'
Wakker
worden met de Tweede Romance voor viool en orkest van Beethoven, heeft dit
invloed op je gemoed, op wat je dag zal worden, op de woorden die je schrijven
zal?
Ik
denk het. Want wat er ook van zij, de muziek in al haar kleuren, in al haar melodieuze
rijkdom blijft lang hangen in jou. Je neemt ze mee waar je gaat, ze is er, bij
wat je doet, en het kan niet anders dan invloed hebben op de eerste uren van je
dag, misschien is deze er zelfs nog, als je gaat slapen want het is muziek die op
je geest, op je ingewanden geschreven werd, niet deze morgen, maar jaren, een
eeuwigheid terug, en sedertdien regelmatig terugkerend.
Waarom
dan deze morgen meer dan op andere momenten? Er is geen twijfel, het is omdat
je met de jaren ontvankelijker geworden bent wat schoonheid betreft, en dan uitzonderlijk
deze morgen, omdat je geest er uitzonderlijk was op ingesteld: Beethoven een
van je meest geliefde componisten zijnde, hij je het diepst raken zal.
Ik
tracht me Beethoven voor te stellen die op een ogenblik in zijn leven, - een
gewone morgen of avond of nacht - hij een melodie krijgt toegespeeld, waarvan de
aanzet, de eerste sprankel zich, totaal à
son insu, gevormd heeft en plots aandringt om uitgestreken te worden. Een melodie
die hij vastgrijpt met elke vezel van zijn lichaam en geest, en waarvan de roep
zo dringend wordt dat hij neerzit, de melodie betast met de toetsen van zijn
piano en uitschrijft, aarzelend eerst, zoekend naar alle details ervan die
reeds uitgeschreven staan in zijn onderbewustzijn. Uitgeschreven in potentie van
voor het eerste verschijnen ervan.
Het
is muziek die ontstaat op een van de gegadigde ogenblikken in een leven: de weg
naar de schoonheid van het zijn die open ligt, en je, je losmaken kunt van al het
beklemmende en opstijgen tot ver boven de realiteit der dingen, in een
glorieuze ruimte waar de oneindigheid je wacht.
Momenten
dat je de eeuwigheid binnendringt om er te zijn wie je bent in je verbondenheid
met wat van de Kosmos is. Je weet het en je voelt het, de klanken overstijgen
je, je bent die klanken, niets meer dan die klanken en de totaliteit van je
wezen wordt er in opgenomen. Jij Beethoven zijnde opgenomen in wat het
goddelijke is, in wat niet te noemen is met een naam: de grootheid van het
zijnde omgezet in tekens op een notenbalk en hier tegenover, jij, Ugo, woorden
zoekend om die muziek te beveiligen in jou, vast te ankeren in je dag.
Hoe
denken we, vroeg me een vriend, als het niet in woorden zou zijn?
Ik
denk niet, mijn vriend, dat we denken in woorden. Beethoven dacht niet in noten;
ik dacht niet in woorden als ik begonnen ben met mijn blog. Er was zelfs geen
vorm van een begin, enkel een dwang komende uit het geschrevene van Beethoven,
zoals ik zegde, een sprankel van wat, eveneens, totaal à mon insu klaar zat in mij om omgezet te worden - bij Beethoven in
muziek - in woorden. Woorden die er voorheen nog niet waren
Als
er op aarde gesproken kan worden van een wonder, dan is het wel de geest die
het wonder van het wonder is. Ik denk hierbij aan het (apocriefe) evangelie van
Thomas (Logion 29 de lEvangile selon Thomas, éditions Metanoia, 1975):
Jésus a dit:
Si la chair sest produiite à,cause de
lesprit,
cest une merveille;
mais si lesprit cest produit à cause
du corps,
cest une merveille de merveille.
Mais moi je mémerveille de ceci:
comment cette grande richesse
sest mise dans cette pauvreté.
Dit zijn woorden om te herkauwen, Jezus waardig!
|