xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ik had enkele opzoekingen te doen over Dante en viel
op een passage in de Divina Commedia
over wat me toch verraste - de neerdaling van Christus ter helle en het is de
gids van Dante, Vergilius die het aan Dante verteld als antwoord op de vraag of
er ooit iemand door zijn eigen verdienste of door de verdienste van iemand
anders, de Hel heeft kunnen verlaten om daarna een gelukzalige te worden?
Waarop Vergilius hem antwoordt
Toen ik hier nog maar pas was aangekomen,
heb ik hier een machtig iemand zien binnenkomen, gekroond en met het teken van
de overwinning .
Dan heeft hij, de gekroonde, met zich meegenomen:
de schaduw van de eerste vader, van zijn zoon Abel, en deze van Noah, van
Mozes, van Abraham de patriarch, van koning David, van Israël met zijn vader en
zijn kinderen en van Rachel voor wie hij zo lang dienen moest. En vele anderen
en allen maakte hij gelukzalig.
Maar ik wil dat je weet dat er vóór hen geen
menselijke zielen werden gered.
André Pézard in zijn Dante, Oeuvres complètes, vertaalt gekroond en met het teken
van de overwinning, door portant
couronne et pennon de victoire en voegt er aan toe : dat deze twee
details, couronne et enseigne, kroon en vaandel, te zien zijn op een fresco
van Giotto, in de arena van Padua, waar Christus, vergezeld van Maria Magdalena,
neerdaalt in het Voorgeborchte van de Hel, houdende in de hand een vaandel met
een kruis en met de woorden victor
mortis.
Heeft dit iets te maken met wat Dan Brown vertelde
over Maria Magdalena die naast Christus zat op Da Vincis Laatste Avondmaal?
Io era nuovo in questo
stato / quando ci vidi venire un possente /
con segno di vittoria coronato ( Inferno, canto IV: 52-54).
|