Geschriften
Inhoud blog
  • Afscheid
  • Opgenomen.
  • Hoe ik er sta, vandaag?
  • Waar ben ik mee bezig?
  • Gesprek op zondag.

    Zoeken in blog



    06-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedachten rond Samuel Allerton
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

     

     

     

    Het is, dacht ik zaterdagavond, het celloconcerto van Withold Lutoslawski die de Chinees Yibai Chen heeft geklopt in de spurt. Niet onterecht misschien want Hayoung Choi die dit concerto op meesterlijke wijze heeft gebracht heeft het inzicht en de moed gehad te breken met een traditie wat de keuze van het concerto betrof. En zij is er uitgekomen als eerste.

    Dit is wat ik er nog over te zeggen heb en ook dat de Westerse muziekwereld het niet zo goed heeft gedaan, dat Azië misschien met meer ijver en inzet zich heeft voorbereid en beter dan wie ook de sfeer eigen aan een wedstrijd heeft weten te benaderen.

    Hiermede wordt het concours afgesloten en is het wachten op mei 2023, wat nog heel ver af is voor mij, twijfelachtig zelfs, wie weet, niet haalbaar?

     

    Maar het geval aangeraakt in mijn blog van gisteren houdt me nog steeds bezig want het kan niet dat niemand van de aanwezigen in de kathedraal de Verlichting niet heeft gekend en nog altijd volmondig het geloof  aankleeft zoals het getekend staat, en dat de ceremonie zoals ze werd geëtaleerd zuivere traditie is en niets meer is dan traditie, wat ook gezegd kan worden van de Brugse ‘Heilig Bloedprocessie’. We zijn nu eenmaal traditie gebonden en het effect ervan is dan ook wat ik meen te moeten vrezen. 

    Het verschijnen van mijn boek, vastgesteld op 1 juli, is voor mij een geboorte van een kind waarmee ik lang, te lang heb gewacht. Te lang omdat ik achteraf de ruimte niet meer heb om er iets aan toe te voegen of er iets van weg te nemen of om te keren. Eens het in de omloop is staat het er onverbiddelijk als een rots boven water, echter, zelfs als rots teer en kwetsbaar zoals ik het meer en meer ben gaan voelen.

     

    Dus zeker niet als het beeld van Samuel Allerton in de tuin van een vriend, een verrassing die opduikt voor het oog als een eerder log iets, maar sterk imponeert, want als je het benadert en het betast met de vingers voel je in het korrelige van de massa de slag van de hamer op de beitel, de beitel langs het blok heen glijdend het vorm gevend, elke beitelslag als een streling komende uit de oergrond van de man van Zuid-Afrika.

    Ik denk hierbij aan de materie die gebruikt werd en hoe, dankzij de geest en de hand van de kunstenaar, eruit is opgedoken  een lang aangehouden roep om bescherming van al wat is van boom en dier – de gorilla in het bijzonder – dat aan het wegkwijnen is in de wouden van Afrika.

    Het beeld staat er als een verwittiging, weerspiegeld in het water, Het wil ons doen ontwaken uit een reeds te lang ingeslapen zijn. Echter,  horen we de schreeuw die er van uit gaat?

    06-06-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    05-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitzonderlijk.

     

    Uitzonderlijk, maar deze nacht kwam de slaap niet, de inhoud van mijn boek spookte door mijn hoofd. Ik overliep wat ik geschreven had te beginnen met het hoofdthema dat alles was ontstaan uit de geest, de geest die in den beginne was. Waar ik niets verkeerd mee zegde want voor de Chinezen was het begin Tao, de moeder van alle dingen, Tao wat een synoniem is van geest, maar het is ongewoon om zo iets te zeggen in een roman want hiermee dook ik diep binnen in het domein van én de filosofie én de religie.

    Maar, en dit was de aanleiding voor mijn zorgen, ik had de uitzending gevolgd op de BBC van de viering van het platina Jubileum van Koningin Elisabeth in ‘St.Paul’s cathedral’ en was onder de indruk gekomen van de massa woorden en gezangen van lof en dank aan het adres van God en zijn zoon Jezus, ik was overrompeld door de wijze waarop dit gebeurde en de massa volk in de Kathedraal aanwezig en ik stelde er, me heel klein voelend, tegenover wat ik gewaagd had te schrijven over die God die, na de schepping te hebben afgehandeld gaan rusten is en er dus op Hem niet meer gerekend moest worden voor om het even welke tussenkomst in het leven hier op aarde.

    Ik overliep in gedachten wat ik hierover geschreven had, hoe ik het gedaan had en waarom, en ik kwam ineens te staan tegenover hen/zij die nog altijd, uiterlijk althans, diep gelovig zijn en hun God loven, eren en aanbidden zoals ze het altijd gedaan hebben. Ik voelde hun vijandschap op mij afkomen en wist niet hoe me te verdedigen.

    In feite loopt mijn verhaal wat de handelingen erin aangaat over gewone dingen van het leven. Ben ik een soort Bourgondiër die geniet van de goede kanten van het leven, uitgekozen eetmalen, uitgekozen wijnen en uitgekozen omstandigheden en daar tussenin gesprekken die aan het geheel een essayistisch karakter geven.

    Waar ik deze nacht ter mijner verdediging aan dacht was dat ik afgestapt was van de ‘mens-op-aarde’, dat ik die gezien had, de aarde deel uitmakend van de Kosmos, als  de ‘mens-van-de- Kosmos’, wat heel wat meer perspectief en inzicht biedt aan de mens als dusdanig.

    Ik heb hem, de mens, in mijn boek wel niet behandeld als zijnde van de Kosmos, maar ondergronds was dit hoe ik erover dacht maar het nog niet zegde omdat ik zo ver nog niet gekomen was met mijn gedachten van toen en ook wellicht omdat ik niet de woorden vond om het te zeggen zoals ik het zeggen wou.

    Niemand van de aanwezigen in de kathedraal, zal me hierbij volgen vrees ik, want ikzelf heb er moeite mee de woorden te vinden die dit op een onweerlegbare wijze zouden bevestigen. Ik schreef er lang over, van 01.45 tot 02.15, maar ik heb vanmorgen het klad van wat ik schreef gelaten waar het stond. Alleen mijn einde neem ik over, namelijk dat de mens niet van de aarde is al is hij er aan gelinkt, hij is evenwel ‘het’ element van de Kosmos. De Kosmos, voor mij het lichaam zijnde van de geest van God.

    Ik aarzel dus niet meer te zeggen wat ik erover denk en dit laatste is en blijft mijn verdediging, een verdediging die zich situeert op het kosmische vlak.

     

    05-06-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    04-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar het begint.

     

    Ondertussen mag ik me niet ‘lichtzinnig’ uitspreken over het concerto van Dvorák, zeker niet na de uitvoeringen van de Belgische Stéphanie Huong en deze van de Canadees Bryan Cheng. Spijtig is dat er op het einde gekozen moet worden wie het best presteerde  - beiden dacht ik – maar mijn oordeel hangt ook af van mijn gemoedstemming op het ogenblik van de uitvoering en dan heb ik een voorkeur voor de Canadees.

    Geldt hun gemoedsstemming ook voor de leden van de Jury? Het zou kunnen dat ze onbewust letten op bijvoorbeeld uiterlijke of andere tekenen die hun oordeel beïnvloeden. ja, is het zo, en dan wat?

    Echter dit terzijde gelaten, het is nu eenmaal een concours, en wat indien die er niet was, hoeveel werken en hoeveel talenten zouden  er ons niet verscholen blijven?. En het is hier waar het op aan komt, het beleven van wat ons beroeren kan.

