Geschriften
Inhoud blog
  • Afscheid
  • Opgenomen.
  • Hoe ik er sta, vandaag?
  • Waar ben ik mee bezig?
  • Gesprek op zondag.

    Zoeken in blog



    14-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Droom

     



    Bladerend in een van zijn verre dagboeken – te ver in de tijd om de precieze datum te noteren - vond hij een passage terug, geschreven in zijn toen nog goed leesbaar handschrift:

     

    ‘Hij dacht een boek te kunnen schrijven over de normale dingen die ons omringen, met een minimum aan gebeuren, handelend over het leven van elk van ons, van elk van ons die zoekt naar wat niet te vinden noch te noemen is, schrijvend over de bewegingen van de geest in ons, over de bomen en de beemden, de landerijen en de dorpen in de lente, in de herfst, in de winter.

    Laat me, dacht hij nog, deze droom die zich vandaag wil loswrikken, die zich projecteren wil op het nog witte doek voor mij, laat me de projectie ervan meedragen doorheen mijn dagen en uitwerken tot een elegie van de levende geest.’

     

    Vandaag, wat is er van die grote droom geworden ? Niet zo heel veel. Hij schreef wel het boek, hij schreef en herschreef het, nu ligt het gebundeld in een van zijn schuiven, in herwerkte stukken en niet herwerkte, toegedekt als een kind wordt toegedekt voor het slapen gaan. Maar zijn ganse leven is door die droom getekend geweest.

    Of zoals de dichtregels van Francis Jammes die Maurice Gilliams aanbracht in zijn Elias of het Gevecht met de Nachtegalen:

     

    La poésie que j’ai rêvée gâta toute ma vie,

    Ah qui donc m’aimera ?

     

    Deze zin heeft zijn ganse leven doorkruist, maar het resultaat van deze obsessie was maar heel dun. En de tijd die hem nog rest even dun.

     

    14-02-2014, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    13-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.David en Bethsabee (IV)


                                                 

     

     Dit is dan het grote verhaal uit de Bijbel, het verhaal van koning David en Bethsabee en het is dit verhaal dat uitgebeeld werd door Jean van Roome (begin XVIIde eeuw) op acht abnormaal grote wandtapijten, die in het kasteel van de Renaissance in Ecouen te zien zijn.

     

    Maar mogen we even verder kijken, want we lazen nog niet zo lang geleden over de geschiedenis van David dat die niet zo zuiver was, evenmin als de geschiedenis van Israël. In een knipsel uit De Standaard van 16 januari 1997 lees ik dat:

     

    de Joden Hebron opeisten omwille van de graven van hun aartsvaders. Want zo staat er te lezen in de Bijbel dat nu zowat 4.000 jaar geleden aartsvader Abraham de som van 400 zilveren shekels betaalde voor een grot om er zijn vrouw Sarah in te begraven. Later vonden hijzelf, Isaac en Jacob en hun echtgenotes hun laatste rustplaats in de grot van Machpelah. Dat is de reden waarom de Joden denken meer rechten op de stad te hebben dan de 100.000 Palestijnen die er wonen.

     

    Niemand, maar schijnbaar dan ook niemand, hecht ook maar enig belang aan wat Kamal Salibi schrijft  in zijn boek The Bible came from Arabia[1], waarin hij Hebron (hbrwn) identificeerde met het huidige Khirban (hrbn) gelegen in de omgeving van de stad Qunfundhah in West-Arabie (ongeveer ter hoogte van Mekka), en schrijft Salibi nog : 

     

    l would not have been so certain, had it not been for the existence of a Machpelah (mkplh) and a Kiriath-arba (qryt ‘rb’), ‘village of four' or four  villages in  the  same vicinity,  which  l visited.  Those are today Maqfalah(mqplh) and the four villages Qaryat (qryt) Al Silan, Qaryat AI-Shiyab, Qaryat Asiyah, and Qaryat Amir. No other cluster of 'four villages' with construct names, the first part of the name being exactly Qaryat, is found anywhere else in the Near East. Nor have l been able to spot the name of Machpelah in any other Near Eastem region.

     

    Wat nut heeft het, mijn waarde Salibi een boek als  het  uwe,  dat één  van  de  meest  interessante gegevens bevat over de geschiedenis van het Joodse volk, de wereld in te sturen

    Want natuurlijk  neemt  niemand  in  Israël  u ernstig, zoals ze evenmin de hoogleraar, Ne'eman en de archeoloog Ze'er Herzog die het beiden hebben over de geschiedenis van het Joodse volk, ernstig willen of durven  nemen.

    We  lazen  hierover in  een uitgeknipt  artikel van De Standaard van 21 februari 2000 van Hilde van den Eynde, waarin onder meer gewezen werd op het feit dat:

     

    na zeventig jaren graven in het ‘Heilig Land’, de meeste archeologen niet meer twijfelen: de Israelieten waren geen slaven in Egypte, ze zwierven niet door de woestijn en ze hebben niet met de hulp van Jaweh het land van Kanaan veroverd.

     

    We zouden er ook nog Gunnar Heinsohn kunnen bijhalen die in een zelfde bemerking vooropstelt :

     

     Aus der tentativen Evidenzdatierung Megiddos ergibt sich ganz von selbst die Lösung des wohl schwerwiegendsten Problems in des archäologie Israels, also der Abwesenheit glaubwürdiger Schichten für das Israelitische Königtum zwischen –950 und –730.[2]

     

    Ook een artikel over King David in de National geographic van december 2010 wijst in deze richting: ‘Despite decades of searching, archaeologists had found no solid evidence that David or Solomon ever built anything’.

