xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
U zult me
wel toelaten voor deze eerste dag van juni de zon begint al te denken aan
haar terugkeer mijn heil te zoeken bij Amélie Nothomb om er mijn blog mee te
sieren.
Ze schrijft
namelijk:
Tout écrivain a son truc, en: Mieux que les autres, les écrivains savent combien écrire est
difficile.
Om er toe in
staat te zijn hebben ze nood aan hun gevoeligheid, hun temperament, hun
cultuur, maar intimement, ils sont
persuadés de devoir plus encore à leur truc respectif.
De aard
hiervan is uiteenlopend. Hij kan spiritueel zijn: het aanroepen van de Muze,
zoals de Grieken; het gebed zoals de scholastiekers, en zegt ze, ik ken
talenten vandaag die zich ongeschikt tot schrijven voelen als ze geen twee
paginas Michaux
hebben gelezen.
Dit weten we
dan, maar de truc kan ook materieel zijn:
de wijn voor Omar Khayan, opium voor de
decadente dichters, te kleine schoenen voor Dali, zowel schilder als schrijver.
Balzac was de eerste die afhankelijk was van de koffie en die aldus de truc
inhuldigde, die het meest toegepast wordt onder de moderne schrijvers. Ik denk
dat die ook eigen moet zijn aan Amélie Nothomb, wat haar volste recht is als ze,
zoals ze eens schreef, om vier uur in de morgen, elke dag begint te schrijven.
Maar, vraagt
ze zich af, wat was de truc van de grote William Shakespeare, want in zijn tijd
kende men noch koffie, noch thee. Is het om deze reden dat heel wat mensen
menen te moeten denken dat William niet de schrijver is van zijn werken, zelfs
dat hij niet bestaan zou hebben pour
éviter de prendre conscience que face à un tel auteur on est une paramécie, niets
meer dan een pantoffeldiertje?
Nothomb
schrijft dit naar aanleiding van het verschijnen van het boek van Bill Bryson Shakespeare. The World as Stage, vertaald in het Frans door Hélène
Hinfray, Petite Bibliothèque Payot, 224 p. 8,65 ., een antibiographie.
Ik ga
Nothomb hier niet herhalen. Ik weerhoud alleen dat zijn truc tabak zou kunnen
geweest zijn die in Groot-Brittannië, na zijn geboorte is aangekomen, maar ik
betwijfel sterk dat Shakespeare nood zou hebben gehad aan een truc, welke ook,
om te schrijven wat hij schreef en hoe hij schreef en hoe veel en hoe waardevol
hij schreef.
Trouwens,
merkt Nothomb terecht op, le mystère
(truc of niet) nest pas éclairé. Prenez
un auteur de talent, donnez-lui les meilleurs tabacs du monde: croyez-vous
quil écrira le monologue dHamlet?
Thats
the question.
|