18
oktoberxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Schuldig
verzuim.
De
dag dat Europa te voorschijn is gekomen met de Euro, met één Centrale Bank, de
ECB, en 17 Schatkisten elk met hun respectievelijke openbare schuld, hebben zij,
die hiertoe besloten hebben, een zware verantwoordelijkheid op zich genomen.
Zwaarder dan ze wellicht konden vermoeden. Want vele deelnemende landen waren
geconfronteerd met een staatsschuld die abnormaal hoog was, zodat van in den
beginne moeilijkheden in het verschiet lagen. Gehoopt werd de
budgetoverschrijdingen te beperken tot 3%, een regel, die nimmer werd toegepast
- en ook nimmer zal toegepast worden, want bij toepassing ervan zal de
opgelegde boete het nog moeilijker maken voor een land om binnen die regel te
blijven.
Maar
als de jeugd eergisteren op straat is gekomen om uit te dragen dat de Banken de
schuldigen zijn, dan hebben ze het verkeerd. En ik begrijp niet dat belangrijke
Banken die nu geconfronteerd worden met reusachtige schuldafschrijvingen omdat
ze vertrouwen hebben gehad in de kennis, het doorzicht en de regeringskracht
van Europa en dus belegd hebben in papier uitgegeven door regeringen die onder
het permanent toezicht stonden van de Europese Gemeenschap, geen proces
inspannen tegen die Gemeenschap wegens Schuldig Verzuim. Het verzuim, hun
werk te hebben gedaan zoals het hoorde en niet tijdig de vereiste maatregelen
te hebben genomen opdat de toestand die zich thans voordoet in landen met een
te hoge staatsschuld, als daar zijn Griekenland, Italië, Ierland, Portugal,
Spanje, (en België), meer dan tijdig zou worden recht gezet.
Optreden
als het te laat is, is schuldig verzuim, Mijne Heren Barroso en consoorten. U
bent de ware schuldigen. U hebt die banken misleid. En u hebt dit verzuim cash te betalen, niet de Banken.
Es la hora de
los eurobonos, pero tambièn la del Eurotesoro.
Es hora de
avanzar hacia una gobernanza europea que armonice emisiones de deuda y
politicas fiscales
Ik lees dit in El País van vorige zondag. Natuurlijk
is het ineens dringend geworden een gemeenschappelijke schuld en een
gemeenschappelijk budget te hebben. Maar nu is niet meer het uur, het was het uur, fue la hora, het is te laat nu en een
uitgifte van Eurobonds het spijt me voor Barroso, het spijt me zeker voor
Verhofstadt - heeft geen zin meer omdat er geen voldoende controle is op de
budgetoverschrijdingen en er geen gemeenschappelijk budget is.
En er zijn geen drie oplossingen om orde op zaken te
stellen. Maar een zaak is zeker voor mij, het is Europa zelf die, als grote
verzuimer, de maatregelen treffen moet om te redden wat nog te redden valt en
de tijd dringt.
1.
Nu er een akkoord is over het Europees Fonds
(E.F.S.F.) moet Europa via dit Fonds zich garant stellen voor het betalen vervaldag
na vervaldag, zo lang het nodig is, om te beginnen van de openbare Griekse
schuld, die naar ik hoorde van Karel de Gucht, 385 miljard Euro bedraagt.
Het is het Fonds dat op de vervaldag van de Griekse
staatsobligaties die deel uitmaken van dit bedrag van 385 miljard Euro, de verzilvering
zal doen aan de houders van de Bons de vernieuwing ervan is een andere
aangelegenheid want dit betekent een nieuwe schuld maar het is Griekenland
die de jaarlijkse coupon op deze schuld zal betalen aan het Fonds gezien
ingeschreven op hun budget, hopen we toch het Fonds dat op zijn beurt de
intresten uitbetalen aan de houders van de schuld.
Als tegenpartij verwerft het Fonds al is het maar
symbolisch een tegoed op Griekenland in te schrijven in de boeken van het
Fonds.
Dit lost het Griekse Obligatie-probleem op en is een
zegen voor de Banken, Dexia zou misschien niet gestaan hebben waar het vandaag
staat, ware dit vroeger toegepast. Maar Europa slaapt, heeft wel slapende
ideeën, Eurobonds!
2.
Dit geldt ook voor de Openbare Schulden van andere
triestige landen, met regeringen die in het verleden meer hebben gedacht aan
de welvaart van hun partij dan aan de welvaart van hun land en zijn burgers.
Dit ook was het antwoord aan de politiekers bij de betogingen van vorige
zondag. De schuld van deze landen en trouwens van alle landen uit de Euro-zone
krijgt vervaldag na vervaldag de waarborg mee van het Fonds.
De totale schuld van de 17 landen worden in één slag
de waarde van Eurobonds zonder het te zijn.
Deze andere landen die zich eventueel zullen aankondigen
zullen dan toch de knieval moeten doen en vragen dat een of meerdere
vervaldagen van hun schuld, de behandeling krijgt die de Grieken krijgen. Maar
ze moeten ook weten dat hun schuld tegenover het fonds, dus tegenover de ledenlanden die het Fonds
hebben gespijsd, blijft bestaan. Er is hier dus hoogstens sprake van een
soort verschuiven van bepaalde delen van de schuld in de tijd.
Ik heb, vanuit mijn ivoren toren, geen idee, noch over
de grootte van de Openbare schuld van de Euro-landen, noch over de spreiding
ervan in de tijd. Maar ik veronderstel dat het gespreid zijn in de tijd het
volume van het te avaliseren papier zal verlichten, zodat niet het volume van
de schuld op heden van belang is, maar de spreiding in de tijd van de vervaldagen.
Dit houdt natuurlijk in dat het Fonds, niet alleen
inzage krijgt in de Openbare schulden van de 17 lidstaten, vervaldag na
vervaldag, maar ook de dienst ervan verzorgt, zoals voorgesteld voor de Griekse
schulden.
4.
Op dat ogenblik en enkel dan, kan elke burger van die
17 lidstaten de openbare schuld kennen van elk van die landen en dit, gesteld
tegenover het BBP van het land, uitgedrukt in cijfers, in percenten, in
grafieken en aldus een lichtpunt zijn voor hen die met reden, maar onvoorbereid
in de straat komen. Ze zullen zich nu niet meer hoeven te verplaatsen naar
Brussel, en zullen wat minder de banken met de vinger wijzen.
5.
Het feit dat Europa, zijnde het Fonds, borg staat voor
de aflossing, in kapitaal, van de openbare schuld van zijn lidstaten die hierom
zouden verzoeken, heeft een grote impact op de liquiditeitsgraad van dit
staatspapier en dus op het beschikbare werkkapitaal van de Banken in kwestie.
Dit is noodzakelijk, helpt enorm en kost weinig in
verhouding tot het mogelijke resultaat.
6.
Het komt er in de eerste plaats niet op aan, Griekenland
te redden dit is het werk van de Grieken - het avaliseren van hun papier is al
een redding op zich zelf, maar wel, de banken te redden.
De banken die in vele gevallen als goede huisvaders
hebben gehandeld en in hun vertrouwen, én in de Euro, én in Europa, én in zijn
leiders, de depositos van hun clienten hebben omgezet in waardepapier van
Griekenland, Italië, Portugal, of van welk land uit de Euro-zone ook.
7.
Het
ergste dat het Fonds kan overkomen is dat het na verloop van tijd blijf zitten
met een schuldvordering van 385 miljard Euro op Griekenland en X miljard op
andere landen. Wat in elk geval beter is dan de Europese economie en financiële
wereld een tweede maal in een chaos achter te laten.
|