Je bent geen wetenschapper denkt hij, je waagt je keer op keer op een terrein dat je niet betreden mag, maar je doet het en zult het blijven doen. Je luistert niet naar de Ecclesiasticus: Hou je niet onledig met wat je niet begrijpen kunt. Maar je hebt altijd geloofd dat de waarheid moet geborgen liggen in het aftasten van de levende realiteit, van wat je intuïtief vermoedt aanwezig te zijn en dat in dit aftasten, het doel van je bestaan moet omschreven liggen.
En dit intuïtieve is enkel binnen in jezelf te vinden. Of die ene zin uit het evangelie van Lucas die hij zich telkens met vreugde herinnert, zijnde het antwoord van de zuiver oosterse Jezus, op de vraag waar het Koninkrijk Gods te zoeken is: de komst van het Rijk Gods kun je niet waarnemen, men kan niet zeggen: kijk hier is het of daar is het, want het Rijk Gods is binnen in u. De vertalingen van de Willibrordus-Bijbel en ook deze van la Bible Osty spreken van midden onder u. Terwijl Bruckberger in zijn lEvangile, categoriek kiest voor het au-dedans de vous, (het within you van de King James versie). De Osty-Bijbel die aanvoelt dat dit een belangrijke passage is voegt er in een voetnoot aan toe: La traduction au-dedans de vous, qui exprime une idée juste, semble déconseillée par le contexte. Wat vreemd overkomt want de idee van het Rijk van het transcendente kan enkel binnen in jou ontmoet worden en nergens er buiten.
Jacques Monod mag dan schrijven dat de mens een product is van het toeval: un numéro sorti au jeu de Monte Carlo, om zich aldus te ontdoen van elk transcendent gevoelen.Wat betekent: geen dromen meer, geen speculaties, geen transcendente gedachten en zeker geen zoeken naar wat achter de dingen schuil zou kunnen gaan. Hij, Ugo, daarentegen, zal alles blijven zetten op die factor in meer, die over alles en in alles tegenwoordig is en ons immer voortstuwt vanuit de potentialiteit van het Woord, in de voor ons onbekende richting, die de enige bestaande richting zijn kan, deze naar ons Omega-punt.
|