    En dan, wat is het dat ons beroert bij het beluisteren: is het, het feit dat het een wedstrijd is, dat we niet zo maar op zij kunnen schuiven, of hebben we ons hier van ontdaan en kijken – want dit hoort erbij – en luisteren we, zuiver en alleen naar de wijze waarop het concerto gespeeld wordt en dan luister ik als leek wat het spel zelf betreft om al mijn aandacht te schenken aan het werk zelf, dat van de componist is.

    Ik beken dat mijn meeste aandacht gaat naar dit laatste, om deze reden ook was ik zo verrast, in de eerste plaats, met het werk van Lutoslawski dat ik ontdekte en ik kon moeilijk anders dan de uitvoering ervan te zien als hoogstaand. Het zal in elk geval, wat er ook nog moge komen, een hoogtepunt betekenen voor mij, iets totaal nieuws dat ik ontdekte en dat me hierdoor dieper raakte dan de andere werken.

    Het wondere, het diep menselijke is, dat de componist zijn rijke verbeelding heeft uitgedrukt in tekens die voor een niet-kenner moeten overkomen als kabbalistisch en dat die gelezen worden en omgezet in klanken alsof het een voor de vuist weg gebrachte voordracht was van klanken, eenmalig en uitzonderlijk, die later niet meer op een zelfde wijze zou herhaald kunnen worden.

    Maar de klanken staan als tekens geprint in haar geest en worden afgelezen door haar handen en vingers, hoe dit gebeuren kan is me niet een raadsel maar een mirakel.

    In feite, mijn beste lezer, is hier alles deel van een mirakel: de tv-opname eerst én het overbrengen via het ingewikkeld technische, naar de huiskamer toe, waar ook ter wereld.

    Maar daar geven we ons geen rekenschap meer van, terwijl het daar is nochtans dat alles begint.

    04-06-2022, 05:29 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    03-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concours Koningin Elisabeth.

     

    Ik kan er, na wat ik gisteren, 1 juni, hoorde  niet meer aan voorbij. Ik moet het zeggen hoe ik die avond op KLARA beleefd heb, totaal verrast, niet alleen door de wijze van spelen maar vooral, vooral door de muziek, door het concerto dat ik niet kende: een avond en een concerto en een uitvoering om niet meer te vergeten

    Ik ben geen kenner van de cello en zeker niet van het bespelen ervan, maar ik heb wel enige kennis van de concerti die gebracht worden. Ik oordeel niet over de kwaliteit van het spelen, ik laat – al heb ik altijd wel een voorkeur - dit over aan de jury, maar mijn hoofdschotel is altijd de muziek zelf geweest en dan verkies ik Shostakovich boven Schumann, boven Dvorák en ditmaal ben ik enorm bij de keel gegrepen geweest door het celloconcerto van Withold Lutoslawski , een naam die ik voor het eerst hoorde.

    Ik laat me niet uit over de wijze waarop het door de Zuid-Koreaanse, Hayoung Choi gebracht werd al was ik erdoor overdonderd, maar meer nog overdonderd door het concerto zelf en dit in al zijn geledingen, hoewel bij momenten een zuivere, wellicht  gewilde door de componist, kakofonie van hoorns, maar wat de cello dan brengt en waarmee hij het concerto opent is enig, is ongehoord, is iets om nimmer, nimmer te vergeten, met deze beginnoten haakt het concerto zich vast om je niet meer los te laten.

    Een revelatie, geïnspireerd op de revelatie dat ‘Le Sacre’ was, op wat Carl Orff’s Carmina Burana was, en nu uitzonderlijk, het celloconcerto van de Pool Lutoslawski, met dit verschil dat we open staan voor dergelijke moderne muziek wat in 1913 zeker nog niet het geval was.

    Zeggen we dus dat de evolutie die we hebben doorgemaakt de laatste tientallen jaren ons ver heeft gebracht en in het componeren zelf, en in de uitvoering ervan en in het aanhoren ervan.

    Ons inzicht heeft zich verwijd naar voorheen ongekende horizonnen, die nu onze eigenheid geworden zijn. Zo gebeurt het dat het celloconcerto van Lutoslawski gezien wordt als ‘een der mijlpalen van de 20e eeuw’, zoals het  wordt genoemd en het is aldus dat ik het gehoord heb.

    Echter, de vraag die ik me stel, had ik er hetzelfde gevoel over gehad indien het gespeeld werd door iemand ander dan de Zuid-Koreaanse, Hayoung Choi?

    De uitslag van het concours zal het ons zeggen.

     

    03-06-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    02-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten dele.

     

    Eens dat fameuze boek van mij gepubliceerd, wat heb ik er nog aan toe te voegen . Heb ik nog iets te zeggen dat ik nog niet zou gezegd, aangeraakt of gesuggereerd hebben? Ik betwijfel het. Zoals er niets nieuws is onder de zon, volgens de Ecclesiasticus, is er niet veel nieuws meer bij mij. Ik ben me er ten dele van bewust.

    Ten dele, want ik blijf leven in de onbegrensde ruimte van de geest waar alles mogelijk is: droom die realiteit wordt en realiteit die ik kan vertalen in droom. Ik kan dus mijn mijmeringen – bij het celloconcerto nr 1 van Shostakovich - omzetten in andere waarin ik weg kan wandelen tot in het landschap van schijnbaar onbenullige gebeurtenissen, die toch hun belang hebben of zullen hebben vroeg of laat.

    Zoals onze primitieve(?) schilders op de achtergrond van hun doeken, droom-landschappen wisten te schilderen om, én meer intensiteit te geven aan hun onderwerp  én aan te tonen dat in hun verbeelden er ook een totaal andere wereld aanwezig was, zo ook is er telkens bij mij, ondergronds, amper verwoord, iets dat komt uit het ‘Ganz Andere’ van Horkheimer.

    Het is op deze wijze dat ik getracht heb dit zeer conformistisch, kleinburgerlijk leven dat ik gekend heb te aquarelleren, eraan toe te voegen de dingen die ik niet bezat, te herbeleven wat geweest is en dit herbeleven te kleuren met wat ik wenste dat er zou geweest zijn. Wil ik dat de muren van de woning die ik betrek zich openen zouden naar alle huizen die ik heb bewoond, naar alle plaatsen waar ik ben geweest en naar alle tijden die ik heb gekend; wil ik alle blanke vlekken kunnen invullen, nu ik heel goed weet dat in mijn lichaam de krachten aan het minderen zijn, en dat deze afname enkel gecompenseerd kan worden door een grotere activiteit van geest.

    Soms lukt het me, soms niet, maar de tijd van ledigheid wil ik niet kennen. De schrijver in mij heeft nu dagelijks, een ander gevecht te leveren tegen die andere persoon in mij - onder meer deze van de vorige dagen  die me ontmoedigen wil en me durft wijzen op het steriele van mijn denkpatroon.

    In het tijdschrift ‘Le troisième Millénaire’, waarop ik van het eerste nummer af ben geabonneerd geweest tot jaren erna – niet meer vandaag de stapel werd te hoog  - en dat me nu nog altijd, via zijn mails terughalen wil,  staat er te lezen, gedrukt in kleine letters ‘de l‘homme en devenir’, over de mens in wording.

    En zo zie ik het ook - en hier herhaal ik me zeker - de schepping is amper begonnen, ze heeft het punt bereikt dat ze nu, wat het spiritueel effect ervan, dwars doorheen de mens verder loopt.

    Hij, de mens – deze die zich kosmisch verbonden voelt - wordt verder geschapen, ondergaat een verfijning in zijn kennen, een verfijning die misschien nog niet duidelijk merkbaar is, maar die hem onvermijdelijk altijd verder voeren zal op de weg naar het intenser ‘zijn’.

    Het is de enige weg die er voor ons te volgen is deze van het meer zijn, met minder aandacht voor het hebben.

     

    02-06-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    01-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat ik als inleiding suggereer aan Boekscout.nl

     

    Karel L. Mortier schreef in zijn laatste levensjaren een boek, ‘De Adem van de Dagen’ waarin hij stelt dat alles ontstaan is uit de geest die in den beginne was.

