Wat
ben ik als ik geen beroep kan doen op mijn boeken, hoe kom ik te voorschijn,
hoe gedraag ik me?
I have to
reconsider what I have said and written about Kamal Sulieman Salibi, (1929-2011)
- salibi betekent kruisvaarder, het eerste wat de Arabist Urbain Vermeulen
erover kwijt wou. Nu, ik ben niet over een dag ijs gegaan. Ik heb Salibis
eerste boek La Bible est née en Arabie
gelezen, heb zelfs een jaar Arabisch gestudeerd om me vertrouwd te maken met de
eigenschappen van de taal en het geschrift; heb heel wat gecorrespondeerd met
hem, eerst per brief, hij verbleef toen in Beiroet als hoofd van de Amerikaanse
Universiteit. Na zijn verhuis (zijn vlucht) naar Amman in Jordanië gebeurde het
per e-mail. Omdat ik hem Immanuel Vellikovsky wou leren kennen stuurde ik hem
dezes Ages in Chaos, waarvoor hij
me wel bedankte maar dat hij, naar ik vermoed, nimmer gelezen heeft. Hij was
ten stelligste overtuigd van zijn theorie als zou het land van Abraham, van
Mozes, van Joshua zich bevonden hebben in het zuidwesten van Mekka, in de
streek die nu Asir heet. Hij aanvaardde wel het feit dat na hun terugkeer uit
ballingschap in Babylonië, heel wat Israëlieten blijven hangen zijn in
Jerusalem, la Nouvelle Sion, maar
oorspronkelijk kwamen ze uit de Asirregio.
De
twee andere werken van Salibi - hij schreef ook heel wat over Jezus - die ik gisteren vermeld heb, heb ik slechts
doorbladerd. Want het is moeilijk hem te volgen zonder een voldoende kennis van
het Arabisch en zeker zonder te beschikken over een gedetailleerde authentieke
(oude) kaart van de regios in Saudi Arabië die door hem werden bezocht en
beschreven staan.
Meer
dan opvallend is de door hem, in Saudi Arabië geïdentificeerde plaats van de
grotten van Makfella en het bestaan van een Kyriat Arba, waar volgens de Bijbel, Sarah en
Abraham, Jacob en Israël begraven werden. Plaatsen die hij bezocht en waarvan
de naam nog altijd dezelfde is in het Arabisch.
Ik
had met hem ook een lange e-mail correspondentie, niet over zijn boek, maar wel
over de Farao Shishak van de Bijbel[1]. Voor
hem was dit de Farao Sheshonk (-Xde eeuw) die leefde in de tijd van Rehoboam, de
opvolger van Koning Salomon. De discussie die ik had met hem ging precies over
de identificatie van die Shishak. Ik volgde hierbij de stelling van Velikovsky en
van Robert De Telder die beweerden dat hij Ahmenhotep III was, de opvolger van
koningin Hathsepsut - omdat ik graag van hem had gehoord dat op de lijst van de
overwonnen steden op de muren van zijn tempel, ook de buit gemaakte voorwerpen
voorkwamen - maar hij weigerde deze Shishak te zien als Ahmenhotep III. Er
waren voor hem twee verschillende veldtochten van twee verschillende faraos geweest
deze van Ahmenhotep in de -XVde eeuw en deze van Sheshonk in de -Xde eeuw.
Die
e-mail-discussie - de gegevens ervan zijn spijtig genoeg niet bewaard - die
lang aansleepte situeerde zich tot zijn
plots afsterven op 1 september 2011. Misschien zijn hierover nog overblijfselen
te vinden in mijn blogs van 2010 of 2011. Want ik denk er in mijn blogs van die
jaren over geschreven te hebben.
Moraliteit
van dit alles: heeft Salibi gelijk en speelde het Oude Testament zich
grotendeels af in Saudi Arabië in en omheen de streek te zuiden van Mekka, of
zijn dit maar begoochelingen van een Bijbel- en Korankenner die het Arabisch
even meester was als het Hebreeuws.
Toujours
est-il dat ook de Saudis vast in zijn
theorie geloofden. Er waren ook voor hen voldoende bewijzen voorhanden. Een
passage bij Google spreekt hierover:
The Saudis,
true to their fears that the Israelis might
consider to take Salibi seriously and colonize the mountains of Sarawat
(which Salibi believed was the real Jordan valley of the Bible) sent hundreds
of bulldozers to dozens of Saudi villages which contained buildings or
structures of biblical antiquity. All this ancient abodes were crushed to
rubble in order to safeguard the land of Muslim Arabia and the House of
Saud.
Salibi
moet de dorpen die door de Saudis met de grond werden gelijk gemaakt bezocht
hebben. Nu zullen de namen van de dorpen op de kaarten gewist zijn, elk spoor
ervan verdwenen, behalve in de boeken
van Salibi.
Hiermede
heb ik alles, maar ook heel weinig, gezegd over het fenomeen dat Salibi op zijn
gebeid was. Ook Velikovsky was een fenomeen maar op zijn gebied dan.
[1] I Kon.
14: 25, 26 en II Kron. 12: 2-9
|