Johannes : ch. 20:
- THE first day of the week cometh Maria Magdalena early, when it was yet dark, unto the sepulchre, and seeth the stone taken away from the sepulchre.
- Then she runneth to Simon Peter and to the other disciple whom Jesus loved and said unto them ‘They have taken away the LORD out of the sepulchre, and we know not where they have laid him.
‘Who moved the stone? Frank Morison schreef er een boek over, een boek over iets dat niet nodig was geweten te zijn. Als Maria Magdalena aan het graf kwam stond het open en was het graf leeg. Nadat ze Simon Peter had verwittigd is ze teruggegaan en stond Jezus voor haar die ze eerst niet herkende maar toen zag ze dat Hij het was.
Belangrijk is in dit verhaal het feit dat het graf leeg was en dat Jezus, zoals het verhaal er staat, uit de doden was opgestaan. Morison was aan zijn boek begonnen als ongelovige en eindigde als gelovige na een grondig onderzoek van de geschriften. En ik beken dat als ik het Evangelie van Johannes voor authentiek aanzie, ik tot eenzelfde besluit komen moet.
16: Jesus said unto her: ‘Mary’. She turned herself and saith unto him: Rabboni, which is to say Master.
17: Jesus saith unto her . Touch me not for I am not yet ascended to my Father but go to my brethern and say unto them I ascend unto my Father and your Father and to my God and your God.
We lezen dit voor de zoveelste maal in ons leven en staan een ogenblik sprakeloos. Al kan het dat Jezus een schijndood gestorven is, het gemakkelijkste voor mij is me ervan af te maken met te besluiten dat het evangelie hier fictie is. Maar is het fictie?
Een bekentenis wil ik doen hoe meer ik het hoofdstuk 20 lees, hoe groter de neiging geloof te hechten aan het ongelovige.
Het probleem is dus niet te weten wie de steen wegschoof, het probleem is was het Jezus die daar voor Maria Magdalena stond of was het en al wat erop volgt, verbeelding?
Op Paaszondag geschreven en er lang over nagedacht.
|