 |
|
 |
|
|
 |
08-12-2011 |
Onbevlekte Ontvangenis |
Wat over
de Onbevlekte Ontvangenis, hoe is dit te begrijpen?
Ik
consulteer le Dictionnaire de Théologie
van lAbbé Bergier, van 1792 weliswaar, maar wat waar was op theologisch gebied
in de XVIIIde eeuw moet ook nog waar zijn
op heden. Het is een tekst die ik al enkele malen heb opgezocht om er te lezen
onder Conception Immaculée de la Sainte
Vierge:
Le sentiment commun des
Théologiens Catholiques est que la sainte Vierge Marie, Mère de Dieu, a été
préservée du péché originel, lorsquelle a été conçue dans le sein de sa Mère.
Wat kan
ik er meer over zeggen dan dat ik dacht dat Maria bevrucht was geweest, hetzij
door de Engel Gabriel, hetzij door de Heilige Geest, maar heb nimmer gedacht
aan haar vrij uitgaan van de erfzonde bij haar conceptie in de buik van haar
moeder.
Ik ga ook
graag te rade bij Boris Pasternak die in zijn Dokter Zhivago onomwonden
verklaart dat elke bevruchting een onbevlekte ontvangenis is. En dit wil ik
ervan onthouden, het is vandaag het feest van alle vrouwen die kinderen hebben
gebaard.
En wat ik
op een vorige dag heb gezegd over de tekst uit het boek Wijsheid, die in de Mis
van 8 december wordt gelezen, herhaal ik hier graag. Hij komt uit mijn missaal
(Latijn-Frans) die ik voor 50 BF heb gekocht destijds, op de Sint-Jacobsmarkt:
Le Seigneur ma possédée au
commencement de ses voies, avant de
faire quoi que ce soit, dès le principe. Jai été établie dès léternité, et
dès les temps anciens, avant que la terre fut créée
Er staat wel duidelijk Dominus
possedit me in initio viarum suarum, de Heer bezat me in het begin van zijn
wegen
alvorens de aarde geschapen werd. En zegt mijn missaal: LEglise applique à Marie ce que Salomon dit
de la Sagesse, la Vierge est la mère du Verbe qui est la Sagesse du Père.
Is er een
mooiere tekst te lezen op 8 december?
En wie het verhaal van Maria lezen wil in de Koran kan dit vinden in
Soerat XIX. Maar dit is voor later.
08-12-2011, 04:26 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
07-12-2011 |
Creativiteit und Frau Merkel |
Hij wil een leven dat positief gericht is. Dit is
een absolute noodzaak wil hij de tijd die hem nog rest als het nog jaren zijn
des te beter - beleven op een wijze zoals hij het altijd heeft beoogd: creatief
zijn, het werk van de geest. Creatief zijn is zijn binding met de eeuwigheid.
En de roep naar dit eeuwige dat we in ons dragen is
de voedingsbodem voor ons bestaan: de creatieve krachten halen we uit de
onverzadigbare creatieve eigenheid van het Universum dat ons omkleedt. Creatief
zijn is een kosmische aangelegenheid.
*
Dat Frau Merkel niet akkoord gaat met de
interventies van de ECB in de markt van de overheidsobligaties kan ik
begrijpen, want wat gebeurt er op de vervaldag van de obligaties in de
portefeuille van de ECB? Maar haar voorstel te komen tot de strenge toepassing
van de 3% regel is wat zand strooien in de ogen van de niet-Europeërs.
Het is zoals de Belgen, waar Europa minstens het
afschaffen van de index-regel verwachtte, verwachten de niet-Europeërs krachtige
maatregelen die onmiddellijk ingaan, maatregelen die getuigen van creativiteit.
Met haar voorstel iets te doen voor wat de verre
toekomst betreft, bewijst ze enkel haar onvermogen om iets te doen ter
oplossing van de problemen, tot stand gekomen door de schuldencrisis van
sommige landen van de Eurozone. En als ik er het verslag van de ING zonder Euro
10% armer - bij betrek
dan zal er heel wat meer nodig zijn om te overtuigen.
Anderen dan Frau Merkel zullen moeten tonen dat ze
creatief zijn.
07-12-2011, 08:02 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
06-12-2011 |
Immortalité |
Ik zal wellicht haar boek
niet kopen maar toch verheugde het me van Marie Depussé te vernemen:
Quelle a écrit son livre comme pour laisser une trace. Une sorte de
testament. Léternité, on ny peut rien, mais limmortalité il faut sen
occuper.
Heb hier niets aan toe te
voegen, de eeuwigheid ligt open voor ons, maar aan de onsterfelijkheid kunnen
we iets doen.
Ik schrijf mijn Blog omdat
er nog iets overblijven zou van de persoon die ik geweest ben. Wat woorden die
nog een tijdje gelezen zullen worden, wat tekeningen die nog wat aan de muren
zullen blijven. Grotere illusies heb ik niet. Een boek de dag van vandaag heeft
niet veel vooruitzichten, het wordt overspoeld door de massas boeken die er
aankomen. Een normale vloed is nog geen onoverkomelijk iets, maar een stortvloed
van boeken, zoals ik de indruk heb dat er nu nieuwe boeken op de markt verschijnen
is een tsunami.
En toch, onsterfelijkheid
is het deel van Les Mémoires dOutre-tombe, van Ulysses, van de Divina
Commedia, van Don Quichotte, en deze onsterfelijkheid valt terug op de
schrijver van het werk. Al zal het wel nooit zijn hoofddoel geweest zijn, al
schrijvende zal hij er toch aan gedacht hebben.
Ovidius was overtuigd
van de onsterfelijkeid van zijn Metamorfosen
die, wat er ook gebeuren mocht, voor eeuwig zijn naam zouden meenemen in de
tijd. En Dante wist dat hij, op dat gebied, Ovidius zou overtreffen.
En
als het niet is om den brode, waarom schrijven we, waarom zijn we bezeten door
het schrijven, door het aaneenreigen van woorden die een betekenis dragen. Pogende
al wat er ooit geschreven werd te overtreffen.
Elk
schrijven is een betrachten om beter te doen, om ooit iets te zeggen wat nog
nooit gezegd is geweest, iets na te laten voor de tijd dat voor jou alle boeken
afgesloten zijn. Draai en keer het maar zoals je wilt, limmortalité il faut sen occuper.
06-12-2011, 14:32 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
05-12-2011 |
De Adem van de Dagen (14) |
Tussen het pak LPs dat teveel
plaats innam hij wil die verhuizen naar de zolder - tussen zijn boeken, Schuberts opus 959, een pianosonate met Christoph
Eichenbach, een LP die hij lange tijd geleden ten geschenke had gekregen van
Guy O., een vriend, die op de cover ervan een dedicatie geschreven had: to the man with the esoteric talk.
Waarom Guy dit toen had geschreven wist hij niet,
wellicht omdat hij over dingen sprak waar anderen het nooit over hadden. Maar het
was naar aanleiding van een recital in de stad, met een Russische pianist
waarvan hij zich de naam niet meer herinnerde. En zittend naast Guy, toen het
andante kwam schoten plots zijn ogen vol tranen. Waarom wist hij niet, of wist
hij maar al te goed want zo iets gebeurde maar al te vaak, maar toen hij even
later de tranen wegveegde zag hij dat ook Guy, in een zelfde mate geroerd was
geweest. Achteraf waren ze een glas gaan drinken in een bar - de plaats to be in die tijd, waar hij ooit een
kort gesprek had gehad over De val van Icarus, het schilderij van Brueghel,
met niemand minder dan Hugo Claus - en waar hij diezelfde avond of nacht
geschaakt had met een jonge dame, een vriendin van Guy.
Het leven is een aaneenschakeling van kleine
gebeurtenissen die grote gevolgen kunnen hebben, niet te voorziene gevolgen
kunnen hebben en die schaakpartij had gevolgen want enkele tijd later bezocht
hij met haar de floralieën en deelde hij met haar het bed.
Maar het was dit niet dat hij nu vertellen wou. Hij
wou enkel zeggen dat je, op een bepaald ogenblik in je leven, op een bepaalde
plaats, verkerend in een bepaalde emotionele toestand, een blik ontmoet, een
lach, een mond om te kussen en dat je zes maand later, of een jaar later gehuwd
bent met die blik en die lippen, voor het leven.
Dit gebeurde nu precies niet met die schakende
dame, maar het gebeurt elke dag, elk ogenblik dat een huwelijk op deze wijze
tot stand komt. Maar ook hierover vertelt hij niet verder. Maar je hebt je
appartement in de stad, een klein ingesloten ding en op een dag, op een morgen
neem je de trein naar de hoofdstad en op die trein heeft een reiziger voor jou,
een dagblad achtergelaten op de plaats waar je gaat neerzitten en op het
ogenblik dat je het opneemt valt je oog op een openbare verkoop van een oude hoeve
in je geboortestreek en het gebeurt dat je zes maanden later eigenaar geworden
bent van die hoeve én met een grote open haard én met een zware Luikse
bollenkast, én met een schuur met ploeg en kar en wanmolen, zaken die de vorige
eigenaar ter plaatse heeft achtergelaten.
En het gebeurt ook, en dit is misschien een
achterlaten te veel geweest of een ruggensteun van het lot - dat onderaan in
die kast, juist boven de bollen waar de kast op steunt een vooruitstekende rand
is, waarvan je op een dwaas ogenblik vaststelt dat het een schuif is, een geheime
bergplaats, waar je tot je verbazing een boek ontdekt met zwart couvert en je
leest: Fabre-dOlivet, La Langue Hébraïque restituée, Delphica.
LAge dHomme.
Er
zijn boeken en boeken, en boeken over boeken maar die dag, staande voor die kast,
heeft hij het boek geopend en is hij beginnen bladeren. En dit werd een
ontmoeting, niet met een vriend of een vrouw maar een ontmoeting met een boek,
een boek dat in zekere mate zijn leven veranderen zou in die zin dat het hem
een andere kijk zou geven op het ontstaan van het Universum.
Hoe
leest men een boek dat geen roman, geen levensverhaal is; hoe wordt men geleid
doorheen een boek dat je overhoop haalt geschreven door een subtiele en
sublieme geest, bijna tweehonderd jaar geleden.
En
je leest het bereshit bara elohim, je
leest het in den beginne schiep God,
de eerste woorden van Genesis, van de eerste tien hoofdstukken van Genesis, ook nog de Kosmogonie van Mozes genaamd, in een totaal nieuwe vertaling uit
het Hebreeuws.
Deze
versie was intrigerend voor hem. Hij kon wel niet oordelen over de preciesheid
van Fabres vertaling maar het verwonderde hem, in deze vertaling van het begin
van de XIXde
eeuw, elementen te vinden die dicht aansloten bij de Big Bang-theorie, en hem
daarenboven steunde in zijn geloof dat alles uit het Woord herkomstig was.
Het
was niet de vertaling als dusdanig die hem interesseerde maar wel de vraag die
onvermijdelijk gesteld moet worden, wat was er vóór de Big Bang, wat was er vóór het ontstaan van het Universum?
Fabre-dOlivet
heeft geen nood aan een antwoord op deze vraag maar merkwaardig is wel dat we
in zijn vertaling lezen dat het scheppingswerk zich in allereerste instantie
situeerde in de geest van Elohim waarbij deze begint met het opmaken van een
soort van blauwdruk van wat hij denkt te doen om dan, de zevende dag en niet
vroeger, uit te voeren wat hij gepland had.
Lezen
we trouwens niet in de Willibrordus-bijbel: Op
de zevende dag bracht God het werk dat hij verricht(!) had tot voltooiing.(Genesis
2, 2). Volgens Fabre dOlivet en later zou hij de bevestiging hiervan lezen
bij Paul Nothomb - heeft Elohim zes dagen lang over alles nagedacht en heeft
hij de schepping pas de zevende dag in gang gezet.
Gezien,
maar dit voegt hij, Ugo, eraan toe, de schepping van het Universum nog steeds
aan gang is, loopt deze zevende dag nog
altijd door. Met dien verstande dat Elohim zich heeft teruggetrokken omdat,
eens het startsein gegeven, elke tussenkomst van Hem, elke bijsturing van Hem,
overbodig werd: het Alfa-punt van het Universum doorlopend in een lang gerekte
evolutie naar het Omega-punt dat door Hem, in potentie al bereikt is.
Als
Ugo zich de vraag stelt wat er was vóór de Big
Bang dan is er maar een antwoord dat hij halen kan uit het werk van Fabre, dat
er, van in den beginne een Universum in potentie was, zijnde de blauwdruk van
Elohim - zoals ook in potentie aanwezig zijn, de gebeurtenissen die zijn leven
zullen uitmaken in de dagen die komen.
En
hij weet deze visie bevestigd door Prigogine die in een interview verklaarde:
Pour moi, la transition entre le pré-univers et lunivers est avant tout
un problème de passage du vide, qui contient déjà des particules en puissance,
à des particules réelles.
Of,
de overgang tussen het pre-Universum en het Universum van nu, is voor alles,
het probleem van de overgang van de leegte, die reeds potentiële deeltjes bevat,
naar reële deeltjes.
Er
zou dus, als hij Prigogine volgt geen schepping hebben plaatsgehad, enkel een
overgang van een Universum in potentie, de blauwdruk van Elohim, - Prigogine
noemt dit le vide(potentiel) - naar het
reële Universum.
Hijzelf
kan hierbij nog bedenken dat in een fractie van tijd vóór de Big Bang (die nog
geen tijd was), onwrikbaar, alle verwevenheden, alle evolutieprocessen, alle
wetten, onveranderbaar, in deze blauwdruk aanwezig waren en dat het Universum
voor eens en voor altijd ontstaan moet zijn op het ogenblik van de bevruchting - of was het een zelf-bevruchting - waarbij
het Woord, zich voor het eerst openlijk gemanifesteerd heeft.
Hoort
dit nu wel thuis in het boek dat hij schrijven wil. Hij denkt het. Het verhaal
maakt deel uit van zijn ontdekkingen van boeken die hij gedaan heeft, van de
spirituele, religieuze weg die hij bewandeld heeft, veel meer dan het verhaal
van gebeurtenissen uit zijn leven. Zo ervaart hij het toch.
05-12-2011, 00:43 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
04-12-2011 |
Bart Sturtewagen en de Euro |
Mijn Blog van gisteren heeft niets gemeen met mijn
Blog van vandaag. Het onderwerp van mijn Blog is telkens gelinkt aan het moment
van het schrijven. Zo had ik de tekst van gisteren kunnen opschuiven naar
vandaag, maar ik was niet in stemming om het te doen. Vandaag is het nodig dat
gebeurt wat moet gebeuren, al had ik nooit verwacht dat ik ooit over de euro
iets zou moeten schrijven.
En het is Bart Sturtewagen in de Standaard van 1
december die met de laatste paragraaf van zijn commentaar op de eurocrisis, me ertoe aanzet. Hij schrijft het
volgende:
De bemiddelingsrol van Herman Van Rompuy, de
voorzitter van de Europese Raad, wordt cruciaal. Duitsland, Frankrijk en Italië,
samen met de Benelux de stichters van de Europese Unie, moeten een historische
keuze voor Europa maken. Als ze hun kortzichtige nationale belangen niet kunnen
opzijzetten, beleven we volgende week hier in Brussel het einde van de Europese
droom.
Dit
lijkt me een zware uitspraak, alsof we toekomende week het einde van de euro
zouden kunnen meemaken als de geapproprieerde maatregelen niet genomen, laat
staan vooropgesteld worden.
De
kern van Frau Merkels stelling wordt duidelijk samengevat door Antoine Verbij
in zijn analyse in de Standaard van 2 december:
Geen kredieten van de Europese Centrale Bank
(ECB), geen gemeenschappelijke obligaties, en vooral een strenge centrale
controle van de nationale begrotingen der eurolanden.
We
kunnen er nog aan toevoegen dat ze de Openbare schuld van elk land terugdringen
wil tot 60% van het BBP.
In
mijn Blog van 27 november heb ik het probleem, zoals Merkel het ziet, van de
gemeenschappelijke obligaties, de Eurobonds, omzeild. Hiervoor is het nodig, het
optreden in de markt der overheidsfondsen, dat nu het werk is van de ECB, voortaan
te vervangen door het Fonds, voorafgaandelijk omgevormd tot een Bank der Schulden. Dit, na de inbreng van een beginkapitaal
door alle landen van de eurozone. En daarna zal deze Bank der Schulden, haar
werkkapitaal aanvullen door de uitgifte
van Eurobonds.
Het
is de Bank der Schulden die tussenkomt in de markt der overheidsobligaties.
Minderwaardige obligaties inkopen kan nooit de rol kan zijn van de ECB, dit is trouwens
strijdig met elk principe van centrale bank.
Dit
is een eerste stap, maar Europa kan niet ontkennen dat ze de zaak te laat heeft
aangepakt. Het was voldoende geweten dat Griekenland niet te vertrouwen was en dat
daarenboven tal van andere landen de slechte weg opgingen. De reactie van
Europa echter kwam te laat. Met het nefaste gevolg van wegkwijnende
overheidsobligaties voor de banken die hun rechtmatig en normaal gezond heil
hadden gezocht in het beleggen in overheidsobligaties.
Schuldig
verzuim dus vanwege de Europazone.
Het
minste dat de Eurozone kan doen is de terugbetaling op de vervaldag van deze
obligaties waarborgen en aldus te voorkomen dat de regeringen omvallende
banken zouden moeten bijspringen.
Voor
welk bedrag zal de Bank der Schulden moeten tussenkomen om de borg van de
Eurozone te honoreren. Ik vermoed niet dat dit het bedrag, ooit voorzien voor
het Fonds overschrijden zal.
Twee
maatrgelen kunnen hier toe bijdragen. Het inschrijven van elke tussenkomst van de
Bank der Sculden in een Grootboek van de schulden (beschamend voor de politici)
en, de ingezetenen van die landen die hulp hebben gevraagd dwingen in te schrijven op overheidsfondsen van hun land ( cfr
Lening Leterme in België), à rato van een bepaald percentage van de bestaande
depositos van hun ingezetenen.
Ik
heb dit uiteengezet in mijn vorige bloggen en geresumeerd in mijn Blog van 27 november. Ik hoef deze
hier niet te herhalen, wel de laatste zin van Bart Sturtewagen:
Als ze hun kortzichtige nationale belangen niet
kunnen opzijzetten, beleven we volgende week hier in Brussel het einde van de
Europese droom.
Om
te ontsnappen én aan de teleurgang van de euro, én een devaluatie te vermijden
van 15%, wie stuurt mijn Blog tijdig door aan de Voorzitter van de Europese
Raad, Herman Van Rompuy; of is wat ik vooropstel totale nonsens?
*
Hij
schreef deze Blog met op de achtergrond Schubert, en gekomen bij het Andante had
hij gestopt met schrijven en werd hij plots zo gegrepen door de muziek dat zijn
ogen vol tranen kwamen. Hij kende deze melodie van vroeger, van een bepaald
moment in zijn leven, maar hij kon dat moment niet teruggrijpen. Op het einde
hoorde hij dat het sonate nr 969 was en dat Schubert deze muziek geschreven had
in 1828, het jaar van zijn dood, hij was toen 31 jaar oud.
31
jaar, en in dit andante, zijn ganse leven opgetekend, alle energie die hem nog restte
samengebald met al wat geweest was, of de compensatie voor de jaren die hem
door de dood zouden ontnomen worden. In één woord, de sublimatie van alle nog in potentie in
hem aanwezige krachten, in dat grote ogenblik van genade, opgetekend in de vorm
van een pianosonate.
Het
was hem duidelijk, zijn verhaal over de redding van de Euro was nonsens.
04-12-2011, 07:21 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
03-12-2011 |
Werkelijkheid of Droom |
Elegie
Haar
hand had een takje dwergvarens geplukt uit de muur omheen het kerkhof. Om te
drogen in een oud boek, zegde ze, haar blote voeten in het warme zand, haar
lippen paarlemoer van licht.
Al
lang al wou hij haar vertellen van Paolo en Francesca, van hij die nooit van
mij nog scheiden zal, maar de wind wist het, het takje varens wist het en woorden
waren zoals zo dikwijls overbodig.
Waarom
een oud boek? vroeg hij.
Een
oud boek zijn oude woorden op oud papier, zegde ze. Uit respect voor de
schrijver van het boek, voor wat nog kleeft van de geest van hem in het boek,
de geest van hem die ik bekleden wil met de sporen van de varens. Nieuw leven
geven, zegde ze, bevruchten, zegde ze.
Ze
liepen in het mulle zand naast het korenveld. Hij hield haar sandalen. Hij zag
van vele zaken de voor getrokken in het korenveld. Hij zag de wolken over
wolken schuiven, de leeuwerik stijgen, hoger dan van al die jaren dat hij
leeuweriken zingend stijgen zag.
Hij
haar toen binnendroeg, tussen wolken stuifmeel hij haar binnendroeg, haar jonge
borsten aan zijn hart, hoe licht ze was, hoe ontvankelijk toen, lijk de aarde
van hier die zijn jeugd was.
Vanmorgen,
komende uit zijn droom, dacht hij het geruis van de korenhalmen nog te horen en
het was hierover dat hij schrijven wou. Al had het weinig zin terug te gaan
naar dit preciese ene gebeuren dat ooit was, of misschien niet was, of in
gedachten dat het was.
03-12-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
02-12-2011 |
Gedicht op maat van vandaag |
December opende gebolgen
met wind en regenvlagen, bedolven
de Leie, hoe zij er uitkomt weten we niet.
We hopen, gezuiverd van onheil
haar zinnig Da-sein voor schilders
en poëten die denken meer te zijn
als ze haar betasten mogen, omkringelen
in tekeningen en met woorden,
met meerkoeten en een blauwe reiger
neer gekomen waar hij gisteren zat
te peinzen, een tijd lang, in het oosters licht
op groen en parelgroen, het land wijd open.
Zij die het zagen toen ze kwamen, uitgedost
en uitgelaten om te tafelen, hun hart alsof
hun jeugd het was. En tamboerijnen,
hun gesprekken te hoogdravend om de Leie
te bekoren. Hoe zij er uitkomen weten we niet
we denken gezuiverd van onheil, we hopen.
En een reiger soms op de plaats waar
hij gisteren zat toen het nog zomer was.
Zij die er waren hebben het Leieland gezien
en hoe de regen in het water,
de bomen aan de einder, het godsgeschenk,
het leven tot in hun ogen gebogen,
het bloed de tinteling, en blozend
uitkijkend nog, en waarom niet, naar vele zaken
- de ene wat
meer dan de andere
tot wat onvermijdelijk is en onoverkomelijk,
omdat bezworen en aanvaard eens daar zijn zal
wat George Steiner noemen waagde:
sera chose intéressante, we
hopen maar.
De Leie in december, de
sfinx, wat eigenzinnig
haar meanders diep in ons gegroeid.
02-12-2011, 05:04 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
01-12-2011 |
Leven als Blogger |
IK
ben nu al bijna twee jaar bezig elke dag een tekst te schrijven. In het begin eerder
onregelmatig, maar vanaf de dag dat deze als Blog de ether werd ingestuurd,
zeer regelmatig. Wat is twee jaar, vier en twintig maanden; wat is een maand,
een dertigtal dagen; wat is een dag, veel als ik mijn Blog af heb waar ik gans
de dag niet altijd is dit zo heb mee rondgelopen, tot het uur gekomen is om hem
neer te schrijven en in te loggen. Zo wat telt is het uur dat ik aan het
schrijven ben, het enige, dat van de dag die verdween in het oneindige van de
tijd, enig spoor naliet. Maar daar koop je niet veel voor als er geen erkenning
is, en die is er niet. Niemand zegt iets over wat ik schrijf, weinigen geven
een kwotering, wat voor mij betekent dat er geen 4 of 5 te geven is en dat men
zich dan liever onthoudt dan een 2 of een 1 te geven
Positief
is, dat ik zelf er vreugde aan beleef,
voor mij zijn mijn teksten bijna perfect, Bijna, want de perfectie is alleen
van God, wist een goede vriend me te vertellen die me een 4 gaf. Ik had dus
geen klagen.
Wat
ik nog meegeven wou voor mijn vriend die zich telkens in de geschiedenis
dompelt - Arthur Koestler vertelt
dat Aristarchus van Samos - geboren in 310 voor Chr. - de eerste was om te
beweren dat de zon het centrum van onze wereld was waaromheen alle planeten
wentelden. Deze geschriften zijn, samen met zovele andere verloren gegaan, maar
de getuigenissen van Plutarchus en Archimedes, beweert Koestler, bevestigen de
stelling van Aristarchus.
Mijn
dag zit erop. Wat de euro betreft blijft mijn ontgoocheling heel groot,
afwachten is een slechte beurt, is voor de zwakkelingen.
01-12-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
30-11-2011 |
Europa moddert aan |
Mijn
Blog van zeven uur is het tegenwoord van mijn Blog van juist over middernacht: Europa moddert aan.
Ze
wie is dit? stellen acht miljard euro ter beschikking van Griekenland, die
nooit zullen terugbetaald worden, naar ik vrees. Ondertussen geen woord over
dat fameuze Noodfonds, of toch, dat het er niet komt of, dat niemand bereid is
er iets aan te doen. Grote woorden in de wind waren het.
Maar
in de eerste plaats, desnoods dwingend, beroep doen op de Griekse burger - Leterme kon het wel - die jaren lang van tal
van gunsten heeft mogen genieten, dat zit er niet in. Terwijl wij, Belgen, zes
maanden per jaar moeten werken om de Staat recht te houden, gaan we nu ook ons
steentje bijdragen om de Grieken recht te houden.
Hilariteit op alle banken. Maar zal Barroso me lezen?
30-11-2011, 07:38 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
De Tekening |
Hij
staat voor zijn tekentafel, het blad voor hem trillend van witheid. Hij trekt
met potlood een lange lijn diagonaal over het blad, zijn pijn om het voorbije.
En dan links bovenaan zijn blad als groeiend uit die ene lijn, tekent hij
kleine vormen die in elkaar geweven liggen, een verzameling kleine dunne
stengels van paddenstoelen met half verwelkte kop en stukken steen eronder met
mossen begroeid, met stukjes kevers, stukjes hagedissen. Alles vloeit uit zijn
ene hand die Job is, die Borges is, die het verwoorden is van een ver
verlangen.
Hij
werkt uren verder tot het licht verdwijnt en hij voelt zich gelukkig, hij ziet
hoe uit het niets, uit die ene schuine lijn dwars over zijn wit blad een
tekening is gegroeid en een eigen bestaan heeft gekregen waaraan hij niets meer
kan wijzigen.
Voor
hij slapen gaat, gaat hij terug naar zijn tekening die het onzichtbare leven
weergeven moet, uitgedrukt in potloodlijnen en potloodvulsel van zachtheid twee
tot hardheid vijf, een ineenrijgen van lijnen en vormen zoals de natuur lijn en
vorm in elkaar vloeien laat. Terwijl Shostakowitch op de radio, en ingeschakeld
in klanken krijgt elk voorwerp een betekenis in meer.
In
de nacht is hij opgestaan, de haard smeult nog na, de wind jaagt om het huis,
het is als een zucht die komt uit het diepste van de aarde. Hij wil verder
werken aan zijn tekening omdat hij er al een hele tijd mee wakker lag, er was
een plaats die hij vullen moest wilde hij het ritme van de lijn en de opbouw
van de vlakken krachtiger laten uitkomen. Maar hij slaagt er niet in het beeld
dat hij in zich droeg en dat hem wakker had gehouden op zijn blad neer te
zetten.
Niets
is perfect. Ook zijn tekening niet.
30-11-2011, 00:09 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
29-11-2011 |
Jorge Luis Borges |
Het omvangrijke oeuvre aan gedichten van Jorge Luis Borges
werd vertaald door Barber van de Pol en Maarten Steenmeijer en de 1.246 blz. gepubliceerd
bij de Bezige Bij.
Voor het minutieuze
werk, schrijft Luuk Gruwez hebben
de vertalers zich hiermee op
titanenhoogte gehesen. En ik twijfel er niet aan, de gedichten van Borges
met hun vele vertakkingen naar andere werken zijn geen gemakkelijke prooi voor
vertalers.
Als ik dan zijn afgedrukt, door Gruwez verkozen
gedicht Wroeging lees, met erin
deze zin
Ik heb
alleen geleefd
voor koppige
symmetrieën van de kunst
die onbeduidendheden
samenweeft.
Hecht ik niet dezelfde waarde aan de woorden van
Borges en vind ik dat hij hier zijn werk te geminimaliseerd heeft want zijn onbeduidendheden
zijn in vergelijking met andere schrijvers in vele gevallen echte parels van
literatuur.
Trouwens, er zijn er die er op los leven, er zijn
er ook die er op los schrijven, maar het ene gaat niet samen met het andere.
Heeft Borges niet het leven geleid dat zijn ouders wilden, hij heeft toch
geschreven wat hij schrijven wilde; en heeft hij zijn ouders teleurgesteld hij
heeft niet zijn lezers teleurgesteld.
En even zeker is het, dat ik zonder de schrijver
Borges, vandaag niet over hem zou geschreven hebben en ook Luuk Gruwez niet, en
wat meer is, zonder mijn ontdekking en dit op een uiterst vreemde wijze - van
zijn Nueve Ensayos dantescos, ik
nooit jaren bezig zou zijn geweest met het ontcijferen en lezen van Dantes Divina Commedia. Dus voor mij waren
zijn onbeduidendheden een grote rijkdom.
Alles is wat het is, en het is wat het moet zijn,
er is niet aan te tornen. Zijn leven was schrijven, hij had er geen ander, en
wat hij schreef situeerde zich op het scherp van de snee, tussen droom en
werkelijkheid, met een voorliefde voor de droom, een neiging om te schrijven
over things that might have been,
zoals Gruwez het aanhaalt.
No sé si soy un buen escritor hij weet het maar al te goed ik geloof dat ik een
uitstekend lezer ben of in elk geval een gevoelige en dankbare lezer (creo ser un excellente lector, o, en todo
caso, un sensible y un agradecido lector). Schrijft hij in zijn proloog bij
zijn Biblioteca personal. Moge dan ook zijn lezer zijn zoals
zijn boek verwachtte dat hij zal zijn. (Ojalà
seas el lector que este libro aguardaba).
Luuk Gruwez schrijft dat
Borges vindt dat hij het geschenk van
het leven niet op de juiste manier gevalideerd heeft:
Ik heb de grootste van de zonden die er zijn,
bedreven.
Ik was niet gelukkig.
Wat het gelukkig zijn
betreft, ligt het niet alleen aan het juist valideren van het leven, er is ook
nog Vrouwe Fortuna deze van Dante - die haar zeg heeft en zijn blindheid alleen
al was voorzeker een grote handicap. Maar dat hij ondertussen - het leven voor
hem het schrijven van verhalen zijnde - grote literatuur heeft voortgebracht,
staat als een paal boven water. Goed dat Luuk Gruwez er was om met zijn
recensie, Borges terug te halen voor mij.
De tijd die me rest, wat
wacht er me nog, ¿Borges lezen en herlezen?
29-11-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
28-11-2011 |
Fait divers |
Als grote triomfator, bejubeld en omhelsd, betrad
Papandréou de arena van de Europese socialisten in Brussel. Hij was er immers
in geslaagd de Grielse openbare schuld te laten oplopen tot 180% van het BBP. Verwacht
werd dat hij op 8 december hiervoor, van de landen van de Eurozone, voor zijn
land, een premie ging opstrijken van, uitgedrukt in oude BEF, - voorlopig nog
320.000.000.000. (à peine prononçable). Je moet het maar doen!
28-11-2011, 09:09 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
Het boek dat hij schrijven wou |
Een roze gloed tussen de bomen in het zuid-oosten. Ugo
hoorde het fezelen van de vogels in de beukenhaag. Hij dacht nu wordt het
beter, de pijn in mijn leden zal stilaan verdwijnen en mijn gedachten zullen
zich openen. En als hij buitenkomt, de eerste regel van een gedicht die hem
overvalt, een regel die hij nimmer schrijven zal, lijk de eerste lijn van een
tekening die hij nimmer maken zal.
Is het aldus dat hij zijn boek wou beginnen?
*
Hij herinnert zich het begin van LEvangile
van labbé Bruckberger handelend over
het evangelie van Johannes:
Du premier mot lEvangile de Jean crève le plafond du temps, il transcende
les siècles et les générations qui se succèdent, il sétablit dans léternité.
Een zin, zoals die eerste zin van Johannes: In het begin was het Woord kan
natuurlijk niet meer geschreven worden. Het is een zin gestrand voor de
eeuwigheid, een echo dragend, die tijd en generaties overstijgt, maar misschien
kan er nog wel een zin gevonden zoals Dantes eerste versregel uit zijn Inferno:
Nel mezzo del cammin di nostra vita
Mi ritrovai per una selva oscura...
Maar hier ook dankzij wat volgt is het een zin die
niet na te schrijven is.
Of is een eerste zin van een boek wel belangrijk? Hij
kent een boek dat een Prijs kreeg in Vlaanderen en dat begint met: Alle begin
is moeilijk. Maar hij vindt een dergelijke zin beschamend.
Hij wil in zijn boek, de grens van de
realiteit overschrijden, omdat hij binnen wil wandelen en vertoeven in de
wereld achter de wereld van elke dag, zijnde deze van het transcendente, het
sacrale, het domein van Hij die in de wereld een naam draagt van amper drie
letters? Hoewel een dergelijk boek vandaag niet meer geschreven wordt en zelfs,
indien het nog zou geschreven worden, wordt het niet meer uitgegeven noch gelezen,
daar te ingewikkeld, te ver gezocht, te weinig verhalend, te ongeschikt om te
boeien.
Maar, als het niet is om meer mens te worden, als
het niet is om via de kennis van anderen, dichter te komen tot wat niet te
noemen is, welk is het nut van een boek; welke vreugde biedt het ons als het
geen uitdaging is, als het niet opduikt alsof er iemand is die je in de gaten
houdt en er voor zorgt dat je leest wat je lezen moet?
Hij zal in elk geval schrijven wat hij schrijven
moet, zelfs al heeft niemand er behoefte aan.
28-11-2011, 00:24 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
27-11-2011 |
De Euro uit het slop |
Blog van 27 november: De Euro uit het slop
Wat er minstens moet om de euro uit het slop te halen.
1.
Het Fonds waarvan zoveel sprake is wordt omgevormd
tot een Bank van de Schuld.
2.
Deze Bank geeft Eurobonds
uit ter verwerving van het nodige kapitaal.
3.
Deze Bank komt tussen op de markt van de
overheidsobligaties en niet de ECB.
4.
Deze Bank waarborgt
de terugbetaling op de vervaldag van alle, voor het ogenblik in omloop zijnde
overheidsfondsen van de landen van de eurozone.
5.
De Bank treedt op, op aanvraag van het debet land
dat zijn vervaldag niet kan honoreren, maar enkel op voorwaarde dat vooreerst
en hier gaat het om de spaardepositos en andere, van de ingezetenen van dat
land, boven een bepaald bedrag, à rato van 20, 25 of 30 % dwingend worden omgezet
in Overheidsfondsen van dat land, terug betaalbaar over 10 jaar of meer, tegen
een intrestvoet van 2 of 3 of 4 %. Pas na een dergelijke verrichting zal de
Bank tussenkomen. Het is trouwens totaal onlogisch dat Europa zou tussenkomen
wanneer de burger zelf geen enkele poging heeft gedaan (voorbeeld Leterme) om
het beroep op het buitenland af te zwakken.
6.
Elke tussenkomst van de Bank, ten voordele van een
lid van de eurozone wordt ingeschreven in het Grootboek van de Schuld. Deze schuld blijft openstaan en moet vroeg
of laat teruggestort worden aan de Bank. (Het zal zijn door hun
kinderen/kleinkinderen!).
7.
Als dergelijke maatregelen genomen worden vermoed
ik dat de spanning op de geldmarkt zich kalmeren zal. Is dit niet het geval, dan
forget it, de euro is een verloren zaak.
8.
Het ergste dat gebeuren kan is dat de eurozone na
verloop van tijd zou opgeschept zitten met een openbare schuld van ettelijke
miljarden, maar de Euro zal steviger zijn dan ooit indien deze Europese schuld
op een degelijke wijze wordt beheerd en afgebouwd.
27-11-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
Curiosity |
Marsrobot Curiosity
Op vrijdag 26 november heeft
de NASA de mobiele marsrobot Curiosity
gelanceerd die op Mars de bodem zal onderzoeken om uit te maken of er ooit
bacterieel leven mogelijk was. De landing op Mars zou plaatsvinden in augustus
2012.
Tussen mijn boeken bevindt
zich het boek van David L. Chandler met de vreemde titel Life on Mars. Het boek dateert van 1979 en ik
vond het destijds een uiterst bevreemdend boek, gebaseerd op de honderden fotos
genomen door Mariner 9 waaruit kon worden afgeleid dat Mars moet bedekt geweest
zijn door een intensief net van kronkelende kanalen die gezien werden als de
uitgedroogde beddingen van rivieren die in het verleden alle delen van de
Marsoppervlakte bevloeiden. Chandler schrijft hierover:
Evidence from the Viking
mission has led most scientists to believe that in the distant past, Mars had a
climate and an atmosphere very much like our own, with warm temperatures and an
abundance of water flowing through innumerable rivers down to the shores of a
vast ocean.
Maar Chandler verbaasde nog meer. Zo schrijft hij:
Rising high above the
plateau, near the coastline in the Trivium Charontis region of Elysium, stand
the most amazing, inexplicable, and mind-boggling structures, yet seen on the
surface of Mars : a group of immense three-sided pyramids that dwarf any
man-made structure on earth, and whose origins have not yet been plausible
explained. The largest of these tetrahedral pyramids are more than half a mile
high
How did these colossal structures get there
Could they have been created
by the natural play of geological forces?
Chandler roept Jacques Monod ter hulp, die in zijn Le Hasard et la Nécessité, waar hij het
heeft over het onderscheid tussen le
naturel et lartificiel schrijft dat de aanwezigheid van meerdere
voorwerpen van een welbepaalde zelfde vorm betekenisvol zijn wat betreft een
artificiële oorsprong. Zodat Chandler besluit:
Using
these criteria one would have to classify the Martian pyramids as artifacts,
objects constructed by intelligent beings.
Een fantastische maar ook
een zeer gevaarlijke theorie over de aanwezigheid ooit van
intelligente wezens op Mars. En Chandler meende zijn
boek te mogen besluiten met een verwittiging: when the human exploration of Mars begins, the surprises will be
dramatic and they will be many.
Ik bezocht de huidige webside
van David L.Chandler. Dat er water op Mars heeft gevloeid wordt vandaag wel als
een zekerheid aanvaard, maar of er, ondanks de foto van a group of three-sided
pyramids, intelligente wezens in gezwommen zouden hebben, het beeld van de
mogelijke dramatische verrassing waar hij het over had, heeft zich opgelost
in zijn gedachten.
In 1979 was er nog een
schijn van mogelijkheid. In 2011 is de idee afgeschreven. Al weet men maar
nooit
27-11-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
26-11-2011 |
Beethoven en Mahler en Koestler |
Ik kan het niet laten in de huidige omstandigheden de
gebeurtenissen van de dag op te volgen, en mijn commentaar over te brengen in
mijn Blog. Maar heeft het ooit iemand geroerd, heeft het enig nut? Mijn woorden
zijn dus maar, zoals ik onlangs schreef, la
part des anges, ze stijgen op naar de engelen en verdwijnen. Gisteren was
dit het geval, al had ik een totaal andere tekst op het oog die ondertussen ook
al voorbijgestreefd is.
In de valavond, in de wagen, de achtste van
Beethoven. Hij is een van mijn favorits, Beethoven, zijn muziek is op mijn maat
geschreven. Ik ken al zijn symfoniën en toch verrast hij me telkens omdat ik er
altijd iets nieuws in ontdek, een gevoel dat ik niet heb bij Mozart.
Des avonds was er op BBC four de negende symfonie
van Gustave Mahler, een andere van mijn favoriete composers. Zijn negende, een
droomsymfonie, met een schitterende eerste beweging, en het geheel een lang episch
gedicht van klanken, prachtig gedirigeerd en uitgevoerd.
Dit is dan mijn lot, in de dag verplaats ik me nog
wel, maar eens zes pm. blijf ik binnen, de avond is bestemd voor wat tv en wat
opzoekingen voor mijn Blog.
En nu Ugo die schrijft.
Als hij slapen gaat leeft er in hem een witte
wereld van gevoelens en gedachten die zich uitspreiden in hem zoals een vrouw
zich uitspreiden zou. Het is langs deze witte wereld dat hij ademt en dat hij
in een droomloze slaap valt. Nu bestaat hij nog enkel in de gedachten van
anderen, die spreken over hem, die een oordeel vellen over hem, die storys vertellen
over hem.
In het midden van de nacht wordt hij wakker, hij
heeft moeite om terug in te slapen en hij neemt Arthur Koestler die al een paar dagen naast hem op
de nachttafel ligt. Het boek ligt te zwaar in de hand en hij gaat zitten aan
zijn leestafel. Koestler die een zin
aanhaalt van Whitehead: In the year 1500
Europe knew less than Archimedes who died in the year 212 B.C.
Diverse redenen worden door Koestler aangehaald om
deze bewering te staven, doch beter dan welke verklaring is de tekst van
Erasmus, die Koestler citeert:
They will smother me
beneath six hundred dogmas; they will call me heretic and they are
nevertheless follys servants. They are surrounded with bodyguards of
definitions, conclusions, corollaries, propositions explicit and propositions
implicit
Hij kan nu zijn Blog beëindigen
en inloggen op dit ongewone uur.
26-11-2011, 04:47 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
25-11-2011 |
De Lening van Leterme |
Als men moet besparen in dit land, dat men bespare,
dat men niet rond de pot draaie maar dat men bespare waar er bespaard kan
worden. Ik gebruik hier, met opzet, de aanvoegende wijs - een eigenheid van de
taal - die niet meer in trek is, zoals naar ik hoor besparen evenmin in trek
is, want het schijnt dat er ook wel wat nieuwe belastingen bij mogen, vinden
sommigen. Belastingen zijn heilzaam voor ons land, besparingen zijn uit den
boze, want die tasten de sociale verworvenheden aan.
Niemand echter stelt zich hierbij de vraag of deze
sociale verworvenheden wel 100% gerechtvaardigd waren in het verleden, en of
het niet als gevolg van die vele verworvenheden is dat de schuld van de Staat de
100% van het BBP benadert. Of zijn er andere, meer doorslaggevende, redenen geweest?
Ik hoor nu dat Eerste Minister Leterme de spaarders
gaat lokken met een lening op 3, 5, 8 jaar, met, zo zegt hij toch, aanlokkelijke
rentevoeten - destijds gaf Marc Eyskens - Vande Putte een staatslening uit van
12% rente, zonder R.V. - Leterme kon natuurlijk niet beslissen de R.V. te laten
vallen, maar misschien ware dit een reden voor succes geweest. Nu vrees ik voor
het slagen van zijn poging, trouwens op de beurs heeft men een beter rendement.
Wat ik wel weet is dat hij al een stap dichter
gekomen is bij wat ik vooropstelde te doen, om te beginnen in Griekenland, want
waarom schrijft men daar geen nieuwe bijzondere lening uit, waarom is het de
Eurozone of het FMI dat 8.000.000.000 voorschieten moet voor begin december.
Idem wat Italië en de leningen betreft, en ook de andere landen van de Eurozone,
in moeilijkheden als gevolg van hun openbare schuld.
In mijn Blog van 22 november suggereerde ik, voor
wat Griekenland betreft, een omzetting van een bepaald percentage van de
spaardepositos van de Griekse ingezetenen. Waarom moeten de nog gezonde
landen van de Eurozone gaan bijspringen als de Grieken hetzelf kunnen doen.
Want omzetting van spaardepositos in staatsobligaties op 10 jaar (rente 3 of
4%) betekent geen verarming voor de meer welstellende Grieken die aldus ook
bijdragen tot het herstel, waaraan ze misschien anders zouden ontsnapt zijn. (Een
verarming die er onvermijdelijk wel komen zou indien ze uit de Eurozone zouden
stappen, wat wellicht vroeg of laat gebeuren zal, met al de gevolgen voor de
andere schulden-landen).
Hopelijk redt ons land, België het. Maar de
onderhandelingen met Di Rupo voorspellen weinig goeds.
Er moet me nog iets van het hart. Ik weet met welke
inzet de Nationale Bank van België, om ze nog eens bij naam te noemen, altijd
de munt van België heeft verdedigd en ondersteund met alle mogelijke middelen
die ze ter beschikking had. En wat meer is maar weinig talrijk zijn de
politici die er naar gesproken of gehandeld hebben - dat ze regelmatig het land
gewezen heeft op het gevaar van een te volumineuze openbare schuld. Ik voel nu
de grote eenzaamheid van de Gouverneur en zijn Directiecomité, om niet te
spreken van hun grote machteloosheid, in de whirlpool van ideeën, handelingen
en uitblijven van beslissingen die nu het economisch-financieel landschap
teisteren.
25-11-2011, 00:53 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
24-11-2011 |
Bezig zijn. |
In dit Blogboek worden ideeën ingebracht, hernomen,
aangevuld en gewijzigd, het is een blijvende verwerking, want alles is
verandering, alles is aanpassing aan nieuwe vormen en nieuwe gegevens. Het is
een deel van mijn persoonlijkheid die telkens weer aan de oppervlakte komt en
zich mengen gaat met het steeds wisselende landschap van de geest. Altijd
overheerst de hoop iets nieuws te brengen, zoals in de weinige tekeningen die
ik nog maak, iets nieuws te doen openbloeien uit enkele lijnen en vormen, zoals
het bloeien van de zaadkorrel.
Dit is het, bezig zijn, gestadig bezig zijn, denken
en schrijven en denken, en voedsel opdoen in de boeken, in het leven van de
natuur. Het geluid van de wereld is dan lijk het ruisen van de wind in de
bomen, lijk de branding in de golven, het beperkt zich tot een geluid op de
achtergrond. Maar ook niet altijd, soms spring ik op in een of andere Blog als
ik hoor wat er gebeurt in dit land en binnen de Eurozone. Al weet ik dat mijn
reactie totaal, maar dan ook totaal nutteloos is, ik dring niet doorheen de
muren.
Het is binnen een dergelijk bezig zijn dat mijn
dagen zich afspelen. Dat ik aftast wat er leeft in mijn herinneren en vooral dat
ik me waag in de richting van het Absolute dat ik telkens weer ontmoet achter
de dingen. Dit Absolute is het domein van allen die zoeken, van zij die er binnendrongen
voor mij en van allen die na mij zullen komen. Op dit domein ben ik nergens en
overal, niet tijd gebonden, niet persoonsgebonden
Ik viel vandaag op een zin van Heinrich Böll: Im 55 and since I was 15 Ive had nothing
that you could call rest. Sometimes Id just like to sleep away my intellectual
unrest
Dit ook is de ziekte waaraan ik lijd. Mijn intellectuele onrust is een
karaktertrek, dit altijd begaan zijn om te zoeken wat niet te vinden is,
dichter te komen tot het Onnoembare, bezeten om kennis te verwerven, niet omwille
van de kennis, maar om verder door te dringen tot de kern van dit Onnoembare.
Om af te tasten wat anderen erover denken, erover
schrijven of niet schrijven. Zo moet het boek worden dat ik, van in mijn jeugd,
in gedachten aan het schrijven ben, maar waarvan ik amper een jota op papier
heb gezet. Totaal vreemd aan de wereld van gisteren en meer nog aan deze van vandaag. Maar zal ik daarom stoppen?
24-11-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
23-11-2011 |
Toda mi vida |
Deze morgen is hij opgestaan in wat hij noemen wil
het saturatiepunt van de nacht, het ogenblik waarop de rand van de zon de
kimlijn heeft bereikt, maar ook nog niet. Om te gaan neerzitten onder de lamp
aan de tafel om zijn blog van elke dag te schrijven. Vandaag, zoals altijd,
geïnspireerd op wat hij ooit las van Miguel de Cervantes de Saavedra, die, na
zijn Don Quichotte, zijn Novelas
ejemplares, zoals hij zegt, geschreven
zou hebben para distraer con ficciones
las primeras melancolίas de su vejez.
Het is ook zijn bedoeling om, zoals bij Cervantes,
met het schrijven van korte teksten de melancholie en het stilvallen van elke
actieve vorm van creatief zijn, eigen aan het ouderworden op te vangen, en ten
allen prijze te voorkomen, dat de jaren een te grote greep op hem zouden
krijgen en hij kantelen zou in een morose omgeving, vastgeankerd aan en
meegesleept door wat zich afspeelt op het televisiescherm.
En als hij schrijft, en blijft schrijven wat hij
schrijft, dan denkt hij aan Jorge Luis Borges hij tractte Borges te lezen in
het Spaans - die in zijn essay over la
Poesia gauchesca, uit zijn bundel Discusión,
de vraag herhaalt aan Whistler gesteld, hoeveel tijd het hem gevergd heeft om
één van zijn Nocturnos te
schilderen, en het antwoord van Whistler : toda mi vida.
Het moet u, die sporadisch of regelmatig zijn Blog
leest, dan ook duidelijk zijn dat wat geschreven wordt, in de verlenging ligt
van de dagen de toda su vida en dat zijn
woorden gevuld en gekleurd zijn door wat T.S.Eliot schrijft in zijn Four
Quartets:
A life time burning in every moment,
And not the life time of one man only
But of old stones that cannot be deciphered.
23-11-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
22-11-2011 |
België in de Eurozone |
Ramsey Nasr, de dichter, en België in de Eurozone
Ik leef met mijn Blog (rubriek
Dagboek-bedenkingen) boven mijn stand, om maar niet te schrijven boven mijn
kunnen. Ik wil elke dag iets merkwaardigs brengen en het kost me meer en meer
moeite. Ik tast mijn uren af om een eerste zin te vinden die een onderwerp zou
kunnen inleiden. Ik vermager, mijn Blog eet me op. Toch denk ik niet aan
capituleren.
Ik las nogal oppervlakkig in de Standaard der
Letteren het weinige dat ik nog
lees maar het zal veranderen een interview met Ramsey Nasr, ex-stadsdichter
van Antwerpen, en wat hij denkt over Nederland als een vaderland. Hij heeft er
moeite mee. Een zaak is zeker hij voelt er zich niet goed in zijn vel en zijn
poëzie liegt er niet om. Ik aanvaard het trouwens. Hij is de helft jonger dan
ik en hij wordt door de levensomstandigheden dubbel zo zwaar belast als ik.
Hoewel ik mijn land als een even vreemd vaderland
begin aan te voelen. De halsstarrigheid van links en rechts speelt me parten,
ze komen er niet uit. En het gaat heel ver in een land als de vakbonden de wet
dicteren. In feite heeft het dan geen zin meer te gaan stemmen
Ik voel me evenmin Europeaan. Als ik de
laksheid van de Europarlementariërs onder ogen neem die enkel woorden zaaien
voor de tv-cameras, dan vrees ik dat wat Europa betreft, de
catastrofe-microben over de kim komen kijken.
Wachten, mijn beste verkozenen, op wat
onvermijdelijk komen gaat is een heel slechte oplossing voor regeerders, van
welke slag ze ook mogen zijn. U moet natuurlijk de guts hebben om te handelen
wanneer het nog kan. De besparingen in België gaan de komende jaren (zeker het
eerstkomende jaar) 1.000 euro de man kosten, maar wat Europa betreft zal de
kostprijs voor bedrijven, voor het land en voor zijn burgers niet lager liggen.
We duiken in a black hole, dat alles
naar zich zal toehalen zoals in 2008.
Een oplossing wat Griekenland en Italië, Spanje
en Portugal, België betreft: afromen. De depositos en spaartegoeden boven een
bepaald bedrag, afromen voor 20, 30 %, en beleggen in staatsobligaties op 10
jaar. Dit betekent geen
devaluatie voor het land - wat telkens een logisch gevolg is van een slecht
beheer van de Staat en het verlicht de
toestand van de Overheid en ook, het vermijdt dat Europa gedwongen wordt de
schulden van Griekenland of van een ander land, Italië of
op zich te nemen of,
wat ooit werd voorgesteld, kwijt te schelden.
Europa kan als dan gemakkelijker haar waarborg
verlenen aan de bestaande omloop overheidsobligaties (België vandaag zal eeuwig
dankbaar zijn), de ECB zal niet moeten tussenkomen om Bad Bonds aan te kopen, tenminste zo Europa het Fonds - zich
gewaardigt Eurobonds uit te geven om zelf op te treden in de markt indien
nodig.
Beeldt men zich het heilzame effect in op de
geld- en kapitaalmarkt van dergelijke beslissingen?
Slaap wel burgers in dit land en in Europa. En
bij het opstaan, u, Barroso en consoorten, beslist, om het even wat, maar wacht
niet op wat Griekenland, wat Italië in petto zouden kunnen hebben aan
maatregelen.
*
Trouwens in het geval van afroming heeft
Griekenland misschien de 8.000.000.000 euro het staat mooier in cijfers
uitgedrukt - niet nodig, of alle politieke partijen zich engageren of niet.
Want u weet nu al dat ze niet zullen tekenen.
Zoals wij nu ook weten dat de vakbonden, de
bazen in dit land, nooit de indexatie van de lonen zullen laten vallen, hoewel
op elke verhoging een verhoging van het bedrag aan belastingen volgt, en dus,
een indexatie in dit land slechts telt voor de helft aan inkomsten voor de
werkenden. Maar wat kost het aan de bedrijven?
22-11-2011, 00:09 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |