Wat
vertel ik vandaag nog over Sholokhov en Singer, uit mijn verhaal van gisteren over
de eenzaamheid als gezel, Nobelprijswinnaars; wat over hun epos uit de
wereldliteratuur van begin de jaren zeventig, dat ik met enorm veel enthousiasme
heb gelezen, me overhoop heeft gehaald en zorgvuldig heb bewaard?
Als
ik ze nu ter hand neem zie ik dat de bladen ervan zijn vergeeld en de druk heel
licht geworden; blijft de geur van het papier ervan kleven aan de handen.
Wat
vermag iemand zoals ik, die amper geleefd heeft, die nimmer is opgestaan uit
het dagdagelijkse van het kleinburgerlijke van het leven; die alles bedenken
moet en niet anders vermag dan zich, in plaats van te situeren op het
avontuurlijke, zich situeert op het spirituele. Welke slagkracht verwerft hij
hier mee, als hij na 300 paginas leeg geschreven is?
Is
het niet beter zich neer te leggen bij zijn onmacht; is het niet beter op te
houden met dromen en het aanhouden van vooruitzichten, in acht nemend het
weinige dat hij als verhaal te bieden heeft?
Ik
herinner me een zin uit een boek van Maurice Roelants: het leven is een afstand doen van zijn dromen. In de wereld van
vandaag, met al wat ons wordt voorgeschoteld, met alle mogelijkheden die ons
worden aangeboden, komt het er voor velen onder ons op neer er afstand van te
nemen en zich gedeisd te houden en de boomgaard van zijn ouders of grootouders,
waar het goed was te vertoeven in de zomer, met de afgevallen peren en appels
die roken naar cider, niet te verlaten. Het was het maximum dat we bereiken
konden en het volstond ons. We hadden geen nood aan dromen, maar de boomgaarden
zijn ver af nu.
Beseffen
we wel da t we, zoals André Malraux het
voorspelde, een andere eeuw zijn ingegaan, dat het niet meer het exploot is
waarover geschreven moet, maar het avontuur van de geest dat moet worden opgezocht?
Het
verdwijnen van de God die ons geloof was, heeft een holte geslagen, heeft onze
armoede bloot gelegd, we zijn nietsers geworden, want alles is ontstaan uit
het Niets en daarmee basta. Zo waarom leven we nog? Of beter, hoe leven we nog
als ik zie wat er van de Kunst geworden is?
Sholokhov,
Singer schreven over het kosmische in de mens, het eeuwigdurende van het leven
in de handelingen van de mens, ze waren pioniers, zoals Malraux een pionier
was, Pauwels er een was, pioniers van het spirituele.
Het
is in dat domein dat we ons uitleven willen in onze geschriften van elke dag.
Opstijgen willen we, keer op, keer, de aarde is ons te eng geworden, zoals ze te
eng was aan Ruusbroeck.
Ik
heb me, beste lezer, eens te meer laten gaan, ik heb geschreven wat ik niet
gedacht had te zullen schrijven. De bron van het Woord heeft zich eens te meer
geopend en het water is beginnen vloeien.
Zie
en lees waar ik aangekomen ben. Het is zondag vijf voor acht als ik dit schrijf
- mijn blog van 23 juli - de kerkklokken roepen me. Er is een begin van
aarzeling bij het kind dat ik nog altijd ben.
Het
is een verlies er niet op in te gaan.
|