 |
|
 |
|
|
 |
11-11-2011 |
Inspiratie |
Ik overloop de Blogs die ik
in het begin van dit jaar geschreven heb en die ik heb
verwijderd. Ik dacht er enkele te kunnen hernemen maar bijna allemaal zijn ze
tijd gebonden en vandaag niet meer gepast te gebruiken. Ik ben dus elke dag
aangewezen op het vinden van een nieuw onderwerp.
Het is een gewaagd iets, te
denken dat er een plots een idee zal opduiken, een nieuwe aanloop die me
brengen zal in plaatsen die ik niet verwacht had.
Soms zijn kleine dingen
voldoende, zoals een paar dagen terug toen ik een eerste zin binnenkreeg
waaruit een gedicht ontstond dat ik enkele tijd vasthouden wil omdat het nog
niet rijp is als gedicht.
Ik vraag me dan af hoe
Stefan Hertmans te werk gaat. Ik las dat hij een nieuw boek uit heeft. Ik zal
het kopen en het lezen. Hertmans is een schrijver die vol beloften steekt.
Natuurlijk is het niet iemand die een oplage van 100.000 zal bereiken al weet
je maar nooit - de markt hier is gericht op snoep- of soeplectuur en Hertmans
is een man van de geest, is elitair en dat lusten weinig.
Maar één zaak is zeker, je
zult er niet bij in slaap vallen. Hij is een man van de ruimte.
Ik schreef dit een week
geleden in afwachting van de publicatie ervan. Ondertussen is Hertmans boek
uit. Het wordt besproken in de Standaard der Letteren van 4 november. Hun
oordeel spreekt boekdelen: Je zou er
haast een hele kast boeken voor weggeven.
Ik ben benieuwd en houd jullie
op de hoogte van mijn verblijf bij Stefan Hertmans.
11-11-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
10-11-2011 |
Blog voor de HH Van Rompuy en Barroso |
U hebt jaren lang de ogen gesloten voor wat zich afspeelde in
Griekenland. U waart nochtans een meer dan gewaarschuwd man. Wacht dus niet op
wat de Grieken gaan doen of niet doen, evenmin wat Italië zinnens is, dit is
maar al te gemakkelijk.
Neem uw verantwoordelijkheid want u bent ten dele
schuldig aan de toestand van vandaag, u ontkomt niet aan dit schuldig verzuim.
Waarborgt - op de vervaldag - de Overheidsleningen van
alle Landen van de Eurozone wat het kapitaal betreft.
Wijzigt het Fonds in een Bank to settle European Governments debts. Geef Eurobonds uit en
komt tussen op de markten en niet de ECB - waar nodig.
De tussenkomst voor een land, in de terugbetaling van
de vervallen obligaties, wordt ingeschreven in een Grootboek van de Schulden. Deze bedragen zullen terug te betalen
zijn door de jeugd van die landen,
aldus zijn de politiekers verwittigd. Dus absoluut geen kwijtscheldingen.
Gezien er geen devaluatie meer mogelijk is, worden in
die schuldenlanden de depositos boven een bepaald bedrag afgeroomd ten
bedrage van een bepaald %, en deze afroming belegd in Overheidsobligaties van
het land met of zonder waarborg van Europa - wat de taak van het Fonds
aanzienlijk zal verlichten.
Schrap alle vertalingen in uw Commissies. Europa heeft
één munt en één werktaal. Met wat aldus gespaard wordt kan een deel van de
verschuldigde rente op de uitgegeven Eurobonds worden gedekt.
Als de markten hierop niet positief reageren, sluit
dan de boeken. De toestand is hopeloos.
10-11-2011, 10:32 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
Het jaar 1927 (2) |
Het jaar
1927 (2): Psalm 139.
Je bent 18, je staat met vader
op het aardappelveld, met je blote voeten stevig in de aarde, in de warme
deugddoende aarde.
Een vriend komt over het veld
naar je toe gewandeld, de zwijgende luchten weten wat er gebeuren gaat, omdat
wat gebeuren gaat geschreven staat. Omdat hij je een boodschap brengt, enkele
woorden slechts, maar woorden die als een zweepslag zijn voor je verder leven.
Pas na zijn dood zult je even
terugblikken op de zin die hij toen sprak en het leven dat voortkomen zou uit
zijn boodschap en wat dit betekenen zou voor jou, zelfs met
deze zin hier inbegrepen.
Je herinnert je een vers uit
een psalm die
je vrij vertaalt:
Uw
ogen, Heer, zagen alles wat ik was, en nog onvolmaakt zijnde, staat alles over
mij al opgetekend in je boek, hoewel alles er nog niet is, hoewel het nog komen
moet, het staat opgetekend in je boek.
En, vandaag, met nog een
vezel vast aan de boom des levens, wat staat nu nog opgetekend voor jou, in dat Boek
van de Heer, geschreven in rode of groene, in blauwe of gele letters, of in
gouden misschien, of zilveren, maar opgetekend staat het.
Wie weet, misschien wordt het
nog een totaal nieuw beginnen. Een boodschap die uit de lucht zou vallen lijk
een meteoriet en wat rest van het blad aan de boom, terug een knop zou worden die open
barsten zal in de lente.
Wie weet?.
Het is ook om er duizelig bij
te worden, wat een wereld er al geschreven staat in de boeken en welke wereld
in de Psalmen - wat heb ik er nog aan toe te voegen, niets in meer. Ik kan het enkel
terug nemen en het verhalen op een andere wijze, een betere of een minder
goede. Dit is het enige dat ik vermag, en hernemen is een noodzaak voor mij, herkleuren
en herschikken in andere verbanden.
Dit is mijn leven, het woord
is mijn adem, is mijn bloed.
*
Een trouwe vriend, Ferdi
v.d.H. reageerde, op mijn Blog van gisteren en ik dank hem ervoor. Des te meer
omdat hij me begrepen heeft en hij herneemt hiervoor zegt hij, de woorden van
Aragon, hij vindt que je raconte ma vie
comme on fait des rêves au réveil. Waarmee hij me verraste, maar gelijk
heeft hij wel, mijn Blogs froleren wat ik wens te zijn.
10-11-2011, 00:41 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
09-11-2011 |
Het jaar 1927 |
Een jeugdvriend, Gilbert
Van Den Steen, overleed op 27 augustus ll.. Ik lees dit in Connect, het
personeelsblad van de Nationale Bank van België. Hij was van het jaar 1927.
Van in de jaren 1942 al
waren we samen. We studeerden samen in het Klein College in Aalst. We namen samen
elke schooldag dezelfde stoomtram van Wetteren over Oordegem en Erpe-Mere naar
Aalst. We vormden samen op die tram met een paar andere vrienden, een klein
zangkoor en velen stapten op onderweg, in de wagon waar wij waren, op het
platform waar we bleven rechtstaan.
Na de schooljaren kwam hij
terecht in Brussel, ik in Aalst in het Ministerie van Financiën.
Op een dag einde augustus
1947, bracht hij me een bezoek. Ik was met vader op het veld aardappelen aan
het rooien. Hij vertelde me dat er een examen was in de Bank en hij raadde me
aan deel te nemen. Wat ik gedaan heb. Ik slaagde en ben er op 1 april van het
volgende jaar begonnen. Ik ben in de Bank gebleven tot mijn 65ste.
Als ik er vandaag een Blog
aan wijdt dan is het omdat door dit ene bezoek, dat plaats vond op het
aardappelveld, mijn leven op een spoor werd gezet dat bepalend is geweest voor
de rest van mijn dagen. Een enkele zin, enkele woorden die beslissend waren
opdat ik vandaag een Blog zou onderhouden.
Hoe denk ik over zijn dood,
die heel wat herinneringen oproept, maar wat kan ik meer dan enkele woorden
schrijven over hem. Hij was totaal anders ingesteld dan ik, en op een bepaald
ogenblik is er iets tussen ons gekomen, hij is verliefd geworden op het meisje van
mijn broer Daniël, en is ermee getrouwd. En in een beginfaze, ik was toen al in
de Bank in Brussel en we zagen er elkaar regelmatig, was dit feit de reden dat
we een hele tijd elkaar uit de weg zijn gegaan. De sfeer tussen ons was niet meer
dezelfde, er waren sporadisch nog wel telefoons en ontmoetingen, maar er was
iets gebroken en in meer er was niet de spirituele ondergrond die ik wel had
bijvoorbeeld met Michel Jamar en Jacques Roelandts die ik meer zag dan hem.Na
mijn vertrek naar de provincie zijn onze wegen uit elkaar gegaan. Maar ik weet
nog van hem dat we beiden één grote droom hadden, een reis met de Transsiberische
trein naar Vladivostok. Maar dit is voor ons beiden, in elk geval wat mij
betreft, een droom gebleven.
Hij heeft me, jaren geleden
eens bezocht, hier in Latem, samen met een een paar andere vrienden en collegas,
Wilfried Van der Perre en wijlen Marcel Thys, hij had toen een begin van
Alzheimer.
In feite herhaal ik hier
wat ik al heb geschreven, als ik met een Blog begonnen ben dan was het ook met
de bedoeling vrienden van vroeger, ook deze uit de Bank te bereiken. Maar
reacties van die kant blijven uit, John Poullet, Robert Van Steenkiste en vele
anderen komen niet meer uit hun schelp. Slapen ze de ganse dag?
Gilbert en Willy De Clerck zijn
van het gezegende jaar 1927. Ik stel vast dat het, het seizoen is van het
vallen van de bladeren van 1927. Ik zie mijn blad al hangen aan de boom, sterk
vergeeld, met nog enkele vezels vast.
Zo lang mijn Blog wordt
gepubliceerd is het blad er nog, misschien zijn de vezels nog sterk genoeg om
sappen op te nemen, heeft het zelfs nog de kracht en de moed om zich iets
vaster nog te hechten, Misschien.
09-11-2011, 00:08 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
08-11-2011 |
Boris Pasternak: Dood en Leven in de Kunst |
Dacht
gisteren, werkend aan mijn vorige Blog, aan een bijzondere passage in het boek
van Pasternak's Zhivago. Ik had het
boek gelezen in een Engelse vertaling, omdat ik vond dat ik aldus
geconfronteerd bleef met een taal die niet mijn moedertaal was, waarbij de
woorden als omfloersd met hun betekenis gelezen worden. En vanmorgen heb ik het
boek ter hand genomen en de passage gelezen over Anna, de moeder van Tonya, de
verloofde van Yuri Zhivago.
In answer to the desolation
brought by death
he was drawn, as irresistibly as water funneling downwards,
to dream, to think, to work out new forms, to create beauty. He realised more
vividly than ever before, that art has two constant, two unending
preoccupations, it is always meditating upon death and it is always thereby
creating life.
Ik
dacht een ogenblik terug, na al die jaren, aan grootmoeder, de eerste dode die ik
zag, hoe wit en stil ze lag op haar doodsbed, En later, bleef ik haar zien, toen
ze in de kerk, dicht bij mij in de doodskist lag, toen de kist werd neergelaten
in de kuil en ik wenend kijken bleef tot de kuil werd dichtgegooid met aarde. En
de vraag toen aan moeder, nu ze de eeuwigheid was ingegaan, was het zo dat ze
thans neerzag op mij vanuit de hemel, en dat ze mij beschermen zou tegen de
bekoring en tegen de zonde?
Maar
Pasternak, de grote man gaat veel verder. Hij blijft tasten naar de betekenis
van de dood om nader te komen tot het leven, tot de zin ervan, de intensiteit
ervan, en het is hem duidelijk dat de aanwezigheid van de dood in het leven de
voedingsbodem is van de kunst die hierbij het eeuwige oproept.
Wat
niet meer kan gezegd worden van de kunst van vandaag. Of waarover Jan Hoet, die
ik zoëven hoorde op TV, naar aanleiding van de expositie die hij, in opdracht
van de Chinese regering gaat organiseren ergens in een nieuwe stad in China en
meer in het bijzonder in de nabijgelegen woestijn.
Zijn
oordeel over de kunst blijf heel wazig voor mij, en ik denk dan aan enkele
zinnen uit een toneelstuk van Chistopher Fry waarin countess Rosmarin zegt tegen haar butler:
Protect me from a body without
death. Death is part of life. It is included in the terms of the contract by
which we take over the lease of our living.
De dood is deel van het leven. En het is, zegt
Pasternak, mediterend over de dood dat het leven zijn zeg heeft.
Of dit ook zo is voor de kunst waar Jan Hoet
over spreekt, weet ik niet. Zeker is het dat het zo is voor de Kunst der
Letteren. En voeg er graag aan toe dat zinnen zoals ik er vele ontmoet in de
Zhivago van Pasternak, een boek groot en eeuwig maken.
08-11-2011, 01:01 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
07-11-2011 |
Bij het vallen van de bladeren |
Als
je, komende uit de kamer van de dood, de luchten voelt die zijn als van satijn,
die zijn als een klaarte in een immensiteit van geest die ons omhult, en traag
de bladeren rijzen, de wegen ermee bestrooid is groot en intens het leven in ons.
Als
je dan in de menigte om je heen, vrienden ontmoet die meer dan vrienden zijn,
die broeders zijn om te omhelzen, wordt je stil daarna, wordt je een lange tijd
stil daarna, is er een warmte in je hart, voor een lange tijd.
Je
schrijft dan maar, vóór de avond valt, van uit je warmte, een korte brief en
voegt er poëzie aan toe, gouden woorden die je hoorde, en nu de wereld worden
ingestuurd, om aan te komen bij wie ze lezen zal, zo hoop je toch.
Dan
kan het ook dat deze woorden worden doorverteld omdat het een ontmoeting was op
een ongewoon terrein, in ongewone omstandigheden, en in even ongewone
bewoordingen worden neergeschreven:
Et paix à
ceux sils vont mourir qui nont point vu ce jour. Mais de mon frère le poète on
a eu des nouvelles. Il a écrit encore une chose très douce. Et quelques-uns en
eurent connaissance
07-11-2011, 00:04 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
06-11-2011 |
Euro: Reacties en conclusies |
Euro:
Reacties en Conclusies
Ik
kreeg (positieve) reacties op mijn Euro-Blog van 4 november. Samengevat puur ik
hieruit volgende bedenkingen:
1.
De
onmacht van de Griekse Regering om haar Openbare Schuld te honoreren op de
vervaldag, zal onvermijdelijk een zwaar impact hebben op Europa en in de eerste
plaats op de landen van de Eurozone.
-
Ofwel zijn het de banken die in Griekse obligaties belegd hebben, die het
verlies zullen ondergaan;
-
Ofwel zijn het de landen van de Eurozone, de E.U. zelf, wat volgens mij het
meest logische zou zijn mijn Blog van 4 november - en zeker ook het minst
storende.
2.
Zijn
het de banken die de totaliteit of een deel van de Schuld ondergaan, dan
ontstaat er een probleem, namelijk het vinden van de nodige kapitalen ter aanvulling
van hun liquiditeitspositie. Maar in de huidige omstandigheden, wie is er
bereid in te tekenen op de kapitaalverhogingen van de banken?
3.
Is
het de Eurozone die de volledige/gedeeltelijke terugbetaling ik opteer voor
de volledige terugbetaling - van de Griekse Schuld op zich neemt, dan vermijden
de banken de aanvulling van hun liquide middelen. Op dat ogenblik stelt zich
het probleem van de financiering van de interventie van de Europese Commissie
in de markt van de Bad Bonds van
welk land ook Deze financiering kan gebeuren door de uitgifte van Eurobonds en deze
kunnen
en zullen wellicht, aangekocht worden, én door China, én door Brazilië en door
anderen, ook door de ECB, indien nodig.
4.
In
mijn vorige Blog van 4 november heb ik vooropgesteld dat de Europese Commissie,
eerlijkheidshalve, de schuld van de probleemlanden moet waarborgen de
oplossing gezocht in het oprichten van een Fonds gaat in deze richting - in dit
geval, welke beslissing Griekenland (of Italië) ook neemt, en ongeacht de tijd
die deze beslissing vergen zal, zal de bekendmaking van de beslissing van de
Europese Commissie de schulden nte waarborgen, de spanning in de markten weg te
nemen. Er hoeft enkel gewacht op de instemming van Griekenland/Italië met de voorwaarden
gesteld door de Commissie, om in actie te komen
Ik
vermoed zeker ben ik niet dat hiermede het probleem van de 8 miljard euro
die Griekenland in het begin van december nodig heeft om bestaande schulden af
te lossen, van de baan is. Het FMI hoeft dus niet aangesproken te worden.
5.
Welke
bedragen staan hier voor de Commissie op het spel?
We
spreken niet meer over nieuwe kredieten die zouden toegestaan worden. Wat dit
betreft moet Griekenland zich zelf behelpen. Het betreft enkel en alleen de Griekse
Overheidsobligaties die voor het ogenblik in omloop zijn. Het betreft evenmin
de gelopen intresten, deze moeten ingeschreven staan in het Griekse budget.
Het
maximum bedrag, wat Griekenland betreft, kan in het slechtste geval, na de
laatste vervaldag, oplopen tot 380 miljard euro, maar dit is gespreid over een
gamma van vervaldagen wellicht.
In
het Fonds was er sprake van een virtuele waarborg van 1.000 miljard euro. Er is
dus enige ruimte.
Maar,
en nu begint het pas. Een dergelijke omloop aan Eurobonds aan 3%, kost vlug 30
miljard euro aan intresten. Te verhogen met een bedrag aan terugbetalingen. Een
zwaar verdict voor het Europese budget.
Pas
nu realiseer ik me het volume en het impact dat deze schuldenmassa kan hebben
op het budget van de EU.
6.
Vanaf
het bestaan van Eurobonds in omloop, zullen de Europarlementariërs en Barroso
en Van Rompuy, weten wat het is een openbare schuld aan te houden en de dienst
ervan op een correcte wijze te verzorgen. Ze zullen tevens een duidelijk beeld
hebben van de moeilijkheden waarmede bepaalde landen geconfronteerd zijn om hun
openbare schuld in de hand te houden.
7.
De
bestaande voorstellen onlangs genomen door de Europese regeringsleiders, om 4
uur s morgens, zijn meer dan duidelijk ontoereikend en wachten op een nog
zwaarder vervolg. Wat er ook nog uit de bus moge komen, vroeg of laat moet er
betaald worden.
8.
Kwijtschelding
van Schuld is uit den boze, het schept een precedent zonder einde. Dus laat ons
hier niet aan denken. Wel aan een Inschrijving van elke wanbetaling van de
schuldenaar van zijn obligaties, in het Grootboek
van de Schuld van de eurozone Landen, wat voor vele landen een rem zal
betekenen, in elk geval is het een afschrikking.
9.
Europese
integratie betekent: één budget, één openbare schuld, één munt - en dit ware de
correcte volgorde geweest en één administratieve taal.
Deze
laatste is even noodzakelijk. De kosten van de te talrijke vertalingen zijn
absurde kosten. Wie in het Europees Parlement zetelt en zijn stem verheffen
wil, doet het in die ene officiële Europese taal.
De
vertaalkosten vallen weg, wellicht een kleine compensatie voor de te betalen
rente op de Eurobonds. (Ik ben niet gaan kijken naar het budget van de EU, het was te laat.)
10.
Mijn
kinderen en kleinkinderen, hebben heel wat te winnen bij een goede en vooral
vlugge oplossing van het europrobleem. Maar dat het Barroso en Van Rompuy, dat
het Europa in zijn geheel, heel wat zal kosten dat staat nu al vast. Illusies
hebben hier geen plaats.
*
Geschreven
na de uitvaart van een groot staatsman, Willy De Clerck de zoveelste van mijn
geboortejaar - ben ik er van bewust, dat wat ik hier verkondig niet de perfecte
oplossing biedt. Mijn woorden beogen alleen enkele formules naar voor te
schuiven opdat, getoetst aan andere, du
choc des idées jaillisse la lumière.
Weet
ook dat deze Blog, na een dag van grote emoties, het bijwonen van de uitvaart
van Willy De Clerck en de toespraken van de kinderen en vooral van Guy
Verhofstadt, me heel wat moeite heeft gekost, meer dan ooit een Blog me gekost
heeft. Wil hier rekening mee houden.
Ik
heb gezegd!
06-11-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
05-11-2011 |
Eugène Ionesco |
Eugène
Ionesco.
Er
komt een dag dat ik, vooraleer deze wereld te verlaten, orde op zaken zal
moeten stellen, want het kan niet dat ik alles achterlaat zoals het er nu bij
ligt en staat. Vooral in mijn boeken moet een schifting gebeuren en ook in de
vele teksten die hier en daar, met hun klad nog, liggen opgestapeld. Er zijn bijvoorbeeld
boeken die in hun rek blijven vele ervan heb ik zelfs nog niet geopend en
andere eens overlopen misschien, en mijn teksten en gedichten zijn een grote verwarring. Maar
dan gebeurt het dat ik, om een of andere reden, die ik niet ken of niet wens te
kennen, of niet nodig heb te kennen, een van die verwaarloosde boeken zo maar
uit zijn rek neem om het in te kijken en dan te vallen op een onderlijnde
passage, met een foto als bladwijzer erbij, en te lezen wat ik maar al te graag
wou lezen, een bevestiging van wat ik ook vroeger al geschreven had.
Zo
was er deze avond voor het gaan slapen, Fragments
of a Journal van Eugene Ionesco,
waarin ik, over een passage uit zijn Exit
the King de Engelse vertaling van Le
Roi se meurt - te lezen kreeg:
Is there a universal
consciousness? Is consciousness all pervading? Is there a dormant consciousness
in stone, as I believe Leibnitz thought? Neither Planck, nor Heisenberg, nor
Einstein, nor de Broglie wholly rejects the idea of a universal, cosmic
consciousness. There may be some
plan, some intention. If there is an intention, there is consciousness. These
thinkers do not exclude the idea of a God who would be that consciousness.
Een
kosmisch bewustzijn aanwezig in de steen van Leibnitz. Of, Hij die zich, verborgen
in de brandende braamstruik in het Boek Exodus, Ik Ben noemt, aanwezig in al wat IS.
Maar
ik viel nog op een ander punt dat ik aanhalen wil. Ionesco kon niets anders
meer dan schrijven. Zo lees ik op het einde van zijn tekst in zijn Journal, over Exit the King:
Perhaps I shall keep on
to the end writing books and plays, because I cant do anything but that. Im
incapable of any other profession. Since Ive known myself, I have never done
anything else.
Schrijven
is een ziekte, is een drug, ik voel het, ik beleef het. Mijn schrijven echter
heeft niet de geladenheid die een schrijver als Ionesco heeft. Ik neem over of
inspireer me op wat ik gelezen heb en voeg eraan toe wat ik zou kunnen gelezen
hebben.
05-11-2011, 05:54 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
04-11-2011 |
Le G20 s'ouvre sur une crise européenne |
Le G20 souvre sur une crise européenne.
Een Europese crisis
waarvoor Europa zich op de borst moet kloppen, maar het niet doet, als ik
Barroso zie acteren als een pauw.
Ik heb nooit geweten dat de
NBB niet nauwgezet de regering in het oog hield wat haar budget betrof, wel
wetende dat een evenwichtig budget, een gouden regel was voor het behoud van de
waarde van de BEF. Maar weinig heeft het geholpen, de politiek wist het beter,
zodat jaar na jaar de openbare schuld toenam en het steeds maar moeilijker en
moeilijker werd om een budget in evenwicht voor te dragen. Pas na de komst van
de ploeg Martens-Verhofstadt is er enige rigiditeit gekomen wat het budget
betrof, maar lang heeft dit niet geduurd en het land België is uitgekomen waar
het zich thans bevindt met een schuld die de 100% van het BBP floreert - Le
Monde van enkele dagen terug meende zelfs dat het 120% was.
Dit alles ter inleiding, om
te zeggen en te volharden in wat ik zeg, dat Europa de schuldige is van wat
zich op het ogenblik voordoet met de euro van ons allen.
De fout of de schuld ligt
voornamelijk bij Griekenland natuurlijk, en dan vooral bij de Centrale Bank -
al weet ik niet of ze niet hebben gedaan wat bij ons de NBB regelmatig heeft
gedaan - en verder bij de Regering, en ik begrijp hoegenaamd niet dat een
Eerste Minister, die de openbare schuld van zijn land oogluikend heeft laten
groeien tot 180 % van het BBP, nog recht heeft op enig ontzag in het
buitenland.
Maar de talrijke
Europaparlementariërs, waren aan het slapen van 2005 tot en met 2010, en zagen niet
wat er aan het gebeuren was én in Griekenland, én in Italië, én in de andere
landen, waaronder, spijtig genoeg ook België, want als de toestand in Europa
geworden is tot wat hij vandaag is dan hebben zij er schuld aan niet tijdig te
hebben gereageerd. Dit is de bemerking die ik hoor om me heen.
Vandaag, en liefst niet
morgen, moeten zware, ingrijpende maatregelen genomen worden. Maatregelen die
duidelijk en doorslaggevend zijn en als ik Le
Monde lees, met aandrang - en terecht - gevraagd worden door de niet-Europese
landen van de G20.
Zo mijne Heren, Barroso,
Jüncker, Van Rompuy, toon dan dat u waardig bent de plaats te bekleden waarvoor
u verkozen werd.
Vergeet al wat u en uw
commissies hebben voorgesteld om de euro te redden want dit is onvoldoende.
De 380 miljard euro overheidsschuld
van Griekenland is meer uw zaak dan die van de banken, zoals ook de 1.800
miljard euro van Italië uw zaak is. Als deze schuld gegroeid is tot wat ze is,
had u dit al jaren vroeger moeten zien aankomen. De maatregelen die Griekenland
nu moet nemen zijn dodelijk voor de verwende burgers als voor het land. U had
dit moeten voorkomen. U als verantwoordelijke voor de euro.
Het wordt hoog tijd dat u
dit inziet en dat u deze schuld niet langer afwentelt op de banken, gezien u de
waarde van de beleggingen die de banken hebben gemeend te mogen doen, hebt
laten verslechteren - oogluikend voeg ik eraan toe, schuldig verzuim voeg ik er
aan toe.
Het is aan Europa, en aan
niemand anders, om de ramp, o.m. deze van de Griekse overheidsschulden, op te
vangen. Het principe waarin het fameuze Fonds gedoopt werd, is oog verblinding,
want vroeg of laat krijgt u, Europa, toch het deksel op de neus.
Zo, doet wat moet gedaan om
de euro te redden. En er zijn geen tien oplossingen. U hebt er één, maar een oplossing
die draagkracht heeft en een kostprijs.
U verleent mits voldaan
wordt aan de voorwaarden aan Griekenland gesteld - uw waarborg, wat de
terugbetaling op de vervaldag betreft, van de Openbare Schuld van Griekenland,
de schuld die tot op heden bestaat. De schuld van morgen is niet uw zaak, maar
die van Griekenland. U waarborgt op zelfde wijze ook de openbare schuld van de
andere eurolanden. Maar u betaalt geen cent uit zonder deze in te schrijven in
een Grootboek van de Openbare Europese
Schuld van dat land. Er is hier geen sprake van kwijtschelding, hoogstens
verschuiving van de terugbetaling ervan wat nu ook al zat in het plan van 27
oktober - op dertig jaar, maar dan een schuld van Griekenland tegenover Europa
en niet een schuld tegenover de banken.
Dit is de hoofdbrok: de
overname van de schuld, vervaldag na vervaldag, indien er om gevraagd wordt.
Ik vermoed dat, als gevolg
van de vraag aan de banken einde juli gesteld, er een idee bestaat van het volume
van de Griekse schuld in handen van de niet-Griekse banken. Er zou dus kunnen
gedacht worden, de schuld in handen van de Grieken niet te waarborgen???
Van hieruit zijn diverse
scenarios mogelijk waaronder de meest elegante, de uitgifte door Europa van
Eurobonds, geliefd bij velen naar ik hoorde.
Hierop kan zelfs door de
ECB worden ingeschreven, zullen andere, niet-Europese landen, kunnen intekenen
en is aldus de financiering van de Schuldencrisis een oplossing nabij.
Maar dan, Mijne Heren, Verkozenen
van Europa, Is het aan u om de dienst van de aldus door Europa opgebouwde Openbare Schuld te verzekeren, en te zorgen
voor de afbouw ervan. Te zorgen dat de rente op uw schuld en de afbouw ervan
terecht komt op uw budget. Het is aan u om te tonen dat u, wat budgetcontrole
betreft, betere regeerders bent dan de Grieken, de Italianen, de Portugezen, de
Spanjaarden, de Belgen.
Ik word binnenkort 84 jaar
en geloof me, ik had liever een Blog geschreven over de poëzie van Saint-John
Perse of een of andere élegie misschien ware het beter geweest en had het me
meer aanzien gegeven, maar het probleem van de euro is te intrigerend om het
terzijde te laten - dan over het mismanagement dat de euro is te beurt
gevallen.
Een zaak is zeker,
dergelijk voorstel zou Brazilianen en Chinezen misschien wel aanlokken. En in
elk geval, als Europa iemand zoekt om dit verder uit te werken, dan sta ik er
nog maar met weinig enthousiasme, Ik deed het maximum.
En nog iets, ik hoor
vandaag dat de arbeiders van Arcelor-Sidmar niet akkoord gaan met de
voorstellen van hun bazen, wensen ze het lot van hun Waalse broeders te delen?
Maar dit doet hier niets ter zake.
04-11-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
03-11-2011 |
Elle a dit oui |
Elle a dit oui
De dagen komen en gaan, en
zo komen en gaan mijn Blogs. Maar er zit meer afwisseling in mijn teksten dan
dat er afwisseling steekt in de dagen die een ritme kennen van opstaan en
slapen gaan, en tussenin, de momenten dat ik neerzit om te schrijven, wat nu
ook, sinds bijna twee jaar, deel uitmaakt van mijn levensritme.
Op de dag van Allerheiligen
maar dit verschijnt pas op mijn Blog van 3 oktober - waren er twee gebeurtenissen.
Ik maakte kennis, via
Internet, dankzij Kim en Jeroen ze bezochten zijn atelier - met het verbazende
werk van een jonge kunstenaar, Nick Erwin. Nu, er kan wel elke dag een nieuwe kunstenaar
ontdekt worden op het Internet, maar Nick Ervinck is meer dan een uitzondering,
wat hij maakt is geniaal. Zoek het maar eens op, het loont de moeite.
Maar voor mij had een
tweede gebeuren, een heel bijzonder, ontroerend karakter. Meer dan een Blog is
het waard, als een kleinzoon, die je van kleinsaf heb gevolgd, op een morgen
plots voor jou staat als een ernstige jonge man, en je een fles champagne aanreikt,
je aandacht vestigend op - en je grijpt naar je leesbril het speciaal
aangebracht etiket waarop te lezen staat: Elle
a dit oui.
Hij heeft haar de vraag
gesteld en nu roept hij het uit, opdat de wereld het weten zou: Elle a dit oui of, ze is in zijn armen
gevallen en heeft, met tranen in de ogen, in haar grote liefde voor hem, ja
gezegd.
En jij, oude man met een
jong hart, toen je begreep waarover het ging, hield je tranen geborgen, omdat
hij je eerste kleinzoon is die je met dergelijke verrassing overvalt.
