 |
|
 |
|
|
 |
23-12-2011 |
Staking |
Wat er
omgaat in dit land van Vlamingen en Walen en een handvol Duitstaligen, ontgaat
me niet. Maar hoe reageer ik op de staking van 21 en 22 december?
Ofwel de
ogen sluiten en denken, morgen gaat het wel beter; ofwel begrip tonen voor zij
die in een randgeval vertoeven begrip dat ik heb des te meer dat de Raad
van State vindt dat de tekst van de nieuwe wet geen steek houdt.
Echter
aan de HH. De Leeuw en Consoorten, zou ik willen vragen: een staking, tegen de beslissingen door de Regering genomen, is dit
niet a-democratisch?
Zoals
elke burger in dit land hebt u de mogelijkheid gehad uw stem uit te brengen op
rood of blauw of geel of groen of op de a-kleur. Dit was uw recht. U hebt uw
vertegenwoordigers gekozen en goed gekozen dacht ik. Dit betekent dat u aan die
vertegenwoordigers, opdracht hebben gegeven het land te besturen en wetten uit
te vaardigen. Wel laat hen het doen, want eens uw stem uitgebracht hebt u niet
meer het recht op te komen tegen wat onze vertegenwoodigers hebben beslist, dan
een ander die nu 21% op zijn intresten aan zijn laars krijgt, in plaats van 15%.
Als u
niet akkoord gaat met hun beslissingen en u gaat meer niet akkoord dan wel - wacht
tot de volgende verkiezingen om er voor te zorgen dat vertegenwoordigers die u
mishagen, zoals Di Rupo en zijn Ministers, niet meer aan de bak komen.
Maar
recht op een tweede stem hebt u niet in
dergelijke aangelegenheden zoniet wordt het land, zoals dit maar al te dikwijls
het geval is geweest, geregeerd door de Vakbonden.
En wat verworven
rechten betekenen ondervond ik aan den lijve hoe sommige roden erover dachten
in het verleden.
23-12-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
22-12-2011 |
Wintersolstitium |
Wintersolstitium
Van nu af
lengen de dagen wist mijnemoeder,
ze was een simpel mens maar toch was 22 december voor haar een belangrijke dag
die wees op een grote verandering op een plaats waar er anders niet zoveel over
te vertellen viel.
En ze
vertelde me ook dat het hare moeder was die haar leerde dat het een gebeuren
was dat los stond van alle ander gebeuren, dat het plaats vond hoog boven de aarde
en dat het was alsof de zon zich keerde. Een gebeuren dat haar moeder mijn grootmoeder
- niet vergat omdat, zo zegde ze, het zich afspeelde dicht bij God.
En ik
twijfel er niet aan, mijn grootmoeder
hoorde het op haar beurt van haar moeder en wie weet hoe ver we niet terug
moeten zodat ik het moet gehoord hebben, via via de vele moeders en grootmoeders.
Tot mijn scha en schande, verbrak ik de ketting, ik heb het niet doorgegeven
aan mijn kinderen, noch aan mijn kleinkinderen, omdat de terugkeer van het
licht niet meer de waarde heeft die het had ten tijde van de vele grootmoeders.
Voortaan volstaat een druk op de schakelaar, opdat alles zou baden in het
licht, en met die schakelaar een vingerknip volstaat soms ook - verdween al
het spirituele, al het kosmische aan het licht verbonden. Zo, welke betekenis
heeft dan nog een solstitium voor de mens van nu?
En
moeder, mijne moeder, nu je terug bent bij mij, laat het sneeuwen, laat de
wereld, laat de wegen, de huizen, de bomen bedekt met pakken sneeuw, laat de
takken witter dan de lucht, witter dan de koude die binnensluipt aan het raam
en jij, aan de tafel, aardappelen schillend, zoals gisteren en eergisteren en
de dag ervoor, in tegenlicht, het bundeltje licht als een aureool in je blonde
haren. En de mussen, de vechtende mussen in de stromijt, voor de deur, en
meesjes en vinken en geelgorzen. En jij die denkt, och arme die vogels in de
kou.
En de
sneeuw, de sneeuw die alles dekt. Georges en Daniël die een sneeuwman maken,
hebben die dan geen kou? Straks stormen ze binnen, met koude handen en rode
wangen en het haar vol sneeuw, en ze zijn buiten zonder sjaal en blootshoofds, zie nu maar eens.
En,
moeder, het deeg, afgedekt in de trog, aan het rijzen, en de oudste, Karel, brandhout
aan het klieven terwijl hij de oven opwarmt met rijsthout. Klaar om straks van moeder, de
zes broden te ontvangen, lijk grote hosties op de ovenpaal gelegd, het sacrale
gebaar van eeuwen her, en met een ruk afgeschoven op de witgeblakerde
ovensteen.
Ze weet
genoeg hoe het moet, ze weet van vele dingen hoe het moet. En ze kent - en allen
kenden we dit - het grote moment, als een tijd erna, en hoeveel tijd wist ze
ook, de deur van de oven open gaat, en de geur van versgebakken brood over de
boomgaard drijft, over de straat, over de wereld waar hij lang hangen blijft,
tot in mijn neusholten van nu.
Mijne moeder,
die nu in de hemelen zijt, niets overtreft de geur van versgebakken broden,
niets, niets, nada.
22-12-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
Wintersolstitium |
Wintersolstitium
Het is de
dag van mijnemoeder.
Van nu af lengen de dagen wist moeder, een simpel mens was ze, maar 22 december
was voor haar een belangrijke dag die wees op een grote verandering op een
plaats waar er anders niet zoveel over te vertellen viel.
Hare
moeder leerde haar dat het een gebeuren was dat los stond van alle ander
gebeuren, dat het plaats vond hoog boven de aarde en dat het was alsof de zon
zich keerde. Een gebeuren dat haar moeder niet vergat te vermelden omdat, zo
zegde ze mijn grootmoeder het los stond van al het andere gebeuren op aarde
en zich afspeelde dicht bij God.
