xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
In mijn dagboek, als
in mijn blog, worden ideeën ingebracht, hernomen, omdat ze zo evident zijn of
gewijzigde en aangevuld, beide documenten houden zich in stand dankzij een voortdurende
aanpassing en een blijvende hoop eens, ook maar ooit eens, iets nieuws en iets
enigs te brengen.
Het is een gestadig
bezig zijn. Denken en schrijven en ik herhaal mij hier - voedsel opdoen in de boeken, en het voortdurend
interpreteren van het mysterie dat het leven is. Het geluid van de wereld is
dan lijk het ruisen van de wind in de bomen, lijk het geluid van de branding in
de golven, het beperkt zich tot een verre aanwezigheid die me amper raken kan.
Dit laat me toe af te
tasten wat er leeft in mijn herinneren en vooral in te gaan op het absolute dat
ik telkens weer ontmoet achter de dingen. Dit is het dan het domein van velen
die niet voldaan zijn met wat hen werd voorgeschoteld en aangeleerd, want in
het domein van het absolute zijn we nergens en overal, niet tijd gebonden, niet
vastgehouden aan wat als waarheid wordt vooropgesteld.
Zo, waar zoveel al
over gezegd is: de woorden van Christus, hoe en wanneer en door wie werden ze
opgetekend. Langs welke veelheid en verscheidenheid van kanalen kwamen ze tot
ons. Of in welke mate werden zijn woorden aangevuld, gewijzigd, verkeerd ingeschat?
We klampen ons vast
aan de vier evangeliën, als er misschien twintig zijn geschreven, alle een
soort van biografie van Christus. Waarom bijvoorbeeld schuwt men het Evangelie
van Thomas en eigenlijk is dit het enige dat nog kan onderwezen worden, omdat
het een metafysisch evangelie is, en voedsel zou kunnen zijn voor onze geest, voedsel
waar we grote nood aan hebben?
Het Concilie dat aan
de gang is heeft een zware verantwoordelijkheid, vooral mogen ze ons niet
voorhouden te geloven wat niet meer te geloven is. We zijn allen Abelard
geworden, we willen begrijpen om te kunnen geloven. De idee van Bernardus,
geloven om te begrijpen wordt niet meer aanvaard door de mens van nu, we zijn
al te ver uiteen gegaan.
|