    Ze zouden moeten gaan zoeken in Saudi Arabië om sporen te vinden en van het paleis van David en van dit van Solomon.
     

    We wensen hier  niet verder over uit te weiden, het feit is dat de Israëlieten in de stad die ze Hebron (de eerste hoofdstad van David) noemen, heden ten dage gevestigd zijn en, dat ze er een wijk hebben gesticht die ze Kiryat Arba hebben gedoopt, zijnde de plaats waar het graf van hun aartsvaders zou gelegen zijn.

    Ik zou ook wijlen Kamal Salibi verder kunnen citeren en met hem, de weg afgelegd door Mozes, na hun vlucht voor het onheil uit Egypte, doorheen Saudi Arabië en Noord Yemen (en niet de Sinaï woestijn) kunnen volgen. Maar wat nut heeft het nog de dag van vandaag.

     

                                                  *

     

    Dit alles als  randbemerking  bij  wat we  de geschiedenis noemen van David en Bethsabee.  De Middeleeuwen en de eerste jaren van de Renaissance waren nu precies de periode niet om de Bijbel te gaan beoordelen, trouwens, voor onze Jean van Roome (en voor de Brusselse tapijtwevers) was het een belangrijke opdracht die uitgevoerd werd  zoals van hen werd verwacht, met veel pracht en praal wat zeker in de smaak viel van de mens van toen.



    [1]  Kamal Salibi : Secrets of the Bible People, Saqi Books, London, 1988.

     

     

    [2] Gunnar Heinsohn : Die Sumerer gab es nicht, Scarabäus bei Eichborn 1988.

     

    13-02-2014, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    12-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.David en Bethsabee (III)



    De geschiedenis van David, Uria en Bethsabee, is een van de meest gedetailleerde en meest geloofwaardige die vermeld staan in Samuel II. La Bible Osty schrijft zelfs in een voetnoot bij de aanvang van het verhaal :

     

    Le morceau qui suit (2-27) est,  par sa belle tenue littéraire, un des meilleurs de la Bible. Le narrateur poursuit son récit avec l'impassibilité d'un rapport de police. David ayant commis l'adultère avec Bethsabée, la femme d'Uriah, cherche à couvrir leur faute commune. Il a d'abord recours à un stratagème, qui échoue. Il décide alors d'assassiner Urie, et il confie cette tâche au chef de l’armée. 

     

    En de opdracht waarin aan Joab gevraagd wordt Uria in het heetste van het gevecht te sturen opdat hij zeker gedood zou worden wordt aan Joab overhandigd door Uria zelf.

    Het  verhaal neemt  dan een andere wending. Joab zend een boodschapper terug naar David om te vertellen  hoe Uria aan zijn einde kwam. En David, wat zegt hij tot de boodschapper, want dit ook is typerend voor de sluwerd die hij was :

     

    25. Toen zei David tot de bode. Trekt u deze geschiedenis maar niet al te zeer aan. Het zwaard verslindt nu deze dan gene. Zet de strijd tegen de stad krachtig voort en maak haar met de grond gelijk. Zo moet u hem moed inspreken.

     

    26. Toen de vrouw van Uria vernam dat haar man dood was hield ze de rouwklacht over haar echtgenoot

     

    27. And when the mourning was past. David sent and fetched her to his house, and she became his wife, and bare him a son. But the thing that David had done displeased the Lord.

     

    De eerste zoon sterft na een ziekte en in hoofdstuk 12, vers

     

    24. Daarna troostte David zijn vrouw Bethsabee. Hij kwam bij haar en sliep met haar. Zij baarde een zoon en noemde hem Salomon.

     

    *

     

     

    Het is uit het geslacht van David, via Salomon, de zoon van Bethsabee, dat uiteindelijk, uit een Jacob, Jozef geboren wordt, zoals we lezen in Mattheus, chapter l, vers 16 :

     

    16. Jacob nu was de vader van Jozef, de man van Maria en uit haar werd geboren Jezus die Christus genoemd wordt.

     

    Wij hebben  hier geen probleem mee, we weten immers dat Lucas ook twijfels had als hij schrijft in 3, 23:

     

    23. Deze Jezus nu was bij zijn optreden dertig jaar. Hij was in de opvatting der mensen, de zoon van Jozef, de zoon van Eli[1]

     

    Maar wat ware er gebeurd en wie zou de opvolger uit het huis van David geweest zijn indien Bethsabee geen bad had genomen onder het terras van David en dit de avond dat “she was purified from her uncleanness” of was het precies daarom dat ze zo kwistig het water over haar heen liet vallen, en is het uit deze kwistigheid dat het geslacht van David, zoals het opgetekend staat bij Mattheus, ontstaan is ?

     

    Vervolg morgen



    [1] And Jesus himself began to be about thirty years of age, being (as was supposed) the son of Joseph which was the son of Heli.

     

    12-02-2014, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    11-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koning David en Bethsabee (II)

     


     

    Uria the Hethiet, de echtgenoot van Bethsabee, was gelegerd aan het front, wie weet hoe lang reeds dat hij het echtelijk bed onbeslapen liet.

    Het zou dus goed kunnen dat Bethsabee, om de aandacht te wekken van David, van wie ze wel moet geweten hebben dat hij zijn kamer had op een hoger gelegen terras, het water overvloedig vloeien liet over haar lichaam, een lichaam dat als van amber was in het avondlicht.

    Het kan ook dat ze zich simpelweg zonder bijbedoeling, in alle soberheid ontdeed van haar uncleanness. Maar David, zag haar en was verblind door haar schoonheid en hij wou haar in zijn bed.

     

    Nochtans wist David genoeg, dat overspel met de dood werd gestraft, want stond er niet geschreven in Deuteronomy, 22,22 :

     

    Wanneer een man op heterdaad betrapt wordt terwijl hij gemeenschap heeft met een getrouwde vrouw dan moeten beiden sterven, de man die gemeenschap had met die vrouw en ook de vrouw. Zo zult gij dit kwaad in Israël uitroeien.[1]

     

    En met Bethsabee in verwachting tracht David de zaak op zijn manier op te lossen. Hij roept via Joab, de bevelhebber, Uriah terug van het front in de hoop dat hij bij zijn thuiskomst in het echtelijk bed zal slapen. Maar Uriah moet lont geroken hebben, want hij gaat die eerste nacht niet naar huis. En we lezen in Samuel II, 11, vers:

     

    9. Maar Uria overnachtte in het portaal van het paleis bij de dienaren van zijn heer en hij ging niet nar huis. 

     

    10.Toen aan David gemeld werd dat Uria niet naar huis was gegaan zei hij tot Uria: ‘U hebt toch een hele reis achter de rug, waarom bent u niet naar huis gegaan?’

     

    11. Uria antwoordde: ‘De ark en Israël en Juda zijn ondergebracht in loofhutten en mijn heer Joab en dienaren van mijn heer liggen in de open lucht. Kan ik dan naar mijn huis gaan om daar te eten en te drinken en bij mijn vrouw te slapen?

     

    En David laat hem een dag langer blijven, nodigt hem uit op een rijkelijk diner en zorgt ervoor dat hij dronken buiten gaat, maar Uriah gaat nog steeds niet naar huis.

                13. David nodigde hem uit om aan zijn tafel te eten en te drinken en voerde hem dronken. Toch ging Uria weer slapen op zijn brits bij de bij de dienaren van zijn heer en hij ging niet naar huis.

     

    14. De volgende morgen schreef David een brief aan Joab die hij door Uria liet overbrengen.

     

    15. In de brief schreef hij het volgende:’ Zet Uria vooraan in de strijd, waar het hevigst gevochten wordt en trek u dan achter hem terug, zodat hij wordt getroffen en sneuvelt.

    Vervolg morgen

     



    [1] If a man be found lying with a woman married to an husband, then they shall both of them die, both the man that lay with the woman, and the woman: so shall thou put away evil from Israël.

     

    11-02-2014, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    10-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koning David en Bethsabee (I)





    Een van de meest frappante geschiedenissen uit het Oude Testament is wel deze van Koning David en Bathsebee die gedetailleerd opgetekend staat in het boek II Samuel van de Bijbel . Om een trouwe lezer ter wille te zijn ben ik deze gaan plukken uit mijn  Willibrordus-Bijbel van 1975, uitgegeven door de Katholieke Bijbelstichting, Boxtel, Uitgeverij Emmaus – Brugge.

     

    En ons verhaal beginnen we in hoofdstuk  11 van het Boek Samuel II :

     

    1.Omstreeks de jaarwisseling wanneer de koningen te velde trekken, liet David Joab met zijn eigen lijfwacht en alle Israëlieten uitrukken; ze vernietigden de Ammonieten en sloegen het beleg voor Rabba. David zelf bleef in Jeruzalem

     

    Beter ware geweest dat David zelf zijn leger had aangevoerd ‘wanneer de koningen te velde trekken’ dan ware niet gebeurd wat nu zal gebeuren, en dan had de wereld er misschien gans anders uit gezien :

     

    2. Op een avond stond David van zijn rustbed op ging wat wandelen op het dakterras van het paleis. Vanaf hzet terras zag hij een vrouw die aan het baden was, zij was heel mooi.

     

    3. David liet naar de vrouw informeren en er werd hem gezegd: het is Bethsabee, de dochter van Eliam, de vrouw van Uria de Hethiet.

     

    4. Toen zond David boden om de vrouw te halen; ze kwam bij hem en hij sliep met haar, terwijl ze na haar menstruatie nog in de tijd van haar reiniging was[1]. Daarna ging ze weer naar huis.


    En wat gebeuren moest gebeurde :

     

    5. De vrouw was zwanger geworden en ze liet aan David berichten: ‘ik ben zwanger’[2]

     

    Onderbreken we hier even ons bijbelverhaal om morgen terug te komen met het vervolg van ons verhaal.


    [1] De tekst van de King James’ versie van de Bijbel is heel wat sprekender: ‘And David sent messengers, and took her; and she came in unto him, and he lay with her; for she was purified from her uncleanness: and she returned unto her house.

     

                 [2] 5. And the woman conceived and sent and told David, and said, I am with child.

     

    10-02-2014, 10:48 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    09-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El Convento de Mafra



     

    Zo schijnt het gemakkelijk een pagina te vullen als je blijft hangen bij het eerste beeld dat je beroert en erover schrijven gaat terwijl het regent tegen het raam en de bomen zwijgend staan alsof het ze niets kan schelen of het nu regent of niet, zoals het ook mij niet raakt.

    Ik zou nu over Tournus kunnen spreken en over Brancion dichtbij, met een Romaans kerkje, waar de doden opstaan uit hun graf, de dag van het Laatste Oordeel; of over het kerkje van Chapaise, waarvan Pierre een potloodtekening maakte die ophangt in de kamer waar ik soms schrijf.

    Ik zou over Evora kunnen schrijven of over el convento de Mafra met een gevelbreedte, volgens Saramago, van meer dan 1200 meter. Een klooster, waar ik was, en die zo groot is dat Saramago, er in zijn ‘Viaje a Portugal’[1] - een boek dat ik ook in het Spaans las - over schreef:

     

    El convento de Mafra es grande. Grande es el convento de Mafra. De Mafra es grande el convento. Son tres maneras de decir, podían ser alguna màs, y todas se pueden resumir de esta manera simple: el convento de Mafra es grande... (pag 419).

     

    Waarom ik zijn werken niet in het Portugees lees is voor de hand liggend, ik ken enkel de lidwoorden in die taal, maar Saramago lezend in het Spaans is voor mij alsof ik hem lees in zijn eigen taal en dit is de reden waarom ik hem, zonder scrupules, citeer in het Spaans, juist zoals ik Pessoa citeer in het Frans, maar ik schreef dit reeds misschien.

     

    Het weze me vergeven. Ik ken dan toch de charme van hen te begrijpen alsof de woorden rechtstreeks van hen kwamen maar dan omgezet via de vertaler die ik ben.



    [1] José Saramago: ‘Viaje a Portugal’, Santillana ediciónes generales, segunda edición, 2007.

    09-02-2014, 00:18 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    08-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgerakelde geschriften



     

    De lade van zijn schrijftafel ligt vol met bladen tekst die hij jaren geleden schreef, nota’s, stukken van gedichten, regels die een gedicht hadden moeten worden en nooit zijn uitgeschreven en een blad dat hij terugneemt.

     

           Langs deze plaatsen vloeit

    de stroom heel diep, een hartlijn

    in de palm van de warme aarde.

     

    Hij dacht dat dit later een gedicht geworden was, hij kon het opzoeken. Maar op een ander blad, een nieuw beginnen, onsamenhangend :

     

           Langs deze plaatsen vloeit

    de stroom heel diep, een hartlijn

    in de warme palm van d’aarde.

     

    We lazen er van Eliot zijn gedichten,

    zoals we, in het golvend koren

    vroeger Hamsun lazen.

     

    En in ons voeten nu geschoven,

    een cola blik, een oude schoen,

    weerspiegeling gebroken,

     

    En wij tot op het been geledigd

    een naam gespeld, een woord bedacht

    en opgetekend om het te vergeten.

     

    Vergeten de woorden alsof die door een ander geschreven waren en zoals immer de lucht doorboord met elektronen van woorden, hopende op geheime krachten die de woorden schikken zouden en te verbinden al wat was met wat nog komen moet.

     

    Hij dacht aan een vriend uit een vreemd land die hem vertelde dat in zijn land, de radioprogramma’s elke dag eindigden met een gedicht. Hij vertelde hem over een gedicht dat begon in het oneindige, afdaalde naar de lijn van de stroom door het land, naar een boot op de stroom, een man in die boot, naar een boek in zijn hand, naar een woord in het boek, immortality.

     

    En nu, om de rusteloosheid van zijn gevoelens te doorbreken, een oase zoekend in de woestijn van zijn geest, zijn schrijftafel overladen met boeken en tijdschriften, boeken die hij opzij moet duwen – hij heeft de indruk dat al deze boeken zich tijdens zijn afwezigheid verplaatsten – om een plaats te vinden voor zijn dagboek waarin hij schrijven wil.

     

    Het dagboek, zijn gezel, dat hij de laatste tijd verwaarloosde omdat zijn blog alles opslorpte wat hij te schrijven wist. Trouwens een dagboek dat niemand lezen zal en misschien na zijn dood op een dag te koop zal liggen als het regenen zal, op een of andere stand aan de Sint-Jacobskerk bijvoorbeeld, tussen oude gravures en vergane boeken.

     

                                   Dit zal dan zijn opdracht geweest zijn, dagboeken vol te schrijven om uit te komen op de rommelmarkt

    08-02-2014, 09:45 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    07-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gentiaan




    Gentiaan in augustus.

     

    Niet elk van ons heeft gentiaan

    zien bloeien op de Lona-alp,

    terwijl het sneeuwde,

    witte vlokken

    op donkere gentiaan,

    alsof met stuifmeel toen bestoven,

    en al even onverwacht,

    bevruchting gaande was.

     

    En dachten we

    geen overgang in wat van beide is,

    want bloem die zaad al is

    en zaad al bloem,

    conceptie van

    wat amper door de tijd

    gebonden is,

     

    En sneeuw en stuifmeel

    op onze hoofden neergekomen,

    ook wij bevrucht en onze geest

    als rijpend zaad ook kiemen zal

    om op te stijgen

    al sneeuwde het

    terwijl het pas augustus was.

     

    En wij ook toen gedacht,

    de dood nog onverwacht.

    07-02-2014, 10:17 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    06-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pas de Lona en D.H.Lawrence

     




    Soms gebeurt het dat ik niets te schrijven heb, dat ik de moed niet heb te gaan bladeren in een of ander boek, de moed en de kracht niet om te gaan neerzitten voor mijn klavier, alhoewel ik weet dat ik een tekst te schrijven heb. En dan gebeurt het kleine wonder, schuiven plots gedachten door mijn geest en ben ik in de bergen op de weg over de rotsen naar le Pas de Lona, en op het einde van die stevig stijgende rotsweg gekomen - die ik ettelijke malen heb afgelegd - kom ik boven op de alpenweide waar de weg zich verder slingert over de alp tot aan de Pas de Lona of de overgang tussen twee valleien.

    Echter eens aangekomen op de alpenweide en vooraleer verder te gaan, neem ik  een rustpauze en ga ik naar links, naar een kleine moerassige vlakte met edelweiss, met gentiaan, met arnica en genepi. Een grote verrassende mengeling van grassen en mossen en bloemen, een wondere kleine tuin met stil vloeiend water waar het heerlijk is te vertoeven.

     

    Je loopt er rond met je camera, je tracht er elke bloem, elke plant te fotograferen alhoewel het niet hoefde, want het beeld is in jou geprent en zal je niet meer loslaten, zelfs al weet je, dat je nimmer meer  de klim zult doen en die specifieke plaats nimmer meer bezoeken zult. Maar ze staat gebrandmerkt in je geest.

     

    Niemand zal weten over welke plaats het precies handelt, enkel zij die het pad, vertrekkende van uit Grimentz[1] en komende ter hoogte van de bomengrens, naar links, richting het zuiden nemen,  een kleine alpage  oversteken en dan immer naar links, over de bergstroom om, in de flank van de bergrug, naar het westen toe, het gewenste pad te vinden dat steeds maar stijgend doorloopt tot de hoger gelegen alpage, waar die speciale tuin zich bevindt.

    Maar wat de gentianen betrof die ik er vond, las ik later,
    in dat ‘Putje van Milete’ van Stefan Hertmans – gehaald uit de duizend pagina’s gedichten van  D.H. Lawrence,  die fameuze zin waar Lawrence een prachtig gedicht aan ophing:

     

    Not every man has gentians in his house

    In soft September, at slow, sad Michaelmas

     

    Vertaald door Hertmans als:

     

    Niet iedereen heeft gentianen in zijn huis

    In de zachte maand september, op trage, droeve Sint-Michiel[2]

     

    Stefan Hertmans schrijft waarom hij dit gedicht zo indrukwekkend vindt: ‘Griekse mythologie, christelijke symboliek, autobiografie, ze komen hier samen in een onomkeerbare gang naar de hel.’

     

    Ikzelf had genoeg aan de beginregel en schreef mijn gedicht met een totaal andere visie. Ik heb het al eens gepubliceerd als blog in 2012, maar ik heb het herwerkt en herneem het morgen.

     


    [1] Grimentz, dorpje in de Val d’Anniviers op 1500m hoogte, die aanvangt even buiten Sierre op de weg naar Brig.

    [2] Het volledig gedicht met de verklaring van Stefan Hertmans in ‘Het Putje van Milete’, een bundel hoogstaande essays. Meulenhoff, 2002.

    06-02-2014, 00:17 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    05-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog Chartres



     

    In de valavond vlucht hij weg in Charpentier’s kathedraal van Chartres. Zijn ganse leven is zo een vluchten geweest uit de realiteit, de onaangename dingen ver wegschuivend om te trachten op te stijgen in het domein van de geest.

     

    ‘Le vitrail gothique, toujours expliqué, toujours inexplicable qui durera le temps du ‘gothique vrai’. Maître et serviteur de la lumière et dont l’effet vient moins de la couleur de ses verres que d’une certaine qualité inanalysable de cette couleur et de ce verre … car en réalité ce verre ne réagit pas à la lumière comme une vitre ordinaire. Il semble devenir une pierre précieuse qui ne laisse pas tellement passer la lumière mais qui devient elle-même lumineuse … Vitrail et gothique vrai, sont inséparables et comme le gothique vrai, le vitrail est un produit de haute science. Le vitrail est un produit de l’alchimie.’

     

    Wat is dit blog van hem anders dan zijn tocht langs de wegen van de geest, de wegen van de bezieling van zovele anderen die hem meeslepen met hun gedachten, hun bevindingen en hem gelukkig maken met een gevoel in meer, een kennis in meer.

    En zijn dankbaarheid is groot voor het immens creatieve van zijn broeders in de geest, uit ver vervlogen tijden, die door hun ingesteldheid, door hun poëtische verworvenheid nog immer aanwezig zijn onder ons, hun creatieve geaardheid aanwezig in de materie van de glasramen, lichtend zoals poëzie het licht van de geest uitstraalt, of het woord dat levend wordt in het glasraam.

     

     

    05-02-2014, 00:05 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    04-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adonis





    Ik  heb in mijn rekken boeken, een boekje van Adonis staan,  ’ An introduction to Arab poetics’. Een prachtig uitgegeven werkje, vertaald uit het Arabisch door Catherine Cobham en handelend voor een groot deel over de band tussen de Koran en de poëzie.

    Adonis, geboren Ali Ahmad Saïd Esber (°1950) komt uit een Syrische Shiïete familie en woont sedert bijna dertig jaar in Frankrijk. Hij wordt aanzien als een van de belangrijkste hedendaagse Arabische schrijvers en dichters.

     

    Le Monde van 31 januari publiceert een interview met Adonis naar aanleiding van het verschijnen van zijn ‘Printemps arabes’(1], een verzameling van  24 persartikels in diverse dagbladen over de laatste drie jaren verschenen. Deze handelen minder over de in gang zijnde revoluties  - wel  een eerbetoon aan Tunesië: ‘Une alie de papillon tunisien a engendré un ouragan arabe’ – dan over de structurele moeilijkheden die een beletsel zijn voor de Arabisch-musulmaanse wereld om te evolueren naar een democratie.

    Adonis is een voorstander van de zo noodzakelijke scheiding van religie en staat. Opmerkelijk is zijn oordeel over de Arabische maatschappij die bij beschuldigt ter plaatse te trappelen ‘sans vision, sans science, sans art, sans philosophie.

     

    Zijn lauwe houding ten overstaan van de Syrische president Bachar al Assad stuitte op zware kritiek vanwege ‘de Intelligentsia van het Midden-Oosten’. Maar Adonis, schrijft Le Monde, ‘persiste et signe’. Met nog een raad van de recensente, Cathérine Simon : A lire la tête froide.

    Misschien zijn er onder mijn lezers die interesse hebben en zich een beeld willen vormen over wat er op heden omgaat onder de midden-oosterse ‘intelligentsia’?




     

    [1] ‘Printemps arabes. Religion et Révolution’ d’Adonis. traduit de l’arabe par Ali Ibrahim, La Différence, ‘Politique’ 160 p., 16€.

    04-02-2014, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    03-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chartres, de Kathedraal

     



    Louis Charpentier in zijn ‘Les Mystères de la Cathédrale de Chartres’[1] spreekt over de Spiritus Mundi van de alchemisten of de wouivre ailée, le grand serpent céleste die de aarde omhult met een groot vitaal krachtenveld dat even onmisbaar is als water en lucht, als aarde en vuur.

     

    De aarde wentelt dit krachtenveld binnen in de richting van west naar oost. Het impact ervan op de mens loopt van het oosten in de richting van het westen. Dit is de reden waarom het koor van de kerken en kathedralen gericht is naar het oosten; waarom de priester zich destijds voor het altaar opstelde met de rug naar de gelovigen, de armen open gespreid, de handpalm gestrekt teneinde deze krachten op te vangen en door te geven aan de gelovigen  en zegt Charpentier, de gelovigen staande de mis bijwoonden  nu-pieds pour conjuguer en eux le courant qui vient du sol à celui qui vient du ciel .

     

    Vandaag is dit totaal overbodig, is deze metafysische ingesteldheid, deze ganse symboliek van een kosmische verbondenheid totaal verloren, gewild of uit pure onwetendheid. Alles wordt nu herleid tot weinig zeggende woorden die naakt over de hoofden van de mensen, via een micro, worden uitgegoten.

     

    En Charpentier schetst in enkele lijnen het essentieel verschil tussen de romaans en de gotische bouwstijl:

     

    Le Roman statique par essence, a ses formes dirigées du haut vers le bas, la voûte pèse sur les murs. Le Gothique bâtie sur une dynamique de pression, a ses forces dirigées du bas vers le haut. La voûte romane s’écroule, la voûte gothique…ne pèse plus mais gicle vers le haut sous les poussées des contreforts latéraux.

     

    Ik denk dat de gotische kathedraal zuiver alchemistisch is, dat ze een athanor is; dat haar ruimte een kosmisch geladen ruimte is die de mens optillen moet naar een nieuw, zuiverder en intenser leven, optillen moet naar de mens die hij zogezegd was vóór de val. De kortzichtigheid van de mens van deze aarde, die de goddelijke wetten meent te kunnen bepalen en deze oplegt aan de mens in de wereld, heeft de gotiek niet begrepen, de gotiek is de maatstaf van de nieuwe mens.

     

     

    [1] Louis Charpentier: Les Mystères de la Cathédrale de Chartres, Robert Laffont, 1966.

    03-02-2014, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    02-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dag opende



     

    De dag opende

    op een kreet, vandaag,

    een kreet die honderdvoudig

    hangen bleef,

    snijdend door mijn leden,

    door de cellen van mijn geest.

     

    Het land met letters

    bezaaid

    maar geen woorden

    toen we hoorden

    dat er een tijd zou komen

    dat jij er niet meer bent 

    in een straat of een huis

    waar je immer waart.

     

    We hielden de adem in

    voor een lange tijd.

     

    Terwijl het regende

    en winden in de bomen,

    vertelden

    waar we waren,

    overmoedig destijds

    en o zo jeugdig,

    over  onweer in de Highlands

    en zonovergoten

    wijngaarden in de Valais,

     

    Hoorden we

    en hielden de adem in

    voor een lange tijd.

     

    En vanmorgen,

    of ik spreek of ik zwijg,

    of ik smeek of ik wanhoop,

    of ik treur of ik aanvaard,

    je echo zal er zijn

    een lange tijd.

     

    Gedachten die  blijven

    In sferen

    waar ze niet hoeven te zijn:

    kan het niet

    dat er een wereld zou zijn

    zonder jou.

     

    Jij glimlachend

    zoals ik je laatst zag,

    ik doorboord,

    met zorgzaam hart.

    02-02-2014, 05:34 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    01-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gegoochel

     




    Flintergedachten

    lijk vlinders

    in onze handen terecht gekomen,

    gegoochel van woorden

    zonder zin noch betekenis,

    een waterbeeld

    van klaterzilver

    met wolken getint.

     

    Roerloos hangen dagen

    te dromen

    tot ze voorbij zijn

    terug te komen

    om opnieuw dicht te gaan,

    keer op keer

    gevolgd en opgetekend

    en er voor altijd te staan.

     

    Witte bladzijden

    Geruisloos doorzichtig

    over lege velden

    tot inkeer gekomen,

    voor een lange wijl toegesproken

    en opgevuld

    met symbolen,

    strakker dan ooit.

     

    Kom ik aan je deur voorbij,

    geopend of gesloten,

    dan wacht ik even

     

    tot het tijd wordt

         om verder te gaan.

     

    01-02-2014, 08:01 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    31-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lettre à Gustave




    Mon  cher ami Gustave, ‘fratello mio’,

    En ce dernier jour du mois de janvier 2014, je sens la grande envie de m’adresser à toi.

     

    A toi, dans ton ‘Home du Soleil’ où je te sais présent comme si j’étais là avec toi. Comme si je te voyais assis, au fond du couloir et me voyant approcher, que tu te levas pour me saluer en me serrant dans tes bras, chaudement comme cela a toujours été le cas lorsqu’on se rencontrait.

     

    Que de souvenirs, que de joies intenses, que de moments précieux passés ensembles. Fut-ce le Bieshorn, ou la Cabane du Tracuit, fut ce Les Couronnes de Breyonnaz ou l’orage de grésil à la descente ; fut-ce les cabanes du Grand Mountet, de l’Arpittettaz, de Moiry, fut-ce une des nombreux descentes en la forêt à la recherche de chanterelles, de pieds de moutons, d’agarics, fut-ce le jour où tu m’amena au Déjert, au-dessus d’Ayer, pour y trouver l’auberge fermé, mais toutes sortes de boissons qui nous attendaient dans la cuve où coulait l’eau de la source.

    Innombrables ces souvenirs que j’ai eus le grand plaisir de partager avec toi, Gustave, mon grand ami, fratello mio, comme j’aimais t’appeler, parce que tu étais un frère pour moi.

     

    Je ne t’écris pas souvent, mais il n’y a pas de jour que je ne pense pas à toi. Ce jour-ci, le dernier jour de janvier, je me hâte de te saluer et de te serrer dans mes bras pour te répéter ce que tu signifies pour moi, pour te rappeler le grand ami que tu es resté et combien je me sens séparé de toi.

     

    Sache que nous ne nous sommes jamais séparés, sache que je suis avec toi dans ton home et que toi tu es ici avec moi dans ce plat pays que tu connais.

     

    Je te salue de tout cœur en te souhaitant une très bonne journée, pleine de lumière, pleins de souvenirs, pleine d’amitié.

     

    Charles

    31-01-2014, 07:29 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    30-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geheime formule




    Geachte Lezer,
    U bemerkte het reeds, maar van tijd tot tijd de Computer van Bloggen speelt me parten, hij vergast me telkens op een vreemde formule die ik, ondanks mijn herhaalde pogingen om deze te deleten, er maar niet altijd in slaag, met het gevolg dat u ziet.
    Ugo en Karel

    30-01-2014, 09:55 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Harry Mulisch


     





    ‘Het leven hangt met toevalligheden aan elkaar’

     

    Schrijft Harry Mulisch  in zijn ‘Ontdekking van de Hemel’, of, anders gezegd met de woorden van  Ada, een van de hoofdpersonages:

     

    ‘Volgens mij is alles voorbestemd. Het staat allemaal in de lijnen van de hand.’

     

    Voor mij is dit duidelijk het geval wat zijn ‘Ontdekking’ betreft, deze voorbestemming  is het hoofdthema van zijn boek. Ik zie hoe hij gewerkt heeft alsof hij begonnen is met de laatste bladzijde en hieruit alles is voortgevloeid, en niet omgekeerd zoals men verwachten zou dat alles voortvloeit uit het begin.

    Ik weet dat dit een boude vooropstelling is, maar de wijze waarop hij, met  liefde en trots, zijn zakboekje toonde – een beeld op tv dat me is bijgebleven - waarin hij de structuur van zijn roman had geschetst, neigt in deze richting. Het boek, waar ook een psalm van de Bijbel naar verwijst, was dan wel het zakboekje van Mulisch zelf.

     

    Ik zou andersom werken, ik zou beginnen bij het begin en zien waar ik zou uitkomen, zoals bij een tekening waar je begint bij een lijn getrokken over het wit blad Steinbach en dan zien hoe je deze lijn geleidelijk aan kunt aan-en opvullen. Maar wat betreft de omstandigheden – ik noem dit geen toevalligheden - volg ik hem, we ontkomen niet aan het leven dat we hebben, het wordt ons opgedrongen, we moeten er alleen voor zorgen niet over de streep te gaan. En dan kunnen we stellen dat ons lot getekend ligt in de lijnen en lijntjes van onze (linker)hand.

     

    En als Mulisch geen Nobelprijs winnaar literatuur is geworden dan ligt dit niet aan hem, noch aan zijn werk, maar aan de omstandigheden.

    Zo, gaat het dan, je produceert een boek van negenhonderd pagina’s en dit laat je toe te hopen. En ik vermoed – ik zou het in elk geval gedaan hebben – ik vermoed dat je dan elk jaar, als het ogenblik gekomen is, verwacht dat je gebeld wordt om je te zeggen dat je de meest prestigieuze prijs die je als schrijver kunt ontvangen, werd toegekend.

     

    Uiteindelijk denk ik dat hij te vroeg gestorven is om zijn hoop gerealiseerd te zien. Alhoewel, wat het Nederlands taalgebied betreft er misschien een andere kandidaat in de schuif ligt en dan denk ik aan Cees Nooteboom.

    30-01-2014, 09:50 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    29-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbondenheid



    Hoe verbonden hij zich voelde deze morgen, deze gezegende wintermorgen. Het licht wit bijna en parelgrijs de luchten, de bomen bewust van hun kracht en hun grootheid, onaantastbaar in hun statigheid. En later op de dag, tijdens het gesprek met een vriend, ineens een lange stilte alsof ze opgenomen werden in de ruimte, en de tijd er enkele ogenblikken stilstond terwijl ze niets meer waren dan deel van de ruimte, deel van de tijd en deel van de bomen omheen het huis.

     

    Het zijn dergelijke momenten die hij opneemt in zijn blog. De andere dagelijkse gebeurtenissen krijgen geen gehoor, hij schrijft eromheen. Achteraf, zal van al deze dagelijkse dingen geen spoor gevonden worden in zijn geschriften die enkel de bewegingen van zijn geest en zijn gevoelens weergeven. Het zijn deze roerselen die in zijn vingers kruipen als hij begint te schrijven, zoals vandaag.

     

    Alles wordt dan een steeds maar weer terugkerende golfbeweging, dichter komen tot wat achter de dingen leeft. Hij weet dat hij het vinden kan in de kleinste mossen als in de verste galaxieën, in het oneindig kleine als in het immens grote. Hoe het te benaderen is, hoe hij er via het woord kan in binnendringen is precies wat hij altijd heeft beoogd en aan de basis lag van het dagboek dat hij bijhield.

     

    Dit is zijn zoektocht en zijn gebed hier op deze aarde.  Nog is alles een moeilijk te ontwarren kluwen, nog moeilijker gemaakt door de beperktheid van het woord. Maar hij ziet een uitkomst.

    29-01-2014, 00:06 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    28-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tao



     

    Een blog in het Frans voor een vriend - lezer die telkens een inspanning doet om me te volgen in het Nederlands.

     

     

    Dans notre ‘blog’ du 16  janvier  (le poème VI), nous nous sommes référés au contenu du chapitre 25 du ‘Tao le King’ de Lao Tseu où nous lisons : 

    ‘Il y avait quelque chose d’indéterminé et tout de même complet qui existait avant le ciel et la terre. Cette chose n’avait ni forme, ni son, elle ne dépendait de rien d’extérieur, opérant sans arrêt dans un mouvement circulaire. Elle peut être considérée comme la Mère de tous les êtres sous le ciel… Ne connaissant pas son nom, je le dénomme ‘Tao’.’ 

    Ainsi, Lao Tseu, il y a 2.500 ans, nous dit que l’Univers n’a pas connu de commencement mais qu’il y avait quelque chose d’indéfinissable qui était à l’origine de tous les êtres sous le ciel et qu’il désigne par le mot ‘Tao’, un mot qui est intraduisible, inexplicable, indéfinissable. Le  Tao est et il n’a d’autre modèle que lui-même. 

    Le Tao est-ce une substance ? Lao Tseu ne se prononce pas, il dit simplement que ce mot ne veut rien dire d’autre que quelque chose d’Indéfinissable, quelque chose qui était tout de même complet et qui existait avant le ciel et la terre. Si nous admettons que le Verbe dont parle Saint-Jean est quelque chose d’Indéfinissable, nous rejoignons Lao Tseu.
     

    Et lorsque nous consultons ‘La Fin des Certitudes’ d’ Ilya Prigogine ( Edition Odile Jacob, 1996, page 202) , il y a une image qui nous laisse rêveur et qui nous donne une très vague idée de ce que pourrait être cette Intelligence, incorporée, maçonnée dans la matière :
    ‘que dans l’atome d’hydrogène l’électron tourne pour ainsi dire, à peu près dix mille milliards de fois par seconde !’.
    Les auteurs de la Bible ignoraient tout cela, sinon ils n’auraient pas insisté que nous sommes poussière et que nous retournerons à poussière. Mais à l’heure actuelle et ceci depuis les années 1920, le voile qui couvre la matière et sa composition réelle se lève peu à peu.  

    Et je me demande parfois que serait devenue la civilisation occidentale si notre point de départ, au lieu d’un Dieu anthropomorphe, comme il nous a été présenté et continue à être présenté, avait été proposé comme quelque chose d'Indéfinissable.

    28-01-2014, 08:40 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    27-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Januari bijna voorbij





    Sprankels licht

    in brede banden schaduw,

    bloemen ons verrast

    van helleboris

    uit de kille aarde

    geboren

    zonder omwegen

    in meer dan franjes opgeschoten.

     

    Eksters krijsend in de bomen,

    Meesjes

    ondersteboven,

    en wij er langs gekomen,

    leeg gedacht

    maar innerlijk bewogen,

    de open luchten

    toegedekt met woorden,

    nog ademend.

     

    Kreten van groei overal,

    januari pas begonnen

    en reeds voorbij,

    hoe vlug de tijd

    amper opgetekend

    we houden hem niet bij,

     

    alsof tijd de wereld was

    en niet de taal.

     

     

    27-01-2014, 01:20 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/11-05/12 -0001

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 11--0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs