xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Deze morgen : Das Lied von der Erde
op Radio Classica, Radio Nacional
dEspaña (FM. 88.60).
Mahler die ik
ontdekte toen ik twintig was. Niet zo maar opdat ik het hier niet vermelden
zou, maar ik leerde hem kennen via een goede vriend, een collega in de Bank die
een fan was van Mahler in de jaren vijftig was Mahler niet zo gekend in
Vlaanderen, wel in Nederland - hij woonde in
Kapellen, op een paar huizen van de Nederlandse grens, zijn naam was een naam
om niet te vergeten: Leonard Hoendervangers. Elke dag nam hij de trein die hem
via Antwerpen in Brussel bracht. Hij verliet ons en moet nu verblijven in het
land Arcadia bij de grote componisten, als bij de grote schrijvers.
Omwille
van zijn ruime kennis wat klassieke muziek, opera en Engelstalige literatuur
betreft, kon hem geen andere plaats worden toegekend. Destijds was er ooit een quiz
op de BRT, Honderdduizend of niets. Hij geraakte tot in de finale maar daar
ging het mis met een stem die hij herkennen moest.
Hij
was het die me Mahler leerde kennen, hij was het die me Das Lied von der Erde, die me Kindertotenlieder,
die me Das Lied eines fahrenden
Gesellen heeft leren beluisteren. Kosmische muziek van de grote Mahler, muziek
om nooit te vergeten. Mahler in mij gebrand, gerijpt en regelmatig beluisterd -
ook hier in Spanje heeft hij succes op de radio.
Aan
iedereen sprak ik over mijn liefde voor Mahler, noemde hem toen wellicht de
grootste onder de groten, nadien, en met het ouder worden, is het Beethoven
geworden. Ik sprak over hem met zoveel vuur dat ik op een morgen, de met de
hand geschreven versie van de woorden van Das
Lied in de handen kreeg van een
meisje, met links, schuin boven op het blad: Life could be a dream.
Ik
bezit nog steeds die tekst geschreven op grote bladen minister papier. Mahler
is gebleven, zijn Lieder en zijn Symfonieën, het meisje niet, wat niet betekent
dat ik niet meer, op ogenblikken zoals deze, aan haar zou denken. Maar mijn
blog zal ze wel niet lezen.
Eens,
in een kerk in Leuven hoorde ik, met tranen in de ogen, de uitvoering van zijn Lied von der Erde. Het applaus
achteraf was duidelijk, niet voor de uitvoerders, maar in de eerste plaats voor
Mahler zelf bestemd, zo voelde ik het
toch.
Zo
Gustave Mahler, in zijn laatste deel: der Abschied:
Das
Firmament blaut ewig,
und
die Erde wird lange fest stehen
und
aufblühen im Lenz.
Du,
Mensch, wie lange lebst denn du?
|