xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Of hoe schrijft zich een boek?
Wel, klaar en duidelijk, ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat ik geen
boek wil schrijven over feitelijke gebeurtenissen die in elkaar verweven, elkaar
opvolgen en een verhaal vormen; wel over gebeurtenissen die zich situeren in
het landschap van de geest, waarvan het in elkaar verweven zijn soms
onontwarbaar is.
Ik heb dus niet zoals Mulisch
voor zijn hemelgeschiedenis, een vooropgesteld plan, waarin alle feiten door
Mulisch zelf werden bedacht. Ik heb helemaal niets, al ken ik wel, na al die
jaren, enkele hoofdgedachten die
onvermijdelijk kans maken ter sprake te komen, zelfs als deze gedachten,
lichtjaren uit elkaar zouden liggen, zoals de chronologie van Egypte en wat
er is van de geest na de dood.
Maar een duidelijk plan heb ik
niet. Ik wacht op de inspiratie van het ogenblik dit blog is er het bewijs
van om te schrijven wat ik denk te mogen/kunnen schrijven.
Achteraf gezien is het bij mij
ook laag op laag die gelegd wordt Hertmans legt er dertig om zijn ergernis af
te zwakken, maar ik leg er dertig om te komen én tot het meest precieze woord
én tot de meest precieze weergave van de gedachte die ik op het oog heb. Verder
gaat mijn planning niet.
Zo vermoed ik ook nu al, dat ik
iets zeggen zal over Velikovsky en dan is het niet omwille van zijn Venus, geboren
als planeet, waar ik weigerig tegenover sta, maar wel omdat hij de gang van
mijn geestelijk leven grondig heeft gewijzigd en ook omdat ik me, zo-even de
vraag heb gesteld hoe het komt dat wij, westerlingen, nooit geleefd hebben met
boven ons, de planeten als goden Ares, Athena, Zeus, zoals de Grieken en de
volkeren van het Oosten.
Het zal hier, in de tijden vóór
Christus, maar een dorre religieus-- geestelijke woestijn geweest zijn -
alhoewel Avebury, alhoewel Stonehenge - met uitzondering van het Hoge Noorden
misschien.
|