Geschriften
Inhoud blog
  • Afscheid
  • Opgenomen.
  • Hoe ik er sta, vandaag?
  • Waar ben ik mee bezig?
  • Gesprek op zondag.

    Zoeken in blog



    22-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fragment uit een Dagboek (3)




    Onstuitbaar is het leven, onstuitbaar de natuur. Lijk het water van de bron door de moslaag dringt en opborrelen gaat zodra de aarde ontdooit, zo stijgen in de boom de sappen vanuit de diepste wortels naar het hoogste punt van de kruin, zo gaan de botten zwellen en openen zich de bladeren als met een knal. En uit de warme aarde kruipt de bosanemoon op, het speenkruid, het bosviooltje,  een fuga van  het wondere leven.

     

    En de woorden van vader als hij met hem door de velden wandelt op deze trage zondagnamiddag als het licht weemoed is en de geluiden gedempt:

    ‘De tijd overweldigt me, het is lente en het is nog maar pas herfst geweest, alsof er geen winter was tussenin, en het zal zomer worden en een jaar zal voorbij zijn gegaan en zo zijn de jaren van mijn leven voorbijgegaan alsof het jaar maar een vingerknip was. Weet je, Ugo, we hebben niet het recht een ogenblik tijd te verspillen en toch doen we het en jij ook zult het vlug genoeg weten dat de seizoenen en de jaren voorbij hollen‘.

     

    Vandaag, de hese stem nog van vader in de kamer waar hij schrijft, de wind om het huis, de prangende stilte, en in zijn handen met bruine plekken reeds op de rug ervan, de trilling van zijn verre jeugd.

     

    Hoe onbezorgd hij toen was, vrij en licht van gedachten. De weiden met bloemen en vlinders, de geuren van gras en kruiden, de kreet van zijn bloed als hij neerlag onder de ruisende canadabomen. Hoe diep was dat alles niet weg gegroeid onder een eeltlaag van jaren. Wat bezat hij toen dat hij thans niet meer bezit of wat had dit ogenblik van nu nog gemeen met wat toen zo reëel was, zo tastbaar, zo helder was.

    22-01-2014, 00:57 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    21-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fragment uit een dagboek (2)



    2.

    Een vreemde gedachte om T.S.Eliot’s essay over Dante te lezen in het vliegtuig dat hem van Zaventem over Londen naar Glasgow bracht. En in die vreemde omgeving las hij, alhoewel Dante voor hem niet veel meer was dan een naam :

     

    ‘what I have in mind is that Dante is, in a sense to be defined… the most universal of poets in the modern languages’.

     

    En, schrijft Eliot nog:

     

    ‘The enjoyment of the Divine Comedy is a continuous process. If you get nothing out of it at first, you probably never will ; but if from your first deciphering of it there comes now and then some direct shock of poetic intensity, nothing but laziness can deaden the desire for fuller and fuller knowledge’.

     

    Hij wist nu dat hij eens Dante zou moeten lezen, dat hij alle andere boeken op zij zou moeten houden en verdwijnen in de poëzie van de Divina Commedia. Dit is een positief punt op zijn eerste reis naar Schotland, om er een paar vrienden te vervoegen.

    Glasgow was regen en zijn reiszak was achtergebleven in London zodat hij de volgende shuttle afwachten moest om dan de trein naar Perth te nemen, met de regen in lijnen op de ramen en tegenover hem gezeten een man who exploited a whisky distillery, zoals hij hem vertelde, en terwijl hij luisterde naar het vreemde accent, hij meer begaan was met het parfum van de jonge vrouw naast hem.

     

    Dicht bij Perth, de zon plots, en over het wijde heuvelende land, onder het zuiverste licht, de grote vreugde weg te zijn, vrij te zijn, in een totaal nieuw land en kennis te maken met de nieuwe mens in hem.

    En de trein glijdend tussen bossen en weiden, de spoorwegbermen zo dichtbij, begroeid met brem en heide, droog gras en kleine struiken, begroeid met mossen. Zijn jeugd kwam terug, de wilde geuren van varens, van grassen en heide en lage struiken: ‘Mijn koude hand had een warm vogelei geroofd’, o, Gilliams !

     

    Dit was zijn vervreemding, zijn jonge jaren geprojecteerd over het ontwakende land, over de plekken bruine heide met reeds het vermoeden van een lila-schijn en de wondere silhouetten van de bomen op de heuvelkam, er gewild en uitgekozen geplant in een verbazende afwisseling van vormen en tinten. Bomen tegen luchten van begeestering: het wonder van Schotland.   

    Dit was de reis geweest om aan te komen op het einde van de namiddag in Fortinghall bij Aberfeldy, ‘the heart of Scotland’, zoals het geschreven stond, waar hij zijn vrienden, de schilder Jef Vaes en zijn zoon Francis ontmoette.

     

    En de volgende morgen – van zijn vrienden nog geen spoor - na een korte nacht, het eerste licht dat over de bomen en de hellingen hing, een grote roerloosheid die hij niet terugvinden kon in zijn herinneren, met droombomen gegroeid over droomheuvels, en trage kraaien over het trage land.

    De hagen in bloei, wit, als met late sneeuw bedekt, zegt Eliot, en deze zin ook zit in hem geprent, want Eliot is een grootvertrouwde. Het land met weiden en heuvels, met schapen en lammeren is lijk een boek dat hij nog niet opende, hij kijkt naar de kaft ervan en leest de letters op de buitenzijde en de betekenis van de letters dringt niet tot hem door.

    Hij is gaan joggen door de straten van het dorp, tussen de morgenhuizen en keert terug naar het hotel om stil te staan bij een rechtopstaande steen in de weide boven een kleine bult aarde. Hij leest dat dit het graf is waar in de veertiende eeuw de slachtoffers van een grote ziekte begraven werden, hier gebracht op een slede, drawn by a white horse led by an old woman.

     

    En het land dat begint te leven : op de hoek van het kerkhof, de yew-tree waarvan hij las dat hij meer dan twee duizend jaar was; hij zag de oude vrouw en het witte paard, hij zag de vele lijken over elkaar op de slede en hoorde het rinkelen van de bellen en het glijden van de slede en de stilte van de wereld was de stilte van de dood.

     

    Pas daarna werd het land een vertrouwd iets, hij sprak erover met vader en zoon die hem opwachtten voor het  ontbijt. Hij kon hen vertellen over de oude vrouw en de yew tree. Hij wist reeds meer dan zijn vrienden die er al enkele dagen waren om te vissen en te schilderen. Aquareltekeningen die Jef hem toonde achteraf, kleurvlakken vol licht en tederheid, de Turner-geest van het land, het eeuwige erin neergestreken. Hoe slaagde hij erin om in enkele potloodlijnen de volumes aan te geven en daarna, o zo sober in te vullen met subtiele kleuren waar een ziel in sprak, de kreet van het  vakmanschap.

    Vrienden groeien dicht tot elkaar op dergelijke dagen, en dit was een nieuw begrijpen en misschien wel eigen aan het land dat hen betoverde : de stroom waar ze zaten, de kracht van het water, de rotsen grillig en losse, wondere stenen om mee te nemen naar huis.

     

    Op een andere dag was er het totaal verlaten kerkhof tegen de heuvel aanleunend, omheind met een afgebrokkelde muur in ruwe stenen opgetrokken, totaal verlaten op een korte afstand van de straatweg in de Glen Lyon. Hij was bezeten door verlaten kerkhoven met de met mos en onkruid overgroeide grafstenen. Eeuwen geschiedenis hier bijeengelegd, graven met namen van vader op zoon, van moeder op dochter, onleesbare namen, onleesbare data, onleesbare epigrafen en de bomen er omheen, geplant met zin voor kleur en vorm door de geslachten die er begraven lagen; eerst gezaaid en dan geplant  zoals men bloemen zaait en plant voor de komende zomer.

     

    De stenen op het kerkhof betasten om er de eeuwigheid in te voelen, met de hand over de half weg gegroeide namen wrijven, hopende, wetende dat ook hij eens zal herleid worden tot een grafsteen met zijn naam erin gebeiteld en uitgewist door de tijd.

     

    Elektronen van geslachten die hier gekomen zijn om te treuren, te bidden, te vergeten. Hij loopt tussen de graven en hun elektronen botsen tegen die van hem, hij kan enkel vermoeden dat er nog een aanwezigheid zijn moet van een sprankel geest die zich kruist met de geest in hem.

     

    Hij droomde maar, zoals Saint-John Perse : Et paix à ceux s’ils vont mourir qui n’ont point vu ce jour.

     

    21-01-2014, 00:08 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    20-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe gedichten





    Ik lees de geselecteerde gedichten van vijf Vlaamse dichters die kans maken de Herman de Coninck-prijs 2014 te winnen die op 30 januari – gedichtendag – wordt uitgereikt.

     

    Als ik die gedichten vergelijk met wat ik schrijf, dan zit ik nergens, absoluut nergens, of liever zit ik twee generaties achteruit. Ik heb dus mijn laatste van ‘oudsher-gedichten’, ‘Genesis IX’, ingelogd er volgen er geen meer die hierop aansluiten. En zal er best aan doen in de toekomst geen dergelijke gedichten nog voor te stellen, de wereld is aan gedichten zoals bijvoorbeeld dit van Tom Van de Voorde, zijnde één van de vijf die afgedrukt staan in de Standaard van 17 januari:

     

    Voor ik het busstation verliet

    en lang naar links keek, bedenk ik

    in mijn herinnering, was er niet zo veel dat

    ik had kunnen vasthouden, laat staan

    meenemen.

    De namen van rivieren, van dode straten,

    jouw handen, wat ik hun zei noch gaf

    toen je blik verdween en de mijne viel

    op het patroon van vloertegels, niet opgewassen

    tegen de slepende gang van jarenlang vertrek.

     

    Heb dan nog het voorbeeld van de vier andere dichters en weet nu min of meer hoe het moet en dus vooral ook hoe het zeker niet meer moet.

    Als ik verder wil wordt het dus de hoogste tijd dat ik me ga recycleren wat het schrijven van gedichten betreft.


    Rakel op man wat je niet meer

    vertellen zult

    als de steen er ligt

    waaraan je ten onder gaat

    languit uitgestrekt

     

    Hoopt dat je de tijd nog houdt,

    in kille oorden, of

    waar je heen gaat reizen

    het roekeloos einde

    dat je bereiken zult

    om er te mediteren,

     

    dralend over molshopen aan de boorden

    van de Leie,

    blootvoets struikelend,

    20-01-2014, 00:18 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    19-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genesis IX



    IX

     

    Verweven,
    onontwarbaar met de golfbeweging

    in en om de sterren en planeten
    zijn de golven
    in en om ons lichaam

    alsof er buiten wat van die golven is

    er niets meer is of niets meer moet.

     

    En is de kwantum fysica, de nieuwe bijbel

    die ons wordt gereveleerd, geschreven

    niet in het Hebreeuws, het Arabisch, Chinees

    of het Sanskriet

    maar in beeldverhalen die door allen zijn te lezen.

     

    En als Monod zijn slogan
    van de daken schreeuwt

    dat de mens zou weten, alleen te zijn in

    ‘immensité indifférente de l’Univers
    d’où
    , zegt hij, il a émergé par hasard’,

    dan aanvaarden we dit niet

    omdat de binding mens en Kosmos

    thans een zekerheid is.

     

    En, denken we

    - maar wie zijn we wel om dit te denken -

    is met de nieuwe bijbel een drie-eenheid

    nu tot stand gekomen:

    ‘the cosmotheandric principle’

    zo door Panikkar genoemd,

    of Cosmos, Theos en Anthropos,

    in innigste osmose versmolten.

     

    Arend moeten  we zijn en de hoogte kiezen

    om met gespreide vleugels, hangend op de wind,

    de golven energie te lezen

    die de ruimte vullen en met één blik te zien

    hoe wat zichtbaar is omkranst zal worden

    met wat onzichtbaar is.

     

    19-01-2014, 00:32 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    18-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genesis VIII




    VIII
     

     

    ‘Time present and time past

    Are both perhaps present in time future’.

    weet Eliot,

    maar, is het Sheldrake niet
    die we geloven moeten,

    dat misschien het heden

    door de toekomst wordt bepaald.

     

    En als de bomen zich dan neigen over ons,

    ons handen open , de geest in ons verweven

    als lucht en water,

    zodat we lucht en water zijn en niet weten

    of we morgen nog bereiken zullen omdat er

    zovelen zijn die sterven van wie we later

    zullen lezen, maar nimmer toch hun laatste woorden

    horen, omdat zo zacht gedacht

    en helemaal niet uitgesproken.

     

    De vrede zij met hen,

    zoals we hopen dat deze vrede,

    ook ons dies irae wezen zal, ons in paradisum.

     

    Maar hoe vreemd het is, hoe dieper we

    in structuur van Universum en materie

    binnenkomen, hoe van de waarheid

    die ons voorgehouden werd de schittering

    verbleken gaat.

    Of de revelatie die de Bijbel was verbroken,
    ,

    neergehaald door wat de wetenschap ons leerde

    over kwantum fysica,

    en dat al wat is met alles is verbonden

    en wij verweven in het universum-net.

     

    Zo geloven we en niemand

    kan het ons ontnemen

    dat Woord of Tao, het Universum is.

    En dachten we als alles verbonden is
    met alles, en alles
     

    naar Teilhard's Omega evolueren moet

    dan is het van uit dit Omega-punt

    dat alle energieën opwellen zullen,

    en het in mijn einde is

    dat mijn beginnen opgetekend ligt.

    18-01-2014, 03:06 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    17-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Leie

    De Leie

    is hier alom tegenwoordig

    al zeggen we het niet, we voelen het

    in onze leden,

    we accentueren het in onze woorden,

    of dacht je

    dat we niet zagen dat het licht,

    gemengd met water, uitzonderlijk

    een gedicht kon zijn.

     

    Als we het maar wilden,

    een gedicht kon zijn.

     

    Het zilte van de wind,

    de rimpelingen in het water,

    de meerkoeten

    afgedreven

    en de reiger soms,

    ongeschreven gedachten

    die we later optekenen zullen,

    op een blad Japans papier,

    in ‘encre lie de thé’,

    al weten we heel weinig

    van al wat is

    en van wat nog komen zal.

     

    Maar van de Leie kennen we

    de schilders en de schrijvers

    en hoe groen de beemden

    en hoe ruim de luchten

    in verwachting.

     

    Zo de tinteling,

    al twijfelend groen de bomen

    met Ooidonck’s torens

    in oude rust er boven.

    Aan de overkant, ver weg

    de kerk, de huizen

    en, wat er

    van de simpelheid der dingen is,

    is wat ons is bijgebleven.

     

    Al zijn we te oud geworden

    om ons te herinneren

    hoe de poëet erover sprak

    in zijn gezangen,

    toch gegroet de Leie,

     

    als onze geliefde.

     

     

     

    17-01-2014, 00:28 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    16-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genesis VI en VII

     



    VI

     

     

    Opgekeken dan naar Lao Tseu

    en gehoord van hem dat in den beginne

    iets Onbepaalds bestond,

    iets Onbepaalds dat toch volledig was,

    en van al wat komen zou de moeder was.

     

    Tao wist hij het te noemen.

     

    En wij denken gingen,
    ongestoord en onvervaard

    dat het Onbepaalde even goed

    het Woord kon zijn.

     

    En we zeggen konden zonder schroom

    dat in den beginne  Tao was,

    de Orde  die geen chaos was,
    geen tohu wa bohu

    maar die in potentie Universum was.

     

    En meer is er niet nodig voor wie maar zoeken wil :

     

    Want had je me niet gevonden

     je zou me niet hebben gezocht.

     

     

     

    VII

     

     

    Maar een schepping was er niet en ook niet nodig.

    Zoals het water borrelt uit de bron en beken vormt

    en beken stromen worden, zo borrelt uit het Woord

    wat in potentie al aanwezig is.

     

    Maar een schepping was het niet.

    en ook bij Augustinus bleef de vraag

    of er iets bestond uit een andere oorzaak

    dan dat Gij bestaat, want

    als Gij hemel schiep en aarde,

    dan was het onvermijdelijk uit het zaad

    van hemel en van aarde die er toen reeds waren.

     

    En dit is precies, zegt Fabre d’Olivet

    wat ‘Bereshit’ betekent :

    het aanwezig in potentie zijn.

     

    Want het niets is niets en uit het niets kan niets bestaan.

    Wel het Woord was er dat Tao was

    en uit wat Tao was is al ontstaan dat kon ontstaan,

    maar een schepping kom, een schepping was er niet.

     

    Hoe groot is onze eenzaamheid

    dat we schrijven durven dat er nimmer

    ofte nimmer een schepping is geweest maar iets

    zoals een nieuw en groots bewegen,

    dat opstond in het Woord dat in den beginne was.

     

    En we denken soms, zoals zovelen,

    dat ontmoetingen met mensen als met boeken,

    geplaatst op onze wegen, vingerwijzingen zijn

    van de Eeuwige Aanwezigheid

    die ons nauwlettend immer volgen blijft,

    die plots lichtend is waar schaduw drijven blijft

    zodat we gissen mogen, dat van tijd tot tijd,

    gewild, doorbroken wordt

    het totale van onze onwetendheid.

     

    16-01-2014, 09:37 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    15-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genesis IV en V






    IV                               

     

     

    Eeuw na eeuw, en nu veel vlugger

    het Woord verdringt de duisternis.                

     

    Geen overhaasting is vereist
    en zeker niet, zoals

    zo dikwijls is gebeurd, het zwaard gezwaaid

    en sprokkelhout met stapels, hoe groener nog                               

    hoe beter want des te langer vuur

    om Giordano Bruno te verbranden en zovelen                  

    ook die zochten wat hen dichter bracht

    tot wat er woonde van het Woord in hen.

     

    Vervloekt de mens die het geduld niet kent            

    als het Woord oneindig lang gedreven bleef

    om van het subatomaire af, atoom tot cel,            

    tot mens te bouwen, om aldus

    te wonen kunnen waar hij wonen wou.

     

    En de tijd gekomen die gunstig werd geacht,

    het Woord de bijbel inspireerde                                           

    in de wondere taal die het Hebreeuws toen was.

     

    Hoewel eigenlijk het hoorde dat inspiratie hier

    geboekstaafd werd in alle mensen-talen

    opdat blank en zwart en geel                                             

    het duidelijk weten zouden zonder onderscheid.

     

    Tot daar dan nog, een openbaring was het wel,

    al is het Woord dan God genoemd en geen Adonaï

    omdat de ‘Zeventig’ het graag zo wilden

    om de Grieken te behagen.

     

    Een eerste naam aldus, een aanzet

    voor de naam die ongeschreven blijven zal.

     

     

    V        

     

     

    Zo is thans van alle namen

    die we noemen, gekend de naam

    die ons verdeelt in plaats van te verenen.
    Zo hem beter niet uit te spreken en zeker
    geen triomf te roepen van te weten.
                                    

     

    Hoe zijn we ertoe gekomen, Hij spreekt toch niet    

    met woorden en ziet toch niet met ogen.

    Zijn taal is stilte tussen stilte ingeschoven,

    zijn blik zijn verre sterrenstelsels

    die woordeloos zijn naam wel horen

    omdat hij al wat is ook kan doorboren.

    alsof Hij, niet geest zou zijn getekend

    in bloem en plant in  dier en mens.

     

    Kom denken we de wereld is ons vreemd,

    de ontoegankelijkheid van spiegelwaters is zo broos,

    de biezen staan er rank, de torren en de wieren,                            

    het eendenkroos, verzameling van clusters elektronen.

     

    Hoe goed het is te weten niet te weten

    wat Hij ons verborgen houdt.

     

    Zo zwijg ons over goden uit de mens geboren

    Al was het nog zo mooi verteld in verzen

    En in koren. Ze denken wijs te zijn,

    Maar zeg ons, kan één naam

    Zijn wijsheid wel  verwoorden?

    15-01-2014, 00:13 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    14-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genesis I, II en III




    Genesis bestaat uit elf fragmenten die ik de volgende dagen ga inbrengen als Blog. Het is de herwerking van een lang gedicht dat ik jaren geleden geschreven heb. Sommige van mijn lezers hebben een vorige tekst in hun bezit. Maar ik wil dit gedicht een nieuw en ruimer leven geven, ook is de inbreng ervan een hulp om vol te houden wat ik zo zelfzeker begonnen ben.

     

    I
                                           

    In den beginnen was het woord.
    En het Woord zelve kende geen begin
    zodat het ook geen einde kennen zal..

    Een substantie in potentie was het,
    inhoudelijk geladen
    met een Universum in potentie
    zoals Prigogine het noemde
    voor het Universum was.

    Niet te tellen vormen zijn hieruit

    tot stand gekomen, in elkaar geschoven

    in een limietloze verbondenheid.

    En alle vormen die ontstonden

    zijn vormen van het Woord,

    en alle vormen in hun totale totaliteit,                                 

    zijn dragers van het komende.

                                                  

    Dit was in den beginne dat begin

    gebleven is, want niets is af

    en niets is dat niet bewegend is

    naar binnen als naar buiten,

    en naar een mateloze complexiteit.

     

    Zo had het Woord  een zichtbare vorm

    en een vorm die onzichtbaar was,

    maar niemand was er

    om te getuigen van wat  zichtbaar                    

    noch iemand om te noemen

    wat onzichtbaar was.

     

     

    II

     

     

    En het Woord

    heeft zich aan zichzelf geopenbaard.

    Zodat wij uit het Woord geboren zijn

    opdat het Woord zichzelf zou zien

    met de ogen van het deeltje Woord

    dat in elke mens aanwezig is.

     

    Zo is uit de stof van melkwegstelsels

    de mens gekomen die silexen tot messen sleep

    en hoe zijn hand, gekleurd met oker,                                  

    op de grotswand afgedrukt, een hunker,

    of het teken van het Woord in hem.

     

    Zoals Dante het wel wist en velen ook

    voor hem, en Beatrice hem zeggen kon

    dat God de wereld had geschapen

    opdat Hij zichzelf zou kunnen zien

    zijn spiegelbeeld
    in de mens getogen.

     

    En hoorden we  Augustinus niet :

    ‘Had je me niet gevonden,

    je zou me niet hebben gezocht‘.

    Of, had ik niet in jou gewoond

    je zou niet geweten hebben dat ik er was.

     

    Zo was de mens een noodzaak

    voor het Woord                                

    dat anders, in zijn eenzaamheid                                          

    verstillen zou in overbodigheid.

     

    Hoe groot de mens van toen, hoe geladen

    al zijn daden, ver voor Adam kwam.

     

    Hoe onderlegd hij Stonehenge bouwde.

    Niet alleen bewogen door van zon en sterren

    het bewegen, maar het meest door krachten
    die onzichtbaar op hem waren afgekomen.                     

     

    Hoe hij, op zijn manier geordend,

    menhirs heeft opgericht

    in de Almendres, waar olijven rijpen,

    en waar de kurkeik groeit,

    en wij, daar de nagalm nog gehoord

    van psalmen en gebeden, zo stil het was.

     

    Hoe zullen we hen begrijpen ooit, en weten

    wat ze ons vertellen wilden.
    En wij gedacht van hen           

    dat dit de allereerste revelatie was,

    en dat het Woord niet anders kon

    dan met vragen te beginnen                       

    en niet ineens met volle zinnen.

     

     

    III

     

     

    Er even toch bij stilgestaan,

    want bij Pessoa gelezen dat je de grootte hebt

    van wat je ziet en niet van je gestalte.

     

    En ruimer dus gekeken, en ook ons afgevraagd                            

    waarom in andere oorden, de bijbel-mens

    dan schrijven ging dat God hem opdracht gaf :

    'Als jij me ooit een altaar bouwt                                         

    in onbehouwen steen het moet'.

     

    Waarom dit opgetekend,

    in drie boeken van de Bijbel dan nog wel.

     

    Was het onbehouwen-zijn van stenen                                 

    deel van Stonehenge’s erfenis?

     

    Maar denken we, hoe ridicuul het was,

    hoe onverstandig te verklaren                                                        

    in plaats van doodgezwegen, dat de eerste mens

    de allereerste zonde binnen heeft gebracht,                       

    het mag nog Paulus zijn die het beweerde.

     

    Waarom dan later nog, veel later, waarom            

    dan deze zonde te behouden

    en als 'mysterieus' te tekenen

    in de 'Veritatis Splendor'- encycliek?

     

    Waarom dit doorgegeven nu we weten

    dat het bij dood en leven Adam niet kon wezen.

     

    14-01-2014, 01:06 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    13-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De reeks dagboeken (1)

     





    Hij dacht die morgen  – een vraag die hem al een hele tijd bezig hield – wat vang ik aan met de dagboeken die ik heb volgeschreven en nu onderaan de boekenkast uit het zicht zijn verdwenen, is het wenselijk en geraadzaam de essentiële fragmenten eruit samen te brengen in één dagboek gespreid over een periode van meer dan dertig jaar, hopende zelf voldoende geboeid te worden door de woorden die hij vroeger heeft ge schreven en misschien zelfs op vele plaatsen, verrast vast te stellen, dat de teksten van toen nog heel goed leesbaar zijn en in niets verouderd zijn wat hun inhoud betreft.
    Hij beseft evenwel dat de pagina’s gefilterd moeten worden, herschikt en aangepast en dat dit onvermijdelijk gebeuren zal in het licht van zijn gedachtewereld op vandaag. Want hij heeft al eens een poging gedaan en vijf jaren samengebundeld maar, als hij die bundeling nu zou herwerken, dan zou de helft ervan wegvallen.

    En dan ook, de hamvraag, eens gefragmenteerd,  wat vangt hij er mee aan. Maakt hij enige kans dat iemand zou opstaan om de ‘mijmeringen’ van een totaal onbekende, uit te geven? 
    Hij zal er dus best aan doen vandaag de vraag ‘en suspens’, te houden voor later of voor nimmer.

     

    *

     

    Maar toch kan ik niet nalaten, als voorbeeld van wat het worden zou, hierna het allereerste fragment opnemen van dat – if ever -dagboek in potentie van mij opgedeeld in fragmenten.

     

    1.

    Voor het venster bloeit opnieuw de oude, bijna totaal verdorde appelaar. Vorige herfst had hij eraan gedacht hem te vellen, maar zijn grillig silhouet en vooral de eerbied voor zijn ouderdom had hem weerhouden. En nu, deze morgen, zag hij dat hij nog leven droeg, dat op één  tak de botten waren opengebarsten en de witte bloesems wachtend waren op een nieuw bevruchten.

    Het was toen dat hij las:

     

    ‘les soufis croient que le ‘monde invisible’ interpénètre à tout moment et en différents lieux, la réalité ordinaire’.

     

    Hij had er nu geen twijfels over. Hij geloofde dat er omheen de schijnbaar levenloze dingen, een onzichtbare kracht aanwezig was die het zichtbare beheerste en overtrof.

    Een boom, zelfs een oude verdorde boom is oneindig meer dan wat hij ons toont, het is een eindeloos wisselen van cellen, gestuwd door onvermoede krachten. Het leven erin is een kosmische pulsatie die de aarde en het ganse Universum in haar greep houdt en een tak komt tot bloei in een schittering van bloemen, geconcipieerd met stamper en meeldraden, mooier dan het mooiste, levendiger dan het meest levendige, de geest en de pracht van het Universum aanwezig in die oude boom die hij dood waande. En nu ook zijn geest vermengd met de geest van de boom, met de bloesems op die ene tak, bloesems die ook zijn geest zullen bevruchten.

    13-01-2014, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    12-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paul Nothomb en de schepping

     

    Paul Nothomb, de schrijver van ‘L’Homme immortel’ (Albin Michel 1984) vertelt ons dat het zesdaagse scheppingsverhaal binair is: de intentie te scheppen gaat de schepping vooraf. ‘En God sprak’ moet vertaald worden als:

     

    ‘et Dieu pensa of Dieu se dit. Dieu pensa d’abord puis Il exécute… Dieu crée à partir de sa pensée, de sa réflexion’.

     

    Zo volgens Nothomb : God wikte en woog eerst, programmeerde eerst en gaf daarna, als hij zag dat alles goed zou zijn, het startsein. En alles was en alles evolueerde zoals Hij het gewild had en blijft evolueren zoals vooraf gepland.  

    In feite vergeet Nothomb, die niet verder denkt dan de woorden van de Bijbel, wat de kwantum fysica ons leert, namelijk dat de schepping als er ooit een is geweest, begonnen is op het allerkleinste vlak, het vlak van de subatomaire deeltjes, plots tot een net verweven. Of, wat het geestelijke element was, werd omgebogen tot materie en uit deze materie, in haar essentie geest zijnde, is de mens ontstaan. 

    Hij durft aldus stellen dat ook de mens in essentie meer geest is dan materie. Als hij geschapen of gevormd werd naar de gelijkenis met God, dan kan de gelijkenis enkel slaan op gelijkenis met de geest van God.

     

    Hij was in een restaurant aan de Leie. Hij genoot, aan het raam gezeten, van het stille vloeien van water met de meerkoeten, met de reiger aan de overkant, de kraaien en de meeuwen in de luchten en in de verte de canadabomen waarvan hij meende dat de kruinen reeds een vaag begin van groen toonden. 

    Hij dacht aan wat hij die morgen gelezen had van Nothomb en dat de woorden van de Bijbel, slechts de uiterlijke tekenen waren, van wat verborgen lag tussen de lijnen, zoals wat hij zag van het water, de vogels, de beemden en de bomen, maar de uiterlijke tekenen waren van de geheime krachten die zich roerden in de natuur.

     

    12-01-2014, 00:14 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (1)

    11-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cervantes en het ouder worden




    Hij is opgestaan in wat hij noemen wou het saturatiepunt van de nacht, het ogenblik waarop de rand van de zon schijnbaar de kimlijn heeft bereikt, maar ook schijnbaar nog niet, om neer te zitten onder de lamp aan de tafel en te volbrengen wat hij nu al, in zijn vijfde jaar had voorgenomen elke dag te schrijven, zijn ‘onverwoestbaar’ Blog.

    Wellicht ten dele destijds geïnspireerd door José Saramago en ook als reactie op wat hij gisterenavond, bij het ordenen van een stapel boeken, herlezen had in de ‘Novelas ejemplares’ van Miguel de Cervantes de Saavedra[1] die in zijn voorwoord ons vertelt dat hij, na zijn Quichotte deze novellen geschreven heeft ‘para distraer con ficciones las primeras melancolίas de su vejez’.

    Evenwel is het bij hem niet, zoals bij Cervantes, om met verhalen de melancholie van het ouder worden te doorbreken, maar wel en zeer duidelijk omdat hij kost wat kost voorkomen wil dat het ouder worden een te grote greep op hem zou krijgen en hij kantelen zou in een morose omgeving, vast geankerd aan en stil gehouden door wat zich afspeelt op het televisiescherm.

    Honderdmaal schreef hij dit reeds, en schreef hij het niet, hij heeft het gedacht, telkens en telkens opnieuw, alsof hij er zichzelf wou van overtuigen, dat hij ingesteld is op het blijvend provoceren van zijn geest opdat deze, strijdvaardig zou blijven en aldus niet vroegtijdig zou gaan inslapen, in afwachting op het belangrijkste dat nog komen moet.



    [1] Miguel de Cervantes de Saavedra: ‘Novelas ejemplares’, Colección Austral, Editorial  Espasa Calpe, 1997.

    11-01-2014, 00:09 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    10-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Tao of Physics


     

    De Fontana/Collins pocket uitgave 1982 van Fritjov Capra’s ‘Tao of Physics’ – het boek kende een eerste druk in 1975 -  neemt hij mee in de wachtkamer van de dokter. Met Capra ben je nimmer alleen en weet je evenmin, na al die jaren dat het boek ongeopend in zijn rek stond, welke verrassing de bladzijden je brengen zullen. Hij zoekt de plaatsen op die hij bij vorige lezingen had onderlijnd en leest:

     

    Quantum theory thus reveals an essential interconnectedness of the universe. It shows that we cannot decompose the world into independently existing smallest units (pag.141;)

    en,

    Quantum theory forces us to see the Universe not as a collection of physical objects but rather as a complicated web of relations between the various parts of a unified whole (pag.142).

     

    Het is maar met dit beeld voor ogen dat de Schepping kan hebben plaats gegrepen. Het Universum is van bij de aanvang een immens weefsel geweest van deeltjes energie, voortdurend inwerkend op elkaar. De schepping moet aldus gezien worden als een voortdurende – en nog steeds - materialisatie, en dematerialisatie - ons lichaam bijvoorbeeld  - van delen van dit net, die innig met elkaar zijn verbonden. 

    Indien we de mogelijkheid bezaten te zien wat er gebeurt op het niveau van de subatomaire flitsende deeltjes dan zouden we enkel deze deeltjes zien maar niet de entiteiten. Niet de sterren noch de planeten, niet de schepen noch de voertuigen, niet de pennen noch de potloden.

     

    Wie het is die dit onvoorstelbare en onnoembare aldus heeft én geconcipieerd én gerealiseerd zo dat het onzichtbaar bleef voor de waarnemer in het dagelijkse leven is een vraag die we ons – gelukkig – blijven stellen met dan nog de meest verbazende, wat was er van de ruimte voor die ruimte werd, of liever tijd-ruimte werd?

     

    Voor ons volstaat het, voorlopig, te weten dat alles met alles verweven is. 

    10-01-2014, 05:48 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    09-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe een blog ontstaat



     

    Het komt er op aan tijdens de dag, het hoofd vrij te houden om te doen wat moet gedaan en tussendoor, bewust of onbewust binnen te dringen in de innerlijkheid der dingen, om daarna, de avond en een deel van de nacht vrij te hebben voor het opstellen van mijn Blog.

    Dit dacht ik in den beginner, maar nu is het zo, dat ik tussendoor de ganse ruimte van de dag nodig heb om te werken aan mijn blog ofwel in gedachten, ofwel met de pen in de hand of op mijn clavier.

     

    Jaren lang heb ik een humus aan gedachten opgestapeld waaruit ik nu kan putten om op te stijgen in woorden. Ik kan aldus een verhaal of een toestand of een gedachte halen uit de dagen die waren, deze naar mijn hand van het moment zetten en op tekenen als de uitkomst van vele kleine als grote, gebeurtenissen, onverwachte als verwachte, ingebeelde als reële, om ergens uit te komen of niet uit te komen.  

    Dit is dan mijn stelregel, bezig zijn zoals ik bezig ben, of het leven dat ik leid naast mijn leven. Terwijl ik ook de woorden indachtig ben van een belangrijke uitgever in dit land over de publicatie van boeken, namelijk dat vandaag nog enkel ‘hapklare’ boeken worden gepubliceerd en dat er geen ruimte meer wordt gegeven aan het mijmeren. Ik ben aldus ten volle bewust dat mijn ‘mijmeringen’ in boekvorm niet de minste kans maken de buitenlucht te zien.

     

    Maar als ik dingen geschreven heb en nog schrijven zal die ik meende te mogen/te moeten schrijven, dan zullen ze toch hun sporen hebben uitgestrooid, en zullen de gedachten die ik formuleerde, een eigen leven kennen, hoe beperkt van omvang ook. Ze zullen de ruimte binnendringen en er zich verspreiden, zoals een parfum van rozen en lavendel, ze zullen opgevangen worden door anderen en hun werk doen, zoals het gebeurt sedert eeuwen.

     

    Dit is me ruim voldoende.

     

     

    09-01-2014, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    08-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat hij bereiken wou





    Hij wou  

    van uit zijn diepste ik <

    tot de hoogste luchten stijgen

    en onvervaard zijn woorden

    dompelen in het licht van duizend sterren.

    om te schrijven wat niet is

    te schrijven

    tot hij er blijven zou,

    onbeweeglijk.

     

    Hij wou

    vertrekkende van uit het binnenste

    van de  aarde,

    opklimmen langs de wortels,

    doorheen de stam van de hoogste boom,

    de lucht in gaan,

    de de galaxie doorkruisen,

    de oneindigheid in

    om aan te komen

    waar niet aan te komen is

    tot hij er blijven zou

    onbeweeglijk.

     

    Hij wou

    in één ademstoot,

    alle geslachten vóór hem

    raken

    om het punt gaan zoeken

    waaruit hij is opgestaan

    en het aankleden

    met zijn woorden

    om duizendvoudig te bestaan

    tot hij er blijven zou,

    onbeweeglijk

     

    Hij wou

    dit niet te beschrijven gevoel

    van hem wegschieten

    de tijd tegemoet

    die op hem af komt  gehold

    om pijl te zijn

    en alles te doorboren

    tot hij er blijven zou,

    onbeweeglijk,

    voor eeuwen.

     

     

    08-01-2014, 12:25 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    07-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Francesca en Paolo en Dante






    Dante – in Canto V van zijn Inferno -  is geïntrigeerd door een paar geesten die, meegevoerd door de wind, samen de luchten doorkruisen. Hij wil weten wie deze zijn en Vergilius zegt hem dat hij het hen, in naam van de liefde,  zelf vragen moet. <

    Het is een van de prachtige passages uit de Divina Commedia: de geschiedenis van Francesca en Paolo die verliefd waren op elkaar zonder er zich rekenschap van te geven[1].

             Zodra de wind – die er op die plaats in de Hel heerst - de twee zielen in hun richting joeg vroeg Dante hen even met hem te komen spreken.

     

    ”En zoals duiven, bewogen door het verlangen, met wijd open vleugels naar hun nest toe zweven, verlieten ze de schare waarin Dido zich bevond om door de onheilspellende lucht naar ons toe te komen, zo krachtig was mijn genegen roep [2].

     

    En het is Francesca die het verhaal doet aan Dante en het is met de Dante en zijn Francesca in mij, dat ik het verhaal hier overneem.

    “O, lieve en welwillende levende die ons hier in deze duistere luchten komt bezoeken, wij die de aarde besmeurden met ons bloed, ware de koning van het Universum onze vriend, we zouden hem bidden je vrede te schenken, omdat je medelijden toont met onze afschuwelijke toestand”.

    “Van wat je graag wil horen en spreken zullen wij je horen en spreken tot u zolang de wind, zoals hij nu doet, zwijgt.” [3]

    En de woorden in de mond van Francesca zijn de woorden van Dante die denkt aan zijn liefde voor Beatrice:

    “Liefde, die aan geen enkele beminde het beminnen vergeeft maakte dat hij me zo beviel dat, zoals je bemerkt, hij me nog niet verliet. De Liefde leidde ons naar een zelfde dood: Caïn wacht op hem die ons van het leven benam.” [4]

    Toen ik begreep hoe ongelukkig deze zielen waren sloeg ik de ogen neer en bleef ik in deze houding tot Vergilius me vroeg : “Waaraan denk je?”

    Toen ik antwoordde begon ik: “helaas, hoeveel zoete gedachten, hoeveel verlangens brachten hen tot dit smartelijk gebeuren? [5]

    En vervolgens wendde ik me weer tot hen met deze woorden:
     

    “Francesca, je smarten brengen tranen in mijn ogen van droefheid en medelijden. Maar vertel me in je tijden van zoete verlangens, hoe gebeurde het en hoe liet de liefde toe dat je je twijfel-gevoelens hebt leren kennen”?

    “Geen groter verdriet dan de herinneringen aan de tijden van geluk in momenten van smart. Dat weet uw meester.[6]

    Maar als jij zo verlangt het prille begin van onze liefde voor elkaar te kennen, dan zal ik het doen als iemand die weent en spreekt. Op een dag lazen we voor ons plezier over Lancelot en de liefde die hem beving; we waren alleen in de kamer en hadden niet het minste vermoeden. Meermaals gebeurde het echter dat bij het lezen onze ogen elkaar ontmoetten en dat we verbleekten. Maar één passage was er die ons te machtig werd, toen we lazen dat de begeerde mond [7] gekust werd door de minnaar,

     

    toen kuste hij die nooit van mij gescheiden wordt, bevend mijn mond. Koppelaar was het boek en degene die het schreef: en die dag lazen we niet verder.[8]

     

    En Dante:

     

    Terwijl de ziel dit vertelde weende de andere zo dat ik diep ontroerd door dit verhaal, het bewustzijn verloor alsof ik stervende was. En ik viel zoals een dood lichaam valt.[9]

     

     

     

     



    [1] Hun liefde was echter een onmogelijke liefde gezien Francesca de vrouw was van de broer van Paolo. Maar op een dag, samen de geschiedenis lezend van Lancelot, realiseren ze zich plots wat ook in hen levend is als ze ontroerd lezen dat Lancelot zich over Ginevra buigt en haar kust. Hun liefde wordt hun ongeluk want in hun liefdesspel worden ze verrast door de echtgenoot van Francesca en door hem gedood.

           [2] Quali colombe, dal disio chiamate, / con l’ali alzate e ferme al dolce nido /volan per l’aer dal voler portate; / cotali uscir della schiera ov’è Dido,/ a noi  forte fu l’affettuoso grido. (canto V: 82-87)

      [3] Di quel che udire e che parlar vi piace,/ noi udiremo e parleremo a vui,  mentre che il vento, come fa, si tace. (canto V: 94-96)

        [4] “Amor, che a nullo amato amar perdona / mi prese del costui piacer s forte,/che, come vedi, ancor non m’abbandona / Amor condusse noi ad una morte:/  Caina attende chi vita ci spense. “(canto V: 103-107)

    [5] Quando risposi, cominciai:”Oh lasso!/ Quanti dolci pensier, quanto diso / men       costoro al doloroso passo! (canto V: 112-114).

     

    [6] E quella a me:” Nessun maggior dolore /  che ricordarsi del tempo felice /   nella miseria; e ci  sa il tuo dottore./ (canto V : 121-123)

    [7] Il disiato riso, wat we vertalen door de begeerde lach. Terwijl Dante hier riso gebruikt wellicht omwille van het rijmen met diviso van vers 135.

    [8] Questi, che mai da me non fia diviso,/ la bocca mi baci tutto tremante./ Galeotto fu il libro e chi lo scrisse: / quel giorno più non vi leggemmo avante.” (canto V: 136-138). (Galeotto is een koppelaar in het Italiaans. Het boek en hij die het schreef waren koppelaars).

                                [9] Mentre che l’uno spiro questo disse,/ l’altro piangeva s, che di pietade / io venni men cos com’io morisse; / e caddi come corpo morto cade.( V:139-142)         

     

    07-01-2014, 00:19 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    06-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Huis van een Vriend

     



     

    Atomen van planten, van stenen,

    beschoten met elektronen

    die geest kunnen zijn, zodat we ons vragen stellen

    wat de componenten zijn van de materie

    waaruit het huis is opgestaan.

    En met de gang van de seizoenen,

    bomen erin en eromheen gegroeid

    alsof geen huis er was.

    Maar park of huis, wat is van elk heeft geen belang

    want beide zijn noodzakelijk in bestemming

    en samenhorigheid.

     

    Beleef met ons als je de drempel overschrijdt,

    het wonder van conceptie dat je wacht,

    godin van ons hart, je had het nooit gedacht

    hoe vormen kunnen leven en hoe kleuren kunnen zijn.

     

    Zo zegen ons begrijpen want dit is Hiroshige

    en dit is Hokusai,

    want dit is Shiva en dit is precolumbiaans,

    en dit van Hatshepsut,
    het zachtste blauw dat ooit ogen zagen.

     

    Dit kan een tempel zijn, consolidatie

    van regels en maximes

    van Euclides en van anderen, bij oordeel en bij inspiratie

    her-ontsponnen en getemperd door de stand

    van lentezon en in de winter

    door de plaats van Sirius en Orion.

     

    Weet je nog, de merel toen die opvloog uit de vijver,

    de biezen, en de waterlelies; weet je nog de avond

    hoe die nederzeeg tussen de bomen

    tot op ons handen waar hij kleven bleef?

     

    En wij pratend maar, gedachten zaaiend lijk mosterdzaden,

    het huis gebogen, luisterend tussendoor naar Chopins

    "Sonate funèbre", de nacht gekomen, in de haard de vlam

    die maar niet doofde, omdat de stilte er bewoog,

     

    Het huis een zeldzaam ogenblik, wat clusters van atomen

    en van wat woorden. 

     

    Het huis van een vriend is meer een thuis dan een huis.

     

    06-01-2014, 21:44 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    05-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Droom en realiteit





    Uiteindelijk zullen deze geschriften het beste zijn dat hij zal gerealiseerd hebben in zijn leven. Omdat het geschriften zijn waarin hij zich wentelen, zich keren kan, waarin zijn onrust spreekt, zijn verlangen geborgen wordt, zijn stiltes en zijn dromen opgenomen>

     

    Hoe komt het dat hij niet uitgeschreven raakt, dat hij in staat is elke dag impressies op te tekenen van de persoon die hij is of zou willen zijn. Hoe lang houdt hij dit nog vol en, is het wel vol te houden.

    Het dagboek dat hij vroeger bijhield, en dat hij nu door zijn blog heeft vervangen, kende geen lezers. Hij begon op de bovenlijn en schreef tot het blad vol was, zonder het ooit te herlezen. Het blad vullen was zijn hoofddoel, wat hij schreef was bijzaak.

    Nu werkt het anders, de kwaliteit wat hij schrijft is van groot belang, niet de kwantiteit. Nu zet hij woorden neer die andere woorden oproepen, zet hij zinnen neer die reeds de erop volgende zin in zich dragen, maar hij voelt aan dat het moeilijker en moeilijker wordt en dat hij meer zou moeten gaan denken aan het schrijven over gebeurtenissen dan over de schommelingen van de geest.

     

    Echter, een gebeurtenis of voorval laten plaats vinden vergt inbeelding, noodzaakt een fantasie rijke geest en hij vreest dit niet te bezitten. Hij moet dus meer gaan dromen en de droom als realiteit tussen de lijnen schuiven.

    Wie zal hem hiervoor een verwijt toesturen, trouwens hijzelf, zal hij later – als er een later komt - nog weten wat er is van de realiteit en wat van de droom?

    05-01-2014, 22:52 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    04-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Val van Icaros




    Waarom dacht hij aan Bruegel toen hij ontwaakte deze morgen – de eerste kraaien krijsend in de luchten – en het hem toescheen dat de wereld omheen hem een grote beweging was, dat het leven roerde in de bomen en in de aarde, dat het zich opmaakte om plots, met een ruk, open te barsten/>

    En, gisteren toen hij het schilderij van Bruegel, de ‘Val van Icaros’ had opgezocht dacht hij juist het tegengestelde te hebben ontmoet bij Bruegel waarin alles neigde naar rust en vertrouwen in het komende.

    In dit doek,  waarover hij onlangs uitvoerig las in een essay in De Standaard, is het de grote rust van land en water en de totale onverschilligheid van de mens die domineert,  de mens die geen oog heeft voor het grote gebeuren dat  Ovidius beschrijft en ook niet opkijkt als Icaros neerstortte.

     

    Hij ging herlezen wat Louis Pauwels[1] in zijn ‘Blumroch l’admirable’ hierover schreef :

     

    Que veut dire Bruegel, le paysan, fils d’un ouvrier agricole… ? On s’en fout, la vie continue, do not disturb, la vie humble aux travaux ennuyeux et faciles, heureux les pauvres en esprit, rien que la terre, paix, bonnes et sages créatures du bon Dieu, dans l’éternelle nature. O monde uni et tranquille, ne soit pas dérangé !... Icare connais pas, n’avait qu’à pas, a monté, est retombé pour des prunes.

     

    Nochtans, zegt Pauwels, houd ik van Bruegel, ik ben Vlaming, mon cœur flamand adore cette paix compacte, s’ y repose, s’ y dilate.

     

    Wellicht heeft Pauwels gelijk gehad - alhoewel hij etsen heeft gemaakt met een vliegende Dedalus en een vliegende Icaros -  geloofde Bruegel niet in het verhaal van Ovidius en gebruikte hij hier het verhaal om de aandacht te vestigen op de vier natuurelementen: de zon wat het vuur betreft, de visser die het water aanwijst, de herder die naar de lucht kijkt en de boer die de aarde omploegt en de totale onverschilligheid  van de man die te slapen ligt in de struiken. En Bruegel die ons zegt, kijk daar geloof ik in, de kracht en de rust die de natuur uitstraalt, het overige zijn maar vertellingen.

                   

    Hij ook tracht telkens, de grote onverstoorbare rust van de aarde, zoals Bruegel in zijn Icaros, neer te zetten in het amorfe van het woord en hierin een beweging te leggen, meer van de geest dan een beweging van het omringende. Hopende dat zijn woorden in deze richting zullen openbloeien en binnen dringen in het oneindige.



    [1] Louis Pauwels: Blumroch l’admirable ou le déjeuner du surhomme. Ed. Gallimard, 1976.

    04-01-2014, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    03-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Le Récit d'une Pensée'




    In navolging van George Steiners ‘Errata’ had ik deze blogs  ook kunnen betitelen als ‘ An examined Life ‘ of, nog sprekender zoals in de Franse titel, ‘ le Récit d’une Pensée ’ ; meer zijn deze blogs niet, en meer willen ze ook niet zijn. Als dusdanig hebben ze het voordeel, noch begin noch einde te kennen. Wat me dan toch een zekere vrijheid laat het onderwerp te nemen dat zich aanbiedt.

    Wat ik verder zet is een werk van lange adem dat mijn schrijf- en leesgewoontes de fond en comble heeft gewijzigd, om maar niet te spreken van de indeling van mijn dag die er totaal is op afgestemd. In deze mate ben ik onderworpen eraan en is het mijn blog die heerst. Of dit als een normale toestand mag worden gezien weet ik niet, maar het is in elk geval een veeleisende.

    Het resultaat tot vandaag is niet wat ik er in den beginne van verwacht had nu ik het stellen moet met, voor het ogenblik, 12 à 15 lezers elke dag. Na vier jaar ben ik dus niet zo succesrijk geweest. Maar op de 5.800 ‘bloggers’ in de rubriek ‘dagboek-bedenkingen’, word ik toch geklasseerd binnen de 20 meest bezochte/gelezene. Wat me dan toch een zekere tevredenheid geeft.

    Ik zet dus mijn woordentocht verder na deze enkele beschouwingen die ik een ogenblik nodig had, één om een lijn te trekken en twee om een opening te scheppen naar het komende toe. Ik dacht er even aan dat ik in het begin van 2013 niet inzag dat ik ooit stof genoeg zou gevonden hebben om het einde van het jaar te bereiken. Het is ook deze gedachte die zich aanbiedt vandaag, maar ik hoop en blijf hopen op mijn goed gesternte.

    03-01-2014, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/11-05/12 -0001

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 11--0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs