Een
e-mail van Artdependence Magazine die
ik regelmatig ontvang en regelmatig open, brengt me een totale verrassing: The full story behind Leonardos Last Supper,
in een artikel van Christina Esquerra van 4 april 2019. Ik
waag niet het artikel van Christina Esquerra volledig over te nemen, maar ik
houd het ter beschikking van al wie interesse heeft. Ik denk ook dat je het
vinden moet op Artdependence Magazine
via Google.
Het
verhaal, ingekort, komt hier op neer dat Lodewijk de XIIde het Laatste
Avondmaal van 1495 heeft gezien in de Basilica di Santa Maria della Grazie in Milaan[1],
dat hij opdracht heeft gegeven het weg te nemen van de muur en het naar Parijs over
te brengen maar dat de fresco niet te verwijderen was en dat er toen een kopie
werd geschilderd op canvas. Na de dood van Lodewijk de XIIde, werd het schilderij
op doek te koop gesteld en werd het gekocht door de abt van de Abdij van
Tongerlo waar het zich nog altijd bevindt, maar echter dringend moet worden
gerestaureerd.
Je
vindt alle gegevens hierover bij Google, Abdij van Tongerlo. De Amerikaanse
kunstcriticus, Jean-Pierre Isbouts heeft een fundraisingcampagne gelanceerd
voor de restauratie van het werk, hiervoor is 500.000 nodig. Al twaalf
Vlaamse bedrijven en organisaties zouden interesse getoond hebben.
Jean-Pierre
Isbouts, National Geography, schreef een boek en maakte een film over het werk
van Da Vinci, hij vertelt hierover aan Christina Esquerra, dat het werk van
Leonardo revolutionair was:
Up to that point artists depicted the Last Supper as the institution of
the Eucharist, the Christian mass. In Ghirlandaios versions of the Last
Supper, for example, you have Christ breaking bread - which in itself is not a
very interesting thing to depict - while the Apostles sit there not doing
anything.
Leonardo comes into the genre wanting action, drama. Thus, he breaks
with the iconography of the Last Supper as the institution of the Eucharist and
depicts the moment in the gospels when Jesus says: one of you will betray me.
This bombshell announcement brings all these different human responses into the
work.
It was a radical change, and it made
everyone at the time want to have a print copy of the work. According to Leo
Steinberg the Last Supper was
probably one of the first illustrations in history that enjoyed wide
distribution. It kept Leonardos memory alive.
Artdependence toont een belangrijk
detail in het doek, Johannes neigend naar Petrus, die aan Johannes de vraag
stelt wie is het die Jezus gaat verraden. Ik trachtte de foto over te nemen op
mijn blog maar ben er niet in geslaagd. Hierop is evenwel heel duidelijk te
zien dat de Johannes een dame is, niemand minder dan Maria Magdalena, een
van de twaalf apostelen op het doek. Er is geen twijfel mogelijk en toch wil
men het niet zien, toch blijft men het hebben over Johannes, als de leerling
waarvan Jezus het meest hield.
Ik
denk dat dit, nu het werk terug in de belangstelling gaat komen naar aanleiding
van de 500 ste verjaardag van de dood van Leonardo, 1452-2 mei 1519, ook het
boek van Dan Brown gaat te berde komen, dat dit voor de Kerk geen goede zaak
wordt, misschien wel voor Jezus.
[1] Van deze fresco, schrijft het
Nieuwsblad dat er ook een artikel aan wijdde, is vandaag nog slechts 20 percent
zichtbaar door pigmentvervaging, aldus Isbouts. Het is Isbouts die tot zijn
verbazing de internationaal nauwelijks bekende kopie ontdekte in de abdij van
Tongerlo. De figuren van Johannes, links van Jezus op het werk en Jezus, midden
op het werk, zijn zelfs allicht door Da Vinci zelf geschilderd, want die zijn
gemaakt zonder schets eronder. De 45 vierkante meter grote replica hangt al
sinds 1545 in de abdij.
|