xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Er was ook een tijd
geweest dat ze met haar tekeningen, een poging deed zo zegde ze hem - haar
naam te verlengen in de tijd. Een periode waarin ze met sobere middelen
getracht had, op grote witte bladen Schoeller-papier, het wondere leven van de
natuur te benaderen met potloden van verschillende hardheid. Als hij haar naar
de betekenis ervan vroeg antwoordde ze dat het haar betrachten was de groei van
mossen op rotsen en stenen, de nervenstructuur van rottende bladeren, de stille
kracht van het bevruchten, aanwezig in meeldraden en stampers, weer te geven en
aldus het verborgene erin, tot in de fossielen ervan, te suggereren.
En ze slaagde erin
met de meest eenvoudige middelen, in een suggestieve, geheimzinnige opbouw, haar
betrachting over te brengen in potloodlijnen en -vlakken en er in te slagen, te
tekenen wat niet te tekenen was?
Voor haar was, als
oningewijde, enkel het tekenen van het onvatbare dat de moeite loonde en dit
hield haar uren weg uit de wereld, met enkel de muziek, immer Bach, als
zuurstof in de ruimte over haar.
Ooit zegde ze hem
voor ze insliep, dicht tegen hem aan, dat niemand vermoeden kon de innerlijke
vreugde die ze kende, de impuls van haar hand te volgen en te zien hoe op het
blad, geleidelijk aan, de sluimer van de levensenergie in lijnen en tekens werd
opgebouwd, om dan op het einde vast te stellen, dat eens voltooid, eens haar
naam eronder geplaatst, de tekening begon te leven en haar aanstaarde vanuit
haar eigenheid.
Jaren heeft dit
geduurd, zonder dat ze hierbij haar plichten als moeder en huisvrouw ook maar
in iets verwaarloosde. Maar dan met de groei van de ziekte in haar, vervaagden
haar pogingen tot tekenen en hield ze zich nog enkel bezig met het drogen van
bloemen en het inlijsten ervan in kleine kaders met een zekere diepte, bloemen die
hun kleur verloren hebben nu, maar zaden, stukjes hout of wortel, schelpen, die
de eeuwigheid zullen ingaan.
Dit was het grote leven
in haar, en terug in de keuken trachtte hij zich te herinneren op welke wijze
zij haar poulet à lEspagnole klaar
maakte. Hij had een groot glas witte wijn toe gevoegd, het was op het
nippertje, en de rijst opgezet in een lichte bouillon. Ondertussen had hij een
wortel, een aubergine en het wit van een prei versnipperd en helemaal op het
einde, als de rijst bijna gaar was, eraan toegevoegd. Dit was haar manier van
rijst koken geweest en hij hoopte dat hij er min of meer in geslaagd was haar
te evenaren.
Een auto stopte op de binnenkoer,
kinderen kwamen buiten gerend, luidruchtig roepend naar elkaar. Waarom was het dat zijn hart
bonsde tot in zijn keel het was toch niet de eerste maal dat hij kookte voor hen?
|