Bij het verschijnen van het Evangelie van Thomas in
Franse vertaling werd de verkoop ervan in Frankrijk van rechtswege verboden (of
het grote nut van een revolutie). De auteur diende in beroep te gaan om pas na
dertig maanden te bekomen dat het boek in Frankrijk mocht verkocht worden.
Wat me stoort is het
feit dat er nergens, behalve dat hij zijn voedstervader zou geholpen hebben, in
de vier evangeliën, weinig of niets verteld wordt over Jezus tot het ogenblik
dat hij in Palestina opduikt als de Jezus die we kennen. Niemand heeft hier
schijnbaar zorgen mee, in een mensenleven zijn dit nochtans de jaren die
normaal de richting aangeven waarin ons verder leven zich afspelen zal. Maar
met de tekst van dit uiterst vreemd Evangelie van Thomas voor ogen, komt het hem
voor dat Jezus moeilijk anders kon zijn dan een gnostieker in de eerste plaats,
en te bewegen in het licht van wat we lezen in dit Evangelie dat meer de
spiritualiteit van de mens Jezus belicht dan de daden die hij stelt.
Is dit
gnostisch-oosters element opgestaan in Jezus zelf, heeft hij in Egypte of waar
ook, vóór zijn dertig jaar, leermeesters gekend die hem de essentie van dit
gnostische hebben bijgebracht of had hij als zoon van God helemaal geen
behoefte aan leermeesters?
Niet dat hij, Ugo, er
nood aan heeft te weten hoe Jezus zijn jeugd heeft doorgebracht, maar toch
blijft de vraag hangen waar hij verbleef en wat hij, van zijn twaalfde tot zijn
dertigste jaar zou verricht hebben.
Jezus-Christus, met
zijn goddelijke dimensie, was doordrongen van het Absolute. Hij was dit
Absolute en was ook mens, en als mens sprak hij in parabels. Hij was ook,
doordrongen van een oosterse wijsheid, en kan het dan niet, dat hij zich
uitgedrukt heeft zoals in het, uit het Koptisch vertaalde (apocriefe) Evangelie
van Thomas?
Als zoon van God
vloeide in zijn aderen, het beeld van atoom en elektron. Hij wist dat an
atom is vibrating a million billion times a second. Hij kende de grote,
enige formule die de basis van het Universum uitmaakte, hij was die
formule. En toch sprak Hij de
woorden van een doodgewoon mens en ook niet, trouwens zou Hij anders ooit
gezegd hebben dat het Rijk Gods zich
binnen in ons bevond. En, zoals Hij zegt in het Thomas evangelie, dat we
gekomen zijn uit het Licht, là où la
lumière sest produite delle-même, waar het Licht uit zichzelf is
ontstaan, dan zijn dit woorden die verheffen, woorden die ons overstijgen, die
weinig te maken hebben met onze liefde voor de evenmens. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Mijn tekst wordt te lang, ik schrijf morgen mijn
vervolg.
|