Lorsque je disparaîtrai, il ne restera rien. La foi en la résurrection
nest rien dautre que la confiance en la puissance qui nous tient en vie
aujourdhui (Christian de Duve).
Wat
Christian de Duve (Nobelprijs) gezegd heeft is niet weinig :
dat
er van onze zichtbare aanwezigheid niets zal overblijven betwijfelt niemand,
maar als hij het heeft over la
résurrection, de heropstanding dan vertelt hij iets dat opmerkenswaardig
is, namelijk het vertrouwen dat we
hebben in een Kracht of hoe we het ook noemen willen - die ons vandaag in leven houdt.
Dit
betekent dat als we vertrouwen hebben in die Kracht, ook erop mogen vertrouwen
dat deze ons zo maar niet zal laten vallen omdat ons zichtbaar lichaam te
kaduuk is geworden om nog verder te functioneren.
Hierop
vertrouwen betekent geloven in de heropstanding. Niets is hier verkeerd aan is:
je hebt het vertrouwen of je hebt het niet.
Maar
je vertrouwen heeft een reden, namelijk de Kracht die je op de wereld heeft
gezet is vertrouwenswaardig, ze is, noch min noch meer wonderbaar, Zij is het die
het Universum in leven en in beweging houdt.
Deze
blog vindt zijn oorsprong in een artikel uit La Libre Belgique van 4 juni 2013, me gisteren, zondag in de
namiddag, overgemaakt door een vriend, J.v.I. hij heeft het lang bewaard voor mij - het is van de hand van
André Fossion, jésuite théologien. Uit zijn betoog licht ik ik heb er nooit
aan gedacht maar ik volg hem graag - volgende passages:
Quil y ait quelque chose plutôt que rien, que nous soyons ainsi jetés
dans lexistence est un mystère qui ne souffre pas dexplication. De ce point
de vue, la perspective dune résurrection nest pas moins étonnante, nest pas
moins impossible ou incroyable que la vie elle-même, qui nous est donnée
aujourdhui.
En
het is absoluut correct, het leven is een wonder iets. Stel je voor dat er een
opdracht zou uitgeschreven worden om een zaadje te maken waaruit een plant moet
voortkomen die op haar beurt zaad moet voortbrengen. Wie zou deze opdracht ooit
kunnen volbrengen?
Pourquoi moi, avec le corps qui
est le mien, puissance de désir et de relation, serais-je rejeté dans le néant
alors que jen ai été tiré ? Pourquoi la vie physique, une fois
épuisée, ne serait-elle pas relevée de la même manière quelle a été
suscitée.
Die
mogelijkheid, tot een ander leven geroepen te worden, vloeit voort uit het wondere
dat het leven is; het leven dat ons slechts nog sporadisch overkomt als een
groot iets, het verbaast ons niet meer zoals het ons zou moeten (blijven)
verbazen. Het wonder dat het leven is kan ook het wonder zijn dat de dood is.
Er
wordt hier een opening gecreëerd die ons wakker houden moet. En zeg niet dat
dit larie is, dit is maar al te gemakkelijk,
Au nom de quoi, par quel goût de mort, pourrions-nous prétendre, à priori,
que la vie suscitée en nous ne pourrait être ressuscitée à nouveau dans une
nouvelle donation aussi étonnante que la première?
We
hebben een geest om ons vragen te stellen over het leven dat ons overstijgt,
dat we ontleden kunnen in al zijn facetten om telkens uit te komen op die ene
vraag, hoe kan het, hoe is het mogelijk?
En
nu duikt er een nieuwe vraag op: Gezien het wonder van het leven, wat is er van
het wonder van de heropstanding na de dood tot een ander bestaan, totaal
verschillend van ons leven van vandaag?
Met
het antwoord van de schrijver van het artikel, André Fossion:
En tous cas, il serait déraisonnable de nen point garder lespérance.
|