    Het boek begint bij Stonehenge, loopt over Akhnaton, over de formule van Einstein en  vermengt zich met de New Physics. Het loopt over een korte periode van herfst tot lente.

    Het verhaal erin, dat in al zijn geledingen fictief is met bijwijlen een  een flard uit de reële wereld, wil een duidelijke poging zijn om uit te klaren, welke betekenis moet gegeven worden én aan het fenomeen van de Big Bang, én aan het oordeel geveld in Genesis 3, 19, waarin we maar wat stof zouden zijn.

    In gesprekken en monologen zijn dit de thema’s die regelmatig opduiken en waarbij hij zich inspireert op het levensbeeld van de meesterbouwers van de eerste gotische kathedralen.

    Met zijn boek wil hij duidelijk stellen hoe hij in het leven ‘wilde’ staan en ‘wie hij zijn wou’ - hij noemt zichzelf Kelt en ‘Gotieker’- hij tast af hoe het begin was en hoe de evolutie de mens gebracht heeft tot ‘homo sapiens’.

    Het boek is geen ‘hapklare’ lectuur, hiervoor heeft hij te lang gewacht om het te schrijven, maar het is wel wat het zijn wou: voedsel voor de ‘levende’ mens. Het handelt aldus in essentie over het relaas van de ontdekking van de gedachte dat alles ontstaan is uit de geest, die in den beginne was. Het is zeker niet grijs getint, maar eerder sprankelend Westers, een tikje elitair. Het gaat in tegen de ‘woke’-gedachte. Het houdt dus zijn eigenheid als de weerspiegeling van een beschaving ontstaan uit en in grote mate geïnspireerd door de stellingnames in het Nieuwe Testament.

    Het is ook het verhaal van een late liefde waarin deze op  het punt staat open te bloeien als het boek gesloten wordt.

    Verzoek

    Beste Lezer van mijn blogs

    Ik wil jou graag als eerste informeren over de verschijning van mijn boek ‘De Adem van de Dagen’. Hiervoor wil de uitgever een eenmalige promotiemailing aan een selecte groep mensen sturen die mogelijk geïnteresseerd zijn. Je helpt mij hiermee het boek een goede start te geven.

    Vanwege de spam-wetgeving ben ik verplicht expliciet toestemming aan je te vragen voor het versturen van de eenmalige mailing. Mocht je als eerste op de hoogte gebracht willen worden, wil je dan op deze e-mail reageren met:

    Ja, ik geef toestemming voor gebruik van mijn e-mailadres voor het toezenden van een eenmalige promotiemailing over jouw boek.

    Echt eenmalig!

    De uitgever, genaamd Boekscout, heeft mij verzekerd dat je e-mailadres alleen gebruikt zal worden voor het verzenden van de promotiemailing van mijn boek. Je zult dus éénmalig een bericht van hen ontvangen. Deze afspraak hebben we ook vastgelegd in mijn contract.

    Mag ik dit bericht van jullie, die het nog niet gedaan hebben, verwachten?

    Ook mogen jullie me adressen doorgeven van personen aan wie ik dit bericht zou mogen toesturen.

    Met genegen groeten,

    Karel Mortier

     

     

    01-06-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    31-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Angstvallig.

     

    Het einde van een maand, het zoveelste, stilaan wordt het ernst, ik denk er wel niet altijd aan, maar einde-maand-dagen zijn aanleidingen om me eraan te herinneren dat ik mijn restje tijd goed gebruiken moet, wat betekent dat ik nu niet in slaap moet vallen maar alert moet blijven.

    Alert vooral voor de kleine dingen van het leven, de grote zijn voorbij, voorbij gehold en ik laat ze hollen verder het voorbije binnen waar ze zich vermengen tot een cluster van feiten en gevoelens die ik meedraag met mij, maar gedempt houd wat de impact ervan betreft. Het is meer me ervan ledigen, dan me erin te verzinken of te verdwalen.

    Laat wat is geweest en kijk naar wat is, het licht in de morgen, de geluiden van de straat, het leven in de tuin en verder tracht zachtmoedig te blijven, teer uitkijkend hoe de dag verloopt, hoe de minuten wegglijden lijk zand door je vingers. Je lette er voorheen niet op, je wil er nu op letten en de ogenblikken zich niet laten verslingeren alsof ze er niet geweest waren, maar bewust zijn van het greintje leven dat je nog houdt, nog houden wil voor een tijd.

    Weliswaar in jezelf gekeerd maar nemend wat komt met beide handen vasthoudend, de tijd die uiterst kostbaar is geworden, raar en rijper dan ooit. En wat je schrijft moet geladen zijn met inzicht en hoop op wat afkomt op jou, opdat je niet overrompeld wordt, zoals Strawinski – schreef ik gisteren – overrompeld werd op 29 mei 1913, tijdens en na de uitvoering van zijn ‘Sacre du Printemps’, want ik ook ben in woorden heel ver gegaan, ik geef er me pas nù rekenschap van.

    Tot vandaag toe zijn het aantal lezers van mijn geschriften beperkt en geduldig wachtend op wat de volgende dag op hen zal afkomen. Ze kennen me, ze weten hoe ver ik me soms verwijder van de belopen paden. Dit zal niet het geval zijn als ik alle lichten op mij zal hebben gericht en ik er bloot zal staan, mijn visie op wat is wellicht onbegrepen omdat van mij verwacht wordt dat ik me koest houd en blij moet zijn dat ik nog leef, maar dan zonder het hoge woord te voeren, en zeker niet het woord dat ik gebruik.

    Wel, vooruitkijkend, waarom is het dat ik telkens denk aan Strawinski en het totale onbegrip dat hem te beurt is gevallen die avond van 29 mei.

    Ik vrees dat ik met mijn boek hetzelfde meemaken zal want ik heb erin heel wat zaken gezegd  die indruisen tegen alles wat gekend is. Ik ben erin een baanbreker, iets wat je in deze tijden beter niet bent, vooral als je ‘baanbrekerij’ zich afspeelt in de diepte van het woord, elke oppervlakkigheid schuwend.

    Mijn hoop op het komende is aldus afgemeten op mogelijke reacties die ik verwachten moet, reacties die me treffen zullen in mijn innigste zijn. Hoe wapen ik me er tegen als een strijd gestreden moet?

    Laat ik het over mij heengaan of sta ik in de bres om te verdedigen wat ik schreef, moediger dan ooit?

     

    31-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    30-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitzonderlijk.

     

    Ik stel vast deze morgen dat in één nacht de teller van het aantal bezoekers op mijn blog, gestegen is van 76.884 naar 80.330: het kan niet dat een gans dorp is gaan kijken naar mijn blog van 29 mei. Er moet dus iets anders dan bezoekers in het spel zijn, de toename is te hoog om normaal te zijn. Het is de eerste maal dat zich dit voordoet. Ik wacht nu af hoe het verder evolueren zal om wellicht uit te komen bij een fout van het telmechanisme.

    Ik signaleer het toch maar opdat je weten zou dat ik het cijfer van de bezoekers angstvallig elke dag bijhoud. Had ik het niet gedaan ik zou de sprong niet hebben opgemerkt en zou nu ook niet met een groot vraagteken achterblijven.

    Nu het zij zo, we zetten onze telling verder en zien waar we uitkomen. Misschien komen de eigenaars van de Blog-computer met een uitleg?.

    En dan is er nog het volgende waarvoor ik jullie hulp inroep:

    Het wordt dan toch stilaan een realiteit, mijn manuscript, ‘De Adem van de Dagen’, een essayistische roman, wordt in de komende maanden uitgegeven door ‘Boekscout.nl’

    Om hieraan ruchtbaarheid te geven, vraagt Boekscout.nl me hen een aantal e-mailadressen te bezorgen om te gepasten tijde naar deze e-mail-personen een bericht te sturen in verband met de uitgave van het boek.

    Evenwel, de wet op de privacy laat niet toe dat je ongevraagd een dergelijk bericht krijgt toegestuurd. Om dit te doen hebben we de instemming nodig van de ontvanger van het bericht.

    Kunnen jullie als lezers van mijn blogs me hierbij helpen:

    Ofwel, door me een lijst te bezorgen van e-mails aan wie ik dit verzoek, in uw naam, mag richten;

    Ofwel, eenvoudiger, dat jullie, aan de personen die jullie kennen als lezers van boeken, vragen me een e-mail te sturen waarin ze me laten weten dat ik hen een bericht mag sturen in verband met het verschijnen van mijn boek.

    Mijn e-mail: karellmortier@skynet.be

    Weet dat het boek voor mij, op mijn leeftijd, overkomt als het grote avontuur in mijn leven.

    In alle vertrouwen: nu alles in gang is gezet, hoop ik dat het boek niet hetzelfde overkomt wat op 29 mei 1913 Igor Strawinski overkwam met de uitvoering in Parijs van zijn ‘Sacre du Printemps’.

    Hartelijk en dankbaar.

    30-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    29-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar ik mee begaan ben.

     

    Wat ik schrijf is een momentopname van de dag, het kan dus alle kanten uit. Dit is ook de reden waarom mijn onderwerpen zo verschillend zijn, zo uiteenlopend, springend van de hak op de tak. Ikzelf ben erover verbaasd, maar ik laat begaan. Ik ben al gelukkig als ik in de goede richting bezig ben, want eens begonnen geraak ik altijd aan het einde ervan.

    Maar, denk nu niet dat het een mechanisme is geworden, want dat is het hoegenaamd niet. Het is of het wordt, ofwel een wroeten, ofwel een bijna-magisch iets.

    Het wordt niet altijd het werk van een ‘gezegend’ man, zelden bereik ik  nog een zegening van de Muze, integendeel ik heb de indruk dat ze me verwaarloost, dat ze me afgeschreven heeft als te oud, een man met een belemmerde verrimpelde geest, geen bezoek meer waard.

    Ik heb dus meer en meer het gevoel dat ik er gans alleen voor sta, dat ik me zelf behelpen moet, wat ik vroeger niet gewoon was, er was altijd iemand of iets die/dat me, in nood, helpen kwam en werkelijk ik heb nu het gevoel dat alle sluizen dicht gedraaid werden en ik er gans alleen voor sta.

    Misschien hebt je het al lang bemerkt dat er iets fout gaat met mij. Leest je me minder graag omdat het spontane van het woord eruit verdwenen is; omdat ik te strakke zinnen schrijf die daarenboven te licht uitvallen, wat je van mij niet gewoon bent.

    Ik ga moeten denken dat ik een ander persoon geworden ben en dit is zo: mijn ‘fut is weg, mijn enthousiasme is opgedroogd, ik leef in een andere wereld waar alles wazig is, alles onduidelijk, onaf.

    Ben ik dan toch aan het oud worden, nu mijn gang slabakt en ik er gebogen bijloop met een wandelstok in de hand. De eerste tekenen van verval, een verval dat zich meer en meer opdringt.

    Lichamelijk verzet ik me er tegen, doe ik oefeningen om de stramheid weg te krijgen, mijn spieren aan te moedigen, maar dit helpt me weinig geestelijk, als mijn schrijven verzwakken zou, wat dan wijzen zou op een infiltratie van het oud worden in mijn geest, wat ik te allen prijze verhinderen wil.

    Ik zoek dus naar een nieuwe krachtenbron, naar een vernieuwende ingesteldheid, naar een teruggaan naar wat van vroeger was, en ik hoop nog op een bloemenweide aan woorden en zinnen, blakend van het licht, het licht van een jeugdige geest.

    Of die nog te vinden is ,eens het avontuur van mijn manuscript voorbij, valt af te wachten. Het kan echter niet dat ik het opgeven zou, mijn weg ligt in de andere richting deze van ‘plus est en vous’.

    Wat ik nu geschreven heb wijst op vermoeidheid, mijn geest die zich stremt.

     

    29-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    28-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gezegende.

     

    Ondanks de jaren droom ik nog altijd van plaatsen die ik graag zou bezoeken, plaatsen in Italië bijvoorbeeld of in Frankrijk, of het zuiden van Engeland. Alles is goed als ik er maar een buitenlandse sfeer kan ontmoeten. Het enige verkeerde hieraan is dat het dromen zijn die zich niet meer realiseren zullen, niet zoals het vroeger was toen er nog hoop was dat wat ik droomde, een reis naar hier of daar, zich ooit eens voltrekken kon.

    Dergelijke dromen echter, bij ondervinding, zijn zeer luchtig en zijn zonder impact op mijn  gemoed. Maar toch houden ze me bezig als droom, op ogenblikken dat ik vergeet wie ik ben en in welke toestand ik ben. Het ergste zou zijn dat ik geen dromen meer zou hebben, want dat zou veelbetekenend zijn voor wat er nog rest van mij.

    In elk geval, een zaak is zeker, de herinneringen zijn gebleven en deze zijn meer dan waardevol, laten me toe me te verplaatsen in gedachten, laten me toe erover te schrijven alsof ik er nog zou zijn of kunnen zijn.

    Maar, en dit is een grote, waardevolle eigenschap, ik droom ook van dingen die ik schrijven wil en van andere die ik herschrijven wil en dit laatste gebied schijnt me oneindig toe als ik ga bladeren in al wat al geschreven heb wat ik nu zou kunnen herdenken  en brengen in een andere vorm, in een andere gelaagdheid, geplaatst in andere omstandigheden.

    Mogelijkheden genoeg dus die me resten. Evenwel mijn belemmering hierbij is dat ik dagelijks een blog te schrijven heb, en dat dit heel wat tijd vergt en daarenboven wat ik herschrijf past niet altijd als blog en ik blijf dan telkens met twee zaken opgezadeld die alsdan mijn ganse dag in beslag nemen, wat niet meer passend is voor mij.

    Voel je aan hoe ik gewrongen zit met al wat er staat en het opnieuw bekijken ervan.

    Actief ben ik nog, actief in het schrijven, de laatste tijd minder in het bedenken van nieuwe zaken, ik beken het, de reden is dat ik ten volle begaan ben met mijn manuscript dat ik maar niet in de juiste technische vorm krijg omdat ik destijds, bij het schrijven ervan, spaties heb gebruikt in plaats van tabs en dat de uitgever vraagt dat ik alles herzie: de spaties verwijder en vervang door tabs. Waar ik nu al enkele dagen mee bezig ben en wat veel tijd vergt.

    Vergeef me dus als mijn geschriften minder inhoud hebben, het is hopelijk maar tijdelijk want mijn manuscript moet binnen zijn op 30 dezer.

    Het geeft me niet veel tijd meer en ik moet, ik moet in beweging blijven, dus ik kan geen urenlang aan mijn klavier blijven zitten, zoals ik in feite thans bezig ben.

    Gekheid is het dit te doen - nog te moeten doen - op mijn gezegende, zegt men me soms, leeftijd.

    Ikzelf vind er niet zoveel ‘zegeningen’ mee gemoeid maar ik beweer ook niet het tegengestelde want om eerlijk te zijn, ik voel me soms als een gezegende, nu ik dit nog allemaal schrijven kan, ondanks…

     

    28-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    27-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pessoa soms.

     

    Telkens moet ik me aftasten om iets te vinden dat waard is verteld te worden, en geloof me eenvoudig is dit niet als je de gewone gebeurtenissen op zij laat en je je begeeft op het terrein van de gedachtewereld, vooral dan als je de morgen heb gebruikt voor andere zaken en de dag heel gevuld was - lumineus was aan gebeurtenissen - en je dan, zoals het gebeurt, pas in de avond in gang schiet om iets zinnigs mede te delen.

    En toch dwing ik me tot schrijven, dwing ik me verder te gaan, wil ik niet opgeven hoe het ook met mij is gesteld.

    Weet echter dat ik een dag in de openheid van de luchten was, een oneindigheid aan luchten, een wijdheid van wolken met een stukje zon nu en dan, wolken die het ganse land overkoepelden.

    Een heerlijkheid aan luchten over uitgestrekte velden en akkers met rijen bomen aan de einder, levende gestalten als bakens van stil maar broos geluk dat je houden wil voor een lange tijd.

    Er te zijn alsof je er niet was, het leven te houden maar niet te denken, geen woorden te zoeken, niets te moeten, niets te hebben en niets te willen, alleen er te zijn als was je de koepel van luchten zelf en je neer kon kijken op de wereld onder jou, jij uitgestrekt van oost naar west van noord naar zuid, alles omvattend van wat er is op de aarde onder jou.

    Het is, ik weet het, onzinnig waar ik mee bezig ben. Ik wil iets schrijven waar ik de woorden niet voor vind. Pessoa ook kende dergelijke toestanden. Het wijst op een ‘Dasein’, niet als lichaam en geest, maar totaal ontdaan van het lichaam en als geest zich vermengend met de luchten over de aarde, om zoals ik zegde alles te omvatten als gekleefd tegen de binnenwand van de koepel,

    Een gevoel of een beschrijving die ik zelden heb uitgebracht omdat wat ik voelde - of meende te voelen - een gelijkenis had met een gevoel dat niets nog noodzakelijk was, dat het einde komen mocht dat je je uitgespreid had lijk een deken over alle leven dat je nog houden kon.

    je duidelijk weet dat waar je was een middag en een namiddag lang een plaats was waar je je voelde leven in totale harmonie met de luchten en de wolken en de oneindigheid van het land om je heen, een gevoel dat je zelden hebt gekend, je lichaam als vergeten, je stramheid, je pijnen in de rug, in je lenden, vergeten, alleen nog alle aandacht gaande naar het leven dat je houdt. Pessoa, mijn reddende engel zijnde, mijn advocaat mijn verdediger voor wat ik schreef vandaag.

    27-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    26-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn gemoed in de morgen.

     

    Vanmorgen – het is altijd in de morgen dat mijn kwelling begint  – dacht ik: man, je hebt al genoeg geschreven, je hebt alles gezegd wat je te zeggen had; wat nu nog komen kan is een herhalen van wat al door jou opgetekend werd, waarom verder gaan?

    Hoe reageer ik hier op mezelf; hoe zou ik me voelen indien ik geen blog meer te brengen had: opgelucht, bevrijd?

    Ik stel me voor dat het zo is. Hoe zou ik hier in huis rondlopen met niets te ‘moeten’ doen, met enkel wat normaal is, wat gewoon is te moeten doen? Ik kan het me niet indenken. Ik weet alleen dat een grote rust over mij zou neerkomen het enig positieve dat er aan verbonden zou zijn en ook geen kwelling meer, geen opstaan meer voor dag en dauw.

    En dan wat?

    Echter, wat dan met die rust, wat vang ik er in werkelijkheid mee aan: tv kijken, boeken lezen, onledig zijn met dit of met dat?

    Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik onvoldaan zou gaan slapen, want ik heb niets achtergelaten en dit schijnt me zo ongewoons toe dat ik me niet kan inbeelden dat zo iets me zou kunnen overkomen.

    Wat doen vrienden van mij die me lezen, die niet de behoefte kennen om, zoals ik, hun gedachten te verwoorden en er mee naar buiten te komen. Hun dagen zijn natuurlijk even goed gevuld met andere dingen dan schrijven, wellicht is hun nachtrust verzekerd met wat ze uitrichten in de dag, en in feite komt het daar op neer, gaan slapen met een gerust gemoed voor de dag die komt.

    Er is dus weinig verschil met mij want ik denk ook aan de volgende dag, maar dan, meer wat het schrijven betreft dan om het even elk ander gebeuren dat op de lijst zou staan. Mijn blog is iets waar ik niet aan ontsnap, aan een gebeuren kan ik ontsnappen, ik kan het uitstellen ook of er fysisch niet kunnen aan deelnemen, want mijn beperkt zijn in vele zaken neemt aanzienlijk toe.

    Uiteindelijk – wat een woord! – leef ik in de toekomst. Ligt mijn nu- ogenblik in de dag van morgen, want ik schrijf mijn blogs de dag ervoor om ze vóór middernacht te kunnen inloggen..

    Een goede vriend merkte ooit op dat ik er, als schrijver, een stramien op na houd: ik sta vroeg op, ik haal uit de natuur om me heen diepzinnige gedachten; ik voeg er deze van een of andere  schrijver aan toe en meng deze met elkaar en mijn blog is klaar. om de ether te worden ingezonden. En hij heeft in zekere mate gelijk, maar je moet het doen op vrijwillige basis en het doen is het moeilijkste, is je overtreffen om het te doen.

    Zo, dit ben ik dan kwijt en kan ik overgaan tot de dagorde om te besluiten dat ik een ziek, een gekweld man ben die schijnbaar niet genoeg heeft aan het leven van elke dag. Hij wil daarenboven heel wat meer, hij wil er met zijn geschriften nog zijn als zijn lichaam al zal verpulverd zijn tot as.

    Hoe noemt men zo iemand, een opportunist, een geschifte dromer?

     

    26-05-2022, 05:10 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    25-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L'observateur qui s'observe.

     

    Mijmeren is niet veel, brengt je niet ver, maar het is van alle tijden en kent een ruime rij gemoedstoestanden. Daarenboven het houdt je half alert om, eens voorbij, aan ernstigere dingen te beginnen.

    Ik ben doorgegaan met mijmeren in het bed tot de morgen kwam om nog maar eens te herbeginnen met wat ik gisteren deed en de dagen ervoor, één vast stramien dat werd opgebouwd en waaraan ik niet mee onttrekken kan, zelfs al heb ik geen jota te schrijven, ik schrijf om me niet te ontgoochelen.

    Gelukkig heb ik jullie om me bij te staan op mijn tocht van elke dag.

    Het stoort me echter, er niet meer toe te komen een gedicht te schrijven. Laatst kreeg ik er twee toegestuurd van een Franse dichter met Chinese roots die ik opzij heb gelegd voor betere, luchtigere dagen. Dagen en uren die nu meer dan vroeger een zwaarte kennen waar ik niet doorheen kijk, zodat de lichtheid van het woord me ontgaat en ik als een vreemde wandel door de woorden die ik vroeger schreef. Telkens met een zekere voldoening bij het aankomen waar ik verwacht werd.

    Elke dag wordt nu een klaagzang of zou het worden als ik me er niet tegen verzet, als ik niet zoeken ging naar opbeurende woorden.

    Echter vanmorgen ben ik begonnen met een totaal verkeerde zin die geen oplossing brengen kan, noch voor mij, noch voor de lezer. En ik stel me de vraag hoe ik de laatste tijd overkwam bij jullie, of je bemerkt hebt dat  er iets veranderd is, dat de toonaard waarin ik schrijf is niet meer deze van een jaar terug. Ik ben geslotener geworden, leger van inzicht, armer aan dieptes, ik fladder maar wat boven de begane grond maar stijg niet meer op als een leeuwerik - als deze er nog zouden zijn - ik ben er schijnbaar vreemd aan geworden en het ene positieve hieraan is dat ik het weet, maar voorlopig dringt het niet verder door,  komt er geen reactie.

    Het betreft hier, zoals het nu en dan gebeurt over l’observateur qui s’observe, of ik die toekijk op wat ik doe en erover schrijf: mijn zelfkritiek waaraan ik bezwijken kan.

    Er is weinig goeds aan uit te komen op het scherp van de snee.

    25-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    24-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijmering.

     

    Je zegt me dat ik verder moet, dat negatieve ‘overpeinzingen’ of gevoelens een gevaar zijn en te mijden zijn als de pest. Dus ik hoiud de blik vooruit en blijf positief ingesteld wat het leven betreft en, wat de toekomst ons brengen zal.

    Je weet het, de Kosmos houdt ons in het oog en aan Hem ontsnappen we niet, we zijn een werktuig van Hem opdat bereikt zou worden wat Hij bereiken wil met ons.

    Al weten we het niet, nog niet, maar misschien komt er een moment dat we het weten zullen, en zijn er al die het weten maar het verborgen houden omdat het zo onwaarschijnlijk is dat het nog niet mag getoond worden..

    Sprankels van hoop en inzichten hopen zich op en zullen klaarheid brengen om te weten hoe het verder moet en we zullen klaar staan om uit te dragen wat ons wordt bijgebracht. Het creatieve zal ons niet verlaten en daarenboven zal het gewaarmerkt worden met alle krachten die zich in ons nog altijd verborgen houden en nog niet werden blootgelegd tot we er in slagen feniksen te zijn, gelouterd en gekroond. Want niemand zal ons tegenhouden als we ons oprichten zullen om én van de wereld én van de geest te zijn: er te staan en er vooruit te kijken opdat al wat is bewaard zou blijven en groeien zou naar nieuwe hoogten, tot op heden nog niet vermoed.

    We komen er ooit. Staat het niet geschreven, het staat gewelfd over de dingen, over de waarden die er zijn. Uiteindelijk is er niets dat nog verrassing zal zijn.

    Zo schrijven we de toekomst, van generaties ver voor ons uit met de zekerheid dat we, onder een of andere vorm of aanwezigheid, er deel zullen van uit te maken.

    We dromen soms van grote werken die geschreven worden en tentakels zijn die doordringen tot in de verste tijden waar ze bloeien zullen in velden, geel en groen en blauw, velden van verrukking en van blijde verwachtingen. Ademend alle geuren en alle geneugten die er mogelijks kunnen zijn. Oplosbare en verscholene, ingekeerde en buitgemaakte, vertelbare en schichtige, te grootschalig nog om te worden omgezet. Maar we houden alles klaar om het rond te dragen onder een baldakijn van rozen en van brokaten. Wat ik schreef vandaag is om vlug te vergeten. Het zijn maar wat woorden in elkaar gehaakt om er maar te zijn waar ze horen te zijn, en andere die er niet zijn te verbergen voor andere dagen.

    En, Gezelle zal blijven. Zijn ‘Die avond en die roze’ zal gelezen blijven worden als een meesterlijk gedicht, wat het ook in de diepte verbergen mag.

    Zo kunnen we verder, toch een tijdje nog, mijmerend.

    24-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    23-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De weg naar het succes.

     

    Een moment geleden wist ik nog niet hoe ik beginnen zou, het dan maar om het even wat opgetekend in de hoop dat komen zou wat normaal elke morgen komt. Maar ditmaal was er helemaal niets dat zich aanbood, omdat er te veel zorgen waren over het andere werk dat ik nog te volbrengen heb en ik erin de ban van was want ik wist dat het me heel wat tijd zou vergen, in grote afzondering, geconfronteerd met mezelf.

    Een uiterst onaangenaam vooruitzicht vooral als ik dan denk aan mijn blog die ik dagelijks wil blijven schrijven, omdat  het mijn levenswerk is die prioriteit moet blijven krijgen.

    Eigenlijk, uren later, waar ik nog niet aan dacht, wat ik nog niet had gevoeld, er is een leemte in mij, die ik pas nu ervaar. Ik heb ongeveer de helft gehoord van de halve finalisten van de Koningin Elisabeth-Wedstrijd voor cello. Ik heb wondere ontdekkingen gedaan van muziekstukken die ik niet of amper kende. Ik kan wel geen duidelijk oordeel vellen over het gepresteerde, maar ik beken dat hun optreden me getroffen heeft en dat er inderdaad vandaag (zondag) die leemte aanwezig is nu de uitslag gekend is en de twaalf ‘genomineerden’ bekend zijn. Mijn avond zal dus niet gevuld zijn, zoals sommige van de vorige dagen en ik mis het. Er is wel muziek genoeg maar niet de spanning die een wedstrijs  met zich meevoert.

    En ik zegde het nog niet, ik leefde mee met hen elk ogenblik van hun optreden en dit met bewondering én voor het orkest, en Haydn, én voor de pianist(e), én de cellist(e), en voor de componisten  op de achtergrond.

    En vandaag - ik heb niet gewacht op de uitslag - ik leef mee in de blijdschap van de triomferenden en zeker evenzeer, maar dan anders getint, met de niet - of minder geslaagden. Ik noem ze geen verliezers. Hun welslagen wordt nog even uitgesteld, hoop ik dan toch.

    Voor hen is het nu een afwegen waarom ze niet geselecteerd werden, speelden ze minder goed, was er hier of daar iets dat aarzelend en onzeker overkwam, want ze hebben allen hun uiterste best gedaan, voldoende meenden ze om te slagen. Of misschien  wisten ze waarom en waar ze tekort gekomen zijn. In hun interpretatie wellicht, te zeer ingesteld op het technische aspect en te weinig gevoelsmatig geweest. Maar er zal in hun geval de moed nodig zijn voor een nieuw beginnen/herbeginnen. Volhouden is voor hen de regel, er zijn er nog die niet geslaagd zijn en toch een schitterende carrière hebben uitgebouwd.

    En dan de overwinnaars, deze die slaagden in hun eerste proef of was het al niet de tweede waar ze zijn doorgekomen half gelauwerd. Voor hen is wat nu komt ‘de week’ in hun leven en wel in een heel bijzondere omgeving, meer afgezonderd dan ooit.

    Hen wens ik het allerbeste toe en wacht nu al af welk celloconcerto ze gaan spelen want zo enorm veel zijn er wel niet bij mijn weten.

     

    23-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    22-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeg me wat ik schrijven moet.

     

    Zeg me wat ik schrijven moet vandaag, iets dat ik nog niet vertelde, iets dat nog nooit werd verteld of neergeschreven, iets waar er gisteren of alle dagen ervoor zelfs nog niet werd aan gedacht, door Plato niet, door Dante noch door Jung, noch door om het even wie?

    Of het mogelijk is iets van dergelijke aard te vinden we weten het niet maar toch, we kijken er elke morgen naar uit in de hoop er ooit eens in te slagen een grote verwondering te brengen bij allen die ons lezen, ook voor hen die veel later ons lezen zouden, tenminste als er veel later nog gelezen wordt, wat we, in de tijd van nu, soms durven betwijfelen.

    Ik dacht, om toch iets nieuws te vinden, aan de mens van twintig duizend jaar verder, die neerkijkt op ons. Zal het zijn zoals wij neerkijken, met tal van vraagtekens, op bijvoorbeeld de mens Cro Magnon in Dordogne of, zullen er voldoende sporen overgebleven zijn opdat ze weten zouden dat voor ons in den beginne het Woord was, en dat alles hier begonnen is met de Big Bang.

    We vragen  ons af waar hij, die mens van twintig duizend jaar verder zal staan: zal hij dichter gekomen zijn tot de Big Bang en tot het Woord; zal hij ontdekt hebben - wat wij in onze stoutste dromen of verwachtingen nimmer hebben kunnen bedenken - zal hij triomfantelijk, met totale zekerheid, een ander ‘beginnen’ kennen, een waar wij nog niet aan denken, maar dan een dat alle vragen die er zijn in een slag zouden oplossen, en dan vooral dat we weten zouden als een paal boven water wat er is na de dood, om er dan naar te leven en er naar te sterven?

    Maar ik denk toch dat het beter is de vraag niet te stellen omdat gissen zo ver vooruit zinloos is, en het niet mogelijk is te voorzien wat er zijn zal zo ver vooruit, vooral dan, vrezende  dat er misschien twintig duizend jaar verder, geen mens meer zal zijn: alles hier op aarde verdord, de kathedralen herleid tot een hoop gruis en gebleekte geraamtes overal verspreid onder het zand van eeuwen.

    Dit te denken is doemdenken, is eerder een uitdaging opdat gebeuren zou wat voorop wordt gesteld. Het is dus beter over dit soort nieuws te zwijgen dan het te verspreiden.

    In elk geval dit zou dan het utopisch beeld zijn waar nog niemand ooit over sprak.

    22-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    21-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gehaald uit het tijdloze en aangevuld.

     

    Hij ziet heel ver in zijn herinneren de vijver in het bos van zijn geboortedorp, een grote spiegel gelijk, met gele irissen erin en lisdodden en waterlelies - en met Van Eeden heeft hij de waterlelie lief - met eendenkroos in de hoeken en libellen even hangend boven de biezen en dan wegschietend.

    In de tijd van toen, de tijd van zijn jeugd, was de vijver veel omvangrijker, was hij een groot blinkend vlak met de bomen die toekeken in het water, verrast op dagen in de zomer soms door de plotse plons van zijn naakt lichaam dat de spiegel brak in duizend kringen en hij lijk een grote witte vis onder het watervlak dreef, tussen de watertorren die naar de diepte doken, tussen de stekelbaarsjes en de salamanders, drijvend onder het eendenkroos door, langs de roodgroene stengels van de waterlelie, en daarna als hij zich aankleedde, het water effen terug en de wind suizend in de bomen voor een lange tijd. Hij kan het horen nog vandaag en voelen nog, de plons, de koelte van het water als hij het wil en houden voor een tijd terwijl hij het optekent. Zo stil zit hij er, afgezonderd.

    Het was hier aan die vijver in dat grote bos van hem dat hij eens gestaan had met vader een avond in de herfst er  het geritsel was van de bladeren, en niets meer, die vielen rondom hen, een avond van vele avonden dat hij met vader was en hij tussen de bomen de sterren weerspiegeld in het water heeft gezien, een voldoende ogenblik, om veel, veel later eraan terug te denken, toen hij las in de Bijbel dat koning Salomon een soort ‘zee’[1], een grote kuip die rustte op twaalf ossen, had laten plaatsen naast zijn tempel, gevuld met water. Wellicht, maar hij las dit nergens, met het doel in de weerspiegeling ervan in de nacht de beweging van de sterren/de planeten te kunnen volgen en dit op basis van de dertig inkepingen in de rand van de ‘zee’.

    Hij wist nu dat zoals hij, de vijver oud geworden was. De put, want meer was het niet, die ‘s winters en in de lente vol liep en in de zomer uitdroogde, was bijna volgroeid met struiken en biezen, met het wrak van een auto, met matrassen en nog wat brak water dat rook naar roest en modder. De prijs van een op hol geslagen beschaving die voor haar afval geen sluitende oplossing had en dit stukje ongerepte natuur had ingepalmd om er een ‘kunstwerk’ van te maken in deze voor velen schijnbaar, als hij hun kunst voor ogen krijgt,  zo troosteloze wereld.

    (Troosteloos als de woorden die Dimitry Verhulst. gisteren - 19.05 - sprak tijdens ‘De Afspraak’ op Canvas.)

    Maar hij hoopte, en hoop is leven, dat hiermee het punt was bereikt waarop de mens, dankzij de kracht van de geest, de weg terug zou vinden opdat de komende geslachten, zijn kleinkinderen en hun kinderen en kleinkinderen, hun papieren bootjes zouden kunnen uitzetten al was het maar met de bladen gescheurd uit zijn dagboeken, om deze uit te zetten zoals hij zo dikwijls had gedaan.

    Hij zag al in zijn rijk verbeelden de papieren bootjes wegdrijven over het water, de inkt van het geschrevene uitlopend.

     

    [1] 1 Kings 7: 23: And he made a molten sea, ten cubits from the one brim to the other; it was round  all about and its height was five cubits and a line of thirty cubits did compass it round about.

    25: It stood upon twelve oxen, three looking toward the north and three looking toward the west and three looking toward the south and three looking toward the east and the sea was set above upon them and all their hinder parts were inside.

    21-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    20-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Worlds in collision.

     

    Ik wil niet dat er enig misverstand bestaat wat betreft mijn verhouding tot Emmanuel Velikovsky en zijn werken. Hij is in feite een oude bekende van mij want het is in het begin van de jaren ’50 dat ik heb kennis gemaakt met hem, een uitzending op de televisie waarin hij verscheen als een rijzig bejaard man die een abominabel Engels sprak en met een theorie voor de dag kwam die alle theorieën bestaande over de Oudheid ver overtrof.

    De man en zijn theorie, die overrompelend nieuw was bekoorde zo dat ik de dag erop zijn boek ‘ Worlds in Collision’ ben gaan kopen bij ‘Smith & Son’ op de Adolphe Max-laan in Brussel.

    Ik heb zijn werk gelezen en het kostte me heel wat tijd en inspanning, en ik werd overdonderd door de wereld die hij haalde uit een enorm aantal geschriften handelend over de geschiedenis van alle bestaande volkeren van de Oudheid van Mexico tot China, waaruit hij de hoofdbrok van zijn betoog filterde dat - hou je vast - de planeet Venus zich pas rond 1500 vóór Chr. gevoegd heeft bij de andere gekende planeten om de zon. Een stelling die onmiddellijk overhoop werd gehaald en veroordeeld door de wetenschappelijk wereld, in zo ver dat de uitgevers van, zijn boek verplicht werden, onder bedreiging het werk, dat ondertussen in de USA een bestseller geworden was, uit de omloop te halen.

    Ik ga hier niet verder op in, ook niet op zijn Venus geschiedenis, alhoewel alle astronomen verbaasd waren als ze van hem vernamen dat de temperatuur op Venus uitzonderlijk hoog moest zijn en achteraf bewezen werd dat het zo was.

    Eén feit steekt er als een obelisk hoog en statig bovenuit, je hebt geen enkel recht iets negatiefs te schrijven of te vertellen over Velikovsky zo lang je niet ZELF zijn ‘Worlds in Collision’, zijn ‘Werelden in botsing’ niet gelezen heb van a tot z, voetnoten incluis. Je kunt je er dus niet van afmaken met te zeggen dat hij een tweede Von Däniken was.  Dit zou unfair zijn.

    Nu, de Venushistorie blijft voor mij voer voor de astronomen - ze zwijgen zich dood hierover - maar, en het is dit dat ik stellen wil: vóór Velikovsky was ik een totale leek wat de geschiedenis van de Oudheid betreft, hij, de rijzige oude man die hij was, heeft deze geschiedenis voor mij geopend en wat meer is, hij heeft me - en velen met mij - begeesterd én met Akhnaton, én met de Queen of Sheba en het land Punt, én met de Sothis ster, Sirius, waaraan de Egyptische chronologie werd opgehangen.

    En dan, en dit vooral, hij heeft  me binnengeleid in het Boek der Boeken, de Bijbel, en in twee van de centrale passages erin: ‘de stilstaande zon en maan boven Gibeon’ en, 42 jaar ervoor ‘de tien plagen van Egypte’. Twee gebeurtenissen die mijn ogen hebben geopend op God - het bewijs hoe naïef ik was vóór Velikovsky - want van dan af wist ik dat de God van de Bijbel een verzinsel was van de mens, dat Hij - wie Hij ook was - niet is tussengekomen in de twee vermelde gebeurtenissen, maar dat verwezen naar twee kosmische catastrofen die zich in die periodes moeten voorgedaan hebben en deze zeker niet de wil van (een) God waren.

    Dus ik zeg jullie en ik herhaal me, had ik Velikovsky niet ontmoet, mijn humus zou er anders uitgezien hebben en ik zou geen blogs geschreven hebben zoals ik er nu al sedert meer dan tien jaar schrijf, blogs, die als ik ver terug ga alle te wijten zijn aan, volgens mij, een van de belangrijkste historische figuren van vorige eeuw.

    You all are very lucky, meegesleurd te zijn door  iemand zoals ik. Of, was ik en ben ik, duidelijk, een stoorzender?

     

    20-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    19-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vreemde man.

     

    Ik wachtte te lang vanmorgen om aan mijn blog te beginnen en ook ik had andere, meer dringende zorgen en het werd middag en namiddag en de warmte van het huis overviel me, zodat ik gewacht heb op de avond, op het begin van de nacht zelfs, een risico dat ik niet gewoon ben te nemen en toch genomen heb, ertoe gedwongen door de ongunstige omstandigheden.

    Gewoonlijk zet ik die naar mijn hand, hebben die weinig of geen invloed op mij maar ditmaal kom ik er belabberd uit met een leeg hoofd.

    Kennen jullie ook dergelijke gevoelstoestanden: niets te zijn en dus niets te vertellen te hebben,

    De dag begon ik nochtans als een stoer man die de laatste hand legde aan een manuscript waar hij zijn ganse leven  - dan toch bijna - heeft aan gewerkt. Ik stuurde het binnen naar een uitgever die, zo werd er mij gezegd  het zal omvormen tot een boek.

    Ik beken jullie ootmoedig dat ik er niet gerust in ben. Een bekwaam persoon, Roger Tas, die het grondig las en ontdeed van de te vele taalonzuiverheden, noemt het een ‘essayistische roman’ en nu hij deze titel gebruikt volg ik hem volledig want hij heeft het juist gezien, het is op heel wat plaatsen een essayistisch gedoe en op andere plaatsen  een roman. Iets dat je niet zo veel ontmoet in de literatuur, tenminste zo ik het kan of mag claimen als zijnde een brok Vlaamse literatuur,

    Ik beken dus bij deze dat ik geen weet heb van een werk dat lijkend op dat van mij kan gezien worden, Maar ik beken ook dat ik de laatste jaren geen groot lezer ben geweest, ik heb niet het minste benul wat in al die jaren verschenen is, zelfs was ik een paar dagen geleden verrast te zien dat ‘Boerenpsalm’ van Felix Timmermans een nieuw literair leven is begonnen.

    Waarom moest het bij mij een hoogdravend werk worden, waarom kon ik me niet tevreden stellen met een boek handelend over een doodgewoon eenvoudig leven, een leven, als ik de boeken van mijn jong jaren wegdenk dat ik ook heb gekend.

    Wat is het dat me bezield heeft,, wie heeft er, van de schrijvers, die ik las schuld aan. Om eerlijk te zijn, Emmanuel Velikovsky treft grote schuld want hij heeft me verleid met zijn visie op het geschiedkundig aspect van de Bijbel en van dan af is alles verkeerd gegaan, zat ik in een wereld, die ver boven verwijderd was van de dagelijkse omgang en heb ik andere wereld betreden waaronder Egypte met alle gevolgen van dien, te vreemd opdat ik navolgers zou kunnen gehad hebben.

    En dan, de Bijbel, wie onder jullie vermeld nog de Bijbel in zijn gesprekken of geschriften van elke dag, zeg het me, verbaast me ermee?

    Ik zegde het al zo dikwijls, een vreemd man ben ik met vreemde gedachten, en vreemde schrijvers die hij opdist, zoals Fabre d’Olivet, Kamal Salibi, Robert De Telder en tientallen andern, allemaal de schuld van Velikovsky die me een totaal andere wereld heeft voorgeschoteld.

    Maar ik verwijt hem niets al is hij van vele onderwerpen de oorzaak, integendeel ik ben hem dankbaar.

     

    19-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    18-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De mens een vat vol gedachten.

     

    Je herkauwt zaken die je vroeger al hebt gezegd. Het kan niet dat je in de voorbije jaren niet zou gesproken hebben over tal van schrijvers die je nauw aan het hart liggen, die je geest besprenkeld hebben met hun woorden en waar je, die van vele anderen en van jezelf hebt aan toegevoegd, en dit alles, vormt nu de humus van wat je blijft verkondigen, je weinig nog hernieuwend maar vaak terugkerend naar wat er reeds geschreven staat.

    Je volgt aldus niet helemaal het spoor van de componist van de ‘Vier Seizoenen’, Antonio Vivaldi, die liever een nieuw concerto schreef dan wat hij reeds geschreven had te gaan kopiëren. Maar dit zal wel zo zijn voor elke schrijver of componist die verder schrijft in de stijl die de zijne is. Je merkt dit onmiddellijk op bij Mahler. Als er een componist is die je onmiddellijk herkent dan is het Mahler, je ruikt hem van ver aan het optreden van de instrumenten, aan de vermenging van de klanken, aan de vele kleureffecten die hem eigen zijn.

    Zo ook moeten zij die jou regelmatig opzoeken en je lezen, geraakt worden door jouw manier van schrijven, de plaats van de hulpwerkwoorden bijvoorbeeld, de structuur van je zinsbouw, dit alles en nog andere eigenaardigheden moeten bij jou herkenbaar zijn; zoals dit ook het geval is, voor de onderwerpen die je gisteren en eergisteren en de vele dagen ervoor hebt uitgebazuind, een soort gezang  over God en eeuwigheid, dat je verdedigt, dat je verantwoordt met te zeggen dat het, het enige waardevolle is waar je over schrijven wilt en kunt, de grondtoon ervan is immer het probleem God, wie Hij is en wat Hij is en hieraan gelieerd wat er was vóór het Universum er was, en hieraan gebonden, wat er is van de mens in het Universum, welke zijn rol is die hij hier te vervullen heeft en of hij er wel een heeft; of hij hier niet, zoals Monod het meent te weten, hier gekomen is, toevallig, zoals een winnend lot in Monte Carlo.

    Vragen gesteld door de zoekende mens, die hij is, die zich even goed zou kunnen beperken tot commentaar op wat er gebeurt om hem heen en, ernaast, zelf zaken, gebeurtenissen en personages zou kunnen beginnen uitvinden die dan op hun beurt besproken zouden worden, in navolging op het fictief fenomenale door anderen gebracht. Een soort geschrijf over menselijke handelingen die de grond van het leven niet raken, zelfs niet benaderen maar enkel de oppervlakkigheid van het bestaan behandelen.

    Neen, men moet begrijpen, dat in de loop der jaren, en er zijn er nu al enkele, zich een wereld hebben gevormd die hij niet meer verlaat of kan verlaten, al wou hij wel, als hij elke mogen, zoals nu, vóór het licht van de nieuwe  dag – nu steeds vroeger en vroeger - opkomt en hij neerzit om te gaan schrijven, de slaap nog in de ogen, zelden wetend waarover, maar eens zijn eerste zin er is, hij verder de loop van zijn gedachten maar te volgen heeft om uit te komen, zoals hij reeds herhaaldelijk schreef, op een plaats waar hij niet verwachtte uit te komen.

    Een lange zin die maakte dat de zin die zich aan het vormen was terwijl hij de laatste hier neerschreef, verloren ging, zoals er zovele zinnen verloren gaan in een leven.

    Zinnen die wel ooit eens terug zullen komen als de tijd er voor gekomen is. De geest van de mens een eindeloos vat van gedachten zijnde.

    18-05-2022, 00:00 geschreven door Ugo d'Oorde  

    Reageer (0)

    Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/11-05/12 -0001

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 11--0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs