xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Dertig jaar
lang, en meer staat tussen mijn boeken, het werk van René Bertelé: Henri
Michaux, verschenen in de reeks, Poètes
daujourdhui - Pierre Seghers,
Heb het in al die jaren ettelijke malen in de hand genomen, echter nooit met
zorg gelezen, nooit de inspanning gedaan om iets dieper binnen te dringen in de
rare, eenzame, afgezonderde auteur en schilder die Henri Michaux was.
Amélie
Nothomb (mijn blog van 1 juni) en haar uitspraak over de inspirerende kracht
die van Michaux werk zou uitgaan, zette me er toe aan Bertelés werk te gaan
lezen. Verwondering was mijn deel.
Ik kwam tot
de conclusie dat hij even eenzaat is als Rimbaud het is geweest, dat hij
nergens onder te brengen was, noch als dadaïst, noch als surrealist, noch als
symbolist, maar dat hij schreef en schilderde op een wijze die niemand hem
heeft voor- of nagedaan.
Hij heeft
zichzelf ook nimmer willen situeren. Il
déconcerte, zegt Bertelé, hij zet ons op een verkeerd spoor. Als
wereldreiziger schrijft hij over reële als over ingebeelde landen, reële feiten
als over ingebeelde met metafysische inslag, gesierd met bevreemdende
monologen.
Je
suis habité, je parle à qui-je-fus et qui-je-fus me parlent
ou le désir
décrire un roman et lon écrit de la philosophie
aldus Bertelé ik ken er nog zo die in zijn inleiding prachtige dingen
schrijft.
Hij
vergelijkt zijn manier van schrijven met het regenwoud dat van voorheen
waar alle soorten van planten opwellen uit de humus en geholpen door het
klimaat gaan woekeren. A chaque instant
beaucoup naissent et beaucoup meurent, il suffit que quelques-unes puissent
lancer dans le ciel le jet de leur sève originaire.
Its
a struggle om over de veelzijdigheid van
Michaux iets te schrijven met weinig woorden. Hij profileert zich in een wereld
van realiteit en droom in een grote afzondering van alle andere schrijvers van
zijn tijd en van nu, met een eigen taal en vormgeving.
Ik doe een
proef om te weten wat Nothomb me heeft willen doen geloven, met zijn
verhaal Wozzeck.
Ce
soir javais pris une dose normale de chanvre
begint hij en hij volgt de uitvoering van de opera van Alban Berg op de radio. Het
is avond en het venster staat open op de tuin en dan ziet hij een persoon staan
de blik gericht op de radio die duidelijk meeluistert en Michaux volgt de muziek
via de reacties en gelaatsuitdrukkingen van de persoon in kwestie.
Ik lees. De vreemde, verrassende wendingen van zijn verhaal geven me een gevoel
van ruimte en van mogelijkheden, zaken die ik
ook had kunnen schrijven, had ik er maar aan gedacht!
Cétait
trop beau, cétait trop de malaise aussi
et je détournai les yeux, pour
nécouter plus que la musique
et lécouter seul.
Als hij
terug de ogen opent zijn ze met drie om Alban Berg te beluisteren avec naturel, installés dans les arbres,
regardant comme sils étaien chez eux et confortables, sans du tout soccuper de moi.
Een vreemd
verrassend verhaal, een opeenvolging van details, prikkelend zoals een
aperitief, die de geest openen op nieuwe gegevens die je plots aanwezig voelt
ergens, ergens en je aanzetten om te schrijven, in de zin die Michaux
gebruikte, even verrassend en even koelbloedig.
Het is wel
degelijk zo, Michaux doet, zoals humus en klimaat in het regenwoud, de sappen
stijgen in de geest van de schrijver. Deze heeft zelfs geen twee paginas nodig
van hem. Michaux is een veelheid van stemmen die er voor zorgt dat geen enkele
de bovenhand krijgt.
|