Eugène
Ionesco.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Er
komt een dag dat ik, vooraleer deze wereld te verlaten, orde op zaken zal
moeten stellen, want het kan niet dat ik alles achterlaat zoals het er nu bij
ligt en staat. Vooral in mijn boeken moet een schifting gebeuren en ook in de
vele teksten die hier en daar, met hun klad nog, liggen opgestapeld. Er zijn bijvoorbeeld
boeken die in hun rek blijven vele ervan heb ik zelfs nog niet geopend en
andere eens overlopen misschien, en mijn teksten en gedichten zijn een grote verwarring. Maar
dan gebeurt het dat ik, om een of andere reden, die ik niet ken of niet wens te
kennen, of niet nodig heb te kennen, een van die verwaarloosde boeken zo maar
uit zijn rek neem om het in te kijken en dan te vallen op een onderlijnde
passage, met een foto als bladwijzer erbij, en te lezen wat ik maar al te graag
wou lezen, een bevestiging van wat ik ook vroeger al geschreven had.
Zo
was er deze avond voor het gaan slapen, Fragments
of a Journal van Eugene Ionesco,
waarin ik, over een passage uit zijn Exit
the King de Engelse vertaling van Le
Roi se meurt - te lezen kreeg:
Is there a universal
consciousness? Is consciousness all pervading? Is there a dormant consciousness
in stone, as I believe Leibnitz thought? Neither Planck, nor Heisenberg, nor
Einstein, nor de Broglie wholly rejects the idea of a universal, cosmic
consciousness. There may be some
plan, some intention. If there is an intention, there is consciousness. These
thinkers do not exclude the idea of a God who would be that consciousness.
Een
kosmisch bewustzijn aanwezig in de steen van Leibnitz. Of, Hij die zich, verborgen
in de brandende braamstruik in het Boek Exodus, Ik Ben noemt, aanwezig in al wat IS.
Maar
ik viel nog op een ander punt dat ik aanhalen wil. Ionesco kon niets anders
meer dan schrijven. Zo lees ik op het einde van zijn tekst in zijn Journal, over Exit the King:
Perhaps I shall keep on
to the end writing books and plays, because I cant do anything but that. Im
incapable of any other profession. Since Ive known myself, I have never done
anything else.
Schrijven
is een ziekte, is een drug, ik voel het, ik beleef het. Mijn schrijven echter
heeft niet de geladenheid die een schrijver als Ionesco heeft. Ik neem over of
inspireer me op wat ik gelezen heb en voeg eraan toe wat ik zou kunnen gelezen
hebben.
|