En ik
twijfel er niet aan, grootmoeder hoorde het van haar moeder en wie weet hoe ver
we niet terug moeten en ik hoorde het, via via de grootmoeder van haar moeder. Ik
echter, tot mijn scha en schande, verbrak de ketting, ik heb het nog steeds
niet doorgegeven aan mijn kinderen, noch aan mijn kleinkinderen, de betekenis
van de terugkeer van het licht heeft niet meer de waarde die het had ten tijde
van de vele grootmoeders. Voortaan volstaat een druk op de schakelaar, opdat
alles zou baden in het licht, en met die schakelaar een vingerknip volstaat
soms ook - verdween al het spirituele, al het kosmische aan het licht verbonden.
Zo, welke betekenis heeft dan nog een solstitium voor de mens van nu?
En
moeder, mijne moeder, laat het sneeuwen, laat de wereld, laat de wegen, dde e
huizen, bomen bedekt met pakken sneeuw, laat de takken witter dan de lucht,
witter dan de koude die binnensluipt aan het raam en jij, aan de tafel,
aardappelen schillend, zoals gisteren en eergisteren en de dag ervoor, in
tegenlicht, het bundeltje licht als een aureool in je haren. En de mussen, de
vechtende mussen in de stromijt, voor de deur, en meesjes en vinken en
geelgorzen. En jij die denkt, och arme die vogels in de kou.
En de
sneeuw, de sneeuw die alles dekt. Georges en Daniël die een sneeuwman maken,
hebben die dan geen kou? Straks stormen ze binnen, bibberend, met koude handen en
bolrode wangen en haren vol sneeuw, want nog eens buiten zonder sjaal en
blootshoofds.
Het deeg,
afgedekt in de trog, aan het rijzen, en de oudste, Karel, brandhout aan het
klieven terwijl hij de oven opwarmt met rijsthout, klaar om straks de zes
broden te ontvangen, lijk grote hosties op de ovenpaal gelegd, het sacrale
gebaar van eeuwen her, en met een ruk afgeschoven op de witgeblakerde
ovensteen.
Ze weet
genoeg hoe het moet, ze weet van vele dingen hoe het moet. En ze kent, en allen
kenden we dit, het grote moment als een tijd erna en hoeveel tijd wist ze ook
- de deur van de oven open gaat, als de geur van versgebakken brood over de
boomgaard drijft, over de straat, over de wereld waar hij lang hangen blijft
tot in mijn neusholten van nu.
Mijne moeder,
die nu in de hemelen zijt, niets overtreft de geur van versgebakken broden,
niets, niets, nada.
22-12-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
21-12-2011 |
Het droomdomein |
Elke
avond voor ik inslaap zoek ik in mijn verbeelden naar elementen voor mijn Adem
van de Dagen. Het boek dat ik droom te schrijven terwijl ik aan mijn Blog
werk. En ik wil een boek en hier overschat ik me wellicht - dat even goed in
de hand zou liggen als Houellebecqs La
Carte et le Territoire, en daarenboven even leesbaar. Voor minder doe ik
het niet.
En ik val
bij het schrijven, telkens terug op een landgoed gelegen in S. Een oude hoeve met
de toren boven de inrijpoort, wat schuur en wat stallingen, het enige dat nog overbleef
van een vroeger kasteel, half verborgen in een verwaarloosd park, omgeven door
een slotgracht. Mijn droom is lange tijd geweest het landgoed te kunnen kopen
en het terug bewoonbaar te maken. Maar het dan niet te omringen met een tweemeterhoge
omheining zoals Houellebecq het deed. Neen, ik droomde het park open en bloot
met als bescherming de brede slotgracht die ik zou laten uitdiepen om het
brakke water weg te nemen en te vervangen door een heldere en klare waterspiegel
voor de bomen er rond.
Dit waren
dromen, wat wel mag als je jong bent, en laat ons, voor eenmaal, toch aanvaarden
dat dromen ook nog mag als je oud geworden bent. Al is er een verschil qua
realiseerbaarheid.
Maar het domein
met verwilderd park werd verkocht en de hoeve met toren gerestaureerd. Het
geheel werd volledig omheind en de natuur heeft zijn werk gedaan, de omheining is
begroeid met klimop en al wat nog zichtbaar is zijn de bomen.
Het
gebeurt nog dat ik er ga wandelen, soms met mijn broer Georges voor wie het landgoed
een even grote fascinatie was, al heeft hij me het nooit verteld. Binnen het
park en ver van de hoeve verwijderd was er, en is er nog steeds, een elegant prieeltje,
het enige dat er toch nog resteert van het vroegere kasteel, maar hiervan is
niets meer te zien als men op de goede plaats geen opening vindt in de
klimophaag.
Dit klein
sierlijk wit ding onder de reuzen van bomen, heeft een geschiedenis. In mijn verre
jeugd was ik ooit eens over de uitgedroogde gracht doorgedrongen tot de muren
ervan en toen ik doorheen het raampje naar binnen keek, ik in de donkere groot
open ogen keek van een vrouw met verwarde haren en een man, naakt over haar
gebogen, zodat ik een schreeuw liet en hals over kop weggelopen ben, tot in
moeders armen. Maar dat is lang geleden al. Te lang opdat ik mijn schreeuw van
toen nog horen zou als ik er langs kom.
Maar een
droom van een woning is de hoeve gebleven. Ik heb er zelfs een wand vol met
boeken en een sofa met deken, voor de open haard.
21-12-2011, 07:17 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
20-12-2011 |
Heropstanding |
Het bijhouden van een Blog heeft een grote
weerklank op zijn lezen en schrijven. Alles centreert zich op het onderwerp dat
hij behandelen moet. Voor hij eraan begint is er de vrees leeg te blijven en
een dag te moeten overslaan, wat tot hiertoe nog niet gebeurde. Maar het zou
wel eens kunnen. Hij zoekt overal. Zo heeft hij een hoop documenten waaronder
brieven, teksten van eigen voordrachten of essays van vrienden en kennissen die
hij bewaard had, telkens met zijn bemerkingen in de marge of op een kleefblad
erbij.
Zo viel hij vandaag op een tekst van een oude
vriend, Dorsan G. Een tekst die in vele punten evenwijdig liep met zijn
gedachten over dood en heropstaan na de dood. Maar hij vond dat het geheel de
metafysische diepte miste die hij er zou aan gegeven hebben en teveel de steun
zocht in het dogmatische van de Kerk. Dogmas die Christus nimmer heeft
uitgesproken of op het oog had.
De geest, of het metafysische van en in het
Universum moet gezien worden als de spil waaromheen dit Universum beweegt en evolueert,
en de geest van de mens is er een particule van. We weten echter niet precies wat
die geest is of zou kunnen zijn, want hij werkt in stilte en in afzondering,
Hoe zouden we dan ook maar in de geringste mate
kunnen verklaren wie of wat God is om de durf te hebben, al wat niet met
zekerheid geweten is, in te kleden, uit te drukken in woorden en niet geborgen
in symbolen?
Toch vindt hij in het essay van Dorsan zinnen die
hem treffen. Zo leest hij:
Il est permis de croire que ce nest que dans la mesure où il aura durant
sa vie terrestre, fait pencher la balance du côté esprit que lhomme rejoindra
après la mort de ses cellules, la lumière de cet esprit originel et universel
qui existe en dehors du temps et de lespace.
Hij deelt deze mening
volledig. Het is een zin die hij ook al moet geschreven hebben, misschien zelfs
in een van zijn blogs, of dan toch minstens aangeraakt. Maar het zijn maar
woorden. We wachten liefst nog even alvorens de stap te zetten.
20-12-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
19-12-2011 |
Verjaardag |
Verjaardag
Een zaak die je niet verdoezelen kunt, en zeker
niet voor jezelf, is het feit dat Karel Lodewijk Mortier geboren is op 29 december
van het jaar 1927; dat er niets verkeerd is aan deze datum, alleen dat hij zo
ver in het verleden ligt en dat, wat mij betreft, dit zo ver afgelegen-zijn,
een impact heeft op de staat van mijn lichaam en van mijn geest.
De staat van het lichaam ondergaan we en volgen we
nauwkeurig op, de staat van de geest blijkt uit de tekenen die veelvuldig en
uiteenlopend kunnen zijn.
Hiermede is alles gezegd en alles verzwegen, maar waar
het voor mij nu op aan komt is het onvermijdelijk berekenen van de tijd die
verlopen is tussen de dag van mijn geboorte en de dag van 19 (of 29 om precies te zijn)december 2011 om
uit te komen op de ouderdom van het lichaam dat ik bewoon.
Gelukkig geldt dit hoegenaamd niet voor de geest, hoewel
er ook wat sleet op zit, maar deze werkt nog voortreffelijk, al zeg ik het zelf.
Weliswaar, soms verwarrend soms gecompliceerd, soms moeilijk te begrijpen, en
vooral te ernstig, ontdaan van humor, ook omdat hij nu eenmaal gewoon is op
deze wijze te functioneren. Je hebt trouwens de mogelijkheid er zelf over te oordelen.
Of ik terug zal komen tot een grotere eenvoud in
mijn woorden, Im afraid not, het kwaad
is geschied. Ik ben aangekomen in een stadium waar de stijl van het schrijven
een eigen vaste matrix heeft gevonden. Het werd tijd trouwens. Wel wou ik er
nog aan toevoegen dat ik vandaag, na lang aarzelen, a page-a-day diary voor
2012 heb besteld bij de Economist, om precies te zijn, mijn dertigste. IK heb dus nog heel wat hoop.
Nu, waarom ik hier vandaag over schreef? Wel omdat
ik een hekel heb aan verjaardagen die zich opstapelen tot een hoogte die
angstwekkend wordt. Mijn verjaardag is dus bij deze voorbij geschreven, ik hoef
er niet meer op terug te komen. Al vrees ik dat mijn jongere broer Georges,
hiermede niet zal akkoord gaan.
Het weze dan
maar zo.
19-12-2011, 00:34 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
Verworven rechten |
Verworven rechten
Verworven rechten, waar mijnheer De Leeuw maar al
te graag om smeekt al kan het hem geen barst schelen - welk gepraat is dit in
dit land. Eens had ik ook verworven rechten, maar ik heb er royaal kunnen naar
fluiten, een derde van mijn pensioenkapitaal, waartoe ik regelmatig had
bijgedragen werd zo maar geconfisqueerd door de wet Wijninckx, een vriend van u,
mijnheer De Leeuw, die de verworven rechten aan zijn laarzen lapte.
19-12-2011, 00:27 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
18-12-2011 |
Gekaapte schepen |
Ik blader nu en dan in de massa Blogs die
verschijnen in mijn rubriek, Dagboek-bedenkingen en ga van tijd tot tijd
eens kijken hoe anderen het doen. Vandaag gekeken naar verhalenvaneenzeemansvrouw.
Ik lees er tot mijn ontsteltenis dat er voor het
ogenblik nog altijd meer dan 400 bemanningsleden gegijzeld zitten op 20 gekaapte
schepen. 400 families die geen vrolijke kerst zullen kennen - plus één, zoals ik meen te hebben begrepen - plus zovele andere waar armoede, ziekte of enig ander onheil heeft toegeslagen.
Ikzelf zal al gelukkig zijn als ik mijn Blog zal kunnen de wereld insturen, meer vraag ik niet voor mezelf, en de middernachtmis gaan volgen in de krypte van de kathedraal vraag ik evenmin, wat niet belet dat Christus zal geboren worden tot heil van allen die in Hem geloven. Hij weze welgekomen, vooral voor zij die op gekaapte schepen, of met een lege plaats aan tafel, of met een lege tafel, Hem gedenken zullen. Hopende, hopende, hopende.
18-12-2011, 05:20 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
Spiegelbeelden |
Hoe hij vorige avond, voor hij insliep, de muziek
van Bach wou kunnen omzetten in woorden, een onmogelijkheid natuurlijk, maar
het hield hem lang bezig. En deze morgen, toen hij het bos inwandelde, de
takken boven hem, zwiepend tegen elkaar, de bomen kreunend tegen de wind in en grote
plassen water met het spiegelbeeld van bomen en luchten, zoals hij wou dat zijn
gedachten het spiegelbeeld zouden zijn van Bachs cellosonates, om te zetten in een gedicht van woorden over woorden die klanken waren, en in
een wondere schakering van begrippen, de ziel van Bachs muziek blootleggen
zouden.
Of, zoals Disney in zijn 'Fantasia' getracht had in
kleuren en vormen Bachs 'Toccata en Fuga in re mineur' op te vangen, zo wou hij
in zijn betrachten, even rijk, even diep, even levend, Bach oproepen.
Gisteren ook had hij een poging gedaan om het
schuiven van het licht over de Leie-weiden weer te geven in het zich wijzigen
van de kleuren, van het teerste groen naar geelgroen naar zuiver groen.
De ganse wereld is een grote poging om door te dringen
tot wat niet te beschrijven is, niet te evenaren is, niet te doorgronden is,
omdat het in zich het mysterie van het leven bergt.
Maar zelfs indien hij erin slagen zou Bach of het
Leielandschap op te roepen met woorden, dan zou het toch maar zijn
interpretatie zijn van wat hij dacht dat, én Bach kon gevoeld hebben toen hij
zijn muziek schreef, én van wat hij meende te mogen schrijven over het zich
wijzigen van de kleuren van groen.
Meende te mogen schrijven over de dingen die hem omringen, met een
minimum aan gebeuren, handelend over het simpele leven van zij die zoekende
zijn naar wat niet te noemen is. Schrijvend over de bomen en de velden in de
herfst, in de winter, in de lente. Laat me, dacht hij nog, deze droom die zich vandaag
wil loswrikken, die zich aan het projecteren is, laat me de projectie ervan
meedragen doorheen de rest van mijn dagen en uitwerken tot een elegie van de
levende geest.
18-12-2011, 04:56 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
17-12-2011 |
Droomgedachten bij en na de maaltijd |
Hij zit met zijn vrienden aan tafel in een bekend
restaurant aan de oevers van de Leie. Een dofgroene weidevlakte die begint aan
het water en in een lange trage beweging zich uitstrekt tot de bomen aan de
einder die in een boogvorm de weide afbakenen, met in hun midden de kerktoren van
Sint-Maria-Leerne.
Links de canadabomen, een compacte massa die het
kasteel verbergen en naar rechts toe, met de toren en enkele huizen, de
droombomen, linden en eiken en beuken, hun stammen en halfronde kruinen geëtst tegen de
grijze luchten. Hij aquareleert zoals een vriend die ging het plachtte te doen
als hij hier met ons aan tafel zat.
Hij ook zou gezien hebben dat er plots een vleugje
zon door de wolken gleed. Hij ook zou gezien hebben hoe
in de verte de weide lichtend groen werd en hij ook zou het licht zien schuiven hebben over
de ganse weide waar meeuwen zich vallen lieten in het overstroomd gedeelte, dichterbij zwermen
ganzen neerstreken, en er op het glinsterwater, meerkoeten dreven.
Turbulentie in hem om zijn herinneren, om de
schakeringen groen, om de luchten die openschoven, al is het ver december. Al
wordt er druk gesproken over kerstdag, over het nieuwe jaar dat zich eens te meer aanmeldt.
Woorden die zijn zoals de kleurschakeringen op de weide, woorden als komende van de bomen, die zich mengen met de vlekken licht in
rimpels op de Leie. Of licht dat zich mengt met water, Rimbaud moet er een
gedicht over geschreven hebben, denkt hij.
Zijn
hart is zijn stilte. Thuis zal hij dit neerschrijven en schrijvend is er - en hij weet niet
waarom - een vreemde gedachte die hem doet terugdenken aan een tekst die hij
eens had opgetekend, toen ze - hoe jong of oud was hij - na hun overtocht naar
Dover, overnacht hadden in the Mermaid
in Rye en hij, in de valavond, de parish
church had bezocht en de tekst in the
south transept window, had overgeschreven.
En het is nacht, maar
in gedachten staat hij recht voor hen. Hoort, zegt hij, wat geschreven staat
in de glasramen van de parish church
van Rye.
Jupiter Comet Moon Sun Milky way
Saturn
O ye angels of the Lord
O ye fire and
heat
O ye
lightnings and clouds
O ye wheels
O all ye
beasts and cattle
O ye waters
O ye winter and
summer
The earth
O ye seas and
floods
O ye priests
of the Lord
O ye shower and dew
O ye ice and
snow
O ye mountains
and hills
O ye whales
and all what live in the waters
O ye
children of men
O ye winds of God
O ye nights and
days
O all ye green
things upon the earth
O all ye
fowls of the air
O ye holy
and humble men of heart
Al
wist hij niet hoe deze tekst te lezen noch hoe te ontcijferen, hij las staande
de woorden luidop voor de vrienden, holy
and humble men of heart, zoals hij hen noemen wilde en zoals hij wist dat ze
waren.
Dit,
in de eenzaamheid van de nacht, in zijn kamer, met de regen tegen het raam
en de grote wind in de bomen. Momenten die hij koestert.
17-12-2011, 13:19 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
16-12-2011 |
De Adem van de Dagen (16) |
De wind is
opgestoken, de regen is gekomen en terwijl bladeren voor het raam, lijk woorden
door de lucht dwarrelen, heeft hij in een ruk, geschreven in zijn dagboek:
Het komt er op aan tijdens de dag,
het hoofd vrij te houden om te doen wat moet gedaan, en tussendoor waar te
nemen en bewust of onbewust binnen te dringen in de innerlijkheid der dingen om
er het Onnoembare in feite het Noembare dat niet te bepalen is - af te tasten.
Daarna, de avond en een deel van de nacht vrij te hebben om te zeggen wat er
van is.
Vele jaren heb ik aldus nodig gehad
om een humus aan gedachten neer te schrijven, een humus waaruit ik nu kan putten
om op te stijgen in woorden. Een verhaal te halen uit de dagen die waren en
deze verhalen te sublimeren en op te tekenen als de uitkomst van vele kleine
als grote, gebeurtenissen, onverwachte als verwachte, ingebeelde als reële die
er alle op gericht waren dat ik hier vandaag, in dit red diary ook het
product van de omstandigheden - aan het schrijven ben om ergens uit te komen of
niet uit te komen. Om woorden samen te brengen die sommigen - maar velen zullen
het niet zijn - dan lezen zullen, wellicht niet met de aandacht en de
inzet die ik er voor over had.
Dit is dan mijn stelregel, mijn
toonaard, bezig zijn zoals ik bezig ben, of het leven dat ik leid naast mijn
leven. Terwijl ik ook de woorden indachtig ben van een belangrijke uitgever in
dit land over de publicatie van boeken, namelijk dat vandaag nog enkel
hapklare boeken worden gepubliceerd en dat er geen ruimte meer wordt gegeven
aan het mijmeren en ik aldus ten volle bewust ben dat mijn mijmeringen niet
de minste kans maken de buitenlucht te zien.
Maar als ik dingen geschreven heb en
nog schrijven zal die ik meende te mogen, te moeten schrijven, dan zullen ze -
zelfs indien mijn manuscript terecht zou komen op een marktkraam aan de
Sint-Jacobskerk - hun sporen hebben uitgestrooid, en zullen de gedachten die ik
formuleerde, een eigen leven kennen, ongeacht of ze gepubliceerd werden of niet.
Ze zullen de ruimte binnendringen en er zich verspreiden, zoals een parfum van
rozen en lavendel, ze zullen opgevangen worden door anderen en hun werk doen,
zoals het gebeurt sinds eeuwen.
Zeg ik, Ugo, dat mijn boek eigenlijk
hier begint?
16-12-2011, 00:41 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
15-12-2011 |
What about Ugo d'Oorde |
Wat over deze Ugo die zich al heel lang in mij
heeft genesteld en stilaan de bovenhand neemt over wat ik denk of schrijf of
denk te schrijven. Die me in de hoek duwt als het op schrijven aankomt, die me
achtervolgt en me, aanzet dingen te schrijven die me in de wolken duwen, de
wolken van de geest. Telkens ik neerzit voor mijn dagboek is hij daar en neemt
hij ongevraagd het commando over.
Hij overweldigt me. Hij loopt rond met de
dwingende gedachte een boek te schrijven, een uit de hand gelopen boek, gevuld
met mijmeringen van allerlei slag, terwijl niemand nog mijmeringen leest.
Ondertussen heeft hij vandaag paginas volgeschreven in mijn red diary, een soort van inleiding op
zijn boek: De Adem van de Dagen, wat een titel. Waarom niet Fragmenten uit
mijn Leven of simpelweg, Leven met zijn Herinneringen? En keer op keer als
ik, neerzit wil hij dat ik mijn blogs op zij schuif om verder te kunnen werken
aan dat fameuze boek van hem.
Een vreemde wereld. Uiteindelijk weet ik niet
meer wie er mijn Blogs aan het schrijven is, ben ik het of is het Ugo die zich
ook mengen gaat met wat ik vermelden
wil. Het kan dan ook, en ik verontschuldig me ervoor, dat de woorden van boek
en blog in en over elkaar lopen; dat zijn invloed zodanig is dat er een vermenging
van gedachten optreedt die ik niet wens, maar die me ontgaan is. In één woord, il me possède, hij dringt binnen tot in
mijn blogs en als ik iets schrijven wil over de realiteit van vandaag verzet
hij zich met man en macht.
Heeft hij gelijk of ongelijk, de
vraag stelt zich niet en hij zal wel gelijk hebben, de realiteit is maar voor
enkele dagen. Wat hij schrijft overbrugt de werkelijkheid, het zijn gedroogde
bloemen en planten, stukjes wortel en brokjes erts op een plaat gekleefd en
onder glas ingekaderd bewaard. Een stil leven dat leeft en voortdurend beweegt
in zijn atomen en elektronen en deeltjes Higgs, zoals in het cesium-atoom à
rato van negen miljard keer per seconde, het mag zelfs iets minder. En dit voor
de eeuwigheid of dan toch tot alles opgelost wordt door de tijd, als dit ooit
gebeuren zou.
En als jij, lezer, me de vraag stelt wie is het
die schrijft, Karel of Ugo. Denk ik dat het Ugo is maar heel zeker ben ik niet,
zelfs niet als ik voor de spiegel sta, maar misschien is Ugo de jeugd in mij
die overbleef en moet ik hem, en de Grote Geest in en van het Universum, heel
dankbaar zijn.
15-12-2011, 00:27 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
14-12-2011 |
In één seconde |
Bladerend
in de Sterrengids 2012 val
ik op de definities van tijd, de seconde.
De eenheid van tijd. Sinds
1972 wordt in de sterrenkundige wereld de internationale Si-seconde (Si
Système Internationale dUnités) gebruikt die in 1967 als volgt gedefinieerd
is: 1 seconde = de tijdsduur van 9.192.631.770 periodes van electromagnetische
straling overeenkomend met de overgang tussen twee hyperfijn-niveaus van de
grondtoestand van het cesium 133 atoom.
En wie het anders lezen wil, een tweede versie vond ik destijds het
zal begin de jaren tachtig geweest zijn - bij Hoimar von Ditfurth (1921-1987),
in zijn Children of the Universe de
vertaling van zijn Kinder des Weltalls(1970):
Before1965 a second was
officially defined as 1/315.569.259.747 of a year. Since 1965 a second has
equaled the time it takes a cesium atom to vibrate back and forth exactly
9.192.631.770.0 times. This is the official definition of the second issued by
the International Union of Weights and Measures at a general conference held in Paris in 1964.
Ik denk aan het grote wonder dat een atoom moet zijn. Ik denk aan een
cesium-atoom hoewel ik me niet inbeelden kan, wat het vibreren of het trillen
van een cesium-atoom wel betekent en evenmin hoe het aantal trillingen, meer
dan negen miljard per seconde geteld kan worden.
Ik kan evenmin aanvaarden - en dit is het allerbelangrijkste - dat,
gezien zijn structuur maar is er wel een structuur - een atoom, om het even welke,
of kleiner nog, het elektron of nog kleiner, het allerkleinste deeltje dat als
Higg bekend staat en dat men zoeken blijft, het gevolg zou zijn van een toevalligheid,
tot stand gekomen uit het niets, als de bouwsteen van het Heelal.
Wat een onvoorstelbare realiteit die beweegt om en
in ons, uiteindelijk gedragen door de wereld van het atoom, door de trillingen
van de particules in het atoom, of het woekerende, doch geordende leven in mij,
onderhevig aan het woekerende, geordende leven in de natuur. Elektronen en nog
onbepaalbare andere subatomaire deeltjes die wegschieten uit mijn lichaam en
zich mengen met de massa particules omheen mij. Zodat alles in ons, ook Universum
is. Onmiskenbaar ons lichaam deel van het materieel aspect van dit Universum en
onze geest even onvermijdelijk bestaande uit die deeltjes Universum, even
onvermijdelijk ermee en erin verweven.
1 seconde gelijk aan 9.192.631.770.0 trillingen van
het cesium 133 atoom. Mens, waar ben je mee bezig?
14-12-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
13-12-2011 |
Prediker in de Woestijn |
Ik
lees in de Standaard van 12 december dat de Griekse, niet-bancaire bedrijven en
particulieren, op één jaar tijd, 38 miljard -depositos versluisd hebben naar
andere, veiligere oorden.
Andere
Piigs-landen mooie, passende naam zolang het geen b erbij nemen en Pibigs wordt
hebben hen gevolgd, maar het is over de Grieken dat ik het wil hebben. Deze
hadden even goed hun versluisde depositos, vrijwillig of, waaron niet, ertoe
gedwongen, tendele of volledig, kunnen omzetten in lang Grieks overheidspapier,
dan hadden wij, Euro-landen geen 5 of 8 miljard aanvullende kredieten moeten
toestaan aan Papandreou en consoorten, kredieten die wellicht nooit zullen
terugbetaald worden.
Dit
was een van mijn voorstellen om orde op zaken te stellen, dan toch voor een
tijdje.
Een
tweede voorstel was het waarborgen door de Euro-landen van alle in omloop
zijnde overheidsobligaties. Dit alleen zou de intrestlast voor de
probleemlanden, gevoelig hebben doen dalen en ook de banken zouden herademd
hebben. Trouwens het is vandaag niet dat Van Rompuy en Barroso voor de dag
moeten komen met hun begrotingsmechanismes, ze komen er mee te laat. Zodat we hen
niet kunnen vrij pleiten. Hun waarborg zou dus maar zijn ter vergeving van hun
zonden.
En
drie, het is niet aan de ECB om op te treden in de markten door de aankoop van faliekante
staatsbonds, het is niet aan de ECB om kredieten toe te staan aan de Eurolanden,
Draghi weet het wel, en aub., laat die man zijn werk doen als voorzitter van de
Europese Centrale Bank. Als Europa solidair wil zijn dan is het aan Europa om
op te treden en niet aan de ECB. In die richting ook heb ik voorstellen gedaan.
Geschreven,
noch door Karel Mortier, noch door Ugo dOorde de Euro-problemen hangen hen de
keel uit - maar door de Prediker in de woestijn.
13-12-2011, 05:41 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
12-12-2011 |
De Adem van de Dagen (15) |
Hij gelooft
in het bestaan van een spiritueel veld in de kosmos, waarin de geest in ons, na
de dood heropgenomen wordt, hetzij als entiteit, hetzij totaal versplinterd. Hij
heeft er maar een vaag begrip over maar hij is overtuigd dat de dood niet het
laatste is. In dit geloof stelt hij zich de vraag of hij zich bij leven,
gevoeld heeft als een braakliggend stuk grond ofwel of hij bij leven soms, het
gevoel heeft gekend, al was het maar voor een fractie tijd, een kathedraal te
zijn geweest?
Hij
had niet gedacht hier op uit te komen, des te meer er een woord is van Hugo
Claus dat de ronde deed over de kathedraal van Reims, waarvan Claus vond, zo
vertelde Mulisch toch, dat de kathedraal moest gedynamiteerd worden. Heeft
Claus, er ooit over nagedacht dat de kathedraal het hoogst kosmische bouwwerk
is geweest dat de mens, die leefde, nadacht en werkte in de XIde,
XIIde
eeuw, heeft geconcipieerd en de durf en de kracht heeft gehad, zijn geloof zijn
inspiratie zijnde, zijn idee uit te
bouwen.
Hijzelf
zag de eerste kathedralen als gegrondvest in de aardstromen en opgetrokken tot in
de geheime krachten omheen de aarde. De kathedraal fungeerde aldus als een
athanor, de oven van de alchemist, om deze geheime onzichtbare krachten
over te brengen op de mens die in de kathedraal zijn geestelijk heil zocht.
De
wereld vergeve het hem indien hij de diverse elementen van de kathedraal
verkeerd zou hebben geïnterpreteerd.
En wat
is zijn geestelijk leven meer geweest dan het opvolgen van wat hij las bij
anderen en te trachten er een eigen betekenis aan toe te voegen, steeds wachtende
op het terloopse, zijnde het plots opduiken van een beeld, een gebeuren, en
het impact ervan op zijn gedachtewereld.
Het
is dit dat zijn levende bron is waaruit alles ontstaat nu hij met de jaren,
meer toe gespitst is op het zijn, dan op het doen. het gevolg van het jarenlang
bijhouden van een dagboek, waarbij het volstond het dagboek te openen, de pen
te nemen en te schrijven. Over wat hij schrijven zou wist hij pas op het
ogenblik dat hij de pen neerzette.
Hij
ontkomt dus niet aan de boeken die hij gestapeld heeft. Niet dat er zovele
boeken zijn als hij zijn boekenkennis vergelijkt met deze van George Steiner,
zelfs van Stefan Hertmans, dan is hij een ongeletterde - maar toch bezit hij er
enkele die toereikend zijn om hem te helpen. En hij neemt zich voor, telkens
hij iets zou ontlenen uit een of ander werk, het overgenomene te situeren,
tenminste zo hij er zich bewust van is.
Zo is
het beeld over de boom die in potentie aanwezig is in de zaadkorrel, herkomstig
van Augustinus die door Fabre-dOlivet wordt geciteerd en wel in verband met
het in potentie, vóór de zevende dag, aanwezig zijn van hemel en aarde. Een
toestand die Augustinus ook vergelijkt met de toestand van de zaadkorrel waarin
aanwezig zijn: de wortel en de stam, de
kruin, de vruchten en de bladeren.
Of
ook nog bij Izthak Bentov, als deze schrijft dat zaad en boom dezelfde
informatie bevatten, een ervan heeft de vorm in potentie de andere is er de
manifestatie van.
Deze
bronnen, Augustinus en Bentov, - en er zijn er vele andere - zijn deel van hem:
hij kan ze aanhalen en aanvullen om beter nog het mysterieuze van de krachten
van het Woord, in en over hem, te belichten. En als hij terugkeert naar wat
Bentov zegt dat zaad en boom identieke informatie bevatten is dit dan niet het
beeld, de zuivere metafoor voor Woord en Universum?
En
elke dag verschijnen honderden boeken en, in allerlei tijdschriften essays en columns.
Er worden zovele teksten geschreven, waarheden verkondigd, en waarheden
herleid tot nieuwe waarheden. Onmogelijk alles bij te houden, de wereld ligt
ermee bezaaid en elk zaaisel brengt nieuwe vruchten op, goede of minder goede.
Wat doorkomt wordt, lijk de stukken van een puzzel naast elkaar gelegd en waar
het kan in elkaar geschoven tot een soms totaal ander beeld.
Aldus
is het landschap van de geest zoals dit van het Universum, een bewegend
landschap. Vloeit alles in elkaar, gegevens in nieuwe gegevens of wat van de
geest is getroffen door de schicht van een andere geest, of geest in geest tot
een altijd verder schuivend tasten naar de waarheid, al heeft hij geen idee wat
met waarheid bedoeld kan worden.
En
als hem soms gevraagd wordt waar hij zo intens mee bezig is dan is zijn
antwoord dat hij zoekende is naar een waarheid die enkel in het onzichtbare, het
immateriële, die enkel in het domein van het metafysisch-transcendente kan
gezocht worden en nergens anders. Waarmede hij bevestigt dat deze zoektocht,
zijn verder leven vullen zal.
Hij
wil dus zijn dagen beschieten met woorden die zijn zoektocht zullen bevolken.
Hierbij helpe hem de bewegende, scheppende krachten die in alle geledingen van
het omringende aanwezig zijn en die ook binnen in hem hun tentakels hebben vastgehecht.
12-12-2011, 04:02 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
11-12-2011 |
Zhivago |
Hij dacht aan Zhivago vandaag die binnentreedt in
de ruime werkkamer van Varykino en door het wijde raam geconfronteerd wordt met
de oneindigheid van het landschap en neer zitten wil aan de grote schrijftafel
om er het boek te schrijven waaraan hij zijn ganse leven werken zou.
Het moet een groot gevoel zijn een boek te
schrijven, een boek te voelen groeien in zich en te zien groeien in de stapels
paginas naast zich. Een boek over het leven, een boek over de kleine dingen
van het leven, van wat het zaad van God kan zijn.
De boeken in zijn kamer vormen een gordijn dat hem
afschermt van de wereld. Hij weet echter, en elke dag wordt hij ermee
geconfronteerd, dat hij te weinig las en te weinig leefde opdat hij zich nog
veiliger voelen zou in die wereld van boeken, die hij dan aanvullen zou met gebeurtenissen
uit zijn jeugd, en kleuren met de echos uit zijn volwassenheid die zijn
nu-wereld uitmaken.
Toch zijn er ook elementen die dieper zijn
doorgedrongen en die hij afzonderlijk citeren wil, namelijk de Bijbel die hij na
zijn ontmoeting met het werk van Velikovsky op een totaal andere wijze is gaan
lezen, ook Lao Tseu, ook het evangelie van Thomas en andere werken nog,
golfbewegingen op het watervlak, met licht gemengd.
Maar de vraag die hij zich stelt en blijft stellen
is dit alles wel toereikend opdat hij iets te zeggen zou hebben dat meer is dan
een herhalen van wat al opgetekend ligt. Want daar komt het op neer, iets te
zeggen hebben dat méér is, iets waar anderen zich aan optrekken kunnen.
Zijn deze korte gedachten, verspreid onder
Blog-vorm wel toereikend opdat hij iets zou gezegd hebben op een wijze en in
een vorm die een opening biedt naar nieuwe horizonten.
11-12-2011, 00:14 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
10-12-2011 |
Geblaat van Schapen |
Hoog moeten we niet oplopen met de maatregelen die genomen
werden op de Europese top van 8 december. Alsof de staatsuitgaven niet liefst
altijd in evenwicht moeten zijn met de inkomsten. Alsof er niet zou moeten
gestreefd worden naar een overschot in tijden van groei en economische welvaart
om reserves aan te leggen voor de magere jaren die er kunnen opvolgen en waarin
een budgettair deficit noodzakelijk kan geacht worden.
Maar wat hebben de vooropgestelde maatregelen te
maken met de huidige problemen van Griekenland (Staatsschuld, 165% van BBP),
van Italië (121%), van Ierland (109%), van België (94%). Zullen de genomen
maatregelen ook maar iets wijzigen aan de op heden bestaande toestand?
Geblaat van schapen noem ik dit, hopende me te
vergissen, maar wetende dat er andere, meer doeltreffende en meer kostelijke maatregelen zullen
genomen moeten worden.
Nu ik heb er mijn oordeel over gegeven, heb zelfs
een geste gedaan om te zoeken naar andere maatregelen om uit het slop te geraken,
Ik weet dat deze niet perfect zijn, maar ze zouden ingrijpende gevolgen hebben
én voor de banken, én voor de koers van de staatsobligaties, én Signor Draghi
die niet meer zou moeten lastig gevallen worden om tussen te komen - wat hij niet graag doet en terecht - op de markt van
de bedreigde overheidsfondsen.
De kostprijs van het gesuggereerde zal zeker lager
liggen dan wat het kosten zou als we geconfronteerd zouden worden met een economische
en financiële catastrofe.
Ondertussen wordt er al gedacht aan het oprichten
van een E.M.F. (Europees I.M.F.) en van een European
collective redemption fund.
Guy Verhofstadt en Philippe De Backer spreken zelfs
van de oprichting van een Europees Schuldagenschap
en een Europese obligatie markt - waar
ik het ook over had maar in andere bewoordingen - er wordt dus ook gedacht in
de, voor mij althans, goede richting.
IK had nochtans gezworen niets meer te zeggen over de Euro - ik had aan een andere Blog gedacht - maar het is sterker dan mezelf, de resten van een beroepsmisvorming noemt men dit.
10-12-2011, 00:35 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
09-12-2011 |
Okakuro Kakuso: Le Livre du Thé |
In het bos wist hij dat de bomen hem aankeken, dat
ze voelden dat hij een boom-man was, iemand die hen waardeerde voor wat ze
waren: beuken, eiken, dennen, berken. Wisten dat hij de geur kende van de
aarde, de geur van rottende blaren in het kreupelhout, de geur van water en dat
hij hun ganse cyclus volgde: openbarsten en bloeien, bevrucht worden en als
vrucht een potentieel nieuw beginnen. En het licht vandaag zo teer, zo
schraalblauw, als geschrokken, doorheen de takken en de takken bewegend tegen elkaar,
met kleine rukken, alsof het fezelen was in woorden. En zijn geest sprak tot de
geest van de bomen.
Zo meende hij dat over over poëzie kon geschreven
worden, dat deze begint daar waar het onnoembare begint; dat poëzie, dat kunst ontstaat
bij wat verzwegen wordt. Het magische contact met het verbazende wordt een
gesprek van inhoud tot begrijpen en we horen wat niet gezegd werd en we zien
wat niet geschilderd staat.
En schrijft Okakura Kakuzo in dat eenvoudig, dun
boekje: Le Livre du Thé.
Onze geest is het doek waarop de kunstenaar zijn
kleuren aanbrengt; de tinten zijn onze emoties en het clair-obscuur wordt
gemaakt van onze vreugde, de schaduw van onze droefheid. En het kunstwerk
groeit in ons en wij groeien in het kunstwerk.
Velen zullen dit boekje nooit lezen. Maar bij hem
staat het tussen de boeken die hij koestert. Het verwijdert hem van hen die het niet lazen, althans
wat deze aangehaalde zin over kunst betreft. En hij herhaalt dat hij in deze
wereld een gerichtheid wil die positief is, en zin en betekenis moet geven aan
zijn leven dat nu al lang genoeg een twijfelgeval is geweest. Hij weet ook dat creatief
zijn een uitweg is voor de mens hier op aarde en dit is evenveel, zo niet meer,
dan bemin je naaste als jezelf , wat utopisch is.
Creatief zijn en je hart gebruiken in je omgang met
anderen dit is het noodzakelijke en haalbare gebod voor ons, mens in wording.
Notre esprit est la toile sur laquelle lartiste pose
ses couleurs ; les teintes sont nos émotions et le clair-obscur est fait
de nos joies et lombre de nos tristesses. Le chef doeuvre est en nous et nous
sommes dans le chef duvre.
09-12-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
08-12-2011 |
Onbevlekte Ontvangenis |
Wat over
de Onbevlekte Ontvangenis, hoe is dit te begrijpen?
Ik
consulteer le Dictionnaire de Théologie
van lAbbé Bergier, van 1792 weliswaar, maar wat waar was op theologisch gebied
in de XVIIIde eeuw moet ook nog waar zijn
op heden. Het is een tekst die ik al enkele malen heb opgezocht om er te lezen
onder Conception Immaculée de la Sainte
Vierge:
Le sentiment commun des
Théologiens Catholiques est que la sainte Vierge Marie, Mère de Dieu, a été
préservée du péché originel, lorsquelle a été conçue dans le sein de sa Mère.
Wat kan
ik er meer over zeggen dan dat ik dacht dat Maria bevrucht was geweest, hetzij
door de Engel Gabriel, hetzij door de Heilige Geest, maar heb nimmer gedacht
aan haar vrij uitgaan van de erfzonde bij haar conceptie in de buik van haar
moeder.
Ik ga ook
graag te rade bij Boris Pasternak die in zijn Dokter Zhivago onomwonden
verklaart dat elke bevruchting een onbevlekte ontvangenis is. En dit wil ik
ervan onthouden, het is vandaag het feest van alle vrouwen die kinderen hebben
gebaard.
En wat ik
op een vorige dag heb gezegd over de tekst uit het boek Wijsheid, die in de Mis
van 8 december wordt gelezen, herhaal ik hier graag. Hij komt uit mijn missaal
(Latijn-Frans) die ik voor 50 BF heb gekocht destijds, op de Sint-Jacobsmarkt:
Le Seigneur ma possédée au
commencement de ses voies, avant de
faire quoi que ce soit, dès le principe. Jai été établie dès léternité, et
dès les temps anciens, avant que la terre fut créée
Er staat wel duidelijk Dominus
possedit me in initio viarum suarum, de Heer bezat me in het begin van zijn
wegen
alvorens de aarde geschapen werd. En zegt mijn missaal: LEglise applique à Marie ce que Salomon dit
de la Sagesse, la Vierge est la mère du Verbe qui est la Sagesse du Père.
Is er een
mooiere tekst te lezen op 8 december?
En wie het verhaal van Maria lezen wil in de Koran kan dit vinden in
Soerat XIX. Maar dit is voor later.
08-12-2011, 04:26 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
07-12-2011 |
Creativiteit und Frau Merkel |
Hij wil een leven dat positief gericht is. Dit is
een absolute noodzaak wil hij de tijd die hem nog rest als het nog jaren zijn
des te beter - beleven op een wijze zoals hij het altijd heeft beoogd: creatief
zijn, het werk van de geest. Creatief zijn is zijn binding met de eeuwigheid.
En de roep naar dit eeuwige dat we in ons dragen is
de voedingsbodem voor ons bestaan: de creatieve krachten halen we uit de
onverzadigbare creatieve eigenheid van het Universum dat ons omkleedt. Creatief
zijn is een kosmische aangelegenheid.
*
Dat Frau Merkel niet akkoord gaat met de
interventies van de ECB in de markt van de overheidsobligaties kan ik
begrijpen, want wat gebeurt er op de vervaldag van de obligaties in de
portefeuille van de ECB? Maar haar voorstel te komen tot de strenge toepassing
van de 3% regel is wat zand strooien in de ogen van de niet-Europeërs.
Het is zoals de Belgen, waar Europa minstens het
afschaffen van de index-regel verwachtte, verwachten de niet-Europeërs krachtige
maatregelen die onmiddellijk ingaan, maatregelen die getuigen van creativiteit.
Met haar voorstel iets te doen voor wat de verre
toekomst betreft, bewijst ze enkel haar onvermogen om iets te doen ter
oplossing van de problemen, tot stand gekomen door de schuldencrisis van
sommige landen van de Eurozone. En als ik er het verslag van de ING zonder Euro
10% armer - bij betrek
dan zal er heel wat meer nodig zijn om te overtuigen.
Anderen dan Frau Merkel zullen moeten tonen dat ze
creatief zijn.
07-12-2011, 08:02 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |