Zeggen
we, eerder ongewoon, eerder totaal uit de tijd, maar toch is het meer dan een
verhaal over wat er gebeurde in 1302, dan toch voor mij. Hoewel ik het boek nog
niet volledig gelezen heb, ken ik nu toch het essentiële en ik beperk me daar
toe. Weet je, Velikovsky, een naam die je van mij al moet gehoord hebben - een
naam die niet alleen geschuwd wordt maar ook, in de USA althans, door velen werd
vervloekt, tracht in dat fameuze boek te bewijzen dat de geschiedenis van
Akhnaton deze zou zijn van Oedipus. Hij tracht dit te bewijzen en volgens mij
slaagt hij erin, ware er niet een maar. Want de geschiedenis van Akhnaton
speelt zich volgens de Egyptische Chronologie af in de dertiende eeuw voor Chr.
Terwijl Sophocles zijn stuk schreef in de min vierde eeuw. Het schijnt me
onwaarschijnlijk toe, dat de overlevering bijna een millennium lang de geschiedenis
van een Farao zou levend gehouden hebben, daarom is mijn antwoord op de vraag
of Akhnaton Oedipus was, in eerste instantie negatief,. Neen, ik geloof het
niet.
En
Ugo ging verder: Maar, de maar is, dat Velikovsky - een man die wel het
lezen waard is, al was het maar voor zijn kennis van de Bijbel - vertelt dat de tempel van Solomon rond de jaren
duizend voor Christus, geplunderd werd door de Shishak vermeld in de Bijbel en,
dat de buit, meegenomen naar Egypte, gedetailleerd gebeiteld werd in de muren
van de tempel van Ahmenhotep III in Karnak. Opmerkelijk is dat de erop
voorkomende voorwerpen en meubilair exact deze zijn die vermeld staan in het
boek 2 Kronieken van de Bijbel.
Voor
Velikovsky, en een Robert De Telder volgt hem hierin, bestaat er niet de minste
twijfel, de Shishak van de Bijbel was niemand minder dan Ahmenhotep III die een
tijdgenoot moet geweest zijn van koning Solomon, of van juist erna. Ahmenhotep
III, moet dus in de eeuw van koning Solomon geleefd hebben en dus niet in de XVde
eeuw v. Chr., zoals de officiële Egyptische chronologie het aangeeft. En de
historici geven hier geen gevolg aan, ze blijven bij het oude Overkwam dit
Wegener niet die het had over de scheiding van de continenten?
Ja,
het overkwam ook hem, maar dit is nu duidelijk vast te stellen en iedereen
gelooft dit vandaag. Maar aanvaarden dat er een gap is van vijf eeuwen in de Egyptische geschiedenis is heel wat
anders.
Maar
de afbeeldingen op de tempel vermeld in de Bijbel is dit geen evenwaardig
bewijs? Mijn beste Ray, ik wens er niet verder op in te gaan, maar het
resultaat van deze gap is dat
Akhnaton moet geleefd hebben, niet in de dertiende, zoals we altijd hebben
gehoord, maar wel in de achtste eeuw. En dat, en hier komt het, dat Sophocles
wel het verhaal van Akhnaton kan gekend hebben; dat hij zich dus gesteund heeft
op historische gegevens en dat het heel goed mogelijk is dat de geschiedenis
van Oedipus kan handelen over het leven van Akhnaton. En dit is het dan, meer
valt er niet over te vertellen. En, als het is zoals ik het hier uiteenzet, dan
is het, voor allen die zich nog gewagen aan het stuk van Sophocles, een heel
interessant gebeuren. Conclusie, mijn beste Ray, je hebt me een fantastisch
cadeau gedaan met je boek meegebracht uit Keulen.
Ugo
stopte, al had hij er nog heel wat kunnen aan toevoegen. En nu hij er met
zoveel aandrang over gesproken had, geloofde hij dat Velikovsky het bij het
rechte eind had en dat hij, Velikovsky, hiermee een waardevolle ontdekking had
gedaan.
Ja,
uiterst boeiend, Ugo, zoals jij het vertelt, maar in feite wijzigt het niets
aan het Oedipus stuk van Sophocles. Of het nu fictie is of een waar gebeurde
geschiedenis, de tekst blijft wat hij is.
Dat
wel, dat wel, maar, neem bijvoorbeeld het verhaal van Assepoester, of beter,
neem het stuk Saint Joan van
Bernard Shaw, stel dat de Saint Joan,
de Jeanne dArc van Shaw, over een fictief gekozen persoon zou gaan, waar
niemand ooit of te nooit, zoals in het geval Oedipus, iets over gehoord heeft;
stel dan dat ineens, onomstootbaar bewezen wordt dat die Jeanne dArc van Shaw
wel heeft bestaan en dat ze, zoals het in het stuk voorkomt, werkelijk levend
verbrand werd op de markt, of op welke plaats ook, in Rouen; wat denk je, zou
het stuk niet totaal anders worden gespeeld of gelezen?
Raoul
keek hem aan met grote ogen: Ik denk het ja, maar Oedipus is niet Jeanne
dArc.
Neen,
natuurlijk niet, maar denk je niet dat we er met andere ogen naar Oedipus
zouden kijken - en naar Akhnaton - indien het stuk nog gespeeld zou worden, waar
ik aan twijfel, denk je niet, dat het gezicht van Akhnaton hier of daar zou
opduiken in de decors van Oedipus?
Ik
denk het ja, het zou een verschil maken.
Hier
stop ik, Ray, verder ga ik niet, het is aan elk van ons om uit te maken of
Akhnaton ofwel, min dertiende eeuw is ofwel min achtste eeuw, maar als het min
achtste is dan was althans volgens mij, Akhnaton de Oedipus van Sophocles. Er
zijn trouwens volgens Robert De Telder, voldoende andere gelijkenissen tussen
beide, wat hun familie betreft, maar voor mij is het boek dat je me schonk,
verrijkend, zelfs indien er maar een halve waarheid achter staat.
Goede
God, Ugo, sensatie man, je moet er een voordracht over geven, je moet je
theorie bekend maken, je moet deze inbrengen in je boek, je moet het doen.
My dear friend, dit zijn vele moeten,
een, het is geen theorie van mij en twee, ik wil eerst kijken hoe mijn boek
verder evolueert, alvorens te beslissen of ik deze geschiedenis behoud of
niet.
Maar
als het zonder belang is voor de lezer hij gaat nu naar Egypte om aan het
zwembad te liggen kan hij toch die passage overslaan.
Ja,
hij kan, maar het remt en ik heb liever geen remmende zaken in mijn boek, er
zijn er al te veel in opgenomen.
|