Hoe bestaat het dat hij op sommige dagen de woorden
zo maar uitstrooit over zijn blad terwijl op andere dagen alles dicht blijft.
Deze tegenstelling treedt de laatste dagen maar al te regelmatig op. Wellicht
ook heeft hij dit al ettelijke malen vermeld in zijn dagboek of in zijn blogs,
maar het is een fenomeen dat regelmatig opduikt. Ooit dacht hij dat het iets te
maken had met zijn bioritmen.
Anderzijds kan het niet dat iemand die dag aan dag,
jaar na jaar een dagboek bijhoudt - de laatste tijd in meer, een blog - zich
herinneren zou wat hij reeds heeft opgetekend en wat niet. Nu en dan bladert
hij in zijn dagboek wel enkele paginas terug, maar hij let meer op de
leesbaarheid van zijn geschrift, dan op de inhoud van het geschrevene en als er
tegenstelling is, zoals deze avond, dan heeft dit zijn oorzaak.
Maar wat indien hij niet bezield ware geweest door
het schrijven, het creatief zijn, niet begeesterd ware geweest om te trachten
door te dringen tot de essentie van het bestaan en aldus, hoe vreemd dit ook
moge klinken, het gevoel te hebben gekend de eeuwigheid te benaderen.
Echter doordringen tot de essentie van het bestaan
is eigen aan de mens, het is zijn zoektocht, het is het creatieve in hem, en
ware er niet die creativiteit geweest, dan was er geen Lascaux, geen
kathedraalbouwers, geen Memlinc geweest en hij plaatst Memlinc hier omdat hij
vindt dat dezes Sybilla Sambetha groter schilderij is dan de Mona Lisa - geen
Van Gogh, geen Turner, geen Beethoven of Mozart, geen Mahler, geen Pasternak,
Eliot, Shakespeare?
En wat is deze creativiteit anders dan de kracht
van de geest in de mens, zijn gedrevenheid de weg te volgen van wat eens in de
mens werd opgestart, om een antwoord te vinden voor die hunker in hem, om open
te bloeien, hoger te groeien, dieper te voelen en voller op te staan.
|