Nochtans, dat zoiets zich
zou voordoen was te verwachten. Anthony was al meer dan een tijd samen met die
lieve, kokette, verstandige Ruth, maar dat het zo ineens gebeuren zou dat hij
haar ten huwelijk zou vragen, en dan nog op de wijze waarop het gebeurde, en
meer nog, op de wijze waarop hij het verkondigde, geschreven op het totaal
vernieuwde etiket op een fles champagne, was meer dan origineel.
Hij, Anthony, is me totaal ontgroeid,
ik zie hem in mijn gedachten nog steeds als jonge knaap, maar hij is ondertussen
een jonge man geworden die heel goed weet wat hij wil.
Ruth en Anthony, ze zullen
samen hun wegen gaan, innig gebonden aan elkaar als één persoon. Hun verhaal zal
geschreven worden in woorden van wijsheid dat hun geluk zal zijn, aan elkaar gesmeed tot hun
haren grijzen en verder nog.
03-11-2011, 04:59 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
Papandréou en zijn volksraadpleging. |
Papandréou en zijn
volksraadpleging, wat vermag Europa.
1. Europa annuleert haar verbintenissen van 27
oktober t.o.v. Griekenland en garandeert de op vandaag bestaande Griekse overheidsschuld à 50 of à 75 of nog het liefst à
100 %, op de vervaldag ervan, dit ontslaat
misschien de banken beroep te doen op de kapitaalmarkt;
2.
Ofwel gebeurt de
financiering van deze waarborg door de uitgifte van Eurobonds, ofwel door een inbreng van elk van de 171 landen van
de eurozone;
3.
Elke betaling op de
vervaldag van Griekse overheidsobligaties wordt ingeschreven in een Grootboek van de (Griekse) Schuld;
4.
Griekenland wordt definitief
uitgesloten van de landen die een bijkomende waarborg kunnen genieten van de
Eurolanden;
5.
Papandréou mag dan van nu
af aan zijn eigen pot koken. Nieuwe obligaties uitgeven, maar wie zal
inschrijven en aan welke voorwaarden. Hij kan ook de Grieken verplichten, 33%
van hun spaardepositos bij de banken, te beleggen in Griekse Staatsobligaties
om verder zijn burgers te kunnen betalen.
6.
Hebt u een andere oplossing
om de Euro te redden? Tell me.
03-11-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
02-11-2011 |
Elegie |
Elegie
In een boek, een postkaart, een afbeelding van
Akhnaton en overgeschreven op de keerzijde ervan, in een vloeiend, inviterend
handschrift, enkele lijnen uit een gedicht van Carl Sandburg:
You and a ring of stars
may mention my name
and then forget me.
Love is a fool star.
Hij denkt, noch tijd, noch afstand, kan hier iets aan wijzigen; de hand
die dit geschreven heeft en het ogenblik waarop het geschreven werd, de plaats
waar, in de luchthaven misschien, en in de meest vreemde omstandigheden
misschien, dood noch leven kan hier iets aan wijzigen. De kaart is met haar postzegel
al wat er mee verband houdt, de kaart is een spiegel van wat was.
En lijk bloesems in de wind blijven herinneringen dwarrelen erover, vallen
in mijn handen en over mijn haren, over mijn bezig-zijn, lijk de sluimer van
een stil parfum in de wind. Zo, na een lange tijd die nu geen tijd
is, die niets is, die nooit tijd is geweest, die gisteren was en morgen zijn
zal, haar woorden terug, haar stem terug en een waas in zijn ogen.
Zo
spreek nog eenmaal mijn naam, en vergeet me dan, vergeet me, want liefde is een
dwaze ster.
Ze was nog aanwezig toen hij die avond uitkeek over
het grasperk, toen er het moment was dat de witte schemer van een kerselaar in
volle bloei hem even verwarde en toen ze, maar hij droomde, hem tegemoet kwam,
een wit kleed als een fluisterwolk om haar lichaam, en zij zwevend.
En uitgebalanceerd, de roep er was van Orion, dat
hun sterrenbeeld was, met Sirius, de Egyptische Sothis-ster heel laag, en naar
het zuidwesten toe Cassiopeia en Perseus, de twee geliefden.
You and a ring of stars may
mention my name.
02-11-2011, 00:42 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
01-11-2011 |
Het graf van José Saramago |
Allerheiligen.
Was
onlangs terug daar waar de zee zich onvervaard op de rotsen stort, was er omdat
ik er blijven wou, was er omdat ik er leven wou.
Ik schreef
er de woorden voor mijn Blog van Allerheiligen, me inspirerend op de
woorden die werden aangebracht op de steen, geplaatst daar waar de urne met
Saramagos as werd achtergelaten, in het hart van Lissabon, met zicht op de
Taag:
Mais não subiu para as
estrellas,
se
a terra pertenecia.
Maar hij steeg niet naar de sterren,
tot de aarde behoorde hij.
Terwijl
ik dacht dat het zeker niet deze zin is die ik wens op de steen die mijn as
bergen zal, wel:
Hij steeg op naar de sterren,
wat hier nog rust is wat as die overbleef.
Maar hier
is het, het boek van de zee dat ik lezen blijf. Zin na zin, die ik volgen blijf op
de plaats waar ik eens, eens in een tijd bij stormweer, duidelijk, zo duidelijk
de stem van mijn broer heb gehoord die me toeriep: Karel ik leef, ik leef.
En nu
kijkend, binnenin de beweging van de golven die de beweging van het Zijnde is.
En niet begrijpend wat was en wat is en wat uit dit zijnde voortkomen zal.
Niets
ervan begrijpend, nada. Luisterend
naar de fluisterstem in mij, de glinstering van water in mij, van water over
mij, de beweging van de Kosmos over mij.
Omdat ik
méér hier ben, omdat ik hier eerst en vooral als geest geboren ben, geleefd,
gehoopt en ik hier stijgen zal naar de sterren als hét Moment er is.
Mijn
beste Saramago, het is hier dat ik je zeggen wil over je woorden, hoe
oncorrect, hoe onterecht die zijn.
Toch
schrijf ik je naam in alle geluiden van de zee, omkleed ik je met mijn ziel,
met mijn inhoudelijk-zijn. Ik beroer je met de witte schuimlijn die van alle
zeeën, alle oceanen, die van je eeuwigheid is.
Ik ben
niet meer van de aarde als ik hier kom, Ik ben van de Geest die Kosmos is. Het
is naar die Geest dat ik keren zal, dit kan niemand me ontnemen.
De wind
jaagt door de bladen van je Convento
jouw geest is het, niet je nadas. Je
leeft als ik je lees en je zult blijven leven als ik je lees, als anderen je lezen, alle nadas van de nadas ten spijt. Je vergiste je, je vergiste je schromelijk. En je
weet het al.
De ware
Saramago is hierbij opgestaan, zijn resurrectie is voltrokken. Ik heb hem hier
ontmoet in de geluiden van de zee over mij en in mij, de geluiden van de wind
dwars door zijn woorden heen.
Je sterft
niet de dood, je sterft het eeuwig leven.
01-11-2011, 05:43 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
31-10-2011 |
Gregoriaans en Dante |
Gezangen
die ons raken in ons diepste zijn: Requiem
eternam dona eis, als het lichaam binnenschuift in de ruimte van de kerk. En
na het Kyrie, Absolve Domine, animas omnium
fidelium defunctorum. Gezangen die de ruimte sacraal opvullen, sacraal verbreden,
verlichten en verdonkeren; die in kringen naar de hoogste toppen stijgen om af
te dalen in voluten tot laag bij de grond, om dan terug het licht te zijn dat in
kleuren binnenvalt: het Gregoriaans waaruit de gotiek is ontstaan, de enige
gezangen die toegelaten zijn om de dood binnen te leiden in het leven.
Het
bidden is er teveel aan. We zijn aanwezig en dit is ons gebed. En Heer geef
haar de eeuwige rust en zuiver haar ziel van wat ze ooit if ever verkeerd heeft
gedaan.
En in de
gesloten kist het dode lichaam dat vergaan zal tot stof, zoals het geschreven
staat in Genesis, maar waar ik mijn twijfels over heb dat God, en wij geschapen
naar zijn gelijkenis - wat enkel een gelijkenis naar de Geest van Hem kan zijn
- dit ooit zou gezegd of geschreven hebben.
Daarna voor de kerk, we staan
samen, in het boeiende licht van laat oktober. Vrienden die overblijven voor
een tijdje nog, een tijdje dat heel kort kan zijn. En een goede vriend, van
geen kwaad bewust, die het waagt me te vragen naar Dante. Dit zeven honderd
jaar nadat hij hier op deze aarde aan zijn Commedia
werkte.
En
schrijver dezes, die uit zijn voegen springt en zeggen durft dat hij over Dante één
zin heeft geschreven die nog nooit door iemand anders werd uitgebracht.
Ook
zeggen durft dat hij er zeker van is, en als Dante plots gestopt is met het
werken aan zijn Vita Nuova, het was
omdat hij de tekst onder ogen had van een Murciaanse Arabier die vroeg in de
twaalfde eeuw, de hadiths van Mohammed had samengebracht en zijn pelgrilmstocht
naar Hel en Hemel had samengebundeld.
Nadien
heeft schrijver dezes zich op de borst geklopt, omdat hij zich eens te meer had
laten gaan in Dante en met Dante en over Dante. De Dante die niet meer uit hem
te rooien is.
31-10-2011, 00:38 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
30-10-2011 |
Biodiversiteit |
Hoe oud
was ik, toen ik met grootmoeder, in volle zomer, barrevoets door de velden wandelde,
langs een holle weg, de bermen langs beide kanten begroeid met heidestruikjes,
met thymus en salie, met ereprijs en herderstasje, met boterbloen en margriet
en andere waarvan ik de naam nog niet kende. En wat me het sterkst is bijgebleven van die wandelingen is de doordringende geur van thymus, is het gezoem
van bijen en van grote donkere vliegen is de verscheidenheid van vlinders,
overal.
Ik hield
haar hand tot een kleine kapel midden in de velden waar ze bidden ging voor een
of andere heilige die haar verlossen zou van tandpijn of van een andere zorg
die ze me niet vertelde. Ik bad met haar luidop, een onzevader en een weesgegroet, gezeten op een houten
bank voor de kapel, starend naar het vlammetje van de kaars die ze had
aangestoken.
Dit alles,
niet alleen de bloemen en de planten, de bijen en de vlinders, de leeuwerik,
maar ook de kapel, ook de gebeden, maakten deel uit van de biodiversiteit die
nu aan het wankelen is.
Dit
jaar, met Allerheiligen in het zicht, ben ik naar het kerkhof gegaan en heb ik
dat stukje weg door de velden opgezocht. Het was geen holle weg meer, er
groeide geen heide meer, geen salie, geen thymus er was alleen de wind en de
grote stilte over het verlaten land, met dolende kraaien, zwart zoals de
kraaien op het schilderij dat Van Gogh schilderde in Auvers-sur-Oise.
Ik liep
langs de boomgaard van mijn grootouders met de kweepeerboom en de mispelaar.
Geen stam of struik bleef ervan over. Geen appelaars, geen perelaars ook geen
notelaar, alles was leeggehaald, bebouwd, begroeid met wat uitheemse sparren,
maar geen meidoornhaag meer met vogelnesten, geen kerselaar, geen pruimelaar
met wolken witte en roze bloesems in de lente, met bijen en wespen en kevers en
vlinders en meesjes en vinken en merels, kleine en grote
lijsters.
En geen
afgevallen appels op de grond, geen peren, geen vuistdikke pruimen, geen
grootvader die zijn pijp rookte tegen de notelaar geleund.
En geen
kinderen meer die in korte broek en met klompen aan de voeten, twintig minuten
te gaan hadden tot de dorpsschool en twintig minuten om naar huis te gaan eten
en twintig minuten om terug naar school te gaan en terug twintig minuten om in
de valavond thuis te komen, bij moeder en bij de warme kachel, om dan te
gaan glijden met de vrienden op het ijs van de overstroomde weiden. De stemmen
klaar en helder en uitgelaten en vuurtjes aangestoken als er ooit iemand met de
voet door het ijs was gezakt. De wereld een oneindigheid ver, onwezenlijk,
onbestaande.
De
biodiversiteit van de wegen die we toen bewandelden, wat we deden en hoe de kou
geen vat had op ons.
En de
boeken die we lazen, 'De Witte', 'Wannes Raps', 'Vijf weken in
een Luchtballon', of 'Twintigduizend mijlen onder zee', of Vlaamse Filmkes, of
Ivanovkes, tientallen, honderden, een biodiversiteit van boeken.
Mijn
jeugd, mijn grote jeugd, wat rest er nog van het ruisen van de canadabomen, het
krijsen van de eksters, de oude windmolen met de gebroken ramen en de deur half
open. De verlaten hoeve omwald met brak water, half gevuld met bladeren en mossen
en afgevallen takken en de twee stenen leeuwen die de wacht hielden naast de
ingangspoort.
Biodiversiteit
van wat was en niet meer komen zal, een straat zonder autos maar met
boerenkarren getrokken door boerenpaarden, of een jonge knaap die om zes uur s
morgens, de kannen melk wegvoerde op een klein karretje, getrokken door een
hond, naar de melkerij, om daarna naar school te gaan in winter en in zomer en
in de herfst als de noten te rapen lagen op de weg, of de rapen vol waren op
het veld en fazanten opvlogen voor ons voeten, als we het waagden een raap te
nemen en te pellen om al gaande op te eten zoals het hoorde in
die tijd.
Jeugd,
waarom heb ik er geen verhaal over geschreven hoe het was en hoe het niet was,
zoals bij Ernest Claes.
En het
grote moment als ik er nu aan denk, de schoolmeester, Van Oudenhove heette hij,
die op het einde van het schooljaar, als alles geleerd was wat moest geleerd,
hij ons vergastte op het voorlezen van De Witte, of van Michael Strogoff.
En nu, de
jeugd van nu, over wat zal zij te schrijven hebben, eens vijftig jaar verder?
30-10-2011, 06:57 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
29-10-2011 |
Edward Witten en de String theory |
The string theory van Edward Witten
In het artikel over het
optreden van Hawking, schrijft Joël De Ceulaer in de Standaard van vorige
woensdag, dat Hawking vermoedelijk niet het grootste genie van deze tijd is. Hij
claimt die titel voor de Amerikaan Edward Witten, de man die de laatste decennia de meest fundamenteel nieuwe ideeën over
de kosmos ontwikkelde.
In dit verband herinner ik me die fameuze
reeks uitzendingen van de VPRO waarin Wim Kayzer een
serie interviews afnam, onder meer van Edward Witten die beweerde dat het grootste
raadsel niet het Heelal was. Hij bedoelde hiermee dat de String theory een
minstens even groot raadsel was en hij trachtte dit uit te leggen door de
vergelijking te trekken tussen de klank van een stemvork die schel en lelijk is en de rijke klank van
een viool die afkomstig is van een mengsel van boventonen.
Welnu, zegt Edward Witten, volgens de natuurkundige snaartheorie is er maar één trillende snaar
die vele verschillende boventonen heeft en nemen we die boventonen waar als
verschillende elementaire deeltjes. Neem bijvoorbeeld het elektron, de quark,
het foton, de neutrino of het graviton, Allemaal zijn het verschillende soorten
trillingen in één enkele snaar.
Hij vindt het een harmonieuze gedachte om al die
deeltjes te laten ontstaan uit de verschillende trillingsvormen van een snaar,
precies zoals een violonist zijn klankenrijkdom ontleent aan de boventonen van
de vioolsnaar.
Wat ik er nog kan aan
toevoegen is dat de snaren heel klein zijn, verhoudingsgewijs zou men ruwweg
kunnen zeggen dat ons zonnestelsel staat tot een atoom zoals een atoom staat
tot een snaar.
In zover ik de tekst van
Witten begrepen heb betekent dit voor mij dat we hier aan het speculeren zijn
in de wereld die niet meer deze is van de materie, maar de wereld van de geest.
Verder gaan ware me begeven op flinterdun ijs.
Ik ga dus niet de tekst
van Edward Witten gepubliceerd door Wim Kayzer een immens werk resumeren
hier. Bent u geïnteresseerd en wil u meer vernemen, schaf u het boek aan, het
is een meesterwerk.
Of vraag aan Canvas dat ze
deze uitzendingen over van de Schoonheid
en de Troost eens gaan ophalen bij de VPRO, we zullen er allen veel
plezier aan beleven, ze zijn enorm leerrijk en filmisch zeer hoogstaand. Wim Kayzer
is een groot man en zijn medewerker Gertjan Wallinga een groot vertaler.
29-10-2011, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
28-10-2011 |
Stephen Hawking in Leuven |
Why are we here, and where do we come from?
Twee vragen waar Stephen
Hawking zijn uiteenzetting in de aula van de KUL mee begon en er ook mee
eindigde. Tussenin vertelde hij hoe hij dacht dat het Universum begonnen was en
hoe het geworden was wat het is, uitdeinend en met zwarte gaten.
Maar op de twee vragen
hierboven, en op de vraag wat er was vóór de Big Bang - of waarmee God bezig
was vóór Hij aan zijn schepping begon - had hij geen antwoord. Misschien omdat
het een onnodige vraag is,. we zijn hier en het Universum is er. Maar wat
kunnen we er in meer over vertellen.
Vraag één: Why are we here?
We zijn hier om te
getuigen. Om te getuigen van het bestaan van het Universum. Waren wij er niet
dan is er niemand, om ook maar één vraag te stellen over het ontstaan van ons
Universum. Het zou een Universum zijn zoals
de strook grond tussen de twee Koreas, of zoals het omheinde bos van
Houellebecq in zijn La Carte et le
Territoire, er is daar niemand om van binnen in te zeggen dat deze met
bomen begroeide gronden bestaan.
Ze bestaan enkel omdat wij
er zijn om het te weten - de ene strook in realiteit, de andere in het boek van
Houellebecq - indien wij er niet waren om, van buiten uit, te zeggen dat ze
bestaan.
En wat kan de betekenis
zijn van een Universum als de mens er niet is om te getuigen van het bestaan
ervan en te zoeken naar de oorsprong en de toekomst ervan en hoe het zich
gedraagt?
En vraag twee: where do we come from?
Ik heb altijd gehoord dat
we de stof van sterren zijn, of dat we uit de oceanen zouden gekomen zijn,
tenware we, zoals Fred Hoyle en N.C.Wickramasinghie in hun Evolution from Space het vooropstellen, dat de
complexiteit van het leven op aarde niet veroorzaakt werd door toevallige
processen, maar herkomstig uit de Kosmos en dat het leven in een hoge graad van
informatie al bestond vóór de aarde bestond, zodat de aarde leven binnenkreeg
dat al in een ver gevorderd stadium verkeerde, met de biochemische problemen al
opgelost.
Is dit een antwoord op de
vraag van Hawking, in elk geval geen antwoord dat zou volstaan voor Karl
Popper, maar het biedt een mogelijkheid.
Ik onthoud ook van Hoyle
en zijn collega en ik kan er goed mee leven - dat de Kosmische Intelligentie er van in den beginne moet geweest zijn,
wat heel wat vragen zou oplossen.
En om nog even op de eerste
vraag terug te komen, Why are we here,
deze vraag hoeft geen antwoord.
Of er nu een Universum is
of niet, een Kosmische Intelligentie is of niet, beide veronderstellingen
hebben niet het minste belang ware het niet, dat ook de mens er is, de mens die
toekijkt en weet dat hij toekijkt op wat voor hem het Universum is.
En als
u het weten wilt maar ik heb het al geschreven Dante
legde het antwoord op de vraag, Why are
we here, in de mond van Beatrice, het antwoord dat hij moet gehoord/gelezen
hebben van een Arabische filosoof, van voor zijn tijd, die in Murcia woonde en
er zijn hart verloren had
28-10-2011, 05:49 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
27-10-2011 |
De Adem van de Dagen (11) |
Herfst, een zondag met veel zon en
veel wind. Het bos dichtbij, een symfonie van geluiden. Een wilde
wereld zoals hij het bos kende van vroeger als hij er in rond dwaalde om deel
te zijn van de geuren van het bos, van het leven van het bos, het bos dat zijn
jeugd was, zijn blijheid, zijn kracht, zijn toevlucht als hij nood had aan lucht en openheid.
Eens, wat hij zich nog altijd herinnert, kwam hij
alleen terug van een toneelvoorstelling of film in het nabijgelegen W. Het
was nacht of toch diep in de avond. Hij moet toen achttien geweest zijn. Hij
had de gewone baan verlaten en had de kortere weg door het bos genomen. Er
stond een wind, heviger dan nu. En wellicht was het om deze reden dat hij
de weg door het bos had genomen. Hij was verbaasd geweest door het plotse
geweld van takken lijk armen die hem grijpen wilden, geluiden die van alle
kanten kwamen, een vreemde wereld van stemmen en geschreeuw die zich op hem stortte,
en hij doorheen de slingering van takken, de vluchtende wolken zag die voor de maan
schoven. Hij kon bij momenten amper vooruit, maar hij voelde dat hij leefde,
dat hij de kracht had om de wind het hoofd te bieden. Grote ogenblikken van de jeugd in hem, van zijn roep tegen de wind in, tegen het leven in. Een simpel gebeuren dat hem, om een of andere reden is bijgebleven en hem bijblijven zal, de stemmen, de zwiepende takken,
zijn luide schreeuw.
En vandaag bij een wind die zijn jonge jaren was geweest, had hij
de kinderen uitgenodigd en was hij gisteren al met de voorbereiding van het
maal begonnen.
In de winkel van het dorp had hij twee kippen besteld,
de bazin had hem gezegd van welke boer ze kwamen. Hij had die in stukken
gesneden en bruin gebakken in de olijfolie. Had er daarna allerlei kruiden aan
toegevoegd, thymus, rozemarijn, salie, laurier, jeneverbes geplet, sjalot,
groene en zwarte olijven, met stukken tomaten en pepers, en had alles overgoten
met een licht van ouderdom vergeelde wijn.
En dit stond nu op een klein zacht vuur. De ganse
keuken rook ernaar, het ganse huis. Hij had eerst gedacht de rijst toe te
voegen aan het geheel maar dan vond hij het beter de rijst afzonderlijk te koken
en op te dienen gemengd met kleine stukjes half rauwe groenten.
Gisteren ook had hij de tafel afgeruimd die vol met
boeken en papieren lag en een groot wit laken gelegd over de verlengde tafel. Met
dertien, kinderen en kleinkinderen waren ze, maar allen zouden er de afwezige
aan toevoegen. Hij had de mooiste borden en glazen genomen en het zilveren
bestek met kaarsen in hun houders. En met de laatste flessen Pinot noir-sainte Anne' die hij nog over had, wist
hij dat het goed was, en zo voelde hij het aan als hij nog even neerlag op de
sofa, voor de vlammen van de haard waar de wind in joeg.
Hij lag er naast de hoge, oude Luikse bollenkast, een
levende aanwezigheid, een gezel die hem zegde dat alles perfect was. Die hem
zegde dat hij even de ogen sluiten mocht, dat hij nog een uur had voor ze
kwamen, en er was een begin van moeheid dat zijn lichaam was.
Het was toen dat ze binnenkwam dwars doorheen de muren
van de kamer. Ze
kwam binnen, hij was zelfs niet verwonderd, in een lang donker kleed met een
witte doos in haar handen, de bodem ervan gevuld met bloemen en bladeren, de
doos die ze neerzette op de tafel naast de in leder gebonden delen van de oude Dictionnaire Théologique en ging
neerzitten aan de tafel voor hem waar hij aan het schrijven was.
Hij
zag hoe ze een voor een de bloemen nam, het steeltje afsneed tot juist onder
de bloemkroon, zoals ze het altijd had gedaan en daarna de bloem plat duwde alvorens deze
zo voorzichtig het maar kon, op te sluiten tussen de vergeelde bladeren van het
boek in haar hand. Hij zag de zorg die ze eraan besteedde, alsof het kleine schatten
waren die ze wegborg. Hij zag hoe ze van sommige bloemen meeldraden en stamper
verwijderde om die afzonderlijk op een andere plaats in het boek te leggen. Kleine
gemeten bewegingen. Hoe stil ze was, hoe doorzichtig bijna. Hij zag de traagheid van haar handen in het licht, terwijl onder het donkere
kleed, in de diepte van haar lichaam, de ziekte knaagde aan haar, woekerde in
haar.
Er
zijn geen bijen meer zegde ze, vorig jaar gonsde het van bijen en waren er
vlinders en libellen, nu zie ik er geen meer, hoogstens één enkele hommel in de
ganse tuin.
Haar
stem kwam van heel ver, het was alsof ze neuriede. Hij zag hoe vreemd ze het
greintje leven hield dat ze nog haalde, een ietsje meer dan het leven in de geknipte
bloemen die ze drogen wilde. Hij zag alles van haar, van wat hij nimmer had
opgemerkt, alsof het pas nu opgemerkt kon worden, al wat was van de wereld om
haar en de wereld in haar.
Hij
vroeg of hij haar kon helpen.
Ja,
zegde ze, ja, ik geraak er niet meer wijs uit, wat doe ik eigenlijk? Leg de
bloemen en de bladeren tussen de bladen van de boeken, zoals ik het heb gedaan,
ik ga me wat neer leggen boven, ik kan het niet meer, trouwens, en haar stem brak,
wat nut heeft het nog.
Het
heeft nut, Bea, wou hij antwoorden, het helpt je te leven, maar hij was wakker
geschoten, verdwaasd om zich heen kijkend met woorden op zijn lippen, woorden
die zich bleven herhalen, het heeft nut, het heeft nut. Maar de kamer was leeg van
haar, alleen de grote donkere bollenkast die keek naar hem, vragend.
Ja,
zegde hij, luidop, ik heb gedroomd en dan wat? Maar, was het wel zo, was het
een droom geweest, of was ze in de kamer?
Beatrice,
ben jij het, ben jij het?
Hij
wist de kamer boven met een muur vol met kadertjes die ze gemaakt had, en
kadertjes ook verspreid over de woning. Gedroogde bloemen en stukjes plant,
eigenzinnig geschikt maar met veel structuur in de compositie, gekleefd op een
wit blad, met in minuscuul geschrift haar naam eronder, Bea, meer niet.
*
27-10-2011, 20:32 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
26-10-2011 |
Gefilosofeer |
De Kosmos is
één en is beweging. Beweging naar buiten, Hubbles
law, en ook beweging naar binnen, kennis beweging binnenin het spirituele, wat neerkomt
op het verwerven van een steeds maar duidelijker beeld van het Absolute van het Zijn.
De beweging is er, onmiskenbaar en in de twee
richtingen exogeen en endogeen, in volume en in de diepte. Het kan dat die beweging er is opdat de spirit in de mens,
ervan de weerspiegeling, ervan het doel zou zijn.
Dit zou dan het
grote wonder zijn, dat rakelings loopt langs de zin die hij enkele tijd geleden
terugvond in zijn dagboek, overgenomen, stond erbij, uit lExpress. Een losse zin van enkele woorden slechts. Maar een zin
om erover te mediteren, omdat hij, geplaatst in het licht van het dagelijks wereldgebeuren,
er Eifeltorens boven uitsteekt. En
hij wil die zin hier herhalen:
Jamais dans
lhistoire de lhumanité, il ny a eu autant de savants à lécoute de
lunivers. Et leurs moissons célestes nous confrontent à un cosmos vertigineux,
qui aurait peut-être été programmé pour finalement produire lhomme.
Een kosmos
geprogrammeerd om de mens en de geest in de mens voort te brengen en te laten groeien in de richting van het Absolute, wat dit Absolute ook moge zijn. Het Omega van Teilhard de Chardin?
Of, wat ware er van de kosmos, indien de mens er niet was om er over na te denken. Er zou geen Stephen Hawking geweest zijn die ons (7.000 toehoorders in Leuven) gisteren kwam vertellen, hoe die kosmos er kwam en hoe hij is. Ik vraag me echter af of hij in zijn rede de (geest van de) mens centraal heeft gesteld?
26-10-2011, 07:32 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
25-10-2011 |
Wat de dag soms brengt |
Wat de dag soms brengt.
Dag
aan dag ben ik in mijn Blog geconfronteerd met mezelf. Ontleed ik mijn
handelingen, mijn gedachten. Ontleed ik de gebeurtenissen omheen mij. Ontleed
ik in hun geschriften, de gedachten en handelingen van anderen.
Sommige
dagen overheerst duidelijk het mystieke, het religieus-metafysische, om op
andere dagen rationeel en soms agressief te zijn. En ook gebeurt het dat totaal
verschillende elementen samenkomen in een voor mij wondere mengeling.
Men
zegt dat dit iets te maken kan hebben met mijn de stand van mijn bioritmes
intellectueel, emotioneel en fysisch - die gedurende een aantal dagen opgaande
zijn of afdalend, om van tijd tot tijd eens alle samen op een hoogtepunt te
komen afgewisseld met hun samenkomen op een laagtepunt.
Er is dus in mij een wereld van positieve,
neutrale en negatieve krachten aanwezig die me aanzetten dit te doen of dat te
laten, dit te interpreteren als hoogstaand, en dat als minderwaardig, maar hoe
die krachten bepalend zijn voor wat ik schrijf en niet schrijf, is voor mij een
raadsel.
Vandaag las ik de column
van Luuk Gruwez omdat hij zich gewaardigt te schrijven over, wat aartsmoeilijk
is, een dichtbundel. En erover te zeggen wat er kan over gezegd worden en te
zwijgen wat beter gezwegen wordt. Ik begin zijn stijl te kennen, meticuleus tot
op het bot, eruit halend wat er niet in staat en met veel goede wil een idee
opsnuivend, dat er eventueel zou kunnen in aanwezig zijn. Wel wetende hoe
moeilijk het is een goed gedicht te schrijven, en nu ook met zijn bespreking
van de bundel van Toon Tellegen.
Hij heeft al een punt als
hij het Filosofie in negligé noemt en met een indeling
komt als: Bakkeleien met woorden, Kunnen en niet kunnen, Het grote blauwe
niets. Wat dan handelt over woorden met een willetje, over de lezer en over de
schrijver en hierover te zeggen wat er kan over gezegd.
Al hoewel, het hier en ook
in de Standaard overgenomen gedicht, iets heeft, het blijft hangen. En Gruwez
heeft het uitgekozen omdat het hangen en vallen blijft.
want telkens hij niet over liefde schrijft,
wat een enkele keer gebeurt,
opent zich een afgrond voor hem,
net groot genoeg om in te vallen
en de lezer komt binnen, ziet hem vallen,
springt hem achterna.
Vreemde poëzie is het,
alsof poëzie alles kan zijn als de woorden maar beelden zijn met een boodschap,
en de lezer, schrijft Gruwez, en hij zal het wel weten: Hij kan de dichter zowel naar het niets als naar het leven volgen.
En wat even veel poëzie
moet zijn, brengen de tekeningen, door vader Boris Tellegen, aan de gedichten toegevoegd.
Dit is toch de idee van Luuk Gruwez.
*
Ik heb beslist mijn Blogs
van het begin van het jaar tot en met 30 juni, op 1 november uit de ether te
halen. Niemand leest die teksten nog. Het zal dus een zuivering zijn, want alle
begin is moeilijk heb ik eens gelezen als eerste zin in een beroemd boek, dat
in ons Vlaanderen een eerste prijs haalde. Dus het zal ook zo wel zijn.
*
25-10-2011, 00:14 geschreven door Ugo d'Oorde 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
Gastenboek |
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |