Zo is er immer de zin in meer die hij had kunnen
zeggen. Een zin in meer of, wat misschien belangrijker is, een stap in meer of
een stap in een andere richting, waarvan hij echter nimmer weten zal waarheen
die stap hem zou gevoerd hebben.
Zo verwijst ook Marguerite Yourcenar, (zoals
Christopher Fry, zoals Peter Weinberg) naar het verhaal van die arme straatmus
uit Bedes Ecclesiastical History of the
English People die op een stormnacht binnenvloog in de warme, verlichte en
rumoerige banketzaal van Koning Edwin en langs de andere zijde buiten vloog
terug, opgeslorpt door de donkerste stormnacht. De vlucht van de straatmus het
symbool zijnde van een mensenleven, dat komende uit de duisternis even het
licht doorkruist om te verdwijnen in een even grote duisternis.
Getroffen door het verhaal, schrijft Yourcenar,
liet Koning Edwin zich bepraten door Bede, met het gevolg dat de monnik
Paulinus, de toelating kreeg de christelijke leer te verkondigen op het
grondgebied van Edwin; waaruit dan later voort zou komen, het klooster van
Lindisfarne, de kathedraal van Durham, de kathedraal van York, de moord op
Thomas van Canterbury en zo de gevolgen van Edwins bekering immer verder en
verder schuivend in de tijd tot waar katholieken en protestanten elkaar
gedurende jaren zouden uitmoorden in de straten van Belfast.
|