xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Maar de mens,
ontstaan uit het Licht - dit is the new
physics - is een vaststelling die ons verwijst naar de allerkleinste van de
kleinste bouwstenen van het heelal, waaruit alles gemaakt en ontstaan is, plant, dier, mens,
Universum. Alles één groot verstrengeld, bewegend energieveld, wijzend in de
richting van één punt dat alles omvat. Dit verstrengeld zijn
is geordend. Einstein, aangehaald door Jean Charon in Mort voici ta Défaite, interpreteerde de betekenis ervan op
zijn manier:
Ce quil y a peut-être de plus étonnant dans lUnivers, ce nest pas
quil nous paraisse beau et harmonieux, mais cest quil soit compréhensible,
car on pourrait parfaitement imaginer un Univers sans lois, imprévisible et où
lhomme se serait contenté d'assister au déroulement des phénomènes sans jamais
avoir aucune explication pour ce déroulement.
Dit lezende kan hij
eraan toevoegen dat in dit laatste geval er ook geen behoefte zou geweest zijn
aan dat ene, globaliserend punt, en zou de mens geen heimwee kennende naar iets
gans Anders, er zelfs niet de minste verwijzing zou geweest zijn naar een God.
Een vreemde wereld of de mens op een voet van totale gelijkheid met plant en
dier. En de God, kreunend van eenzaamheid.
Als Lacroix (zie mijn
blog van 17 oktober) vooropstelt dat Zijn,
Kosmos en God, een en hetzelfde is, dan kan hi, Ugo, besluiten dat Zijn
en Kosmos beweging is en beweging het leven, en dat dit ene punt voor velen
het goddelijke punt - zich vereenzelvigt in die beweging. En er is niets dat
niet in beweging is, en in zijn totale totaliteit genomen, rust. Beweging en Rust,
zoals hij leest in de Franse vertaling van het Evangelie van Thomas (logion 50):
Si lon vous interroge : quel est le signe de votre Père qui est en
vous ? Dites-leur : cest à la fois un mouvement et un repos.
En heeft Hij, le
Père, wel een ander teken, een ander bewijs voor zijn bestaan dan de levende
Kosmos die Beweging is, gehouden in één punt dat Rust is?
En dit is dan de
realiteit: alles is beweging en zal altijd beweging blijven. En deze beweging
was in den beginnen aanwezig in potentie
en de Big Bang van abbé Lemaître kan de ontploffing geweest zijn van deze
potentialiteit of de potentiële beweging omgezet in een zichtbare, tastbare
vorm. Echter, eens die beweging in gang, is er niets of niemand, behalve dan
wat inherent is aan die beweging, die nog interveniëren kan om hieraan nog iets
te wijzigen. Wat is, is en beweegt naar zijn Omega als er ooit een Omega zou
zijn.
Het Evangelie van Thomas is doordrongen van een Oosterse Wijsheid, de
tekst ervan is zuiver Oosters. Elk deel ervan (Logion) begint met Jésus a
dit - ik blijf bij de Franse vertaling en als we nu zouden
veronderstellen dat het niet Jezus was die aldus gesproken heeft, wie zou dan
wel dit (Oosters) Evangelie kunnen bedacht hebben?
|