wij
eronder
door gegaan.
Gedacht
de slag van hamers
nog
te horen,
de frimason, zoals van ouds genoemd,
nog
voor zijn blok gezeten,
denkend
aan zijn bijbeltekst:
Moissac.
Als
ik dan toch, in een haiku, iets zeggen wou over de ceder en de kapitelen op de
binnentuin van de abdij, dan bijvoorbeeld dit, met als titel: Moissac.
Zijn tijd gekomen,
een cederappel rolde
tot onder Adam.
Of nog
Adam en Eva
zagen een cederappel
vallen in het gras.
Een
simpel gebeuren, met Adam en Eva afgebeeld op een kapiteel die hadden kunnen
zien hoe een cederappel voor hun voeten viel. Een klein gebeuren voor misschien
een haalbare haiku.
En
een haiku die Barthes overnam uit het Japans:
Je vis
la première neige,
ce
matin-là joubliai
de laver
mon visage.
En
of dit andere gedicht, door Barthes aangehaald, een haiku is, denk ik niet,
weet zelfs niet of het geen tekst van Barthes zelf is.
Het
heeft meer dan het toegelaten aantal lettergrepen, maar als het een vertaling
is kan het liggen aan de passage naar het Frans. Het betreft een Zen-tuin met rotsblokken,
zo maar neergezet in het zand, dat er maagdelijk bij ligt met voren als lijnen
getekend:
Nulle
fleur, nul pas
Où est
lhomme?
dans le
transport des rochers,
dans la
trace du râteau,
dans le
travail de lécriture.
Heb
ik nu alles gezegd wat Barthes heeft neergeschreven, zeker niet, nog een tiende
niet. Maar voor mij volstaat het te weten, dat een haiku een gebeuren is, met
een gebeuren als onderwerp.
Ik
vermoed dat Herman Van Rompuy dit ook zal geweten hebben.
06-03-2012, 00:10 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
05-03-2012 |
A blog a day |
Je doet het maar, je
verbaast je zelf, niets heeft vat op jou als je maar schrijven kunt. Maar elke
dag geconfronteerd te worden, welke dag het ook is, met een geschreven gesprek
met je zelf, want daar komt het op neer, is dit wel normaal?
Heb ik me niet, door
mezelf, in de luren laten leggen, door te pogen, elke dag een blog te
presteren? Het kon ook iets minder, maar neen, ik dwong me tot een dagelijkse
blog.
José Saramago die, het
weze hier gezegd, de oorzaak is van mijn blog, had niet die frequentie. Hij
waagde het, nu en dan een dag over te slaan. Hij kon het zich permitteren zijn
lezers een dag vrij te gunnen, hij wist trouwens dat de uitgever wachtte op
zijn tekst en dat alle blogs zouden gepubliceerd worden achteraf. Een grote
luxe.
En waarom heb ik
Saramago gevolgd? Wel om de simpele reden dat ik van hem gelezen had wat hij
schreef de dag van zijn zesentachtigste:
Jétreins les mots que jai écrits, je leur
souhaite longue vie et je recommence à écrire là où javais arrêté, il ny a
pas dautre réponse.
Een zin die ik las
in Le Monde van 26 februari 2010. Woorden die me getroffen hadden en die me
zijn bij gebleven. Pas van 18 mei 2010 af heb ik effectief gereageerd, en ben
ik ook begonnen elke dag te schrijven wat me te binnenviel. Die dag van 18 mei
schreef ik:
Ik ook omhels de woorden die ik (al) schreef en wens ze een lang en
groot leven toe, en ik begin nu, omdat ik niet stoppen kan, in navolging van
Saramago, mijn cuaderno, mijn schrift, dat door lopen zal tot de dag van mijn
83ste, zo hoop ik toch omdat ik hoop que Dieu me prètera vie jusque
là.
Wat Hij gedaan heeft
en waarvoor ik Hem dank met de blogs die ik sindsdien heb geschreven tot ver
voorbij die gestelde datum. Echter, een dag openlaten, dit waag ik (nog) niet.
05-03-2012, 07:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
04-03-2012 |
De dagen dat ik schrijf |
Stel, vraag ik me soms af, dat mijn verhaal van elke dag zou
stilvallen, zonder dat er gewild, een punt wordt achter gezet. Zou mijn blog
gemist worden?
Enkele dagen geleden
vloeide er uit mijn pen dat mijn blog me een goed gevoel gaf. Ik schreef toen
dat ik overleefde in de voor mij meest gunstige omstandigheden. En dit is het
ook. Al weet ik voldoende dat ik weinig gelezen word, dat dit niet in
verhouding is tot de energie die ik erin steek. Maar toch, stubborn, ga ik verder, zoals elke schrijver, zelfs deze die
uitgeschreven zijn, verder gaan.
De jaren hebben
enkel vat op mijn lichaam, nog niet op mijn geest, hoewel namen die ik zoek soms
geborgen blijven. En wat er omheen mij zich afspeelt krijgt een rookgordijn
voorgeschoven, al blijf ik alert voor wat een binding heeft met wie ik vroeger
was, mijn woorden over de euro-geschiedenis zijn er het gevolg van.
Dan ook, lezer van mijn
ontboezemingen, als ik hoor dat iemand die ik apprecieer, en volgens mij een
Oscar of zegge een Gouden Uil verdient, op zij wordt geschoven omdat hij,
naar ik vermoed een teveel aan literaire kwaliteiten bezit, waarmee bedoeld wordt dat zijn boek
niet hapklaar is en dus weinig interessant voor een uitgever. En daar zal het wel
op neerkomen, enkel een boek dat als zoete broodjes naar de man zal gaan, wordt
de hemel in gepredikt.
Och, arme
literatuur, verbolgen ben ik.
Maar goed, zo kennen
we de waarde van een gouden uil of van welke uil ook.
Karel
04-03-2012, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
03-03-2012 |
Gentiaan |
03-03-2012, 04:07 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
02-03-2012 |
Nog maar eens de Euro |
02-03-2012, 07:31 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |