xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De Top 100 van Klara, het feest van de klassieke
muziek dat twee dagen duurde. Meer dan vier duizend luisteraars van Klara hadden
uit een lijst van 300 klassieke werken er tien uitgekozen en op basis van de
gedane keuzes werd een ranglijst opgesteld van de 100 meest aangestipte werken.
De drie eerst geklasseerde waren werken
van Johan Sebastian Bach.
Verwonderlijk is het niet, ook de vorige jaren stond Bach
op de eerste plaats. Waarom eigenlijk, waarom wordt Bach verkozen boven
Beethoven, Mozart, Brahms, Mahler en al die andere componisten? Wat heeft Bach
in meer, of wat heeft hij wat de anderen niet of minder hebben?
Is het niet het feit dat God in zijn hoofd speelt als hij
componeert, dat zijn muziek van verder, van dieper komt, van uit zijn
verbondenheid met het eeuwige, met de dood?
Het is er hem niet zo zeer om doen om de muziek als
dusdanig maar met iets dat boven de muziek staat, iets dat Sam Harris mijn
blog van gisteren - ziet verdwijnen en in feite al verdwenen is, namelijk, het
transcendente, het verhevene van de verwondering, een gerichtheid naar iets hoger,
iets voller, iets kosmisch.
De muziek van Bach heeft een boodschap en een bestemming,
ze waait uit, ze is niet van deze aarde, ze situeert zich in de ether waar ze
haar voedingsbodem heeft.
En we voelen het, we staan er stil bij, zijn muziek is
omfloerst, heeft een donkere kleur, heeft het aroma van het onbereikbare, het
aroma van de queeste die in elk van ons aanwezig is.
Karel
|